بررسی کامل آیفون 13

25
فروردین 1401
زمان تقریبی مطالعه این مطلب حدود 8 دقیقه
0 نظر 543 بازدید

بررسی کامل آیفون 13

اپل با یک ارتقاء بزرگ در سال گذشته، حرکت درستی انجام داده و امسال نیز نقص‌های کوچک را برطرف می‌کند. در اینجا به بررسی جامع آیفون 13 خواهیم پرداخت. با سافت‌مک همراه باشید.

-----

 

آیا باید آیفون 13 اپل را خریداری کنم؟

برای پاسخ به این سؤال، قبل از هر چیز بهتر است نگاهی به نقاط مثبت و منفی آیفون 13 بیندازیم.

نقاط مثبت:

  • عکس‌های شبانه بهتر
  • صفحه نمایش روشن‌تر
  • A15 به طور جدی سریع است
  • حافظه بیشتر با قیمت مناسب‌تر

نقاط منفی:

  • ارتقاء کمتر از آنچه که امید داشتیم
  • بدون ProMotion

نظر ما: در آیفون 13 چیزهای زیادی برای دوست داشتن وجود دارد. دوربین آیفون 13 به طور قابل توجهی بهبود یافته، عمر باتری بیشتر شده، و پیدا کردن چیز قابل توجهی که بتوان از آن شکایت کرد، دشوار است.

 

قیمت آیفون 13 در زمان بررسی:

799 دلار

 

همچنین بخوانید: بررسی کامل آیفون 12

 

بررسی کامل آیفون 13 اپل

آیفون 12 در سال گذشته ویژگی‌های جدید زیادی ارائه کرد، از جمله طراحی جدید خیره کننده، صفحه نمایشی بسیار بهتر، اتصال 5G و در نهایت هم شارژر MagSafe. با این حال، ما از اینکه دوربین آیفون 12 ارتقاء مهمی نداشته است، ناامید شدیم.

این طور به نظر می‌رسد که اپل این ارتقاء را برای آیفون 13 امسال در نظر گرفته است. همچنین از فیلمبرداری سینمایی و پیشرفت‌هایی در افزایش طول عمر باتری که مدت‌ها در انتظار آن بودیم، استقبال می‌کنیم. آیا همه‌ی اینها واقعاً می‌تواند حقیقت داشته باشد؟

همچون قبل، آیفون در سه رده حافظه‌ی مختلف، از 128 گیگابایت تا 512 گیگابایت در دسترس است که برای خریدار از 779 پوند / 799 دلار تا 1.079 پوند / 1.099 دلار هزینه خواهد داشت. نسبت به سال گذشته گرانتر به نظر می‌رسد، زیرا مدل 64 گیگابایتی آن کنار گذاشته شده و مدل برتر اکنون 512 گیگابایت فضای ذخیره‌سازی دارد. بسته به اینکه از چه زاویه‌ای به این مسئله نگاه کنید، یا نسخه‌ی اولیه گرانتر شده، یا نسخه‌ی 128 گیگابایتی کاهش قیمت داشته است.

در این بررسی آیفون 13، ما به شما کمک می‌کنیم تا بتوانید تصمیم بگیرید که آیا این گوشی برای شما مناسب است یا خیر.

بررسی کامل آیفون 13

 

بررسی آیفون 13: طراحی و ساخت

شاید طرفداران اپل از فقدان طراحی زاویه‌دار جالب در اپل واچ سری 7 ناامید شده باشند، اما ما آمادگی این را داشتیم که آیفون 13 شکل مدل سال گذشته‌ی خود را حفظ کند: بازطراحی بزرگ در سال 2022 اتفاق خواهد افتاد. اندازه‌ی آن یکسان است، با این تفاوت که کسری از میلیمتر ضخامت آن بیشتر شده است. شاید همین کافی باشد که مجبور شویم کیس‌های جدیدی برای گوشی خودمان خریداری کنیم. وزن آن 11 گرم افزایش یافته، اما همچنان 21 گرم سبک‌تر از آیفون 11 قدیمی است.

سرنخ بیرونی برای اینکه تشخیص دهیم این جدیدترین آیفون است، این است که دوربین‌های دوقلوی پشتی در حال حاضر به صورت مورب تراز شده‌اند. چیزی که طبیعتاً باعث ایجاد شوخی‌ها و جُک‌های تصویری آنلاین متعددی شده است. همچنین می‌توانید شاهد رنگ‌های متفاوتی باشید، رنگ‌هایی که ملایم‌تر شده‌اند. رنگ سیاه تبدیل به Midnight شده، رنگ آبی روشن‌تر شده، بنفش با صورتی جایگزین شده و سبز حذف شده است. فقط رنگ قرمز مانند قبل باقی مانده است.

البته ما باید به چیزی بپردازیم که تعداد بسیار زیادی از مردم آن را به عنوان یک ارتقاء فوق‌العاده می‌بینند، یعنی کوچک‌تر شدن ماژول دوربین. هنگامی که اپل دوربین سلفی و سنسورها را در یک بریدگی در بالای صفحه نمایش آیفون X قرار داد، باعث اعتراض شد. کوچک شدن بریدگی برای این نسل خوب است، اما ما چندان مجذوب این فضای نوظهور نشده‌ایم: واقعاً تفاوت زیادی وجود ندارد. و هنوز هم امکان اینکه درصد باتری را روی صفحه نمایش داشته باشیم وجود ندارد.

شیشه‌ی جلویی نیز مانند قبل با Ceramic Shield محافظت می‌شود و همچنان از محافظت بسیار خوبی در مقابل عناصر دارای IP68 (حفاظت در مقابل مایعات تا 30 دقیقه و تا عمق 6 متری) برخوردار است.

 

بررسی آیفون 13: تصویر و صدا

همان طور که از اپل انتظار داشتیم، کیفیت صفحه نمایش حیرت‌آور است. مسلماً ارتقاء بزرگ سال گذشته و زمانی که به یک پنل LED ارتقاء یافت، کنتراست بی‌نهایتی را در اختیار ما قرار داد. و البته بعلاوه‌ی طیف رنگی P3، بالانس سفیدی خودکار True Tone اپل، HDR10 و Dolby Vision.

ارتقاء امسال جزئی است، اما مطمئناً خوشنود کننده است. روشنایی 28 درصد افزایش یافته و به 800 cd/m² رسیده است. برای مشاهده‌ی HDR همچنان می‌تواند حداکثر 1200 cd/m² باشد. چیزی که امسال هنوز دریافت نکرده‌ایم ProMotion است، قابلیت تنظیم پویای نرخ تازه‌سازی و رسیدن به حداکثر 120 هرتز به جای 60 هرتز. اگر داشتن این قابلیت برای شما اهمیت دارد، باید برای مدل آیفون 13 پرو هزینه کنید.

هیچ اتفاق انقلابی در مورد صدا نیز رخ نداده است. این طور به نظر می‌رسد که بلندگوی بالایی فقط برای تماس‌های تلفنی ساخته شده است، و حالا فکرش را بکن که با زیاد کردن صدا، کیفیت صدا زننده هم می‌شود. اما همراه با عناصر بلندگوی پایین، به طرز شگفت‌آوری پرطنین است و صدای متعادلی تولید می‌کند. این واقعاً لذت‌بخش است.

اما ارتقاء مهم در موسیقی بر روی گوشی نیست، بلکه به صورت بی‌سیم با iOS 15 و Apple Music همراه با ایرپاد پرو انجام می‌شود. زیرا در این صورت می‌توانیم به صدای Spatial Audio همراه با موسیقی در فرمت Dolby Atmos گوش دهیم.

 

بررسی آیفون 13: دوربین‌های شگفت‌انگیز

پیشرفت بزرگ در آیفون 13 چیزی است که پس از گذشت مدتی متوجه آن می‌شوید: کیفیت تصویر عکاسی بهبود یافته است و این امر به ویژه در شرایط نوری نامناسب بهتر خود را نشان می‌دهد. دلیل آن این است که دارای یک سنسور بزرگتر با نقاط حسگر بزرگتر است که می‌تواند نور بیشتری را جمع‌آوری کند. نور بیشتر به معنای نوردهی سریع‌تر، تاری کمتر و نویز کمتر است.

این واقعیت که آیفون 13 لرزش‌گیر تصویر را از آیفون 12 پرو به ارث برده است، به وضوح تصویر نیز کمک می‌کند، زیرا این سنسور است که به جای لنز حرکت کرده و لرزش را به طور مؤثرتری کاهش می‌دهد.

علاوه بر این، مدار سیستم شامل یک موتور پردازش تصویر جدید است که مواردی همچون HDR بهبود یافته را ارائه می‌دهد. یعنی می‌توانید قسمت‌های مختلف تصویر را به طور متفاوتی نور دهید، به طوری که بتوانید همزمان هم در آسمان روشن و هم در سایه‌های تیره، جزئیات را داشته باشید. همچنین یک ویژگی جدید به نام Photographic Styles (سبک‌های عکاسی) دریافت می‌کنیم که بر خلاف فیلترها، می‌تواند پردازش تصویر متفاوتی را در قسمت‌های مختلف تصویر اعمال کند.

اپل اشتیاق زیادی به بهبود و اصلاح در حالت ویدیو نشان می‌دهد. به عنوان مثال، اکنون می‌توانید با Dolby Vision HDR با وضوح 4K و با سرعت 60 فریم در ثانیه عکس بگیرید. اینکه شما می‌توانید چنین کاری را با تلفن همراه انجام دهید واقعاً شگفت‌انگیز است.

اما اپل بیشتر بر روی Cinematic Mode (حالت سینمایی) جدید تأکید دارد. قرار است با استفاده از یک عمق میدان مختصر، حس هالیوودی را به شما القا کند تا چشم بیننده به آنچه که در فوکوس قرار دارد جلب شود. اتوماسیون هوشمند صحنه را تجزیه و تحلیل کرده و بین چهره‌ها سوئیچ می‌کند. مطمئناً قابلیت شگفت‌انگیزی به نظر می‌رسد، اما چیزی نیست که بتوانیم خودمان به صورت روزمره از آن استفاده کنیم.

 

بررسی آیفون 13: عملکرد عالی

با پردازنده‌ی جدید A15 Bionic که امسال در آیفون 13 استفاده شده است، از نظر عملکرد طبق معمول یک جهش رو به جلو داشته است. عجیب است که اپل آن را با تراشه‌های مدل‌های قبلی آیفون مقایسه نکرده است، در عوض اظهار می‌کند که از رقبا بسیار سریع‌تر است. چیزی که در مورد اینکه آیا شاهد این حد از تفاوت خواهیم بود یا نه، ما را کمی به شک می‌اندازد.

اما آیا باید نگران باشیم. در عملکرد محاسباتی محض، اگر چه افزایش عملکرد تک رشته‌ای حدود 9 درصد بود، عملکرد چند رشته‌ای 21 درصد افزایش یافت.

بررسی کامل آیفون 13

عملکرد با نرخ تقریباً غیرواقعی همچنان در حال افزایش است.

اما در مورد گرافیک، عملکرد در 3D Mark Wildlife به میزان 14 درصد افزایش یافته است. ممکن است که این زیاد به نظر نرسد، اما قاعده این است که 6 درصد افزایش یابد، بنابراین بیش از دو برابر است!

و این حتی به مدل‌های پرو و هسته‌ی گرافیکی اضافی آنها اشاره نمی‌کند که هم از مدل‌های قبلی و هم از هر چیزی که رقبا عرضه می‌کنند سریع‌تر است.

بررسی کامل آیفون 13

گرافیک بسیار سریع‌تر شده است، مخصوصاً در مدل‌های پرو.

ظرفیت باتری از 2.815 میلی آمپر ساعت به 3.240 میلی آمپر ساعت افزایش یافته که اپل قول داده است عمر باتری آن نسبت به آیفون 12 جدید دو ساعت و نیم بیشتر باشد. باید مدتی از تلفن خود استفاده کنیم تا این امر به ما ثابت شود.

با یک شارژر 20 وات یا بیشتر و پشتیبانی از انتقال برق USB، باید بتوانید باتری را تنها در 30 دقیقه تا نیمه شارژ کنید.

همچنین بخوانید: بررسی کامل آیفون SE 2020

 

جمع‌بندی

چیزهای زیادی در آیفون 13 وجود دارد که می‌توانیم آنها را دوست داشته باشیم. دوربین به طور قابل توجهی بهبود یافته، عمر باتری بیشتر شده، و پیدا کردن چیز قابل توجهی برای شکایت کردن دشوار است. ما احتمالاً پس از غوطه‌ور شدن در امکانات خوب سال گذشته‌ی آیفون، بد عادت شده‌ایم.

بنابراین بزرگترین انتقاد ما در مورد اسم آن است. دلیل آن این نیست که ما در مورد عدد 13 خرافاتی هستیم. بلکه طبق طرح نامگذاری قبلی، این می‌توانست یک آیفون 12s قدرتمند باشد.

 

 

مطالب مشابه

هنوز نظری برای این مطلب ثبت نشده است، برای ارسال نظر لطفا وارد شوید..

استیو جابز (استیون پال جابز) بنیانگذار اپل
کیفیت را همواره شاخص بدانید. برخی از مردم به محیطی که در آن تنها بهترین و عالی ترین پذیرفته است تعلق ندارند.

برنامه‌ها

بازی‌ها

آموزش‌ها

اخبار
F+⌘