چگونه می‌توان رمز عبور فراموش شده آیفون یا آیپد را دور زد

26
خرداد 1399
زمان تقریبی مطالعه این مطلب حدود 9 دقیقه
0 نظر 1581 بازدید

چگونه می‌توان رمز عبور فراموش شده آیفون یا آیپد را دور زد 

رمز عبور آیپد یا آیفون خود را فراموش کرده‌اید؟ نگران نباشید. در اینجا چگونگی دور زدن رمز عبور و هک کردن آن با استفاده از Recovery Mode یا نرم‌افزار فارنزیک آورده شده است.

-----

سافت‌مک: فراموشی یا از دست دادن رمز عبور آیفون یا آیپد یک امر جدی است، اما لزوماً یک فاجعه نیست. در این آموزش ما روش هک کردن یا دور زدن رمز عبور و تغییر آن را توضیح می‌دهیم: شما باید دستگاه خود را بازیابی کنید و محتویات آن را پاک کنید، اما حداقل می‌توانید دوباره از آن استفاده کنید.

در صورتی که موارد خصوصی و محرمانهٔ زیادی دارید - و دلیل موجهی برای دسترسی به آیفونی که رمز آن را پیدا نکرده‌اید - در این صورت نرم‌افزاری وجود دارد که می‌تواند به روش‌های پیچیده‌ای به شما کمک کند. ما در اینجا گزینه‌هایی که در اختیار دارید را مورد بحث قرار خواهیم داد.

در پایان، اصول اساسی حذف یا ریست کردن رمز عبور پس از دستیابی به دستگاه آی. او. اس‌ی خودتان را پوشش خواهیم داد.


آیا هک کردن رمز عبور یک آیفون قانونی است؟

به طور کلی، دور زدن رمز عبور رفتن به سمت آنچه که در دنیای تکنولوژی هکر «کلاه سیاه» (یا از نظر قانونی مشکوک) نامیده می‌شود است. اما خیلی‌ها رمز عبور خود را فراموش می‌کنند. در این مواقع، برای استفاده از دستگاه خود باید رمز عبور را به دست آورید، و هیچ دوز و کلکی هم در این کار نیست.

اگر این صفحه را به این علت می‌خوانید که یک آیفون را به سرقت برده‌اید و سپس متوجه شده‌اید که قفل شده است، در جریان باشید که پلیس پیش از این مطلع شده است و همان طور که این مقاله را مطالعه می‌کنید پلیس در حال اقدام است. شاید هم نه، اما در هر صورت شما در این مقاله چیزی نخواهید یافت که به شما کمک کند.


دستگاه خود را با استفاده از Recovery Mode بازیابی کنید

برای تغییر رمز عبور در آیفون یا آیپد به روش عادی، به رمز عبور اصلی نیاز دارید که در اینجا کمک کننده نیست. اگر رمز عبور خود را به دست نیاوردید، بازیابی و شروع مجدد بهترین و ساده‌ترین راه حل است. این کار اطلاعات شخصی شما را حذف می‌کند، اما اگر نسخهٔ پشتیبان تهیه کرده باشید می‌توانید آن را بازیابی کنید و مثل یک آیفون جدید خواهد شد، مگر این که توسط یک رمز عبور محافظت نشده باشد.

به منظور پشتیبان‌گیری از آیفون یا آیپد خود می‌توانید مقاله‌های دیگر ما با عنوان «تهیه نسخه پشتیبان از آیفون بدون استفاده از آی‌تیونز و آی‌کلود» و همچنین «روش تهیه نسخه پشتیبان از آیفون و آیپد خود با مک. او. اس کاتالینا» را مطالعه کنید.

تلاش برای بازیابی دستگاه از طریق آی‌تیونز نیاز به یک رمز عبور دارد، اما شما می‌توانید با استفاده از Recovery Mode بدون رمز عبور آن را بازیابی کنید. این کار دستگاه شما را کاملاً پاک می‌کند و آخرین نسخهٔ آی. او. اس را از ابتدا نصب می‌کند.

توجه داشته باشید که به اپل آیدی و رمز عبوری که در ابتدا برای راه‌اندازی دستگاه استفاده شده است نیاز خواهید داشت. البته این رمز عبور اپل آیدی است، نه رمز عبور دستگاه - اینها جدای از هم هستند.

چگونه می‌توان رمز عبور فراموش شده آیفون یا آیپد را دور زد

برای بازیابی یک آیپد یا یک آیفون با استفاده از Recovery Mode مراحل زیر را دنبال کنید:

  • دستگاه را حداقل 20 درصد شارژ کنید.
  • در مک یا PC خود، در صورتی که آی‌تیونز باز است آن را ببندید. آیفون یا آیپد را وصل کنید و حالا آی‌تیونز را مجدداً باز کنید، با فرض این که این کار را به صورت خودکار انجام ندهد.
  • حالا iDevice خود را مجبور به ری‌استارت کنید. (اگر دستگاه شما یک آیفون 8 یا 8 پلاس، یا هر آیفون فاقد دکمهٔ Home است، دکمهٔ افزایش صدا را فشار داده و رها کنید، دکمهٔ کاهش صدا را فشار داده و رها کنید، سپس دکمهٔ پاور را فشار داده و نگه دارید تا زمانی که اتصال به صفحهٔ آی‌تیونز نشان داده شده در تصویر بالا را مشاهده کنید. اگر دستگاه شما یک آیفون 7 یا 7 پلاس است، همزمان دکمهٔ کاهش صدا و دکمهٔ پاور را فشار داده و نگه دارید، تا زمانی که صفحهٔ آی‌تیونز را مشاهده کنید. برای هر iDevice دیگری، باید دکمه‌های Home و پاور را همزمان فشار داده و نگه دارید).
  • اکنون گزینهٔ Restore (بازیابی) یا Update (به روز رسانی) را دریافت خواهید کرد - دومی اندکی بیشتر طول می‌کشد زیرا آخرین نسخهٔ نرم‌افزار آی. او. اس را دانلود می‌کند، اما باید این ترفند را انجام داد.
  • دستگاه خود را راه‌اندازی کنید.

توجه داشته باشید که موارد فوق در مورد مک. او. اس موهاوی و نسخه‌های قبل از آن صدق می‌کند. اگر به کاتالینا به روز رسانی کرده باشید، آی‌تیونز از سیستم شما حذف شده و به جای آن از Finder استفاده خواهید کرد.

چگونه می‌توان رمز عبور فراموش شده آیفون یا آیپد را دور زد

اکنون دستگاه شما مانند گذشته آماده به کار خواهد بود اما بدون یک رمز عبور. بسته به نسخهٔ آی. او. اس‌ی که در حال اجرا هستید، ممکن است از شما خواسته شود که اپل آیدی خود را وارد کنید.

اگر یک رمز عبور را تنظیم کرده‌اید و به دنبال حذف کامل آن هستید، پس از دسترسی به دستگاه آی. او. اس‌ی خود، به سادگی به مسیر Settings > Touch ID & Passcode (or Face ID & Passcode بروید و سپس بر روی Turn Passcode Off (خاموش کردن رمز عبور) ضربه بزنید.


استفاده از نرم‌افزار فارنزیک

هر از گاهی یک نفر تکنیکی برای دور زدن رمز عبور اپل کشف می‌کند (یا ادعا می‌کند که کشف کرده است). این گاهی اوقات یک نوع «ضربه زدن با انگشت» است که شخص را قادر می‌سازد به چیزی بر روی یک دستگاه قفل شده دسترسی پیدا کند: معمولاً Contacts (مخاطبین) یا Messages (پیام‌ها). این کار هک کردن رمز عبور نیست، بلکه فقط دور زدن آن است.

ترفندهای انگشتی را که در ویدیوهای یوتیوب خواهید دید فراموش کنید. هک کردن رمز عبور امکانپذیر است، اما برای این کار به یک نرم‌افزار جدی نیاز دارید. این نرم‌افزار به عنوان یک نرم‌افزار فارنزیک شناخته می‌شود، زیرا سازمان‌های مجری قانون هنگام تجزیه و تحلیل تلفن همراه از این نرم‌افزارهای فارنزیک استفاده می‌کنند. [توضیح مترجم: فارنزیک (forensic) در دنیای مجازی معادل پزشکی قانونی در دنیای معمولی است. دانش فارنزیک به دنبال جمع‌آوری شواهد و مدارکی است که مجرم و شرایط وقوع جرم را بررسی می‌کند و ضمناً مدارکی که برای دادگاه معتبر باشد را کشف می‌نماید.]

ما نرم‌افزار Elcomsoft iOS Forensic Toolkit را آزمایش کردیم و آن را وسیله‌ای مطمئن برای شکستن (کرک کردن) رمز عبور یک آیپد یافتیم. این نرم‌افزار در دسترس عموم نمی‌باشد و شما نیاز به ارایهٔ یک مجوز (licence) و نشان دادن مدارک معتبر خود دارید.

یکی دیگر از ابزارهای فارنزیک مک که می‌توانید امتحان کنید نرم‌افزار BlackLight است.

چگونه می‌توان رمز عبور فراموش شده آیفون یا آیپد را دور زد

ابزارهای نرم‌افزاری مانند این می‌توانند شما را قادر به استخراج یک رمز عبور از دستگاه آی. او. اس کنند، اما باید به کار با کامپیوترها مسلط باشید (یا حداقل قادر باشید نیازهای خود را با استفاده از خط فرمان در Terminal مرتفع کنید).

نرم‌افزار Tenorshare 4uKey

اگر به دنبال چیزی مرعوب کننده هستید Tenorshare 4uKey را در نظر داشته باشید که قول می‌دهد بتوانید رمز عبور آیفون و آیپد را «فوراً» دور بزنید. ما خودمان این نرم‌افزار را امتحان نکرده‌ایم، اما یک نسخهٔ آزمایشی رایگان در دسترس است، بنا بر این امتحان کردن آن ضرری ندارد.


ضابطین قضایی چگونه قفل آیفون‌ها را باز می‌کنند؟

در مارس 2016 رمز عبور آیفون تیترهای خبری را به خود اختصاص داد، با این خبر که FBI یک آیفون 5c را که در حملهٔ تروریستی سن برناردینو استفاده شده بود (که متعلق به کارفرمای تروریست بوده) را به دست آورده، اما نتوانسته به امنیت رمز عبور آن رخنه کند. فدرال رزرو موفق به گرفتن حکم دادگاه به اپل برای کمک کردن به آنها در باز کردن قفل تلفن شد، اما اپل از این کار امتناع کرد.

همزمان با پیش رفتن این پرونده، افکار عمومی شروع به مخالفت با مقامات اجرای قانون کردند، و روز قبل از آن که وزارت دادگستری استدلال‌های خود را ارایه دهد، اعلام شدکه در واقع آنها به یاری اپل احتیاج ندارند و شخص ثالثی موافقت کرده است که کار هک کردن را برای آنها انجام دهد. یک هفته بعد این پرونده منحل شد و FBI اعلام کرد که بدون کمک اپل، قفل تلفن را باز کرده است.

اپل از چگونگی انجام این کار سؤال کرد - با این استدلال که در صورت امکان بهره‌برداری از آسیب‌پذیری امنیتی، این خطری را برای سایر دارندگان آیفون ایجاد می‌کند و نیاز به افزودن وصلهٔ امنیتی دارد - اما FBI از گفتن چگونگی انجام این کار امتناع ورزید، حتی وقتی که یک طرح دعوی آزادی اطلاعات توسط تعدادی از سازمان‌های رسانه‌ای مطرح شد. متعاقباً دادگاه حکمی صادر کرد که این جزئیات اسرار امنیت ملی بوده و بنا بر این معاف از افشا شدن است.

برای صاحبان آیفون جای خوشحالی است که اپل چنان در حفظ حریم خصوصی کاربران خود مصمم است که در مقابل قدرت دولت آمریکا ایستادگی کند، اما نگران این است که چگونه کسی توانسته است امنیت آیفون را دور بزند. و ما نمی‌دانیم که چه کسی یا چگونه توانسته است. در ابتدا گزارش شد که شرکت اسراییلی Cellebrite رمز عبور را دور زده است، اما واشنگتن پست بعداً ادعا کرد که هکرهای حرفه‌ای از آسیب‌پذیری روز صفر استفاده کرده‌اند.

آیا آیفون‌های فعلی قابل هک شدن هستند؟

در آن زمان اعتقاد بر این بود که این روش هر چه که باشد بر روی مدل‌های بعدی آیفون کار نخواهد کرد: آیفون 5s و مدل‌های بعد از آن از ویژگی‌های امنیتی برتر (Secure Enclave) برخوردار هستند و اپل ادعا کرده است که حتی اگر خودش هم بخواهد نمی‌تواند وارد این دستگاه‌ها شود. اما با توجه به این خبر که مأمورین قانون ایالات متحده قفل آیفون 11 و آیفون 11 پرو مکس را نیز باز کرده‌اند، ایجاد شک و تردید کرده است - اما همچنان خواستار همکاری اپل در دسترسی به درهای پشتی آیفون‌ها هستند.

این یک وضعیت غیرعادی است، اما همان طور که TheNextWeb توضیح داده است، همه چیز به زمان و پول مربوط می‌شود. دو ماه طول کشید تا FBI به آیفون 11 دسترسی پیدا کند، و «جیمز کامی» مدیر سابق گفته است که شکستن قفل آیفون 5c در سال 2016 بیش از یک میلیون دلار هزینه در بر داشته است. به عبارت دیگر، مگر این که شخصی که گوشی شما را هک می‌کند فوق‌العاده ثروتمند و فوق‌العاده صبور باشد، پس حریم خصوصی شما باید امن باشد.

ما مقاله‌های دیگری نیز در زمینهٔ افزایش امنیت دستگاه‌های شما داریم که می‌توانید مطالعه کنید:

- ترفندهای امنیتی آیفون: روش محافظت از تلفن خود در مقابل هکرها

- روش ایجاد یک رمز عبور برای آیفون

- راهنمای جامع نکات امنیتی مک: بهترین تنظیمات امنیتی مک

- روش تنظیم تأیید هویت دو عاملی در آیفون، آیپد، مک
 

 

 

مطالب مشابه

هنوز نظری برای این مطلب ثبت نشده است، برای ارسال نظر لطفا وارد شوید..

تیم کوک
هدف ما هرگز سود بیشتر نبوده است، هدف ما همیشه بهترین بودن بوده است.

برنامه‌ها

بازی‌ها

آموزش‌ها

اخبار
F+⌘