آی.او.اس 14 در مقایسه با آی.او.اس 13: آیا باید آیفون خود را به روز رسانی کنید؟

31
تیر 1399
زمان تقریبی مطالعه این مطلب حدود 14 دقیقه
0 نظر 1503 بازدید

 آی.او.اس 14 در مقایسه با آی.او.اس 13: آیا باید آیفون خود را به روز رسانی کنید؟

سیستم عامل آیفون جدید اپل حداقل در نسخه‌های بتا عمومی و بتا توسعه دهنده در دسترس است. چگونه با آی. او. اس 13 مقایسه می‌شود، و آیا باید به روز رسانی را نصب کنید یا خیر.

-----

سافت‌مک: دوباره موعد سالیانه از راه رسید، زمانی که ما به روز رسانی جدید آی. او. اس را نگاه می‌کنیم و سعی می‌کنیم تصمیم بگیریم که آیا آن را نصب کنیم یا خیر. اپل امسال نتوانست با به روز رسانی نرم‌افزار آیفون آی. او. اس 14 کسی را شوکه کند. اما در لیست ویژگی‌ها موارد غافلگیر کنندهٔ زیادی وجود دارد و ارتقاء دهنده‌های بالقوه موارد زیادی برای تصمیم‌گیری پیش رو دارند.

در این مقاله آی. او. اس 14 که به زودی از راه خواهد رسید را با آی. او. اس 13 فعلی مقایسه می‌کنیم و به شما در تصمیم‌گیری در مورد این که آیا نسخهٔ جدید برای شما مناسب است یا خیر کمک خواهیم کرد. توجه داشته باشید که این موضوع بر اساس اظهارات اپل در WWDC (کنفرانس جهانی توسعه دهندگان اپل) است و خود این نرم‌افزار هنوز تکمیل نشده است. زمانی که نسخهٔ نهایی منتشر شود، ما یک بررسی دیگر ارایه خواهیم کرد.


تاریخ انتشار

در ابتدا، قبل از این که بیش از حد به آی. او. اس 14 دل خوش کنید، به شما اطلاع می‌دهیم که کار آن تا پاییز رسماً به اتمام نمی‌رسد - به احتمال زیاد اواسط سپتامبر. قبل از آن می‌توانید بتای آی. او. اس 14 را امتحان کنید، که هم اکنون برای عموم و همچنین توسعه دهندگان در دسترس است. بتا عمومی نسبت به نسخهٔ بتا توسعه دهنده کمی عقب‌تر است، اما هنوز هم یک راه عالی برای صاحبان ماجراجوی آیفون است تا بتوانند آی. او. اس 14 را قبل از انتشار تجربه کنند.

در اینجا می‌توانید «روش پیوستن به برنامه بتا اپل و مشارکت در آزمایش کردن نرم‌افزار جدید» را مطالعه کنید.

اگر عضو برنامهٔ بتا نیستید و قبل از در دسترس بودن آی. او. اس 14 به Settings > General > Software Update بروید، در عوض آخرین نسخهٔ آی. او. اس 13 را به شما پیشنهاد خواهد داد. در زمان نوشتن این مقاله آی. او. اس 13.5. 1 است. اولین نسخهٔ عمومی آی. او. اس 13 در تاریخ 19 سپتامبر 2019 منتشر شد، اما از آن زمان تا کنون نسخه‌های کوچک‌تری از آن در قالب به روز رسانی‌ها نیز منتشر شده است.

همچنین بخوانید:

- روش نصب نسخه بتا آی. او. اس 14 در آیفون

- روش دریافت آی. او. اس 14 بتا برای غیر توسعه دهندگان

آی.او.اس 14 در مقایسه با آی.او.اس 13: آیا باید آیفون خود را به روز رسانی کنید؟


کدام آیفون‌ها می‌توانند آی.او.اس 14 را اجرا کنند؟

اولین سؤالی که باید از خودتان بپرسید این است: آیا آیفون من می‌تواند آی. او. اس 14 را دریافت کند؟ اگر آیفون شما در حال حاضر آی. او. اس 13 را اجرا می‌کند، در این صورت شانس دریافت آن را دارید، زیرا هر مدل آیفون از 6s به بعد قادر به نصب آی. او. اس 14 نیز خواهد بود.

در اینجا لیست کاملی از آیفون‌های آمادهٔ دریافت آی. او. اس 14 ذکر شده است:

آیفون 6s و آیفون 6s پلاس

  • آیفون SE (2016
  • آیفون 7 و آیفون 7 پلاس
  • آیفون 8 و آیفون 8 پلاس
  • آیفون X
  • آیفون XR
  • آیفون XR و آیفون XS Max
  • آیفون 11
  • آیفون 11 Pro و آیفون 11 Pro Max
  • آیفون SE (2020

و البته مدل‌های مختلف آیفون 12 با سیستم عامل آی. او. اس 14 از پیش نصب شده همراه خواهند بود.


طراحی و رابط کاربری

این طور به نظر می‌رسد که این مسئله به تنهایی می‌تواند مهم باشد - همه ما زمانی که آی. او. اس7 یک زبان طراحی کاملاً متفاوت و جنجالی را ایجاد کرد به یاد می‌آوریم. اما رابط کاربری یک سیستم عامل فراتر از فقط زیباسازی محیط کاربری است. این سهولت لازم برای استفاده از برنامه‌ها و تنظیماتی که سیستم عامل میزبان آن است را فراهم می‌کند.

آی. او. اس 14 سه تغییر قابل توجه در این قسمت دارد.

Widgets / ویجت‌ها

احتمالاً بزرگ‌ترین تغییر در رابط کاربری آی. او. اس 14 است که یکی از طولانی‌ترین و بحث برانگیزترین درخواست‌ها بوده است (برنامهٔ شخص ثالث پیش‌فرض ممکن است با آن مشکل داشته باشند).

ویجت‌ها، که به معنای نسخه‌های خلاصه شدهٔ برنامه‌ها هستند که می‌توانید بدون نیاز به باز کردن برنامه از آنها استفاده کنید، پیش از این در آی. او. اس موجود بوده است، اما محدود به Today View (نمای امروز) بودند. در آی. او. اس 13 و در صفحهٔ Home به سمت راست بکشید تا خلاصه‌ای از آب و هوا، تقویم، عناوین خبری و غیره را مشاهده کنید. (می‌توانید با اسکرول کردن به پایین و ضربه زدن بر روی Edit (ویرایش)، انتخاب کنید که کدام ویجت‌ها در اینجا ظاهر شوند).

شما می‌توانید ویجت‌ها را از Widget Gallery (گالری ویجت) جدید انتخاب کنید، اندازهٔ آنها را تغییر دهید و آنها را به همان قسمتی از صفحه نمایش که می‌خواهید در آنجا قرار بگیرند بکشید، دقیقاً به همان صورتی که آیکون‌های برنامه‌های خود را مرتب می‌کنید. ولی با یک استثناء. یکی از همکاران که معمولاً در بارهٔ اندروید مطلب می‌نویسد، متوجه شده است که شما اجازه ندارید یک ویجت 2×2 را در مرکز صفحه نمایش آیفون خود قرار دهید - باید آنها را در سمت چپ یا سمت راست قرار دهید.

آی.او.اس 14 در مقایسه با آی.او.اس 13: آیا باید آیفون خود را به روز رسانی کنید؟

طرفداران گوگل اصرار دارند که اعلام کنند که این ویژگی سال‌ها است که در اندروید موجود است، اما برای آی. او. اس این یک قدم بزرگ است.

دیگر برای Siri و Phone حالت تمام صفحه وجود ندارد

برنامه‌های Siri و Phone در استفاده از فضای رابط کاربری امتیازات ویژه‌ای داشتند: هنگام فعال شدن (وقتی یک تماس تلفنی برقرار می‌شد، یا وقتی می‌گفتید‌های سیری) آنها تمام صفحه را در اختیار می‌گرفتند. سایر برنامه‌ها به منظور تمرکز شما هوشمندانه‌تر عمل می‌کنند.

آی.او.اس 14 در مقایسه با آی.او.اس 13: آیا باید آیفون خود را به روز رسانی کنید؟

این امتیازات در آی. او. اس 14 سلب شده است که کار بسیار درخشانی است: در حال حاضر هر دو محدود به کادرهای اطلاع‌رسانی کوچکی شده‌اند. نادیده گرفتن یک تماس دریافتی بسیار ساده‌تر خواهد بود و Siri فضایی بیشتر از آنچه که نیاز دارد را اشغال نخواهد کرد.

App Library / کتابخانه برنامه

این روش جدید مشاهدهٔ برنامه‌ها برای کسانی که برنامه‌های زیادی دارند جذاب خواهد بود، چرا که در چند صفحه تقسیم شده هستند. App Library یک نمای واحد است که به صورت خودکار برنامه‌های شما را بر اساس دسته‌بندی‌هایی مانند Entertainment (سرگرمی)، Health & Fitness (سلامتی و تناسب اندام) و Social اجتماعی مرتب می‌کند.

این دسته‌بندی‌ها مانند پوشهٔ برنامه‌ها هستند، اما (جدای از این واقعیت که لازم نیست پوشه‌ها را خودتان مرتب کنید) چند ویژگی هوشمند نیز دارند. آیکون‌ها در اندازه‌های متفاوت نمایش داده می‌شوند؛ در صورتی که از یک برنامه بیشتر اوقات استفاده می‌کنید یا اخیراً از آن استفاده کرده‌اید، آی. او. اس آیکون آن برنامه را بزرگتر از سایر آیکون‌های آن گروه نمایش می‌دهد. این امر به شما کمک می‌کند تا بتوانید راحت‌تر کار کنید و بدون نیاز به وارد شدن به پوشه، برنامه‌ها را با یک ضربه اجرا کنید.

آی.او.اس 14 در مقایسه با آی.او.اس 13: آیا باید آیفون خود را به روز رسانی کنید؟

همچنین یک دستهٔ مخصوص هوشمندانه به نام Suggestions (پیشنهادات) وجود دارد که به روشی مشابه ویجت پیشنهادات برنامهٔ Siri عمل می‌کند. این دسته، برنامه‌هایی را به شما ارایه می‌دهد که به نظر می‌رسد آنها را در یک زمان و مکان معینی لازم دارید.

تصویر در تصویر

این ویژگی موجود در آیپد. او. اس است که به آیفون وارد می‌شود. در حالی که از یک برنامهٔ متفاوت استفاده می‌کنید، می‌توانید یک ویدیو پخش کنید، آن را کوچک کنید و سپس آن را در گوشه‌ای از صفحه نمایش پخش کنید. این قابلیت، هنگام نیاز به عمل چند وظیفه‌ای، مانند یادداشت‌برداری از یک سخنرانی آنلاین، بسیار سودمند است.


عملکرد

آیا آی. او. اس 14 هم مانند آی. او. اس 13 سرعت آیفون شما را بهبود می‌بخشد یا مانند تعدادی از به روز رسانی‌های قبلی آن را کند می‌کند؟ ظاهراً پاسخ هیچکدام است.

خنده‌دار است. اکثر ما انتظار داشتیم که تمرکز به روز رسانی امسال بر روی ثبات باشد، که به معنای «اشکالات نه چندان زیاد» است (هنوز هم امیدواریم که اینگونه باشد) اما در برخی توضیحات همچنین ترفندهایی جزئی در مورد عملکرد، به ویژه در دستگاه‌های قدیمی وجود دارد. اما اپل به هیچ وجه ذکری از سرعت نکرده است.

ما تقریباً مطمئن هستیم که هنگام نصب به روز رسانی آی. او. اس بر روی تلفن به روزهای بد گذشته بر نخواهیم گشت. اما انتظار افزایش سرعت را نیز نداشته باشید - زیرا اگر چنین چیزی وجود داشت، ما مطمئن هستیم که اپل قبلاً از آن یاد می‌کرد.

زمانی که نسخهٔ نهایی آی. او. اس 14 به پایان رسید و روانهٔ بازار شد، ما تست‌های سرعت را اجرا خواهیم کرد و در هر دو مورد بنچمارک و برداشت شخصی خودمان گزارش خواهیم داد. ما فکر می‌کنیم که انجام آزمایشات بر روی نسخهٔ بتا عادلانه نخواهد بود، زیرا کار سیستم عامل هنوز به پایان نرسیده است - هر چند بسیاری از سایت‌ها این کار را انجام داده‌اند و به این نتیجه رسیده‌اند که اولین بتای توسعه دهندهٔ آی. او. اس 14 تقریباً مشابه با آی. او. اس 13.5. 1 است.


ویژگی‌های جدید

در این قسمت مقاله به جای خیال‌پردازی در مورد چیزهای مبهم، کارهای جدیدی که واقعاً می‌توانید انجام دهید را ذکر می‌کنیم. آیفون آی. او. اس 14 چه کاری می‌تواند انجام دهد که آیفون آی. او. اس 13 نمی‌تواند؟

مانند همیشه، ویژگی‌های جدید درخشان بسیاری وجود دارد. در اینجا عناوین جذاب آورده شده است.

برنامه‌های پیش‌فرض

صاحبان آیفون سال‌ها است که این درخواست را دارند و بالاخره به آرزوی خود دست پیدا کرده‌اند.

اگر یک آیفون (جیلبریک نشده) داشته باشید که آی. او. اس 13 یا بالاتر از آن را اجرا می‌کند، Safari مرورگر پیش‌فرض شما و Mail برنامه ایمیل پیش‌فرض شما خواهد بود. اگر در اکثر برنامه‌ها - و مطمئناً تمام برنامه‌های اپل - بر روی یک لینک وب یا آدرس ایمیل کلیک کنید، به ترتیب به Safari و Mail هدایت می‌شوید. بدیهی است که نصب یک مرورگر یا برنامه ایمیل شخص ثالث، حتی اگر در موارد دیگری عالی هم باشد، در این مورد بی‌اهمیت است.

اکنون - و در کمال تعجب بی‌سر و صدا - اپل به ما اجازه داده است تا در آی. او. اس 14 برنامه‌های مرورگر و ایمیل شخص ثالث را به صورت پیش‌گزیده تنظیم کنیم. برای این که یک برنامه به لیست گزینه‌ها تبدیل شود، باید یک پروسهٔ بررسی اضافی را طی کند، و این اتفاقی نیست که یک شبه بیفتد. همچنین انواع دیگری از برنامه‌ها وجود دارند که تغییر پیش‌فرض آنها سودمند خواهد بود، مانند نقشه‌برداری، و تا زمانی که این اتفاق بیفتد باید بیشتر صبر کنیم. اما این کودک دارد راه می‌افتد، و این خبر خوبی است.

App Clipها

این یک نقشه کار شسته رفته است. آیا تا به حال تجربهٔ این را داشته‌اید که فقط به بخشی از قابلیت‌های یک نرم‌افزار نیاز داشته‌اید ولی برای استفاده از آن مجبور بوده‌اید هزینهٔ کامل نرم‌افزار را پرداخت کنید و دانلود نسخهٔ کامل آن ساعت‌های زیادی طول کشیده است؟ اکنون می‌توانید یک نسخهٔ بسیار کوچک‌تر از برنامه با نام App Clip را دانلود کنید.

آی.او.اس 14 در مقایسه با آی.او.اس 13: آیا باید آیفون خود را به روز رسانی کنید؟

App Clipها از طریق فروشگاه برنامه (App Store) - یا فقط از آنجا - قابل دسترسی نخواهند بود. شرکت‌ها قادر خواند بود که Clipها را همراه با یک لینک برای دانلود در وب سایت خود قرار دهند، تا بتوانید هزینهٔ خرید خود یا اجارهٔ امکانات مورد نیاز خود یا هر چیز دیگری را بپردازید. همچنین لینک‌های دنیای واقعی نیز وجود خواهد داشت: علائمی که یک کد به سبک QR را با یک تراشهٔ NFC ترکیب کرده و شما را به App Clip می‌برد.

App Clipها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که به شما اجازه می‌دهند بدون نیاز به دانلود تمام برنامه، فقط یک قابلیت واحد که آن برنامه ارایه می‌دهد را دانلود و استفاده کنید. به نظر می‌رسد که آنها بعد از مدتی ناپدید شوند، هر چند هنوز کاملاً مشخص نیست که عملکرد آنها چگونه خواهد بود.

Siri / سیری

قبلاً خاطرنشان کردیم که سیری دیگر تمام صفحه نمایش را به خود اختصاص نمی‌دهد، اما سیری در آی. او. اس 14 ارتقاء بیشتری پیدا می‌کند. سیری به حساب اپل، 20 برابر بیشتر از سه سال پیش قدرت پاسخگویی دارد، و در آی. او. اس 14 قادر به پاسخگویی به سؤالاتی پیچیده‌تر از گذشته خواهد بود. ما این آزمایش را انجام خواهیم داد، اما در کل امیدوار کننده به نظر می‌رسد.

Translate / ترجمه

بیایید به موضوع تشخیص صدا بپردازیم. آی. او. اس 14 برنامهٔ جدیدی به نام Translate (ترجمه) را ارایه می‌دهد که می‌تواند کلمات گفتاری را بلادرنگ ترجمه کند. در ابتدا فقط 11 زبان پشتیبانی می‌شود، که فاصلهٔ زیادی با Google Translate (مترجم گوگل) دارد، اما یک مزیت بزرگ آن این است که برنامهٔ اپل تمام این کارها را از طریق دستگاه انجام می‌دهد - کار واقعاً بزرگی است، و هر کسی که سعی کرده در یک رستوران فرانسوی بدون استفاده از طرح دادهٔ رومینگ غذایی سفارش دهد، بزرگی این کار را تأیید خواهد کرد.

Translate دارای حالت مکالمه‌ای‌تر و تمیزی نیست هست. باز هم این چیزی است که قبلاً توسط گوگل ارایه شده است، اما این با ارایهٔ فقط یک دکمهٔ میکروفون تنها کارها را ساده‌تر می‌کند - به جای این که هر دفعه که یکی از طرفین صحبت می‌کند بخواهیم مسیر ترجمه را مشخص کنیم، این برنامه به زبان‌ها گوش می‌دهد و آنها را به سمت صحیح ترجمه می‌کند.

آی.او.اس 14 در مقایسه با آی.او.اس 13: آیا باید آیفون خود را به روز رسانی کنید؟

این عالی به نظر می‌رسد، اما بدیهی است که آزمایش‌های گسترده‌تری را می‌طلبد: در این مرحله ما نمی‌توانیم بیشتر از آنچه که Maps در روزهای اولیهٔ خود انجام می‌داد از Translate توقع داشته باشیم. با این حال، شایان ذکر است که Translate در این مرحله از توسعه بلااستفاده است، آیفون‌های آی. او. اس 14 هنوز هم می‌توانند Google Translate و همین طور آی. او. اس 13 را اجرا کنند.

این مورد بیشتر جزو موارد جدیدی در به روز رسانی آی. او. اس است که: اگر آنها را دوست دارید، می‌توانید از آنها استفاده کنید، اما اگر این کار را نکنید، هیچ آسیبی به شما نمی‌رسد. استثنائاتی که باید به دنبال آنها باشید تغییر در روش انجام کارها است و نه ویژگی‌های جدیدی که در حال حاضر به آنها دسترسی دارید.

Messages / پیام‌ها

تغییرات این بخش بیشتر به عنوان یک ابزار ارتباطی گروهی روی پیام‌ها متمرکز است و به نظر می‌رسد که برخی ابزارهای کاری مانند Slack را به چالش می‌کشند. شما هنوز هم قادر خواهید بود تا پیام‌هایی را به یک مخاطب ارسال یا از یک مخاطب دریافت کنید، اما پیشرفت‌ها هنگام صحبت کردن با چند نفر خود را نشان می‌دهند.

آی.او.اس 14 در مقایسه با آی.او.اس 13: آیا باید آیفون خود را به روز رسانی کنید؟

مکالمه‌ها آیکون‌هایی دارند که شرکت کنندگان مختلف را نشان می‌دهند، و آیکون کسانی که اخیراً «صحبت کرده‌اند» بزرگ‌تر هستند. پاسخ‌های درون خطی نیز وجود خواهد داشت، بنا بر این می‌توانید موضوعات را در یک مکالمهٔ شلوغ دنبال کنید، و می‌توانید اعلان‌ها را به گونه‌ای تنظیم کنید که برای هر پیام ارسال شده در گفتگو صدایی از آنها شنیده نشود، اما در عوض فقط زمانی که از شما نام برده شد (مِنشِن شدید) صدای پیام شنیده شود - به شما اطلاع داده شود - وقتی که شخصی تصمیم می‌گیرد که نام شما را در یک پیام پرچم‌گذاری کند. این یکی از بهترین ویژگی‌های Slack است که در اینجا هم مورد استقبال قرار خواهد گرفت.

همچنین می‌توانید یک مکالمه را در بالای صفحه پین (سنجاق) کنید، و 20 سبک جدید مو و پوشش سر برای مموجی وجود دارد.

آی.او.اس 14 در مقایسه با آی.او.اس 13: آیا باید آیفون خود را به روز رسانی کنید؟


جمع‌بندی: آیا باید آیفون خود را به آی.او.اس 14 به روز رسانی کنم؟

پاسخ کوتاه بله است. پاسخ طولانی‌تر این است که گفتن آن کمی زود است. اما ویژگی‌های جدید خوب به نظر می‌رسند و بعید است که اشکالاتی در به روز رسانی وجود داشته باشد.

نقاط مثبت برای به روز رسانی کدام‌ها هستند؟ کمی از کار افتادگی دارد و مدتی طول خواهد کشید تا به روش‌های استفاده از رابط کاربری عادت کنید؛ و ممکن است باگ‌هایی هم وجود داشته باشد. اما در آی. او. اس 13 باگ‌هایی وجود دارد - تعداد زیادی باگ - و به روز رسانی‌های برنامه معمولاً اشکالات قبلی را برطرف می‌کند.

افراد بسیار کنجکاو تمایل دارند که بتا عمومی آی. او. اس 14 را نصب کرده و آن را تجربه کنند، اما توصیهٔ ما خلاف این است، یا حداقل هشدار می‌دهیم که کمتر از نسخهٔ نهایی بر روی آن کار شده است. برای دستگاه‌های اصلی شما (دستگاه‌هایی که اگر دچار مشکل شوند کار شما لنگ می‌ماند) می‌گویم که بهتر است تا زمانی که آی. او. اس 14 به صورت رسمی در پاییز عرضه نشده است صبر کنید - در واقع مثل همیشه توصیه می‌کنیم که تا چند روز بعد از آن هم منتظر بمانید، زیرا این فرصت را به شما می‌دهد تا ببینید که آیا تمامی باگ‌ها در نسخهٔ آزمایشی بتا رفع شده‌اند یا نه. ضمن این که سرورها هم خلوت‌تر شده‌اند و می‌توانید سریع‌تر آن را دریافت کنید.

اما امکان انتخاب مرورگرهای وب و برنامه‌های ایمیل شخص ثالث به عنوان برنامه‌های پیش‌فرض شما، گامی بزرگ رو به جلو است. App Clipها و برنامهٔ Translate هر دو بسیار جذاب به نظر می‌رسند، و اگر به خوبی کار کنند، از آنها استفاده خواهم کرد، در غیر این صورت می‌توانم آنها را نادیده بگیرم. و در آخر، ویجت‌های صفحه اصلی یک تغییر اساسی است.

در پایان توجه داشته باشید که این امر در مورد نسخهٔ نهایی آی. او. اس 14.0 که در پاییز منتشر می‌شود صدق می‌کند. نصب آی. او. اس 14 بتا موضوعی متفاوت است، زیرا ناتمام و پر از باگ است. مگر این که مصمم به تجربهٔ زودهنگام آن باشید، یا این که شما یک توسعه دهنده باشید. ما تا سپتامبر صبر خواهیم کرد.

 

 

مطالب مشابه

هنوز نظری برای این مطلب ثبت نشده است، برای ارسال نظر لطفا وارد شوید..

استیو جابز (استیون پال جابز)
اما اپل واقعا به یک درامر متفاوت می زند. من قبلاً می گفتم که اپل باید سونی این تجارت باشد، اما در واقعیت، فکر می کنم اپل باید اپل این تجارت باشد.

برنامه‌ها

بازی‌ها

آموزش‌ها

اخبار
F+⌘