روش استفاده از ترمینال / Terminal در مک

12
مرداد 1399
زمان تقریبی مطالعه این مطلب حدود 7 دقیقه
0 نظر 5073 بازدید

 روش استفاده از ترمینال / Terminal در مک

ترمینال، خط فرمان را به مک شما بازمی‌گرداند. در اینجا روش استفاده از آن برای شخصی‌سازی و عیب‌یابی مک و همچنین متداول‌ترین فرمان‌های ترمینال آورده شده است.

-----

سافت‌مک: ترمینال (Terminal) یک رابط خط فرمان برای کنترل سیستم عامل مبتنی بر یونیکس (UNIX) که در لایه‌های زیرین مک. او. اس در خفا عمل می‌کند، ارایه می‌دهد. در اینجا تمام چیزهایی که شما باید در مورد ترمینال بدانید، و آنچه که می‌تواند برای شما و مک شما انجام دهد، آورده شده است.

 

ترمینال مک چیست؟

از بین تمام ابزارهای مک، تعداد کمی هستند که مانند ترمینال درست شناخته نشده باشند. در نگاه اول، این با تمام آن چیزی که مک باید باشد بسیار در تضاد است. آیا رابط کاربری گرافیکی همهٔ ماجرا نیست، که نیازی نباشد خودمان را با یادگیری دستورالعمل‌های پنهان و تایپ کردن آنها در خط فرمان نگران کنیم؟

خُب، بله همین طور است. اما یادگیری این فرمان‌ها و استفاده از آنها، به شما این امکان را می‌دهد تا عناصر مک خود را سفارشی‌سازی کنید، کارهایی را انجام دهید که در غیر این صورت باعث زحمت هستند یا به نرم‌افزار اضافی احتیاج دارند، و در صورت بروز خرابی بتوانید به سرعت عیب‌یابی کنید.

اولین چیزی که می‌توان در مورد ترمینال گفت این است که یک برنامهٔ کاربردی است و در پوشهٔ Utilities در Applications قرار دارد. شما آن را مانند هر برنامهٔ دیگری اجرا می‌کنید، و زمانی که این کار را انجام دادید، خواهید دید که اپل از یک محیط خط فرمان یونیکس، معروف به شل (shell) استفاده می‌کند. انواع مختلف شل وجود دارد؛ اپل از شلی به نام Bash استفاده می‌کند.

نوار عنوان یک پنجرهٔ ترمینال، نام کاربر فعلی، نوع شِل، و اندازهٔ پنجره به پیکسل را نشان می‌دهد. اگر به خط فرمان در داخل پنجره نگاه کنید، خواهید دید که هر خط با نام مک شروع می‌شود و با نام کاربر فعلی دنبال می‌شود. مکان نما توسط یک کادر خاکستری نشان داده می‌شود.

می‌توانید شِل‌های دیگری را نیز با ترمینال اجرا کنید، اما باید خودتان آنها را نصب کنید. فرامین در یونیکس مخصوص همان شِل هستند، بنا بر این مهم است که بدانید وقتی نکاتی را در یونیکسی با طعم متفاوت می‌نویسید، آیا در حال استفاده از شل مناسب برای فرمان‌ها هستید یا برعکس.


روش استفاده از ترمینال در مک

استفاده از ترمینال ساده است: شما یک فرمان را در خط فرمان تایپ می‌کنید و برای اجرا کردن آن Return را فشار می‌دهید. یک فرمان شامل سه عنصر است؛ خود فرمان، که یک ابزار خاص را فراخوانی می‌کند؛ گزینه‌ای که خروجی فرمان را تعدیل می‌کند؛ و یک آرگومان، که منبعی را که فرمان در آن عمل خواهد کرد را فراخوانی می‌کند.

غالباً، آرگومان شکل یک فایل خاص را به خود می‌گیرد، در این صورت باید مسیر فایل را در انتهای فرمان تایپ کنید. با این وجود یک میانبر وجود دارد. اگر فایل را در Finder پیدا کردید، می‌توانید آن را بر روی پنجرهٔ ترمینال بکشید و رها کنید و ترمینال مسیر آن را استخراج کرده و آن را درون فرمان شما قرار می‌دهد.

در هنگام استفاده از هر رابط خط فرمان، چند قانون وجود که باید به خاطر داشته باشید. یکی از این موارد این است که هر کاراکتر، از جمله فضاهای خالی، دارای اهمیت هستند. بنا بر این اگر فرمانی را از یک وب سایت، مجله یا کتاب کپی می‌کنید، باید مطمئن شوید که آن را دقیقاً مطابق آنچه نشان داده شده است تایپ می‌کنید.

شما می‌توانید فرمان‌های قبلی را بدون تایپ مجدد آنها و با استفاده از فلش رو به بالای صفحه کلید به فرمان مورد نظر رفته و سپس برای اجرای آن Return را فشار دهید. و با فشار دادن کلیدهای میانبر Control + C می‌توانید یک فرمان را قطع کنید.

فرمان‌های ترمینال

برای دیدن لیستی از فرامین موجود، کلید Escape را پایین نگه دارید و هنگامی که از شما سؤال شد که آیا می‌خواهید تعداد مشخصی از امکانات نشان داده شود، Y را فشار دهید. لیستی از فرامین همراه با معنی عملکرد آنها در کنارشان را مشاهده خواهید کرد. اگر کلید فاصله (spacebar) را فشار دهید، فرامین بیشتری بارگیری می‌شوند. برای خارج شدن و بازگشت به خط فرمان، کلید Q را فشار دهید.

یونیکس راهنمای داخلی خود را دارد و می‌توانید برای یافتن اطلاعات بیشتر دربارهٔ یک فرمان، آن را در ترمینال فراخوانی کنید. برای استفاده از آن، عبارت [command] را تایپ کنید، در اینجا command نام فرمانی است که می‌خواهید اطلاعات بیشتری راجع به آن به دست بیاورید.

موقعیت مکانی در ترمینال

وقتی شما فرمانی را در ترمینال تایپ می‌کنید، در موقعیت مکانی فعلی شما اجرا می‌شود، مگر این که موارد دیگری را مشخص کنید. زمانی که یک پنجرهٔ جدید ترمینال را اجرا می‌کنید، موقعیت مکانی آن در سطح بالای فهرست Home شما قرار دارد، بنا بر این هر فرمان وابسته به آن موقعیت مکانی است.

برای تغییر موقعیت مکانی، از cd و مسیر مکانی که می‌خواهید به آن بروید استفاده کنید. برای بازگشت به حالت پیش‌فرض، cd ~/ را تایپ کنید تا موقعیت مکانی شما از هر کجا که هستید به دایرکتوری Home شما تغییر کند. می‌توانید لیستی از فایل‌ها و پوشه‌ها در موقعیت مکانی فعلی خود را با تایپ کردن ls (که حروف کوچک LS هستند) مشاهده کنید تا آنها را در ترمینال لیست کنید.

روش استفاده از ترمینال / Terminal در مک

فرمان LS محتویات یک دایرکتوری را نمایش می‌دهد


خط فرمان چگونه عمل می‌کند؟

برای آشنایی با روش عملکرد خط فرمان، بیایید با چند فرمان اصلی شروع کنیم. یک فایل در Text Edit و با نام TestFile ایجاد کنید و آن را در پوشه‌ای به نام Test در داخل Documents و در Home Directory خود ذخیره کنید.

در ترمینال، برای رفتن به دایرکتوری Test فرمان cd Documents/Test را تایپ کنید. حالا ls را تایپ کنید تا محتوای پوشه نمایش داده شود. شما باید نتیجه را که TestFile. rtf است را ببینید.

روش استفاده از ترمینال / Terminal در مک

از فرمان cp برای کپی کردن یک فایل استفاده می‌شود

می‌توانید با استفاده از فرمان cp یک کپی از فایل تهیه کنید. فرمان cp TestFile. rtf TestFile-copy. rtf را تایپ کرده و نتیجه را در Finder بررسی کنید. حالا قصد داریم از ترمینال برای انتقال کپی به پوشهٔ دیگری استفاده کنیم، که برای ایجاد آن نیز ازترمینال استفاده خواهیم کرد.

روش استفاده از ترمینال / Terminal در مک

انتقال یک فایل با استفاده از ترمینال

cd را تایپ کرده و سپس پوشهٔ Documents را بر روی پنجرهٔ ترمینال بکشید و Return را فشار دهید. این کار شما را در پوشهٔ Documents در Home Directory شما قرار می‌دهد.

حالا mkdir Test2 را تایپ کنید تا یک دایرکتوری جدید به نام Test2 ایجاد شود. و سپس خط زیر را تایپ کنید تا فایل TestFile-copy. rtf را به دایرکتوری Test2 منتقل کنید.

mv ~/Documents/Test/TestFile-copy.rtf ~/Documents/Test2/TestFile-copy.rtf

«~» مختصرنویسی Home Directory شما است، بنا بر این ~/Documents پوشهٔ Documents در پوشهٔ Home شما است. برای تغییر نام فایل‌ها می‌توانید از فرمان mv نیز استفاده کنید. بنا بر این، در مثال بالا، به جای TestFile-copy. rtf به فایل منتقل شده نام متفاوتی می‌دهید. برای تغییر نام فایل‌ها بدون جابجا کردن آنها، فقط کافیست دایرکتوری دوم را از فرمان حذف کنید.

برای حذف فایل‌های Test، از فرمان rm استفاده کنید. بنا بر این، برای حذف فایل اصلی Test خط زیر را تایپ می‌کنیم که بدون درخواست تأیید، فایل را حذف می‌کند.

~/Documents/Test/TestFile.rtf

اگر در حال حذف فایل‌ها هستید، بهتر است که دو بار بررسی کنید، بنا بر این با گذاشتن -i بلافاصله قبل از نام فایل، مرحلهٔ تأیید حذف کردن را اضافه کنید.

اینها فقط چند مورد از متداول‌ترین فرمان‌های ترمینال بودند، اما اینها باید دورنمایی از روش استفاده از این ابزار کمتر مورد توجه قرار گرفتهٔ مک را به شما ارایه دهند. همچنین باید به شما نشان داده باشد که در استفاده از ترمینال هیچ چیزی برای ترسیدن وجود ندارد، البته تا زمانی که شما برای یادگیری اصول اولیه وقت بگذارید و بدانید که دارید چه کاری را انجام می‌دهید. این مطلب را هم بخوانید: روش نمایش فایل‌های مخفی در مک
 

 

 

مطالب مشابه

هنوز نظری برای این مطلب ثبت نشده است، برای ارسال نظر لطفا وارد شوید..

استیو جابز (استیون پال جابز)
باور کنید که ما همه محدود به چیزی نیستیم، تنها به ما خودمان محدود می‌شویم.

برنامه‌ها

بازی‌ها

آموزش‌ها

اخبار
F+⌘