آموزش رفع مشکل صفحه سفید مرگ آیفون

29
اردیبهشت 1401
زمان تقریبی مطالعه این مطلب حدود 9 دقیقه
0 نظر 578 بازدید

آموزش رفع مشکل صفحه سفید مرگ آیفون

در این مقاله به شما نشان خواهیم داد که چگونه می‌توانید مشکل «صفحه سفید مرگ» آیفون خود را با هارد ریست، حالت بازیابی و حالت DFU رفع کنید. با سافت مک همراه باشید.

-----

 

گوشی‌های آیفون دستگاه‌های بسیار قابل اعتمادی هستند، اما حتی بهترین‌ها نیز ممکن است هرازگاهی با مشکل مواجه شوند. یکی از ترسناک‌ترین مشکلات آیفون به اصطلاح «صفحه سفید مرگ» است که گوشی شما در حالت فریز شده قرار می‌گیرد و فقط نور سفیدی بر روی صفحه نمایش داده می‌شود.

خوشبختانه، این مشکل آن قدر که در ابتدای امر به نظر می‌رسد دائمی نیست و اغلب می‌توان آن را با استفاده از چند روش آسان برطرف کرد. در ادامه، روش رفع مشکل صفحه سفید مرگ آیفون بدون نیاز به ابزار یا دانش فنی خاص را توضیح خواهیم داد.

 

چه چیزی باعث ایجاد صفحه سفید مرگ می‌شود؟

در بروز این مشکل خاص دو مقصر اصلی وجود دارد: نرم‌افزار یا سخت‌افزار. در حال حاضر می‌دانیم که تمام مشکلات عملاً از یکی از این دو ناشی می‌شود، و می‌دانیم که دلیل صفحه سفید مرگ نیز هم می‌تواند ناشی از مشکلات نرم‌افزاری و هم از مشکلات سخت‌افزاری آیفون باشد، که این امر تشخیص علت را کمی مشکل‌تر می‌کند.

در بخش نرم‌افزاری، اگر کاربران سعی کرده باشند که یک بروزرسانی را نصب کنند یا تلاش کرده باشند که گوشی خود را جیلبریک کنند، معمولاً WSoD (صفحه سفید مرگ / White Screen of death) را تجربه می‌کنند.

یک نصب ناموفق، به دلیل وجود یک فایل خراب یا بروز مشکلی در طی فرآیند نصب، می‌تواند به راحتی منجر به بروز چنین شرایطی شود. اما این مشکل در واقع بهترین حالت است، زیرا تعمیر آن چندان دشوار نیست.

مظنون بعدی یک مشکل سخت‌افزاری است. مشکلی که معمولاً پس از آسیب دیدن گوشی در اثر افتادن رخ می‌دهد. در برخی موارد کاربر هنوز هم می‌تواند این مشکل را برطرف کند، اما اگر قطعات داخلی آسیب دیده باشند یا هر یک از کابل‌های اتصال قطع شده باشد، ممکن است لازم باشد برای انجام یک تعمیر حرفه‌ای، به یک مرکز تعمیر مجاز مراجعه کنید.

 

آیفون خود را ری‌استارت کنید

اولین کاری که باید امتحان کنید این است که به سادگی دستگاه خود را ری‌استارت کنید. روش انجام این کار بسته به نوع آیفونی که استفاده می‌کنید متفاوت است. از آنجایی که گوشی پاسخگو نیست و هیچ عکس‌العملی نشان نمی‌دهد، نمی‌توانید از ترکیب معمول دکمه‌ها برای خاموش کردن آن استفاده کنید، زیرا انجام این کار نیاز به کشیدن نوار لغزنده Power Off (خاموش کردن) روی صفحه دارد. بنابراین به جای آن باید کاری را انجام دهید که اپل آن را Force Restart (ری‌استارت اجباری) می‌نامد. این کار هیچ داده‌ای را پاک نمی‌کند، اما به شما اجازه می‌دهد که به سرعت آیفون خود را خاموش کنید.

همچنین بخوانید: روش ری‌استارت کردن یک آیفون یا آیپد

 

روش انجام ری‌استارت اجباری در آیفون 12، 11، XR، XS و X

دکمه افزایش صدا را برای مدت کوتاهی فشار دهید، سپس آن را رها کرده و به سرعت به مدت زمان مشابه دکمه کاهش صدا را فشار دهید. پس از این کار، دکمه ولوم را رها کرده و بلافاصله دکمه‌ی Side (کناری) در سمت راست دستگاه را فشار داده و نگه دارید. پس از حدود 10 ثانیه، آرم اپل ظاهر می‌شود که می‌توانید دکمه‌ی کناری را رها کنید و آیفون شما باید ری‌استارت شود.

آموزش رفع مشکل صفحه سفید مرگ آیفون

 

روش انجام ری‌استارت اجباری در آیفون 8 یا آیفون SE 2020

این یک روش کاملاً مشابه در آیفون‌هایی است که دارای دکمه‌ی هوم هستند، به دلیل این واقعیت که دکمه‌ها به جای نسخه‌های سخت‌افزاری موجود در مدل‌های قبلی، به صورت نرم‌افزاری کنترل می‌شوند.

بنابراین، دکمه‌ی افزایش صدا را فشار داده و برای مدت کوتاهی نگه دارید، سپس آن را رها کرده و همین روند را با دکمه‌ی کاهش صدا تکرار کنید. پس از آن دکمه‌ی کاهش صدا را رها کرده و بلافاصله دکمه‌ی کناری را فشار داده و نگه دارید تا زمانی که آرم اپل ظاهر شود. با ظاهر شدن آرم اپل دکمه‌ی کناری را رها کنید و آیفون شما باید ری‌استارت شود.

 

روش انجام ری‌استارت اجباری در آیفون 7

ری‌استارت اجباری در آیفون 7 و آیفون 7 پلاس کمی متفاوت است، زیرا باید هر دو دکمه‌ی کاهش صدا و دکمه‌ی کناری را همزمان فشار داده و نگه دارید تا زمانی که آرم اپل را روی صفحه نمایش مشاهده کنید. پس از ظاهر شدن آرم اپل می‌توانید هر دو دکمه را رها کنید و آیفون شما باید که ری‌استارت شود.

آموزش رفع مشکل صفحه سفید مرگ آیفون

 

روش انجام ری‌استارت اجباری در آیفون 6s و آیفون SE 2016

برای دارندگان این مدل‌های قدیمی، فرآیند به این صورت است. دکمه‌ی هوم را نگه داشته و دکمه‌ی کناری که در سمت راست (آیفون 6s) یا در لبه‌ی بالایی (آیفون SE) قرار دارد را فشار داده و نگه دارید. صبر کنید تا آرم اپل ظاهر شود، سپس هر دو دکمه را رها کنید و آیفون شما باید ری‌استارت شود.

 

استفاده از حالت بازیابی بوسیله مک یا PC

در صورتی که ری‌استارت کردن آیفون مشکل را حل نکرد، همیشه می‌توانید آیفون خود را به مک یا PC خودتان وصل کنید تا از Recovery Mode (حالت بازیابی) استفاده کرده و آی او اس را مجدداً نصب کنید.

 

استفاده از حالت بازیابی در مک او اس بیگ سِر یا مک او اس کاتالینا

در نسخه‌های قدیمی مک او اس، از آی‌تیونز برای بازیابی آیفون خودتان استفاده می‌کردید. اما از آنجایی که اپل این نرم‌افزار قدیمی را از زمان عرضه‌ی مک او اس کاتالینا و بعد از آن مک او اس بیگ سِر و مک او اس مانتری کنار گذاشت، به جای آن باید از Finder برای بازیابی‌های جدیدتر سیستم عامل مک استفاده کنید.

همچنین بخوانید: روش بازیابی آیفون یا آیپد از نسخه پشتیبان آی‌کلود یا آی‌تیونز

برای انجام این کار، آیفون خود را به مک وصل کنید، Finder را باز کرده و آیفون را از ستون کناری انتخاب کنید. بسته به مدل آیفونی که دارید، در ادامه کاری که باید انجام دهید را توضیح خواهیم داد:

 

در آیفون‌های 12، 11، X، XS، XR، 8 یا SE 2020

همان طور که در توضیح داده شد، باید دکمه‌ی افزایش صدا و سپس دکمه‌ی کاهش صدا را فشار داده و رها کنید و سپس بلافاصله دکمه‌ی کناری را فشار داده و نگه دارید. پس از چند ثانیه صفحه‌ی Restore (بازسازی) ظاهر می‌شود که شبیه به یک مک همراه با یک کابل لایتنینگ در زیر آن است.

آموزش رفع مشکل صفحه سفید مرگ آیفون

به مک خود برگردید و باید ببینید که گزینه‌های جدیدی ظاهر شده‌اند: Update (بروزرسانی) یا Restore (بازسازی). بر روی Update (بروزرسانی) کلیک کنید و مک شما اکنون سعی می‌کند که آی او اس را مجدداً در آیفون نصب کند و داده‌ها و فایل‌های کاربر را در جای خود باقی بگذارد.

 

در آیفون 7 یا آیفون 7 پلاس

هر دو دکمه‌ی کاهش صدا و دکمه‌ی کناری را به طور همزمان فشار داده و نگه دارید و پس از چند ثانیه باید صفحه‌ی Recovery mode (حالت بازیابی) ظاهر شود. سپس به مک خود بروید و گزینه‌ی Update (بروزرسانی) را برای نصب مجدد آی او اس انتخاب کنید.

 

در آیفون 6s یا مدل‌های قبل از آن

هر دو دکمه‌ی هوم و دکمه کناری یا دکمه‌ی بالایی را همزمان فشار داده و نگه دارید تا زمانی که صفحه‌ی Recovery mode (حالت بازیابی) ظاهر شود. سپس به مک خود برگردید و گزینه‌ی Update (بروزرسانی) را برای نصب مجدد آی او اس انتخاب کنید.

 

استفاده از حالت بازیابی با آی‌تیونز

اگر یک PC ویندوزی یا یک مک دارید که دارای مک او اس موهاوی یا نسخه‌های قدیمی‌تر است، می‌توانید از آی‌تیونز برای قرار دادن آیفون خود در حالت بازیابی استفاده کنید.

آیفون را با یک کابل به کامپیوتر خود وصل کنید، سپس iTunes را اجرا کنید. باید مشاهده کنید که گوشی شما در بالای صفحه با یک آیکون کوچک ظاهر می‌شود. بر روی آن کلیک کنید تا صفحه آیفون باز شود.

در مرحله‌ی بعد، برای وارد شدن به حالت بازیابی، باید از ترکیب چند دکمه در آیفون خود استفاده کنید. این کلیدها بسته به نوع آیفونی که استفاده می‌کنید کمی متفاوت است. اینها همان مواردی هستند که در بخش قبلی ذکر شد، بنابراین مراحل فوق را برای پشتیبان‌گیری و اجرای آیفون خود دنبال کنید.

 

استفاده از حالت DFU

اگر هیچ یک از گزینه‌های بالا شما را نتیجه نرسانید، می‌توانید وارد حالت DFU (بروزرسانی فریمور دستگاه / Device Firmware Update) شوید. این حالت با حالت ریکاوری تفاوت دارد، زیرا به آیفون اجازه نمی‌دهد که بوت لودر یا آی او اس خود را راه‌اندازی کند، اما همچنان می‌تواند با آی‌تیونز یا Finder ارتباط برقرار کند.

با استفاده از این تکنیک شما می‌توانید آیفون را به تنظیمات اصلی خود بازگردانید و پس از آن از نسخه‌ی پشتیبان آیکلود یا آی‌تیونز برای بارگیری مجدد اطلاعات خود استفاده کنید.

ورود به حالت DFU چیزی شبیه به یک چالش است و به دلیل مخفیانه بودن ترکیب فشار دادن دکمه‌ها و زمان‌های لازم برای ورود به این حالت، احتمال اشتباه وجود دارد. ما مطمئن نیستیم که چرا اپل انجام این کار را تا این حد دشوار کرده است، اما کمی که با آن کار کنید در نهایت باید بتوانید آی او اس را تعمیر کنید.

اگر آیفون 8، آیفون 8 پلا، آیفون X یا نسخه‌های جدیدتر دارید، روش انجام کار به شرح زیر است.

ابتدا آیفون خود را با استفاده از کابل لایتنینگ به PC یا مک خود متصل کنید. سپس آی‌تیونز یا Finder را اجرا کرده و بر روی آیکون آیفون کلیک کنید. حالا دکمه‌ی افزایش صدا را برای مدت کوتاهی فشار دهید. همین کار را با دکمه‌ی کاهش صدا انجام دهید. سپس دکمه‌ی روشن/خاموش در سمت راست آیفون را فشار داده و نگه دارید تا صفحه نمایش آیفون سیاه شود.

دکمه‌ی روشن/خاموش را همچنان پایین نگه دارید، و حالا دوباره دکمه‌ی کاهش صدا را فشار داده و نگه دارید. تا پنج بشمارید و سپس دکمه‌ی روشن/خاموش را رها کنید، اما دکمه‌ی کاهش صدا را برای ده ثانیه یا بیشتر همچنان فشار دهید. صفحه نمایش باید سیاه باشد، بنابراین هر زمان که آرم اپل را مشاهده کردید به این معنی است که به طور تصادفی وارد حالت بازیابی شده‌اید.

در PC یا مک خودتان باید پیامی از آی‌تیونز یا Finder مشاهده کنید که می‌گوید آیفون را در حالت بازیابی شناسایی کرده است و گزینه‌ی Restore iPhone (بازسازی آیفون) را در اختیار شما قرار می‌دهد. بر روی این گزینه کلیک کنید و امیدواریم پس از تکمیل فرآیند، یک سیستم کاملاً کارآمد داشته باشید.

برای خارج شدن از حالت DFU، فقط از همان کلیدهای ترکیبی دستگاه خود استفاده کنید که معمولاً آن را در حالت بازیابی قرار می‌دهد.

همچنین بخوانید:

روش تهیه نسخه پشتیبان از آیفون و آیپد

روش بازیابی آیفون یا آیپد از نسخه پشتیبان آی‌کلود یا آی‌تیونز

 

وقت آن است که به یک تعمیرگاه مجاز مراجعه کنید

اگر پس از طی کردن تمام مراحل بالا، باز هم به نتیجه نرسیدید و نتوانستید آیفون خود دوباره راه‌اندازی کنید، به نظر می‌رسد که مشکل سخت‌افزاری داشته باشید. در این صورت بهتر است که به یک تعمیرگاه مجاز آیفون مراجعه کرده و گوشی خود را به دست متخصصین بسپارید تا نسبت به رفع مشکل آن اقدامات لازم را انجام دهند.

 

 

مطالب مشابه

هنوز نظری برای این مطلب ثبت نشده است، برای ارسال نظر لطفا وارد شوید..

استیو جابز (استیون پال جابز)
کیفیت را همواره شاخص بدانید. برخی از مردم به محیطی که در آن تنها بهترین و عالی ترین پذیرفته است تعلق ندارند.

برنامه‌ها

بازی‌ها

آموزش‌ها

اخبار
F+⌘