روش بازیابی اسناد ذخیره نشده یا حذف شده ورد / Word

6
مرداد 1399
زمان تقریبی مطالعه این مطلب حدود 10 دقیقه
0 نظر 2472 بازدید

 روش بازیابی اسناد ذخیره نشده یا حذف شده ورد / Word

ما نکات مفیدی را در مورد چگونگی یافتن اسناد ذخیره نشدهٔ ورد (Word)، روش بازیابی یک سند گمشدهٔ ورد، جایی که این اسناد به صورت خودکار ذخیره می‌شوند، و روش‌های دیگری برای بازیابی نوشته‌هایی که حاصل دسترنج شماست و کاهش استرس شما داریم.

-----

سافت‌مک: چند فاجعهٔ مربوط به کامپیوتر وجود دارد که می‌توانند رنگ از رخسارهٔ شما بربایند. این موارد عبارتند از فشار دادن Reply All به جای Reply، فهمیدن این که هارد دیسکی که خراب شده است شامل فیلم‌ها و عکس‌هایی است که از آنها نسخهٔ پتشیبان تهیه نکرده‌اید، یا آن لحظهٔ سرنوشت‌ساز زمانی که سندی که مشغول کار بر روی آن بوده‌اید ناپدید می‌شود.

چه این که مک شما از کار افتاده یا فریز شده باشد، یا فراموش کرده باشید که فایل خود را ذخیره کنید، یا به طور تصادفی بر روی حذف کردن کلیک کرده باشید، ممکن است همه چیز از دست نرفته باشد. ما به شما نشان خواهیم داد که چگونه می‌توانید آن سند ورد ناپدید شدهٔ خود را بازیابی کنید.

اگر همه چیز همان طور که باید کار می‌کند، پس بعید است که یک فایل ورد از دست برود. ورد دارای ویژگی Autosave (ذخیرهٔ خودکار) است. به این معنی که در صورت بروز حادثه، بایستی بخش عمدهٔ کار خود بجز ده دقیقهٔ آخر را داشته باشید. ما در ادامه توضیح خواهیم داد که چگونه می‌توانید یک سند ورد را از Autosave بازیابی کنید، و همچنین این که Autosave ورد در مک در کجا قرار دارد.

بنا بر این وحشت نکنید! شانس زیادی وجود دارد که بتوانید سند خود را پس بگیرید. ما در ادامه روش‌های مختلفی برای بازیابی یک سند ورد ذخیره نشده یا حذف شده اجرا خواهیم کرد.


روش بازیابی اسناد ورد از Trash (سطل زباله)

برای شروع، بدیهی‌ترین مکانی که فایل‌ها ناپدید می‌شوند را بررسی خواهیم کرد.

در بعضی موارد، فایل شما ممکن است به این دلیل مفقودالاثر شده باشد که شما آن را حذف کرده‌اید. این مسئله به آسانی اتفاق می‌افتد، زمانی که شما در تلاش برای ایجاد فضای ذخیره‌سازی بیشتر بر روی مک خود هستید و یک سری از فایل‌های قدیمی را حذف می‌کنید و بعد متوجه می‌شوید که یکی از آنها بسیار مهم بوده است. خوشبختانه این مسئله آنچنان که به نظر می‌رسد فاجعه‌بار نیست. این سند هنوز هم می‌تواند در سطل زباله (Trash) یافت شود.

1. برای باز کردن آن، بر روی آیکون Trash (سطل زباله) در Dock کلیک کنید.

2. اکنون محتوای سطل زباله را مشاهده خواهید کرد. به دنبال فایل خود باشید. اگر بر روی یک فایل کلیک کرده و دکمهٔ Space Bar را فشار دهید، می‌توانید پیش‌نمایش آن فایل را مشاهده کنید.

3. اگر فایل خود را نمی‌بینید، به دنبال پوشهٔ Recovered Items (موارد بازیابی شده) در سطل زباله باشید. این امکان وجود دارد که فایل شما به این پوشه رفته باشد.

4. در صورت موجود بودن فایل، باید بر روی آن راست کلیک کرده و گزینهٔ Put Back (برگردان سر جای اولش) را انتخاب کنید. با این کار فایل در پوشه‌ای که در ابتدا ذخیره شده بود قرار داده می‌شود و می‌توانید به کار خود ادامه دهید.

روش بازیابی اسناد ذخیره نشده یا حذف شده ورد / Word

بسیار دلپذیر است اگر همه چیز به همین سادگی باشد، اما این احتمال نیز وجود دارد که فایل خود را به این راحتی‌ها پیدا نکنید. اما امید خود را از دست ندهید!


بازیابی سند ورد از پوشهٔ AutoRecovery

Word for Mac یک ویژگی خودکار داخلی به نام AutoRecover (بازیابی خودکار) دارد که به صورت پیش‌فرض فعال است. این به این معنی است که ورد بدون نیاز به این که آن را به صورت دستی برای انجام چنین کاری تنظیم کنید، بی‌سر و صدا سندی که در حال کار بر روی آن هستید را ذخیره می‌کند.

به منظور عملکرد مناسب این ویژگی، ابتدا باید سندی را با یک نام ذخیره کنید، سپس ورد هر ده دقیقه یک بار، یک ذخیرهٔ افزایشی از آن سند را ایجاد می‌کند.

با این حال، اگر به این دلیل که کامپیوتر یا نرم‌افزار شما به طور غیر منتظره‌ای خاموش شده، این سند از بین برود، بایستی هنگام راه‌اندازی مجدد ورد یک فایل برای بازیابی را به شما نشان دهد، حتی اگر آن سند را ذخیره نکرده باشید. در این حالت شما هنوز هم می‌توانید نسخه‌ای از آن سند را در پوشهٔ AutoRecovery پیدا کنید.

روش عملکرد بستگی به نسخهٔ Word for Macی که از آن استفاده می‌کنید دارد. ما در ادامه هر یک را به صورت جداگانه بررسی خواهیم کرد.

روش پیدا کردن پوشهٔ AutoRecovery در ورد 2016

در اینجا روش پیدا کردن پوشهٔ AutoRecover در ورد 2016 ذکر شده است:

1. در ورد 2016، پوشهٔ AutoRecovery در اعماق سیستم دفن شده است و شما را مجبور می‌کند تا فایل‌های مخفی را آشکار کنید. بنا بر این اولین قدم آشکار کردن این پوشه‌های مخفی است. برای این کار توصیه می‌کنیم که مقالهٔ دیگر ما با عنوان «روش نمایش فایل‌های مخفی در مک» را مطالعه کنید. هر چند کلیدهای ترکیبی آن cmd + shift +. است.

2. پس از انجام این کار، شما باید Finder را باز کنید. سپس در ستون سمت چپ بر روی آیکون Home کلیک کنید (معمولاً نام شما است). اکنون به پوشهٔ زیر بروید:

Library/Containers/com. microsoft. Word/Data/Library/Preferences/AutoRecovery/

روش بازیابی اسناد ذخیره نشده یا حذف شده ورد / Word

3. اگر فایل‌های AutoRecovery داشته باشید، آنها در اینجا خواهند بود. نکته‌ای که باید به خاطر داشته باشید این است که فایل‌های AutoRecovery موقتی هستند و فقط در صورتی وجود خواهند داشت که نرم‌افزار فکر کند ورد غیر منتظره بسته شده است. بنا بر این، اگر هنگام بستن سند، به جای Save بر روی Don't Save کلیک کنید، یک فایل AutoRecovery برای آن ایجاد نخواهد شد.

روش پیدا کردن پوشهٔ AutoRecovery در ورد 2011

اگر از ورد 2011 استفاده می‌کنید، پیدا کردن پوشهٔ AutoRecovery آسان است:

1. در نوار منو بر روی گزینهٔ File کلیک کرده و Autorecover را جستجو کنید.

2. اگر اغلب از ورد استفاده می‌کنید، ممکن است چند فایل Autorecover متفاوت وجود داشته باشد. بنا بر این تاریخ آنها را بررسی کنید تا ببینید کدام یک با مورد گمشدهٔ شما مطابقت دارد.

3. هنگامی که سند مورد نظر خود را پیدا کردید، کافیست بر روی آن کلیک کنید تا باز شود. به خاطر داشته باشید که مجدداً آن را با یک نام جدید ذخیره کنید.

حتی اگر سند خود را در پوشهٔ AutoRecovery پیدا نکنید، ممکن است این طور نباشد که در آنجا نیست. فایل‌های پوشهٔ AutoRecovery همیشه نمایش داده نمی‌شوند.

ما تجربهٔ شخصی مستقیم این مسئله را داریم. در گذشته، مک ما یک سند ورد را در پوشهٔ Office 2011 AutoRecovery ذخیره کرده بود. تا اینجای کار مشکلی وجود نداشت، به جز این واقعیت که وقتی پس از آن به پوشه مراجعه کردیم (فقط با یک جستجوی سریع در Spotlight برای Office 2011 AutoRecovery) فایل‌ها به هیچ وجه دیده نمی‌شدند.

همان طور که در این اسکرین‌شات مشاهده می‌کنید، جدیدترین فایل موجود در پوشهٔ AutoRecovery ما متعلق به 5 مارس است، اما ما می‌دانیم که فایل‌های جدیدتری نیز در آنجا ذخیره شده‌اند.

روش بازیابی اسناد ذخیره نشده یا حذف شده ورد / Word

مشکلی که در مورد فایل AutoRecovery وجود دارد این است که در یک پوشهٔ Library قرار دارد که به صورت پیش‌فرض قابل مشاهده نیست و این مسئله بر روی قابل مشاهده بودن یا نبودن فایل‌های شما تأثیر می‌گذارد.

خوشبختانه راهی برای پیدا کردن فایل وجود دارد. در ادامه چگونگی انجام آن آمده است:

روش مشاهدهٔ فایل‌ها در پوشهٔ Office 2011 AutoRecovery

1. به Finder بروید، و هنگام انتخاب Go از منوی بالای صفحه، کلید Alt (یا Option) را فشار دهید. این باعث می‌شود که پوشهٔ Library قابل مشاهده باشد (اگر Alt را فشار ندهید، آن را نخواهید دید - و شما باید همچنان Alt را نگه دارید، در غیر این صورت ناپدید می‌شود).

2. برای باز کردن پوشهٔ Library بر روی Library کلیک کنید.

3. به این پوشه بروید: Application Support > Microsoft > Office > Office 2011 AutoRecovery.

4. زمانی که Office 2011 را در این نما مشاهده کنید، باید بتوانید فایل خود را پیدا کنید.


روش بازیابی نسخه‌های قدیمی اسناد

آیا می‌دانید که ورد می‌تواند از اسناد شما نسخهٔ پشتیبان تهیه کند؟ اگر بخواهید به نسخهٔ قدیمی‌تر سند خود برگردید، این قابلیت می‌تواند سودمند باشد.

1. بر روی File: Restore کلیک کنید.

2. می‌توانید به آخرین نسخهٔ ذخیره شده برگردید، یا نسخه‌های مختلف سند خود را مرور کنید.


روش بازیابی نسخه‌های قدیمی اسناد از طریق تایم ماشین

اگر در یک درایو خارجی یک نسخهٔ پشتیبان تایم ماشین (Time Machine) تهیه کرده‌اید، می‌توانید به زمانی برگردید که یک فایل حذف شده یا خراب شده هنوز بر روی سیستم شما بوده است.

به پوشه‌ای بروید که امیدوار هستید فایل خود یا نسخهٔ قبلی آن را مشاهده کنید. به عنوان مثال حتی می‌توانید پوشهٔ AutoRecovery که در بالا ذکر شد را امتحان کنید.

تایم ماشین را باز کرده و نسخه‌های پشتیبان امروز، هفته‌های قبل یا ماه‌های قبل را مرور کنید تا ببینید که فایل شما در آنجا هست یا خیر. ما برای شما دعا خواهیم کرد.

برای کسب راهنمایی‌های بیشتر در مورد تایم ماشین، مقاله‌های دیگر ما با عنوان «آموزش استفاده از تایم ماشین برای تهیه نسخه پشتیبان از مک» و همچنین «روش بازیابی فایل‌های مک از تایم ماشین» را مطالعه کنید.

اگر در حال تأسف خوردن هستید که نسخهٔ پشتیبان تهیه نکرده‌اید، پیشنهاد می‌کنیم که بلافاصله این کار را انجام دهید. مک‌ها دستگاه‌های بسیار قابل اعتمادی هستند، اما همیشه ریسک خطا وجود دارد، بنا بر این بهتر است در برابر فاجعه‌های احتمالی از خود محافظت کنید.

مقالهٔ دیگر ما با عنوان «روش تهیه نسخه پشتیبان از مک» را مطالعه کنید که به ارایهٔ روش‌ها و راه‌حل‌های اساسی در این زمینه پرداخته است.

اگر هرگز فایل خود را ذخیره نکرده باشید چه؟ اگر در یک لحظهٔ عصبانیت به جای انتخاب گزینهٔ Save گزینهٔ Don't Save را انتخاب کرده باشید چه؟ این اتفاق‌ها می‌افتد! آیا در این صورت می‌توانید فایل خود را بازیابی کنید؟


بازیابی اسناد از دست رفته از پوشهٔ Temporary

مک شما یک پوشه نیز دارد که می‌تواند فایل‌ها را به صورت موقت در آن نگه دارد. در عین حال یافتن پوشهٔ Temporary (موقتی) کار آسانی نیست.

برای یافتن پوشهٔ Temporary، از Terminal استفاده کنید (می‌توانید آن را در Applications > Utilities > Terminal یا جستجوی Terminal در Spotlight با فشردن کلیدهای Command + Space پیدا کنید).

1. Terminal را باز کنید.

2. open $TMPDIR را در آن تایپ کنید.

3. کلید Enter را فشار دهید.

در داخل این پوشهٔ TMP شما باید پوشه‌ای با نام Temporaryitems را پیدا کنید. ممکن است که سند شما در داخل این پوشه باشد.


نکاتی برای جلوگیری از از دست رفتن فایل‌های ورد

ذخیره کردن فایل در ابتدا، ذخیره کردن فایل به دفعات

ناگفته نماند که شما باید فایل خود را به طور مکرر ذخیره کنید، مخصوصاً اگر مک شما کمی غیر قابل اعتماد باشد.

شاید ذخیرهٔ خودکار ورد برای شما اطمینان‌بخش باشد، اما به خاطر داشته باشید که ابتدا باید فایل را ذخیره کنید تا در واقع بتوانید از Autosave بهره‌مند شوید.

تغییر تناوب ذخیرهٔ خودکار

نکتهٔ مفید دیگری که باید بدانید این است که می‌توانید فاصلهٔ بین ذخیره‌سازی‌های خودکار در Word for Mac را کاهش دهید. آنها به صورت پیش‌فرض در فواصل ده دقیقه‌ای تنظیم شده‌اند، اما افزایش تکرار آنها آسان است.

در ورد به نوار منو در بالای صفحه رفته و بر روی Word کلیک کنید. از منوی کشویی گزینهٔ Preferences (اولویت‌ها) را انتخاب کنید و سپس در قسمت Output and Sharing یک آیکون دیسک با نام Save را مشاهده خواهید کرد. بر روی آن کلیک کنید و اکنون می‌توانید با وارد کردن یک مقدار در کادر Save every X minutes در پایین، زمان بین ذخیره کردن‌های خودکار را تنظیم کنید.

روش بازیابی اسناد ذخیره نشده یا حذف شده ورد / Word

هر چند که ممکن است تنظیم کردن آن بر روی حداقل زمان ممکن وسوسه انگیز باشد، اما این را هم در نظر داشته باشید که در صورت انجام ذخیرهٔ خودکار در هر دقیقه، عملکرد ورد اندکی مختل خواهد شد، به خصوص اگر در حال کار بر روی یک فایل بزرگ باشید. آزمایش کنید تا ببینید که چه تنظیماتی برای شما مناسب‌تر است.

 

 

مطالب مشابه

هنوز نظری برای این مطلب ثبت نشده است، برای ارسال نظر لطفا وارد شوید..

تیم کوک
هر زمان که خود را در کنار اکثریت دیدید، زمان مکث و تأمل فرا رسیده است.

برنامه‌ها

بازی‌ها

آموزش‌ها

اخبار
F+⌘