مک او اس ونتورا: هرآنچه باید در مورد مک او اس 13 بدانید

20
خرداد 1401
زمان تقریبی مطالعه این مطلب حدود 20 دقیقه
0 نظر 1273 بازدید

مک او اس ونتورا: هرآنچه باید در مورد مک او اس 13 بدانید

ما می‌دانیم که نام مک او اس 13 ونتورا خواهد بود. در این مقاله، ما در مورد ویژگی‌های جدید، نسخه‌ی بتا و تاریخ انتشار نهایی و هر چیز دیگری که می‌دانیم با شما صحبت خواهیم کرد. با سافت مک همراه باشید.

-----

 

اپل برخی از ویژگی‌های جدیدی را که اواخر امسال در مک او اس عرضه می‌شوند، فاش کرده است. در جریان کنفرانس WWDC (کنفرانس جهانی توسعه دهندگان اپل)، اپل نام نسخه‌ی بعدی مک او اس و همچنین جزئیاتی از نوآوری‌ها و بروزرسانی‌های جدید برنامه‌های مک، از جمله Mail، Safari و موارد دیگر را فاش کرد.

 

نام مک او اس 13: ونتورا / Ventura

شاید فکر کنید کمی شبیه ویندوز ویستا به نظر می‌رسد، اما ونتورا نام مک او اس 13 است. ما فکر می‌کنیم که این نام بسیار بهتر از نام شایعه‌ی شده‌ی «ماموت» است.

این نام براساس سنت دیرینه‌ی اپل است که به هر نسخه از مک او اس علاوه بر شماره‌ی نسخه، یک نام نیز می‌دهد. طبق معمول، این نام از یک مکان دیدنی یا منطقه‌ای در کالیفرنیا گرفته شده است، همان طور که از زمان عرضه‌ی ماوریکس (Mavericks) در سال 2013 مرسوم بوده است. قبل از آن، از نام گربه‌های بزرگ برای نام سیستم عامل مک اپل استفاده می‌شد. این بار شماره‌ی نسخه 13 خواهد بود (برای برخی نشانه‌ی بدشانسی است، اما این مانع نشد که اپل نام آیفون 2021 را آیفون 13 نگذارد).

مک او اس ونتورا: هرآنچه باید در مورد مک او اس 13 بدانید

نام نسخه بعدی مک او اس، ونتورا / Ventura است.

 

مک او اس ونتورا: تاریخ انتشار

اپل در جریان سخنرانی کنفرانس جهانی توسعه دهندگان اپل 2022 در تاریخ 6 ژوئن و در ساعت 10 صبح در مورد ویژگی‌های نسخه‌ی بعدی مک او اس صحبت کرد. این نرم‌افزار تا اواخر سال برای عموم منتشر نخواهد شد، و به احتمال زیاد در اواخر اکتبر 2022 وارد بازار خواهد شد. در سال 2021، مک او اس مانتری در روز دوشنبه 25 اکتبر وارد بازار شد، بنابراین بازه زمانی مشابهی را برای مک او اس 13 انتظار می‌رود.

 

مک او اس ونتورا بتا: تاریخ انتشار

اکنون که اپل پیش‌نمایشی از سیستم عامل مک او اس جدید ارائه کرده است، نسخه بتای توسعه دهنده به زودی در دسترس خواهد بود. ما انتظار داریم که نسخه‌ی بتا در 6 ژوئن در دسترس قرار گیرد.

آزمایش کنندگان عمومی بتا نیز می‌توانند برای آزماش نسخه‌ی بتا ثبت‌نام کنند (در مقاله‌ی دیگری، روش پیوستن به برنامه بتا اپل و مشارکت در آزمایش کردن نرم‌افزار جدید را به طور کامل توضیح داده‌ایم). نسخه بتای عمومی احتمالاً در ماه جولای در دسترس خواهد بود.

 

مک او اس ونتورا: سازگاری

اپل تأیید کرده است که مک‌های زیر توسط مک او اس ونتورا پشتیبانی می‌شوند:

  • مک‌بوک، مدل‌های از سال 2017 به بعد
  • مک‌بوک ایر، مدل‌های از سال 2018 به بعد
  • مک‌بوک پرو، مدل‌های از سال 2017 به بعد
  • مک مینی، مدل‌های از سال 2018 به بعد
  • آی‌مک، مدل‌های از سال 2019 به بعد
  • آی‌مک پرو، (همه مدل‌ها)
  • مک پرو، مدل‌های از سال 2013 به بعد
  • مک استودیو، (همه مدل‌ها)

این بدان معناست که مک‌های زیر که قبلاً توسط مک او اس مانتری پشتیبانی می‌شدند، اکنون از لیست خارج شده‌اند:

  • آی‌مک (مدل‌های پیش از سال 2015)
  • مک‌بوک ایر (مدل‌های پیش از 2015 و 2017)
  • مک‌بوک پرو (مدل‌های 2015 و 2016)
  • مک مینی (مدل‌های 2014)
  • مک پرو (مدل 2013 - سیلندر/سطل زباله)
  • مک بوک (مدل 2016)

مک مینی 2014 تا سال 2018، مک پرو «سطل زباله» تا سال 2019 و مک‌بوک ایر 2017 تا جولای 2019 فروخته می‌شد. ما فکر می‌کردیم که اپل این مک‌ها را از لیست پشتیبانی شده حذف نمی‌کند، زیرا ممکن است افرادی این مدل‌ها را مدت کوتاهی پیش خریداری کرده باشند. حداقل آنها همچنان توسط مک او اس مانتری به مدت حداقل دو نسل دیگر مک او اس پشتیبانی خواهند شد.

برخی از مک‌هایی که توسط مک او اس ونتورا پشتیبانی می‌شوند ممکن است از تمام عملکردهای جدید پشتیبانی نکنند، همان طور که در مک او اس مانتری نیز چنین بود.

در اینجا لیستی از مک‌هایی وجود دارد که می‌توانند مک او اس مانتری را اجرا کنند:

  • مک‌بوک، مدل‌های از سال 2016 به بعد
  • مک‌بوک ایر، مدل‌های از سال 2015 به بعد
  • مک‌بوک پرو، مدل‌های از سال 2015 به بعد
  • مک مینی، مدل‌های از پاییز 2014 به بعد
  • آی‌مک، مدل‌های از پاییز 2015 به بعد
  • آی‌مک پرو، (همه مدل‌ها)
  • مک پرو، مدل‌های از سال 2013 به بعد
  • مک استودیو، (همه مدل‌ها)

 

مک او اس ونتورا: ویژگی‌های جدید

مک او اس ونتورا: هرآنچه باید در مورد مک او اس 13 بدانید

در اینجا، یک مرور کلی از آنچه که در مک او اس 13 ونتورا ارائه می‌شود، آمده است.

اپل درباره دو ویژگی جدید که به مک او اس می‌آیند با جزئیات زیادی صحبت کرده است: ویژگی Stage Manager (مدیریت صحنه) و ویژگی Continuity Camera (دوربین پیوسته).

 

ویژگی Stage Manager (مدیریت صحنه)

Continuity (پیوستگی) با معرفی Stage Manager (مدیریت صحنه) به تکامل خود ادامه می‌دهد - روشی جدید برای مدیریت کردن شلوغی دسکتاپ شما که کمی ما را به یاد Spaces می‌اندازد، زیرا این امکان را به شما می‌دهد که فضای کاری را سازماندهی کرده و آنها را پنهان کنید، البته در کناره‌های صفحه نمایش خود، و نه در قسمت بالا.

 

ویژگی Continuity Camera (دوربین پیوسته)

یکی دیگر از ویژگی‌های مرتبط با پیوستگی که به مک‌ها می‌آید، این امکان را به شما می‌دهد که از آیفون خود به عنوان یک وبکم استفاده کنید و همچنین یک تماس فیس‌تایم را از آیفون یا آیپد به مک خود انجام دهید. Continuity Camera (دوربین پیوسته) به نظر می‌رسد که روشی عالی برای بهره‌مندی از دوربین برتر آیفون است. یکی از ویژگی‌های واقعاً چشمگیر، ویژگی Desk View است که دو نما را به فردی که با او تماس می‌گیرید نمایش می‌دهد: صورت و صفحه دسکتاپ. استفاده از دوربین آیفون به این معنی است که کاربران مک می‌توانند از ویژگی‌هایی مانند Portrait mode (حالت پرتره) و Centre Stage (صحنه مرکزی) و ویژگی جدید Studio Light (نورپردازی استودیویی) بهره‌مند شوند.

 

Spotlight

روش اپل برای جستجوی مک شما - Spotlight - اصلاح خواهد شد. Quick Look به شما امکان پیش‌نمایش فایل‌ها را می‌دهد. شما می‌توانید عکس‌ها را بر اساس مکان، اشیاء، افراد و موارد دیگر جستجو کنید. بهبود Live Text (متن پویا) به این معنی است که شما می‌توانید تجربه را در تصاویر و ویدیوها جستجو کنید. کاربران حتی می‌توانند از داخل Spotlight یک سند جدید ایجاد کنند، یک تایمر و موارد دیگر را شروع کنند.

 

System Settings

System Settings (تنظیمات سیستم) نام جدید System Preferences (تنظیمات برگزیده سیستم) است. نامی که کاربران آی او اس احتمالاً با آن احساس راحتی می‌کنند.

 

مک او اس ونتورا: بروزرسانی برنامه‌ها

در طول سال‌ها، همزمان با بروزرسانی سیستم عامل مک، اپل تغییراتی را در برنامه‌های مختلفی که همراه با مک عرضه می‌شوند، اعمال کرده است و امسال می‌توانیم انتظار تغییرات بیشتری را داشته باشیم. اپل برخی از ویژگی‌های جدیدی که به Safari و Mail می‌آیند همراه با بروزرسانی‌های Weather و Clock و ابزارهای دسترسی جدیدی (مانند Live Captions) را فاش کرده است.

 

برنامه Mail

برنامه Mail جستجوی بهبود یافته‌ای را به همراه خواهد داشت. اما احتمالاً مورد انتظارترین ویژگی، امکان لغو تحویل ایمیل پس از کلیک بر روی ارسال است (ما تصور می‌کنیم که برای این مورد محدودیت زمانی وجود داشته باشد) و همچنین برنامه‌ریزی برای ارسال ایمیل نیز وجود خواهد داشت. هر دوی اینها ویژگی‌هایی هستند که توسط برنامه‌های شخص ثالث نیز ارائه می‌شوند، اما دیدن آنها در نرم‌افزار ایمیل اپل می‌تواند عالی باشد.

 

برنامه Messages

همچون همتای آی او اس‌ی خود، برنامه‌ی Messages در مک نیز به کاربران این امکان را می‌دهد که یک پیام را پس از ارسال کردن بتوانند ویرایش کنند و پیام‌هایی که به طور تصادفی حذف شده‌اند را بازیابی کنند.

 

برنامه Safari

در سافاری، کلیدهای عبور (Passkey) به عنوان وسیله‌ای امن‌تر برای شناسایی شما ایجاد می‌شوند و با تاچ آیدی یا فیس آیدی مرتبط می‌شوند. اینها جایگزین رمزهای عبور (Password) خواهند شد. اپل ادعا می‌کند که «کلیدهای عبور کلیدهای دیجیتالی منحصربه‌فردی هستند که روی دستگاه می‌مانند و هرگز در یک وب سرور ذخیره نمی‌شوند»، بنابراین از امنیت بیشتری برخوردار هستند، زیرا غیرممکن است که یکی از آنها فاش شود یا کسی بتواند به صورت غیرمجاز به آنها دست پیدا کند.

 

بازی

انتظار این را داشته باشید که بازی در مک واقعاً شروع شود (به هر حال اپل این کار را انجام می‌دهد). اپل می‌گوید که هر مک جدید می‌تواند بازی‌های AAA را «به راحتی» اجرا کند. بهبود در Metal 3 و MetalFX Upscaling و Fast Resource Loading API باید به نفع توسعه دهندگان بازی باشد.

 

مک او اس 13: لیست خواسته‌های ما

ادامه‌ی مطلب را بخوانید تا بدانید ما به داشتن چه چیزهایی در مک او اس 13 امیدوار بودیم...

اگر نگاهی به نوآوری‌های مک او اس مانتری بیندازید، متوجه خواهید شد که ویژگی‌های جدید FaceTime و Messages و برنامه Shortcuts از آیپد و آیفون قرض گرفته شده‌اند. در سال‌های گذشته، می‌توانستیم برای سرنخ‌هایی در مورد سایر ویژگی‌هایی که می‌توانند به مک بیایند به آی او اس و آیپد او اس نگاه کنیم. با این حال، احتمالات بیشتری برای همسو کردن برنامه‌های مک او اس با برنامه‌های آیپد او اس و آی او اس وجود ندارد - بیشتر کار اکنون انجام شده است.

هرگونه توسعه‌ی بیشتر در برنامه‌هایی که در هر سه پلتفرم یافت می‌شود احتمالاً به صورت موازی انجام خواهد شد. به عنوان مثال، SharePlay یک ویژگی جدید است که توسط مک او اس مانتری، آی او اس 15، و آیپد او اس 15 به اشتراک گذاشته شده است. Live Text و Visual Look Up در هر سه سیستم عامل به اشتراک گذاشته شد. تغییرات فیس‌تایم و سافاری در سال 2021 به هر سه سیستم عامل وارد شد.

ما می‌توانیم بر اساس بهترین ویژگی‌های آی او اس و آیپد او اس که هنوز روی مک عرضه نشده‌اند و از لیست علاقه‌مندی‌های خودمان از ویژگی‌های نرم‌افزاری که می‌خواهیم در آن استفاده کنیم، می‌توانیم پیش‌بینی‌هایی درباره ویژگی‌هایی که می‌توانند بعداً و در سال 2022 به مک او اس بیایند الهام بگیریم.

 

رابط کاربری و طراحی

ظاهر مک او اس بیگ سِر به طور قابل توجهی در مقایسه با نسخه‌های قبلی متفاوت بود. بنابراین جای تعجب نداشت که تفاوت‌های بصری در مک او اس مانتری کم بود. ما فکر نمی‌کنیم که در سال 2022 تغییرات اساسی بیشتری در طراحی رابط کاربری ایجاد شود.

یکی از دلایلی که ما فکر می‌کنیم اپل ممکن است از ایجاد یک تغییر بسیار بزرگ در رابط کاربری خودداری کند این است که وقتی اپل سعی کرد یک تغییر اساسی در طراحی سافاری در مک او اس مانتری (و آی او اس 15) ایجاد کند، اعتراض‌هایی به وجود آمد که به این معنی بود که باید نسخه‌ی قدیمی را دوباره به صورت پیش‌فرض و نسخه‌ی جدید را فقط به عنوان یک گزینه پیاده‌سازی می‌کرد. در نتیجه، ما انتظار هیچ تغییر اساسی در سایر برنامه‌ها را نداریم که عملکرد معمول را تا حد زیادی تغییر دهد. اما ممکن است گزینه‌های جدیدی برای سایر برنامه‌های اپل برای تطبیق رابط کاربری با خواسته‌های شما وجود داشته باشد.

مک او اس ونتورا: هرآنچه باید در مورد مک او اس 13 بدانید

 

تلاقی Launchpad با App Library

یکی از ویژگی‌هایی که اپل می‌تواند از آی او اس و آیپد او اس قرض بگیرد، App Library (کتابخانه برنامه) است. اپل می‌تواند Launchpad را جایگزین App Library در مک کند تا برنامه‌ها بر اساس دسته‌بندی مانند آیپد و آیفون مرتب شوند.

مک او اس ونتورا: هرآنچه باید در مورد مک او اس 13 بدانید

اگر بتوانید برنامه‌ها را به طور منطقی گروه‌بندی کنید، Launchpad در مک بسیار مفیدتر خواهد بود.

 

Control Center / مرکز کنترل

معرفی Control Centre (مرکز کنترل) در مک او اس بیگ سِر عالی بود. اما چیزی که مایلیم در مک او اس 13 شاهد باشیم، توانایی حذف مواردی است که استفاده نمی‌کنیم. این یک فلاش‌بک به مسئله‌ی Stocks در نسخه‌ی قدیمی آی او اس است، اما می‌توان آن را با تلاش بسیار کمی از سوی اپل تغییر داد.

همچنین ما می‌خواهیم شاهد پشتیبانی Control Centre از برنامه‌های شخص ثالث باشیم تا بتوانیم نوار منوی خود را حتی بیشتر از این مرتب کنیم - و این به ویژه برای دارندگان مک‌بوک پرو که دارای ناچ است مفید خواهد بود.

 

System Preferences / تنظیمات برگزیده سیستم

System Preferences (تنظیمات برگزیده سیستم) برای نحوه مدیریت تنظیمات در مک شما ضروری است. به همین دلیل است که ما در تعجب هستیم که چرا اپل هنوز نام آن را به Settings (تنظیمات) تغییر نداده است.

 

Time Machine / تایم ماشین

یکی از چیزهایی که ما سال‌ها به دنبال آن بودیم، توانایی ایجاد نسخه پشتیبان تایم ماشین به طور مستقیم در آیکلود است. در عین حالی که ما درک می‌کنیم که به دلیل روشی که تایم ماشین به صورت تدریجی پشتیبان‌گیری می‌کند حجم اولین نسخه‌ی پشتیبان ممکن است به طرز عجیبی بزرگ باشد، اما می‌تواند یک راه‌حل عالی باشد.

پشتیبان‌گیری ابری مزایای بسیار زیادی دارد. به عنوان مثال، این اطمینان را ایجاد می‌کند که اگر مک شما در آتش‌سوزی یا سیل از بین رفت، نسخه‌ی پشتیبان تایم ماشین در آن لحظه از بین نمی‌رود. این را نمی‌توان لزوماً در مورد یک هارد فیزیکی گفت، که اکثر ما آن را بسیار نزدیک به مک خود نگه می‌داریم.

ما فکر می‌کنیم که باید بتوانیم به همان روشی که آیفون، آیپد و اپل واچ خود را از فضای ابری بازیابی می‌کنیم، مک خود را نیز بازیابی کنیم. بدون شک اپل دلایل خوبی برای اینکه چرا هنوز این قابلیت را امکانپذیر نکرده است دارد، اما ما واقعاً فکر می‌کنیم که باید چنین کاری را انجام دهد!

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد پشتیبان‌گیری در فضای ابری می‌توانید مقاله‌های زیر را مطالعه کنید:

آموزش استفاده از آیکلود برای پشتیبان‌گیری از مک

آیکلود در مقایسه با پی‌کلود: بهترین سرویس ذخیره‌سازی ابری کدام است؟

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد پشتیبان‌گیری با تایم ماشین می‌توانید مقاله‌های زیر را مطالعه کنید:

آموزش استفاده از تایم ماشین برای تهیه نسخه پشتیبان از مک

روش بازیابی فایل‌های مک از تایم ماشین

 

باز کردن قفل مک با آیفون

در حالی که اکنون تعداد بیشتری از مک‌ها دارای اسکنر اثرانگشت هستند (مانند صفحه کلید جادویی اپل 2021)، شما می‌توانید از اپل واچ خود برای باز کردن خودکار قفل مک خودتان استفاده کنید، پس چرا از آیفون خودتان برای انجام چنین کاری استفاده نکنید؟

گوشی‌های اندرویدی می‌توانند قفل کروم‌بوک‌ها را باز کنند، بنابراین فکر می‌کنیم زمان آن فرا رسیده است که اپل نیز این ویژگی را معرفی کند. به ویژه وقتی در نظر داشته باشید که افرادی که آیفون دارند تعدادشان بیشتر از آنهایی است که اپل واچ دارند. تعدادی برنامه‌های شخص ثالث وجود دارند که این کار را انجام می‌دهند، اما ما دوست داریم که یک نسخه‌ی رسمی اپل ساخته شده در مک او اس داشته باشیم.

 

کنترل‌های تاچ‌اسکرین

بله، ما می‌دانیم که این بیشتر یک ارتقاء سخت‌افزاری است تا نرم‌افزاری، اما با توجه به اینکه مک‌های M1 اکنور بر روی همان پلتفرم اصلی آیفون‌ها و آیپدها (یا حداقل با سازگاری بسیار بالا) اجرا می‌شوند، ما فکر می‌کنیم که همگرایی بین برنامه‌ها و سرویس‌ها که برای مدت طولانی مورد بحث بوده ممکن است در آستانه‌ی تحقق باشد.

اگر اپل قصد دارد خط تولید مک را بروزرسانی کند تا دارای صفحه نمایش لمسی باشد، مک او اس باید این قابلیت را داشته باشد که این دستورات لمسی را در کنار صفحه کلید، ماوس و ترک‌پد پذیرا باشد.

مک او اس ونتورا: هرآنچه باید در مورد مک او اس 13 بدانید

ما به غیر از تایپ کردن و استفاده از ماوس، راه دیگری برای ارتباط با مک خودمان می‌خواهیم.

 

کنترل بیشتر بر روی اندازه فونت

بیگ سِر نسخه‌ی بسیار زیبایی از مک او اس بود، اما در برخی موارد انتخاب اندازه‌ی فونت می‌تواند خواندن آن را برای کسانی که از دید 20/20 برخوردار نیستند سخت کند. تا زمانی که وارد تنظیمات دسترس‌پذیری نشوید، هیچ راه آسان دیگری برای تنظیم مقیاس و آسان‌تر کردن خواندن مطالب وجود ندارد. رفع این مشکل در مک او اس 13 بسیار خوشایند خواهد بود.

 

Clock / ساعت

در مک یک ساعت وجود دارد، اما در مقایسه با برنامه Clock آی او اس و آیپد او اس، فاقد بسیاری از ویژگی‌های مفید، از جمله چندین زنگ هشدار، تایمر، کرونومتر و موارد دیگر است. ما دوست داریم در مک او اس 13 شاهد یک برنامه Clock بهینه‌سازی شده باشیم که در سیستم تعبیه شده است. اجازه دهید آلارم‌ها را بر روی مک اپل خود تنظیم کنیم!

 

Siri / سیری

نامزدهای دیگر برای بهبود از طریق یادیگری ماشینی، تشخیص متن و گفتار است. اپل دستیار صوتی دیجیتال خود را با عرضه آیفون 4S در سال 2011 معرفی کرد. مدت زیادی از آن موقع گذشته است و با این حال به نظر نمی‌رسد که سیری چندان در کار خود بهتر شده باشد.

وقت آن رسیده است که اپل موارد اساسی که در سیری اشتباه است را برطرف کند. به عنوان مثال، ما دوست داریم حتی زمانی که کامپیوتر آفلاین است بتوانیم از سیری استفاده کنیم، یا بتوانیم یک تایمر را در مک تنظیم کنیم.

 

حرکات چندلمسی

چیز دیگری که یادگیری ماشین می‌تواند به آن کمک کند، تشخیص حرکات دست با استفاده از دوربین داخلی است. آیا می‌توانیم شب‌ها برای دوربین فیس‌تایم خود دست تکان دهیم تا مک را خاموش کنیم؟

 

برنامه Photo Booth

برخی از برنامه‌های مک هنوز هم منتظر یک بروزرسانی شبیه آیفون هستند. یکی از این برنامه‌ها Photo Booth است. ما فکر می‌کنیم زمان آن فرا رسیده است که برنامه‌ی Photo Booth یک بروزرسانی داشته باشد - زمان آن است که کمی سرگرمی را به برنامه بازگردانیم! در آیفون یک برنامه‌ی مشابه به نام Clips وجود دارد و این دو می‌توانند با هم ادغام شوند تا یک برنامه‌ی سرگرم کننده را در مک بسازند.

 

برنامه Maps

در حالی که Maps به طور طبیعی برنامه‌ای نیست که ما در مک از آن استفاده کنیم - این برنامه برای آیفون مناسب‌تر است - ما فرض می‌کنیم که هر تغییری در برنامه‌ی Maps در آی او اس به مک نیز می‌آید.

یکی از پیشرفت‌هایی که تمایل در برنامه‌ی Maps شاهد آن باشیم، محتوای بیشتر در اروپا و بریتانیا است. به عنوان مثال، اپل در حال حاضر مسیرهای دوچرخه‌سواری را برای تعداد معدودی از شهرها و همچنین برای کالیفرنیا و چین ارائه می‌دهد. برای شرکتی که متعهد به حفاظت از محیط زیست است، این یک کاستی غیرقابل درک است. وقت آن است که Cupertino نگاهی نیز به بیرون از ایالت خود بیندازد.

 

برنامه Photos

ما انتظار داریم که اپل ویژگی‌های مفید بیشتری را بر اساس یادگیری ماشینی برای مک او اس بعدی توسعه دهد. یکی از نامزدهای یادگیری ماشینی پیشرفته، برنامه‌ی Photos است که می‌تواند با تشخیص بهتر افراد و محتوای تصویر بهبود یابد. ضمن اینکه یادگیری ماشینی می‌تواند به بهبود خودکار عکس‌ها و ویدیوها نیز کمک کند. با این حال، شما همچنین باید بتوانید چنین فرآیندهای خودکاری را خاموش کنید.

تشخیص متن مبتنی بر یادگیری ماشینی در تصاویر در بروزرسانی‌های سیستم 2021 به مک، آیپد و آیفون معرفی شد که از موتور عصبی تراشه‌های اپل بهره می‌برد. یک موتور عصبی ابتدا در تراشه‌های A آیفون و آیپد ساخته شد و در حال حاضر نیز بخشی از تراشه‌های M1 در بسیاری از مک‌ها است. متن زنده در برخی از مک‌های دارای پردازنده اینتل نیز کار می‌کند، جایی که از پردازنده گرافیکی استفاده می‌شود، اما این عملکرد فقط با یک موتور عصبی خودش را به خوبی نشان می‌دهد.

 

برنامه Home

این یک واقعیت غم‌انگیز است که نسخه‌های مک برنامه‌های آی او اس اغلب بدتر هستند. ما می‌خواهیم شاهد این باشیم که آنها در مک به طور قابل توجهی بهتر می‌شوند. برای مثال، برنامه‌ی Home به هیچ وجه برنامه‌ای نیست که در مک پیشرفت کند. کلیک کردن بر روی یک وسیله جانبی برای روشن یا خاموش کردن آن اشکالی ندارد، اما راست کلیک کردن و سپس فشار دادن کنترل‌های Show برای اینکه بتوانید روشنایی یک لامپ را تغییر دهید، اصلاً فکر خوبی به نظر نمی‌رسد.

در واقع به نظر می‌رسد که اپل برنامه‌هایی برای Home دارد - یک فهرست شغلی نشان می‌دهد که این شرکت در حال استخدام شخصی برای کار بر روی HomeOS است، که ممکن است به این معنی باشد که در این زمینه چیزهای بیشتری در راه است.

 

برنامه Health

برنامه Apple Health یک روش عالی برای نظارت بر سطح تناسب اندام و فعالیت شما است. بعلاوه اگر آخرین نسخه‌ی اپل واچ را دارید، می‌توانید از دیدن سطوح غلظت خون / اکسیژن خود نیز بهره‌مند شوید.

پس این ناامید کننده است که اپل برنامه Health (سلامتی) را در آیفون نگه می‌دارد و به شما اجازه نمی‌دهد داده‌ها را در مک نیز مشاهده یا استفاده کنید. ما امیدواریم که راه برای انتقال برنامه به مک او اس هموار شود.

 

مک او اس ونتورا: بهبود امنیت و پایداری

 هر سال ما شاهد بهبود امنیت و حریم خصوصی اپل در مک، آیفون و آیپد هستیم. ما انتظار داریم که در سال 2022 نیز دقیقاً به همین شکل باشد. در واقع همان طور که رومن لویولا (Roman Loyola) استدلال می‌کند، اگر نسخه‌ی جدید macOS ONLY دارای بهینه‌سازی‌ها و بروزرسانی‌هایی باشد که آن را به پایدارترین سیستم عامل روی کره زمین تبدیل می‌کند، بسیاری از مردم را خوشحال خواهد کرد. در ادامه، در مورد آن چیزی که می‌توانیم انتظار دیدن (یا حداقل امید دیدن) آن را داشته باشیم، صحبت خواهیم کرد.

 

مدیریت رمز عبور بهتر

با Apple Keychain مدت‌هاست که راهی برای ذخیره نام‌های کاربری و رمزهای عبور وبسایت‌هایی که در سافاری بازدید می‌کنید، و همچنین رمزهای عبور برای حساب‌های کاربری شبکه و ایمیل وجود دارد. اگر iCloud Keychain را فعال کنید، تمام اینها می‌توانند بین چندین دستگاه همگام‌سازی شوند. در مک او اس مانتری یک گزینه Passwords System Preferences (تنظیمات سیستم رمز عبور) اضافه شده است که از طریق آن می‌توانید تمام رمزهای عبور خود را مدیریت و مشاهده کنید.

با این حال، این مدیریت رمز عبور در حال حاضر فقط با رمزهای عبور سافاری کار می‌کند و مرورگرهای دیگر از آن استفاده نمی‌کنند. همچنین رمزهای عبور حساب‌های ایمیل و دسترسی به WLANها یا درایوهای شبکه را نمی‌توان در آن یافت. این نمی‌تواند نمونه‌ی درخشانی از سهولت در استفاده باشد. اپل می‌تواند مدیریت رمز عبور را در نسخه‌ی بعدی مک او اس زیر یک سقف ترکیب کند و احتمالاً آن را برای برنامه‌های دیگر باز کند، اما این امر مانع استفاده از مدیریت پسورد سایر سازندگان خواهد شد.

همچنین اپل ممکن است مسیر ورود بدون رمز عبور را از طریق استاندارد وب باز Web Authentication (احراز هویت وب) ادامه دهد، که فقط به عنوان یک ویژگی آزمایشی برای توسعه دهندگان در مک او اس مانتری در دسترس است. با استفاده از این فناوری که مبتنی بر سیستم کلید خصوصی و عمومی است، امکان ورود به وبسایت‌ها یا برنامه‌ها از طریق فیس آیدی یا تاچ آیدی بوسیله‌ی Passkeyهای ذخیره شده در iCloud Keychain بدون نیاز به هیچگونه رمز عبوری، امکانپذیر خواهد بود.

 

رمزگذاری

به لطف رمزگذاری سراسری، ارتباط از طریق Messages و FaceTime از چشمان کنجکاو در امان است. با این حال، هنگام برقراری ارتباط از طریق ایمیل، رمزگذاری هنوز وجود ندارد. اگرچه از زمان مک او اس مانتری یک رابط برنامه‌نویسی (API) با MailKit وجود داشته است که از جمله موارد دیگر، امکان افزودن پسوندهای Mail برای امضاء و رمزگذاری ایمیل‌ها را فراهم می‌کند، اما تا کنون هیچ چیزی محقق نشده است.

شاید اپل بتواند در سال 2023 رمزگذاری در Mail را ارائه دهد. از این گذشته، از زمان مک او اس مانتری، شما در حال حاضر این امکان را دارید که آدرس‌های ایمیل را به دلایل حفظ حریم خصوصی پنهان کنید، اما برای این کار به آیکلود پلاس نیاز است.

 

پایداری

متأسفانه، اغلب اوقات پیش می‌آید که وقتی اپل بروزرسانی‌ها را انجام می‌دهد، به جای اینکه مشکلاتی را رفع کند، مشکلات بیشتری را ایجاد می‌کند - و این نمی‌تواند اطمینان کاربر را جلب کند. به همین دلیل، ما امیدواریم که اپل وقت بگذارد تا مطمئن شود که مک او اس 13 پر از باگ نباشد.

هنگام ایجاد چنین تغییر بزرگی باید انتظار مشکلات زیادی را نیز داشت، اما پس از ماه‌ها آزمایش بتا، امیدواریم که آزمایش کنندگان بتوانند مشکلات مربوط به مک او اس 13 را تشخیص دهند و تجربه‌ی پایدارتر و کارآمدتری را برای کاربران فراهم کنند.

 

 

مطالب مشابه

هنوز نظری برای این مطلب ثبت نشده است، برای ارسال نظر لطفا وارد شوید..

استیو جابز (استیون پال جابز)
گاهی زندگی با آجر به سرت می زند. ایمان خود را از دست ندهید

برنامه‌ها

بازی‌ها

آموزش‌ها

اخبار
F+⌘