آموزش نصب برنامه‌ها در مک

28
اردیبهشت 1401
زمان تقریبی مطالعه این مطلب حدود 10 دقیقه
0 نظر 1386 بازدید

آموزش نصب برنامه‌ها در مک

در این مقاله، ما روش‌های مختلف دانلود و نصب برنامه‌های مک را بررسی خواهیم کرد، چه از اپ استور مک یا از اینترنت، و در مورد اینکه وقتی برنامه‌ها نصب نمی‌شوند چه باید کرد صحبت خواهیم کرد. با سافت مک همراه باشید.

-----

 

این درست است که مک‌ها دارای نرم‌افزارهای بسیار خوبی هستند که می‌توانند به شما کمک کنند تا اکثر کارها را بدون نیاز به برنامه‌ی شخص ثالث دیگری انجام دهید. اما با این وجود خیلی طول نمی‌کشد که نیاز دارید تا برنامه‌های موردعلاقه و موردنیاز خود را به داک در پایین صفحه نمایش اضافه کنید. در این مقاله، روش دانلود و نصب برنامه‌ها از Mac App Store (فروشگاه برنامه مک / اپ استور مک) یا مستقیماً از وبسایت توسعه دهنده را توضیح خواهیم داد. همچنین در مورد اینکه اگر نتوانستید نرم‌افزاری را در مک خودتان نصب کنید چه کاری باید انجام دهید نیز صحبت خواهیم کرد.

قبل از اینکه روش دانلود و نصب برنامه‌ها را توضیح دهیم، با توضیح روش استفاده از اپ استور مک برای یافتن برنامه‌های موردنیاز خودتان شروع می‌کنیم.

 

روش پیدا کردن برنامه‌ها در اپ استور مک

ساده‌ترین راه برای دانلود و نصب یک برنامه، استفاده از اپ استور خود اپل است.

  1. شما Mac App Store را در داک خود (ردیف آیکون‌ها در پایین دسکتاپ) خواهید یافت. فقط به دنبال یک آیکون آبی با یک حرف A در داخل آن که به نظر می‌رسد از چوب‌های سفید درست شده است بگردید.

آموزش نصب برنامه‌ها در مک

  1. بر روی این آیکون کلیک کنید تا Mac App Store (اپ استور مک) باز شود.
  2. شما باید به طور خودکار با اپل آیدی خود وارد شوید (به گوشه‌ی پایین سمت چپ نگاه کنید). اگر چنین نشد، زمانی که از شما خواسته شد، جزئیات اپل آیدی خود را وارد کنید. اگر از قبل یک اپل آیدی ندارید، باید یک اپل آیدی درست کنید. در این مورد، مقاله‌ی دیگر ما با عنوان «روش ایجاد یک اپل آیدی» را مطالعه کنید.
  3. اکنون می‌توانید گزینه‌های مختلف موجود در فروشگاه را بررسی و مرور کنید. ستون سمت چپ دارای سرفصل‌های هر بخش است تا یافتن برنامه‌ها برای اهداف خاص را آسان‌تر کند. به عنوان مثال، بر روی Play کلیک کنید تا بازی‌های موجود برای شما لیست شود و بازی موردنظر خود را پیدا کنید، Create برای برنامه‌های طراحی، Work برای برنامه‌های مربوط به کسب‌وکار و موارد دیگر.

آموزش نصب برنامه‌ها در مک

  1. یا برای دسترسی به دسته‌بندی‌های دیگر و انتخاب از بین آنها، Categories (دسته‌بندی‌ها) را انتخاب کنید. به عنوان مثال دسته‌بندی‌هایی مانند Music (موسیقی)، Weather (آب‌وهوا)، News (اخبار)، Social Networking (شبکه‌های اجتماعی)، Education (آموزشی)، و موارد دیگر.
  2. اگر نام برنامه‌ی موردنظر خود را می‌دانید، کافیست آن را در کادر جستجوی بالای پنجره تایپ کرده و اینتر را فشار دهید. این طور جستجو کردن اغلب برنامه‌ای که به دنبال آن هستید و همچنین برنامه‌های مشابه را نیز به شما نشان می‌دهد.
  3. نتایجی که مشاهده می‌کنید هم شامل برنامه‌های رایگان و هم شامل برنامه‌های پولی می‌شوند. اما مراقب باشید که وقتی می‌گوید Free (رایگان) است، اغلب یک خرید درون برنامه‌ای مرتبط با برنامه وجود دارد که می‌تواند آن را گرانتر از یک برنامه‌ی جایگزین کند.
  4. وقتی برنامه‌ای را مشاهده می‌کنید که نظرتان را جلب می‌کند، بر روی آیکون آن برنامه کلیک کنید تا صفحه اختصاصی آن باز شود. در این صفحه کارکردهای مختلف برنامه توضیح داده می‌شود، نظرات کاربران را نمایش می‌دهد، و تصاویری از برنامه نیز نمایش داده می‌شود تا بتوانید ظاهر آن را مشاهده کنید.
  5. به پایین صفحه اسکرول کرده و به قسمتی با عنوان Information (اطلاعات) بروید. در اینجا حجم فایل، سازگاری آن با مک، بعلاوه هرگونه خرید اضافی درون برنامه‌ای که ممکن است وجود داشته باشد را مشاهده خواهید کرد. مورد اخیر معمولاً به شکل حساب‌های Premium است که اجازه دسترسی به ویژگی‌های اضافی را می‌دهد.

 

روش نصب برنامه‌ها از اپ استور مک

پس از اینکه برنامه‌ی موردنظر خود را در اپ استور مک پیدا کردید، نصب آن کار آسانی است:

  1. اگر برنامه رایگان است بر روی دکمه‌ی Get (دریافت) کلیک کنید. (یا اگر برنامه‌ای را در مک‌های قبلی خود نصب کرده‌اید، به جای دکمه‌ی Get یک آیکون ابر را مشاهده خواهید کرد که یک فلش رو به پایین در وسط آن قرار دارد. در این صورت به جای دکمه‌ی Get باید بر روی آن کلیک کنید).
  2. اگر برنامه رایگان نیست و باید هزینه‌ی آن را پرداخت کند، یک مبلغ در داخل دکمه وجود دارد تا بدانید که قرار است برای آن هزینه کنید. بر روی آن کلیک کنید.
  3. پس از کلیک بر روی دکمه‌ی فوق، کلمه‌ی Install (نصب) ظاهر می‌شود. بر روی آن کلیک کنید و مک شما به طور خودکار برنامه را دانلود می‌کند.

آموزش نصب برنامه‌ها در مک

  1. یک انیمیشن جدید را مشاهده خواهید کرد که روند پیشرفت نصب را نشان می‌دهد. اگر در هر زمانی تصمیم گرفتید که دانلود/نصب را متوقف کنید، فقط کافیست بر روی مربع وسط دایره کلیک کنید.

 

روش پیدا کردن برنامه‌ای که دانلود کرده‌اید

پس از اتمام نصب، می‌توانید با استفاده از Spotlight برنامه‌ی جدید را جستجو کنید.

  1. کلیدهای میانبر Command + Space را فشار دهید تا Spotlight باز شود، سپس شروع به تایپ نام برنامه کنید.
  2. وقتی که برنامه در Spotlight ظاهر شد، اینتر را فشار دهید تا باز شود.
  3. پس از باز شدن برنامه، آیکون آن برنامه در داک شما ظاهر می‌شود - اگر می‌خواهید آن را در داک نگه دارید، بر روی آیکون آن کلیک راست کرده و گزینه‌ی Options > Keep In Dock را انتخاب کنید.

روش دیگر برای پیدا کردن برنامه این است که بر روی دکمه‌ی لانچ‌پد (احتمالاً کلید F4 روی صفحه کلید) کلیک کنید تا تمام برنامه‌های نصب شده‌ی شما نمایش داده شود.

 

روش دانلود برنامه‌ها از وب

اپ استور مک دارای مجموعه‌ی عظیمی از برنامه‌ها است. اما همه‌ی توسعه دهندگان آثار خود را در آنجا میزبانی نمی‌کنند. اپل زمانی که برنامه‌ها را روی پلتفرم خود قرار می‌دهد، مقدار زیادی از قیمت اپلیکیشن‌ها را از توسعه دهندگان می‌گیرد. به همین دلیل، برخی از توسعه دهندگان ترجیح می‌دهند به جای این کار، خودشان مستقیماً به سراغ مشتریان بروند. همچنین ممکن است متوجه شوید که برخی از نسخه‌های غیر اپ استوری دارای عملکرد یا ویژگی‌های اضافی هستند، بنابراین ارزش بررسی کردن را دارند. اگر می‌دانید که یک برنامه توسط یک تیم کوچک ساخته شده است، باید به جای حمایت از یک شرکت بزرگ، با خرید مستقیم از آنها حمایت کنید. این کار معادل دیجیتالی خرید محلی است.

برای نصب یک برنامه از وب، به سایت برنامه‌ی موردنظر مراجعه کنید و در آنجا باید گزینه‌ای برای دانلود نرم‌افزار را در جایی مشاهده کنید. به عنوان مثال، در تصویر زیر صفحه اصلی برنامه‌ی تقویم عالی Fantastical را مشاهده می‌کنید. در زیر تصویر اصلی که مشاهده می‌کنید، گزینه‌ای برای Download Now (اکنون دانلود شود) وجود دارد. این الگویی است که باید در سایت تمام برنامه‌های غیر اپ استوری مشاهده کنید.

آموزش نصب برنامه‌ها در مک

  1. بر روی دکمه‌ی Download Now (یا چیزی معادل آن) کلیک کنید و می‌بینید که نواری در پایین صفحه ظاهر می‌شود که یک آیکون در درون آن نشان می‌دهد که برنامه در حال دانلود شدن است.
  2. فایل موردنظر یا در پوشه‌ی Downloads (دانلودها)ی شما دانلود می‌شود که می‌توانید آن را در داک پیدا کنید. یا در نسخه‌های جدید سافاری، آن را در Safari Downloads (دانلودهای سافاری) خواهید دید (آیکون آن دایره‌ای با یک فلش در داخل آن است). ما ترجیح می‌دهیم که مستقیماً در پوشه‌ی Downloads خود دانلود کنیم، بنابراین بر روی Download Now کلیک راست کرده و گزینه‌ی Choose Download Linked File As (انتخاب مسیر ذخیره فایل دانلودی) را انتخاب کرده و سپس Where to (کجا دانلود شود) را به Downloads تغییر دهید.
  3. معمولاً نام فایل دانلودی در انتها به zip. ختم می‌شود، زیرا این یک فایل Zip است که فایل را فشرده‌سازی کرده و حجم آن را کوچکتر می‌کند تا سریع‌تر دانلود شود.

آموزش نصب برنامه‌ها در مک

  1. پس از دانلود برنامه، می‌توانید با کلیک کردن بر روی آن، آن را نصب کنید. در مورد فایل‌های زیپ، دو بار کلیک کردن فایل را از حالت فشرده خارج می‌کند، سپس باید مجدداً بر روی آن کلیک کنید تا نصب شود.
  2. اگر فایل دارای پسوند dmg. بود، فشرده نشده است و با دو بار کلیک کردن، بلافاصله نصب آن شروع می‌شود.

 

روش نصب برنامه‌ها از وب

اپل نصب برنامه‌ها از اپ استور مک را کمی آسان‌تر می‌کند، زیرا این شرکت مطمئن است که ایمن بودن برنامه‌ها را بررسی کرده است. اگر می‌خواهید برنامه‌ای را از وب نصب کنید، کار کمی پیچیده‌تر خواهد بود، زیرا اپل می‌خواهد به شما یادآوری کند که مطمئن شوید برنامه ایمن است.

این بدان معنا نیست که اپل مسئولیت را به گردن شما می‌اندازد. سه نوع برنامه وجود دارد که می‌توانید از وب دانلود کنید: برنامه‌ای که توسط یک توسعه دهنده‌ی تأیید شده‌ی اپل ساخته شده است (که باید ایمن باشد)، برنامه‌ای که تأیید نشده است (اما شما مطمئن هستید که ایمن است)، یا برنامه‌ای که اصلاً ایمن نیست و نباید آن را نصب کنید. همان طور که در راهنمای جامع نکات امنیتی مک توضیح داده‌ایم، اپل برای اطمینان از اینکه نتوانید برنامه‌های ناامن را نصب کنید، اقدامات مختلفی را در نظر می‌گیرد. یکی از آنها Gatekeeper است که بررسی می‌کند آیا توسعه دهنده گواهی صادر شده توسط اپل را دارد یا خیر. دیگری Xprotect است که مانند یک نرم‌افزار آنتی ویروس داخلی اپل عمل می‌کند و هر چیزی را که دارای کد مخرب باشد، مسدود می‌کند.

  1. اولین قدم در نصب یک نرم‌افزار، کلیک بر روی فایل دانلود شده است که همان طور که در بالا گفتیم، پسوند آن یا DMG و یا zip خواهد بود. بر روی فایل دو بار کلیک کنید و اولین چیزی که احتمالاً مشاهده خواهید کرد پیامی مانند تصویر زیر است که هشدار می‌دهد "[نام برنامه]" یک برنامه‌ی دانلود شده از اینترنت است. آیا مطمئن هستید که می‌خواهید آن را باز کنید؟

آموزش نصب برنامه‌ها در مک

  1. بر روی Open (باز شود) کلیک کنید تا نصب شروع شود.
  2. ممکن است از طریق یک ویزارد نصب هدایت شوید، با مک او اس نشان می‌دهد که باید برنامه را به پوشه‌ی Application بکشید. به سادگی برنامه را بر روی آیکون پوشه بکشید و سپس دکمه‌ی ماوس را رها کنید تا فرآیند نصب تکمیل شود. اکنون، وقتی بر روی دکمه‌ی لانچ‌پد در داک کلیک می‌کنید، باید متوجه شوید که برنامه آماده‌ی استفاده است.

اگر هشداری مبنی بر اینکه unidentified developer (توسعه دهنده ناشناس) است را مشاهده کردید، باید تنظیمات امنیتی خود را تغییر دهید تا بتوانید برنامه را نصب کنید.

 

روش نصب برنامه‌های پشتیبانی نشده

گاهی اوقات ممکن است نتوانید یک برنامه را نصب کنید زیرا نسخه‌ی مک او اس‌ی که در حال اجرای آن هستید از آن برنامه پشتیبانی نمی‌کند.

برخی از برنامه‌های قدیمی‌تر با نسخه‌های جدید مک او اس کار نمی‌کنند. به عنوان مثال، اپل پشتیبانی از نسخه‌های 32 بیتی برنامه‌ها را در مک او اس کاتالینا متوقف کرد. این یعنی که اگر این نسخه از مک او اس یا هر نسخه‌ی بعد از آن ( مانند مک او اس بیگ سِر و مک او اس مانتری) را نصب کنید، تعدادی از برنامه‌ها دیگر کار نخواهند کرد.

از طرف دیگر ممکن است برنامه‌ای که می‌خواهید اجرا کنید، نسخه‌ی مک نداشته باشد. در این صورت می‌توانید از یک نرم‌افزار ماشین مجازی مانند Parallels Desktop یا VMware Fusion برای اجرای ویندوز در مک خود استفاده کنید (البته تا زمانی که مک شما یک مک M1 نباشد). برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد، می‌توانید مقاله‌های دیگر با عنوان «بهترین نرم‌افزار ماشین مجازی برای مک» و همچنین «آموزش جامع روش نصب ویندوز روی مک» را مطالعه کنید. ما همچنین آموزش «روش اجرای برنامه‌های ویندوز در مک» با استفاده از Crossover را داریم که به شما این امکان را می‌دهد تا بدون نصب ویندوز برنامه‌های ویندوزی را در مک اجرا کنید!

 

روش بروزرسانی برنامه‌های مک

هنگامی که برنامه‌ی موردنظر خود را نصب کردید، باید مطمئن شوید که همیشه از آخرین نسخه‌ی آن برنامه استفاده می‌کنید. این امر به شما کمک می‌کند تا از مشکلات امنیتی برنامه و هرگونه مشکلاتی که ممکن است به دلیل وجود باگ پیش بیاید، جلوگیری کنید.

شما می‌توانید بروزرسانی خودکار (Automatic Updates) را در اپ استور فعال کنید تا برنامه‌های شما به محض انتشار یک بروزرسانی، به صورت خودکار بروزرسانی شوند. همچنین می‌توانید مک خود را طوری تنظیم کنید که بروزرسانی‌های غیر اپ استوری را نیز بررسی کند.

 

 

مطالب مشابه

هنوز نظری برای این مطلب ثبت نشده است، برای ارسال نظر لطفا وارد شوید..

استیو جابز (استیون پال جابز)
اما اپل واقعا به یک درامر متفاوت می زند. من قبلاً می گفتم که اپل باید سونی این تجارت باشد، اما در واقعیت، فکر می کنم اپل باید اپل این تجارت باشد.

برنامه‌ها

بازی‌ها

آموزش‌ها

اخبار
F+⌘