روش راست کلیک کردن در یک مک

3
تیر 1399
زمان تقریبی مطالعه این مطلب حدود 5 دقیقه
0 نظر 6584 بازدید

 روش راست کلیک کردن در یک مک

نمی‌دانید چگونه در یک مک راست کلیک کنید؟ شما تنها نیستید. مک‌ها می‌توانند راست کلیک کنند. در اینجا روش راست کلیک با یک ترک‌پد، ماوس جادویی، یا در واقع هر ماوسی، آموزش داده خواهد شد.

-----

سافت‌مک: نمی‌دانید چگونه در یک مک راست کلیک کنید؟ شما تنها نیستید. سال‌ها پیش اپل اصرار داشت که یک ماوس با یک دکمه راهگشا است، نه ماوس دو دکمه‌ای که توسط کاربران ویندوز ترجیح داده می‌شود. میراث این تصمیم‌گیری سردرگمی زیادی در مورد چگونگی راست کلیک کردن در یک مک را ایجاد کرده است.

حتی با وجود ماوس‌های دو دکمه‌ای که برای استفاده با مک‌ها در دسترس هستند، این سؤال همچنان ادامه دارد. حتی اگر شما می‌دانید که چگونه در یک مک راست کلیک کنید، افراد زیادی هستند که مطمئن نیستند. شاید به این دلیل که از یک PC به مک مهاجرت کرده‌اند و در مورد کلیدهای ترکیبی مانند روش Cut (برش) و Paste (جایگذاری) در مک چیزی نمی‌دانند.

همچنین این واقعیت وجود دارد که محبوب‌ترین مک‌ها این روزها لپتاپ‌های مک همراه با یک ترک‌پد چند لمسی بدون هیچ روش واضحی برای راست کلیک کردن و چپ کلیک کردن هستند. ترک‌پد Force Touch در لپتاپ‌های جدیدتر مک حتی چند لمسی را بیشتر انجام می‌دهد. اما برخی از کاربران مک هنوز مطمئن نیستند که بر روی یکی از این لپتاپ‌ها چگونه راست کلیک کنند.

در واقع چند روش برای راست کلیک کردن در یک مک وجود دارد:


فشردن Control برای راست کلیک کردن

یکی از راه‌های راست کلیک کردن در یک مک، فشار دادن کلید Ctrl (یا Control) در هنگام ضربه زدن بر روی دکمهٔ ماوس یا ترک‌پد است.

کلید Ctrl را با کلید Alt (یا Option) اشتباه نگیرید. کلید Ctrl در یک مک در کنار دکمهٔ فاصله نیست، بلکه در انتهای سمت راست یا سمت چپ صفحه کلید قرار دارد.

روش راست کلیک کردن در یک مک


استفاده از دو انگشت بر روی یک ترک‌پد

اگر یک ترک‌پد دارید و می‌خواهید راست کلیک کنید، می‌توانید از دو انگشت برای کلیک کردن استفاده کنید.

اگر این روش عمل نمی‌کند، لازم است که آن را در System Preferences (تنظیمات برگزیده سیستم) تنظیم کنید. System Preferences را یا با کلیک کردن بر روی آیکون چرخدنده در Dock، یا با کلیک کردن بر روی آیکون اپل در سمت چپ بالای صفحه نمایش خود و سپس انتخاب System Preferences آن را باز کنید. بعد از آن بر روی Trackpad کلیک کرده و در تنظیمات Trackpad گزینهٔ Click with two fingers (کلیک با دو انگشت) در کنار Secondary click (کلیک ثانویه) را انتخاب کنید. حرکات بسیار بیشتری وجود دارد که می‌توانید در اینجا تنظیم کنید.

روش راست کلیک کردن در یک مک


ضربه زدن بر روی گوشهٔ ترک‌پد

شاید ضربه زدن با دو انگشت برای راست کلیک کردن روش ملموسی نباشد. در این صورت می‌توانید هنگامی که می‌خواهید راست کلیک کنید بر روی گوشه‌ای ترک‌پد خود ضربه بزنید.

برای تنظیم این اولویت مجدداً به System Preferences (تنظیمات برگزیده سیستم) نیاز دارید. این بار به جای انتخاب Click or tap with two fingers (کلیک یا ضربه با دو انگشت)، یا گزینهٔ Click in bottom right corner (کلیک بر روی گوشهٔ پایین سمت راست) و یا گزینهٔ Click in bottom left corner (کلیک بر روی گوشهٔ پایین سمت چپ) را انتخاب کنید.

روش راست کلیک کردن در یک مک


راست کلیک کردن با ترک‌پد Force Touch در مک‌بوک

ترک‌پد جدیدتر Force Touch در مک‌بوک، مک‌بوک پرو و مک‌بوک ایر 2018 از بازخورد تپتیکی (taptic) برای فریب دادن شما استفاده می‌کند تا فکر کنید که می‌توانید از سطوح مختلف فشار برای دستیابی به کلیک‌ها استفاده کنید. یک کلیک عمیق‌تر وجود دارد که یک منوی متنی را باز می‌کند و مشابه با راست کلیک است، اما لزوماً این مورد نیست.

اگر می‌خواهید راست کلیک کنید، می‌توانید با دو انگشت ضربه بزنید، یا همان طور که در بالا گفته شد، آن را تنظیم کنید تا در گوشهٔ پایین سمت راست یا پایین ضربه بزنید، یا برای داشتن معادل یک راست کلیک می‌توانید ترک‌پد را فشار داده و نگه دارید.

روش راست کلیک کردن در یک مک


روش راست کلیک کردن با یک ماوس اپل

اگر یک ماوس جادویی اپل (Apple Magic Mouse) دارید، ممکن است برایتان سؤال پیش آمده باشد که چگونه راست کلیک کنید، از این گذشته، این ماوس به هیچ وجه دکمه‌ای ندارد. همچنین ماوس اپل از بسیاری از حرکات چند لمسی همانند ترک‌پد استفاده می‌کند، اما در حقیقت، جایی که بر روی ماوس کلیک می‌کنید، نوع کلیک کردن شما را تعیین می‌کند.

راست کلیک کردن بر روی یک ماوس جادویی اپل در واقع بسیار شهودی است. در واقع شما می‌توانید بر روی سمت راست ماوس کلیک کنید. اگر این روش عمل نکرد، ممکن است لازم باید که آن را در System Preferences تنظیم کنید.

روش راست کلیک کردن در یک مک


روش راست کلیک کردن با هر نوع ماوس

اگر یک ماوس با دو دکمه را برای استفاده با مک خود خریداری کرده‌اید، باید بتوانید همان طور که انتظار می‌رود از راست کلیک استفاده کنید.


چه لزومی به راست کلیک کردن در یک مک؟

با راست کلیک می‌توانید سطح جدیدی از تعامل را باز کنید، همراه با منوهای اضافی که برای تک کلیک‌ها در دسترس نیستند.

به عنوان مثال، می‌توانید بر روی یک سند Word یا Pages کلیک راست کرده و گزینه‌هایی برای Cut (برش زدن)، Paste (جایگذاری کردن)، تغییر فونت، و حتی واژهٔ مترادف را مشاهده کنید.

می‌توانید بر روی آیکون یک برنامهٔ باز در Dock راست کلیک کرده و با انتخاب Quit از آن برنامه خارج شوید.

بسته به پیچیدگی برنامهٔ شما، با استفاده از گزینه‌های راست کلیک، به احتمال زیاد یک لایهٔ اضافی از جزئیات را اضافه می‌کند که بدون آن سردرگم خواهید شد.

 

 

مطالب مشابه

هنوز نظری برای این مطلب ثبت نشده است، برای ارسال نظر لطفا وارد شوید..

استیو جابز (استیون پال جابز)
گاهی زندگی با آجر به سرت می زند. ایمان خود را از دست ندهید

برنامه‌ها

بازی‌ها

آموزش‌ها

اخبار
F+⌘