آموزش ریست کردن NVRAM در یک مک M1 یا اینتلی

23
اردیبهشت 1401
زمان تقریبی مطالعه این مطلب حدود 3 دقیقه
0 نظر 910 بازدید

آموزش ریست کردن NVRAM در یک مک M1 یا اینتلی

در مواقعی که مشکلی در مک ایجاد می‌شود، ریست کردن NVRAM می‌تواند کمک کننده باشد. اما انجام این کار در مک‌های دارای تراشه‌ی M1 فرآیند متفاوتی دارد. با سافت مک همراه باشید.

-----

 

اگر چیزی در مک درست عمل نمی‌کند، یک راه‌حل متداول این است که NVRAM را ریست کنید. NVRAM که مخفف nonvolatile random-access memory (حافظه دسترسی تصادفی دائمی) است، سال‌ها پیش PRAM (پارامتر رم / Parameter RAM) نامیده می‌شد. NVRAM یک بخش حافظه ویژه در مک شما است که داده‌هایی که حتی در زمان خاموش کردن مک نیز باقی می‌مانند، مانند تنظیمات صدا و رزولوشن صفحه نمایش را ذخیره می‌کند. این بخش از حافظه شامل اطلاعاتی است که کامپیوتر برای حفظ تنظیمات پس از راه‌اندازی مجدد از آنها استفاده می‌کند.

ریست کردن NVRAM (یا SMC که مخفف system management controller به معنی کنترل کننده مدیریت سیستم است، و مدیریت برق را برعهده دارد، و در این مقاله در مورد آن صحبت کرده‌ایم: روش ریست کردن SMC در مک) می‌تواند مشکلاتی مانند سرعت زیاد فن‌ها، رزولوشن نادرست مانیتورهای متصل و حتی مشکلات بلوتوث را رفع کند.

 

ریست کردن NVRAM در مک M1

در نوامبر 2020، اپل اولین مک خود را با تراشه M1 عرضه کرد. با سیستم جدید اپل، ریست کردن NVRAM امکانپذیر نیست.

برخلاف SMC که دیگر در مک‌های M1 وجود ندارد، NVRAM وجود دارد، اما به روش متفاوتی عمل می‌کند.

مک‌های جدید هنوز نوعی حافظه پارامتری دارند که می‌توانید تنظیمات آن را با فرمان ترمینال NVRAM مشاهده کرده و تغییر دهید، اما دیگر هیچ فرمانی برای ریست کردن محتویات NVRAM وجود ندارد.

به گفته‌ی چندین منبع، از جمله سازنده لوازم جانبی Caldigit و نظرات کاربران در انجمن پشتیبانی اپل، که ادعا شده است با پشتیبانی اپل صحبت کرده‌اند، هنگامی که کامپیوتر را از خاموش بودن کامل راه‌اندازی می‌کنید (یعنی نه پس از یک ری‌استارت کردن عادی) پردازنده‌ی M1 شروع به آزمایش کردن NVRAM می‌کند و اگر مشکلی در حافظه وجود داشته باشد، به صورت خودکار ریست می‌شود.

ما تا کنون نتوانسته‌ایم آزمایش کنیم که آیا این بدان معناست که مک‌های M1 می‌توانند خودشان را از مقادیر نادرست تنظیم شده‌ی NVRAM نجات دهند یا خیر. در این صورت، اگر با ابزار NVRAM تغییرات دستی اعمال می‌کنید، توصیه می‌کنیم که بیشتر مراقب باشید.

یک جایگزین این است که مک را در حالت بازیابی (recovery mode) راه‌اندازی کنید، Terminal را از منوی Tools اجرا کرده و فرمان زیر را وارد کنید:

NVRAM -c

گزارش‌هایی را مشاهده کرده‌ایم مبنی بر اینکه این فرمان ممکن است یک پیام خطا بدهد، اما همچنان باید عمل کند و به عنوان مثال، کامپیوتر رمز عبور شبکه وایفای متصل را فراموش می‌کند.

 

ریست کردن NVRAM در مک اینتلی

اگر مک شما متعلق به قبل از نوامبر 2020 است، احتمالاً یک پردازنده‌ی اینتلی دارد. بنابراین، برای ریست کردن NVRAM باید از کلیدهای ترکیبی استفاده کنید.

ممکن است برای این کار نیاز باشد که یکی دو انگشت دیگر نیز غرض کنید:

  1. مجموعه کلیدهای Command + Option/Alt + P + R را با هم نگه دارید.
  2. در حالی که کلیدهای فوق را فشار داده‌اید، مک را روش کنید.
  3. کلیدها را تا زمانی که دوباره صدای ری‌استارت مک را بشنوید، پایین نگه دارید.
  4. زمانی که دومین صدای ری‌استارت را شنیدید، کلیدها را رها کنید.

در برخی مواقع مک شما به طور عادی ری‌استارت می‌شود. در موارد دیگر، ممکن است شاهد ظاهر شدن نوار پیشرفت باشید. معمولاً پس از پر شدن نوار پیشرفت، مک شروع به کار می‌کند. مواردی را نیز شاهد بوده‌ایم که مک در نیمه راه نوار پیشرفت خاموش شده اما دوباره روشن می‌شود.

 

 

مطالب مشابه

هنوز نظری برای این مطلب ثبت نشده است، برای ارسال نظر لطفا وارد شوید..

تیم کوک
هدف ما هرگز سود بیشتر نبوده است، هدف ما همیشه بهترین بودن بوده است.

برنامه‌ها

بازی‌ها

آموزش‌ها

اخبار
F+⌘