مکینتاش‌ها تا چه مدت قابل استفاده هستند؟

18
فروردین 1399
زمان تقریبی مطالعه این مطلب حدود 12 دقیقه
0 نظر 3619 بازدید

 مکینتاش‌ها تا چه مدت قابل استفاده هستند؟

آیا نمی‌دانید قبل از این که نیاز به خرید یک مک جدید داشته باشید، مک فعلی شما تا چه مدت قابل استفاده است؟ ما محدودیت زمان پشتیبانی اپل از مکینتاش‌ها و مک‌بوک‌های قدیمی، و این که چه مک‌هایی توسط اپل از رده خارج شده تلقی می‌شوند، و این که آیا بهتر است مک خود را به روز رسانی کنید یا یک نسخهٔ جدید خریداری کنید را بررسی خواهیم کرد.

-----

سافت‌مک: مک‌ها دارای قیمت بالایی هستند، بنا بر این قابل درک است که بسیاری از کاربران مک بخواهند تا زمانی که ممکن است جایگزین کردن آنها را به تأخیر بیاندازند. اما حقیقتاً از یک مک چه مدت باید انتظار قابل استفاده بودن را داشته باشیم؟

یکی از عواملی که باید در نظر گرفته شود مدت زمانی که کار کرده و کهنگی آن است، که در پس از آن اکثر مک‌ها شروع به تجربهٔ مشکلاتی می‌کنند، مانند خاموش شدن‌های تصادفی و باتری‌های تخریب شده که دیگر شارژ خود را نگه نمی‌دارند. متأسفانه، در یک مرحله‌ای، دیگر تعمیر مک یا مک‌بوک گزینهٔ قابل قبولی نخواهد بود و باید به دنبال جایگزینی برای آن باشید.

همچنین ممکن است برای شما جای سؤال باشد که آیا خرید یک دستگاه دست دوم مکینتاش که چند سال کار کرده فکر خوبی است یا خیر. اگر پول خود را صرف خرید یک دستگاه قدیمی 5 ساله کنید، زمانی که متوجه شوید نرم‌افزاری که نیاز دارید بر روی آن اجرا نمی‌شود، آیا از خرید آن پشیمان نخواهید شد؟ حتی ممکن است متوجه شوید که اپل دیگر از اجرای جدیدترین نرم‌افزار سیستم عامل بر روی آن مک پشتیبانی نمی‌کند - که این امر می‌تواند شما را در معرض بدافزارها و آسیب‌پذیری‌های امنیتی قرار دهد.

در این مقاله به موارد ذکر شدهٔ فوق خواهیم پرداخت، و همچنین در مورد این که چه مک‌هایی هنوز توسط اپل پشتیبانی می‌شوند، چه مک‌هایی در صورت لزوم هنوز هم می‌توانند تعمیر شوند (اپل پس از گذشت چند سال تولید قطعات مورد نیاز را متوقف می‌کند)، و این که اپل چه مکینتاش‌هایی را از رده خارج می‌داند، صحبت خواهیم کرد.


چه زمانی نیاز به جایگزین کردن مک خود دارم؟

برای این که متوجه شوید آیا مک شما به پایان عمر مفید خود رسیده است، چند شاخص وجود دارد:

- اپل دیگر از آخرین نسخهٔ نرم‌افزاری که اجرا می‌کند پشتیبانی نمی‌کند (که می‌تواند شما را در معرض آسیب‌پذیری قرار دهد).

- برنامه‌هایی که باید استفاده کنید دیگر بر روی آن اجرا نمی‌شوند.

- مک برای انجام وظایفی که به آن محول می‌کنید تلاش زیادی به کار می‌برد - به خصوص اگر نتوانید رم یا سایر اجزای دیگر را ارتقاء دهید.

- وقتی قطعه‌ای خراب می‌شود، تعمیر آن خیلی هزینه می‌برد یا قطعات آن موجود نیست.

- مک غیر قابل اطمینان می‌شود. خاموش شدن‌های غیر منتظره امری عادی می‌شوند و شما هر چیزی را که برای رفع مشکل امتحان کرده‌اید فایده‌ای نداشته است.

مکینتاش‌ها تا چه مدت قابل استفاده هستند؟


کدام مکینتاش‌ها از جدیدترین نرم‌افزار پشتیبانی می‌کنند؟

در ادامه، ما مکینتاش‌های پشتیبانی شده توسط نه تنها macOS Catalina (10.15 بلکه همچنین macOS Mojave (10.14 و macOS High Sierra (10.13 را نیز لیست خواهیم کرد، چرا که اپل همیشه از آخرین سه سیستم عامل پشتیبانی می‌کند. این به این معنی است که اپل نسبت به هرگونه آسیب‌پذیری امنیتی و سایر مشکلات این سیستم عامل‌ها توجه لازم را دارد. همچنین به این معنی است که سایر نرم‌افزارهای اپل نیز در این نسخه‌های مک. او. اس پیشتیبانی می‌شوند. به عنوان مثال، آخرین نسخهٔ Safari اجرا خواهد شد و سرویس‌های مختلف اپل، مانند آی‌کلود، به طور کامل پشتیبانی می‌شوند.

اگر مک شما یکی از این سه نسخهٔ مک. او. اس را اجرا نکرد، ممکن است زمانی که یک به روز رسانی عمده‌ای از راه برسد، باعث دلسردی شما شود.

همچنین ممکن است متوجه شوید که سایر محصولات اپل شما با مک شما سازگار نیست. به عنوان مثال، اگر بخواهید آیپد یا آیفون خود را با مک خود همگام‌سازی کنید (به جای استفاده از آی‌کلود)، نیاز به اجرای مک. او. اس و نسخهٔ مورد نیاز آی‌تیونز دارید (از زمان ورود کاتالینا، آی‌تیونز دیگر وجود ندارد و Finder کار همگام‌سازی را انجام می‌دهد). اگر iTunes 12.8 و حداقل Mac OS X 10.11. 6 (El Capitan را اجرا نمی‌کنید، مک شما آیفون یا آیپد شما را نخواهد شناخت.

مکینتاش‌ها تا چه مدت قابل استفاده هستند؟

اپل از مک‌های زیر با به روز رسانی‌های نرم‌افزاری مورد نیاز پشتیبانی می‌کند:

مک‌هایی که توسط macOS High Sierra پشتیبانی می‌شوند

High Sierra در سال 2017 عرضه شد و از مک‌های زیر پشتیبانی می‌کند:

• MacBook / مک‌بوک (اواخر سال 2009 یا بعد از آن)
• MacBook Air / مک‌بوک ایر (اواخر سال 2010 یا بعد از آن)
• MacBook Pro / مک‌بوک پرو (اواسط سال 2010 یا بعد از آن)
• Mac mini / مک مینی (اواسط سال 2010 یا بعد از آن)
• iMac / آی‌مک (اواخر سال 2009 یا بعد از آن)
• Mac Pro / مک پرو (اواسط سال 2010 یا بعد از آن)

مک‌هایی که توسط macOS Mojave پشتیبانی می‌شوند

Mojave در سال 2018 عرضه شد و از مک‌های زیر پشتیبانی می‌کند:

• MacBook / مک‌بوک (اوایل سال 2015 یا بعد از آن)
• MacBook Air / مک‌بوک ایر (اواسط سال 2012 یا بعد از آن)
• MacBook Pro / مک‌بوک پرو (اواسط سال 2012 یا بعد از آن)
• Mac mini / مک مینی (اواخر سال 2012 یا بعد از آن)
• iMac / آی‌مک (اواخر سال 2009 یا بعد از آن)
• iMac Pro / آی‌مک پرو (سال 2017 یا بعد از آن)
• Mac Pro / مک پرو (اواخر سال 2013 یا بعد از آن، اگر چه دستگاه‌های 2012 / 2010 با یک پردازندهٔ Metal-capable GPU پشتیبانی می‌شوند)

مک‌هایی که توسط macOS Catalina پشتیبانی می‌شوند

Catalina در سال 2019 عرضه شد و از مک‌های زیر پشتیبانی می‌کند:

• MacBook / مک‌بوک (اوایل سال 2015 یا بعد از آن)
• MacBook Air / مک‌بوک ایر (اواسط سال 2012 یا بعد از آن)
• MacBook Pro / مک‌بوک پرو (اواسط سال 2012 یا بعد از آن)
• Mac mini / مک مینی (اواخر سال 2012 یا بعد از آن)
• iMac / آی‌مک (اواخر سال 2012 یا بعد از آن)
• iMac Pro / آی‌مک پرو (سال 2017 یا بعد از آن)
• Mac Pro / مک پرو (اواخر سال 2013 یا بعد از آن)

همان طور که مشاهده می‌کنید، این لیست تمام مک‌های فروخته شده قبل از سال 2010، به استثنای iMac 2009 را شامل نمی‌شود. بنا بر این به این معنی است که اپل از مک‌هایی که تا 10 سال سن دارند توسط جدیدترین نرم‌افزار پشتیبانی می‌کند.

آیا این به این معنی است که مک‌ها ده سال قابل استفاده هستند؟ احتمالاً نه.

هنگامی که نسخهٔ بعدی مک. او. اس در سپتامبر 2020 عرضه شود و High Sierra دیگر توسط اپل پشتیبانی نشود، متوجه خواهید شد که بسیاری از مک‌های قبل از سال 2012 دیگر پشتیبانی نمی‌شوند و آسیب‌پذیر خواهند بود. این نشان می‌دهد هنگامی که یک مک هشت ساله شد، زمان آن فرا رسیده است که آن را جایگزین کنید.

آیا این مهم است که مک من یک مک.او.اس پشتیبانی شده را اجرا نکند؟

گذشته از آسیب‌پذیری در مقابل رخنه امنیتی، ممکن است متوجه شوید که نرم‌افزار مهمی در مک شما اجرا نمی‌شود.

اپل و سایر شرکت‌ها غالباً پشتیبانی از نسخه‌های قدیمی برنامه‌های کاربردی خود را متوقف می‌کنند، بنا بر این ممکن است در نسخه‌های نرم‌افزاری که اجرا می‌کنید مشکلی ایجاد شود. به عنوان مثال، اگر خاموش شدن تصادفی را تجربه می‌کنید، ممکن است به دلیل مشکل در برنامه‌ای باشد که در حال اجرای آن هستید - مشکلاتی که توسط توسعه دهنده برطرف نمی‌شود زیرا برنامه دیگر پشتیبانی نمی‌شود.

اگر بخواهید نرم‌افزاری کاملاً پشتیبانی شده را اجرا کنید، باید به نسخهٔ جدید مک. او. اس به روز رسانی کنید - و این به این معنی است که شما نیاز به به روز رسانی مک خود دارید.


مک‌ها چه موقع از رده خارج می‌شوند؟

بر اساس پشتیبانی سیستم عامل، به نظر می‌رسد که هشت تا ده سال یک مقیاس زمانی عادلانه باشد که پس از آن احتمالاً باید مک خود را جایگزین کنید.

با این حال، اگر به لیست مک‌های از رده خارج شدهٔ اپل نگاهی بیاندازید - همان مک‌هایی که اپل دیگر قطعات یدکی برای آنها فراهم نمی‌کند - خواهید دید که این شرکت قطعات مک‌هایی که بیش از هفت سال عمر دارند را دیگر ارایه نمی‌دهد. در حقیقت، این شرکت حتی ممکن است قطعات مک‌هایی که بیش از پنج سال نیست که تولید شده‌اند را نیز تأمین نکند.

این به این معنی است که شما نمی‌توانید مک خراب شده را تعمیر کنید زیرا قطعات آن در دسترس نیستند.

مک‌های از رده خارج شده

اپل مک‌های زیر را از رده خارج شده (بیش از 7 سال سن) در نظر می‌گیرد:

• iMac / آی‌مک (2010 و قدیمی‌تر)
• MacBook / مک‌بوک (2010 و قدیمی‌تر)
• MacBook Air / مک‌بوک ایر (2011 و قدیمی‌تر)
• MacBook Pro / مک‌بوک پرو (2011 و قدیمی‌تر)
• Mac mini / مک مینی (2010 و قدیمی‌تر)
• Mac Pro / مک پرو (2010 و قدیمی‌تر)
• تمامی مک‌های پیش از اینتل از رده خارج هستند

مکینتاش‌ها تا چه مدت قابل استفاده هستند؟

مک‌هایی که خیلی قدیمی نیستند

اپل محصولات زیر را به عنوان مک‌هایی که خیلی قدیمی نیستند لیست کرده است:

• 21.5in iMac / آی‌مک 21.5 اینچ (اواسط 2011 - اوایل 2013)
• 27in iMac / آی‌مک 27 اینچ (اواسط 2011 - اواخر 2012)
• MacBook Air / مک‌بوک ایر (اواخر 2010 - اواسط 2012)
• MacBook Pro / مک‌بوک پرو (2011 - 2013)
• Mac mini / مک مینی (2010 - 2011)
• Mac Pro / مک پرو (2012)

جزئیات بیشتری راجع به مدل‌های دقیق در صفحه اختصاصی اپل خواهید یافت، اما لیست‌های بالا یک تصور کلی را به شما ارایه می‌دهند.

مطمئناً این نشان دهندهٔ این است که اگر مک شما متعلق به قبل از سال 2010 است، به یقین زمان آن فرا رسیده است که به دنبال یک مک جدید باشید. همچنین اگر مک خود را قبل از سال 2013 خریداری کرده‌اید، ارزش ارتقاء دادن را نیز دارد.


آیا باید مک خودم را تعمیر کنم یا یک مک جدید خریداری کنم؟

اگر مک شما در لیست از رده خارج شده‌های بالا قرار دارد و مشکلی برای آن پیش آمده است و می‌خواهید سعی کنید آن مشکل را برطرف کنید، لازم است قطعات لازم را خودتان به دست آورید زیرا اپل قطعات را تأمین نمی‌کند.

ممکن است بتوانید یک مکینتاش قدیمی را در eBay یا سایت‌های مشابه آن خریداری کنید و از قطعات آن استفاده کنید، اما ما توصیه می‌کنیم که واقعاً ارزش این کار را ندارد.

اگر مک شما در لیست مک‌هایی که خیلی قدیمی نیستند قرار دارد، ممکن است اپل بتواند قطعات را فراهم کند اما هیچ تضمینی وجود ندارد. اگر به اندازهٔ کافی خوش شانس باشید که بخش ارایه خدمات اپل بتواند مک را برای شما تعمیر کند، احتمالاً هزینهٔ آن بسیار زیاد خواهد بود.

مکینتاش‌ها تا چه مدت قابل استفاده هستند؟


آیا باید مک خود را به روز کنم یا یک مک جدید خریداری کنم؟

این سؤال مشابه سؤالی در بالا است. این که متحمل صرف هزینه برای بهتر کردن مک خود شوید ممکن است نسبت به خرید یک مک جدید صرفه‌جویی بیشتری برای شما داشته باشد.

روش‌های مختلفی وجود دارد که می‌توانید مک خود را بهبود ببخشید، از جمله اضافه کردن رم بیشتر یا تغییر از یک هارد دیسک به یک SSD. اگر بتوانید مؤلفه‌های موجود در مک خود را به روز کنید، ممکن است بتوانید آن را سرعت بخشیده و مک را در انجام آنچه شما نیاز دارید تواناتر کنید.

با این حال بسیاری از مک‌ها به هیچ وجه قابل ارتقاء نیستند. در سال‌های اخیر اپل اقدام به لحیم کردن رم در محل خود و پنهان کردن قطعات برای غیرممکن کردن دسترسی به آنها کرده است (یا اگر نخواهید برای دسترسی پیدا کردن به آنها مک خود را به طور کامل نابود کنید، دست کم غیرممکن است).

مکینتاش‌ها تا چه مدت قابل استفاده هستند؟

آیا می‌توانم رم را در مک خود به روز کنم؟

اگر یکی از مک‌های زیر را داشته باشید ممکن است بتوانید رم را به روز کنید:

• MacBook / مک‌بوک (مدل‌های 2008 تا 2011)
• MacBook Pro / مک‌بوک پرو (2009 - 2012 اندازه 13 اینچی، 2008 - 2012 اندازه 15 اینچی، همهٔ مدل‌های 17 اینچی)
• iMac / آی‌مک: رم را می‌توان در اکثر آی‌مک‌ها به جز مدل‌های 21.5 اینچی اواسط سال 2014 و اواخر سال 2015 که رم آنها در جای خود لحیم شده است، به روز کرد.
• Mac mini / مک مینی (2010 - 2012 و مدل 2018)
• Mac Pro / مک پرو (همهٔ مدل‌ها)
• iMac Pro / آی‌مک پرو: رم در دسترس نیست، اما می‌تواند در یک فروشگاه اپل یا ارایه دهنده خدمات مجاز اپل به روز شود.

شما نمی‌توانید رم هیچکدام از مدل‌های مک‌بوک ایر (MacBook Air) را به روز کنید.

چه چیزی را می‌توانم در مک خود به روز کنم؟

شاید به روز رسانی مؤلفه‌هایی از جمله SSD، هارد دیسک، باتری و مادربرد امکانپذیر باشد، اما این تنها برای چند مک امکانپذیر است و روند این کار باید فقط توسط یک متخصص انجام شود.

اگر می‌خواهید مک خود را از هم جدا کرده و سعی کنید به وسیلهٔ ممکن اجزای آن را به روز کنید، ابتدا اطمینان حاصل کنید که از آن نسخهٔ پشتیبان کرده باشید و در صورتی که کارها مطابق برنامه‌ریزی پیش نرفت، آمادهٔ پذیرش شکست باشید.

- همچنین بخوانید: روش تهیه نسخه پشتیبان از مک

در مورد این که آیا ارزش آن را دارد که به جای خرید یک مک جدید، حافظه رم یا هر مؤلفهٔ دیگر مک را ارتقاء دهید - با فرض این که می‌توانید قطعات مورد نظر را به دست آورید - باید بگوییم که این کار ممکن است چند سال دیگر استفاده از آن را برای شما امکانپذیر کند. با این حال، ما تمایل داریم که پیشنهاد کنیم که اگر سن مک شما از هفت سال بیشتر است، واقعاً ارزش این کار را ندارد (و توجه دارید که، مک‌بوک‌هایی که می‌توانید حافظه رم آنها را ارتقاء دهید، معمولاً بسیار قدیمی‌تر هستند).


مکینتاش‌ها تا چه مدت قابل استفاده هستند؟

بنا بر این، در پاسخ به این سؤال که: مک‌ها تا چه مدت قابل استفاده هستند؟ باید بگوییم پنج تا هشت سال، اما مراقب باشید که شما احتمالاً قادر به جایگزین کردن قطعات معیوب در یک مک قدیمی‌تر از 5 سال نخواهید بود.

همچنین بخوانید:

- مک من چه نسخه‌ای از مک.او.اس را می‌تواند اجرا کند؟

- لیست کامل نسخه‌های Mac OS X و macOS: از اولین تا آخرین مک.او.اس
 

 

 

مطالب مشابه

هنوز نظری برای این مطلب ثبت نشده است، برای ارسال نظر لطفا وارد شوید..

تیم کوک مدیر عامل اپل
اجازه بدهید شادی و خوشحالی در طول مسیر با شما همراه باشد، نه در هنگام رسیدن به یک هدف یا مقصد دور.

برنامه‌ها

بازی‌ها

آموزش‌ها

اخبار
F+⌘