روش دیفرگ / Defrag کردن یک مک (و این که چرا به آن نیاز ندارید)

2
تیر 1399
زمان تقریبی مطالعه این مطلب حدود 10 دقیقه
0 نظر 1592 بازدید

 روش دیفرگ / Defrag کردن یک مک (و این که چرا به آن نیاز ندارید)

اگر مک شما به همان اندازه‌ای که در گذشته از آن استفاده می‌کردید کارایی ندارد، احتمالاً نیاز به دیفرگ شدن دارد، درست است؟ لزوماً خیر. در اینجا به شما خواهیم گفت که چرا دیفرگ کردن آنقدرها هم برای مک‌ها مفید نیست، و چرا مک‌ها نیازی به دیفرگ شدن ندارند و به جای آن چه کارهایی می‌توانید انجام دهید.

-----

سافت‌مک: به نحوی مک شما عملکرد گذشته را ندارد و نیاز به افزایش سرعت دارد. شما به آنچه که قبلاً در PC قدیمی خود انجام می‌دادید فکر می‌کنید و به یاد می‌آورید که هارد را دیفرگ (Defrag) می‌کردید - و فکر می‌کنید که باید همان تأثیر را بر روی مک‌ها نیز داشته باشد، درست است؟ بعلاوه، انجام این کار باعث شده است که PC قدیمی شما خیلی سریع‌تر اجرا شود.

ویندوز همیشه دارای نرم‌افزار دیفرگ کردن هارد بوده است. در حقیقت، ویندوز 10 (و ویندوز 8 و ویندوز 7) به طور خودکار و به صورت هفتگی دیفرگ می‌شوند (در نسخهٔ جدید سیستم عامل، آن را با عنوان Optimise Disk / بهینه‌سازی دیسک پیدا خواهید کرد، و می‌توانید تنظیم کنید که این دیفرگ کردن‌ها هر چند وقت یک بار انجام شود).

از طرف دیگر، اپل هرگز شامل نرم‌افزار دیفرگ کردن در مک. او. اس نبوده است. ممکن است بپرسید: چرا؟ خُب، دلایلی وجود دارد که مک‌ها یک عملکرد دیفرگ را ارایه نمی‌دهند:

  • مک‌ها معمولاً از هم گسیختگی موجود در PCهای ویندوزی که مستعد آن هستند را تجربه نمی‌کنند.
  • مک‌های جدید به صورت خودکار فایل‌ها را دیفرگ می‌کنند. آنها این کار را از زمان OS X 10.2 که در سال 2020 عرضه شد، انجام می‌دهند.
  • دیفرگ کردن می‌تواند به درایو آسیب برساند زیرا فایل‌هایی که در سراسر درایو پخش شده‌اند را جابجا می‌کند.
  • اگر یک SSD داشته باشید دیفرگ کردن هیچ فایده‌ای نخواهد داشت و به درایو شما آسیب می‌رساند.

در این مقاله ما توضیح خواهیم داد که چرا احتمالاً نیازی به دیفرگ کردن مک خود ندارید، در مورد موارد نادری که شاید نیاز به دیفرگ کردن مک داشته باشید خواهیم گفت، و این که چه چیزی ممکن است باعث ایجاد مشکلاتی که با آن روبرو هستید شده باشد، و اگر در نهایت باید عمل دیفرگ کردن را انجام دهید، چگونه می‌توان یک مک را دیفرگ کرد.

اما قبل از این که به این موضوع بپردازیم، با توضیح این که داده‌ها چگونه بر روی یک درایو نوشته می‌شوند، چرا PCها نیاز دیفرگ شدن دارند، و چرا این وضعیت برای مک‌ها متفاوت است، شروع خواهیم کرد.

روش دیفرگ / Defrag کردن یک مک (و این که چرا به آن نیاز ندارید)


چرا PCها نیاز به دیفرگ شدن دارند

هنگامی که یک فایل بر روی هارد یک PC ذخیره می‌شود، فضای ذخیره‌سازی در دسترس را به روشی کارآمد پر می‌کند. اگر مدت طولانی است که از یک هارد استفاده می‌کنید، ممکن است فضاهای باز زیادی توسط فایل‌هایی که حذف کرده‌اید باقی مانده باشد. برای این که این فضاهای باز خالی نمانند، زمانی که یک فایل را ذخیره می‌کنید، ویندوز آن را در یکی از این فضاها قرار می‌دهد. (مانند تصویر زیر، که اتفاقاً از یک برنامهٔ مک است که دیگر در دسترس نیست).

اگر بخواهید یک فایل بزرگ - به عنوان مثال یک فیلم - را ذخیره کنید، ممکن است لازم باشد که بین تعداد زیادی از این فضاهای خالی تقسیم یا تکه تکه شود. PC می‌داند که تکه‌های فایل کجا هستند، اما اگر تعداد زیادی فایل‌های تکه تکه شده وجود داشته باشد، ممکن است مدت زمان زیادی طول بکشد تا بتواند قبل از باز کردن فایل، تمام قسمت‌های لازم را پیدا کند.

روش دیفرگ / Defrag کردن یک مک (و این که چرا به آن نیاز ندارید)

با دیفرگ کردن درایو، همهٔ فایل‌ها به فضاهای خالی که با حذف فایل‌های قبلی ایجاد شده‌اند برگردانده می‌شوند تا این فضاهای خالی پر شوند، و فایل‌های تکه تکه شده در کنار هم قرار می‌گیرند.

این تنها در مورد هارد دیسک‌ها صدق می‌کند، و نه به آن اندازه‌ای که قبلاً استفاده می‌شد: NTFS (سیستم فایل جدیدتر) به همان اندازهٔ FAT-32 (سیستم فایل قدیمی‌تر) تمایل به تکه تکه شدن ندارد.

همچنین SSDهای جدید (معروف به درایو Flash) که نیاز به دیفرگ شدن ندارند، در واقع انجام این کار می‌تواند به آنها آسیب برساند، که در این مورد در ادامه توضیح خواهیم داد.


چرا مک‌ها نیازی به دیفرگ شدن ندارند

همان طور که در زیر توضیح خواهیم داد، احتمالاً نیازی نیست که مک خود را دیفرگ کنید. اگر هر یک از موارد زیر در مورد شما صدق می‌کند، توصیهٔ ما این است که دیفرگ کردن راه حل مشکل شما نیست:

  • سیستم عامل مک شما متعلق به قبل از 2002 نیست (در این صورت می‌توانیم به شما پیشنهاد کنیم که مک خود را به روز رسانی کنید!).
  • مک شما یک SSD دارد.
  • اگر در حال اجرای High Sierra یا Mojave هستید، و سیستم فایل شما به APFS جدیدتر اپل تغییر یافته است، دیگر نمی‌توانید از ابزارهای شخص ثالث برای دیفرگ کردن مک خود استفاده کنید، چرا که هیچ کدام از آنها کار نخواهند کرد.

مک نیازی به دیفرگ کردن ندارد، زیرا سیستم فایل (در ابتدا HFS+ و اخیراً APFS) از تکه تکه شدن فایل‌ها جلوگیری می‌کند و در صورت لزوم به صورت خودکار فایل‌ها را دیفرگ می‌کند - اگر فایل بیش از هشت قطعه داشته باشد یا از 20 مگابایت کوچک‌تر باشد، به صورت خودکار دیفرگ خواهد شد.

سیستم فایل HFS+ که در سال 1998 معرفی شد، می‌تواند فایل‌ها را به لطف Hot File Clustering دیفرگ کند. سپس در Mac OS X 10.2 که در سال 2002 عرضه شد، سیستم در جلوگیری از تکه تکه شدن حتی هوشمندتر هم شد. یک سال بعد، در سال 2003، Hot File Adaptive Clustering از راه رسید، که فایل‌هایی را که اغلب از آنها استفاده می‌کنید اما به ندرت به روز رسانی می‌شوند را شناسایی کرده و آنها را به منطقهٔ خاصی از درایو منتقل کرده و طی یک فرآیندی آنها را دیفرگ می‌کند.

سپس اپل در سال 2017 APFS = Apple File System را در High Sierra معرفی کرد. در ابتدا APFS فقط در SSDها موجود بود (که همان طور که پیش از این نیز گفتیم، به هیچ صورتی نباید دیفرگ شوند) اما در سال 2018 همراه با Mojave وارد هارد دیسک‌ها و دریواهای فیوژن شد. همانند سلف خود، APFS هم به صورت خودکار درایو شما را دیفرگ می‌کند، هر چند با ایجاد اسنپ‌شات از فایل‌ها کمی متفاوت عمل می‌کند تا بتوانید به نسخه‌های مختلف همان فایل‌ها دسترسی پیدا کنید.

شرکت‌هایی که ابزارهایی را برای دیفرگ کردن مک‌ها تولید می‌کنند، شکایت دارند که اپل اطلاعات کافی در مورد چگونگی عملکرد APFS در اختیار آنها قرار نمی‌دهد تا بتوانند ابزاری برای دیفرگ کردن سیستم فایل جدید ارایه دهند. بدون شک پاسخ اپل در این باره می‌تواند این باشد که APFS از دیفرگ کردن سودی نخواهد برد.

این احتمال وجود دارد که مشکلی که با مک خود دارید ربطی به فایل‌های تکه تکه شده نداشته باشد. خوشبختانه مک‌ها برای عیب‌یابی و رفع مشکلات مختلف در سیستم شما دارای تعدادی ابزار در Disk Utility است، بنا بر این ارزش این که نگاهی به آنجا بیندازید را دارد. ما مقاله‌ای با عنوان «آموزش استفاده از Disk Utility در مک» را نیز داریم که می‌توانید مطالعه کنید.

 

چه زمانی مک‌ها نیاز به دیفرگ شدن دارند

تنها دلیلی که ممکن است مک شما نیاز به دیفرگ شدن داشته باشد این است که شامل موارد زیر باشد:

  • مک شما یک هارد دیسک داشته باشد.
  • فضای ذخیره‌سازی شما در حال به اتمام رسیدن است (ما همیشه توصیه می‌کنیم که 10٪ از فضای ذخیره‌سازی خود را آزاد نگه دارید).
  • شما اغلب فایل‌های بزرگی بیشتر از 1 گیگابایت را ذخیره می‌کنید.

یکی از دلایلی که باعث کاهش سرعت هارد در صورت تکه تکه شدن فایل‌ها می‌شود، به این دلیل است که یک هارد (برخلاف SSD) دارای قطعات متحرک است و برای خواندن بیت‌های مختلف فایلی که می‌خواهید باز کنید، بایستی هد خود را در اطراف به حرکت در آورد.

اگر کمتر از 10٪ فضای ذخیره‌سازی آزاد داشته باشید، مک قادر به انجام دیفرگ کردن به صورت خودکار نخواهد بود. در این حالت، به جای تلاش برای دیفرگ کردن بهتر است برخی از فایل‌ها را حذف کنید، یا حتی مک خود را پاک کنید و یک نصب تمیز مک. او. اس انجام دهید. همچنین پیشنهاد می‌کنیم مقالهٔ دیگر ما با عنوان «چگونه در مک فضای آزاد ایجاد کنیم» را مطالعه کنید.

در مورد اخیر، برخی از کاربران مک به منظور بهبود عملکرد، ترجیح می‌دهند که قبل از یک به روز رسانی عمده سیستم عامل، یک نصب تمیز انجام دهند، که با انجام این کار، مک شما به صورت مؤثری دیفرگ خواهد شد.


روش دیفرگ کردن یک مک

با وجود تمام موارد ذکر شده در بالا، آیا هنوز هم لازم است که مک خود را دیفرگ کنید؟ تعداد اندکی برنامه وجود دارد که می‌توانند به شما کمک کنند.

در عین حال، برخی از ابزارهایی که به منظور دیفرگ کردن مک‌ها ساخته شده‌اند، دیگر در حال توسعه نیستند. یکی از این ابزارها iDefrag بود که توسط Coriolis Systems تولید شد. اما این شرکت پس از همه گیر شدن SSDها پس از عرضهٔ macOS 10.13 High Sierra با APFS توسعهٔ نرم‌افزار را متوقف کرد.

نرم‌افزار Tech Tool Pro 11

در عین حالی که نرم‌افزار Tech Tool Pro از دیفرگ کردن ولوم‌های APFS پشتیبانی نمی‌کند و توصیه‌ای به استفاده از آن برای SSD نمی‌کند، اما این قابلیت را دارد که فایل‌های روی یک هارد دیسک را دیفرگ کند. این نرم‌افزار امکانات مختلف دیگری نیز دارد و ظاهراً با Mojave سازگار است.

نسخهٔ کامل برنامه 124.99 پوند قیمت دارد.

برنامهٔ Drive Genius 5

نرم‌افزار Drive Genius از Prosoft Engineering دیفرگ کردن مک شما را انجام می‌دهد. این نرم‌افزار یک شبیه‌سازی گرافیکی از میزان تکه تکه شدگی ولوم شما نمایش می‌دهد و سپس بدون در نظر گرفتن اندازه یا میزان تکه تکه شدگی، فایل‌ها را دیفرگ یا مجدداً سازماندهی می‌کند. این نرم‌افزار علاوه بر دیفرگ کردن، 18 ویژگی مختلف دیگر را نیز ارایه می‌دهد. با این حال، اگر از macOS 10.13 یا جدیدتر استفاده می‌کنید، ابزارهای Defragment، Repartition، و Rebuild در APFS پشتیبانی نمی‌شوند.

این نرم‌افزار یک نسخهٔ آزمایشی رایگان نیز دارد و در صورت نیاز می‌توانید نسخهٔ کامل آن را از Prosoft خریداری کنید.

روش دیفرگ / Defrag کردن یک مک (و این که چرا به آن نیاز ندارید)


روش دیفرگ کردن یک مک به صورت رایگان

همان طور که توضیح دادیم، شما احتمالاً نیازی به دیفرگ کردن مک خود ندارید، و اگر تصمیم گرفتید که این کار را انجام دهید، می‌توانید یکی از ابزارهای ذکر شده در بالا را امتحان کنید. هر چند که ما فکر می‌کنیم آنها ممکن است بیشتر صدمه بزنند تا این که مفید واقع شوند (ما فکر که اپل دلایل خوبی برای عدم استفاده از چنین ابزارهایی به عنوان بخشی از مک. او. اس دارد).

اگر فکر می‌کنید که مک شما مشکل دیفرگ نشدن دارد، بهترین راه حل رایگان است: با استفاده از تایم ماشین (Time Machine) از درایو خود یک نسخهٔ پشتیبان تهیه کرده و همان طور که در بالا گفته شد یک نصب تمیز انجام دهید.

ما مقاله‌های دیگری با عنوان «آموزش استفاده از تایم ماشین برای تهیه نسخه پشتیبان از مک» و همچنین «روش تهیه نسخه پشتیبان از مک» و «بهترین نرم‌افزار پشتیبان‌گیری برای مک» را داریم که می‌توانید مطالعه کنید.

 

ببینید که مشکل واقعی مک شما چیست

همان طور که گفتیم، احتمالاً مسئلهٔ دیفرگ نشدن نیست.

برای مشاهدهٔ این که مشکل واقعی چیست، می‌توانید از چند ابزار موجود در مک مانند Activity Monitor برای بررسی مواردی که از CPU استفاده می‌کنند و همچنین Disk Utility برای مشاهدهٔ مشکلات مربوط به دیسک استفاده کنید.

اگر نسخهٔ باستانی Mac OS X را اجرا می‌کنید، پیش‌بینی می‌کنیم که درایو شما در واقع ممکن است خراب شده باشد. در این صورت ممکن است بخواهید «روش بازیابی داده‌ها از مک یا درایو اکسترنال آسیب دیده» را مطالعه کنید.

همچنین ما توصیه‌های مختلفی در مورد «چگونه سرعت مک کُند شده را بالا ببریم» داریم که می‌توانید مطالعه کنید.
 

 

مطالب مشابه

هنوز نظری برای این مطلب ثبت نشده است، برای ارسال نظر لطفا وارد شوید..

تیم کوک مدیر عامل اپل
در ذات اپل این باور وجود دارد که فناوری به تنهایی، کافی نیست،‌ بلکه فناوری در پیوند با هنر آزاد و‌ انسانیت است که ما را به نتیجه‌‌ای می‌رساند که باعث شادی قلب‌هایمان می‌شود

برنامه‌ها

بازی‌ها

آموزش‌ها

اخبار
F+⌘