آموزش استفاده از آیکلود برای پشتیبان‌گیری از مک

7
خرداد 1401
زمان تقریبی مطالعه این مطلب حدود 13 دقیقه
0 نظر 704 بازدید

آموزش استفاده از آیکلود برای پشتیبان‌گیری از مک

می‌خواهید بتوانید از مک خود در آیکلود نسخه‌ی پشتیبان تهیه کنید؟ تایم ماشین با آیکلود کار نمی‌کند، اما می‌توانید از این سرویس برای ذخیره‌ی ایمن فایل‌ها استفاده کنید. با سافت مک همراه باشید.

-----

 

آیکلود اپل یک راه‌حل آسان برای پشتیبان‌گیری از عکس‌ها، فیلم‌ها، اسناد و سایر اطلاعات مهم از آیفون، آیپد و مک شما است. شما می‌توانید در پلن‌های مختلف ذخیره‌سازی، از 0.99 دلار در ماه تا 9.99 دلار در ماه برای 2 ترابایت فضای ذخیره‌سازی مشترک شوید.

این امکان برای شما وجود دارد که یک نسخه پشتیبان کامل از آیپدها و آیفون‌های خود در آیکلود تهیه کرده و سپس از این نسخه پشتیبان برای راه‌اندازی یک دستگاه جدید با تمام اطلاعات و برنامه‌هایی که در دستگاه قدیمی خودتان داشتید استفاده کنید.

برای کسب اطلاعات لازم در مورد راه‌اندازی یک دستگاه جدید، می‌توانید از مقاله‌های زیر استفاده کنید:

روش راه‌اندازی یک مک یا مک‌بوک جدید

روش راه‌اندازی یک آیفون جدید

روش راه‌اندازی یک آیپد جدید

بنابراین، قابل درک است که برای بسیاری از کاربران مک این سؤال مطرح است که آیا می‌توانند به همان روش از مک خودشان در آیکلود نسخه پشتیبان تهیه کنند یا خیر.

اگر می‌خواهید بتوانید از مک خود در آیکلود نسخه پشتیبان تهیه کنید، ما اینجا هستیم تا به شما توضیح دهیم که چه کارهایی را می‌توانید انجام دهید و چه کارهایی را نمی‌توانید انجام دهید.

 

آیا می‌توانم از مک خود در آیکلود نسخه پشتیبان تهیه کنم؟

پاسخ به این سؤال بستگی به این دارد که آیا می‌خواهید از مک خود نسخه پشتیبان تهیه کنید یا می‌خواهید فقط محتوای خود را در فضای ابری ذخیره کنید. تفاوت زیادی بین پشتیبان‌گیری و همگام‌سازی محتوا وجود دارد.

هر مک، آیپد و آیفونی به یک iCloud Drive دسترسی دارند. شما می‌توانید مک خود را طوری تنظیم کنید که تمام چیزهای روی دسکتاپ و پوشه‌ی Documents (اسناد) را با فضای ابری همگام‌سازی کند. به این ترتیب، هر سندی که روی آن کار می‌کنید و در یکی از این دو مکان ذخیره می‌شود، در تمام دستگاه‌های اپل شما در دسترس خواهد بود.

اگر از بیش از یک مک استفاده می‌کنید، اگر مک شما از کار بیفتد، اگر مک خود را گم کنید، یا اگر مک خود را جایگزین کنید، این قابلیت می‌تواند بسیار سودمند باشد. زیرا می‌توانید به تمام فایل‌هایی که با آیکلود همگام‌سازی شده‌اند دسترسی داشته باشید.

اگر تنها کاری که می‌خواهید انجام دهید این است که از برخی فایل‌ها یک نسخه کپی تهیه کنید و آنها را در آیکلود ذخیره کنید، به راحتی می‌توانید یک پوشه بر روی دسکتاپ خود ایجاد کرده و فایل‌های موردنظر خود را در آن کپی کنید. پس از این کار، فایل‌ها به جای مک شما، در فضای ابری آپلود می‌شوند.

با این حال، این یک نسخه پشتیبان نیست. زیرا اگر چیزی را که در آیکلود است حذف کنید، نمی‌توانید آن را بازیابی کنید. همچنین این یک کلون از مک شما نیست که اگر مجبور به پاک کردن مک خود بودید، بتوانید از آن بازیابی کنید.

برای تهیه نسخه پشتیبان واقعی از مک خود باید از تایم ماشین (Time Machine) یا راه حلی مشابه استفاده کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد، می‌توانید از مقاله‌های زیر استفاده کنید:

بهترین نرم‌افزار پشتیبان‌گیری برای مک

آموزش استفاده از تایم ماشین برای تهیه نسخه پشتیبان از مک

روش بازیابی فایل‌های مک از تایم ماشین

روش بازیابی اطلاعات یک درایو خارجی که با استفاده از تایم ماشین از آن نسخه پشتیبان تهیه شده است

تایم ماشین یک ویژگی پشتیبان‌گیری داخلی است که همراه با مک ارائه می‌شود. اگر با استفاده از تایم ماشین یک نسخه پشتیبان تهیه کنید، در صورتی که به دلیل بروز مشکلی مجبور شوید مک خود را پاک کنید، یا اگر یک دستگاه جدید خریداری کرده باشید و بخواهید آن را دقیقاً مشابه دستگاه قبلی خود تنظیم کنید، می‌توانید از نسخه پشتیبان تایم ماشین برای بازیابی مک خود استفاده کنید.

ضمن اینکه تایم ماشین به صورت ساعتی، روزانه و هفتگی نسخه پشتیبان تهیه می‌کند تا بتوانید از پشتیبان‌گیری تایم ماشین خود برای بازگشت به نسخه‌ی قبلی یک سند یا بازیابی مواردی که حذف کرده‌اید استفاده کنید.

مشکل تایم ماشین این است که به یک وسیله‌ی ذخیره‌سازی خارجی بزرگ نیاز دارد - درایو تایم ماشین شما به فضای ذخیره‌سازی بسیار بیشتری نسبت به مک شما نیاز دارد. جای تعجب نیست که افرادی که برای 2 ترابایت فضای آیکلود به اپل پول می‌پردازند از خود می‌پرسند که آیا می‌توانند از تایم ماشین برای پشتیبان‌گیری از مک خودشان در آیکلود استفاده کنند یا خیر.

و اینجاست که باید شما را ناامید کرده و بگوییم که پاسخ منفی است. در حال حاضر شما نمی‌توانید از آیکلود برای یک نسخه پشتیبان تایم ماشین استفاده کنید. ما شدیداً امیدواریم که این مسئله تغییر کند و آرزو می‌کنیم که مک او اس 12 چنین قابلیتی را داشته باشد.

 

آیکلود از چه چیزی نسخه پشتیبان تهیه می‌کند؟

همان طور که در بالا توضیح دادیم، شما نمی‌توانید از آیکلود برای تهیه یک نسخه پشتیبان تایم ماشین از مک خودتان استفاده کنید. اما از نظر فایل‌هایی که می‌تواند ذخیره کند بسیار زیاد است:

  • پوشه دسکتاپ / Desktop
  • پوشه اسناد / Documents
  • پوشه عکس‌ها / Photos
  • پوشه موسیقی / Music
  • پیام‌ها / Messages
  • برخی از داده‌های برنامه

آموزش استفاده از آیکلود برای پشتیبان‌گیری از مک

 

روش ذخیره پوشه Desktop and Documents در آیکلود

با تنظیم مک خود به گونه‌ای که تمام چیزهایی که روی آنها کار می‌کنید در فضای ابری ذخیره شود، می‌توانید فضای زیادی را در مک خود خالی کرده و به راحتی از هر دستگاهی به تمام فایل‌های خود دسترسی داشته باشید.

البته به خاطر داشته باشید که این یک نسخه پشتیبان نیست - مگر انیکه خودتان یک کپی فیزیکی از فایل‌ها تهیه کنید. اگر سندی را حذف کنید یا مجدداً روی آن ذخیره کنید، نمی‌توانید نسخه‌ی قدیمی را بازیابی کنید.

  1. بر روی آرم اپل در بالا سمت چپ صفحه نمایش خود کلیک کنید.
  2. گزینه‌ی About This Mac (درباره این مک) را انتخاب کنید.
  3. بر روی Storage (فضای ذخیره‌سازی) کلیک کنید.
  4. بر روی Manage (مدیریت کردن) کلیک کنید.
  5. گزینه Store in iCloud (ذخیره در آیکلود) را انتخاب کنید.
  6. در اینجا می‌توانید Desktop and Documents را انتخاب کنید (همچنین می‌توانید Photos را نیز انتخاب کنید - اطلاعات بیشتر در مورد این گزینه در بخش بعدی آمده است).

اکنون دسکتاپ شما در هر مکی که استفاده می‌کنید یکسان خواهد بود. بنابراین اگر اسناد، تصاویر، اسکرین‌شات‌ها و هر چیز دیگری را در اینجا ذخیره کنید، می‌توانید در مک دیگر خود نیز به آن دسترسی داشته باشید - اگر یک مک در خانه و یکی هم در محل کار دارید، این قابلیت بسیار سودمند خواهد بود.

 

روش ذخیره عکس‌ها در آیکلود

مراحل بالا را دنبال کرده ولی این بار گزینه‌ی Photos را انتخاب کنید. با این کار، Photo Library (کتابخانه عکس) آیکلود روشن می‌شود.

با روشن شدن کتابخانه عکس آیکلود، هر عکس یا ویدیویی که در برنامه Photos در مک خود دارید، به همراه تمام عکس‌های موجود در برنامه‌ی Photos آیفون و آیپد شما، در آیکلود ذخیره می‌شود.

اگر تعداد زیادی عکس دارید که فضای زیادی را در مک شما اشغال کرده است، این یک روش عالی برای خالی کردن مقداری فضا بر روی هارد است. زیرا می‌توانید نسخه‌های با رزولوشن کامل عکس‌ها را به فضای ابری منتقل کرده و فقط تصاویر بندانگشتی را برای مواقعی که به آنها نیاز دارید در مک خود ذخیره داشته باشید.

شما می‌توانید کتابخانه عکس آیکلود را در برنامه Photos مک خودتان راه‌اندازی کنید.

  1. برنامه Photos را باز کنید.
  2. در منو به مسیر Photos > Preferences بروید.
  3. بر روی برگه‌ی iCloud کلیک کنید.
  4. اگر کادر کنار iCloud Photos انتخاب نشده است، آن را علامت بزنید (تیک بزنید).
  5. گزینه Optimise Mac Storage (بهینه‌سازی فضای ذخیره‌سازی مک) را انتخاب کنید.

انتخاب گزینه Optimise Mac Storage به این معنی است که نسخه‌های اصلی و با رزولوشن بالای عکس‌های شما به جای مک در آیکلود ذخیره می‌شوند.

در عین حال، باید توجه داشته باشید که اگر امیدوار بودید که وقتی عکس‌هایتان در آیکلود قرار گرفتند، بتوانید آنها را از مک خود حذف کنید، این روش مناسبی برای پشتیبان‌گیری از کتابخانه عکس شما نیست. اگر عکسی را از مک خودتان حذف کنید، آن عکس از آیکلود نیز حذف خواهد شد.

کتابخانه عکس آیکلود تنها زمانی واقعاً باید به عنوان یک گزینه باشد که فضای کافی در آیکلود برای ذخیره‌ی عکس‌ها داشته باشید. اگر تمایلی به پرداخت هزینه برای ذخیره‌ی 100 گیگابایت عکس در فضای ابری ندارید، ممکن است بخواهید از My Photo Stream به عنوان یک جایگزین استفاده کنید. اپل به شما اجازه می‌دهد تا 1000 عکس اخیر یا تصاویر 30 روز گذشته را به صورت رایگان در آیکلود ذخیره کنید، به این معنی که می‌توانید در تمام دستگاه‌های خود به آنها دسترسی داشته باشید.

این بدان معناست که اگر بدترین اتفاق نیز بیفتد، همیشه یک نسخه پشتیبان از عکس‌های 30 روز گذشته یا 1000 عکس آخر خود را در اختیار دارید.

 

روش ذخیره موسیقی در آیکلود

موسیقی نیز مانند عکس‌ها می‌تواند فضای زیادی را در مک شما اشغال کند. در این صورت ممکن است خوشحال شوید اگر بدانید که می‌توانید تمام موسیقی خود را در آیکلود ذخیره کنید.

برای انجام این کار می‌توانید Music Library آیکلود را روشن کنید یا از iTunes Match استفاده کنید. اینکه از کدام یک استفاده کنید بستگی به این دارد که آیا در Apple Music مشترک هستید یا خیر.

اگر مشترک Apple Music هستید (9.99 دلار در ماه برای دسترسی به کل کتابخانه موسیقی اپل) اساساً شامل ویژگی‌های iTunes Match نیز می‌شود (که در غیر این صورت به اشتراک سالانه 24.99 دلار نیاز دارد).

اگر نمی‌خواهید مشترک Apple Music شوید، iTunes Match به شما اجازه می‌دهد 100.000 آهنگ را در آیکلود ذخیره کنید - این در واقع به این معنی است که اپل آهنگ‌های شما را با آهنگ‌های Apple Music مطابقت می‌دهد و آهنگ‌هایی را که وجود نداشته باشد آپلود می‌کند. سپس می‌توانید موسیقی را از مک خود حذف کنید - البته تا زمانی که راضی باشید هزینه‌ی سالانه را برای حفظ دسترسی بپردازید.

برای اطمینان از همگام‌سازی کتابخانه موسیقی شما با فضای ابری، مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. برنامه Music را باز کنید.
  2. بر روی Account (حساب کاربری) کلیک کرده و اگر قبلاً وارد نشده‌اید با اپل آیدی خود وارد شوید.
  3. به مسیر Music > Preferences بروید.
  4. بر روی General (عمومی) کلیک کنید.
  5. گزینه Sync Library (همگام‌سازی کتابخانه) را انتخاب کنید. (این گزینه تنها در صورت مشترک شدن در Apple Music یا iTunes Match قابل مشاهده خواهد بود).

آموزش استفاده از آیکلود برای پشتیبان‌گیری از مک

 

آیکلود از چه چیزی نسخه پشتیبان تهیه نمی‌کند؟

همان طور که در بالا توضیح دادیم، شما نمی‌توانید یک نسخه پشتیبان تایم ماشین یا یک کلون از سیستم خود را در آیکلود ذخیره کنید. این بدان معنی است که تنظیمات یا تنظیمات برگزیده‌ای که ممکن است در مک تنظیم کرده باشید، از طریق آیکلود به مک دیگری منتقل نمی‌شود. برای انجام این کار به یک نسخه پشتیبان تایم ماشین نیاز دارید.

همین امر در مورد هر برنامه یا رسانه‌ای که در اپ استور یا فروشگاه آی‌تیونز خریداری نشده باشد نیز صادق است، مگر اینکه یک کپی از آنها در iCloud Drive خود تهیه کنید.

اگر می‌خواهید یک کلون کامل از مک خود داشته باشید، یا می‌خواهید یک نسخه پشتیبان تایم ماشین داشته باشید، می‌توانید از یکی از بسته‌های موجود در راهنمای «بهترین نرم‌افزار پشتیبان‌گیری برای مک» استفاده کنید.

 

روش مشاهده مواردی که در آیکلود پشتیبان‌گیری شده است

شما می‌توانید با مشاهده‌ی تنظیمات اپل آیدی خود در System Preferences (تنظیمات برگزیده سیستم)، بررسی کنید که چه چیزهایی با آیکلود همگام‌سازی می‌شود:

  1. System Preferences را باز کنید.
  2. بر روی اپل آیدی خود کلیک کنید تا بخش iCloud باز شود. در اینجا خواهید دید که چه نوع فایل‌هایی از مک شما (و سایر دستگاه‌های اپلی شما) در حال حاضر در آیکلود ذخیره می‌شوند. اینها شامل Photos، Mail، Contacts، Calendars، Reminders، Notes، اولویت‌ها و بوکمارک‌های سافاری، رمزهای عبور Keychain و چند مورد خاص برنامه است.

آموزش استفاده از آیکلود برای پشتیبان‌گیری از مک

  1. همچنین گزینه‌ی iCloud Drive را در بالای لیست مشاهده خواهید کرد. کلیک کردن بر روی دکمه Options (گزینه‌ها) در سمت راست آن، نشان می‌دهد که کدام برنامه‌ها در حال حاضر از iCloud Drive برای ذخیره‌ی فایل‌ها و اطلاعات (عمدتاً برنامه‌های خود اپل) استفاده می‌کنند.
  2. با باز کردن Finder و انتخاب iCloud Drive از بخش iCloud می‌توانید بیشتر در آیکلود درایو جستجو کنید.

آموزش استفاده از آیکلود برای پشتیبان‌گیری از مک

البته در صورت تمایل می‌توانید پوشه‌های جدیدی ایجاد کرده و فایل‌های دیگری را به آیکلود درایو بکشید. البته قبل از این کار مطمئن شوید که فضای ذخیره‌سازی کافی در آیکلود برای جا دادن چیزهایی که می‌خواهید اضافه کنید در دسترس دارید. اگر چنین فضایی را ندارید، باید نسبت به افزایش فضای ذخیره‌سازی آیکلود خود اقدام کنید.

تمام برنامه‌ها، موسیقی‌ها، فیلم‌ها یا برنامه‌های تلویزیونی که در اپ استور یا آی‌تیونز استور خریداری کرده‌اید نیز به حساب آیکلود شما متصل می‌شوند. بنابراین می‌توانید به راحتی آنها را بر روی مک جدید خود نصب کنید، درست مانند یک آیفون.

 

روش دسترسی به آیکلود در مک

آیا نمی‌دانید که پوشه iCloud در مک شما کجاست؟ این پوشه با عنوان iCloud Drive شناخته می‌شود و می‌توانید آن را در Finder پیدا کنید.

Finder را باز کرده و ستون سمت چپ را به پایین اسکرول کنید، آن را در زیرمجموعه iCloud پیدا خواهید کرد.

iCloud Drive و همچنین پوشه‌های Desktop و Documents خود را در اینجا مشاهده خواهید کرد (اگر در فضای ابری باشند).

آموزش استفاده از آیکلود برای پشتیبان‌گیری از مک

این ممکن است کمی گیج کننده باشد، زیرا ممکن است فرض کنید که اسناد Pages شما، به عنوان مثال، در پوشه Documents قرار دارند، اما در واقع در پوشه Pages در iCloud Drive هستند. شما می‌توانید از پوشه Documents برای ذخیره‌ی فایل‌ها و پوشه‌هایی که با برنامه‌های اپل مرتبط نیستند و به طور خودکار با آیکلود همگام‌سازی نمی‌شوند، استفاده کنید.

اگر می‌خواهید چیزی را در آیکلود ذخیره کنید، مطمئن شوید که یکی از این مکان‌های Desktop و Documents یا یکی از پوشه‌های داخل iCloud Drive را انتخاب می‌کنید. پوشه‌ای که آیکون آیکلود در کنار نام آن باشد.

آموزش استفاده از آیکلود برای پشتیبان‌گیری از مک

 

بهترین راه برای پشتیبان‌گیری از مک کدام است؟

یک ضرب‌المثل قدیمی در امنیت دیجیتال وجود دارد که می‌گوید: «اگر از چیزی فقط یک بار نسخه پشتیبان تهیه کنید، اصلاً از آن نسخه پشتیبان تهیه نکرده‌اید». همیشه اصل بر این است که باید چندین نسخه پشتیبان از فایل‌های مهم داشته باشید تا در صورت بروز مشکل در دستگاه خود، وقتی متوجه می‌شوید که نسخه پشتیبان واحدی که امیدوار بودید شما را نجات دهد نیز خراب شده است، بتواند به کمک شما بیاید.

با در نظر گرفتن این موضوع، ما یک نسخه پشتیبان کامل از سیستم (مانند تایم ماشین) را توضیه می‌کنیم که به طور منظم آن را اجرا کنید. بعلاوه از راه‌حل‌های ذخیره‌سازی ابری (مانند آیکلود) برای تهیه‌ی کپی‌های اضافی از فایل‌ها نیز استفاده کنید.

جزئیات بیشتر در مورد بهترین روش‌هایی دستیابی به این هدف را در مقاله «روش تهیه نسخه پشتیبان از مک» مشاهده خواهید کرد. البته شما مجبور نیستید که از آیکلود استفاده کنید، زیرا گزینه‌های جایگزین دیگری نیز وجود دارد، مانند مواردی که در راهنمای «بهترین سرویس‌های ذخیره‌سازی ابری برای مک» معرفی کرده‌ایم. در حالت ایده‌آل، در چندین مورد فضای ابری ثبت نام کرده و فایل‌های خود را در همه‌ی آنها نگه دارید. این بدین معنی است که اگر بدترین اتفاق ممکن نیز بیفتد، گزینه‌های زیادی برای بازیابی اطلاعات ارزشمند خود خواهید داشت.

 

 

مطالب مشابه

هنوز نظری برای این مطلب ثبت نشده است، برای ارسال نظر لطفا وارد شوید..

استیو جابز (استیون پال جابز)
طراحی یک محصول با تمرکز بر روی رفتارهای یک قشر از جامعه کار بسیار دشواری است. در خیلی مواقع مردم نمی دانند چه چیزی می خواهند تا زمانی که شما آنها را متوجه نیاز و خواسته شان نمایید.

برنامه‌ها

بازی‌ها

آموزش‌ها

اخبار
F+⌘