یک رمز عبور مناسب چگونه باید باشد؟

30
مرداد 1399
زمان تقریبی مطالعه این مطلب حدود 8 دقیقه
0 نظر 2020 بازدید

یک رمز عبور مناسب چگونه باید باشد؟ 

یک رمز عبور مناسب چگونه باید انتخاب شود؟ در این مقاله خواهید آموخت که چگونه یک رمز عبور قوی و ایمن را انتخاب کنید و چگونه رمز عبورها را به طور مؤثر در مک خود مدیریت کنید.

-----

سافت‌مک: رمز عبورها در همه جای زندگی دیجیتالی ما وجود دارد: ایمن‌سازی ایمیل، حساب بانکی، رسانه‌های اجتماعی و موارد دیگر. اطمینان از ایمن بودن حساب‌های آنلاین خودمان از چشمان کنجکاو مهم است. اما به چه صورت می‌توانید یک رمز عبور قوی و ایمن ایجاد کنید؟

راهنمای سودمند ما را مطالعه کنید تا در مورد انتخاب یک رمز عبور ایمن، و این که آیا باید از iCloud Keychain استفاده کنید یا نه، و همچنین روش مدیریت رمز عبورها در مک خود به صورت مؤثرتر، بیاموزید.

اگر رمز عبور خود را در مک فراموش کرده‌اید، مقالهٔ دیگر ما با عنوان «روش بازیابی رمز عبور فراموش شده مک» و برای تغییر رمز عبور مک خود «روش تغییر رمز عبور مدیر در مک» را مطالعه کنید، و مقالهٔ «روش یافتن هرگونه رمز عبوری در یک مک» نیز می‌توانید برای شما سودمند باشند.

اگر رمز عبور خود را در آیفون فراموش کرده‌اید، مقالهٔ دیگر ما با عنوان «چگونه می‌توان رمز عبور فراموش شده آیفون یا آیپد را دور زد» و برای تغییر رمز عبور آیفون خود «روش تغییر رمز عبور در آیفون»، و اگر می‌خواهید یک رمز عبور ایجاد کنید «روش ایجاد یک رمز عبور برای آیفون» را مطالعه کنید. 

 

روش انتخاب یک رمز عبور مناسب

رمز عبور مناسب چگونه رمز عبوری است؟ در این مورد نظرات متفاوتی وجود دارد، اما برخی رویکردهای کلی وجود دارد که همه در مورد آنها توافق دارند.

کارشناسان امنیتی می‌گویند که یک رمز عبور مناسب حاوی حروف بزرگ و کوچک، نقطه‌گذاری و یک عدد است و طول آن باید بین 8 تا 14 کاراکتر باشد. یک رمز عبور قابل اطمینان باید حدس زدن آن برای انسان‌ها و کامپیوترها دشوار باشد، اما یادآوری آن برای شما آسان باشد. اگر رمز عبور شما برای به خاطر سپردن آنقدر سخت است که مجبور هستید آن را بنویسید یا آن را بر روی یک برگ یادداشت روی میز خود بچسبانید، چنین رمز عبوری تقریباً بی‌فایده است.

برخی از راهکارهای زیر را برای ایجاد رمز عبورهای مناسب امتحان کنید:

  • از یک الگوریتم یا تولید کنندهٔ رمز عبور استفاده کنید. با این حال، به خاطر سپردن رمز عبورهایی که به این صورت ایجاد می‌شوند سخت است. بنا بر این ممکن است لازم باشد تا آن را همراه با یک برنامهٔ مدیریت رمز عبور استفاده کنید.
  • از کلماتی با غلط‌های املایی عمدی استفاده کنید، چون این کلمات در فرهنگ لغت ظاهر نمی‌شوند، یا کلمات نامأنوسی را از خودتان بسازید.
  • از یک برنامهٔ مدیریت رمز عبور استفاده کنید. این موضوع در ادامهٔ این مقاله با جزئیات بیشتری مورد بحث قرار خواهد گرفت.

مواردی که باید از آنها اجتناب کنید

هرگز از اطلاعات شخصی مانند روز تولد، شماره تلفن، شماره کد ملی یا بیمه تأمین اجتماعی به عنوان رمز عبور خود استفاده نکنید: با کمی تحقیق می‌شود به راحتی آن را حدس زد و در صورت هک شدن، سایر اطلاعات شما می‌توانند در معرض خطر قرار گیرند.

به دلایلی مشابه، استفاده از اسامی یا جزئیات خانوادگی یا موارد مهم دیگر نیز بد است. از ورود به حساب بانکی خود با رمز عبورهایی مثل David یا 8thApril خودداری کنید.


رمز عبور در مقایسه با عبارت عبور

یک رمز عبور مناسب چگونه باید باشد؟

تفاوت یک عبارت عبور (Passphrase) با یک رمز عبور (Password) در فاصله‌گذاری بین کلمات است. عبارت عبور عموماً شامل 3 - 4 کلمه هستند و همچنان استانداردهای رمز عبور مناسبی مانند استفاده از حروف بزرگ و نقطه‌گذاری در مورد آنها هم صدق می‌کند. My neighbour has Cats! یا Tehran gets very cold نمونه‌هایی از عبارت عبور هستند.

عبارت‌های عبور بهتر از رمزهای عبور در نظر گرفته می‌شوند، زیرا آنها ضمن این که روشی برای ایجاد یک رمز عبور پیچیده ارایه می‌دهند، به راحتی قابل یادآوری و تایپ کردن هستند.

در حال حاضر بسیاری از برنامه‌ها و وب سایت‌ها از استفاده از عبارت عبور پشتیبانی می‌کنند. همانند ایجاد رمز عبور معمولی، یک عبارت عبور مناسب هم برای شما بی‌نظیر خواهد بود و حدس زدن آن برای هر کسی آسان نخواهد بود. توصیه می‌کنیم که در صورت امکان از عبارت عبور استفاده کنید.


روش ایمن نگه داشتن یک رمز عبور

اگر رمزهای عبور (یا عبارت‌های عبور) بسیار عالی هم به صورت نادرستی نگهداری و مدیریت شوند، حتی می‌توانند بسیار مضر باشند. در اینجا برخی از عادت‌های خوبی که باید رعایت کنید ذکر شده است:

  • هرگز رمز عبور خود را به اشتراک نگذارید.
  • زمانی که رمز عبور خود را تایپ می‌کنید، به دیگران اجازه ندهید که نگاه کنند.
  • پس از استفاده از سیستم‌های عمومی یا اشتراکی، به درستی از آنها خارج (Log out) شوید.
  • هر 3 تا 6 ماه رمز عبور خود را تغییر دهید و دیگر از رمز عبورهای قبلی استفاده نکنید.


آیا باید از iCloud Keychain اپل استفاده کنید؟

یک رمز عبور مناسب چگونه باید باشد؟

اپل iCloud Keychain را در Mac OS X Mavericks (10.9 به عنوان روشی مناسب برای ذخیره و همگام‌سازی نام‌های کاربری، رمزهای عبور و اطلاعات کارت اعتباری شما در تمام دستگاه‌های تأیید شدهٔ شما، معرفی کرد. اپل اظهار داشت که iCloud Keychain در تمام دستگاه‌های شما با تکنیک‌های رمزگذاری صنعتی استاندارد، هم در زمان انتقال و هم در ابر، محافظت می‌شود. این نهایت ایمنی است که می‌توانید دریافت کنید، بنا بر این اگر نگران این هستید که اطلاعات شما در پایانهٔ اپل به اندازهٔ کافی ایمن نباشد، جای نگرانی نیست.

تصمیم شما مبنی بر استفاده از iCloud Keychain به نیازهای شما و روش استفاده از کامپیوتر(های) خودتان بستگی دارد. کی‌چین (keychain) ابری فقط با مرورگر سافاری کار می‌کند و نه مرورگرهای دیگری مانند فایرفاکس یا کروم. علاوه بر این با برخی از نرم‌افزارهای مدیریت رمز عبور سازگار نیست.

برای بسیاری از افراد این عوامل به تنهایی می‌تواند یک عامل بازدارنده باشد، اما اگر سافاری را دوست دارید و فقط از مک استفاده می‌کنید، گزینهٔ رایگان و قابل اطمینانی است.

در استفاده از iCloud Keychain ملاحظاتی وجود دارد که باید از آنها آگاه باشید:

  • اگر نگران فضای ذخیره‌سازی ابری هستید یا نمی‌خواهید این کار را انجام دهید، می‌توانید اطلاعات خود را در آی‌کلود ذخیره کرده و به سادگی اطلاعات کی‌چین خود را به صورت محلی ذخیره کنید. این از طریق وایفای در هر دستگاه تأیید شده‌ای به روز رسانی می‌شود.
  • اگر بر روی یک کامپیوتر اشتراکی کار می‌کنید، توجه داشته باشید که هر کسی که در حساب کاربری شما باشد، به تمام ورودها (Login) یا سایت‌های شما دسترسی خواهد داشت. حتماً مطمئن شوید که از حساب‌های خود خارج (Log out) می‌شوید یا یک رمز عبور برای زمان خواب دستگاه یا رفتن به حالت اسکرین سیور تنظیم کنید.

برای شروع استفاده از iCloud Keychain در مک خود، به System Preferences (تنظیمات برگزیدهٔ سیستم) بروید، سپس بر روی iCloud کلیک کرده و Keychain را انتخاب کنید. اپل آیدی و رمز عبور خود را وارد کرده و دستورالعمل‌ها برای تکمیل تنظیمات را دنبال کنید.

استفاده از iCloud Keychain سودمند است، اما نه به اندازهٔ یک نرم‌افزار مدیریت رمز عبور مستقل. اگر به دنبال چیزی قوی‌تر هستید، باید به جای iCloud Keychain یا همراه با آن، از یک برنامهٔ کاملاً برجستهٔ مدیریت رمز عبور نیز استفاده کنید.


بهترین برنامه‌های مدیریت رمز عبور

آیا برنامه‌های مدیریت رمز عبور برای شما مناسب هستند؟ این به عوامل مختلفی بستگی دارد. اگر ده‌ها حساب کاربری دارید و روزانه به چندین حساب کاربری وارد می‌شوید، ممکن است تمایل داشته باشید که از یک برنامهٔ مدیریت رمز عبور استفاده کنید. آنها روال کار شما را ساده‌تر کرده و روند آزار دهندهٔ وارد کردن آن همه اطلاعات را به یک فرآیند تک کلیکی تبدیل می‌کنند.

اگر پیش از این از iCloud Keychain استفاده می‌کرده‌اید، یک برنامهٔ مدیریت رمز عبور می‌تواند امکانات بیشتری از قبیل سازگاری کامل مرورگر، ذخیرهٔ اسناد حساس، گزینه‌های سازمانی، سازگاری متقابل پلتفرم و ممیزی‌های امنیتی را نیز ارایه دهد.

ما در مقاله‌های جداگانه‌ای نگاهی به بهترین گزینه‌ها انداخته‌ایم (بهترین برنامه‌های مدیریت رمز عبور برای آیفون و همچنین بهترین برنامه‌های مدیریت رمز عبور برای مک) اما در اینجا نیز لیست اولیه‌ای از نرم‌افزارهای محبوب برای شروع کار وجود دارد. از نرم‌افزارهای رایگان گرفته تا نرم‌افزارهای سطح بالا.

نرم‌افزار مدیریت رمز عبور LastPass

قیمت: رایگان در Mac App Store - برنامه‌های آی. او. اس به ارتقاء پولی نیاز دارند.

اگر برایتان سخت است که پولی بابت یک برنامه پرداخت کنید، LastPass نرم‌افزار خوبی برای شروع است. چه چیزی بهتر از یک نرم‌افزار رایگان؟

نرم‌افزار LastPass برای کاربرانی که خواهان افزایش امنیت با حداقل تلاش هستند ایده‌آل است. یک رویکرد ذخیره‌سازی کاملاً مبتنی بر وب می‌تواند دل‌انگیز باشد. تنها نکتهٔ منفی در اینجا این است که رابط کاربری آن فاقد ظاهر و احساس واقعی مک است.

نرم‌افزار مدیریت رمز عبور OneSafe

قیمت: 19.99 پوند / 19.99 دلار در Mac App Store - 3.99 پوند / 3.99 دلار برای آی. او. اس در App Store.

نرم‌افزار OneSafe مدیریت رمز عبور و امکانات آن را با قیمتی مناسب ارایه می‌دهد. بر خلاف بیشتر رقبا، OneSafe به شما این امکان را می‌دهد تا از چهار مکانیسم باز کردن قفل مختلف برای دسترسی به داده‌های خود استفاده کنید. همچنین شامل یک ویژگی کشیدن و رها کردن برای ذخیرهٔ اسناد و فایل‌ها است.

نرم‌افزار مدیریت رمز عبور 1Password

قیمت: رایگان در Mac App Store - رایگان در App Store آی. او. اس - عضویت ماهیانه: 3.49 پوند / 3.99 دلار - عضویت سالیانه: 34.99 پوند / 35.99 دلار.

سلطان فعلی مدیریت رمز عبور در مک. 1Password برای ویژگی‌های پرمیوم هزینهٔ بالایی را دریافت می‌کند. افزونه‌هایی برای هر مرورگر، سازماندهی قدرتمند، اشتراک‌گذاری کیف پول همراه با یک رابط کاربری خوش دست، همگی دلایل خوبی برای در نظر داشتن این برنامه هستند.

 

 

مطالب مشابه

هنوز نظری برای این مطلب ثبت نشده است، برای ارسال نظر لطفا وارد شوید..

استیو جابز (استیون پال جابز)
کیفیت را همواره شاخص بدانید. برخی از مردم به محیطی که در آن تنها بهترین و عالی ترین پذیرفته است تعلق ندارند.

برنامه‌ها

بازی‌ها

آموزش‌ها

اخبار
F+⌘