آیکلود در مقایسه با پی‌کلود: بهترین سرویس ذخیره‌سازی ابری کدام است؟

11
خرداد 1401
زمان تقریبی مطالعه این مطلب حدود 9 دقیقه
0 نظر 709 بازدید

آیکلود در مقایسه با پی‌کلود: بهترین سرویس ذخیره‌سازی ابری کدام است؟

در این مقاله، ما سرویس ذخیزه‌سازی آنلاین پی‌کلود را با آیکلود خود اپل مقایسه خواهیم کرد. با سافت مک همراه باشید.

-----

 

آیکلود (iCloud) ممکن است که گزینه‌ی پیش‌فرض برای همگام‌سازی اسناد، عکس‌ها و داده‌ها در تمام محصولات اپل شما باشد، اما گزینه‌های جایگزین دیگری نیز وجود دارد. یکی از مواردی که ممکن است با آن آشنا نباشید، پی‌کلود (pCloud) است که طیف گسترده‌ای از ویژگی‌ها و سازگاری را نه تنها با دستگاه‌های آی او اس و مک او اس شما، بلکه با ویندوز و اندروید نیز ارائه می‌دهد. در این مقاله، مقایسه‌ای بین این دو سرویس ذخیره‌سازی ابری خواهیم داشت.

 

iCloud: آیکلود چیست؟

در ظاهر، آیکلود نیز مانند یک سرویس ذخیره‌سازی آنلاین معمولی در کنار گوگل درایو، دراپ‌باکس یا وان‌درایو به نظر می‌رسد. اما، با توجه به این واقعیت که آیکلود محصول خود اپل است، بسیار عمیق‌تر با آی او اس، مک او اس و آیپد او اس ادغام می‌شود و توانایی‌های منحصربه‌فردی به آن می‌دهد.

آیکلود علاوه بر ارائه‌ی یک درایو مجازی بر روی دستگاه‌تان که می‌توانید از آن برای ذخیره‌ی فایل‌ها استفاده کنید، می‌تواند مخاطبین، پیام‌ها، تقویم‌ها، یادداشت‌ها و ایمیل‌های شما را نیز همگام‌سازی کند. لازم به ذکر است که این ویژگی‌ها فقط بر روی برنامه‌های اپل کار می‌کنند و ابتدا باید مجوزها را بدهید و مطمئن شوید که هر تعداد دستگاهی که می‌خواهید همگام‌سازی کنید با یک اپل آیدی یکسان به آنها وارد شده باشید.

همچنین باید به خاطر داشته باشید که با همگام‌سازی این فایل‌ها، هر تغییری که در یک دستگاه ایجاد شود، بر روی تمام دستگاه‌های دیگر نیز تأثیر می‌گذارد. بنابراین مخاطبی را در آیفون خود حذف نکنید و انتظار داشته باشید که همچنان در مک شما ظاهر شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد آیکلود، می‌توانید از مجموعه مقالات زیر استفاده کنید:

روش استفاده از آی‌کلود

روش راه‌اندازی آی‌کلود

روش مدیریت فضای ذخیره‌سازی و تنظیمات پشتیبان‌گیری آی‌کلود

آموزش استفاده از آیکلود برای پشتیبان‌گیری از مک

آیکلود در مقایسه با پی‌کلود: بهترین سرویس ذخیره‌سازی ابری کدام است؟

 

pCloud: پی‌کلود چیست؟

پی‌کلود بیشتر یک سرویس پشتیبان‌گیری و همگام‌سازی متعارف است. پس از نصب آن، می‌توانید پوشه‌هایی را ایجاد کرده یا از پوشه‌های موجود در pCloud Drive برای کپی و ذخیره فایل‌ها در فضای ابری استفاده کنید. اینها از طریق برنامه‌ها در دستگاه‌های شما همگام‌سازی می‌شوند.

در کنار pCloud Drive، شما می‌توانید پوشه‌های مختلفی را نیز از مک خودتان انتخاب کنید که به طور خودکار در سرورهای پی‌کلود پشتیبان‌گیری شوند. این یک روش سودمند برای ایجاد یک نسخه پشتیبان مداوم از اطلاعات مهم، بدون نیاز به جابجایی یا تغییر پوشه‌ی موجود است.

این سرویس همچنین امکان پشتیبان‌گیری از سایر سرویس‌های ابری مانند گوگل فوتو، گوگل درایو، وان‌درایو، دراپ‌باکس و فیسبوک را نیز فراهم می‌کند.

 

تفاوت آیکلود و پی‌کلود چیست؟

همان طور که مشاهده کردید، شباهت‌هایی بین این دو سرویس وجود دارد، اما حتی اجرای آنها نیز می‌تواند کمی متفاوت باشد. در ادامه روش مقایسه این دو سرویس ذکر شده است:

 

کدام دستگاه‌ها سازگار هستند؟

آیکلود در دسته نرم‌افزارهای اپل قرار می‌گیرد و به این ترتیب اطلاعات اضافی را که در بالا توضیح دادیم پوشش می‌دهد. شما نیازی به دانلود هیچ برنامه‌ای ندارید، زیرا همه چیز بخشی از مک، آی او اس و آیپد او اس است است.

از بسیاری جهات، آیکلود مجموعه‌ای از خدمات است و نه صرفاً یک فضای ذخیره‌سازی ابری؛ همراه با iCloud Drive و iCloud Photo Library برای ذخیره‌ی اسناد، فایل‌ها، عکس‌ها و ویدیوهای شما. آیکلود در آیفون، آیپد، مک، اپل واچ و اپل تی وی در دسترس است.

پی‌کلود مزیت‌های دسترسی اعطا شده به آیکلود را ندارد. بنابراین به عنوان یک برنامه‌ی جداگانه عمل می‌کند که می‌توانید از آن برای ذخیره‌ی فایل‌های خود در هر پلتفرمی که می‌خواهید استفاده کنید. اگر به طور مکرر بین دستگاه‌های اپلی و غیر اپلی جابجا می‌شوید، این گزینه‌ی بهتری است. برنامه‌هایی برای آیفون، آیپد، مک، ویندوز، لینوکس و اندروید در دسترس است.

آیکلود در مقایسه با پی‌کلود: بهترین سرویس ذخیره‌سازی ابری کدام است؟

هر دو سرویس نسخه‌های مبتنی بر وب دارند که می‌توانید از آنها استفاده کنید، اما تجربه‌ی کاربری بهتر را قطعاً با برنامه‌ها خواهید داشت.

 

با آیکلود و پی‌کلود از چه چیزی می‌توانید پشتیبان‌گیری کنید؟

از بسیاری جهات، آیکلود اساساً یک افزونه‌ی فضای ذخیره‌سازی در دستگاه شما است. این یک نسخه پشتیبان نیست، بلکه روشی برای ذخیره‌ی تمام فایل‌های شما در فضای ابری است تا بتوانید آنها را در تمام دستگاه‌های خود مشاهده کنید. همچنین یک روش عالی برای صرفه‌جویی در فضای ذخیره‌سازی دستگاه است. به عنوان مثال، می‌توانید نسخه‌های رزولوشن بالای عکس‌های خود را به جای اینکه در آیفون نگه دارید، آنها را در آیکلود ذخیره کرده و فضای ذخیره‌سازی آیفون خود را آزاد کنید. ضمن اینکه می‌توانید عکس‌ها را در دستگاه خود مشاهده کنید، اما اینها نسخه‌هایی با رزولوشن پایین‌تر هستند که فضای زیادی را اشغال نمی‌کنند. همان طور که در بالا ذکر شد، این یک سرویس همگام‌سازی فایل است نه یک نسخه پشتیبان، بنابراین حذف یک عکس در یک دستگاه، آن را از تمام دستگاه‌های شما حذف می‌کند.

پوشه iCloud Drive به عنوان یک درایو همگام‌سازی شده با سرورهای آیکلود عمل می‌کند. بنابراین هر چیزی که در آن قرار دهید در تمام دستگاه‌های شما در دسترس خواهد بود. تنها محدودیت این است که شما به ظرفیت ذخیره‌سازی آیکلود کافی نیاز دارید تا بتوانید تمام اطلاعات را در آنجا ذخیره کنید (در ادامه به هزینه‌ها نیز خواهیم پرداخت).

آیکلود همچنین مستقیماً به برنامه‌های iWork اپل (Pages و Numbers و Keynote) پیوند می‌خورد تا بتوانید از آن به عنوان ذخیره‌سازی آنلاین اسناد خود نیز استفاده کنید. ضمن اینکه شما می‌توانید از طریق نسخه وب نیز به آیکلود دسترسی داشته باشید، که آن را برای کاربران غیر اپلی نیز در دسترس قرار می‌دهد. و این چندان عالی نیست. بنابراین، در حقیقت آیکلود به طور هدفمند ساخته شده است تا فقط اپلی باشد.

از طرف دیگر، پی‌کلود یک درایو «مجازی» کلاسیک است. به این معنی که شما یک پوشه‌ی درایو در دستگاه خود دارید که می‌توانید فایل‌های مختلفی را به داخل آن بکشید یا ارسال کنید، که همه‌ی آنها با سرورهای پی‌کلود همگام‌سازی می‌شوند.

به طور پیش‌فرض، پی‌کلود دارای پوشه‌های مختلفی است که می‌توانید Music (موسیقی)، Pictures (تصاویر)، و Videos (ویدیوها) را در کنار اسناد و هر فایل دیگری که می‌خواهید از آنها نسخه پشتیبان تهیه شود، ذخیره کنید. همچنین می‌توانید پوشه‌های مختلفی را در مک خود انتخاب کنید تا به طور خودکار و بلادرنگ پشتیبان‌گیری شوند.

آیکلود در مقایسه با پی‌کلود: بهترین سرویس ذخیره‌سازی ابری کدام است؟

 

حداکثر اندازه فایل و نسخه‌سازی

در حالی که حداکثر اندازه‌ی فایل در آیکلود 50 گیگابایت است، اما پی‌کلود هیچ محدودیتی ندارد. ضمن اینکه پی‌کلود پشتیبانی کامل از نسخه‌سازی فایل را نیز فراهم می‌کند، یعنی نسخه‌های قبلی یک فایل را حفظ می‌کند تا در صورت تمایل بتوانید به نسخه‌ی اولیه بازگردید.

واقعیت این است که آیکلود از نسخه‌سازی پشتیبانی نمی‌کند، که اگر روی اسنادی کار می‌کنید که چندین نسخه دارند و می‌توانند حاوی اطلاعات قبلی باشند که می‌خواهید به آنها دسترسی داشته باشید، کمتر مفید است.

نسخه استاندارد پی‌کلود 15 روزه است، اما اگر در یک پرداخت منظم ثبت نام کنید (به ادامه مطلب مراجعه کنید) می‌توان آن را تا یک سال تمدید کرد.

 

امنیت آیکلود و پی‌کلود

امنیت نیز در این دو سرویس متفاوت است، زیرا آیکلود رمزگذاری سراسری را فقط برای عناصری مانند Keychain (رمزهای عبور)، اطلاعات پرداخت و داده‌های سلامت ارائه می‌کند، در حالی که سایر بخش‌ها (Mail، Notes، iCloud Drive و غیره) ابتدا به طور ایمن به سرورهای اپل منتقل شده و سپس رمزگذاری می‌شوند. این بدان معناست که با استفاده از حالت دوم، اپل می‌تواند از نظر فنی فایل‌ها را در فرمت رمزگذاری نشده مشاهده کند.

پی‌کلود رمزگذاری سمت کلاینت را از طریق Crypto Folder خود ارائه می‌دهد، اگرچه این گزینه شامل پرداخت هزینه اضافه می‌شود. هر داده‌ای که در این سرویس ذخیره می‌کنید، فقط توسط شما قابل دسترسی است، زیرا کلید رمزگذاری به جای سرورهای پی‌کلود در دستگاه شما نگهداری می‌شود.

با معرفی آیکلود پلاس (سطح پولی آیکلود) در پایان سال 2021، اپل Private Relay (انتقال خصوصی) را نیز به مجموعه ویژگی‌ها اضافه کرد. تا زمانی که از سافاری استفاده می‌کنید، این ویژگی از فعالیت شما در مقابل هرگونه چشم کنجکاوی محافظت می‌کند.

همچنین ویژگی Hide My Email (ایمیل من را مخفی کن) نیز وجود دارد، که این امکان را به شما می‌دهد تا بلافاصله آدرس‌های ایمیل یکبار مصرفی را ایجاد کنید که می‌توانید هنگام ثبت‌نام‌های آنلاین از آنها استفاده کنید، تا ایمیل واقعی شما هرگز فاش نشود.

 

هزینه سرویس‌های آیکلود و پی‌کلود

در هر دو سرویس، شما یک سهمیه رایگان دریافت می‌کنید. علاوه بر آن، شما می‌توانید هزینه‌های زیر را پرداخت کنید:

 

هزینه آیکلود

آیکلود یک ردیف 5 گیگابایتی رایگان ارائه می‌کند. سپس می‌توانید به این ردیف‌های پرداختی ماهانه آیکلود پلاس بروید:

  • 50 گیگابایت فضای ذخیره‌سازی: 0.99 دلار در ماه
  • 200 گیگابایت فضای ذخیره‌سازی: 2.99 دلار در ماه
  • 2 ترابایت فضای ذخیره‌سازی: 9.99 دلار در ماه

 

هزینه پی‌کلود

پی‌کلود یک سهمیه اولیه رایگان 2 گیگابایتی به شما می‌دهد، اما با انجام کارهای اولیه‌ای مانند دانلود برنامه‌ها و ذخیره یک فایل، این حجم بلافاصله ارتقاء می‌یابد، به طوری که در نهایت 7 گیگابایت فضای ذخیره‌سازی خواهید داشت. این حجم را می‌توان با توصیه کردن این سرویس به دوستان، با 1 گیگابایت اضافی برای هر ثبت نام کننده، تا حداکثر 10 گیگابایت فضای ذخیره‌سازی رایگان افزایش داد.

در مورد مقادیر ذخیره‌سازی، پی‌کلود گزینه‌های کمتری دارد. این گزینه‌ها عبارتند از:

  • 500 گیگابایت فضای ذخیره‌سازی: 49.99 دلار در سال
  • 2 ترابایت فضای ذخیره‌سازی: 99.99 دلار در سال

همچنین گزینه‌ای برای خرید اشتراک مادام‌العمر با پرداخت هزینه‌ی یکباره نیز وجود دارد:

  • 500 گیگابایت فضای ذخیره‌سازی: 175 دلار (اشتراک مادام‌العمر)
  • 2 ترابایت فضای ذخیره‌سازی: 350 دلار (اشتراک مادام‌العمر)

اگر گزینه‌ی ذخیره‌سازی Crypto که از رمزگذاری فوق‌العاده ایمن سمت کلاینت استفاده می‌کند را بخواهید، هزینه‌ی آن 4.99 دلار در ماه است، و یا می‌توانید با پرداخت یکباره 125 دلار، یک اشتراک مادام‌العمر خریداری کنید.

 

آیا می‌توانم از آیکلود یا پی‌کلود برای پشتیبان‌گیری از هارد دیسک خود استفاده کنم؟

هر دو سرویس آیکلود و پی‌کلود امکان ذخیره‌ی فایل‌ها و پوشه‌های خاص را به شما می‌دهند، اما هیچکدام سیستم پشتیبان‌گیری کاملی ایجاد نمی‌کنند که بتوانید از آن برای بازیابی مواردی مانند خرابی هارد دیسک استفاده کنید. برای این کار پیشنهاد می‌کنیم مقاله «بهترین نرم‌افزار پشتیبان‌گیری برای مک» را مطالعه کنید.

 

نتیجه‌گیری

اگر به دنبال روشی بی‌نظیر برای همگام‌سازی دستگاه‌های مختلف اپلی خود هستید، آیکلود زندگی شما را واقعاً آسان می‌کند. به لطف یکپارچه‌سازی عمیق سیستم، مخاطبین، تقویم‌ها، گذرواژه‌ها، عکس‌ها، فایل‌ها و سایر داده‌های مهم شما به صورت خودکار در سرورهای آیکلود پشتیبان‌گیری می‌شوند، جایی که می‌توان از طریق برنامه‌ها یا وب به آنها دسترسی داشت. مقدار سهمیه رایگان رقت‌انگیز است، اما اگر توان پرداخت اشتراک ماهیانه (که به نظر ما کاملاً منطقی است) را داشته باشید، می‌تواند یک راه‌حل عالی باشد.

اگر به دنبال ذخیره‌ی دائمی تعداد زیادی فایل در فضای ابری هستید، احتمالاً پی‌کلود گزینه بهتری باشد. و اگر بلند مدت فکر می‌کنید، اشتراک مادام‌العمر آن ارزش بسیار زیادی دارد، هرچند ارزان نیست.

همچنین بخوانید:

بهترین سرویس‌های ذخیره‌سازی ابری برای مک

بهترین برنامه‌های ذخیره‌سازی ابری برای آیفون

 

 

مطالب مشابه

هنوز نظری برای این مطلب ثبت نشده است، برای ارسال نظر لطفا وارد شوید..

تیم کوک
زندگی خود را وارد حاشیه نکنید. دنیا به حضور پررنگ شما احتیاج دارد.

برنامه‌ها

بازی‌ها

آموزش‌ها

اخبار
F+⌘