رفع مشکل مکینتاشی که روشن نمی‌شود

29
خرداد 1399
زمان تقریبی مطالعه این مطلب حدود 14 دقیقه
0 نظر 1031 بازدید

رفع مشکل مکینتاشی که روشن نمی‌شود 

در اینجا به شما خواهیم گفت که اگر آی‌مک شما روشن نمی‌شود، مک‌بوک پروی شما راه‌اندازی نمی‌شود، یا مک‌بوک ایر شما بوت نمی‌شود، چه کاری باید انجام دهید. اگر به مدت طولانی در حال تماشای آرم اپل هستید، یا حتی بدتر از آن، صفحه نمایش مک شما همچنان خالی است، ترفندهای ما به شما کمک می‌کند تا مک خود را به درستی راه‌اندازی کنید.

-----

سافت‌مک: این که متوجه شوید که مک شما روشن نمی‌شود، یا مک‌بوک شما راه‌اندازی نمی‌شود، دلایل زیادی می‌تواند داشته باشد. اما در هر صورت شما می‌خواهید بتوانید آن را دوباره راه‌اندازی کنید. ما بررسی‌های مختلف را انجام داده و تغییراتی را ایجاد خواهیم کرد تا مک شما راه‌اندازی شده و مجدداً شروع به کار کند.

برخی از موارد معمولی که می‌تواند باعث شود مک شما مجدداً راه‌اندازی شود را مرور کنید. موارد بدیهی مانند قطع کردن و وصل مجدد برق دستگاه، شروع در حالت بازیابی (Recovery Mode)، و بررسی فایل سیستم. و اگر مک شما واقعاً از کار افتاده است، ما نیز به شما خواهیم گفت که چه باید بکنید.

رفع مشکلات موجود در این مقاله بر اساس آخرین نسخه‌های مک. او. اس در نظر گرفته شده است. بسته به نوع سیستم عاملی که اجرا می‌کنید، منوها و رابط‌های کاربری ممکن است کمی متفاوت به نظر برسند، اما کارکردهای آنها اساساً یکسان هستند.

رفع مشکل مکینتاشی که روشن نمی‌شود


1. بررسی کنید که آیا مک شما روشن می‌شود یا خیر

در ابتدا بیایید ببینیم که آیا مشکل این است که مک شما راه‌اندازی نمی‌شود، یا این که روشن نمی‌شود. ممکن است این دو مورد یکسان به نظر برسند، اما در واقع تفاوت بزرگی بین آنها وجود دارد.

دکمه پاور مک خود را فشار دهید. اگر صدای شروع به کار مک را نمی‌شنید، اگر صدای کار کردن فن یا درایوی را نمی‌شنوید، و هیچ تصویر، ویدیو یا هیچ چیز عینی را در صفحه نمایش خود مشاهده نمی‌کنید، بنا بر این مک شما به هیچ وجه روشن نمی‌شود. شما حتی به جایی که از شروع به کار کردن امتناع می‌ورزد هم نرسیده‌اید.

مکینتاشی که روشن نمی‌شود نیاز به رویکرد متفاوتی نسبت به زمانی که راه‌اندازی نمی‌شود دارد. اگر کامپیوتر شما روشن نمی‌شود، باید کارهای زیر را انجام دهید:

اتصال برق را بررسی کنید

بررسی کنید کلید برق روشن است و مک به طور صحیح به برق وصل شده است. یا اگر یک لپتاپ است، مطمئن شوید که باتری آن تخلیه نشده باشد - و اگر به شارژ شدن نیاز دارد، قبل از این که نتیجه بگیرید که دیگر کار نمی‌کند، سعی کنید آن را شارژ کنید. اگر مک‌بوک شما شارژ نمی‌شود این مطلب را بخوانید.

کابل برق یا آداپتور متفاوتی را امتحان کنید

ممکن است اشکال از کابل برق باشد. می‌توانید کابل برقی که متناسب با دستگاه شما باشد را از یک دوست قرض بگیرید. سپس سعی کنید با آن کابل هم امتحان کنید و ببینید که آیا مشکل رفع می‌شود یا خیر. اگر با این کار مشکل رفع شد، این می‌تواند یک راه حل ساده باشد که شامل پیدا کردن و خریدن یک کابل برق دست دوم است (هر چند که ما توصیه می‌کنیم از خرید کابل‌های برق شخص ثالث که توسط اپل ساخته نشده است اجتناب کنید، زیرا به احتمال زیاد این کابل‌ها معیوب و احتمالاً استفاده از آنها خطرناک است.)

اگر اخیراً یک قطع برق داشته‌اید، این می‌تواند دلیل این امر باشد: ممکن است آداپتور برق شما در اثر افزایش فشار برق آسیب دیده باشد و ممکن است لازم باشد یک آداپتور برق جدید خریداری کنید.

سرانجام این امکان وجود دارد که کابل برق شل شده باشد و بیرون کشیدن و اتصال مجدد آن، ممکن است مشکل را برطرف کند. اما ما تردید داریم که به همین آسانی باشد.

رفع مشکل مکینتاشی که روشن نمی‌شود

تمام لوازم جانبی را جدا کنید

تمام لوازم جانبی (مانند چاپگرها و هاب‌های USB) که به مک خود وصل کرده‌اید را جدا کنید. ممکن است یکی از لوازم جانبی شما باعث ایجاد مشکل در توالی راه‌اندازی مک شما می‌شود.

اگر اخیراً رم جدید یا هارد دیسک جدید نصب کرده‌اید، مطمئن شوید که آنها به درستی نصب شده و سازگار هستند. (در صورت امکان، رم یا هارد دیسک قدیمی را مجدداً نصب کنید و ببینید که آیا مشکل رفع می‌شود یا خیر.)

اگر هیچ کدام از این مراحل عمل نکرد، وقت آن رسیده است که به مرحلهٔ بعدی بروید.


2. یک چرخهٔ خاموش و روشن کردن را اجرا کنید

اگر هیچ نشانه‌ای از حیات را در مک خود مشاهده نمی‌کنید، می‌توانید چرخهٔ خاموش و روشن کردن را اجرا کنید، که مستلزم مجبور کردن مک به ری‌استارت پس از تخلیهٔ کامل برق آن است.

در یک مک‌بوک باید کلید پاور را به مدت ده ثانیه نگه دارید. معمولاً وقتی برق مک به زور قطع می‌شود، یک صدای جیرجیر را می‌شنوید.

امیدوارم بعد از ده ثانیه انتظار و ری‌استارت کردن، همه چیز به خوبی پیش برود.

اگر مک شما یک دسکتاپ است، باید آن را از برق جدا کنید و ده ثانیه صبر کنید، سپس مجدداً آن را به برق وصل کرده و سعی کنید آن را روشن کنید.


3. صفحه نمایش خود را بررسی کنید

اگر از یک مک دسکتاپ مانند یک مک پرو یا مک مینی استفاده می‌کنید، می‌تواند در مورد شما صدق کند. اگر از یک صفحه نمایش جداگانه استفاده نمی‌کنید، می‌توانید از این مرحله بگذرید.

ممکن است به جای خود مک، صفحه نمایشی که به آن وصل کرده‌اید مشکل داشته باشد. به مک خود گوش کنید تا ببینید که آیا در حین شروع به کار صدایی از آن شنیده می‌شود یا خیر.

رفع مشکل مکینتاشی که روشن نمی‌شود

این امکان وجود دارد که مک شما روشن بشود اما بوت نشود، زیرا نمی‌تواند به صفحه نمایش دسترسی پیدا کند. اگر مشکل شما این مورد باشد به احتمال زیاد با سخت‌افزار صفحه نمایش مشکل دارید (به جای یک مشکل راه‌اندازی گسترده‌تر).

اگر صفحه نمایش شما کار نمی‌کند، توصیه می‌شود که:

1. منبع تغذیهٔ مک را بررسی کنید (همچنین منبع تغذیهٔ صفحه نمایشگر، اگر از یک منبع تغذیهٔ جداگانه استفاده می‌کند).

2. مطمئن شوید که همهٔ کابل‌ها به صورت ایمن متصل شده‌اند.

3. تمامی توسعه دهنده‌ها و سوئیچ‌ها، و سایر دستگاه‌های بین مک و مانیتور را حذف کنید.

4. کابل ویدیو را جدا کنید (در صورت استفاده از یک مانیتور جداگانه) و مجدداً آن را وصل کنید.

5. اگر از بیش از یک مانیتور استفاده می‌کنید، تمام مانیتورها را جدا کرده و فقط با استفاده از یک مانیتور امتحان کنید.

6. در صورت امکان، سعی کنید از یک نمایشگر دیگر یا یک آداپتور متفاوت استفاده کنید (برای مثال از DVI به جای VGA استفاده کنید).

7. اپل همچنین توصیه می‌کند که وضوح صفحه نمایش را در System Preferences تنظیم کنید.


مک خود را در حالت Safe Boot راه‌اندازی کنید

راه‌اندازی در حالت Safe Boot آنچه را که بررسی و عملکردهای مک شما در هنگام راه‌اندازی بر روی آن متمرکز است را محدود کرده و عیب‌یابی‌های مشخصی را انجام می‌دهد. کم اتفاق می‌افتد، اما گاهی اوقات می‌توانید مک مشکل‌دار خود را در حالت Safe Boot با موفقیت راه‌اندازی کنید، سپس مجدداً آن را به حالت عادی ری‌استارت کنید، تا همه چیز به حالت مناسب بازگردد.

برای ورود به حالت Safe Mode: مک را خاموش کرده و همزمان با پایین نگه داشتن کلید Shift آن را راه‌اندازی کنید. Safe Boot برای شروع می‌تواند کمی طول بکشد (اگر اصلاً کار کند).

برای به دست آوردن بازخوردی از آنچه که اتفاق می‌افتد، می‌توانید در هنگام راه‌اندازی کلیدهای ترکیبی Shift + Command + V را پایین نگه دارید: که وارد هر دوی Safe Boot و چیزی به نام Verbose Mode می‌شود که پیام‌هایی در مورد آنچه که Safe Boot در واقع سعی در انجام آن را دارد، به شما داده می‌شود.

اگر می‌خواهید راهنمایی‌های بیشتری در مورد این مرحله به دست آورید، مقالهٔ دیگر ما با عنوان «روش راه‌اندازی مک در حالت Safe Mode» را نیز مطالعه کنید.

هنگامی که در حالت Safe Mode هستید، رابط کاربری آن کمی متفاوت به نظر می‌رسد و حالت شفافیت را ندارد. به طور مثال، بزرگ‌ترین تغییر در Dock در پایین صفحه نمایش دیده می‌شود، مانند تصویر زیر.

رفع مشکل مکینتاشی که روشن نمی‌شود

هنگامی که در حالت Safe Mode هستید، می‌توانید بررسی‌های خاصی را انجام دهید (که در ادامه توضیح داده شده است) که تغییراتی را ایجاد می‌کند که می‌تواند مشکل مک شما را مرتفع کند.


5. سیستم فایل را بررسی کنید

این مرحله در واقع نوعی سرگرمی است. سرگرم کننده است چون احساس یک متخصص کامپیوتر بودن را به شما می‌دهد.

1. مک را خاموش کنید و همزمان با نگه داشتن کلیدهای Cmd + S مجدداً آن را راه‌اندازی کنید تا در حالت Single User Mode (حالت تک کاربره) اجرا شود. زمانی که صفحهٔ سیاه مرعوب کننده‌ای با پیامی با متن سفید رنگ ظاهر می‌شود، می‌توانید کلیدها را رها کنید.

2. زمانی که حرکت متن به اتمام رسید صبر کنید تا خط فرمان ظاهر شود. سپس fsck -fy را تایپ کرده و Return را فشار دهید. و صبر کنید. احتمالاً برای چند دقیقهٔ طولانی باید صبر کنید.

3. سرانجام، پس از انجام پنج بررسی مختلف که هر کدام زمان خودش را می‌برد، باید یکی از این دو پیام را دریافت کنید: The volume [your Mac's name] appears to be OK (به نظر می‌رسد حجم/ volume[نام مک شما] بسیار خوب است) یا FILE SYSTEM WAS MODIFIED (سیستم فایل اصلاح شده است).

4. اگر با اولین پیام روبرو شدید، reboot را تایپ کرده و Return را فشار دهید.

5. اگر پیام دوم را مشاهده کردید، باید fsck -fy را مجدداً اجرا کنید. می‌توانید فرمان را مجدداً تایپ کرده و Return را فشار دهید، یا یک بار فلش رو به بالا را فشار داده و سپس Return را فشار دهید.

اگر این هم عمل نکرد و مک شما هنوز هم راه‌اندازی نمی‌شود، پس به مرحلهٔ بعدی بروید.


6. ریست کردن PRAM / NVRAM

در روزهای PowerPC در مورد ریست کردن PRAM صحبت کرده‌ایم. در مک‌های جدید، اصطلاح واقعی ریست کردن NVRAM است. این نام به بخش‌های خاصی از حافظه در مک شما اشاره دارد که داده‌هایی را ذخیره می‌کند که حتی در صورت خاموش بودن مک، مواردی مانند تنظیمات صدا و وضوح صفحه نمایش همچنان ذخیره شده باقی می‌مانند.

ریست کردن داده‌ها مضر نیست، اما صادقانه بگویم، انجام آن به ندرت سودمند است. اما آسیبی هم نمی‌رساند.

در اینجا روش ریست کردن PRAM / NVRAM در مک شما ذکر شده است:

1. همهٔ این کلیدها را نگه دارید: Command + Option (Alt) + P + R و مک را روشن کنید (اینها همان کلیدهای ریست کردن PRAM هستند).

2. کلیدها را همچنان پایین نگه دارید تا زمانی که ری‌استارت کردن مک را دوباره بشنوید.

3. منتظر باشید تا صدای ری‌استارت کردن دوم را هم بشنوید، و سپس کلیدها را رها کنید.

در بعضی موارد، بعد از انجام این مرحله، مک شما به صورت عادی مجدداً ری‌استارت می‌شود. در موارد دیگر، ممکن است یک نوار پیشرفت را در هنگام راه‌اندازی مشاهده کنید. اگر نوار پیشرفت پر شود و سپس مک راه‌اندازی شود، احتمالاً هم چیز به خوبی پیش رفته است. با این حال، در برخی موارد شاهد بوده‌ایم که مک در نیمه‌راه نوار پیشرفت خاموش شده است.


7. ریست کردن SMC

در برخی شرایط، ممکن است نیاز به ریست کردن System Management Controller = SMC (کنترل کنندهٔ مدیریت سیستم) مک خود داشته باشید. این عمل عمدتاً تلاشی برای تعمیر کردن نسخهٔ فعلی مک. او. اس قبل از تلاش برای بازیابی اطلاعات و شروع نصب مجدد سیستم عامل است.

در صورتی که بخواهید SMC را ریست کنید، باید این کارها را انجام دهید:

در یک لپتاپ مک:

1. مک‌بوک را خاموش کنید.

2. کابل برق را جدا کرده و مجدداً وصل کنید.

3. کلیدهای Shift + Ctrl + Option/Alt را همزمان فشار دهید.

4. حالا تمام این کلیدها و دکمهٔ پاور را همزمان رها کنید.

5. ممکن است شاهد چشمک زدن چراغ روی کابل برق باشید.

6. مک‌بود خود را ری‌استارت کنید.

در یک مک دسکتاپ:

1. مک را خاموش کنید.

2. کابل برق را جدا کنید.

3. دکمهٔ پاور به مدت 5 ثانیه فشار داده و نگه دارید.

4. کابل برق مک را مجدداً وصل کنید.

5. مک خود را روشن کنید.

رفع مشکل مکینتاشی که روشن نمی‌شود


8. اجرا کردن Disk Utility در حالت Recovery Mode

اگر مک شما در حال بوت شدن است اما سیستم عامل بارگیری نمی‌شود، ممکن است یک درایو خراب شده داشته باشید. خوشبختانه رفع این مشکل در حالت Recovery Mode امکانپذیر است. ما آموزش مفصلی در مورد «روش استفاده از حالت بازیابی مک» داریم، اما اصول اولیه را در ادامه خواهید خواند.

اولین قدم اجرا کردن Disk Utility است. در یک مک که Mountain Lion یا نسخه‌های بعد از آن را اجرا می‌کند، که اکثریت قریب به اتفاق مک‌ها چنین هستند، می‌توانید Disk Utility را در حالت Recovery Mode اجرا کنید. چگونگی انجام این کار در اینجا ذکر شده است:

1. مطمئن شوید که مک خاموش است. اگر عکس‌العملی نشان نمی‌دهد چون در یک صفحهٔ خاکستری، آبی یا سفید گیر کرده است، کافیست که دکمهٔ پاور مک را برای چند ثانیه نگه دارید تا تسلیم شده و خاموش شود. (شما می‌توانید «آموزش رفع مشکل صفحه آبی مرگ در مک» را نیز مطالعه کنید.)

2. کلیدهای Command + R و دکمهٔ پاور را پایین نگه داشته و مک را دوباره راه‌اندازی کنید. کلیدهای Cmd + R را در حالی که مک شما در حال بوت شدن است فشار داده و نگه دارید تا زمانی که آرم اپل را مشاهده کنید.

3. پس از راه‌اندازی شدن مک در حالت Recovery Mode، به برنامه‌های کاربردی دسترسی پیدا خواهید کرد. بر روی گزینهٔ Disk Utility کلیک کنید.

رفع مشکل مکینتاشی که روشن نمی‌شود

4. محل درایو مک خود را پیدا کنید - احتمالاً Macintosh HD - آن را انتخاب کنید.

5. بر روی First Aid (کمک‌های اولیه) کلیک کنید.

رفع مشکل مکینتاشی که روشن نمی‌شود

6. اگر خطاهایی در هارد شما رخ داده باشد، Disk Utility باید آنها را پیدا کند یا به صورت خودکار آنها را تعمیر کند، یا از شما سؤال می‌کند که آیا مایل هستید که آنها را تعمیر کنید یا نه. اگر می‌خواهید تعمیر شود بر روی Repair Disk کلیک کنید.

همچنین می‌توانید موارد زیر را نیز در حالت Recovery Mode انجام دهید:

 

9. استفاده از حالت Target Disk Mode برای کپی کردن فایل‌ها

این مرحله باید قبل از نصب مجدد مک. او. اس انجام شود و بستگی به وضعیت تهیهٔ نسخهٔ پشتیبان شما دارد. شما به طور منظم نسخهٔ پشتیبان تهیه می‌کنید، یا حداقل اسناد، موسیقی‌ها و عکس‌های مهم خود را با ابر همگام‌سازی می‌کنید، درست است؟

اگر نسخهٔ پشتیبان تهیه کرده‌اید و در حال حاضر خجل نیستید و به تایم ماشین یا سایر راه حل‌های تهیهٔ نسخهٔ پشتیبان خود دلگرم هستید، به مرحلهٔ 10 بروید. اما اگر می‌خواهید از مک خود نسخهٔ پشتیبان تهیه کنید، اکنون زمان آن است که ببینید چه چیزی را می‌توانید در دستگاه خود نجات دهید.

برای انجام این کار به یک مک دوم نیاز دارید. اگر ندارید، از یک دوست کمک بخواهید. برای استفاده از حالت Target Disk Mode مراحل زیر را دنبال کنید:

1. هر دو مک را با استفاده از یک کابل Thunderbolt اپل به یکدیگر وصل کنید. اگر یک مک قدیمی‌تر داشته باشید، انجام این فرآیند با کابل‌های FireWire امکانپذیر است.

2. مک خود را خاموش کنید.

3. در حالی که دکمهٔ T را بر روی صفحه کلید پایین نگه داشته‌اید، مک خود را راه‌اندازی کنید.

4. تا زمانی که صدای راه‌اندازی مک می‌شنوید دکمهٔ T را پایین نگه دارید و به نگه فشردن آن ادامه دهید تا آیکون Thunderbolt بر روی صفحه نمایش شما ظاهر شود.

انجام این کار مک را در حالت Target Disk Mode قرار می‌دهد. در حالت Target Disk Mode مک شما مانند یک درایو اکسترنال عمل می‌کند. حالا باید امیدوار باشید که هار دیسک مک معیوب خود را در Finder مک دوم مشاهده کنید.

شما باید بتوانید فایل‌های مورد نیاز خود را از هارد دیسک خود بردارید و یا حتی کل هارد دیسک را در یک هارد اکسترنال دیگر همانندسازی (clone) کنید.

رفع مشکل مکینتاشی که روشن نمی‌شود


10. نصب مجدد مک. او. اس

این یک کار بسیار جدی است. اما اگر همهٔ موارد دیگر را امتحان کرده‌اید و جواب نگرفته‌اید، با نصب مجدد سیستم عامل می‌توانید مشکلی که مانع از اجرای درست مک می‌شد را برطرف کنید.

بازیابی مک. او. اس از مرحلهٔ بالا را به خاطر دارید؟ می‌توانید از آن برای نصب مجدد مک. او. اس نیز استفاده کنید.

1. همان طور که در بالا ذکر شد وارد حالت Recovery Mode شوید (کلیدهای Command + R در حین راه‌اندازی مک نگه دارید).

2. یک بار در Recovery برای نصب آخرین نسخهٔ سیستم عامل کلیک کنید و دستورالعمل‌های روی صفحه را دنبال کنید.

در مقالهٔ دیگر ما با عنوان «روش ریست کردن (تنظیم مجدد) مک» اطلاعات بیشتری در مورد پاک کردن مک و نصب مجدد مک. او. اس پیدا خواهید کرد.

همچنین بخوانید: مکینتاش‌ها تا چه مدت قابل استفاده هستند؟
 

 

 

مطالب مشابه

هنوز نظری برای این مطلب ثبت نشده است، برای ارسال نظر لطفا وارد شوید..

استیو جابز (استیون پال جابز)
طراحی یک محصول با تمرکز بر روی رفتارهای یک قشر از جامعه کار بسیار دشواری است. در خیلی مواقع مردم نمی دانند چه چیزی می خواهند تا زمانی که شما آنها را متوجه نیاز و خواسته شان نمایید.

برنامه‌ها

بازی‌ها

آموزش‌ها

اخبار
F+⌘