بررسی جامع مک او اس مانتری: ویژگی‌ها و مشکلات

11
اردیبهشت 1401
زمان تقریبی مطالعه این مطلب حدود 23 دقیقه
0 نظر 1208 بازدید

بررسی جامع مک او اس مانتری: ویژگی‌ها و مشکلات

مک او اس مانتری جدیدترین سیستم عامل مک است. در این مقاله، در مورد ویژگی‌های جدیدی که می‌توانید از آنها لذت ببرید و همچنین جزئیات مشکلاتی که مردم با آنها روبرو بوده‌اند، صحبت خواهیم کرد. با سافت مک همراه باشید.

-----

 

اپل، در اکتبر 2021 یک بروزرسانی نرم‌افزار سیستم عامل کاملاً جدید را برای مک عرضه کرد. مک او اس مانتری (macOS Monterey) که در روز دوشنبه 25 اکتبر عرضه شد.

در این مقاله، تمام اطلاعات مربوط به آخرین نسخه‌ی جدیدترین سیستم عامل دسکتاپ اپل، یعنی مک او اس 12 با نام مستعار مانتری (Monterey)، از جمله ویژگی‌هایی که در نسخه‌ی نهایی وجود نداشت - مانند Universal Control - را پوشش خواهیم داد.

همچنین در مورد مشکلاتی که مردم در استفاده از سیستم عامل جدید با آن مواجه شده‌اند، صحبت خواهیم کرد. از جمله گزارش‌هایی مبنی بر اینکه مک او اس مانتری برخی از مک‌های مجهز به اینتل را از کار انداخته است و اخباری مبنی بر وجود مشکلاتی در اتصال USB پس از بروزرسانی.

همچنین بخوانید: چگونه مک خود را برای مک او اس مانتری آماده کنیم

 

درباره‌ی آخرین نسخه‌ی مک او اس مانتری

اپل مک او اس مانتری (مک او اس 12) را در روز دوشنبه 25 اکتبر 2021 حدود ساعت 6 بعدازظهر به وقت بریتانیا / 10 صبح به وقت کالیفرنیا، برای دانلود (در مک‌های سازگار) در دسترس قرار داد.

با این حال، آخرین نسخه، مک او اس مانتری 12.2 است که در 26 ژانویه 2022 منتشر شد. این بروزرسانی عمدتاً رفع اشکال بود، هر چند تغییراتی در پشت ظاهر برنامه‌ی Music وجود دارد - بروزرسانی باید رابط کاربری را کمی روان‌تر و واکنش‌گراتر کرده باشد.

نسخه‌ی 12.2 پس از انتشار مک او اس 12.1 در 13 دسامبر 2021 منتشر شد که SharePlay، Apple Music Voice Plan، Digital Legacy، تغییرات در Memories in Photos را معرفی کرد و برخی از باگ‌های آن نیز رفع شد.

 

آخرین نسخه بتا مک او اس مانتری

آخرین نسخه بتای مانتری، مک او اس 12.3 است. اپل، توسعه دهندگان و آزمایش کنندگان عمومی در حال حاضر مشغول آزمایش آن هستند و نسخه‌ی نهایی آن احتمالاً در ماه مارس یا آوریل عرضه خواهد شد.

همان طور که برای اولین در ژوئن 2021 اعلام شد، اپل یک برنامه‌ی نرم‌افزاری بتا برای مانتری اجرا می‌کند. برنامه‌ی بتا به توسعه دهندگان و آزمایش کنندگان بتا عمومی اجازه می‌دهد تا نرم‌افزار جدید را قبل از انتشار برای عموم، آزمایش کنند.

حتی با وجود مانتری در حال حاضر، برنامه‌ی بتا ادامه خواهد داشت و اپل به آزمایش ویژگی‌هایی مانند Universal Control که هنوز وارد نسخه‌ی نهایی نشده‌اند، ادامه خواهد داد. اپل در حال حاضر در حال بهبود Universal Control است، بنابراین می‌توانیم انتظار آن را در مک او اس 12.3 داشته باشیم. ضمن اینکه اپل به دنبال رفع باگ‌ها نیز خواهد بود. ما در مقاله‌ی جداگانه‌ای در مورد اینکه یونیورسال کنترل چیست و چگونه کار می‌کند، توضیح داده‌ایم.

اگر می‌خواهید جزو برنامه‌ی بتا اپل شوید و در آزمایش نرم‌افزار مشارکت داشته باشید و ویژگی‌های جدید را قبل از انتشار تجربه کنید، مقاله‌ی دیگر ما با عنوان روش پیوستن به برنامه بتا اپل و مشارکت در آزمایش کردن نرم‌افزار جدید را مطالعه کنید. با این حال هشدار می‌دهیم که نرم‌افزار بتا ممکن است باگ داشته باشد و باعث ایجاد مشکل در مک شما شود.

نسخه‌های بتا معمولاً ویژگی‌ها را اصلاح و معایب آنها را برطرف می‌کنند و گاهی هم مشکلاتی را با خود به همراه دارند که در بروزرسانی بعدی برطرف می‌شوند. به همین دلیل است که اپل نصب نسخه‌ی بتا را در مکی که به عنوان دستگاه اصلی خود استفاده می‌کنید، توصیه نمی‌کند. بزرگترین تغییرات نسخه‌ی بتا تا کنون شامل تغییراتی در طرح نوار آدرس و برگه‌ها در سافاری بوده است.

بررسی جامع مک او اس مانتری: ویژگی‌ها و مشکلات

 

کدام مک‌ها مک او اس مانتری را اجرا می‌کنند

در اینجا، مروری بر مک‌هایی خواهیم داشت که می‌توانند مک او اس مانتری را اجرا کنند:

  • مک‌بوک، مدل‌های از سال 2016 به بعد
  • مک‌بوک ایر، مدل‌های از سال 2015 به بعد
  • مک‌بوک پرو، مدل‌های از سال 2015 به بعد
  • مک مینی، مدل‌های از پاییز 2014 به بعد
  • آی‌مک، مدل‌های از پاییز 2015 به بعد
  • آی‌مک پرو (همه مدل‌ها)
  • مک پرو، مدل‌های از سال 2013 به بعد

با این حال، فقط به این دلیل که مک شما می‌تواند مک او اس مانتری را اجرا کند به این معنی نیست که تمام ویژگی‌ها را دریافت خواهید کرد. به عنوان مثال، برخی از ویژگی‌ها به یک مک مجهز به M1 نیاز دارند.

 

مشکلات مک او اس مانتری

معمولاً وقتی اپل نسخه‌ی جدیدی از مک او اس را عرضه می‌کند، ما شاهد شکایات متعددی از سوی افرادی هستیم که از مشکلات پس از بروزرسانی رنج می‌برند.

به همین دلیل، شاید بهتر باشد که تا زمانی که اپل اولین برزورسانی را برای مک او اس مانتری منتشر کند، صبر کنید - احتمالاً مک او اس 12.1 که امیدواریم بزرگترین مشکلات در آن نسخه برطرف شوند.

اگر این هشدار دیر به دست شما رسیده است، اطلاعات زیر را مرور کنید تا ببینید که آیا مشکل شما توسط دیگران نیز تجربه شده است یا خیر، و بهترین راه برای رفع آن مشکل چیست.

 

از کار افتادن مک

گزارش‌های نگران کننده‌ای مبنی بر از کار افتادن برخی از مک‌ها هنگام نصب مک او اس مانتری وجود دارد. به نظر می‌رسد که این مشکل بر روی مدل‌های قدیمی‌تر مبتنی بر اینتل تأثیر می‌گذارد. گفته می‌شود که بر روی مک‌های مجهز به T1 و T2 تأثیر می‌گذارد، و از قرار معلوم T1 بیشتر از T2 تحت تأثیر قرار می‌گیرد. (T1 و T2 تراشه‌هایی هستند که System Management Controller (کنترل کننده‌ی سیستم مدیریت یا SMC) و سنسورهای تاچ آیدی را در برخی از مک‌های اینتل کنترل می‌کنند).

دلیل عدم موفقیت پس از بروزرسانی، ممکن است فریمور جدیدی باشد که همراه با بروزرسانی ارائه می‌شود. اگر در حین نصب مشکلی پیش بیاید، مثلاً به این دلیل که مک را از برق کشیده‌اید یا فرآیند دیگری در بروزرسانی فریمور اختلال ایجاد کند، این می‌تواند منجر به از کار افتاد کامل سیستم عامل شود.

یکی از راه‌حل‌های موجود، بازیابی فریمور مک است، اپل روش انجام این کار را در اینجا توضیح داده است. برای نجات مک‌های T2، همان طور که در آن سند اپل مشخص شده است، به یک مک دوم اینتلی نیاز دارد که از طریق آن می‌توانید فریمور جدید پردازنده T2 را برای کامپیوترهای آسیب دیده از طریق Apple Configurator 2 تأمین کنید. تمام اطلاعات موجود در حافظه‌ی داخلی (هارد دیسک یا SSD) باید حفظ شود.

خوشبختانه، اپل از آن زمان بروزرسانی فریمور bridgeOS را برای حل این مشکل منتشر کرده است - حداقل برای دارندگان مک‌های مجهز به T2.

اپل در بیانیه‌ای اعلام کرده است: «ما مشکلی را در فریمور تراشه امنیتی T2 اپل شناسایی و برطرف کردیم که باعث می‌شد تعداد بسیار کمی از کاربران پس از بروزرسانی مک او اس، نتوانند مک خود را راه‌اندازی کنند. فریمور به روز شده در حال حاضر در بروزرسانی مک او اس گنجانده شده است. همه‌ی کاربرانی که تحت تأثیر این مشکل قرار می‌گیرند می‌توانند برای دریافت کمک با پشتیبانی اپل تماس بگیرند.»

با این حال، اگر می‌خواهید فریمور را در یک مک T1 بروزرسانی کنید، ممکن است لازم باشد به یک فروشگاه اپل مراجعه کنید. هر کاربری که قبل از رسیدن بروزرسانی تحت تأثیر باگ قرار گرفته است، تشویق می‌شود که با بخش خدمات مشتریان اپل تماس بگیرد.

تراشه T2 یکی از ویژگی‌های مک‌های زیر است که ممکن است تحت تأثیر قرار گیرند:

  • آی‌مک 27 اینچ (رتینا 5K، 2020)
  • آی‌مک پرو
  • مک پرو (2019)
  • مک پرو (مدل رک، 2019)
  • مک مینی (2018)
  • مک‌بوک ایر 13 اینچ (رتینا، 2020)
  • مک‌بوک ایر 13 اینچ (رتینا، 2019)
  • مک‌بوک ایر 13 اینچ (رتینا، 2018)
  • مک‌بوک پرو 13 اینچ (2020، 2 × 3 پورت تاندربولت)
  • مک‌بوک پرو 13 اینچ (2020، 4 × 3 پورت تاندربولت)
  • مک‌بوک پرو 16 اینچ (2019)
  • مک‌بوک پرو 13 اینچ (2019، 2 × 3 پورت تاندربولت)
  • مک‌بوک پرو 15 اینچ (2019)
  • مک‌بوک پرو 13 اینچ (2019، 4 × 3 پورت تاندربولت)
  • مک‌بوک پرو 15 اینچ (2018)
  • مک‌بوک پرو 13 اینچ (2018، 4 × 3 پورت تاندربولت)

 

مشکل مدیریت حافظه

به نظر می‌رسد که وجود یک باگ مدیریت حافظه باعث می‌شود که حافظه خالی برخی از مک‌ها تمام شود. و ممکن است این هشدار را مشاهده کنید: Your system has run out of application memory (حافظه‌ی برنامه‌ی سیستم شما تمام شده است).

این مشکل در مک‌های جدید و قدیمی ظاهر شده است، بنابراین به نظر نمی‌رسد که فقط به دستگاه‌های اپل سیلیکون یا اینتل محدود شود.

در صورت مواجه شدن با این باگ، توصیه این است که از برنامه‌ها خروج اجباری کنید یا مک خود را مجدداً راه‌اندازی کنید.

بروزرسانی: پیشنهادی وجود دارد که می‌گوید باگ حافظه‌ی مانتری مربوط به اشاره‌گر ماوس است. مانتری قابلیت تغییر رنگ اشاره‌گر ماوس (از مسیر System Preferences > Accessibility > Display > Pointer) را معرفی کرده است. همان طور که در انجمن‌های پشتیبانی اپل اشاره شده است، اگر کاربران اشاره‌گر ماوس را به رنگ‌های پیش‌فرض ریست کنند، می‌توان مشکل را برطرف کرد. با این حال، این راه‌حل مشکل همه‌ی کاربران را حل نکردن است.

 

مشکلات یو اس بی

همچنین گزارش‌هایی مبنی بر وجود مشکل در هاب یو اس بی گزارش شده است. به نظر می‌رسد که برخی از هاب‌های یو اس بی و برخی از تجهیزات جانبی یو اس بی پس از ارتقاء به درستی کار نمی‌کنند.

این طور که گفته شده، برخی از پورت‌های یو اس بی 3 پس از ارتقاء مک او اس مانتری دیگر کار نمی‌کنند.

ظاهراً این مشکل در کامپیوترهایی که دارای تراشه‌ی M1 اپل هستند رایج‌تر است، اما مک‌های اینتلی نیز تحت تأثیر قرار می‌گیرند. در برخی موارد، تعدادی از پورت‌ها کار می‌کنند، اما تعدادی دیگر کار نمی‌کنند. برای برخی از کاربران، هاب‌ها اصلاً کار نمی‌کنند.

برخی از آزمایش کنندگان بتا مشکلات یو اس بی را قبلاً در فرآیند بتا گزارش کرده بودند. امیدواریم که این مشکل در مک او اس مانتری 12.1 برطرف شود.

 

ویژگی‌های جدید در مک او اس مانتری

در ژوئن 2021 اپل اعلام کرد که مک او اس مانتری مملو از ویژگی‌های جدید سودمندی خواهد بود که به ما کمک می‌کنند تا بر روی کار در حال انجام تمرکز کنیم، تجربیات خود را با دوستان و خانواده به اشتراک بگذاریم، از آیپد و مک به صورت یکپارچه با هم استفاده کنیم، و طبق معمول، مجموعه‌ی گسترده‌ای از ویژگی‌های حفظ حریم خصوصی. در اینجا در مورد برخی از ویژگی‌های جدید و همچنین برخی از ویژگی‌هایی که هنوز عملی نشده‌اند صحبت خواهیم کرد.

 

یونیورسال کنترل - در بهار 2020 عرضه می‌شود

سال‌ها پیش، اپل ویژگی‌های مختلف Continuity (پیوستگی) را معرفی کرد که امکان ادغام آیفون، مک و آیپد را فراهم می‌کرد تا بتوانید به راحتی بین دستگاه‌های خودتان کارهایی مانند کپی کردن و چسباندن از مک به آیفون و برعکس، ایردراپ و سایر ویژگی‌های مفیدی مانند توانایی پاسخگویی به تماس‌های تلفنی در مک را انجام دهید.

اینها انواع ویژگی‌هایی هستند که کاربران اپل از آنها بهره‌مند می‌شوند، زیرا اپل هم سخت‌افزار و هم نرم‌افزار را می‌سازد، پس بنابراین تمام عناصر واقعاً به خوبی با همدیگر کار می‌کنند.

اپل گفته است که مک او اس مانتری یک ویژگی جدید پیوستگی به نام یونیورسال کنترل (Universal Control) را معرفی خواهد کرد و باید اعتراف کنیم که ما بیش از هر چیز دیگری در مورد این ویژگی هیجان‌زده هستیم. با این حال، یونیورسال کنترل از نسخه‌ی پنجم بتا ناپدید شد. این امکان وجود دارد که به صورت دستی آن را پیاده‌سازی کنید، اما این کار توصیه نمی‌شود، و در بتای دهم مانتری، اپل این ویژگی را با عنوان «بتا» نامگذاری می‌کند. این نشان دهنده‌ی این است که این ویژگی در اولین نسخه‌ی کامل مک او اس مانتری غایب خواهد بود.

پس از وارد شدن یونیورسال کنترل، اتصال بین آیپد و مک شما به آسانی انجام خواهد گرفت. در واقع این یک ویژگی است که با کاتالینا وارد شده است، اما این بار یک گام فراتر خواهد رفت. شما می‌توانید از یک صفحه کلید و ماوس برای هر دو دستگاه خود استفاده کنید و مکان‌نما از یک صفحه نمایش به صفحه نمایش دیگر حرکت می‌کند. دلیل اینکه ما از وجود چنین ویژگی هیجان‌زده هستیم این است که حتی با بیش از یک مک نیز کار می‌کند (و ما اخیراً در حال آزمایش یک آی‌مک M1 بودیم که با داشتن دو ماوس و دو صفحه کلید روی میز خود بسیار گیج شده بودیم!)

بررسی جامع مک او اس مانتری: ویژگی‌ها و مشکلات

با یونیورسال کنترل، شما می‌توانید از یک ماوس یا ترک‌پد برای انتخاب صفحه نمایش مک خود استفاده کنید، در مک خود با صفحه کلید تایپ کنید و سپس صفحه نمایش آیپد خود را با همان ماوس انتخاب کنید و در آنجا تایپ کنید. همچنین می‌توانید فایل‌ها را از یک مک به مک دیگر بکشید و رها کنید - و از نظر بصری چنین به نظر می‌رسد که فقط یک صفحه نمایش دوم را با مک خود تنظیم کرده باشید.

این ویژگی نیازی به تنظیم ندارد و اپل می‌گوید که فقط کافیست دستگاه‌های شما در مجاورت یکدیگر باشند تا عمل کند.

یکی دیگر از قابلیت‌های پیوستگی ایردراپ کردن است و خیر خوب این است که می‌توانید از Screen Mirroring برای اشتراک‌گذاری صفحه نمایش آیفون یا آیپد با مک خودتان استفاده کنید. این ویژگی‌ای است که مدت‌هاست عرضه شده است. به عنوان مثال، امکان اشتراک‌گذاری از آیفون به صفحه نمایش 24 اینچی آی‌مک یک مزیت خواهد بود.

همچنین کاربران می‌توانند صفحه نمایش آیفون خود را در مک آینه کنند یا آن را به صفحه نمایش مک گسترش دهند و از فضای وسیع‌تری بهره‌مند شوند.

مک‌های جدید اسپیکرهای بسیار مناسبی دارند، بخصوص آی‌مک‌های M1، و خبر خوب این است که می‌توانید از آنها به عنوان یک بلندگوی AirPlay استفاده کنید. بنابراین می‌توانید موسیقی را از یک دستگاه دیگر در مک خود پخش کنید. اما شاید جالب‌ترین موضوع این باشد که شما می‌توانید از مک به عنوان یک بلندگوی ثانویه برای پخش صدا استفاده کنید.

 

متن پویا و جستجوی تصویری

یادگیری ماشینی در مک شما می‌تواند متن را در یک تصویر تشخیص دهد، بنابراین می‌توانید متن داخل عکس‌ها را کپی کرده و جایگذاری کنید، بر روی یک آدرس در عکس کلیک کنید تا برنامه‌ی Maps باز شود، یا شماره تلفنی را در عکس انتخاب کرده و از طریق مک خودتان یک تماس تلفنی برقرار کنید.

به همین شیوه، مک شما قادر خواهد بود که نقاط دیدنی، هنر، نژاد سگ و موارد دیگر را تشخیص دهد. برای مشاهده‌ی اطلاعات مربوط به تصویر، می‌توانید بر روی Visual Look Up (جستجوی تصویری) کلیک کنید.

در ابتدا به نظر می‌رسید که اپل متن پویا (Live Text) که شبیه OCR است را برای مک‌های M1 در نظر گرفته باشد، اما ظاهراً اپل قصد دارد که پشتیبانی از این ویژگی را به مک‌های مجهز به اینتل نیز اضافه کند. چهارمین نسخه‌ی بتا مانتری شامل متن پویا برای مک‌های اینتلی است.

 

ویژگی فوکوس

اعلان‌ها یکی از ویژگی‌هایی است که مردم بیشتر از این که از آن تعریف کنند، از آن شکایت دارند. اعلان‌ها فقط می‌توانند باعث حواس‌پرتی باشند و هیچوقت هم تمامی ندارند. اپل این مسئله را تشخیص داد زیرا در حال معرفی یک ویژگی است: ویژگی فوکوس (Focus) که این امکان را به شما می‌دهد تا با خاموش کردن اعلان‌های خاص و مدیریت بهتر اعلان‌هایی که مشاهده می‌کنید، حواس‌پرتی خود را کاهش دهید.

شما می‌توانید چند فوکوس تنظیم کنید، یکی برای زمانی که مشغول به کار هستید، یکی برای زمانی که در حال تماشای برنامه تلویزیونی موردعلاقه‌ی خود هستید، دیگری برای زمانی که در حال خوردن شام در کنار خانواده هستید. اینها می‌توانند به موقعیت مکانی یا زمانی شما بستگی داشته باشند و البته در تمام دستگاه‌های اپل شما همگام‌سازی می‌شوند.

و در صورتی که فردی بخواهد به صورت اورژانسی از طریق Messages با شما تماس بگیرد، زمانی که شما Do Not Disturb (مزاحم نشوید) را روشن کرده باشید، قادر خواهد بود ببیند که دسترسی به شما امکانپذیر نیست - و اگر واقعاً نیاز به تماس فوری با شما را داشته باشند، امکان دور زدن آن برای آنها امکانپذیر خواهد بود.

 

برنامه‌های جدید و بهبود برنامه‌ها

هر ساله مک او اس جدید تمایل دارد تا همراه با برخی از ویژگی‌های جدید برای برنامه‌های موجود، برای اولین بار گروهی از برنامه‌ها را از آی او اس به مک بیاورد. امسال هم تفاوتی نکرده است. برخی از موارد قابل توجه از این قرار هستند:

بررسی جامع مک او اس مانتری: ویژگی‌ها و مشکلات

 

FaceTime و SharePlay

همه‌ی ما با صحبت کردن با دوستان و خانواده با استفاده از نرم‌افزار ویدیو کنفرانس عادت کرده‌ایم، اما، متأسفانه این موضوع بر تعدادی از ویژگی‌های از دست رفته‌ی FaceTime تأکید دارد.

اپل درصدد رفع برخی از این از قلم افتادگی‌ها در مک او اس مانتری است. همچنین پیوستن به دوستان خود برای تماشای برنامه‌ها، گوش دادن به موسیقی و حتی گشت‌وگذار در وب بسیار آسان انجام خواهد شد.

ما با تغییراتی که در فیس تایم ایجاد می‌شود شروع می‌کنیم. این تغییرات بر روی آی او اس 15 و سایر سیستم عامل‌ها نیز اعمال می‌شود.

نمای Grid جدید به این معنی است که می‌توانید تمام افراد حاضر در تماس را در کادرهایی با اندازه‌ی یکسان مشاهده کنید. اپل می‌گوید که این امر باعث می‌شود تا مکالمات بهتری در گروه‌های بزرگ برقرار شود. کسانی که صحبت می‌کنند برجسته خواهند شد، اما فضای سایر شرکت کنندگان را اشغال نخواهند کرد (برای ما جای سؤال است که آیا می‌توان این ویژگی را خاموش کرد تا بتوانیم بر روی یک سخنران تمرکز داشته باشیم؟)

اگر یک مک M1 دارید، تماس‌های فیس تایم شما به لطف ویژگی‌های جدید Spatial Audio (صدای مکانمند) طبیعی‌تر به نظر می‌رسند، به این معنی که به نظر می‌رسد صداها از جهت آن شخص در گرید فیس تایم می‌آیند.

در صورتی که نویز پس‌زمینه در فیس تایم حواس‌تان را پرت می‌کند، می‌توانید از Voice Isolation (تفکیک صدا) برای به حداقل رساند آن استفاده کنید. از سوی دیگر، اگر نخواهید این نویز را مسدود کنید، می‌توانید از ویژگی Wide Spectrum (بسامد گسترده) استفاده کنید تا مطمئن شوید که دیگران همه چیز را می‌شنوند.

استفاده از یک جلوه‌ی ویدیویی جدید به نام Portrait Mode (حالت نیم‌تنه) برای محو کردن پس‌زمینه امکانپذیر خواهد بود. این ویژگی برای زمانی که در اتاق خواب خود یک تماس کاری مهم دارید سودمند است.

مورد دیگری که منتظرش بودیم: می‌توانید لینک‌های فیس تایم ایجاد کرده و تماس‌های فیس تایم را زمانبندی و برنامه‌ریزی کنید. شما می‌توانید یک لینک وب برای میهمانان خود ارسال کنید.

و موردی که شاید از همه هیجان‌انگیزتر باشد این است که می‌توانید هر کسی را، حتی کاربران ویندوزی و اندرویدی را به یک تماس فیس تایم دعوت کنید. (و البته همچنان رمزگذاری شده و امن خواهد بود).

سایر ویژگی‌هایی که به فیس تایم خواهند آمد، مربوط به اشتراک‌گذاری تجربیات با دوستان است. به عنوان مثال اگر بخواهید فیلم Loki را با دوستان خود در دیزنی پلاس تماشا کنید، می‌توانید در فیس تایم Watch Together (با هم تماشا) کنید.

همچنین می‌توانید با هم به موسیقی گوش دهید (هنوز نمی‌دانیم که آیا لازم است همه Apple Music داشته باشند یا نه).

ضمن اینکه می‌توانید از داخل فیس تایم صفحه نمایش خود را نیز به اشتراک بگذارید، این کاری بود که پیش‌ازاین هم مطمئن بودیم که می‌توانیم انجام دهیم، اما این یک ویژگی iChat قدیمی بود. به این ترتیب شما و دوستانتان می‌توانید با همدیگر وبگردی کنید تا اطلاعاتی را برای تعطیلاتی که با هم برنامه‌ریزی می‌کنید پیدا کنید.

همچنین بخوانید: | روش استفاده از فیس تایم در مک | روش استفاده از فیس تایم در آیفون و آیپد | روش برقراری تماس گروهی فیس تایم |

 

Messages

در موضوع چت کردن با دوستانتان، برنامه‌ی Messages نیز همراه با طیف وسیعی از محصولات اپل بروزرسانی می‌شود. همیشه این طور به نظر می‌رسید که مک چند قدم از آی او اس عقب‌تر است، اما امسال به نظر می‌رسد که بسیاری از ویژگی‌های جدید مشابه را در هر دو دستگاه دریافت خواهیم کرد.

یکی از ویژگی‌هایی که در Messages وجود دارد و ما خواستار آن بودیم، امکان دیدن عکس‌های ارسال شده در Messages در داخل برنامه‌ی Photos بود، بدون اینکه نیازی به اضافه کردن فیزیکی آنها در برنامه‌ی Photos باشد! این مسئله برای ما همیشه یک مرحله‌ی اضافی دیوانه کننده محسوب می‌شد، مخصوصاً که چنین گزینه‌ای در واتساپ موجود است.

اگر برنامه‌ی Photos را باز کنید، پوشه‌ای را مشاهده خواهید کرد که حاوی عکس‌هایی است که با شما به اشتراک گذاشته شده است.

همچنین پوشه‌ی Shared With You (اشتراک‌گذاری شده با شما) در برنامه‌های دیگر نیز وجود خواهد داشت. به عنوان مثال، در سافاری Shared links (لینک‌های اشتراک‌گذاری شده) ظاهر می‌شود. News articles (مقالات خبری) در برنامه‌ی News ظاهر می‌شود. ضمن اینکه می‌توانید ببینید که چه کسی توصیه را ارسال کرده است، و می‌توانید بدون نیاز به باز کردن برنامه‌ی Messages مستقیماً به آنها پاسخ دهید.

اپل همچنین اشاره می‌کند که وقتی شخصی در برنامه‌ی Messages تعدادی عکس برای شما ارسال می‌کند، این عکس‌ها به صورت شبکه‌ای، کلاژ یا پشته‌ای از تصاویر ظاهر می‌شوند که می‌توانید به راحتی آنها را ورق بزنید.

 

Safari

سافاری نیز یک بروزرسانی بزرگ خواهد داشت - نه فقط برای مانتری، بلکه برای بیگ سِر و کاتالینا نیز بروزرسانی خواهد شد. در واقع شما می‌توانید سافاری 15 را روی بیگ سِر نیز نصب کنید، اما گزارش‌هایی مبنی بر بروز مشکلاتی در بارگذاری برخی سایت‌ها و مشکلات دیگری در نسخه‌ی جدید مرورگر وجود دارد.

اگر می‌خواهید سافاری 15 را بر روی مک او اس بیگ سِر و مک او اس کاتالینا نصب کنید، به Software Update (بروزرسانی نرم‌افزار) بروید (یا System Preferences را باز کنید، یا بر روی آرم اپل کلیک کنید). بروزرسانی سافاری 15 را در آنجا مشاهده خواهید کرد.

بررسی جامع مک او اس مانتری: ویژگی‌ها و مشکلات

اپل می‌گوید که سافاری «قابلیت شخصی‌سازی بیشتری نسبت به گذشته» خواهد داشت. به نظر می‌رسد که برگه‌ها در معرض یک تغییر اساسی هستند که باید آن را به روشی منظم و مدیریت شده برای پیگیری وبسایت‌هایی که بیشتر بازدید می‌کنید تبدیل کند.

در حال حاضر چند مشکل با سیستم برگه‌ها وجود دارد: ما برگه‌های پین شده‌ی زیادی در سافاری داریم، هر سایتی را که به طور مرتب استفاده می‌کنیم پین کرده‌ایم. این بدان معناست که برگه‌های پین شده‌ی ما فضای زیادی را اشغال می‌کنند. مشکل دیگر این است که برگه‌ها به راحتی همگام‌سازی نمی‌شوند. در واقع دیگر نمی‌توانست سخت‌تر از این باشد، و اخیراً وقتی در تلاش بودیم مجموعه‌ی موردنیاز برگه‌های پین شده‌ی خود را در یک مک M1 کپی کنیم، متوجه آن شدیم. تنها راه انجام این کار این بود که برگه‌ها را به عنوان میانبر ذخیره کنیم، فایل میانبرها را پیدا کنیم و سپس میانبرها را در مک جدید کپی کنیم. واقعاً باید ساده‌تر از اینها باشد...

خوشبختانه در مک او اس مانتری آسان‌تر خواهد بود! برگه‌های شما در تمام دستگاه‌های اپل شما همگام‌سازی می‌شوند.

نوار برگه‌ها نیز ساده‌تر می‌شود، زیرا می‌توانید برگه‌ها را در Tab Groups (گروه‌های برگه) دسته‌بندی کنید. به این ترتیب برگه‌های شما فضای کمتری را اشغال می‌کنند. همچنین می‌توانید گروه‌های برگه را نامگذاری کنید تا به آسانی بشود آنها را پیدا کرد و حتی می‌توانید گروه‌های برگه را برای اشتراک‌گذاری به داخل ایمیل بکشید.

همچنین، برگه‌ها رنگ سایتی که در آن هستید را به خود می‌گیرند، اما این مورد چندان هم هیجان‌انگیز نیست و فقط باعث ناپدپد شدن آنها می‌شود.

همچنین بخوانید: آموزش جامع روش استفاده از مرورگر سافاری در مک

بررسی جامع مک او اس مانتری: ویژگی‌ها و مشکلات

 

Quick Note و Notes

ما از برنامه‌ی Notes زیاد استفاده می‌کنیم، و مطمئنیم که بسیاری از افراد نیز این کار را می‌کنند. بنابراین، ویژگی Quick Note (یادداشت سریع) جدید که به مک او اس مانتری می‌آید، بدون شک سودمند خواهد بود.

با استفاده از Quick Note شما می‌توانید بدون باز کردن برنامه‌ی Notes افکار خود را یادداشت کنید. همچنین می‌توانید در برنامه‌ای که مشغول کار با آن هستید، یک Note (یادداشت) بنویسید.

به عنوان مثال، می‌توانید یک لینک سافاری را با افزودن آن به یک Quick Note ذخیره کنید.

شما تمام یادداشت‌های سریع خود را در برنامه‌ی Notes مشاهده خواهید کرد، اما همچنین می‌توانید آنها را در برنامه‌ای که آنها را در آن ایجاد کرده‌اید تگ کنید.

برنامه‌ی Notes یک Activity View (نمای فعالیت) جدید دریافت می‌کند تا بتوانید ببینید که آیا دیگران چیزی به Shared Note (یادداشت مشترک) اضافه کرده‌اند یا خیر. همچنین می‌توانید در یک یادداشت نام آنها را در ادامه‌ی @ بیاورید تا آنها یک اعلان دریافت کنند.

ضمن اینکه می‌توانید یادداشت‌های خود را با استفاده از برچسب‌ها یا همان تگ‌ها سازماندهی کنید، کافیست # و یک نکته‌ی کلیدی را تایپ کنید، سپس با استفاده از Tag Browser (مرورگر برچسب) آن را جستجو کنید.

 

Shortcuts

ما سال‌هاست که می‌گوییم اپل باید برنامه‌ی Shortcuts (میانبرها) را به مک بیاورد. برنامه‌ی Shortcuts چند سال پیش وارد آی او اس شد و می‌توان از آن برای خودکارسازی اقدامات و ساده‌سازی روندهای کاری استفاده کرد. از سوی دیگر، مک‌ها دارای برنامه‌ی Automator (خودکارساز) بودند که می‌توانست کارهای مشابهی را انجام دهد، اما استفاده از آن بسیار دشوار بود (نه اینکه Shortcuts آسان است، اما حداقل روند یافتن میانبرهای خروجی را آسان‌تر می‌کند).

خُب، حالا Shortcuts به مک خواهد آمد (Automator باقی خواهد ماند و ظاهراً امکان جابجایی بین دو برنامه وجود خواهد داشت).

شما می‌توانید با ایجاد یک میانبر، چندین مرحله را به یک مرحله تبدیل کنید تا مثلاً محتویات پوشه‌ی Downloads (دانلودها) را حذف کنید.

اجرای میانبرها از نوار منو، Dock، Finder، Spotlight یا Siri آسان خواهد بود.

شما می‌توانید میانبرهای از پیش ساخته شده را در Shortcut Gallery (گالری میانبر) پیدا کنید.

و اگر میانبرهای خود را بسازید، می‌توانید آنها را با دوستان خود نیز به اشتراک بگذارید.

بررسی جامع مک او اس مانتری: ویژگی‌ها و مشکلات

 

ویژگی‌های حریم خصوصی

اپل همچنین سایر ویژگی‌های حفظ حریم خصوصی را معرفی می‌کند، مانند توانایی اینکه ببینید از چه برنامه‌هایی استفاده می‌کنند یا به میکروفون شما دسترسی داشته‌اند یا خیر (مانند چنین ویژگی در آی او اس 14). برنامه‌ی Mail و iCloud نیز بروزرسانی‌های حریم خصوصی را دریافت خواهند کرد که در ادامه به آنها اشاره شده است.

 

حفاظت از حریم خصوصی Mail

در میان ویژگی‌های جدید حریم خصوصی اپل، برخی از ویژگی‌های سودمند برای Mail نیز وجود دارد:

شما می‌توانید از دریافت اطلاعات درباره‌ی شما از طریق ایمیل توسط فرستنده‌های ایمیل جلوگیری کنید. به عنوان مثال، آنها متوجه نمی‌شوند که آیا شما ایمیل خود را باز کرده‌اید یا خیر. آدرس IP شما پنهان خواهد شد تا مکان فعالیت آنلاین شما مشخص نشود.

 

iCloud+

آیکلود نیز دارای تعدادی ویژگی متمرکز بر حریم خصوصی است و خبر خوب این است که این ویژگی آیکلود پلاس بدون هیچ هزینه‌ی اضافی به تمام مشترکین آیکلود ارائه می‌شود.

کاربران مک ویژگی iCloud Private Relay (برای حفظ بهتر حریم خصوصی آنلاین)، Hide My Email (که آدرس‌های ایمیل تصادفی را ایجاد می‌کند که به صندوق ورودی شما ارسال می‌شود تا مجبور نباشید ایمیل واقعی خود را به اشتراک بگذارید) و پشتیبانی از HomeKit Secure Video را دریافت خواهند کرد.

همچنین بخوانید: | روش استفاده از آیکلود | روش راه‌اندازی آیکلود |

 

سایر ویژگی‌های جدید مک او اس مانتری

  • AirPods (ایرپاد) - Spatial Audio (صدای مکانمند) و ردیابی پویا در حین استفاده با مک M1.
  • Low Power Mode (حالت کم‌مصرف) - برای افزایش عمر باتری مک.
  • System-wide Translations (ترجمه سراسری سیستم) - تجربه‌ی ترجمه در برنامه‌های شخص ثالث. کلیک راست کرده و گزینه‌ی Translate را انتخاب کنید تا ترجمه را مشاهده کنید. همچنین متن داخل عکس‌ها را نیز ترجمه می‌کند.
  • Apple ID (اپل آیدی) - ویژگی Account Recovery Contacts ریست کردن رمز عبور و حفظ دسترسی به حساب کاربری خودتان را آسان‌تر از همیشه می‌کند.
  • برنامه‌ی جدید Digital Legacy (وارث دیجیتال) این امکان را به شما می‌دهد تا اشخاص را به عنوان Legacy Contacts (مخاطبین وارث) تعیین کنید تا در صورت فوت شما بتوانند به حساب کاربری شما دسترسی داشته باشند.
  • اپل همچنین در حال آزمایش یک روش جدید برای ورود به سیستم است.

همچنین بخوانید: روش نصب مک او اس مانتری در یک مک قدیمی

 

 

مطالب مشابه

هنوز نظری برای این مطلب ثبت نشده است، برای ارسال نظر لطفا وارد شوید..

تیم کوک مدیر عامل اپل
در ذات اپل این باور وجود دارد که فناوری به تنهایی، کافی نیست،‌ بلکه فناوری در پیوند با هنر آزاد و‌ انسانیت است که ما را به نتیجه‌‌ای می‌رساند که باعث شادی قلب‌هایمان می‌شود

برنامه‌ها

بازی‌ها

آموزش‌ها

اخبار
F+⌘