روش استفاده از حالت‌های تمام صفحه (Full Screen) و تقسیم صفحه (Split View) در مک

19
تیر 1399
زمان تقریبی مطالعه این مطلب حدود 6 دقیقه
0 نظر 3086 بازدید

روش استفاده از حالت‌های تمام صفحه (Full Screen) و تقسیم صفحه (Split View) در مک 

اگر یک برنامه را در حالت تمام صفحه (Full Screen) مشاهده کنید، می‌توانید کارآمدتر عمل کنید. در اینجا روش وادار کردن یک برنامه به تمام صفحه شدن یا مشاهدهٔ دو برنامه در کنار هم در حالت تقسیم صفحه (Split View) آورده شده است. ما همچنین روش خارج شدن از حالت تمام صفحه و میانبرهای سودمند صفحه کلید برای اجرای این حالت‌ها را پوشش خواهیم داد.

-----

سافت‌مک: اتفاق می‌افتد که در زمان استفاده از مک خود چندین پنجره برای چندین برنامه باز کرده‌اید. به احتمال زیاد خود را در بررسی جزئیات یا برش زدن و چسباندن از یک سند به سند دیگر درگیر کرده‌اید و مرتباً از یک برنامه خارج شده و به برنامهٔ دیگر وارد می‌شوید. سیستم عامل مک دارای دو ویژگی است تا این فرآیند را آسان‌تر کرده و به شما در تمرکز بر روی کار و بهره‌وری بهتر کمک کند.

شما یا می‌توانید با مشاهدهٔ آن برنامه در حالت تمام صفحه، توجه خود را بر روی فقط یک برنامه متمرکز کنید.

یا می‌توانید دو برنامه یا سند را در حالت تقسیم صفحه (Split Screen) باز کنید که هر کدام نیمی از صفحه نمایش را از آن خود می‌کنند. حالت تقسیم صفحه یک حالت تمام صفحه برای دو برنامه است.

با استفاده از این حالت‌ها می‌توانید برنامه‌ها یا حتی پنجره‌ها را از همان برنامه جدا کنید. به این ترتیب می‌توانید در یک محیط کمتر شلوغ و کمتر گیج کننده کار کنید، که به ویژه اگر یک صفحه نمایش کوچک داشته باشید سودمند است.

البته شما می‌توانید برنامه‌هایی را که در آن لحظه به آنها نیاز ندارید را به حداقل برسانید یا ببندید، اما به حداقل رساندن برنامه‌ها Dock شما را شلوغ می‌کند و بستن برنامه‌ها هم به این معنی است که دفعهٔ بعدی که آنها را لازم دارید باید منتظر بمانید تا باز شوند و بعد از آنها استفاده کنید.

در اینجا برخی از مزایای استفاده از این حالت‌ها آورده شده است:

  • کمتر احتمال دارد که حواس شما توسط فیسبوک یا ایمیل پرت شود.
  • می‌توانید تمام توجه خود را بر روی کاری که در آن زمان انجام می‌دهید متمرکز کنید.
  • می‌توانید هنگام ویرایش عکس یا فیلم از تمام صفحه استفاده کنید.
  • حالت تمام صفحه برای دیدن یک فیلم یا یک اسلایدشو مناسب است.


روش تمام صفحه کردن یک برنامه

حالت تمام صفحه (Full Screen) در سال 2011 و با OS 10.7 Lion از راه رسید، و در آن زمان آیکون Full Screen در بالا سمت راست صفحه، در کنار آیکون Spotlight قرار گرفت. اما هنگامی که اپل Yosemite را در سال 2014 عرضه کرد، دکمه‌های «چراغ راهنما»، قرمز برای بستن، زرد برای به حداقل رساندن و سبز برای تمام صفحه، به سمت چپ بالای نوار منوی هر برنامه تغییر یافت.

در اینجا روش رفتن به حالت تمام صفحه آورده شده است:

1. بر روی آیکون سبز رنگ Full Screen (تمام صفحه) کلیک کنید.

2. پنجرهٔ برنامه برای پر کردن تمام صفحه نمایش گسترش می‌یابد.

3. برای بازگشت به نمای عادی، دکمهٔ Escape را فشار دهید.

روش استفاده از حالت‌های تمام صفحه (Full Screen) و تقسیم صفحه (Split View) در مک


کلیدهای میانبر حالت تمام صفحه در مک

چندین کلید میانبر برای رفتن به حالت تمام صفحه وجود دارد:

  • در بعضی از مک‌ها می‌توانید برای فعال کردن حالت تمام صفحه کلید fn (function و همچنین کلید F11 را فشار دهید.
  • همچنین برای رفتن به حالت تمام صفحه می‌توانید کلیدهای ترکیبی Control + Command + F را فشار دهید.

توجه داشته باشید که برخی از برنامه‌ها ممکن است ترکیب کلیدهای مختلفی را برای شروع حالت تمام صفحه داشته باشند.


روش خارج شدن از حالت تمام صفحه

چند راه برای خروج از حالت تمام صفحه وجود دارد. می‌توانید یکی از موارد زیر را انجام دهید:

  • نشانگر ماوس را در بالای صفحه به صورت شناور قرار دهید تا بتوانید دکمه‌های چراغ راهنمایی را ببینید و سپس بر روی آیکون سبز رنگ کلیک کنید.
  • فشردن کلید Escape.
  • فشردن کلیدهای Control + Command + F.


روش مشاهدهٔ دو برنامه در حالت تمام صفحه

زمانی که El Capitan در سال 2015 وارد شد، نمای جدید تقسیم صفحه (Split Screen) به نمای تمام صفحه پیوست. با رفتن به حالت تقسیم صفحه، می‌توانید بیش از یک برنامه را در حالت تمام صفحه در یک دسکتاپ اجرا کنید. اگر شما اغلب با بیش از یک برنامه یا سند به صورت همزمان کار می‌کنید، این قابلیت می‌تواند ایده‌آل باشد.

در اینجا روش فعال کردن نمای تقسیم صفحه ذکر شده است:

1. دکمهٔ سبز رنگ «چراغ راهنمایی» را کلیک کرده و نگه دارید.

2. با انجام این کار برنامه در سمت چپ صفحه نمایش باز می‌شود، در حالی که در سمت راست صفحه نمایش یک نمای Mission Control از تمام برنامه‌های باز شما نشان داده می‌شود.

3. اکنون برنامهٔ دیگری را که می‌خواهید در حالت تمام صفحه و در کنار برنامهٔ اول مشاهده کنید را از قسمت Mission Control که در سمت راست قابل مشاهده است انتخاب کنید.

روش استفاده از حالت‌های تمام صفحه (Full Screen) و تقسیم صفحه (Split View) در مک

4. لازم نیست که دقیقاً 50 درصد صفحه نمایش را به هر برنامه اختصاص دهید، شما می‌توانید در حالت تقسیم صفحه، تقسیم کنندهٔ بین دو برنامه را جابجا کنید.

سپس می‌توانید با استفاده از هر دو برنامه کار کنید.


برنامهٔ تمام صفحهٔ من کجا رفته است؟

اگر اتفاق می‌افتد که همزمان از دو صفحه نمایش استفاده کنید، داشتن یک برنامه در حالت تمام صفحه در یک صفحه نمایش و سایر برنامه‌ها در حالت عادی در صفحه نمایش دیگر می‌تواند سودمند باشد.

در این مورد یک مشکل کوچک وجود دارد. گاهی اوقات پنجرهٔ تمام صفحهٔ شما می‌تواند ناپدید شود!

آنچه واقعاً رخ داده این است که شما به کار کردن بر روی یک برنامهٔ متفاوت سوئیچ کرده‌اید که به برنامهٔ تمام صفحه‌ای که هنوز در حالت تمام صفحه باز است اولویت دارد، فقط در یک فضای جداگانه است.

Spaces یکی دیگر از ویژگی‌های سیستم عامل مک است که می‌تواند شما را کارآمدتر کند - یا در عوض به شما اجازه دهد تا فیسبوک و موارد مشابه را از مدیر مسیر خود مخفی کنید.

در اینجا دو روش برای یافتن برنامهٔ تمام صفحه وجود دارد:

  • بر روی آیکون برنامه در Dock کلیک کنید.
  • کلید Mission Control (کلید F3) را فشار دهید تا Spaces و Desktopsهای مختلف خود را مشاهده کنید و فقط کافیست بر روی فضایی که برنامهٔ تمام صفحهٔ شما را دارد کلیک کنید.

روش استفاده از حالت‌های تمام صفحه (Full Screen) و تقسیم صفحه (Split View) در مک


چگونه یک دسکتاپ را از دسکتاپ دیگر تشخیص دهیم

متأسفانه نامگذاری Desktopsها و Spacesهای مختلف امکانپذیر نیست تا بتوانید همانی را که به دنبالش هستید پیدا کنید، و اگر در هر دسکتاپ اسناد زیادی را باز کرده‌اید، برای شناسایی یکی از دیگری باید تلاش خود را به کار ببرید.

کاری که می‌توانید انجام دهید انتخاب یک تصویر دسکتاپ (Wallpaper) منحصر به فرد برای هر دسکتاپ است. چگونگی انجام این کار در اینجا آمده است:

1. در اولین دسکتاپ خود System Preferences (تنظیمات سیستم) را اجرا کنید، در اولین دسکتاپ خود به صفحهٔ Desktop & Screen Saver بروید و تصویر پس‌زمینهٔ مورد نظر خود را قرار دهید.

2. سپس وارد Mission Control شوید، پنجرهٔ System Preferences را از فضای کاری فعلی خود به یک دسکتاپ دیگر بکشید (یا برای ایجاد دومی، آن را به سمت بالا بکشید تا یک دسکتاپ محو در گوشهٔ سمت راست بالای Mission Control ظاهر شود).

3. به صفحهٔ Desktop & Screen Saver بروید و یک تصویر دسکتاپ دیگر را انتخاب کنید. هر تصویری که انتخاب کنید فقط در همان دسکتاپ دوم ظاهر می‌شود. اگر ری‌استارت کنید، پس‌زمینه‌های جداگانهٔ شما ذخیره خواهد شد.

 

 

مطالب مشابه

هنوز نظری برای این مطلب ثبت نشده است، برای ارسال نظر لطفا وارد شوید..

تیم کوک
بعضی از مردم نوآوری را به معنای تغییر می‌دانند؛ اما ما هرگز چنین برداشتی نداشته‌ایم. نوآوری باعث بهتر شدن امور می‌شود.

برنامه‌ها

بازی‌ها

آموزش‌ها

اخبار
F+⌘