M1 Ultra در مقایسه با M1 Max: دو برابر بهتر، اما نه دو برابر سریع‌تر

24
خرداد 1401
زمان تقریبی مطالعه این مطلب حدود 8 دقیقه
0 نظر 1049 بازدید

M1 Ultra در مقایسه با M1 Max: دو برابر بهتر، اما نه دو برابر سریع‌تر

M1 Ultra در مک استودیو چگونه بر روند کاری در دنیای واقعی کاربران حرفه‌ای تأثیر می‌گذارد. برای دانستن این موضوع با سافت مک همراه باشید.

-----

 

معرفی مک استودیو به دلایل زیادی مهیج بود. یکی از آنها، رونمایی از یک محصول دیگر از سری M1 سیستم مبتنی بر یک تراشه (SoC) اپل بود. M1 Ultra که در مک استودیو 3.999 دلاری پیدا می‌شود، سطح کاملاً جدیدی از عملکرد را به ارمغان می‌آورد. M1 Ultra در اصل دو تراشه M1 Max است که با هم ترکیب شده‌آند تا همه چیز را دو برابر کنند: CPU بیست هسته‌ای و پردازنده گرافیکی 64 هسته‌ای، موتور عصبی 32 هسته‌ای، چهار موتور انکُدینگ ویدیو، چهار موتور انکُد و دیکُد ProRes و حداکثر 128 گیگابایت حافظه یکپارچه LPDDR5 با پهنای باند 800 گیگابایت بر ثانیه.

اما آیا واقعاً M1 Ultra دو برابر سریع‌تر از M1 Max است؟ داده‌ها می‌توانند ایده‌ای در مورد مقایسه‌ی آن با M1 Max و مهم‌تر از آن، روش تأثیر M1 Ultra بر روند کاری در دنیای واقعی کاربران حرفه‌ای به ما بدهند. بیایید ببینیم که این قوه محرکه‌ی کوچولو چه چیزی در چنته دارد و ببینیم که کدام مدل برای شما مناسب‌تر است.

 

M1 Max در مقایسه با M1 Ultra: تفاوت‌های مدل مک استودیو

مک استودیو مدل M1 Max ممکن است در نگاه اول شبیه به مدل M1 Ultra باشد، اما تفاوت‌های مهمی بین این دو وجود دارد که باید از آنها آگاه باشیم. برای شروع، Ultra سنگین‌تر است و به دلیل دمنده‌ی مسی نیرومند داخل آن، دو پوند وزن بیشتر از دوقلوی ظریف خود دارد. این افزایش قدرت خنک کنندگی بدیهی است: Ultra در مقایسه با Max دو برابر قدرت دارد و گرمای بسیار بیشتری تولید می‌کند.

M1 Ultra در مقایسه با M1 Max: دو برابر بهتر، اما نه دو برابر سریع‌تر

نسخه‌های M1 Ultra و M1 Max مک استودیو از بیرون یکسان به نظر می‌رسند.

همچنین مدل Ultra دارای دو پورت Thunderbolt در قسمت جلو است، در حالی که مدل Max دارای پورت USB-C کُندتر است. اگر می‌خواهید وسایل جانبی را متصل کنید، آنها به سرعت Thunderbolt (تا 40 گیگابایت بر ثانیه) نیاز دارند، که چهار برابر سریع‌تر از USB-C است. مک استودیو Ultra را می‌توان با پردازنده گرافیکی 64 هسته‌ای و با هزینه‌ی هنگفت 1000 دلار، سفارشی کرد (مدل Max محدودیت 32 هسته‌ای دارد).

ما در آزمایش خودمان، سه مدل را با هم مقایسه کردیم:

  • مک استودیو M1 Max با پردازنده گرافیکی 32 هسته‌ای و 64 گیگابایت رم
  • مدل پایه M1 Ultra با پردازنده گرافیکی 48 هسته‌ای و 64 گیگابایت رم
  • مدل حداکثری M1 Ultra با پردازنده گرافیکی 64 هسته‌ای و 128 گیگابایت رم

 

M1 Max در مقایسه با M1 Ultra: بنچمارک‌های Geekbench 5 CPU

سال‌هاست که Geekbench به عنوان نقطه مرجعی برای کارایی و عملکرد مک‌ها استفاده می‌شود. در مورد عملکرد CPU، هر دوی M1 Max و M1 Ultra امتیازهای تک هسته‌ای دارند که عملاً یکسان هستند (مانند سایر تراشه‌های M1)، اما M1 Ultra امتیاز چند هسته‌ای Max را تقریباً دو برابر می‌کند. جهت اطلاع، یک مک پرو 2019 با پردازنده 28 هسته‌ای 2.5 گیگاهرتزی Intel Xeon W امتیاز ناچیز تک هسته‌ای 1.034 را دارد اما با امتیاز 26.604 در عملکرد چند هسته‌ای جایگاه خود را حفظ است.

Geekbench 5 M1 Max/Pro/Ultra Macs

M1 Ultra در مقایسه با M1 Max: دو برابر بهتر، اما نه دو برابر سریع‌تر

M1 Ultra در مقایسه با M1 Max: دو برابر بهتر، اما نه دو برابر سریع‌تر

این امتیازها چگونه به استفاده در دنیای واقعی ترجمه می‌شوند؟ داشتن عملکرد سریع تک هسته‌ای به این معنی است که نرم‌افزارهای روزمره‌ی شما بسیار سریع‌تر باز می‌شوند و سریع‌تر هم پاسخ می‌دهند. حتی ممکن است که برخی از برنامه‌ها توانایی تک هسته‌ای را برای عملکرد خود ترجیح دهند - مثلاً بازی‌های سه بعدی معمولاً با CPUهای کلاک بالاتر بهتر از CPUهای چند هسته‌ای عمل می‌کنند. برنامه‌های ویرایش عکس مانند فتوشاپ نیز از عملکرد تک هسته‌ای بهره می‌برند. توانایی‌های چند هسته‌ای بالا به این معنی است که می‌توانید با برنامه‌هایی که می‌توانند از همه‌ی هسته‌ها بهره ببرند، کارهای بیشتری را انجام دهید.

 

M1 Max در مقایسه با M1 Ultra: بنچمارک‌های گرافیک Geekbench 5

رندر ویدیو اغلب برای بسیاری از افکت‌ها و کارهای سنگین بر عملکرد GPU تکیه دارد. Geekbench 5 دو بنچمارک برای گرافیک در مجموعه Compute خود دارد: یکی تست با استفاده از Metal API و دیگری با استفاده از OpenCL.

بنچمارک‌های Geekbench 5 Compute

M1 Ultra در مقایسه با M1 Max: دو برابر بهتر، اما نه دو برابر سریع‌تر

M1 Ultra در مقایسه با M1 Max: دو برابر بهتر، اما نه دو برابر سریع‌تر

M1 Max یک امتیاز Metal 69.676 و یک امتیاز OpenCL 60.667 را به دست آورد. M1 Ultra با یک پردازنده گرافیکی 48 هسته‌ای به ترتیب با امتیاز 91.949 و 70.464 بهترین عملکرد را دارد. با یک M1 Ultra همراه با یک پردازنده گرافیکی 64 هسته‌ای، با امتیازهای 106.263 و 91.751 بهتر نیز می‌شود. بهبود GPU قابل توجه است: اپل فقط شتاب سخت‌افزاری ProRes را ارائه می‌دهد و برای کدک‌های غیر ProRes که در بسیاری از برنامه‌های سه بعدی و ویرایش ویدیو استفاده می‌شوند، GPU کلید اصلی است. به عنوان مثال، هنگام استفاده از کدک R3D Raw، پردازنده‌های گرافیکی وارد عمل می‌شوند و شتاب دهنده‌های ProRes داخلی در M1 Max و M1 Ultra هیچ تأثیری ندارند.

مک پرو 2019 با کارت گرافیک AMD Radeon Pro W6800X Duo امتیاز Metal 138.000 را ثبت کرد که همچنان یک شکاف عملکردی را در مقایسه با سری M1 نشان می‌دهد که ممکن است تنها توسط یک مک پرو اپل سیلیکونی پر شود.

 

M1 Max در مقایسه با M1 Ultra: بنچمارک‌های Cinebench R23

با بنچمارک‌های Cinebench R23، رندر CPU در مرکز توجه قرار دارد و M1 Max با امتیازهای 1.538 (تک هسته‌ای) و 12.388 (چند هسته‌ای) کارش خوب است. M1 Ultra امتیاز تک هسته‌ای تقریباً یکسانی را کسب می‌کند، اما باز هم امتیاز چند هسته‌ای را تقریباً دو برابر می‌کند. هر دو CPU در استفاده‌ی تک هسته‌ای عملکردی فوق‌العاده به شما می‌دهند، اما اگر رندر CPU برای روند کاری شما مهم باشد، Ultra واقعاً می‌درخشد.

بنچمارک‌های Cinebench R23

M1 Ultra در مقایسه با M1 Max: دو برابر بهتر، اما نه دو برابر سریع‌تر

M1 Ultra در مقایسه با M1 Max: دو برابر بهتر، اما نه دو برابر سریع‌تر

اگر روند کاری شما وابسته به CPU است، با برنامه‌های چند هسته‌ای متوجه تفاوت بین M1 Max و M1 Ultra خواهید شد. تشخیص اینکه روند کاری شما وابسته به CPU یا GPU است، کلید رسیدن به بهترین عملکرد است - و به خاطر داشته باشید، در مورد سری M1، اپل شتاب سخت‌افزاری را برای کُدک ProRes ارائه می‌دهد.

 

M1 Max در مقایسه با M1 Ultra: بنچمارک‌های HandBrake 1.4

هنگام تبدیل یک فایل ویدیویی 4K به 1080p در HandBrake، تراشه M1 Max با انکُدر H.265 مدت زمان 564 ثانیه و با استفاده از انکُدر H.265 VideoToolBox مدت زمان 187 ثانیه طول کشید. M1 Ultra توانست این امتیاز را با صرف 395 ثانیه با H.265 و 120 ثانیه با VideoToolBox شکست دهد. Ultra افزایش قابل توجهی در عملکرد ایجاد می‌کند.

انکُد ویدیو Handbrake 1.4

M1 Ultra در مقایسه با M1 Max: دو برابر بهتر، اما نه دو برابر سریع‌تر

M1 Ultra در مقایسه با M1 Max: دو برابر بهتر، اما نه دو برابر سریع‌تر

دلیل اصلی این افزایش عملکرد دو برابر کردن انکُدرها و ویدیو انکُدرها در M1 Ultra است. این یک مثال عالی از تأثیر شتاب دهنده‌های سخت‌افزاری تقویت کننده بر عملکرد در دنیای واقعی است.

 

M1 Max در مقایسه با M1 Ultra: آزمایش دیسک Blackmagic

اس‌اس‌دی‌های کنونی فوق‌العاده سریع هستند و در مقایسه با هاردهای چرخشی گذشته، باعث تسهیل در عملکردهای روزمره می‌شوند. مک استودیو M1 Max به صورت استاندارد با یک اس‌اس‌دی با ظرفیت 512 گیگابایت عرضه می‌شود، در حالی که مدل پردازنده گرافیکی 48 هسته‌ای M1 Ultra این اندازه را دو برابر کرده و به 1 ترابایت می‌رساند.

در آزمایش خودمان، سرعت خواندن 5400 مگابایت در ثانیه و سرعت نوشتن 5300 مگابایت در ثانیه را با هر یک از اس‌اس‌دی‌ها تجربه کردم. در مک استودیو M1 Ultra با یک پردازنده گرافیکی 64 هسته‌ای و یک اس‌اس‌دی 2 ترابایتی، اس‌اس‌دی سرعت خواندن مشابه 5429 مگابایت در ثانیه را داشت، اما سرعت نوشتن به 6486 مگابایت در ثانیه افزایش یافت.

اگر به دستگاه‌های ذخیره‌سازی اکسترنال تکیه دارید، احتمالاً متوجه خواهید شد که این دستگاه‌ها ممکن است با سرعت حافظه داخلی مطابقت نداشته باشند، حتی در صورت استفاده از اس‌اس‌دی‌های Thunderbolt 4.

 

M1 Max در مقایسه با M1 Ultra: رندر R3D Raw

ویرایشگرهای ویدیویی که با کُدک‌هایی غیر از ProRes کار می‌کنند ممکن است برای انجام بیشتر کارهای سنگین به GPU نیاز داشته باشند. در اینجا برخی از مقایسه‌های عملکردی وجود دارد که شامل اکسپورت یک فیلم 4K 120p در Final Cut Pro به ProRes 422 HQ است.

مک استودیو: اکسپورت R3D Raw

M1 Ultra در مقایسه با M1 Max: دو برابر بهتر، اما نه دو برابر سریع‌تر

M1 Ultra با پردازنده گرافیکی 64 هسته‌ای حدود 15 درصد سریع‌تر از همان CPU با یک پردازنده گرافیکی 48 هسته‌ای است. با این حال، یک مک پرو 2019 با پردازنده گرافیکی AMD Radeon Pro W6800X Duo، پردازنده 28 هسته‌ای 2.5 گیگاهرتزی Intel Xeon W و 96 گیگابایت رم، هنوز برای این کار بیش از 60 درصد سریع‌تر است.

 

M1 Max در مقایسه با M1 Ultra: آیا به توان دو برابری نیاز دارید؟

اپل بهینه‌سازی‌های بسیار خاصی را در M1 Ultra اعمال کرده است که به نفع روند کارهای خاص خواهد بود و کلید اصلی تصمیم‌گیری در انتخاب بهترین مدل خواهد بود.

مک استودیو M1 Ultra گاهی اوقات می‌تواند عملکرد نسخه‌ی M1 Max را دو برابر کند، که بستگی به مورد استفاده‌ی شما دارد. دستاوردهای چند هسته‌ای خود گویا هستند، Ultra در سری M1 بهترین است. اگر به ProRes و کدک‌های ویدیویی مانند H.265 علاقه‌ی زیادی دارید، در اختیار داشتن شتاب دهنده‌های دو برابری موجود در Ultra باعث افزایش عملکرد فوق‌العاده‌ای می‌شود. اگر یک ویرایشگر عکس هستید، عملکرد تقریباً یکسان تک هسته‌ای هر دو مدل به این معنی است که از نظر ارزش با نسخه‌ی ارزان‌تر بهتر می‌توانید کار کنید. با این حال، اگر نیاز به انجام کارهای سنگین بر روی عکس دارید، محدودیت‌های رم بالاتر Ultra می‌تواند سودمند باشد. باز هم توصیه می‌کنیم که ابتدا ببینید که روند کاری شما به چه چیزی نیاز دارد و سپس بر اساس آن انتخاب کنید.

حرفه‌ای‌هایی که روند کاری‌شان به شدت به عملکرد پردازنده گرافیکی متکی است، متوجه خواهند شد که M1 Ultra با پردازنده گرافیکی 48 یا 64 هسته‌ای نسبت به M1 Max قدرت بیشتری را ارائه می‌دهد. اما این کاربران باید منتظر بمانند تا اپل مک پروی اپل سیلیکونی خود را معرفی کند تا ببینند که این شرکت چگونه به درخواست‌های GPU مطرح شده توسط متخصصان در این زمینه را پاسخ خواهد داد.

همچنین بخوانید:

تراشه M1 و فراتر از آن: هرآنچه باید در مورد تراشه‌های بومی مک اپل بدانید

با مک‌های M1، حافظه آن چیزی نیست که قبلاً بود

 

 

مطالب مشابه

هنوز نظری برای این مطلب ثبت نشده است، برای ارسال نظر لطفا وارد شوید..

استیو جابز (استیون پال جابز) بنیانگذار اپل
زمان شما محدود است، آن را با زندگی کردن به روش دیگران هدر ندهید. در دام تعصب نیفتید که معمولا حاصل زندگی کردن بر اساس تفکر دیگران است. اجازه ندهید سروصدای افکار و اعتقادات دیگران ندای درون شما را خاموش کند. و مهم از همه، جرئت این را داشته باشید که به دنبال قلب و ادارکتان بروید. این ها یک جورهایی می دانند که چه چیزی می خواهید بشوید.

برنامه‌ها

بازی‌ها

آموزش‌ها

اخبار
F+⌘