بررسی کامل آیفون 13 پرو مکس

28
فروردین 1401
زمان تقریبی مطالعه این مطلب حدود 14 دقیقه
0 نظر 497 بازدید

بررسی کامل آیفون 13 پرو مکس

آیفون 13 پرو مکس جدید، بزرگترین صفحه نمایش و بهترین عمر باتری را در میان سایر آیفون‌ها دارد. اما آیا مزایای دیگر آن آنقدر هست که قیمت آن را توجیه کند؟ برای رسیدن به پاسخ، با سافت‌مک همراه باشید.

-----

 

آیا باید آیفون 13 پرو مکس اپل را بخرم؟

برای پاسخ به این سؤال، بهتر است ابتدا نقاط مثبت و منفی آیفون 13 پرو مکس را مرور کنیم.

نقاط مثبت:

  • سیستم دوربین درجه یک
  • عملکرد مناسب
  • صفحه نمایش روشن
  • عمر باتری طولانی
  • بدنه‌ای خوش‌ساخت با کیفیت بالا

نقاط منفی:

  • بزرگ و سنگین
  • لنز تله فوتو کمی ضعیف است
  • لایتنینگ به جای USB-C

نظر ما: نقطه ضعف آیفون 13 پرو مکس وزن زیاد و قیمت بالای آن است. بعلاوه، دوربین جدید تله فوتو که باید مزیت‌هایی را به همراه داشته باشد، این طور به نظر می‌رسد که معایبی نیز داشته باشد. با این حال، اگر نیازهای خاصی برای داشتن بهترین عمر باتری و بزرگترین صفحه نمایش را دارید، این آیفون برای شما مناسب است.

 

قیمت آیفون 13 پرو مکس در زمان بررسی:

1.099 دلار (128 گیگابایت) | 1.199 دلار (256 گیگابایت) | 1.399 دلار (512 گیگابایت) | 1.599 دلار (1 ترابایت)

 

همچنین بخوانید: بررسی کامل آیفون 13

 

بررسی کامل آیفون 13 پرو مکس

مدل‌های مکس اپل در ایالات متحده آمریکا و آسیا بسیار محبوب هستند. اما در بریتانیای حساس به قیمت، بسیاری از کاربران از آیفون ممتاز اپل دوری می‌کنند. به هر حال، آیفون 13 پرو مکس نه تنها سنگین و بزرگ است، بلکه حتی به نظر برخی از اشخاص، استفاده از چنین آیفون لوکسی ممکن است کمی بیش از حد خودنمایی به نظر برسد.

اما همیشه افرادی هستند که صفحه نمایش گوشی‌های هوشمند هرگز برایشان به اندازه‌ی کافی بزرگ نیست. اینها کسانی هستند که می‌خواهند در حین سفر در گوشی خود فیلم سینمایی تماشا کنند؛ یا فیلم‌های ضبط شده‌ی خودشان را در اتوبوس ویرایش کنند؛ یا متن‌های خود را در Pages و صفحات گسترده‌ی خود را در Excel ویرایش یا بروزرسانی کنند. ضمن اینکه کاربران مسن‌تر نیز ممکن است از صفحه نمایش بزرگتر استقبال کنند زیرا نوشته‌ها را بزرگتر نمایش می‌دهد.

در بررسی آیفون 13 پرو مکس، ما قصد داریم به شما کمک کنیم تا بتوانید تصمیم بگیرید که آیا این گوشی برای شما مناسب است یا خیر.

 

بررسی آیفون 13 پرو مکس: خیلی بزرگ یا به اندازه‌ی کافی بزرگ؟

برخی افراد وقتی برای اولین بار آیفون 13 پرو مکس را در دست خود می‌گیرند، احساس نارضایتی دارند و می‌گویند که خیلی بزرگ است. با این حال، پس از چند روز استفاده به آن عادت کرده و لحظه‌ای فرا می‌رسد که ناگهان آیفون‌های دیگر به نظرشان کوچک می‌رسد.

مهم‌ترین نارضایتی‌ها هم پس از چند روز استفاده بروز می‌کنند: این آیفونی است که حمل آن سخت است، بعید است که جیب‌های شما آنقدر بزرگ باشند که بتوانند آن را ایمن نگه دارند. و سنگین است: وزن آن 240 گرم است، تازه بدون محاسبه‌ی وزن کاوری که روی آن می‌گذارید. این باعث می‌شود که چند گرم از آیفون پرو مکس 12 سنگین‌تر شود. احتمالاً وزن آیفون 13 پرو مکس، مهم‌ترین انتقاد ما از این گوشی باشد.

اما این وزن باید با صفحه نمایش بزرگ و افزایش عمر باتری سنجیده شود. مطمئناً می‌توانید آیفون‌های کوچک‌تری با وزن کمتر تهیه کنید، اما دیگر نمی‌توانید عمر باتری آیفون پرو مکس را داشته باشید. به عنوان یک پیشنهاد، اگر به دنبال صفحه نمایش بزرگ هستید، می‌توانید از آیپد مینی به عنوان یک جایگزین استفاده کنید. آیفون 13 پرو مکس بسیار سبک‌تر از آیپد مینی است و این امر می‌تواند یک مزیت محسوب شود، اما آیپد مینی گزینه‌ی بسیار ارزان‌تری است. به نظر ما، آیپد مینی واقعاً نمی‌تواند جایگزینی برای پرو مکس در نظر گرفته شود، زیرا قابلیت‌های عکاسی پرو مکس را ندارد، اما مطمئناً برای کسانی که فکر می‌کنند به یک صفحه نمایش بزرگ نیاز دارند، می‌تواند مناسب باشد.

اگر شما یک آیفون 13 با صفحه نمایش بزرگتر بخواهید، پرو مکس این ویژگی را در اختیار شما قرار می‌دهد. اما اگر واقعاً چندان نیازی به یک دوربین قدرتمند نداشته باشید چه باید بکنید. به گفته‌ی مارک گورمن (Mark Gurman)، یک نسخه‌ی ارزان بدون ویژگی‌های پرو در سال آینده عرضه خواهد شد.

 

بررسی آیفون 13 پرو مکس: دوربین

در سال 2020، تفاوت بزرگ بین آیفون 12 پرو و آیفون 12 پرو مکس، در دوربین آنها بود. در آن زمان، اگر بهترین دوربین را می‌خواستید، آیفون 12 پرو مکس بهترین ویژگی‌ها را داشت. با این حال، امسال دوربین‌های هر دو آیفون پرو کاملاً یکسان هستند. بنابراین، تصمیم‌گیری اصلی در مورد اندازه‌ی صفحه نمایش و عمر باتری است (دو ویژگی که می‌تواند همچنان برای عکاسان علاقمند به آیفون جذاب باشد).

درست مانند مدل‌های پرو در سال 2020، آیفون 13 پرو مکس (و آیفون 13 پرو) دارای سه دوربین هستند. هر سه دوربین نسبت به سال 2020 بروزرسانی شده‌اند. امسال یک دوربین فوق عریض (دیافراگم ƒ/1.8) با زاویه دیدی معادل یک لنز 13 میلیمتری، دوربین اصلی معادل یک دوربین 35 میلیمتری با لنز 26 میلیمتری (دیافراگم ƒ/1.5)، و یک دوربین تله فوتو با لنز 77 میلیمتری (دیافراگم ƒ/2.8) در اختیار دارید.

گنجاندن لنز تله فوتوی جدید با فاصله کانونی 77 میلیمتر، احساسات متفاوتی را در ما برانگیخت. یک لنز تله فوتو با فاصله کانونی قوی یک عامل مهم جذب مشتری محسوب می‌شود و اپل باید با رقبایی مانند سامسونگ و هواوی رقابت کند. با این حال، به نظر ما معایبی نیز دارد: در مقایسه با یک مدل قدیمی‌تر مکس پرو (65 میلیمتر، ƒ/2.2) شما به سوژه نزدیکتر هستید.

این یعنی هنگام جابجایی بین زاویه باز و تله فوتو، زاویه دید بیشتر تغییر می‌کند. اکنون با ضربه زدن بر روی دکمه‌ی 3x در دوربین، یک تغییر ناگهانی از 26 میلیمتر به 77 میلیمتر ایجاد می‌شود. این امر می‌تواند کادربندی را در یک لحظه از خیلی دور به خیلی نزدیک تغییر دهد.

این تأثیر در حالت ویدیویی شدیدتر است، جایی که یک افکت به اصطلاح crop (برش) به شما این امکان را می‌دهد که بین فاصله کانونی حدود 34 میلیمتر و 100 میلیمتر جابجا شوید. با این حال، پس از مدتی ما به آن عادت کردیم، اما ممکن است برای دیگران به این آسانی نباشد.

یکی از مزیت‌های لنزهای جدید این است که نیازی به استفاده‌ی مداوم از زوم دیجیتال ندارید، اما متوجه شدیم که لنز f/2.8 دوربین تله فوتو کمی ضعیف‌تر است. بنابراین، هنگام عکاسی در غروب، ما تمایل داریم دوربین زاویه باز با زوم دیجیتال 3x را انتخاب کنیم. تصویر زیر را ببینید.

بررسی کامل آیفون 13 پرو مکس

 

Photography Styles و RAW

ویژگی جدید Photography Styles (سبک‌های عکاسی) را دست کم نگیرید، زیرا با استفاده از آن می‌توانید به عکس‌های خود جلوه‌ای خاص بدهید - مانند عکس‌های گرم‌تر برای عکاسی در تعطیلات و عکاسی از غذا یا رنگ‌های سرد برای عکاسی شهری. این یک ویژگی جدید در سری آیفون‌های 13 است. متأسفانه این بروزرسانی نرم‌افزاری در آیفون‌های دیگر در دسترس نیست.

پس‌زمینه: دوربین‌های اپل تا کنون به صورت پیش‌فرض واقعیت را با دقت بسیار بالای بازتولید کرده‌اند، که باعث رضایت عکاسان سنتی می‌شود. با این حال، در مقایسه با عکس‌های بهینه‌سازی شده‌ی beautiful (زیبا) گوشی‌های سامسونگ و گوگل، می‌توانند کمی ترسناک به نظر برسند. این مفهوم ما را به یاد عملکردهای مشابه در Picture Controls (کنترل‌های تصویر) نیکون یا Film Simulation (شبیه‌سازی فیلم) فوجی می‌اندازد که باید برای بسیاری از کاربران جذاب باشد.

متأسفانه شما فقط می‌توانید عکس نهایی را ذخیره کنید. گرفتن یک عکس استاندارد یا حتی RAW به طور همزمان امکانپذیر نیست. بعلاوه، فعال کردن این ویژگی با دکمه‌ی کوچک گرد در برنامه‌ی Camera بسیار مشکل است. اگر چه نتایج بسیار با کیفیت هستند. ظاهراً اپل تنها بر بهینه‌سازی‌های جزئی تأکید دارد که در حقیقت برای استفاده‌ی روزمره مناسب هستند.

اما برای حرفه‌ای‌ها، عملکرد جدید ضبط RAW ممکن است جالب‌تر باشد.

بررسی کامل آیفون 13 پرو مکس

 

Cinematic Mode / حالت سینمایی

همچنین یک Cinematic Mode (حالت سینمایی) جدید نیز وجود دارد که به کاربران کمک می‌کند تا فیلم‌های عالی را تولید کنند. این اصل یادآور عملکرد عکس Portrait Mode (حالت پرتره) است - چهره‌ها را تشخیص می‌دهد و پس‌زمینه را محو می‌کند، اما یک قدم فراتر می‌رود و اگر سوژه‌ها از لنز دور شوند، از یک چهره به چهره‌ی دیگر جابجا می‌شود.

متأسفانه مشکلات مشابهی با حالت پرتره نیز وجود دارد - به عنوان مثال، هنگام حذف پس‌زمینه از اطراف سوژه. به نظر ما این عملکرد برای حرفه‌ای‌ها مزیت کمتری به شمار می‌آید، اما برای برای سرگرمی فیلم می‌سازند (که بدون شک 99 درصد از کاربران را تشکیل می‌دهند) یک موهبت واقعی خواهد بود.

متأسفانه گوشی هوشمند اپل هنوز فیلتری برای صدای باد ندارد که برای حرفه‌ای‌ها این نیز یک نقطه ضعف به شمار می‌آید. با این حال، خبرهای خوبی هم برای حرفه‌ای‌ها وجود دارد: پشتیبانی از Dolby Vision در حال حاضر و به زودی هم پشتیبانی از ProRes.

 

بررسی آیفون 13 پرو مکس: صفحه نمایش

یک پیشرفت قابل توجه نسبت به مدل قبلی - یک متمایز کننده بین مدل‌های پرو و مدل‌های استاندارد آیفون 13 - صفحه نمایش بزرگ و روشن است که برای اولین بار از نرخ تازه‌سازی 120 هرتز پشتیبانی می‌کند. دومین پیشرفت توسط اپل با عنوان Pro Motion نامیده می‌شود که اجازه می‌دهد تا نرخ تازه‌سازی به طور خودکار با محتوای صفحه نمایش تنظیم شود - صفحه نمایش همیشه با نرخ تازه‌سازی 120 هرتز کار نمی‌کند.

هنگام پیمایش در یک صفحه وب یا در زمان بازی کردن، صفحه نمایش تا 120 فریم در ثانیه را نمایش می‌دهد که کیفیت تصویر بهینه و نمایش حرکت روان را امکانپذیر می‌سازد. این نرخ فریم مصرف برق را افزایش می‌دهد، به همین دلیل، در مواقعی که نرخ فریم بالا ضروری نیست، تا حد زیادی کاهش می‌یابد.

بررسی کامل آیفون 13 پرو مکس

در نگاه اول، روشنایی بهبود یافته (اکنون 1000 نیت معمولی) قابل توجه است و حتی در نور شدید خورشید نیز محتوای روی صفحه نمایش تقریباً از هر زاویه‌ای قابل خواندن است. طبق تست‌های SeiteDisplaymate، صفحه نمایش (که توسط سامسونگ تولید شده است) از نظر دقت رنگ و کنتراست بی‌نظیر و بی‌همتا است. بر اساس ارزیابی‌ها، مصرف برق صفحه نمایش نیز نسبت به آیفون 12 پرو مکس کمتر است.

طبق معمول OLEDها، کنترل روشنایی از طریق PWM (مدوله‌سازی پهنای پالس / Pulse Width Modulation) انجام می‌شود، که ممکن است برخی از کاربران حساس‌تر متوجه آن بشوند (در برخی افراد می‌تواند باعث سردرد شود). با این حال، تمام صفحه نمایش‌های OLED تحت تأثیر آن قرار می‌گیرند.

 

بررسی آیفون 13 پرو مکس: عملکرد

عملکرد آیفون 13 پرو مکس عالی است، که البته جای تعجبی هم ندارد. تراشه‌ی جدید A15 افزایش عملکرد فوق‌العاده‌ای را در مواردی همچون عملکرد CPU، گرافیک و یادگیری ماشین (ML) به ارمغان می‌آورد. اما عملکرد آن چقدر بهتر است؟ بعلاوه، آیا عملکرد A15 در مک پرو بهتر از عملکرد آن در آیفون 13 پرو است؟

در آزمایش Geekbench 5، آیفون 13 پرو در آزمایش تک هسته‌ای 1752 امتیاز و در آزمایش چند هسته‌ای 4940 امتیاز کسب کرد، در حالی که آیفون 12 پرو امتیاز 1601 و 4089 و آیفون 11 پرو 1334 یا 3463 امتیاز را به دست آوردند. در هر مورد این پیشرفت خوبی بود، اما در محدوده‌ی حدوداً 20 درصدی.

iPhone 13 Pro Max - Geekbench 5 benchmarks / Single-Core

بررسی کامل آیفون 13 پرو مکس

iPhone 13 Pro Max - Geekbench 5 benchmarks / Multi-Core

بررسی کامل آیفون 13 پرو مکس

iPhone 13 Pro Max - Geekbench 5 benchmarks / Compute

بررسی کامل آیفون 13 پرو مکس

بنابراین، زمانی که از آیفون 11 یا قدیمی‌تر به این آیفون سوئیچ می‌کنید، باید افزایش واقعی عملکرد را بیشتر احساس کنید.

جهش عملکردی در عملکرد گرافیکی حتی واضح‌تر نیز می‌شود. همان طور که باید انتظار داشت، نسخه‌های پروی آیفون 13 دارای یک هسته گرافیکی اضافه هستند. این شبیه به روشی است که برخی از مک‌ها یک هسته گرافیکی کمتر دارند، آیفون 13 پرو و آیفون 13 پرو مکس پنج هسته گرافیکی دارند، در حالی که آیفون 13 و آیفون 13 مینی دارای چهار هسته گرافیکی هستند.

در آزمایش‌های Geekbench 5 Compute ما شاهد امتیاز 14379 برای آیفون 13 پرو مکس بودیم (که کمی کمتر از امتیاز 14487 آیفون 13 پرو، اما بهتر از امتیاز 10764 آیفون 13 بود). آیفون 12 پرو مکس امتیاز 9542 و آیفون 11 پرو مکس امتیاز 6370 را کسب کرد.

بنابراین، این نشان دهنده‌ی یک جهش نسلی بزرگ است، اما مطمئناً دلیلی برای ارجحیت دادن پرو مکس به پرو نیست (در واقع نباید تفاوتی بین این دو گوشی وجود داشته باشد، زیرا اجزای آنها یکسان هستند، بنابراین، دلیل کمی تفاوت در اینجا، احتمالاً مربوط به یک ناهنجاری باشد).

در آزمایش 3D Mark Wild Life شاهد افزایش از 7713 امتیاز به 10886 امتیاز نسبت به نسخه‌ی قبلی که از 10889 امتیاز به 15766 امتیاز در آزمایش Manhattan بودیم - یک جهش تقریباً 50 درصدی.

iPhone 13 Pro Max - 3DMark Wild Life benchmarks / Wild Life

بررسی کامل آیفون 13 پرو مکس

iPhone 13 Pro Max - 3DMark Wild Life benchmarks / Wild Life Unlimited

بررسی کامل آیفون 13 پرو مکس

iPhone 13 Pro Max - 3DMark Wild Life benchmarks / Wild Life Extreme

بررسی کامل آیفون 13 پرو مکس

iPhone 13 Pro Max - 3DMark Wild Life benchmarks / Wild Life Extreme Unlimited

بررسی کامل آیفون 13 پرو مکس

در مورد حافظه‌ی داخلی، ما آزمایش‌هایی را با پرو مکس خودمان با حافظه‌ی 512 گیگابایتی انجام دادیم: هنگام خواندن 1661 مگابایت در ثانیه و هنگام نوشتن 1801 مگابایت بر ثانیه را اندازه‌گیری کردیم. این مربوط به SSDهای فعلی است. متأسفانه هنگام وارد کردن و صادر کردن داده‌ها، این سرعت کاربرد چندانی برای شما ندارد، در اینجا سرعت شما توسط لایتنینگ به کمتر از 40 مگابایت در ثانیه کاهش می‌یابد، به سختی کمی سریع‌تر از انتقال از طریق AirDrop.

 

بررسی آیفون 13 پرو مکس: 5G

سری آیفون 13، مانند سری آیفون 12، 5G را ارائه می‌دهد، بنابراین، این دلیل خوبی برای بروزرسانی از آیفون‌های 2020 نیست، اما اگر از یک گوشی قدیمی‌تر ارتقاء می‌دهید، می‌تواند دلیل خوبی برای بروزرسانی باشد. 5G به طور قابل سریع‌تر از 4G/LTE و سرعت وبگردی را افزایش می‌دهد: به دلیل تأخیر کمتر، صفحات در کسری از ثانیه آماده شده و بروزرسانی‌ها در چند ثانیه بارگذاری می‌شوند.

با این حال، با توجه به محدودیت پراکندگی و در دسترس بودن 5G در برخی نقاط، در همه جا نمی‌توانید از آن بهره‌مند شوید، مگر در شهرهایی که تمام سطح شهر توسط 5G پوشش داده شده باشد. با این حال، اگر فقط هر چند سال یک بار گوشی هوشمند خود را عوض می‌کنید یا اغلب در مناطقی هستید که شبکه 5G مناسبی دارد، پشتیبانی از 5G سرمایه‌گذاری معقولی است.

 

بررسی آیفون 13 پرو مکس: عمر باتری

اگر عمر باتری برای شما مهم‌ترین چیز است، دلیل خوبی برای انتخاب آیفون 13 پرو مکس نسبت به سایر مدل‌های آیفون 13 است. عمر باتری آیفون 13 پرو مکس بسیار عالی است: زمان کار طولانی به دلیل باتری‌ای که حتی از باتری پرو مکس 12 نیز بزرگتر است و چندین عملکرد جدید صرفه‌جویی در مصرف برق دارد.

ما با استفاده از آزمایش‌های عمر باتری خودمان و همچنین آزمایش باتری Geekbench 4 آن را آزمایش کردیم. در این مورد آیفون 13 پرو مکس امتیاز 701 را در مقایسه با 555 در آیفون 13 پرو و 491 در آیفون 13 به دست آورد. همچنین با امتیاز 521، آیفون پرو مکس 11 با امتیاز 427 را شکست داد.

iPhone 13 Pro Max - Geekbench 4 battery test

بررسی کامل آیفون 13 پرو مکس

در تست ویدیویی خودمان، باتری شانزده ساعت دوام آورد. در این آزمایش، چندین فیلم بلند ذخیره شده را از طریق برنامه‌ی TV اپل و با روشنایی صد در صد پخش کردیم. علیرغم ساعات نمایش طولانی و با روشنایی زیاد، دستگاه پنج ساعت بیشر از آیفون 12 پرو کار کرد (آیفون 12 پرو مکس برای مقایسه در دسترس نبود).

در آزمایش دوم ما در دسترسی به وبسایت‌های (روشن) با روشنایی 50 درصد، پرو مکس توانست 16 ساعت و ده دقیقه را مدیریت کند - آیفون 12 پرو فقط ده ساعت توانست.

با این حال، بسیاری از برنامه‌های شخص ثالث هنوز با ویژگی‌های جدید صرفه‌جویی در مصرف برق اپل سازگار نشده‌اند، بنابراین برخی از عملکردهای صرفه‌جویی در مصرف برق اپل همیشه کار نخواهند کرد، که می‌تواند منجر به کوتاه‌تر شدن زمان اجرا شود. در نتیجه پرو مکس ما در هنگام پخش یک ویدیو با VLC تنها چهار ساعت دوام آورد و به میزان قابل توجهی داغ شد.

طبق روال گذشته‌ی نمایشگرهای OLED، مقدار مصرف برق به محتوای صفحه نمایش بستگی دارد. پس‌زمینه‌ی روشن در صفحات وب یا ویدیوهای روشن مصرف برق بالاتری دارند، و فونت سفید در پس‌زمینه‌ی سیاه مصرف برق کمی دارد. نمایشگر به راحتی می‌تواند پیکسل‌هایی که محتوای تصویر سیاه یا تاریک را نشان می‌دهند خاموش کند. برای آزمایش باتری، ما مجبور شدیم محتویات آزمایش را به دقت انتخاب کنیم.

 

همچنین بخوانید: بررسی کامل آیفون 13 پرو

 

جمع‌بندی

اگر آیفونی با یک صفحه نمایش 6.7 اینچی می‌خواهید، باید 100 دلار اضافه به اپل پرداخت کنید. در سال 2020، این هزینه‌ی اضافی دوربین بهتر و برخی مزایای دیگر را برای شما به ارمغان آورد، اما امسال تنهای چیزی که به دست می‌آورید یک صفحه نمایش بزرگتر و بهبودهای باتری ناشی از آن فضای بیشتر برای باتری بزرگتر است.

بدیهی‌ست که باتری بهتر یک امتیاز محسوب می‌شود، اما عمر باتری مدل قبلی نیز عالی بود. بنابراین، این لزوماً نمی‌تواند دلیل محکمی برای ارتقاء باشد (مگر اینکه صاحیت یک آیفون ایکس اس مکس یا آیفون 11 پرو مکس باشید).

کسانی که مدل‌های قدیمی‌تر دارند نیز در پرو مکس از 5G بهره خواهند برد و اگر یک گیمر هستید، فناوری پروموشن یک امتیاز برای شما خواهد بود. هرچند ما فکر می‌کنیم غیر گیمرها به سختی متوجه فناوی پروموشن خواهند شد.

پرو مکس از 1049 پوند / 1099 دلار شروع می‌شود. پرو مکس با تعدادی نقاط قوت واقعی در آزمایش ما درخشید. فقط اینکه، توصیه‌ی آن به شخصی به غیر از یک کاربر خیلی خاص دشوار است.

 

 

مطالب مشابه

هنوز نظری برای این مطلب ثبت نشده است، برای ارسال نظر لطفا وارد شوید..

تیم کوک مدیر عامل اپل
هر زمان که خود را در کنار اکثریت دیدید، زمان مکث و تأمل فرا رسیده است.

برنامه‌ها

بازی‌ها

آموزش‌ها

اخبار
F+⌘