روش بازگشت از مک.او.اس کاتالینا یا موهاوی به نسخه‌ای قدیمی‌تر

22
تیر 1399
زمان تقریبی مطالعه این مطلب حدود 15 دقیقه
0 نظر 1523 بازدید

 روش بازگشت از مک.او.اس کاتالینا یا موهاوی به نسخه‌ای قدیمی‌تر

از ارتقاء به مک. او. اس جدید پشیمان هستید؟ در اینجا روش بازگشت از کاتالینا به موهاوی، یا از موهاوی به های‌سیرا یا حتی بازگشت به سیرا یا نسخه‌های قدیمی‌تر آمده است. شما می‌توانید به مک. او. اس‌های قدیمی برگردید!

-----

سافت‌مک: با ورود مک. او. اس کاتالینا به مک‌ها، حتماً پیش آمده است که شما به روز رسانی را نصب کرده‌اید اما بعداً پشیمان شده‌اید. شاید متوجه شده‌اید که برنامه‌ای که به آن نیاز دارید دیگر در مک. او. اس جدید کار نمی‌کند یا دارای باگ‌های زیادی است. ممکن است شما فقط از یکی از ویژگی‌های جدید متنفر باشید، یا شاید هم مشکلی در کاتالینا وجود داشته باشد که باعث شود شما آرزو کنید که‌ای کاش بلافاصله آن را نصب نکرده بودید.

خوشبختانه بازگشت به نسخه‌های قبلی مک. او. اس ممکن است. اما متأسفانه اپل آن را به آسانی برای شما ممکن نمی‌سازد.

این مقاله به شما کمک می‌کند تا بتوانید از هر نسخه‌ای از سیستم عامل مک به نسخه‌ای قدیمی‌تر برگردید - بنا بر این اگر به دنبال برگشتن از Catalina، Mojave، High Sierra، Sierra، El Capitan یا حتی یکی از نسخه‌های Mac OS X Big Cat هستید، ادامهٔ مطلب را مطالعه کنید!

در روشی دیگر، شما می‌توانید با نصب آن بر روی یک حجم (volume) جداگانه (که به عنوان بوت دوگانه نیز شناخته می‌شود)، یا با اجرای آن بر روی یک درایو جداگانه، خود را از محدود بودن به سیستم عاملی که به آن روشی که شما می‌خواهید اجرا نمی‌شود (یا برنامه‌های مورد نیاز شما را اجرا نمی‌کند) آزاد کنید. بنا بر این، با این روش، بعد از بازگشت به یک مک. او. اس قدیمی‌تر، همچنان می‌توانید مک. او. اس جدید را نیز امتحان کنید.

روش بازگشت از مک.او.اس کاتالینا یا موهاوی به نسخه‌ای قدیمی‌تر


چرا از مک.او.اس کاتالینا به نسخهٔ قدیمی‌تر برمی‌گردیم

کاتالینا یک به روز رسانی عالی برای سیستم عامل مک است (مقایسهٔ کاتالینا با موهاوی را در اینجا مطالعه کنید) همراه با برخی از ویژگی‌های سودمند و برخی تغییرات الهام گرفته شده از آی. او. اس. با این حال، همچون Mojave و High Sierraی قبل از آن، احتمالاً رسیدن برخی از قابلیت‌های جدید مدتی طول خواهد کشید و در این میان، برخی کاربران ممکن است با مشکلات و آسیب‌پذیری‌هایی در نرم‌افزار جدید مواجه شوند.

این که چرا باید به یک نسخهٔ قدیمی‌تر سیستم عامل برگردید، ممکن است دلایل دیگری نیز داشته باشد. شاید شما ناپرهیزی کرده‌اید و به نسخهٔ جدیدتر مک. او. اس ارتقاء داده‌اید، و بعد متوجه شده‌اید برنامه‌ای که به آن نیاز دارید با نسخهٔ جدید سیستم عامل کار نمی‌کند. به عنوان مثال، شاید متوجه شده‌اید که نسخهٔ فتوشاپ شما با این نسخه کار نمی‌کند.

یا ممکن است برای آزمایش برنامه‌ها به عنوان بخشی از کار خود نیاز به اجرای یک نسخهٔ قدیمی مک. او. اس در مک خود داشته باشید. در این حالت ممکن است به دنبال اجرای چندین سیستم عامل در یک دستگاه باشید. در مقالهٔ دیگری به «روش دانلود نسخه‌های قدیمی Mac OS X و macOS» پرداخته‌ایم که می‌توانید مطالعه کنید.

متأسفانه بازگشت به یک نسخهٔ قدیمی‌تر مک. او. اس (یا آن طور که قبلاً شناخته می‌شد Mac OS X) به آسانی پیدا کردن نسخهٔ قدیمی سیستم عامل مک و نصب مجدد آن نیست. هنگامی که مک شما یک نسخهٔ جدیدتر را اجرا می‌کند، به شما اجازه نمی‌دهد که از این طریق آن را به نسخهٔ قبلی برگردانید. اما هنوز هم می‌توان سیستم عامل مک را به نسخهٔ قبلی برگرداند.

ما در این مقاله مراحل برگرداندن مک شما به نسخهٔ قبلی سیستم عامل را طی خواهیم کرد. اگر می‌خواهید از نسخهٔ بتا مک. او. اس به نسخهٔ قبلی برگردید، در این مورد یک مقالهٔ جداگانه با عنوان «روش حذف مک. او. اس بتا از مک» داریم که می‌توانید مطالعه کنید.

 

نصیحت پشتیبان‌گیری

قبل از شروع روند بازگشت به نسخهٔ قبلی، باید از مک خود نسخهٔ پشتیبان تهیه کنید. دلیل تهیهٔ نسخهٔ پشتیبان این است که در طی فرآیند بازگشت به نسخهٔ قبلی شما هارد دیسک خود را به صورت کامل پاک خواهید کرد. بنا بر این اگر چیزی وجود دارد که نمی‌خواهید آن را از دست بدهید، حتماً یک کپی از آن تهیه کنید.

با این وجود، شما نباید از تایم ماشین (Time Machine) اپل برای تهیهٔ این نسخهٔ پشتیبان خاص استفاده کنید، زیرا اگر از یک نسخهٔ پشتیبان تهیه شده با استفاده از تایم ماشین در مک. او. اس کاتالینا بازیابی کنید، کاتالینا را نیز همراه با آن بازیابی خواهید کرد. در عوض با استفاده از یک ابزار پشتیبان‌گیری دیگر، از هر گونه تغییرات و اسناد اخیر یک نسخهٔ پشتیبان تهیه کنید. ما در مقالهٔ دیگری با عنوان «بهترین نرم‌افزار پشتیبان‌گیری برای مک» چند پیشنهاد برای شما داریم.

امیدوارم که شما یک نسخهٔ پشتیبان تایم ماشین از قبل از به روز رسانی به نسخهٔ جدید مک. او. اس تهیه کرده باشید، زیرا داشتن چنین نسخهٔ پشتیبانی روند بازگشت به نسخهٔ قبلی را ساده‌تر می‌کند. در حالت ایده‌آل، شما می‌توانید درایو پشتیبان‌گیری خود را متصل کرده و به صورت منظم از مک خود پشتیبان‌گیری کنید، یا حداقل قبل از به روز رسانی به کاتالینا یک نسخهٔ پشتیبان تهیه کرده باشید (که معمولاً همیشه در هنگام به روز رسانی سیستم عامل به شما توصیه می‌کنیم). با داشتن نسخهٔ پشتیبان تایم ماشین خود، می‌توانید دستگاه خود را از یک نسخهٔ پشتیبان متعلق به قبل از به روز رسانی بازیابی کنید و پس از نصب کاتالینا فایل‌هایی را که ایجاد کرده‌اید را برگردانید. در این مورد بخوانید: روش بازیابی فایل‌های مک از تایم ماشین

این امکان وجود دارد که اگر تمام فایل‌های شما در آی‌کلود ذخیره شده باشند، می‌توانید بدون نیاز به هیچگونه پشتیبان‌گیری از آنها استفاده کنید. اما تایم ماشین از تنظیمات شما نیز نسخهٔ پشتیبان تهیه می‌کند، که می‌تواند کار بازیابی را راحت‌تر کند.

روش بازگشت از مک.او.اس کاتالینا یا موهاوی به نسخه‌ای قدیمی‌تر


روش بازگشت به نسخهٔ قبلی از Catalina به Mojave

احتمال دارد که به این دلیل این مقاله را مطالعه می‌کنید که به کاتالینا به روز رسانی کرده‌اید و از این کار پشیمان هستید. خوشبختانه در حال حاضر هنوز بازگشت به نسخهٔ موهاوی نسبتاً آسان است.

برای بازگشت از کاتالینا به موهاوی چند روش وجود دارد که می‌توانید استفاده کنید:

  • می‌توانید مک خود را با استفاده از یک نسخهٔ پشتیبان تایم ماشین به همان زمانی که موهاوی را اجرا می‌کردید بازیابی کنید.
  • می‌توانید مک. او. اس موهاوی را با استفاده از یک نصب کنندهٔ بوتیبل مجدداً نصب کنید.

ما در ادامه به گزینه‌های مختلف و چگونگی بازگشت از کاتالینا خواهیم پرداخت.


روش بازگشت به نسخهٔ قبلی از Mojave به High Sierra

شاید این موهاوی باشد که می‌خواهید از آن به نسخهٔ قدیمی‌تر برگردید. گزینه‌ها مشابه موارد فوق است، بنا بر این طی مراحل زیر به شما امکان بازیابی به High Sierra را نیز می‌دهد.


روش بازگشت به نسخه‌های قدیمی‌تر با استفاده از تایم ماشین

ساده‌ترین راه برای معکوس کردن به روز رسانی یک سیستم عامل، بازیابی از یک نسخهٔ پشتیبان قبلی تایم ماشین است - نسخهٔ پشتیبانی که شما قبل از به روز رسانی به کاتالینا (یا اگر بخواهید باز هم به عقب‌تر برگردید) قبل از به روز رسانی به موهاوی، تهیه کرده‌اید. اگر ترجیح می‌دهید که از یک گزینهٔ جایگزین برای تایم ماشین مانند نسخهٔ رایگان Carbon Copy Cloner استفاده کنید، باز هم باید با استفاده از راهنمای ما به نسخهٔ قدیمی‌تر سیستم عامل بازگردید.

نسخهٔ پشتیبان کامل از سیستم شما باید متعلق به قبل از به روز رسانی باشد. این نسخهٔ پشتیبان می‌تواند بر روی یک هارد اکسترنال که مستقیماً توسط USB، FireWire یا Thunderbolt متصل شده، باشد. یا می‌تواند یک درایو شبکهٔ سازگار با تایم ماشین باشد.

قبل از شروع توجه داشته باشید که وقتی از یک نسخهٔ پشتیبان بازیابی کنید، همه چیز در دیسک راه‌انداز خود را پاک خواهید کرد. این به این معنی است که هر کاری که از زمان به روز رسانی به کاتالینا (یا هر نسخهٔ مک. او. اس‌ی که در حال اجرای آن هستید) انجام داده‌اید، از بین خواهد رفت. این شامل آهنگ‌هایی که وارد کرده‌اید یا عکس‌هایی که اضافه کرده‌اید نیز می‌شود.

بنا بر این… آنها را در یک درایو اکسترنال پشتیبان‌گیری کنید، یا حداقل فایل‌هایی را که از زمان به روز رسانی ایجاد کرده‌اید یا تغییر داده‌اید را در درایو اکسترنال کپی کنید. اگر عکس‌هایی در برنامهٔ Photos دارید و از کتابخانهٔ آی‌کلود استفاده نمی‌کنید، آنها را به صورت دستی به یک هارد اکسترنال منتقل کنید تا بعداً دوباره آنها را وارد کنید.

اگر از آی‌کلود استفاده می‌کنید، ممکن است متوجه شوید که همهٔ مواردی که از زمان به روز رسانی اضافه کرده‌اید، از طریق آی‌کلود در دسترس هستند، اما باز هم بررسی کنید!

در اینجا روش بازیابی نسخهٔ قبلی سیستم عامل مک با استفاده از تایم ماشین آورده شده است:

1. دیسک تایم ماشین خود را به مک خود وصل کنید.

2. مک خود را ری‌استارت کنید.

3. کلیدهای ترکیبی Command + R را تا ظاهر شدن آرم اپل پایین نگه دارید.

4. زمانی که گزینه‌ها بر روی صفحه ظاهر شدند، گزینهٔ Restore From Time Machine Backup (بازیابی از نسخهٔ پشتیبان تایم ماشین) را انتخاب کرده و بر روی Continue (ادامه دادن) کلیک کنید.

5. صفحهٔ بعدی کلمات Restore from Time Machine را نشان می‌دهد، مجدداً بر روی Continue (ادامه دادن) کلیک کنید.

6. در مرحلهٔ بعد، Restore Source (منبع بازیابی) را انتخاب کنید - این باید درایو پشتیبان‌گیری شما باشد.

7. صفحهٔ بعدی تمام نسخه‌های پشتیبان شما را به ترتیب تاریخ نشان می‌دهد. آخرین مورد مربوط به قبل از به روز رسانی به نسخهٔ جدیدتر سیستم عامل مک را انتخاب کنید. (می‌توانید ببینید که نسخهٔ پشتیبان در کدام نسخه از مک. او. اس تهیه شده است).

اکنون که نسخهٔ قدیمی‌تر macOS یا Mac OS X را بازیابی کرده‌اید، می‌توانید فایل‌های ایجاد شدهٔ بعد از به روز رسانی را از نسخهٔ جدا پشتیبان‌گیری شدهٔ خود بازیابی کنید.

اما اگر یک نسخهٔ پشتیبان تایم ماشین نداشته باشید چه اتفاقی می‌افتد…


روش نصب مجدد Mojave در مک

اگر شما یک نسخهٔ پشتیبان نداشته باشید، چیزی از دست نمی‌رود. می‌توانید موهاوی یا یک نسخهٔ قدیمی‌تر مک. او. اس را بر روی مک خود نصب کنید، اما ابتدا باید آن را پاک کنید. این به این معنی است که در صورت نداشتن نسخهٔ پشتیبان، داده‌های خود را از دست خواهید داد. به خاطر داشته باشید که تهیهٔ نسخهٔ پشتیبان از آن به وسیلهٔ تایم ماشین به همان صورتی که شما کاتالینا را به همراه داده‌های خود بازیابی می‌کردید، در اینجا مفید نخواهد بود.

مرحلهٔ اول این روش تهیهٔ نصب کنندهٔ نسخهٔ مک. او. اس مورد نیاز شما است. که در این حالت Mojave است. اگر به نسخهٔ دیگری از مک. او. اس نیاز دارید، به مقالهٔ دیگر ما با عنوان « روش دانلود نسخه‌های قدیمی Mac OS X و macOS» مراجعه کنید.

در حال حاضر می‌توانید نصب کنندهٔ موهاوی را از فروشگاه برنامه مک دریافت کنید. چگونگی انجام این کار در اینجا ذکر شده است:

1. بر روی این لینک کلیک کنید تا صفحهٔ Mojave در فروشگاه برنامه مک را باز کند.

روش بازگشت از مک.او.اس کاتالینا یا موهاوی به نسخه‌ای قدیمی‌تر

2. بر روی Get (دریافت کردن) کلیک کنید.

3. پنجرهٔ Software Update (به روز رسانی نرم‌افزار) از System Preferences (تنظیمات سیستم) باز خواهد شد و آخرین نسخهٔ Mojave را نشان خواهد داد. تأیید کنید که می‌خواهید نرم‌افزار را دانلود کنید. همچنین اخطاری مبنی بر قدیمی بودن نسخهٔ سیستم عامل را مشاهده خواهید کرد، آن را نادیده بگیرید.

4. صبر کنید تا مک. او. اس دانلودها را انجام دهد - ممکن است مدتی طول بکشد.

روش بازگشت از مک.او.اس کاتالینا یا موهاوی به نسخه‌ای قدیمی‌تر

5. پس از دانلود شدن، بر روی Open (باز کردن) کلیک نکنید - شما در حال حاضر نمی‌خواهید آن را نصب کنید.

شما نمی‌توانید موهاوی را بر روی کاتالینا نصب کنید. ما در ادامه شما را با مراحلی که باید طی کنید همراهی خواهیم کرد:

1. یک نصب کنندهٔ بوتیبل را بر روی یک درایو اکسترنال ایجاد کنید - دستورالعمل‌های این مقاله را دنبال کنید: آموزش جامع روش ایجاد یک نصب کننده مک. او. اس بوتیبل در یک درایو اکسترنال

2. نصب کنندهٔ بوتیبل را به مک خود وصل کنید.

3. System Preferences (تنظیمات سیستم) را باز کرده و بر روی Startup Disk (دیسک راه‌انداز) کلیک کنید.

4. درایو اکسترنال محتوی نصب کنندهٔ خود را به عنوان دیسک راه‌انداز انتخاب کرده و بر روی Restart کلیک کنید.

5. مک شما خاموش شده و سپس مجدداً در حالت Recovery Mode راه‌اندازی می‌شود.

6. شما باید به وایفای وصل شوید، زیرا مک شما در طی این فرآیند باید به اینترنت متصل باشد. می‌توانید از منوی Wi-Fi به تنظیمات وایفای دسترسی پیدا کنید.

7. گزینهٔ ReInstall macOS from Utilities (نصب مجدد مک. او. اس از Utilities) را انتخاب کنید.

8. بر روی Continue (ادامه دادن) کلیک کنید.

اکنون مک شما باید نسخهٔ قدیمی‌تر سیستم عامل را نصب کند.

روش بازگشت از مک.او.اس کاتالینا یا موهاوی به نسخه‌ای قدیمی‌تر


چگونه می‌توان از APFS به HFS+ برگشت

اگر بخواهید از Catalina، Mojave یا High Sierra به نسخه‌ای از مک. او. اس که از آنها قدیمی‌تر باشند برگردید، روند کار ممکن است کمی پیچیده‌تر باشد، زیرا اپل در High Sierra به سیستم فایل جدیدی (حداقل در مک‌های مجهز به SSD) تغییر یافته است. درایوهای فیوژن و هارد دیسک‌ها نیز در مک. او. اس موهاوی تغییر مشابهی در فایل سیستم خود داشتند.

با این حال امکان بازگشت به عقب وجود دارد. هنگامی که اپل تلاش کرد تا APFS را در نسخهٔ بتا آزمایشی High Sierr بر روی Fusion Drives اجرایی کند (نسخهٔ اولیهٔ بتا APFS را در درایو فیوژن پشتیبانی می‌کند) این شرکت دستورالعمل‌های زیر را برای بازگشت از نسخهٔ APFS به یک نسخهٔ HFS+ ارایه کرد.

اگر موهاوی را بر روی یک درایو فیوژن یا یک هارد دیسک نصب کرده‌اید و می‌خواهید به High Sierra یا نسخه‌های قبل از آن برگردید، می‌توانید این دستورالعمل‌ها را برای بازگشت به نسخهٔ قدیمی‌تر دنبال کنید. به همین ترتیب، اگر High Sierra را بر روی مک دارای SSD نصب کرده‌اید و بخواهید به Sierra برگردید.

1. مانند آنچه پیش از این گفته شد، یک نصب کنندهٔ بوتیبل ایجاد کنید.

2. در هنگام راه‌اندازی مک خود، کلید Option/Alt را فشار دهید.

3. نصب کنندهٔ بوتیبل را به عنوان دیسک راه‌انداز خود انتخاب کنید.

4. Disk Utility را انتخاب کنید.

5. گزینهٔ Show All Devices (نمایش همهٔ دستگاه‌ها) را انتخاب کنید.

6. درایو خود را انتخاب کرده و بر روی Erase (پاک کردن) کلیک کنید.

7. فرمت درایو را به MacOS Extended (Journaled تغییر دهید.

8. نام درایو خود را به چیز دیگری تغییر دهید.

9. از Disk Utility خارج شوید.

10. گزینهٔ Reinstall macOS (نصب مجدد مک. او. اس) را انتخاب کرده و نام درایو جدید را به عنوان هدف خود انتخاب کنید.

11. زمانی که در Setup Assistant (دستیار راه‌اندازی) هستید، می‌توانید داده‌های خود را از نسخهٔ پشتیبان تایم ماشین منتقل کنید (تایم ماشین هنوز از APFS استفاده نمی‌کند، بنا بر این فعلاً باید کار کند).


رفع مشکلات هنگام بازگشت به نسخه‌های قدیمی مک.او.اس

برعکس کردن یک ارتقاء، مشکلات خاص خودش را به همراه دارد.

بیشتر این مشکلات به دلیل تغییر در فرمت فایل و تنظیمات بین نسخه‌های سیستم عامل است. بنا بر این، به عنوان مثال، اگر در نسخهٔ جدیدی، یک سند ایجاد کنید یا بر روی یک فایل کار کنید، چه بتا باشد و چه نسخهٔ کامل مک. او. اس، و سپس سعی کنید که آن را در یک نسخهٔ قدیمی‌تر باز کنید، ممکن است کار نکند.

برای کاهش چنین مشکلاتی، عاقلانه این است که هر سندی که در سیستم عامل جدید ایجاد کرده‌اید یا بر روی آن کرده‌اید را با فرمت فایل استاندارد صادر (Export) کنید. بنابر این، به عنوان مثال، اگر از Scrivener یا Ulysses استفاده می‌کنید، اسناد را به عنوان فایل‌های RTF صادر کنید. به این ترتیب، اگر فایل‌های محلی از ارتقاء معکوس جان سالم به در نبرند، می‌توانید مجدداً فایل‌های RTF را وارد (Import) کنید.

اسکرین‌شات‌هایی از اولویت‌ها و تنظیمات بگیرید

هر وقت که یک نصب تمیز مک. او. اس را انجام می‌دهید، که همان کاری است که در اینجا انجام می‌دهید، فکر خوبی است که از هر تنظیمات سفارشی که در برنامه‌ها یا در System Preferences (ترجیحات سیستم) ایجاد کرده‌اید، یک اسکرین‌شات بگیرید. این کار کمک می‌کند تا بعداً بتوانید دوباره آنها را ایجاد کنید.

همچنین باید جزئیات حساب کاربری و رمز عبور برای هر کاری که هنگام اجرای نسخهٔ جدید سیستم عامل تنظیم کرده‌اید را یادداشت کنید. اگر برای همگام‌سازی بوکمارک‌ها از آی‌کلود یا کروم استفاده نمی‌کنید، فکر خوبی است که آنها را صادر (Export) و یک کپی از آنها ایجاد کنید.

و اگر از گزینهٔ مهاجرت داده‌ها که در بالا ذکر شد استفاده می‌کنید، شما به نصب کننده‌ها و رمزهای مجوزها نیز نیاز دارید. اگر آنها را از فروشگاه برنامه دانلود کرده‌اید، می‌توانید آنها را از بخش Purchased (خریداری شده) در فروشگاه برنامه مجدداً دانلود کنید. اگر به این صورت نیست، اطمینان حاصل کنید که می‌توانید آنها را از وب سایت فروشنده دانلود کنید. اگر از یک مدیریت رمز عبور برای ذخیرهٔ رمزهای مجوزها استفاده نمی‌کنید، قبل از شروع، مطمئن شوید که یک کپی از آنها را تهیه کرده باشید.

همگام‌سازی

اگر از Dropbox، OneDrive، Google Drive یا هر شکل دیگری از فضای ذخیره‌سازی ابری استفاده می‌کنید، قبل از شروع روند معکوس کردن یک ارتقاء، مطمئن شوید که داده‌های شما همگام‌سازی شده باشد. به عنوان مثال، فایل‌هایی که در پوشهٔ Dropbox شما وجود دارند، به راحتی فراموش می‌شوند که فایل‌های محلی هستند، در حالی که همگام‌سازی باید مکرر باشد، قطع شدن اتصال اینترنت از این کار جلوگیری می‌کند و شما می‌توانید فایل‌هایی را در پوشهٔ محلی خود داشته باشید که هنوز در فضای ذخیره‌سازی ابر کپی نشده‌اند.

با کلیک بر روی آرم سرویس ابری در نوار منوی خود، باید به شما بگوید که آیا همگام‌سازی با موفقیت انجام شده و فایل‌ها به روز هستند.

اگر از Gmail، iCloud Mail یا هر سرور IMAP دیگری برای ایمیل خود استفاده می‌کنید، اطمینان حاصل کنید که آن نیز به روز باشد و هر پیش‌نویسی که اخیراً ایجاد کرده‌اید همگام‌سازی شده باشد. اگر از یک حساب POP3 استفاده می‌کنید، باید به صورت دستی از بانک اطلاعاتی Mail نسخهٔ پشتیبان تهیه کرده و پس از معکوس کردن ارتقاء، آن را بازیابی کنید. یا اگر لازم است که فقط چند پیام را نگه دارید، آنها را به یک حساب Gmail فوروارد کنید - شما می‌توانید یک Gmail برای همین منظور ایجاد کنید.

 

 

مطالب مشابه

هنوز نظری برای این مطلب ثبت نشده است، برای ارسال نظر لطفا وارد شوید..

تیم کوک
میان «علاقه‌مندی به کار کردن» و «علاقه‌مندی به کار» تفاوت فاحشی وجود دارد.

برنامه‌ها

بازی‌ها

آموزش‌ها

اخبار
F+⌘