بررسی کامل آیپد پرو 12.9 اینچ 2021

1
تیر 1401
زمان تقریبی مطالعه این مطلب حدود 12 دقیقه
0 نظر 1060 بازدید

بررسی کامل آیپد پرو 12.9 اینچ 2021

در این مقاله، آیپد پرو 12.9 اینچ 2021 را به طور کامل بررسی خواهیم کرد. با سافت مک همراه باشید.

-----

 

نقاط مثبت:

  • صفحه نمایش و طراحی فوق‌العاده
  • ویژگی‌های فیس‌تایم رؤیایی
  • سرعت دیوانه‌وار CPU و GPU

نقاط منفی:

  • قیمت گران
  • تعداد کم ویژگی‌ها و برنامه‌های حرفه‌ای

نظر ما: آیپد پرو 12.9 اینچی بهترین تبلتی است که اپل یا هر شرکت دیگری تا به حال ساخته است. اما با قیمت اولیه‌ی 1.099 دلار، توصیه کردن آن برای خرید دشوار است.

 

قیمت آیپد پرو 12.9 اینچ 2021 در زمان بررسی

  • 128 گیگابایت (وایفای): 1.099 دلار
  • 128 گیگابایت (وایفای + سلولار): 1.299 دلار

 

بررسی کامل آیپد پرو 12.9 اینچ 2021

نمی‌توان انکار کرد که آیپد پرو 12.9 اینچی یک دستگاه بسیار زیبا و فوق‌العاده قدرتمند است. این دستگاه یکی از زیباترین قطعات فناوری است که من تا به حال در دست گرفته‌ام و سریع‌ترین آیپدی است که تا کنون ساخته شده است، و تصور اینکه هر تبلتی که در پنج سال آینده عرضه شود بتواند کاری بیشتر از این انجام دهد، سخت است.

البته همین مطلب را می‌توانستم در مورد آیپد پرو 12.9 اینچی 2020 نیز بگویم. آیپد پرو 2021 تفاوت چندانی با مدلی که جایگزین آن شده، یا آیپد پرو 2018 قبل از آن ندارد. و ارتقاءهایی که مدل جدید به ارمغان می‌آورد - به ویژه صفحه نمایش Retina XDR، مودم 5G و پردازنده M1 - برای کسی که از آن استفاده می‌کند بلافاصله قابل توجه نخواهد بود. مگر اینکه آن را همزمان در کنار مدل 2020 استفاده و مقایسه کنید. در واقع، احتمالاً نمی‌توانید تشخیص دهید که واقعاً در حال استفاده از کدام آیپد پرو هستید.

بررسی کامل آیپد پرو 12.9 اینچ 2021

آیپد پرو M1 (سمت راست) تأثیرگذار است، اما پیشرفت‌ها نسبت به مدل 2020 (سمت چپ) بلافاصله قابل تشخیص نیست.

علاوه بر آن، تشخیص آنها از یکدیگر هم سخت است. اما این نباید تنها دلیل نخریدن تبلت باشد، و وقتی حاضر باشید نزدیک به 3000 دلار برای خرید یک تبلت هزینه کنید، قطعاً این طور نخواهد بود. اما وقتی هدف کمتر هزینه کردن باشد، می‌توانید با خرید مدل سال گذشته کمتر هزینه کنید و یا فقط یک آیپد ایر خریداری کنید.

 

بررسی آیپد پرو 12.9 اینچ 2021: دوربین

ممکن است کمی عجیب باشد که یک بررسی آیپد را با بحث در مورد دوربین آن شروع کنیم، اما این امر نشان دهنده‌ی تمام چیزهای عالی و در عین حال تکراری در مورد آیپد پرو است. اپل اصرار دارد که آیپد را به عنوان یک دستگاه عمودی مانند آیفون به فروش برساند، حتی اگر کاربران به طور طبیعی تمایل داشته باشند که آن را به صورت افقی در دست بگیرند.

پس از گذشت بیش از 10 سال و ده‌ها بار طراحی مجدد، نمی‌دانم اپل چه زمانی می‌خواهد بپذیرد که آیپد یک دستگاه افقی است. تعداد دفعاتی که آیپد پرو را برداشته‌ام و دوربین آن را با انگشت شستم مسدود کرده‌ام فراموش کرده‌ام. بنابراین فیس‌آیدی مسدود می‌شد و مجبور می‌شدم یا دستم را جابجا کنم و یا رمز عبور را وارد کنم. وقتی آیپد به صورت افقی در دست قرار می‌گیرد، دوربین آن مستعد پوشانده شدن توسط دست است، و این که به نظر می‌رسد هیچکس در اپل نمی‌خواهد قبول کند که چنین مشکلی وجود دارد، تا حدودی خشم ما را برمی‌انگیزد.

بررسی کامل آیپد پرو 12.9 اینچ 2021

دوربین آیپد پرو جدید (بالا) بسیار برتر از نسخه 2020 (پایین) است.

در مورد دوربین جلو، اپل آن را از یک دوربین ساده 7 مگاپیکسلی ƒ/2.2 به یک دوربین 12 مگاپیکسلی ƒ/2.4 با زاویه دید فوق عریض با زوم اپتیکال 2 برابری ارتقاء داده است. تفاوت بین این دو زیاد است و اگر تعداد زیادی تماس فیس‌تایم داشته باشید، هم شما و هم شخص مقابل فوراً متوجه تفاوت‌ها خواهید شد. در نهایت دوربین سلفی، آیپد پرو را به سطح آیفون ارتقاء می‌دهد که از آیفون 11 تا به امروز دوربین باکیفیت‌تری دارد.

از آنجایی که هنگام برقراری یک تماس فیس‌تایم احتمالاً دوربین به طور غیرطبیعی در سمت چپ شما قرار می‌گیرد، اپل ویژگی جدیدی به نام Center Stage ارائه کرده است که تا حدودی این مشکل را برطرف می‌کند. این ویژگی بدین صورت عمل می‌کند که وقتی از مرکز کادر خارج می‌شوید، دوربین حرکت کرده و زوم می‌کند تا شما را در مرکز کادر نگه دارد، انگار که کسی دارد از شما فیلم می‌گیرد. این یک ویژگی فوق‌العاده است که به آرامی و بدون اینکه حواس شما را پرت کند عمل می‌کند، و همراه با ویژگی Attention Correction (تصحیح توجه)، به خوبی این واقعیت را پنهان می‌کند که بیشتر مردم به سمت اشتباهی نگاه می‌کنند.

 

بررسی آیپد پرو 12.9 اینچ 2021: طراحی

اما اگر محل قرارگیری دوربین تنها شکایتی است که از طراحی آیپد پرو دارم، پس اپل بسیاری از کارها را درست انجام داده است. وقتی آیپد را در دستان خود می‌چرخانید، جدای از قدیمی بودن، فوق‌العاده به نظر می‌رسد. طراحی آیپد پرو از زمان طراحی مجدد Liquid Retina در سال 2018 تغییر چندانی نکرده است، و دلیل آن این است که اساساً عالی بوده است و نیازی به تغییر نداشته است. کمی سنگین‌تر و ضخیم‌تر از مدل سال گذشته است، اما آن قدر نیست که کسی متوجه آن شود، مخصوصاً وقتی ارگونومی آن بسیار مناسب باشد. در واقع آنقدر شبیه مدل 2020 است که صفحه کلید قدیمی به خوبی با آن جفت می‌شود.

بررسی کامل آیپد پرو 12.9 اینچ 2021

طراحی آیپد پرو کمی قدیمی است، اما به سختی می‌توان ایراد زیادی در آن پیدا کرد.

حاشیه‌ها به اندازه‌ای باریک هستند که حواس‌تان را پرت نکنند و در عین حال به اندازه‌ای پهنا دارند که بتوان آن را در دست نگه داشت (به لطف حذف شدن ناچ از لبه‌ی بالایی)، و گوشه‌های منحنی روی صفحه نمایش به خوبی با لبه‌های دستگاه منطبق هستند. من با یک رنگ جدید مخالف نیستم - باز هم، رنگ‌های نقره‌ای و خاکستری فضایی تنها گزینه‌ها هستند - اما طراحی آیپد پرو بعد از گذشت چندین سال هنوز هم عالی به نظر می‌رسد.

 

بررسی آیپد پرو 12.9 اینچ 2021: صفحه نمایش

اگر قبلاً نیز از بزرگ‌ترین آیپد پرو استفاده می‌کرده‌اید، صفحه نمایش بسیار شبیه به آن به نظر می‌رسد. این همان صفحه نمایش 12.9 اینچی است که همیشه بوده است و در نگاه اول تفاوت چندانی به نظر نمی‌رسد، حتی اگر اپل اکنون از فناوری mini-LED استفاده می‌کند و 100 دلار هزینه‌ی بیشتری دارد.

این لزوماً یک انتقاد نیست. اگر چه صفحه نمایش‌های قبلی آیپد پرو همگی LCD بودند، اما یکی از بهترین‌ها در این بازار بودند و با صفحه نمایش‌های OLED برخی از رقبا رقابت می‌کرد. در حالی مطمئناً می‌توانید تفاوت را در صفحه نمایش Retina XDR با مقایسه‌ی آن در کنار صفحه نمایش Liquid Retina در مدل قبلی مشاهده کنید، تفاوت بصری آن طور که تصور می‌کنید واضح نیست.

بررسی کامل آیپد پرو 12.9 اینچ 2021

مگر اینکه مستقیماً آیپد پرو 2021 (بالا) را با مدل 2020 (پایین) مقایسه کنید، در غیر این صورت مشاهده‌ی بهینه‌سازی‌ها بسیار دشوار است.

مطمئناً صفحه نمایش آیپد پرو 2021 روشن‌تر است (اپل می‌گوید که می‌تواند به 1600 نیت برسد، اما من نتوانستم آن را از 900 نیت بگذرانم، و مهم نبود که نور اطراف چقدر روشن باشد)، اگر چه بیشتر مردم احتمالاً آن را در سطح بصری خوش‌مصرف‌تری نگه می‌دارند. کنتراست بسیار بهتری نیز وجود دارد که مطابق با کیفیت OLED است (1.000.000:1 در مقابل 1.800:1)، اما باز هم، اگر کارهای بسیار خاصی انجام دهید یا صحنه‌های فیلم HDR بسیار خاصی را تماشا کنید، احتمالاً متوجه نخواهید شد.

ارتقاء احتمالاً برای متخصصان خلاقی که اغلب از قلم اپل (Apple Pencil) استفاده می‌کنند و چشمانشان قدردان دقت رنگ واضح صفحه نمایش Retina XDR خواهد بود، محسوس‌تر است. اگر به چنین چیزی نیاز داشته باشید - و مهم‌تر از آن، پولش را داشته باشید - صفحه نمایش 12.9 اینچی آیپد پرو ناامیدتان نخواهد کرد. اما این ارتقاء بصری فوق‌العاده‌ای مانند جهش به Retina یا OLED در آیفون نیست.

 

بررسی آیپد پرو 12.9 اینچ 2021: سرعت

ارتقاء دیگری که اپل برای آیپد پروی امسال به ارمغان آورد، یک پردازنده M1 است، درست مانند پردازنده مک‌های اپل سیلیکونی. و درست مانند مک‌های اپل سیلیکونی بسیار سریع است.

بررسی کامل آیپد پرو 12.9 اینچ 2021

اگر بنچمارک‌های آی‌مک 24 اینچی یا مک‌بوک پرو 13 اینچی را دیده باشید، دقیقاً می‌دانید که آیپد پرو چه چیزی را به ارمغان می‌آورد. در مقایسه با A14 در آیپد ایر، حتی سریع‌تر از یک A14X فرضی است، با سرعت همه جانبه فوق‌العاده، به خصوص در تست‌های محاسباتی Geekbench. و M1 وقتی صحبت از گرافیک به میان می‌آید، آیپد پرو قبلی را با فاصله‌ی زیاد پشت سر می‌گذارد.

بررسی کامل آیپد پرو 12.9 اینچ 2021

با وجود تراشه جدید، دوام باتری بهتر از قبل نشده است. اپل هر آیپدی را که تا به حال ساخته است با همان ساعت دوام باتری، با یک ساعت کمتر یا بیشتر ارزیابی کرده است، و آیپد پرو در آزمایش من دقیقاً در همین محدوده قرار می‌گیرد. این بدان معناست که نیازی نیست نگران شارژ کردن آن باشید، مگر اینکه ساعت‌ها به طور مداوم از آن استفاده کنید.

در مورد شارژ نیز همان شارژ سریع 18 واتی در مدل 2020 را دریافت خواهید کرد - متأسفانه هنوز شارژ بی‌سیم یا MagSafe وجود ندارد - اما پورت آن اکنون از دستگاه‌های تاندربولت برای انتقال داده‌های سریع‌تر و نمایشگرهایی با رزولوشن بالاتر پشتیبانی می‌کند. تنها مشکل این است که اپل هنور آیپد او اس را برای مطابقت با آن ارتقاء نداده است، به خصوص در مورد نمایشگرهای اکسترنال. تنها گزینه، آینه کردن صفحه نمایش آیپد پرو به مانیتور دوم است که تجربه‌ای کمتر از ایده‌آل است که به طرز تأسف‌باری با ایستگاه کاری دو صفحه نمایشی فاصله دارد.

مدل سلولار امسال به جای یک مودم LTE از مودم 5G استفاده می‌کند، بنابراین سرعت در مناطقی که شبکه‌ی 5G در دسترس است، سریع‌تر خواهد بود. داشتن آن خوب است، اما آنقدر ضروری نیست، مخصوصاً اگر یک آیفون 12 در نزدیکی شما باشد. من شبکه 5G شرکت Verizon را آزمایش کردم و با حداکثر سرعتی حدود 80 مگابایت در ثانیه، سریع‌تر از مدل LTE سال گذشته بود. اما من نتایج را با استفاده از هات اسپات آیفون 12 خود دریافت کردم، بنابراین مطمئن نیستم که هزینه‌ی اضافی ماهانه ارزش آن را داشته باشد. داشتن آن خوب است و ضمانتی برای آینده محسوب می‌شود، اما مانند صفحه نمایش ضروری نیست.

 

بررسی آیپد پرو 12.9 اینچ 2021: همان محدودیت‌های قبلی

آیپد پرو با همان 8 گیگابایت رم مک‌های مبتنی بر M1 شروع می‌شود و مقدار 16 گیگابایت رم در مدل‌های دارای فضای ذخیره‌سازی 1 ترابایتی و 2 ترابایتی در دسترس است. این مقدار زیادی رم برای یک آیپد است - مدل‌های قبلی آیپد پرو رم 6 گیگابایتی داشتند و آیپد ایر فقط 4 گیگابایت رم داشت - و مانند صفحه نمایش و تراشه، مطمئن نیستیم که تمام این مقدار رم مورد نیاز باشد.

بررسی کامل آیپد پرو 12.9 اینچ 2021

آیپد پرو 2021 دارای همان آرایه دوربین پشتی مدل 2020 است.

در مک، رم بیشتر همیشه خوب است، اما آیپد او اس، مک او اس نیست. برنامه‌ها در حال حاضر هر کدام به 5 گیگابایت رم محدود شده‌اند، و حتی اگر آیپد او اس 15 این وضعیت را برای برخی از برنامه‌ها تغییر دهد، بعید است که بخواهید آنقدر با آیپد پروی خود کار انجام دهید که به 16 گیگابایت رم نیاز داشته باشید. و با چند وظیفه‌ای ساده شده، بعید است که سیستم هرگز به این حجم از حافظه حتی نزدیک شود. شاید چنین تصوری برای برخی از مردم مسخره به نظر آید، اما واقعیت این است که شما می‌توانید در آیپد ایر که مشخصات کمتری دارد و هزینه‌ی آن نیز صدها دلار کمتر است، کارهای زیادی را انجام دهید.

در آیپد پرو 2021 برنامه‌ها به سرعت باز می‌شوند، پیمایش فوق‌العاده نرم است و سافاری فوق‌العاده سریع است. بنابراین آیپد پرو مطمئناً سریع است - اما مدل 2020 نیز همین طور است. با بنچمارک‌ها و مشخصاتی که کاملاً مدل قبلی را تحت تأثیر قرار می‌دهد، آیپد پرو 2021 باید نسبت به نسل قبلی خود بسیار بهتر باشد. دلیل این طور بودن آن لزوماً نقطه ضعف آیپد پرو نیست، بلکه روشی است که اپل آیپد او اس را تنظیم کرده است. علیرغم جدا شدن آن از آیفون از دو سال پیش، سیستم عامل آیپد هنوز هم در وضعیتی نابسامان قرار دارد و هیچ نفع واقعی برای کاربران حرفه‌ای یا گیمرها ندارد. آیپد پرو همه چیز را بهتر اجرا می‌کند، اما افزایش سرعت و گرافیک آنقدر که باید تفاوتی ایجاد نمی‌کند.

بررسی کامل آیپد پرو 12.9 اینچ 2021

آیپد پرو M1 (بالا) بسیار شبیه مدل 2020 است، اما پورت USB-C اکنون Thunderbolt است و ردیف آنتن از شبکه 5G پشتیبانی می‌کند.

و به غیر از افزایش محدودیت‌های رم، بروزرسانی آیپد او اس 15 از سرعت فوق‌العاده آیپد پرو بهره نمی‌برد. ما همچنان منتظر برنامه‌های حرفه‌ای مانند Final Cut Pro و Xcode هستیم و اپل دلیل قانع کننده‌ای برای ارتقاء به آیپد پرو به کاربران حرفه‌ای ارائه نمی‌دهد. برخی افراد ممکن است استدلال کنند که فیس‌آیدی، سیستم دوربین پشتی و صفحه نمایش بزرگ‌تر هزینه را توجیه می‌کند، اما واقعیت این است که آن مزایای ملموسی که هنگام استفاده از مک پرو به جای مک مینی به دست می‌آورید، هنگام جابجایی بین آیپد ایر و آیپد پرو وجود ندارد.

 

آیا باید آیپد پرو 12.9 اینچی 2021 را خریداری کنید؟

آیپد پرو 12.9 اینچی بدون شک بهترین تبلتی است که اپل تا به حال ساخته است. این تبلت محاسن بسیار زیادی دارد - صفحه نمایش فوق‌العاده است، پردازنده کالیبر دسکتاپ است و دوربین جلو بسیار خوب است - اما همچنین گران‌تر از همیشه است.

بله، شما در ازای پرداخت پول بیشتر، سرعت و پیکسل‌های بیشتری نیز به دست خواهید آورد، اما اینکه آیا اینها در استفاده‌ی روزمره‌ی شما مشهود است یا خیر، سؤال دیگری است. اگر برایتان مهم نیست که 1.099 دلار به بالا برای یک تبلت هزینه کنید، آیپد پرو 12.9 اینچی با قدرت زیاد، پیکسل بیشتر و عملکردی بهتر از آنچه که اکنون نیاز دارید، بدون رقیب است. صادقانه بگویم، آیپد پرو 2021 به نقطه‌ای رسیده است که اپل می‌تواند به مدت سه سال آن را بروزرسانی نکند و همچنان سرآمد تبلت‌ها باقی بماند.

بررسی کامل آیپد پرو 12.9 اینچ 2021

آیپد پرو 2021 در رنگ‌های نقره‌ای و خاکستری فضایی عرضه می‌شود.

اما علیرغم چند نکته منفی و امتیاز 4 ستاره‌ای در این بررسی، من حقیقتاً آیپد پرو 12.9 اینچی را به کسانی که هنوز برای خرید تصمیم‌گیری نکرده‌اند، توصیه نمی‌کنم. صفحه نمایش خوب است، اما به طور محسوسی بهتر از مدل سال گذشته نیست. تراشه سریع است، اما به طور قابل توجهی سریع‌تر از مدل سال گذشته نیست. دوربین جلو بهبود یافته است، اما چندان قابل توجه نیست - بسیار خُب، دوربین جلو بسیار بهتر شده است. اما واقعاً دلیل خوبی برای صرف هزار دلار برای ارتقاء نیست.

اگر باید یک آیپد خریداری کنید و یا بودجه‌ی شما برای تهیه آیپد پرو 2021 کم است، بهتر است که مدل سال گذشته را تهیه کنید. یا بهتر است یک آیپد ایر خریداری کنید.

 

 

مطالب مشابه

هنوز نظری برای این مطلب ثبت نشده است، برای ارسال نظر لطفا وارد شوید..

استیو جابز (استیون پال جابز) بنیانگذار اپل
چیزهای مورد علاقه من در زندگی، رایگان هستند، پس واضح است که با ارزش ترین منبع ما زمان می باشد.

برنامه‌ها

بازی‌ها

آموزش‌ها

اخبار
F+⌘