آی او اس 16: هرآنچه باید در مورد آخرین سیستم عامل آیفون بدانید

21
خرداد 1401
زمان تقریبی مطالعه این مطلب حدود 11 دقیقه
0 نظر 608 بازدید

آی او اس 16: هرآنچه باید در مورد آخرین سیستم عامل آیفون بدانید

آی او اس 16 قرار است اواخر امسال عرضه شود. در این مقاله، تمام چیزهایی که باید درباره بروزرسانی بزرگ بعدی سیستم عامل آیفون بدانید را با شما در میان خواهیم گذاشت. با سافت مک همراه باشید.

-----

 

از زمان عرضه‌ی آیفون، بروزرسانی‌های آی او اس به صورت مرتب و هر ساله متمرکز بر آیفون عرضه شده در همان سال و به منظور کمک به بهبود تجربه‌ی کاربری انجام می‌شود. آی او اس 16 که در اواخر سال 2022 منتشر خواهد شد نیز از این قاعده مستثنی نیست.

آن طور که در WWDC (کنفرانس جهانی توسعه دهندگان اپل) 2022 نشان داده شد، این طور به نظر می‌رسد که آی او اس 16 تجربه‌ی کار با آیفون را با ویژگی‌های جدیدی از جمله صفحه قفل قابل تنظیم با ویجت‌های پویا، سیستم تازه‌سازی اعلان‌ها، ترفندهای جدید Messages و موارد دیگر بهبود می‌بخشد. اگر چه آی او اس 16 قرار است اواخر سال جاری منتشر شود، اما همه‌ی دارندگان آیفون نمی‌توانند این ارتقاء را دریافت کنند.

در این مقاله، ما تمام چیزهایی را که به طور رسمی و غیررسمی در مورد آی او اس 16 می‌دانیم، شامل ویژگی‌های برتر و اطلاعاتی در مورد تاریخ انتشار را جمع‌آوری کرده‌ایم.

 

آی او اس 16 چه زمانی منتشر می‌شود؟

اپل آی او اس 16 را در 6 ژوئن 2022 در کنفرانس جهانی توسعه دهندگان اپل معرفی کرد، اما این بدان معنا نیست که انتظار داشته باشید به این زودی‌ها منتشر شود. نسخه بتای توسعه دهنده برای توسعه دهندگان ارسال شده است و به آنها فرصت می‌دهد تا برنامه‌های آی او اس خود را قبل از انتشار عمومی آی او اس در اواخر امسال، برای آن بروزرسانی کنند، و پس از آن یک برنامه بتای عمومی در ماه جولای برای آزمایش کنندگان نسخه‌ی بتا دنبال می‌شود.

پس از آن، نسخه‌ی نهایی آی او اس 16 در «پاییز» منتشر می‌شود، که احتمالاً در سپتامبر 2022 و همراه با آیفون 14 این اتفاق خواهد افتاد، همان طور که تقریباً در مورد تمام نسخه‌های اصلی آی او اس اخیر افتاده است.

همچنین بخوانید: روش پیوستن به برنامه بتا اپل و مشارکت در آزمایش کردن نرم‌افزار جدید

 

هزینه آی او اس 16 چقدر خواهد بود؟

همانند تقریباً هر بروزرسانی آی او اس دیگری، آی او اس 16 نیز یک ارتقاء رایگان برای کاربران آیفون‌های پشتیبانی شده خواهد بود.

آی او اس 16: هرآنچه باید در مورد آخرین سیستم عامل آیفون بدانید

 

کدام آیفون‌ها از آی او اس 16 پشتیبانی می‌کنند؟

در حالی که شایعه شده بود که اپل پشتیبانی از آیفون 6s در آی او اس 16 را قطع می‌کند - یک انتخاب قابل درک، با توجه به اینکه آیفون 6s در سال 2015 عرضه شده است - این شرکت در اعلام رسمی خود یک گام فراتر گذاشت و پشتیبانی آی او اس 16 از هر دستگاهی فراتر از آیفون 6s را منتفی اعلام کرد.

در واقع، اپل تأکید کرده است که این گوشی فقط در آیفون 8 و جدیدتر در دسترس خواهد بود، به این معنی که دستگاه‌های زیر به آی او اس 16 ارتقاء نمی‌یابند:

  • آیفون 7 پلاس
  • آیفون 7
  • آیفون 6s
  • آیفون 6s پلاس
  • آیفون SE (2016)

با این اوصاف، در اینجا لیستی از دستگاه‌هایی که توسط آی او اس 16 پشتیبانی می‌شوند، آمده است:

آی او اس 16: هرآنچه باید در مورد آخرین سیستم عامل آیفون بدانید

 

در آی او اس 16 چه چیزی جدید است؟

در حالی که بدون شک صدها تغییر کوچک در آی او اس 16 وجود خواهد داشت، اما اپل در اولین کنفرانس جهانی توسعه دهندگان 2022 تصمیم گرفت که فقط بر روی تعدادی از بروزرسانی‌های جدید تمرکز کند.

 

صفحه قفل جدید

ویژگی برجسته برای اکثر کاربران آیفون، بدون شک تجربه‌ی صفحه قفل جدید خواهد بود. مسلماً این بزرگترین تغییر در تاریخ صفحه قفل آیفون خواهد بود که شامل معرفی چینش‌های جدید، طرح‌های رنگین و مرور اجمالی اطلاعات که الهام گرفته از اپل واچ است.

آی او اس 16: هرآنچه باید در مورد آخرین سیستم عامل آیفون بدانید

تمرکز اصلی بر روی سفارشی‌سازی است. شما نه تنها می‌توانید چیدمان صفحه قفل را با فونت‌های مختلف و گزینه‌های رنگی موجود برای زمان و تاریخ تنظیم کنید، بلکه می‌توانید جلوه‌های سرگرم کننده را با کشیدن انگشت اضافه کنید. این جلوه‌ها بسته به طرح زمینه‌ی شما به طور خودکار ایجاد می‌شوند تا همه چیز را مرتب و هماهنگ با تم گوشی نگه دارید، اگر چه در صورت نیاز می‌توان آنها را ویرایش کرد.

همچنین می‌توانید ویجت‌ها را در صفحه قفل جدید جاسازی کنید و در صورت نیاز، پس‌زمینه و چیدمان ویجت‌ها را تنظیم کنید. این ویژگی برای دریافت اطلاعاتی مانند وضعیت آب‌وهوا، سطح تناسب اندام فعلی و رویدادهای آینده‌ی تقویم در یک نگاه ایده‌آل است، درست مانند اپل واچ.

آی او اس 16: هرآنچه باید در مورد آخرین سیستم عامل آیفون بدانید

همچنین هنگام استفاده از تصاویر Portrait (پرتره) گرفته شده در آیفون، با نمایش ساعت در قسمت جلو (یا پشت) سوژه‌ی عکس، یک جلوه عمق تصویر ظریف ایجاد کنید.

اما از کدام تصویر پس‌زمینه باید استفاده کرد؟ اپل یک گالری تصویر پس‌زمینه جدید با میلیون‌ها ترکیب و همچنین و یک حالت Photo Shuffle ارائه می‌کند که در طول روز بین تصاویر موجود در کتابخانه‌ی شما جابجا می‌شود. همچنین تصاویر پس‌زمینه تعاملی جدید، مانند تصویر پس‌زمینه آب‌وهوای پویا، با انیمیشن‌های سیال نیز وجود دارد.

آی او اس 16: هرآنچه باید در مورد آخرین سیستم عامل آیفون بدانید

بهترین قسمت آن کدام است؟ شما می‌توانید هر تعداد که دوست داشته باشید، صفحه قفل خاص برای آنچه که مدنظرتان است داشته باشید. در واقع، شمامی‌توانید بین آنها سوایپ کنید تا به طور خودکار حالت مدنظر مرتبط را بدون رفتن به صفحه اصلی فعال کنید.

 

سیستم اعلان جدید

یک صفحه قفل فانتزی جدید چه فایده‌ای می‌تواند داشته باشد اگر اعلان‌ها دائماً به آن سرازیر شوند؟ به نظر می‌رسد که این مسئله در آی او اس 16 چندان مشکل‌ساز نخواهد بود، زیرا اپل یک سیستم اعلان جدید ارائه کرده است که اعلان‌های دریافتی را در پایین منوی صفحه‌ی قفل نمایش می‌دهد تا تجربه‌ای کمتر آشفته داشته باشید.

آی او اس 16: هرآنچه باید در مورد آخرین سیستم عامل آیفون بدانید

همچنین ویژگی جدیدی به نام Live Activities در آی او اس 16 با هدف از بین بردن اعلان‌های هرزنامه‌ای از برنامه‌های ورزشی و تحویل وجود دارد. به جای سیلی از اعلان‌ها هنگام جمع‌آوری سفارش‌ها، توسعه دهندگان می‌توانند تجارب قابل مشاهده و منظمی را ایجاد کنند.

 

برنامه Messages

همچنین بروزرسانی‌هایی برای برنامه‌ی Messages در آی او اس 16 وجود دارد که ویژگی‌های بسیار درخواستی از جمله امکان ویرایش پیام‌ها بلافاصله پس از ارسال را امکانپذیر می‌کند. بله، اپل قبل از اینکه توییتر به شما اجازه‌ی ویرایش توییت‌های خودتان را بدهد، به شما اجازه می‌دهد پیام‌های خود را ویرایش کنید!

همچنین یک گزینه‌ی جدید Undo Send برای پیام‌های ارسالی اخیر موجود است که برای تغییرات لحظه آخری عالی است. ضمن اینکه گزینه‌ای برای علامت‌گذاری به عنوان خوانده نشده وجود دارد که اگر بخواهید بدون اینکه فراموش کنید بعداً به پیامی پاسخ دهید بسیار سودمند است.

آی او اس 16: هرآنچه باید در مورد آخرین سیستم عامل آیفون بدانید

همچنین SharePlay در برنامه‌ی Messages یکپارچه می‌شود و به شما این امکان را می‌دهد که در حین چت کردن با دوستان از طریق متن، با یکدیگر فیلم تماشا کنید، به موسیقی گوش دهید و موارد دیگر.

 

متن پویا به ویدیو می‌آید

Live Text (متن پویا) افزوده‌ی بزرگی در آی او اس 15 بود که توانایی تعامل با متن در تصاویر ذخیره شده در گوشی را به آیفون اضافه کرد. با افزایش قابلیت‌های جدید در آی او اس 16 از جمله امکان تبدیل ارز و ترجمه‌ی متن، این امکان را به شما می‌دهد که مستقیماً تماس برقرار کنید، متن را کپی و جایگذاری کنید و موارد دیگر.

آی او اس 16: هرآنچه باید در مورد آخرین سیستم عامل آیفون بدانید

حتی اپل به دنبال این است که با پشتیبانی Live Text از ویدیوها، عملکرد آن را بیشتر گسترش دهد. این قابلیت این امکان را به شما می‌دهد که ویدیو را در هر نقطه‌ای متوقف کرده و هر متنی را از روی صفحه کپی کنید - ایده‌آل برای کدنویسی ویدیوها و موارد مشابه.

همچنین می‌توانید محصولات داخل تصاویر ذخیره شده در برنامه‌ی Photos را بهتر شناسایی کنید و به دلایلی غیر قابل توضیح، تصاویر بریده شده را بکشید و در برنامه‌ی Messages رها کنید.

 

ویژگی‌های جدید Maps

همچنین قرار است که برنامه‌ی Maps در آی او اس 16 بیشتر مورد توجه قرار گیرد و شهرهای جدیدتر در اواخر امسال با اطلاعات اضافی مانند طرح کوچه‌ها، نقاط موردعلاقه‌ی محلی و سایر داده‌های مفید برای پیمایش در شهرهای بزرگی مانند لندن و لاس‌وگاس به این سرویس اضافه می‌شوند.

اپل همچنین سفرهای کوتاه چند مرحله‌ای را به Maps می‌آورد - قابلیتی که سال‌ها در اکثر برنامه‌های رقیب در دسترس بوده است - با توانایی برنامه‌ریزی قبلی سفرها در مک و وادار کردن سیری به اضافه کردن توقف‌های اضافی در مسیر.

همچنین داده‌های جدیدی در حالت مسیرهای حمل‌ونقل عمومی در دسترس است، با این برنامه که هزینه‌های سفر را برای اشکال مختلف حمل‌ونقر فراهم می‌کند - هرچند مشخص نیست که کجا در دسترس خواهد بود.

 

ویژگی Apple Pay Later

Apple Pay Later یک ویژگی جدید است که در آی او اس 16 به Apple Pay خواهد آمد و اساساً همان کاری را می‌کند که از اسم آن پیداست - به شما این امکان را می‌دهد که خریدهای انجام شده با Apple Pay را در یک فرصت دیگر پرداخت کنید.

علاوه بر این، اپل این امکان را فراهم می‌کند که پرداخت‌ها بدون بهره و بدون کارمزد انجام شود، هرچند با توجه به اینکه اکثر مردم به صورت ماهانه حقوق می‌گیرند، پنجره‌ی شش هفته‌ای آن جالب توجه است.

آی او اس 16: هرآنچه باید در مورد آخرین سیستم عامل آیفون بدانید

با این حال، اپل می‌گوید که با هر خریدی Apple Pay در دسترس خواهد بود، هرچند در حال حاضر مشخص نیست که آیا این ویژگی منحصر به ایالات متحده است یا یک ویژگی سراسری و جهانی است.

ضمن اینکه Apple Pay با Tap to Pay در ایالات متحده نیز کار خواهد کرد و به کسبه‌ی کوچک این امکان را می‌دهد تا بدون نیاز به سخت‌افزار اضافی مستقیماً از طریق آیفون پرداخت کنند.

 

ویژگی‌های دسترسی بهبود یافته

آی او اس 16 دارای ویژگی‌های جدیدی خواهد بود که راه‌های بیشتری را برای کاربران دارای معلولیت به ارمغان می‌آورد تا «پیمایش، ارتباط و بهره‌مندی بیشتر از محصولات اپل» را داشته باشند.

این کار با Door Detection شروع می‌شود، ویژگی جدیدی که به کاربران کمک می‌کند تا با استفاده از ترکیبی از LiDAR، دوربین آیفون و یادگیری ماشینی، در هنگام رسیدن به مقصد خودشان یک در را پیدا کنند. این فناوری نه تنها می‌تواند درک کند که کاربر چقدر از در فاصله دارد، بلکه می‌تواند اطلاعات کلیدی مانند باز یا بسته بودن در، روش باز شدن در و اینکه آیا در از دستگیره یا دکمه استفاده می‌کند، ارائه دهد. همچنین می‌تواند علائم و نشانه‌های اطراف در مانند شماره‌ی در را بخواند.

آی او اس 16: هرآنچه باید در مورد آخرین سیستم عامل آیفون بدانید

ویژگی Live Captions افزوده‌ی جدید و جالبی در آی او اس 16 خواهد بود که برای افراد ناشنوا و کم‌شنوا می‌تواند عالی باشد. همان طور که از نام آن پیداست، این فناوری در هنگام تماس‌های فیس‌تایم و در برنامه‌هایی مانند اینستاگرام، صدا را بلادرنگ زیرنویس می‌کند، اما به برنامه‌ها محدود نمی‌شود. اپل ادعا می‌کند که می‌توانید از این فناوری برای گفت‌وگو با شخصی که کنارش ایستاده‌اید استفاده کنید.

همچنین یک ویژگی جدید Apple Watch Mirroring نیز وجود دارد که به شما این امکان را می‌دهد که از ویژگی‌های کمکی موجود در آیفون - مانند Voice Control (کنترل صوتی)، عملکردهای صوتی و ردیابی سر - به عنوان جایگزینی برای ضربه زدن روی صفحه نمایش اپل واچ استفاده کنید.

همچنین یک ویژگی Quick Actions جدید برای این ابزار پوشیدنی ارائه می‌شود که راه‌های بهبود یافته‌ای را برای تعامل با اپل واچ، با استفاده از یک حرکت دوانگشتی برای رد کردن اعلان‌ها، گرفتن عکس، پخش موسیقی و موارد دیگر ارائه می‌کند.

تعداد انگشت شماری افزوده‌های کوچک‌تر نیز در اواخر امسال به دستگاه‌های اپل خواهند آمد، از جمله پشتیبانی از زبان جدید برای VoiceOver، Voice Control Spelling Mode، فناوری جدید Sound Recognition، گزینه‌های سفارشی‌سازی دسترسی جدید در Apple Books و یک ویژگی جدید بازی به نام Buddy Controller که در آن کاربران می‌توانند با ترکیب دو کنترلر بازی در یک ورودی، از یک دوست بخواهند که به آنها کمک کند تا یک بازی را انجام دهند.

 

سایر ویژگی‌ها

البته آی او اس 16 خیلی بیشتر از آن چیزی است که اپل در کنفرانس جهانی توسعه دهندگان به نمایش گذاشت. ویژگی‌های دیگر عبارتند از یک ویژگی جدید دیکته کردن روی دستگاه که به شما امکان می‌دهد از دیکته‌ی صوتی و ورودی متن به طور همزمان استفاده کنید و علائم نگارشی به طور خودکار اضافه شود.

همچنین تأیید هویت آیدی درون برنامه‌ای برای برنامه‌هایی مانند Uber که به برنامه‌ی Wallet می‌آیند نیز وجود دارد، و Apple News در حال ادغام بهتر با ورزش است.

Family Sharing (اشتراک‌گذاری خانوادگی) راه ساده‌تری را برای راه‌اندازی دستگاه اپل برای کودکان با کنترل‌ والدین ایده‌آل از همان ابتدا، با مسدودسازی‌های مناسب سن روی برنامه‌ها، فیلم‌ها و موارد دیگر معرفی می‌کند.

همچنین برنامه Fitness (تناسب  اندام) قرار است برای اولین بار در دسترس همه‌ی دارندگان آیفون قرار گیرد که تا این لحظه در انحصار دارندگان اپل واچ بود. شما قادر خواهید بود که اهداف حرکت، ایستادن و ورزش کردن خود را تنظیم و پیگیری کنید و آیفون حرکات شما را در طول روز ردیابی می‌کند.

 

 

مطالب مشابه

هنوز نظری برای این مطلب ثبت نشده است، برای ارسال نظر لطفا وارد شوید..

تیم کوک
در ذات اپل این باور وجود دارد که فناوری به تنهایی، کافی نیست،‌ بلکه فناوری در پیوند با هنر آزاد و‌ انسانیت است که ما را به نتیجه‌‌ای می‌رساند که باعث شادی قلب‌هایمان می‌شود

برنامه‌ها

بازی‌ها

آموزش‌ها

اخبار
F+⌘