LiDAR چیست و چه کاری در آیفون انجام می‌دهد؟

17
خرداد 1401
زمان تقریبی مطالعه این مطلب حدود 4 دقیقه
0 نظر 627 بازدید

LiDAR چیست و چه کاری در آیفون انجام می‌دهد؟

همچون آیپد پرو، آیفون نیز از یک سنسور LiDAR بهره می‌برد. اما LiDAR مخفف چه چیزی است و برای چه مواردی استفاده می‌شود؟ برای دریافت پاسخ با سافت مک همراه باشید.

-----

 

از حدود سال 2015، گمانه‌زنی‌ها در مورد یک وسیله نقلیه خودران که ظاهراً اپل در حال توسعه‌ی آن است و در سال 2020 به بازار عرضه می‌کند، منتشر شده است. خُب، سال 2020 نیز گذشت و چند سالی است که دیگر هیچکس از iCar صحبت نکرده است. اکنون می‌دانیم که اپل به جای کار بر روی خود خودروها، بر روی توسعه‌ی نرم‌افزارهای داخل خودرو تمرکز کرده است.

اما یک فناوری آن را از Project Titan (پروژه iCar) به یک محصول واقعی اپل تبدیل کرده است. این فناوری چهار چرخ ندارد، بلکه چهار دوربین دارد - یا بهتر است بگوییم، سه دوربین و یک سیستم تصویربرداری اسرارآمیز چهارم. این فناوری آیپد پرو است و آن سیستم تصویربرداری LiDAR است.

همین سیستم از آن زمان به گوشی‌های آیفون 12 پرو راه پیدا کرده است، که یعنی به طور ناگهانی به یک جریان اصلی تبدیل شده است. اما LiDAR چیست و آیا داشتن آن باارزش است؟

 

LiDAR چیست؟

LiDAR مخفف light detection and ranging (بازیابی پرتو و فاصله‌یابی) است، اگر چه گاهی اوقات از انواع مختلف استفاده می‌شود. به عنوان مثال، بر خلاف رادار، براساس نور لیزر عمل می‌کند، به همین دلیل است که این فناوری گاهی اوقات با عنوان LaDAR یا laser detection and ranging (بازیابی لیزر و فاصله‌یابی) نیز نامیده می‌شود.

LiDAR از بازتاب امواج الکترومغناطیسی برای اندازه‌گیری و نقشه‌برداری فضای سه بعدی استفاده می‌کند. پرتویی از خود ساطع می‌کند که توسط اجسام بازتابانده شده و توسط سیستم بازیابی می‌شود.

زمانی که جسم و آشکارساز نسبت به یکدیگر در حالت سکون نباشند فرکانس نور تغییر می‌کند، که به سیستم اجازه می‌دهد سرعت را اندازه‌گیری کند. در واقع، فاصله‌ی جسم و سرعت هر دو را می‌توان بوسیله‌ی LiDAR بسیار دقیق‌تر از امواج رادیویی رادار اندازه‌گیری کرد.

 

LiDAR برای چه مواردی استفاده می‌شود؟

LiDAR در ابتدا برای اندازه‌گیری اتمسفر طراحی شده بود - می‌توان در مورد ذرات معلق در هوا و ذرات گردوغبار موجود در هوا براساس زمان عبور نور پس‌پراکنده شده نتیجه‌گیری کرد - LiDAR اکنون فناوری انتخابی برای وسایل نقلیه‌ی خودران است که باید اجسام مجاور، سرعت و فاصله‌ی آنها از وسیله‌ی نقلیه را دقیقاً تشخیص دهد.

در موردی مشابه، این فناوری در سرعت‌یاب کنترل ترافیک نیز استفاده می‌شود.

البته در آیپد پرو و مخصوصاً در آیفون 12 پرو، LiDAR وظایف دیگری دارد. بهتر است به این فکر نکنید که یک آیفون در پشت شیشه‌ی جلو، اتومبیل قدیمی شما را به یک وسیله‌ی نقلیه‌ی خودران تبدیل می‌کند.

 

مزایای LiDAR برای آیفون چیست؟

توضیحات محصول اپل می‌گوید که LiDAR دارای محدوده اندازه‌گیری 5 متر در فضای داخلی و خارجی است: این بدان معنی است که در این پارامترها، آی او اس 14 و پردازنده A14 Bionic می‌توانند از داده‌های اسکنر LiDAR برای محاسبه‌ی یک تصویر سه بعدی دقیق از محیط استفاده کنند.

این فناوری کاربردهای عملی زیادی دارد. فقط کافیست به عکاسی و چالش جدا کردن پس‌زمینه از پیش‌زمینه یا فوکوس خودکار عکس‌ها در نور کم فکر کنید. تنظیمات دوربین لنز دوگانه و سه‌گانه در نسل قبلی آیفون در کنار CPU کار خود را به خوبی انجام می‌دهند، اما با ترکیب با LiDAR عملکرد حتی بهتر نیز خواهد شد.

با این حال، مهم‌تر از همه، LiDAR برای ارتقاء قابلیت‌های AR (واقعیت افزوده / Augmented Reality) آیفون 12 پرو به سطح جدیدی استفاده خواهد شد. ساخت اشیاء مجازی در محیط‌های واقعی و بالعکس با دقت بالایی امکانپذیر خواهد بود. اندازه‌گیری مجازی آی او اس می‌تواند اشیاء را با دقت بسیار بیشتری اندازه‌گیری کند.

هر کسی که تا به حال محیطی داشته که توسط یک صنعتگر اندازه‌گیری شده باشد، با دستگاه‌های LiDAR آشنایی دارد - حتی اگر در آن زمان نمی‌دانسته چه نامیده می‌شود - و متوجه خواهد شد که نور لیزر این فناوری قابل مشاهده نیست زیرا LiDAR در محدود مادون قرمز نزدیک عمل می‌کند. قدرت تشعشعات نیز به قدری کم است که افراد نزدیک مجبور نیستند نگران چشمان خود باشند.

 

 

مطالب مشابه

هنوز نظری برای این مطلب ثبت نشده است، برای ارسال نظر لطفا وارد شوید..

استیو جابز (استیون پال جابز)
من همانند خیلی از کارهای موثری که انجام داده ایم به موارد بسیاری که انجام نداده ایم افتخار می کنم. ابداع کردن شامل گفتن نه به هزاران مسئله ی گوناگون است.

برنامه‌ها

بازی‌ها

آموزش‌ها

اخبار
F+⌘