آموزش بروزرسانی خودکار تمام برنامه‌های مک

27
خرداد 1401
زمان تقریبی مطالعه این مطلب حدود 8 دقیقه
0 نظر 994 بازدید

آموزش بروزرسانی خودکار تمام برنامه‌های مک

در این مقاله به شما آموزش خواهیم داد که چگونه نرم‌افزارهای خود را در مک به طور خودکار بروزرسانی کنید، حتی برنامه‌هایی که از اپ استور مک دانلود نکرده‌اید. با سافت مک همراه باشید.

-----

 

با ظهور بدافزارهای مک، اطمینان از به روز بودن تمام برنامه‌های مک و در نتیجه تا حد امکان حذف حفره‌های امنیتی بالقوه، تا این اندازه مهم نبوده است.

خبر خوب این است که اکثر برنامه‌ها روال بروزرسانی داخلی دارند. خبر بد این است که آنها معمولاً فقط پس از راه‌اندازی برنامه شروع به بروزرسانی می‌کنند. راه‌اندازی هر برنامه و سپس خارج شدن از آن به منظور بروزرسانی آنها کار نامعقولانه‌ای است.

هر چند راه‌هایی برای کاهش عذاب چنین کاری وجود دارد.

همچنین بخوانید: آموزش نصب برنامه‌ها در مک

 

1. استفاده از اپ استور

اپ استور مک (Mac App Store) بروزرسانی داخلی مک او اس را ارائه می‌کند. می‌توان تنظیم کرد که به صورت دوره‌ای نرم‌افزارهای جدیدتر را در پس‌زمینه بررسی کند. در حالی که عملکرد اصلی آن به روز نگه داشتن سیستم عامل و برنامه‌های مختلف اپل است، همچنین به طور خودکار و به صورت پنهان هر برنامه‌ای را که خریداری کرده‌اید (یا به صورت رایگان دانلود کرده‌اید) از طریق اپ استور بروزرسانی می‌کند.

بنابراین، روند ماجرا ساده است: با توجه به امکان خرید یا دانلود یک برنامه از وبسایت توسعه دهنده یا از طریق اپ استور، به دلیل وجود سیستم بروزرسانی خودکار در اپ استور، منطقی‌تر است که برنامه‌ها از اپ استور تهیه شوند.

در واقع، اگر قبلاً برنامه‌ای را به طور مستقل خریداری کرده‌اید و بعد متوجه می‌شوید که از طریق اپ استور نیز در دسترس است، بهتر است از توسعه دهنده بپرسید که آیا یک کد رایگان به شما می‌دهد تا بتوانید به نسخه‌ی اپ استور سوئیچ کنید. تنها کاری که باید انجام دهید این است که App Store را اجرا کرده و بر روی لینک Redeem در زیر عنوان Quick Links در سمت راست کلیک کنید. من این کار را چند بار انجام داده‌ام و هر بار هم کار کرده است!

شما می‌توانید با باز کردن System Preferences (تنظیمات برگزیده سیستم) و کلیک کردن بر روی آیکون App Store و سپس اطمینان از وجود تیک در کادر کنار Automatically Check For Updates (به طور خودکار برای بروزرسانی‌ها بررسی شود) و کادر کنار Install App Updates (بروزرسانی برنامه‌ها نصب شود)، اپ استور را طوری تنظیم کنید که بروزرسانی‌ها را به طور خودکار دانلود و نصب کند.

به نظر ما، فکر خوبی است که سایر کادرهای فهرست شده در آنجا را نیز تیک بزنید تا مطمئن شوید که بروزرسانی‌های سیستم نیز به طور خودکار اعمال می‌شود.

آموزش بروزرسانی خودکار تمام برنامه‌های مک

 

2. اسکن برای بروزرسانی

بسیاری از برنامه‌ها روال بروزرسانی مخصوص به خود را دارند که معمولاً به محض اجرای برنامه، وجود نسخه‌های جدیدتر را اسکن می‌کنند. در حالی که برخی از برنامه‌ها - عمدتاً برنامه‌های سنگین مایکروسافت، دراپ‌باکس، ادوبی و گوگل - برنامه‌هایی پنهان را در پس‌زمینه نصب می‌کنند که به صورت دوره‌ای وجود بروزرسانی‌ها را اسکن کرده و آنها را به صورت خودکار و در پس‌زمینه دانلود و  اعمال می‌کنند.

در یک دنیای ایده‌آل، باید یک برنامه‌ی کاربردی وجود داشته باشد که به نوعی روال بروزرسانی داخلی هر برنامه را در پس‌زمینه فعال کند، اما در صورتی که وجود داشته باشد، چون ما که از وجود چنین برنامه‌ای اطلاع نداریم. با این حال، برنامه‌ی Appversion بهترین گزینه‌ی بعدی است (نمونه‌ی آزمایشی و رایگان آن 12 برنامه را به ترتیب حروف الفبا اسکن می‌کند). این برنامه سیستم را اسکن می‌کند تا شماره ورژن برنامه‌ها را پیدا کند و - اگر تیک Check Onlinebox را علامت بزنید - به صورت آنلاین نیز چک می‌کند تا ببیند نسخه‌ی جدیدتری از برنامه‌ها موجود است یا خیر.

نتایج در یک لیست دقیق نشان داده می‌شود، و نتایج بروزرسانی شده نیز در ستون وضعیت نشان داده می‌شوند. با این حال، به غیر از این، باید بروزرسانی را به صورت دستی انجام دهید: اگر یک بروزرسانی در دسترس است، می‌توانید برنامه را اجرا کرده تا روال بروزرسانی خودکار آن فعال شود، یا می‌توانید به وبسایت توسعه دهنده بروید تا خودتان آن را دریافت کنید.

همچنین با انتخاب آن برنامه در لیست Applications (برنامه‌ها)ی Finder و فشردن کلیدهای Cmd+I (این حرف I ابتدای info است نه عدد یک یا حرف L) می‌توانید شماره ورژن یک برنامه را بدون نیاز به اجرای آن برنامه مشاهده کنید. با این کار یک پنجره بازبینی باز می‌شود، و شما باید نگاهی به زیر عنوان Version در بالا بیندازید. البته، پس از اجرای یک برنامه، شما می‌توانید شماره ورژن را با کلیک کردن بر روی منوی برنامه و سپس About نیز پیدا کنید.

آموزش بروزرسانی خودکار تمام برنامه‌های مک

 

3. تخصصی عمل کنید

ما راهی برای بروزرسانی آسان بسیاری از برنامه‌های محبوب با یک حرکت را پیدا کرده‌ایم. در این بین تعداد انگشت شماری تذکر تأسف‌بار نیز وجود دارد. اول اینکه، روش ما همه‌ی برنامه‌ها را پوشش نمی‌دهد، بلکه بیشتر نرم‌افزارهایی را پوشش می‌دهد که رایگان هستند و همچنین به صورت رایگان در دسترس هستند، مانند مرورگرها یا نرم‌افزارهای ضد بدافزار.

دوم اینکه، این ترفند از سیستم Brew و Brew Cask استفاده می‌کند که یک روش شخص ثالث برای نصب برنامه‌ها هستند. آنها منحصراً از طریق خط فرمان کار می‌کنند، به این معنی که شما باید در یک پنجره‌ی ترمینال کار کنید. فرمان‌های موردنیاز بسیار ساده هستند، هرچند، هنگامی که کار سخت اولیه را انجام دادید، دیگر می‌توانید تکیه داده و نظاره کنید.

اگر تمایل دارید که این روش را امتحان کنید، دستورالعمل‌های آن از این قرار است.

 

نصب کردن brew و brew cask

  1. با باز کردن Terminal شروع کنید، که برنامه‌ای است که در پوشه‌ی Utilities در Finder پیدا خواهید کرد (یا از Spotlight برای جستجوی آن با فشار دادن کلیدهای ترکیبی cmd+Space bar و تایپ Utilities استفاده کنید).
  2. سپس در مرورگر وب خود به آدرس https://brew.sh بروید و کل خط کد زیر عنوان Install Homebrew را کپی کنید.
  3. به پنجره ترمینال خود بروید و آن را در آن جایگذاری (paste) کنید و سپس اینتر را بزنید. Brew برای مدتی سخت تلاش خواهد کرد و ممکن است از شما خواسته شود که رمز عبور خود را تایپ کنید.
  4. پس از اتمام کار - که چند دقیقه طول می‌کشد - خط زیر را جایگذاری (paste) کنید که ممکن است در مرورگر شما به صورت بیش از یک خط ظاهر شود اما در واقع فقط یک خط کد است (نکته: بر روی آن سه بار کلیک کنید تا تمام آن انتخاب شود، سپس Cmd+C را فشار دهید تا آن را کپی کنید):
brew tap phinze/homebrew-cask;brew tap buo/cask-upgrade

 

جستجو و نصب برنامه‌ها

برای نصب یک برنامه‌ی جدید، برای جستجو کافیست خط زیر را در ترمینال تایپ کنید...

brew cask search

... و سپس یک کلمه کلیدی از نام برنامه‌ی مورد نظر را تایپ کنید. به عنوان مثال، برای جستجوی Malwarebytes Anti-Malware می‌توانید چنین چیزی را تایپ کنید:

brew cask search malwarebytes

در آزمایش من، مورد زیر را برگرداند:

==> Partial Matches malwarebytes-anti-malware

برنامه‌ها با تایپ brew cask install و سپس نام کامل برنامه، همان طور که در هنگام جستجو ذکر شده است، نصب می‌شوند. بنابراین برای نصب Malwarebytes Anti-Malware خط زیر را تایپ می‌کنم:

brew cask install malwarebytes-anti-malware

در اینجا ممکن است لازم باشد که یک بار دیگر مجبور شوید رمز عبور خود را وارد کنید. با این حال، پس از آن، این برنامه نیز مانند هر برنامه‌ی دیگری در لیست برنامه‌های کاربردی شما در Finder در دسترس خواهد بود.

مزیت سیستم brew cask این است که برنامه‌هایی که نصب می‌کند می‌توانند همه با یک فرمان بروزرسانی شوند. بنابراین منطقی است که از brew cask برای نصب برنامه‌ها در هر جایی که ممکن است استفاده کنید، و شاید حتی از آن برای نصب مجدد برنامه‌هایی که قبلاً نصب کرده‌اید استفاده کنید.

برای انجام این کار، با استفاده از دستورالعمل‌های ارائه شده در بالا، جستجو کنید تا ببینید که آیا سیستم brew cask برنامه‌ی موردنظر شما را دارد یا خیر.

اگر برنامه را داشت، ابتدا باید برنامه‌ای که قبلاً نصب شده را به روش معمول با کشیدن آن از لیست Applications (برنامه‌ها) به سطل زباله، حذف (uninstall) کنید. در بیشتر موارد، این کار باید تنظیمات شخصی شما را در جایی که هستند حفظ کند، اما همیشه هم این طور نیست - و هیچ راه قطعی برای دانستن آن وجود ندارد، جز جستجو از طریق گوگل برای خواندن تجربیات دیگران.

هنگامی که برنامه را به سطل زباله کشیدید، برای نصب آن با استفاده از دستورالعمل‌های ارائه شده در بالا، از brew cask استفاده کنید.

اگر در آینده خواستید ببینید که چه برنامه‌هایی را با استفاده از brew cask نصب کرده‌اید، از فرمان زیر استفاده کنید:

brew cask list

- برای ارتقاء برنامه‌های brew cask می‌توانید به صورت دوره‌ای یک پنجره ترمینال را باز کنید و با استفاده از فرمان زیر، «تمام» برنامه‌هایی را که از طریق brew cask نصب کرده‌اید را بروزرسانی کنید:

brew update;brew cu

ممکن است بخواهید این کار را مثلاً هر ماه، یا شاید به دفعات بیشتر، بسته به وسواس خودتان انجام دهید! در این صورت برنامه‌هایی که تاریخ گذشته هستند به شما نشان داده می‌شود و از شما سؤال می‌شود که آیا می‌خواهید بروزرسانی کنید. با زدن Y این کار را انجام می‌دهد. اگر درخواستی برای بروزرسانی دریافت نکردید، خُب، در این صورت هیچکدام از برنامه‌هایی که از طریق brew cask نصب کرده‌اید تاریخ گذشته نیستند!

توجه داشته باشید که این فرمان برخی از برنامه‌هایی را که دارای بروزرسانی خودکار در پس‌زمینه‌ی خود هستند، مانند گوگل کروم، بروزرسانی نمی‌کند، زیرا ممکن است مشکلاتی ایجاد کند. در هر صورت در چنین مواردی معمولاً بهتر است به بروزرسانی خودکار داخلی تکیه کنید.

آموزش بروزرسانی خودکار تمام برنامه‌های مک

همچنین بخوانید:

روش استفاده از ترمینال در مک

30 نکته و ترفند ترمینال برای مک

 

 

مطالب مشابه

هنوز نظری برای این مطلب ثبت نشده است، برای ارسال نظر لطفا وارد شوید..

تیم کوک
هدف ما هرگز سود بیشتر نبوده است، هدف ما همیشه بهترین بودن بوده است.

برنامه‌ها

بازی‌ها

آموزش‌ها

اخبار
F+⌘