بررسی کامل آیفون SE 2022

22
اردیبهشت 1401
زمان تقریبی مطالعه این مطلب حدود 8 دقیقه
0 نظر 1115 بازدید

بررسی کامل آیفون SE 2022

اپل در آیفون SE 2022 بخشی که نیاز نبود، یعنی پردازنده را ارتقاء داد، در حالی که تمام ارتقاءهایی را که باید انجام می‌داد نادیده گرفت. برای بررسی کامل آیفون SE 2022 با سافت مک همراه باشید.

-----

 

نقاط مثبت:

  • پردازنده جدید سریع A14
  • مقرون به صرفه‌ترین آیفون اپل
  • 5G

نقاط منفی:

  • دوربین‌های قدیمی و با کیفیتی متوسط
  • صفحه نمایش منسوخ شده با حاشیه‌های بزرگ
  • عدم پشتیبانی از mmWave
  • دوام باتری ناامید کننده

نظر ما: زمان زیادی برای اپل گذشته است تا آیفون SE را از طراحی منسوخ شده‌ی آیفون 8 و تمام سخت‌افزارهای قدیمی که همراه با آن بود عبور دهد. همراه با یک افزایش قیمت 30 دلاری، خرید این گوشی دیگر مانند گذشته نیست.

 

قیمت آیفون SE 2022 در زمان بررسی

429 دلار

 

بررسی کامل آیفون SE 2022

آیفون SE به نوعی یک راهکار زیرکانه است. اپل با درک این موضوع که بازار بزرگی از افرادی وجود دارد که نمی‌توانند قیمت معمولی یک آیفون جدید را بپردازند (یا نمی‌خواهند آنقدر هزینه کنند)، یک مدل منسوخ شده را انتخاب می‌کند، پردازنده‌ی آن را با جدیدترین پردازنده جایگزین می‌کند و با قیمت بسیار پایینی آن را به فروش می‌رساند.

در سال 2016، آیفون SE اولیه آخرین پردازنده (A9) را در بدنه‌ی یک آیفون 5S دو نسل قدیمی‌تر به قیمت فقط 399 دلار قرار داد. چهار سال طول کشید تا اپل نسل دوم آیفون SE را عرضه کند، که بار دیگر آخرین پردازنده (A13) را در آیفون 8 دو نسل قدیمی‌تر قرار داد، و باز هم فقط به قیمت 399 دلار.

حالا پس از گذشت 2 سال، اپل این فرمول موفق آیفون SE را کنار گذاشته است. این هنوز هم آخرین پردازنده (A15) را دارد، اما اپل به جای قرار دادن آن در بدنه‌ی آیفون 11 دو نسل قدیمی‌تر یا حتی آیفون XR، بار دیگر از بدنه‌ی آیفون 8 قدیمی استفاده کرده است. و قیمت آن نیز تا 429 دلار افزایش داشته است.

این آیفون هنوز هم کم‌هزینه‌ترین آیفون جدیدی است که می‌توانید بخرید، و بد هم نیست، اما ناامید کننده است که می‌بینیم اپل هزینه بیشتری می‌کند در حالی که این هزینه را صرف مهم‌ترین ارتقاءهای این گوشی مقرون به صرفه نمی‌کند.

 

بررسی کامل آیفون SE 2022: آنچه که پردازنده A15 به شما می‌دهد

پردازنده A15 سریع‌تر از A13 در نسل دوم آیفون SE است، که بسیار هم مطمئن است. شما می‌توانید انتظار عملکرد CPU و GPU در حدود 20 تا 30 درصد بهتر را داشته باشید، اگر چه بسته به وظیفه‌ای که انجام می‌دهد می‌تواند کمتر یا بیشتر باشد. اینکه آیا متوجه این تغییر عملکرد در استفاده‌ی روزمره خواهید شد یا نه، موضوع دیگری است.

ما متوجه شدیم که در اکثر بنچمارک‌ها، آیفون SE دقیقاً با آیفون 13 برابری می‌کند، فقط با یک حاشیه کوچک خطا (اما نه با آیفون 13 پرو که دارای یک هسته گرافیکی نسل پنجمی است). این باعث می‌شود که با فاصله‌ی زیاد به سریع‌ترین گوشی در این رنج قیمت تبدیل شود. اما آیا واقعاً عملکرد همان مشکلی بود که نیاز به معرفی کردن در آیفون SE از دو سال پیش داشت؟ A13 در حال حاضر از اکثر تلفن‌های 400 دلاری امروز پیشی گرفته است.

Geekbench 5 benchmarks - Single-Core

بررسی کامل آیفون SE 2022

Geekbench 5 benchmarks - Multi-Core

بررسی کامل آیفون SE 2022

Geekbench 5 benchmarks - Compute

بررسی کامل آیفون SE 2022

پردازنده A15 همچنین دارای یک پردازشگر تصویر بهتر است، به این معنی که می‌تواند با داده‌های همان سنسورها و اپتیک‌های قدیمی آیفون 8 کارهای بیشتری را انجام دهد؛ هیچ یک از سنسورها یا اپتیک‌های دوربین از آن مدل قدمی پنج سال پیش ارتقاء نیافته است. شما ویژگی جدید Photographic Styles را دارید که در آیفون 13 یافت می‌شود. به عنوان مثال، همراه با فیلمبرداری عالی 4K و 60 هرتز، Deep Fusion و Smart HDR 4 در صحنه‌های روشن در فضای باز عملکرد بسیار خوبی دارند.

3DMark Wild Life benchmarks - Wild Life

بررسی کامل آیفون SE 2022

3DMark Wild Life benchmarks - Wild Life Unlimited

بررسی کامل آیفون SE 2022

همچنین شما از پشتیبانی 5G نیز برخوردار می‌شوید، ولی با یک هشدار: فقط می‌توانید به باندهای 5G زیر 6 گیگاهرتز متصل شوید، نه باندهای جدید موج میلیمتری فرکانس فوق‌العاده بالا (mmWave). این جاییست که سریع‌ترین سرعت‌ها وجود دارد، اما mmWave بسیار کوتاه‌برد است و هنوز آنقدر رایج نشده است، بنابراین شما چیز زیادی را از دست نمی‌دهید.

 

بررسی کامل آیفون SE 2022: دوام باتری ناامید کننده

یکی از بدترین معایب نسل دوم آیفون SE دوام باتری افتضاح آن بود.

اپل می‌گوید که A15 بازدهی برق بیشتری داشته و با شیمی بروزرسانی شده‌ی باتری آیفون SE دوام باتری بهتری را ارائه می‌دهد. خبر خوب این است که باتری در واقع بیشتر دوام می‌آورد. اما خبر بد این است که هنوز هم خیلی نامرغوب است.

در آزمایش ما، اجرای تست Geekbench 4 در یک حلقه با یک صفحه نمایش 200 نیت ثابت، باتری 5 ساعت و 13 دقیقه دوام آورد. این یک پیشرفت بزرگ نسبت به 3 ساعت و 37 دقیقه‌ی آیفون SE نسل دوم است، اما همچنان بدترین دوام باتری هر آیفونی است که می‌توانید بخرید (بیش از یک ساعت کمتر از آیفون 13 مینی نه چندان عالی). یک آیفون 13 استاندارد با استفاده از همان تست، سه ساعت بیشتر کار کرد.

Geekbench 4 battery test

بررسی کامل آیفون SE 2022

در آزمایشی که انجام دادیم، متوجه شدیم که باید عصرها دوباره آن را شارژ کنیم تا بتواند تمام روز را دوام بیاورد. چند سالی می‌شود که از آیفونی استفاده نکرده‌ایم که مطمئن نباشیم تمام روز را دوام نمی‌آورد.

این خوب است که دوام باتری در مقرون به صرفه‌ترین آیفون اپل بهبود یافته است، اما این بهبود یافتگی به اندازه‌ی کافی نیست. اگر بتواند 15 تا 20 درصد بیشتر دوام بیاورد، انتظارات ما را که نسبت به آیفون 13 مینی کمتر است، برآورده می‌کند.

 

بررسی کامل آیفون SE 2022: یک آیفون پنج ساله

در حالی که ارتقاء A15 مزایای واقعی را به همراه دارد، اما ناامید کننده است که بقیه‌ی این گوشی 429 دلاری تقریباً همان آیفون 8 سال 2017 است.

صفحه نمایش همان ال سی دی قدیمی است که آن طور که دوست دارید در نور خورشید روشنایی ندارد، دارای حاشیه‌های بزرگ در بالا و پایین است و HDR را نمایش نمی‌دهد. این طراحی قدیمی، تنها یک صفحه نمایش 4.7 اینچی به شما می‌دهد. آیفون 12 مینی و آیفون 13 مینی را در نظر بگیرید، اگر چه بسیار کوچکتر هستند، اما یک صفحه نمایش 5.4 اینچی بزرگتر دارند زیرا اینهمه فضای اطراف صفحه نمایش را تلف نکرده‌اند.

مقداری از آن فضا برای دکمه‌ی هوم با تاچ آیدی استفاده می‌شود. برخی از کاربران برای اینکه سریع‌تر به نتیجه برسند از استفاده از فیس آیدی خودداری می‌کنند، اما با این حال، اپل می‌تواند مانند آیپد ایر و آیپد مینی، یک گوشی با تاچ آیدی در دکمه‌ی کناری بسازد، و فضایی را برای صفحه نمایشی بسیار بزرگتر که تا لبه‌های گوشی می‌رسد، ایجاد کند.

بررسی کامل آیفون SE 2022

برای برخی، دکمه‌ی هوم قدیمی است. برای برخی دیگر، این یک دلیل کافی برای خرید آیفون SE است.

 

سخت‌افزار قدیمی دوربین آیفون 8 نیز هیچ کمکی نمی‌تواند بکند. پردازش تصویر برتر A15 کار قابل توجهی برای تولید عکس‌های مناسب در نور روشن انجام می‌دهد، اما دوربین پشتی 12 مگاپیکسلی در شرایط نور کم مشکل دارد و تصاویری با دانه‌بندی زیاد و کنتراست ضعیف تولید می‌کند.

بررسی کامل آیفون SE 2022

در نور کم، آیفون SE (تصویر بالا) سوژه را به یک آشفتگی درهم تبدیل کرده است. اما همه چیز در آیفون 13 (تصویر پایین) بسیار بیشتر قابل مشاهده است.

بررسی کامل آیفون SE 2022

دوربین جلویی 7 مگاپیکسلی، عکس‌های بدتری نسبت به گذشته می‌گیرد، با جزئیات و کنتراست کمتر، و مشکلات مکرری مانند آسمان تیره‌تر و سایه‌های پخش شده. دوربین جلویی تماس‌های فیس تایم را انجام می‌دهد، و ما همیشه از عملکرد خوب این سخت‌افزار قدیمی در صحنه‌هایی با نور بسیار روشن شگفت‌زده شده‌ایم، اما اگر سلفی‌های بیشتری بگرید، به آن مسلط‌تر خواهید شد.

بررسی کامل آیفون SE 2022

آیفون SE (تصویر بالا) در نور شدید عملکرد مناسبی دارد، حتی اگر جزئیات و بافت در آیفون 13 (تصویر پایین) بهتر باشد.

بررسی کامل آیفون SE 2022

همچنین هیچ یک از ویژگی‌های رایج در آیفون‌های جدیدتر، مانند تعدد دوربین‌های پشتی (دوربین تله فوتو یا فوق عریض وجود ندارد)، MagSafe یا تراشه‌ی U1 برای انجام کارهایی همچون تعیین موقعیت دقیق AirTags را ندارید.

اپل همچنان آیفون 11 را با قیمت 499 دلار به فروش می‌رساند، و ما فکر می‌کنیم اکثر کاربرانی که آیفون SE را در نظر دارند، در مجموع از پرداخت 70 دلار هزینه‌ی بیشتر برای خرید آن راضی‌تر خواهند بود. 5G ندارد و تراشه A13 آن چندان سریع نیست، اما دارای یک صفحه نمایش بزرگتر و بهتر، فیس آیدی، مقاومت بهتر در مقابل آب (IP68 در مقابل IP67)، دوربین‌های با کیفیت بالاتر و دوام باتری بسیار بیشتری است.

نسخه‌ی 2020 آیفون SE پیش از این هم بسیار سریع بود و واقعاً نیازی به یک پردازنده‌ی سریع‌تر نداشت. چیزی که به آن نیاز داشت یک طراحی جدید، سخت‌افزار دوربین ارتقاء یافته، صفحه نمایش مدرن با نسبت صفحه نمایش به بدنه‌ی بهتر و دوام باتری بهتر بود که هیچکدام از اینها را نداشت. اپل آن بخشی را که کمترین نیاز برای آن وجود داشت را ارتقاء داد و به هیچ یک از مواردی که اکنون به طرز ناامید کننده‌ای قدیمی هستند دست نزد. صفحه نمایشی کوچک با حاشیه‌های بزرگ و زشت، دوام باتری به سختی قابل قبول و سخت‌افزار دوربینی که به طور باور نکردنی قدیمی و محدود است. و در حالی که پردازش تصویر سطح بالا توسط A15 واقعاً عکس‌های شما را بهبود می‌بخشد، شما همچنان ویژگی‌هایی مانند Night Mode (حالت شب) را در اختیار ندارید.

آیفون SE 2022 فقط یک محصول ناهمگون است. پردازنده‌ای دارد که بیشتر از حد نیاز است، بسیار بیشتر از هر گوشی مقرون به صرفه‌ای. این گوشی سریع‌تر از گوشی‌های اندرویدی با قیمت بیش از 1000 دلار است! چنین عملکرد پیشرفته‌ای به ندرت نگرانی اصلی افرادی است که مقرون به صرفه‌ترین گوشی‌ها را انتخاب می‌کنند. در سایر زمینه‌ها، حتی از یک گوشی 400 دلاری نیز بسیار عقب‌تر است.

همچنین بخوانید:

بررسی کامل آیفون 13

بررسی کامل آیفون 13 مینی

بررسی کامل آیفون 13 پرو

بررسی کامل آیفون 13 پرو مکس

 

 

مطالب مشابه

هنوز نظری برای این مطلب ثبت نشده است، برای ارسال نظر لطفا وارد شوید..

تیم کوک
هدف ما هرگز سود بیشتر نبوده است، هدف ما همیشه بهترین بودن بوده است.

برنامه‌ها

بازی‌ها

آموزش‌ها

اخبار
F+⌘