راهنمای جامع روش تعمیر مک

13
شهریور 1399
زمان تقریبی مطالعه این مطلب حدود 24 دقیقه
0 نظر 1053 بازدید

 راهنمای جامع روش تعمیر مک

آیا مک‌بوک شما کار نمی‌کند؟ آیا مک شما روشن نمی‌شود؟ ما با اجرای روش عیب‌یابی مکینتاشی که دیگر کار نمی‌کند، به شما کمک می‌کنیم تا متوجه شوید که مک شما چه مشکلی دارد و چگونه می‌توانید آن مشکل را برطرف کنید!

-----

سافت‌مک: یکی از دلایلی که بسیاری از ما از مک استفاده می‌کنیم این است که به قول معروف، فقط کار می‌کند. نیازی نیست که ساعت‌ها به کار به روز رسانی درایور، رفع مشکلات ناشی از نرم‌افزارهایی که نیاز غیر منطقی به فضای دیسک یا سرعت CPU دارند، یا تلاش برای خلاص شدن از شر ویروس‌ها بپردازیم.

با این حال، حتی در مک هم گاهی اوقات همه چیز اشتباه پیش می‌رود. در این مقاله ما بهترین روش‌ها برای تشخیص این که مشکل مک شما چیست را توضیح می‌دهیم و بهترین راه حل‌ها برای برخی از رایج‌ترین مشکلات را با شما به اشتراک می‌گذاریم.

 

چگونه می‌توان فهمید که مک شما چه مشکلی دارد

گاهی اوقات بلافاصله مشخص نمی‌شود که چه مشکلی باعث بدرفتاری مک شما شده است و شما مجبور خواهید بود که چندین مرحله را برای مشخص کردن علت ایجاد مشکل انجام دهید. البته این مراحل بستگی به این دارد که مک شما روشن باشد تا بتوانیم نگاهی به آن بیندازیم و آن را تعمیر کنیم.

لیست مواردی که باید هنگام تشخیص مشکل به آنها توجه کنید به شرح زیر است:

1. خطاهای درخور توجه

آیا پیام خطایی را مشاهده می‌کنید؟ اگر چنین است، آن را یادداشت کنید (یا اگر برایتان راحت‌تر است با استفاده از آیفون خودتان از آن عکس بگیرید، یا یک اسکرین‌شات بگیرید). سپس می‌توانید به سرعت در گوگل جستجو کنید تا ببینید آیا شخص دیگری نیز این خطا را مشاهده کرده است و اگر چنین است، به چه روشی آن خطا را برطرف کرده است.

2. چه زمانی

توجه داشته باشید که مشکل از چه زمانی شروع شده است. آیا این مشکل بعد از نصب یک برنامهٔ جدید یا اضافه کردن یک قطعه کیت بوجود آمده است؟ آیا اخیراً یک به روز رسانی نرم‌افزاری انجام داده‌اید؟

3. بررسی نرم‌افزار

آیا نرم‌افزار شما به روز رسانی شده است؟ بررسی کنید که جدیدترین نسخهٔ مک. او. اس را اجرا می‌کنید. ممکن است شما با یک مشکل شناخته شده روبرو شده باشید که در به روز رسانی جدید رفع شده باشد.

4. بررسی لوازم جانبی

ببینید که آیا یک وسیلهٔ جانبی خاص باعث ایجاد این مشکل شده است: تمام وسایلی که به مک شما متصل است را جدا کنید و ببینید که آیا این کار مشکل را رفع می‌کند یا خیر.

5. بررسی فضای خالی دیسک

ببینید چه مقدار فضای خالی دیسک در دسترس دارید. به مسیر About This Mac > Storage بروید. ما همیشه توصیه می‌کنیم که 10٪ از کل فضای دیسک را آزاد بگذارید. اگر می‌خواهید فضای دیسک را آزاد کنید، این مطلب را بخوانید: چگونه در مک فضای آزاد ایجاد کنیم

6. بررسی Activity Monitor

اگر چیزی مصرف کنندهٔ حافظه یا CPU باشد، Activity Monitor به شما نشان می‌دهد. به مسیر Applications > Utilities > Activity Monitor بروید (یا کلیدهای میانبر cmd + space را فشار داده و شروع به تایپ کردن Activity Monitor کنید). بر روی Memory کلیک کنید تا اگر چیزی بیشتر از حد معمول از حافظه استفاده می‌کند را مشاهده کنید. سپس بر روی CPU کلیک کنید تا ببینید آیا چیزی بیشتر از حد معمول از CPU استفاده می‌کند یا خیر. ما در ادامه با جزئیات بیشتری به مشکلات سارقین حافظه و روش رفع آنها با Activity Monitor خواهیم پرداخت.

7. اجرا کردن Disk Utility

به مسیر Applications > Utilities > Disk Utility بروید (یا کلیدهای cmd + space را فشار داده و شروع به تایپ کردن Disk Utility کنید) تا ببینید که آیا مشکلی در دیسک شما وجود دارد یا خیر. در این مورد مقالهٔ دیگر ما با عنوان «آموزش استفاده از Disk Utility در مک» را مطالعه کنید. توجه داشته باشید که Disk Utility در Mac OS X El Capitan کمی تغییر شکل داده و برخی از فرآیندها تغییر کرده است.

8. شروع در حالت Safe Mode

اگر مک را در حالت Safe Mode راه‌اندازی کنید، ممکن است بتوانید مشکلات مک خود را تشخیص دهید. هنگام راه‌اندازی مک در حالت Safe Mode، موارد موجود در استارت‌آپ و برخی از نرم‌افزراها بارگیری نمی‌شوند. حالت Safe Mode همچنین بررسی دیسک راه‌انداز شما را نیز انجام می‌دهد، بنا بر این باید بتواند شما را از مشکلات آگاه کند. در این مورد مقالهٔ دیگر ما با عنوان «روش راه‌اندازی مک در حالت Safe Mode» را مطالعه کنید.

پس از خاموش کردن مک خود، 10 ثانیه صبر کنید و سپس دکمهٔ پاور را فشار دهید. به محض این که مک شما شروع به کار کرد، کلید Shift را فشار داده و نگه دارید. با دیدن آرم اپل می‌توانید کلید Shift را رها کنید.

9. شروع در حالت Recovery Mode

هنگامی که اپل OS X Lion را در سال 2010 معرفی کرد، تغییراتی را در روش عملکرد Recovery Mode (حالت بازیابی) ایجاد کرد. اگر یک نسخهٔ قدیمی مک. او. اس را اجرا می‌کنید، روش کار کمی متفاوت خواهد بود (اما تصور می‌کنیم که اکنون افراد زیادی از آن نسخه استفاده نمی‌کنند). از زمان Lion وقتی مک. او. اس بر روی مک نصب می‌شود، یک Recovery HD volume در درایو راه‌انداز شما ایجاد می‌شود. در صورت نیاز به کارهایی مانند تعمیر دیسک راه‌انداز، نصب مجدد مک. او. اس و موارد دیگر، می‌توانید از این حجم (volume) (که به صورت معمول پنهان است) استفاده کنید.

برای ری‌استارت کردن در Recovery HD فقط کافیست زمانی که مک در حال راه‌اندازی شدن است کلیدهای cmd + R را فشار داده و نگه دارید تا آرم اپل ظاهر شود. ممکن است مدتی طول بکشد تا راه‌اندازی سیستم به پایان برسد. پس از اتمام راه‌اندازی، شما یک دسکتاپ همراه با یک پنجرهٔ باز Utilities را مشاهده خواهید کرد.

پس از اجرای این مراحل، باید ایدهٔ واضح‌تری در مورد ماهیت مشکل خود داشته باشید. ادامهٔ مطلب را بخوانید تا از راه حل تعمیر آن مطلع شوید.


روش رفع مشکلات راه‌اندازی مک

راهنمای جامع روش تعمیر مک

روش تعمیر مکینتاشی که روشن نمی‌شود

این که مک شما روشن نمی‌شود چند دلیل می‌تواند داشته باشد. قبل از این که با بخش فنی تماس بگیرید مطمئن شوید که به برق وصل است.

اگر مطمئن شدید که به برق وصل است و صفحه نمایش نیز برق دارد، می‌توانید دستورالعمل‌های مقالهٔ دیگر ما با عنوان «رفع مشکل مکینتاشی که روشن نمی‌شود» را مطالعه و دنبال کنید.

روش تعمیر مکینتاشی که راه‌اندازی نمی‌شود

مکینتاشی که راه‌اندازی نمی‌شود کمی با مکینتاشی که روشن نمی‌شود متفاوت است. وقتی یک مک راه‌اندازی نمی‌شود، اغلب چیزی را بر روی صفحه نمایش نشان می‌دهد، یا صدایی را از درون آن خواهید شنید.

ممکن است یک علامت سؤال چشمک‌زن یا فقط یک صفحهٔ آبی یا خاکستری را مشاهده کنید. ما در ادامه هر دو مورد را بررسی خواهیم کرد.

روش تعمیر مکینتاشی با یک علامت سؤال چشمک‌زن

اگر مک خود را راه‌اندازی کرده‌اید و با پوشه‌ای همراه با یک علامت سؤال در وسط آن مورد استقبال قرار گرفتید، ممکن است به این معنی باشد که دیسک مک شما خراب است. اما قبل از این که وحشت کنید، ممکن است توضیح دیگری نیز وجود داشته باشد و شما بتوانید آن را برطرف کنید.

آن پوشه با یک علامت سؤال در داخلش نشان می‌دهد که مک شما نمی‌تواند دیسک راه‌انداز را پیدا کند و بنا بر این نمی‌تواند راه‌اندازی شود. رفع این مشکل شامل قرار دادن مک در حالت Recovery Mode و انتخاب دیسک راه‌انداز صحیح است (که احتمالاً Macintosh HD شما خواهد بود، مگر این که بخواهید از یک درایو اکسترنال بوت شوید).

با این حال اگر دیسک راه‌انداز خود را نمی‌بینید، یا نمی‌توانید آن را انتخاب کنید، ممکن است لازم باشد دیسک خود را تعمیر کنید. برای این کار می‌توانید از Disk Utility استفاده کنید - Applications > Utilities > Disk Utility (یا کلیدهای cmd + space را فشار داده و شروع به تایپ کردن Disk Utility کنید).

اگر هنگام راه‌اندازی یک صفحهٔ خاکستری را مشاهده کردید، چه باید بکنید

یک صفحهٔ خاکستری خالی می‌تواند نشان دهندهٔ این باشد که مشکلی در به روز رسانی سیستم عامل وجود دارد. یک صفحهٔ خاکستری همراه با آرم اپل در وسط آن می‌تواند نشان دهندهٔ این باشد که مشکلی در برخی از نرم‌افزارها وجود دارد.

در حالت اول باید اطمینان حاصل کنید که سیستم عامل مک شما به روز است و این می‌تواند به سادگی بررسی این که آیا آخرین نسخهٔ مک. او. اس را اجرا می‌کنید باشد.

در واقع برای راه‌اندازی مک خود می‌توانید این کار را در حالت Safe Mode شروع کنید (و با انجام این کار ممکن است متوجه شوید که اگر مک خود را مجدداً ری‌استارت کنید، دفعهٔ بعدی به درستی راه‌اندازی می‌شود). در ادامه روش راه‌اندازی در حالت Safe Mode را شرح خواهیم داد.

پس از وارد شدن به حالت Safe Mode با باز کردن برنامهٔ App Store (فروشگاه برنامه) و کلیک بر روی Updates (به روز رسانی‌ها) می‌توانید به به روز بودن نرم‌افزار مک. او. اس خود پی ببرید.

اگر این کار مشکل را حل نکرد، ممکن است لازم باشد دیسک راه‌انداز یا مجوزهای دیسک خود را با استفاده از Disk Utility تعمیر کنید. ما در ادامه روش انجام این کار را شرح می‌دهیم.

اگر هنگام راه‌اندازی یک صفحهٔ آبی را مشاهده کردید، چه باید بکنید

اگر هنگام راه‌اندازی یک صفحهٔ آبی یا یک صفحهٔ آبی همراه با یک توپ ساحلی در حال چرخش را مشاهده می‌کنید، این می‌تواند نشان دهندهٔ مشکلی در نرم‌افزار شما یا مشکلی در یک آیتم راه‌اندازی باشد.

باید مک خود را در حالت Safe Mode راه‌اندازی کنید. اگر با وجود اضافه کردن نام کاربری و رمز عبور خود هنوز هم مک راه‌اندازی نمی‌شود، ممکن است لازم باشد آیتم‌های ورود به سیستم خود را بررسی کنید. ما در بالا روش انجام این کار را شرح داده‌ایم.

اگر مک شما در حالت Safe Mode راه‌اندازی نمی‌شود، ممکن است لازم باشد که دیسک راه‌انداز یا مجوزهای دیسک خود را با استفاده از Disk Utility تعمیر کنید، روش‌های انجام هر دو مورد در ادامه شرح داده شده است.

ما مقاله‌ای در مورد «آموزش رفع مشکل صفحه آبی مرگ در مک» داریم که می‌توانید مطالعه کنید.

 

تعمیر دیسک‌ها و اجرای First Aid

راهنمای جامع روش تعمیر مک

روش ترمیم دیسک با Disk Utility

Disk Utility در OS X El Capitan کمی تغییر شکل داد و در نتیجه روش تعمیر دیسک کمی تغییر کرده است. مراحلی که باید انجام دهید به نسخهٔ مک. او. اس‌ی که در حال اجرا هستید بستگی دارد. ما تصور می‌کنیم که شما از زمان عرضهٔ نسخهٔ Mac OS X در سپتامبر 2015 نسخه‌ای جدیدتر از El Capitan را اجرا می‌کنید.

1. Disk Utility را باز کنید (در مسیر Applications > Utilities یا فشردن کلیدهای cmd + space و تایپ کردن Disk Utility).

2. حجمی (volume) که می‌خواهید First Aid (کمک‌های اولیه) را بر روی آن اجرا کنید را انتخاب کنید. این می‌تواند یک هارد اکسترنال باشد (اگر هارد دیسک مک شما باشد، باید به قسمت بعدی بروید).

3. بر روی First Aid کلیک کنید.

4. بر روی Run کلیک کنید. با این کار روند تأیید و ترمیم آغاز می‌شود.

5. پس از اجرای Disk Utility یک صفحهٔ کشویی مشاهده خواهید کرد که وضعیت را به شما نشان می‌دهد. برای مشاهدهٔ اطلاعات بیشتر می‌توانید بر روی مثلث در پایین آن کلیک کنید.

6. اگر خطایی یافت نشود، یک تیک سبز رنگ در بالای صفحهٔ کشویی مشاهده خواهید کرد.

7. اگر خطاهایی وجود داشته باشد، Disk Utility سعی در ترمیم آنها می‌کند. (در نسخه‌های قدیمی شما مجبور هستید به صورت دستی Repair Disk را انتخاب کنید).

اگر Disk Utility قادر به ترمیم درایو نباشد، یا به این نتیجه برسد که دیسک در حال خراب شدن است، به شما هشدار می‌دهد. در این صورت است که باید قبل از این که دیر شود از اطلاعات خود یک نسخهٔ پشتیبان تهیه کنید. در این مورد مقاله‌های دیگر ما با عنوان «روش تهیه نسخه پشتیبان از مک» و همچنین «آموزش استفاده از تایم ماشین برای تهیه نسخه پشتیبان از مک» را مطالعه کنید.

چگونه دیسک بوت / دیسک راه‌انداز خود را با Disk Utility ترمیم کنیم

همان طور که در بالا گفتیم، شما می‌توانید First Aid را در درایو راه‌انداز خود اجرا کنید. اما اگر Disk Utility خطاهایی را پیدا کند، سعی در رفع آنها ندارد.

اگر بخواهید درایو راه‌انداز (حجم بوت) مک خود را ترمیم کنید، نمی‌تواند. چون Disk Utility نمی‌تواند حجم (volume) درگیر را ترمیم کند (حجمی که همه چیز بر روی آن در حال اجرا است). در نسخه‌های قدیمی Disk Utility خواهید دید که گزینهٔ Repair Disk (ترمیم دیسک) خاکستری شده است.

در این وضعیت شما باید از حالت Recovery Mode استفاده کرده و دیسک را از آنجا ترمیم کنید. به این ترتیب همه چیز از حجم Recovery HD که هنگام نصب مک. او. اس ایجاد شده است، قابل اجرا است. (توجه داشته باشید که اگر یک فیوژن درایو / Fusion Drive داشته باشید، کار حتی پیچیده‌تر خواهد بود).

1. برای شروع در حالت Recovery Mode، در هنگام راه‌اندازی مک خود کلیدهای cmd + R را فشار دهید.

2. هنگامی که مک شما راه‌اندازی شد، یک صفحهٔ Utilities (برنامه‌های کمکی) را مشاهده خواهید کرد. Disk Utility را انتخاب کنید.

3. دیسکی که می‌خواهید ترمیم کنید را از منو انتخاب کرده و بر روی First Aid کلیک کنید. مانند بالا، Disk Utility بررسی‌های خود را انجام داده و اگر بتواند سعی می‌کند آن را ترمیم کند.

روند ترمیم ممکن است مدتی طول بکشد.

روش ترمیم مجوزهای دیسک

هنگامی که اپل El Capitan را در سال 2015 منتشر کرد، قابلیت ترمیم مجوزهای دیسک را حذف کرد.

حذف این ویژگی احتمالاً نشان دهندهٔ این است که ترمیم مجوزها یکی از راه حل‌های ارایه شده‌ای بود که در مجموع کار خیلی خوبی نبوده است.

هنوز هم می‌توان با استفاده از ترمینال (Terminal) مجوزها را ترمیم کرد، اما با پیروی از اپل و با فرض این که این کار هیچ فایده‌ای نخواهد داشت و ممکن است مشکلات بیشتری را ایجاد کند، در اینجا به این مورد نمی‌پردازیم.

 

چگونه مشکلات خاموش کردن و عدم پاسخگویی مک را برطرف کنیم

راهنمای جامع روش تعمیر مک

روش تعمیر مکینتاشی که خاموش نمی‌شود

اگر مک شما خاموش نمی‌شود، ممکن است به این دلیل باشد که سعی دارد تا برنامه‌های پس‌زمینه را ببندد. توصیهٔ ما این است که صبور باشید. گاهی اوقات که لازم است تا اطلاعاتی از برنامه‌ها ذخیره شوند، ممکن است که بسته شدن برنامه‌ها مدتی طول بکشد.

در عین حال ممکن است مشکلی در برخی برنامه‌ها وجود داشته باشد که مانع از خاموش شدن مک شما می‌شود. نگاهی به Dock بیندازید و ببینید که آیا یک آیکون برنامهٔ تندرستی وجود دارد یا خیر، این نشان می‌دهد که چیزی نیاز به توجه دارد. شاید این فقط Pages یا Word باشد که می‌پرسد آیا می‌خواهید فایل را ذخیره کنید یا خیر.

اگر مشکلی باعث تأخیر شده که قابل رفع نیست، ممکن است مجبور به Force Quit (خروج اجباری) شوید - مراقب باشید، ممکن است برخی اطلاعات را از دست بدهید. ما در مقالهٔ دیگری «روش انجام خروج اجباری یا Control + Alt + Delete در یک مک» را توضیح داده‌ایم.

اگر نمی‌توانید Force Quit (خروج اجباری) کنید، دکمهٔ پاور را فشار داده و نگه دارید تا مک خاموش شود.

توجه داشته باشید که هنگام ری‌استارت کردن مک، ممکن است از شما سؤال شود که آیا می‌خواهید تمام برنامه‌هایی را که قبلاً باز بوده‌اند را دوباره باز کنید. به شما توصیه می‌کنیم که به این سؤال پاسخ نه بدهید، زیرا در صورتی که برنامه‌ای مشکل داشته باشد، در صورت باز کردن دوبارهٔ آن برنامه مجدداً همان مشکل را ایجاد خواهد کرد.

روش تعمیر یک مک فریز شده

اگر مشکل شما این است که مک شما در وسط کار فریز شده است یا یک برنامه واکنشی از خود نشان نمی‌دهد، می‌توانید با راست کلیک / کنترل کلیک بر روی آیکون آن برنامه در Dock و انتخاب Force Quit (خروج اجباری) آن را مجبور به خروج کنید.

همچنین می‌توانید با فشار دادن همزمان کلیدهای Command + Alt + Escape یک برنامه را مجبور به Force Quit (خروج اجباری) کنید.

همچنین می‌توانید با فشار دادن همزمان کلیدهای command + ctl + eject بر روی لپتاپ مک خود، آن را مجبور به ری‌استارت شدن کنید. یا دکمهٔ پاور را نگه دارید تا باز هم به همان نتیجه برسید.

توجه داشته باشید که اگر مجبور به Force Quit (خروج اجباری) شوید یا مجبور شوید که مک خود را ری‌استارت کنید، ممکن است برخی از اطلاعات را از دست بدهید. در این صورت برای بازگرداندن اطلاعات از دست رفته، اگر یک نسخهٔ پشتیبان تایم ماشین داشته باشید، ممکن است بتوانید از همان تاریخ بازیابی کنید. در این مورد بخوانید: روش بازیابی فایل‌های مک از تایم ماشین

همچنین یک راهنمای کامل در مورد «اگر مک شما متوقف و یا اصطلاحا فریز شد باید چه کار کنید؟ » داریم که می‌توانید مطالعه کنید.

در صورت مشاهدهٔ توپ ساحلی چرخان چه باید کرد

توپ رنگی که هر زمان مک شما مشکل داشته باشد صفحه نمایش شما را مزین می‌کند چند نام دارد، اپل آن را مکان‌نمای چرخان صبر کردن می‌نامد، اما ما دوست داریم آن را توپ ساحلی چرخان بنامیم.

توپ ساحلی وقتی ظاهر می‌شود که مک شما سعی دارد چندین کار را همزمان انجام دهد. یا به عبارت دقیق‌تر، وقتی برنامه‌ای نتواند از پس تمام کارهایی که قرار است انجام دهد برآید، توپ ساحلی شروع به چرخش می‌کند. تا حدودی شبیه به این است که دارد می‌گوید در حال حاضر کمی سرش شلوغ است و به زودی برمی‌گردد. شاید هم به این اشاره دارد که بروید در باغ کمی توپ‌بازی کنید.

معمولاً توپ ساحلی فقط برای چند ثانیه روی صفحه ظاهر می‌شود. البته زمانی که منظورش Spinning Beach Ball of Death (توپ ساحلی چرخان مرگ) نباشد (چیزی شبیه صفحه آبی مرگ در یک PC ویندوزی، که تقریباً به همان اندازه کشنده نیست). اگر بیش از آنچه که باید توپ ساحلی را می‌بینید، می‌توانید بخش‌های CPU و RAM را در Activity Monitor بررسی کنید و ببینید که آیا چیزی وجود دارد که بیشتر از سهم خود مصرف می‌کند (در بخش بعدی در مورد Activity Monitor اطلاعات بیشتری کسب خواهید کرد).

همچنین بخوانید: آموزش رفع مشکل صفحه آبی مرگ در مک

دلیل دیگر این که شما توپ ساحلی را مشاهده می‌کنید این است که فضای خالی کمی در مک خود دارید. همان طور که در بالا نیز گفتیم، ما همیشه توصیه می‌کنیم که 10٪ از کل فضای هارد دیسک خود را آزاد نگه دارید. اگر به نقطه‌ای برسید که با کمبود فضای خالی در هارد دیسک مواجه شوید، این می‌تواند باعث کُند شدن مک شما شود زیرا فضای کمتری برای تعویض فایل‌ها وجود دارد.

ممکن است که یک برنامه یا یک پردازش مشکل ایجاد کند. نگاهی به Activity Monitor بیندازید تا ببینید آیا چیزی هست که بیش از حد منابع را مصرف می‌کند. در Activity Monitor می‌توانید یک برنامه را ببندید یا یک پردازش را متوقف کنید. (اما همان طور که پیش از این گفتیم، این یک فرآیند Root است، به آن دست نزنید).

یکی از برنامه‌هایی که اغلب باعث ظاهر شدن توپ ساحلی می‌شود، سافاری است. اگر هنگام گشت و گذار در وب توپ ساحلی را مشاهده می‌کنید، ممکن است صفحه وب مورد جستجوی شما مشکل‌ساز باشد. وقتی به Activity Monitor نگاه کنید، ممکن است نام آن به خوبی نشان داده شود، اگر چنین است، آن صفحه وب را ببندید.


مشکلات عملکردی مک

راهنمای جامع روش تعمیر مک

مک به کُندی کار می‌کند

اگر مک شما به آهستگی در حال اجرا است، برنامه‌ای که ادعا می‌کند سرعت مک شما را افزایش می‌دهد دانلود نکنید. اولین کاری که باید انجام دهید این است که سعی کنید بفهمید چه چیزی باعث کُند شدن سرعت مک شده است. برای فهمیدن آن مراحل زیر را دنبال کنید.

چیزهایی وجود دارد که می‌توانید در Activity Monitor بررسی کنید. Activity Monitor را باز کنید (از مسیر Applications > Utilities > Activity Monitor یا با فشردن کلیدهای cmd + space و تایپ کردن Activity Monitor).

پنج برگهٔ مختلف در قسمت بالا وجود دارد: CPU، Memory، Energy، Disk و Network.

برای این که بفهمید آیا چیزی هست که بیش از حد از توان یا حافظه استفاده می‌کند، بر روی Memory کلیک کنید.

پنجرهٔ نتایج لیستی از تمام پردازش‌های در حال اجرا بر روی مک شما و همچنین نمودار استفاده از حافظه را نمایش می‌دهد. اگر سبز باشد، همه چیز در سیستم شما به خوبی انجام می‌شود (هر چند هنوز هم می‌توانید از بستن چند مصرف کنندهٔ حافظه بهره‌مند شوید).

اگر کهربایی یا قرمز باشد، مک. او. اس در مدیریت حافظه مشکل دارد که می‌تواند دلیل کُند بودن مک شما باشد. این می‌تواند به دلیل یک برنامهٔ بیش از حد مصرف کنندهٔ حافظه باشد. برای این که بفهمید کدام برنامه‌ها یا پردازش‌ها بد عمل می‌کنند، لیست را بر اساس میزان استفاده از حافظه (فلش رو به پایین) مرتب کنید، و به این صورت می‌توانید مقصر را شناسایی کنید.

اطمینان حاصل کنید که پردازش‌هایی که به عنوان ستون کاربر root ذکر شده است را نادیده بگیرید و بر روی برنامه‌هایی که از حساب کاربری شما در حال اجرا هستند تمرکز کنید. پردازش‌های root را متوقف نکنید.

اگر برنامه‌ای نسبت به برنامه‌های دیگر از حافظهٔ بیشتری استفاده می‌کند، می‌توانید با انتخاب برنامه و بستن آن از منوی آن برنامه، یا کلیک بر روی آن در Activity Monitor و سپس کلیک بر روی آیکون X در بالا سمت چپ منو، آن را ببندید.

در بلوک پایین جدول می‌توانید میزان حافظه (RAM) و میزان استفاده از حافظه را بررسی کنید. اگر دلیل این که مک شما مشکل دارد این است که رم کافی ندارید، می‌توانید رم خود را ارتقاء دهید. در مقالهٔ دیگری می‌توانید «روش ارتقاء رم (RAM) در مک» را مطالعه کنید.

اگر یک برنامه CPU را بیش از حد درگیر می‌کند، ممکن است مشکلاتی را نیز ایجاد کند.

بر روی برگهٔ CPU کلیک کرده و اطلاعاتی مشابه برگهٔ Memory را مشاهده خواهید کرد. نمودار پایین، استفاده از پردازنده توسط کاربر (با رنگ آبی) و توسط سیستم (با رنگ قرمز) را نشان می‌دهد.

اگر برنامه‌ای را مشاهده کردید که به مقدار قابل توجهی از چرخه‌های CPU استفاده می‌کند، از آن برنامه خارج شوید و باید متوجه بهبود عملکرد در مک خود بشوید.

اگر به نظر می‌رسد که یک پردازش root بیش از حد از CPU استفاده می‌کند، فقط آن پردازش را متوقف نکنید، این معمولاً نشانهٔ یک مشکل دیگر است. نام پردازش را در گوگل جستجو کنید و پیدا کنید که چه کاری انجام می‌دهد. یکی از مقصران همیشگی kernel_task است. این نمایانگر هستهٔ مک. او. اس است و بسیاری از وظایف سطح پایین را انجام می‌دهد. اگر بیش از چند درصد از چرخهٔ پردازنده را استفاده می‌کند، می‌تواند به این دلیل باشد که شما یک افزونهٔ سیستم یا نرم‌افزار دیگری را که به سیستم دسترسی دارد را نصب کرده‌اید که باعث ایجاد ناسازگاری می‌شود.

برخی از کاربران گزارش داده‌اند که مک‌بوک ایر هنگامی که دمای محیط بسیار گرم است، بسیار کُند عمل می‌کند و این به عنوان چرخهٔ مصرف بیش از حد از پردازشگر kernel_task نشان داده می‌شود. در این صورت تها راه حل معقول انتقال آن به جایی خنک‌تر است.

همچنین در مقالهٔ دیگری نکاتی دیگر در مورد این که «چگونه سرعت مک کُند شده را بالا ببریم» و آموزش هم در مورد «روش دیفرگ / Defrag کردن یک مک (و این که چرا به آن نیاز ندارید) » داریم که می‌توانید مطالعه کنید.

وایفای کُند است یا کار نمی‌کند

اگر با وایفای (WiFi) مشکل دارید، یا اتصال شما به اینترنت مرتباً افت می‌کند یا قطع می‌شود، یا این که اصلاً کار نمی‌کند، چند مرحله وجود دارد که باید امتحان کنید تا مشکل را حل کنید.

با خاموش و روشن کردن وایفای در مک خود شروع کنید.

ببینید آیا این کار مشکل را برطرف می‌کند یا خیر. در غیر این صورت ما «آموزش جامع رفع مشکلات وایفای در مک» را داریم که باید مطالعه کنید.

بلوتوث کار نمی‌کند

اگر می‌خواهید از لوازم جانبی بلوتوثی مانند صفحه کلید یا ماوس استفاده کنید، یا اگر می‌خواهید از ویژگی دیگری مانند AirDrop استفاده کنید که به بلوتوث نیاز دارد، ممکن است با مشکلاتی از جمله خطای Bluetooth Not Available (بلوتوث در دسترس نیست) مواجه شوید.

عیب‌یابی را با ری‌استارت کردن مک خود شروع کنید، گاهی اوقات این تنها چیزی است که برای رفع این مشکل لازم است.

سپس بلوتوث مک خود را خاموش کرده و مجدداً روشن کنید. برای انجام این کار، بر روی آیکون Bluetooth در سمت راست بالای نوار منوی مک خود کلیک کنید.

وسایل بلوتوثی خود را مجدداً متصل کنید.

اگر اتصال برقرار نشد، دستگاه بلوتوثی را خاموش و روشن کرده و دوباره اتصال را امتحان کنید.

در مرحلهٔ بعدی سعی کنید هر دستگاه بلوتوثی دیگری که ممکن است تداخل ایجاد کند را دور کنید.

اگر هنوز هم با مشکل روبرو هستید، مرحلهٔ بعدی حذف برخی از فایل‌ها از Preferences (تنظیمات برگزیده) است.

Finder را باز کرده و ابتدا Go و سپس Go to Folder را از منو انتخاب کنید. /Library/Preferences را تایپ کرده و بر روی Go کلیک کنید.

فایل com. apple. Bluetooth. plist را پیدا کرده و آن را حذف کنید.

سپس به Finder برگردید و Go to Folder را انتخاب کرده و ~/Library/Preferences/ByHost را تایپ کنید. این بار فایل com. apple. Bluetooth. xxx. plist را پیدا کرده و حذف کنید (توجه داشته باشید که بعد از Bluetooth مجموعه‌ای از اعداد حروف تصادفی وجود خواهد داشت).

هنگام ری‌استارت کردن مک، این فایل‌ها دوباره تولید می‌شوند و امیدوارم که به درستی کار کنند!


مشکلات مربوط به برق

راهنمای جامع روش تعمیر مک

مک‌بوک شارژ نمی‌شود

اگر لپتاپ مک شما شارژ نمی‌شود، مواردی برای آزمایش کردن وجود دارد:

فقط برای غیر محتمل شمردن این که پریز مشکل داشته باشد، آن را به پریز دیگری متصل کنید.

از کابل برق متفاوتی استفاده کنید - ببینید آیا می‌توایند یک کابل از یک دوست قرض بگیرید. اگر با کابل دیگری شارژ شود، می‌دانید مشکل از کابل شما است. اگر مک و کابل را به Apple Store ببرید، احتمالاً اپل کابل را به صورت رایگان جایگزین خواهد کرد.

اگر هنوز هم مک‌بوک شارژ نمی‌شود، بررسی کنید که آیا کابل یک لپتاپ مک دیگر را شارژ می‌کند یا نه. به این صورت حداقل می‌دانید که مشکل از کابل شما نیست.

اگر هنوز هم مک‌بوک شارژ نمی‌شود، چند ترفند دیگر نیز وجود دارد که می‌توانید قبل از این که مک‌بوک خود را به Apple Store برسانید، آنها را نیز امتحان کنید.

ابتدا می‌توانید SMC مک‌بوک خود را ریست کنید. این System Management Controller (کنترل کنندهٔ مدیریت سیستم) است. برای ریست کردن SMC، ابتدا باید مک‌بوک خود را خاموش کنید. پس از خاموش کردن مک‌بوک، آداپتور برق MagSafe را متصل کرده و دکمه‌های Control + Shift + Option و دکمهٔ پاور را قبل از این که همهٔ آنها را به طور همزمان رها کنید، برای مدت زمان چهار ثانیه پایین نگه دارید. برای کسب اطلاعات بیشتر «روش ریست کردن SMC در مک» را نیز مطالعه کنید.

پس از ریست شدن SMC، دکمهٔ پاور را فشار دهید تا مک‌بوک راه‌اندازی شود و ببینید که آیا مشکل برطرف شده است یا خیر.

اگر مشکل را برطرف نکرد، ممکن است باتری شما در پایان عمر خود باشد و شما باید مک‌بوک خود را برای سرویس به اپل ببرید.

در ضمن، اگر یک مک‌بوک قدیمی با باتری قابل جابجایی دارید، می‌توانید با در آوردن کامل باتری و قرار دادن مجدد آن، آن را ریست کنید. با انجام این کار ممکن است که مشکل برطرف شود. اما بر اساس سن دستگاه شما، ممکن است که به پایان عمر باتری خود نزدیک شده باشید.

شارژ مک خیلی سریع تمام می‌شود

اگر بر روی آیکون باتری در نوار منوی بالای مک خود کلیک کنید، می‌توانید ببینید که چه برنامه‌هایی از برق قابل توجهی استفاده می‌کنند. اگر می‌خواهید یک روز را به دور از منبع تغذیه طی کنید و باتری مک‌بوک کمی بیشتر عمر کند، آن برنامه‌ها را ببندید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد برنامه‌ها و پردازش‌های پرمصرف، نگاهی به برگهٔ Energy در Activity Monitor بیندازید.

Activity Monitor به شما نشان می‌دهد که برنامه‌های باز چه مقدار برق مصرف می‌کنند و همچنین این که مصرف برق در طول زمان چگونه تغییر کرده است. همچنین می‌توانید ببینید که آیا برنامه‌های در حال اجرا در واقع از ویژگی App Nap اپل استفاده می‌کنند یا خیر.

App Nap یکی از ویژگی‌های اپل بود که در Mavericks معرفی شد و به برنامه‌های غیرفعال اجازه می‌دهد تا به خواب بروند. این امر باعث کاهش مصرف انرژی و طولانی‌تر شدن عمر باتری می‌شود.

نمی‌دانید مک شما چند سال باید دوام بیاورد؟ این مطلب را بخوانید: مکینتاش‌ها تا چه مدت قابل استفاده هستند؟
 

 

مطالب مشابه

هنوز نظری برای این مطلب ثبت نشده است، برای ارسال نظر لطفا وارد شوید..

تیم کوک
هر زمان که خود را در کنار اکثریت دیدید، زمان مکث و تأمل فرا رسیده است.

برنامه‌ها

بازی‌ها

آموزش‌ها

اخبار
F+⌘