من چه نوع مکینتاشی دارم؟

29
اسفند 1398
زمان تقریبی مطالعه این مطلب حدود 13 دقیقه
0 نظر 3315 بازدید

من چه نوع مکینتاشی دارم؟ 

آیا قبل از نصب یک به روز رسانی یا قبل از فروش مک خود می‌خواهید بدانید که چه نوع مکینتاشی در اختیار دارید؟ اگر می‌خواهید مک خود را شناسایی کنید، شماره مدل مک‌بوک خود را پیدا کنید، یا ببینید که یک مک چند سال عمر دارد، یا این که چه نوع مک‌بوک یا مکینتاشی دارید، ادامهٔ مطلب را بخوانید. یک مک دست دوم را بدون چک کردن اعتبارنامه آن با استفاده از این راهنما خریداری نکنید!

-----

سافت‌مک: دلایل زیادی وجود دارد که لازم است بدانید چه نوع مکینتاشی در اختیار دارید. شاید شما قصد فروش یک مک استفاده شده را داشته باشید و می‌خواهید بدانید که ارزش آن چقدر است. اگر می‌خواهید مک خود را به فروش برسانید، باید به طور دقیق به خریدار اطلاع دهید که چه چیزی را دریافت می‌کند.

شاید شما آن کسی هستید که قرار است یک مک دست دوم را خریداری کند و می‌خواهید بررسی کنید که این مک آنقدر قدیمی نباشد که قدرت انجام کارهای روزمرهٔ شما را نداشته باشد.

از سوی دیگر، ممکن است بخواهید سیستم عامل خود را به روز رسانی کنید و باید مطمئن شوید که آخرین نسخهٔ مک. او. اس کامپیوتر شما را از کار نمی‌اندازد. با ورود کاتالینا به مک، ممکن است برایتان جای سؤال باشد که آیا مک شما قادر به اجرای آن هست یا خیر. اما اگر ندانید که چه نوع مکینتاشی در اختیار دارید ممکن است با مشکل مواجه شوید. ما مقالهٔ دیگری با عنوان مک من چه نسخه‌ای از مک.او.اس را می‌تواند اجرا کند؟ و همچنین مقاله‌ای با عنوان آموزش جامع نصب مک.او.اس کاتالینا بر روی مک را داریم که می‌توانید مطالعه کنید.

در این مقاله به شما کمک خواهیم کرد تا شماره مدل و سن یک مک را متوجه شوید، بعلاوهٔ این که چگونه بگویید مک شما چه نوع پردازنده‌ای دارد و این که چگونه بررسی کنید که رم مک شما چه مقدار است.


انواع مک‌هایی که اپل تولید می‌کند

در حال حاضر اپل شش نوع مک را تولید می‌کند (هر چند این طور در نظر می‌گیریم که iMac و iMac Pro جزو یک دسته از مک‌ها هستند).

در هر یک از این دسته‌ها، از نظر اندازهٔ صفحه نمایش و قدرت پردازنده تفاوت‌های زیادی وجود دارد.

من چه نوع مکینتاشی دارم؟

دو نوع لپتاپ مک وجود دارد:

• MacBook Air / مک‌بوک ایر
• MacBook Pro / مک‌بوک پرو

پیش از ماه ژوئیه سال 2019 نیز مک‌بوک وجود داشت، اما اپل تولید آن مدل مک را متوقف کرد.

و چهار نوع مک دسکتاپ وجود دارد:

• Mac mini / مک مینی
• iMac / آی‌مک
• iMac Pro / آی‌مک پرو
• Mac Pro / مک پرو

همان طور که در بالا اشاره کردیم، ما آی‌مک پرو و آی‌مک را در یک دسته طبقه‌بندی می‌کنیم، اما اپل ترجیح می‌دهد که آنها را از هم جدا کند، شاید برای متقاعد کردن به جوانب خلاقانهٔ پروها که آی‌مک پرو برای آنها مناسب‌تر است.

بین این مدل‌های مک تفاوت‌های اساسی وجود دارد.


روش فهمیدن این که چه نوع مکینتاشی دارید: روش آسان

روش آسانی برای مشخص کردن دقیق این که چه نوع مک یا مک‌بوکی دارید وجود دارد:

1. بر روی آیکون Apple در گوشهٔ سمت چپ بالای مک خود کلیک کنید.

2. این کار باعث باز شدن یک منوی کشویی خواهد شد. گزینهٔ About This Mac (دربارهٔ این مک) در بالا را انتخاب کنید.

3. پنجرهٔ باز شده نشان می‌دهد که نوع مک شما چیست، به عنوان مثال: iMac (27-inch, Late 2013 (آی‌مک 27 اینچ، اواخر 2013).

با این حال، اگر به مک مورد نظر دسترسی ندارید و نمی‌توانید به منوی Apple دسترسی پیدا کنید، و دلیل این که نمی‌توانید به منو دسترسی پیدا کنید این است که مک روشن نمی‌شود، اگر مراحل زیر را دنبال کنید باید بتوانید مدل مک را مشخص کنید.


روش فهمیدن این که چه نوع مکینتاشی دارید: مک‌بوک‌ها

من چه نوع مکینتاشی دارم؟

صفحه نمایش: در لپتاپ مک نام مدل چاپ شده در نوار سیاه زیر صفحه نمایش را مشاهده خواهید کرد. این در صورتی است که شما مک‌بوک پروی بین سال‌های 2012 و 2016 نداشته باشید - اپل چندین سال نگین نام را حذف کرد، اما این نگین نام در مدل‌های بعدی برگشت. روش دیگری برای مشخص کردن کیفیت صفحه نمایش - مدل‌های قدیمی مک‌بوک ایر قبل از سال 2018 و برخی از مدل‌های قدیمی مک‌بوک پرو نمایشگرهای Retina ندارند. نمایشگرهای Retina پیکسل بیشتری برای نمایش تصویر با کیفیت برتر را دارند.

اندازه / وزن: در حال حاضر مک‌بوک کوچک‌ترین و سبک‌ترین مک اپل است (هر چند در گذشته مک‌بوک ایر 11 اینچی حتی از آن هم سبک‌تر بود - اما اپل دیگر آن را نمی‌فروشد). مک‌بوک پروی فعلی فقط کمی ضخیم‌تر از مک‌بوک و مک‌بوک ایر است - اما نسل‌های قبلی به طور قابل توجهی بزرگ‌تر و سنگین‌تر بودند.

من چه نوع مکینتاشی دارم؟

رنگ: مک‌بوک در سه رنگ Gold (طلایی)، Space Grey (خاکستری فضایی) و Silver (نقره‌ای) عرضه می‌شود (هر چند در گذشته نسخهٔ Rose Gold نیز وجود داشت). مک‌بوک ایر قبل از سال 2018 فقط به رنگ نقره‌ای موجود بود، در حالی که طراحی جدید مک‌بوک ایر (که باریک‌تر است) به رنگ‌های طلایی، خاکستری فضایی و نقره‌ای عرضه می‌شود. مک‌بوک پرو با رنگ‌های خاکستری فضایی یا نقره‌ای عرضه می‌شود.

پورت‌ها: مک‌بوک فقط یک پورت دارد - یک پورت USB-C که شما هم برای شارژ کردن و هم برای وصل کردن لوازم جانبی از آن استفاده می‌کنید. مک‌بوک ایر 2018 دارای دو پورت USB-C / Thunderbolt 3 است (پورت یکسان است). مدل‌های مک‌بوک ایر قبل از سال 2018 دارای یک پورت MagSafe، دو پورت USB 3، جک هدفون، اسلات کارت SDXC و Thunderbolt 2 هستند. مک‌بوک پرو دارای دو یا چهار پورت USB-C / Thunderbolt 3 (بسته به این که مدل آن 13 اینچ یا 15 اینچ باشد) و یک جک هدفون هستند. از سال 2016، برخی از مدل‌های 13 اینچی و 15 اینچی مک‌بوک پرو یک نوار Touch Bar در بالای صفحه کلید دارند.


روش فهمیدن این که چه نوع مکینتاشی دارید: مک‌های دسکتاپ

من چه نوع مکینتاشی دارم؟

صفحه نمایش: آی‌مک و آی‌مک پرو تنها مک‌های دسکتاپ هستند که دارای یک صفحه نمایش داخلی هستند. در حال حاضر دو اندازهٔ صفحه نمایش وجود دارد: 21.5 اینچ یا 27 اینچ، اما در گذشته، آی‌مک در همهٔ شکل‌ها و اندازه‌ها عرضه شده است. از سال 2014 / 2015 اکثر آی‌مک‌های فروخته شده دارای یک صفحه نمایش Retina هستند، اینها صفحه نمایش‌هایی با کیفیت بسیار خوبی هستند که رزولوشن 2880×5120 با پشتیبانی از یک میلیارد رنگ را ارایه می‌دهند. آی‌مک‌های 21.5 اینچی مدل رقابتی هنوز هم دارای نمایشگرهای متعارف هستند.

اندازه / وزن: همان طور که در بالا ذکر کردیم، آی‌مک در حال حاضر در دو اندازهٔ متفاوت عرضه می‌شود: 21.5 اینچ و 27 اینچ (با توجه به اندازه‌گیری صفحه نمایش به صورت مورب). علاوه بر این، از سال 2017 یک آی‌مک پرو نیز وجود دارد که دارای یک صفحه نمایش 27 اینچی است. اگر آی‌مک شما قبل از سال 2009 تولید شده باشد، ممکن است دارای یک صفحه نمایش کوچک‌تر 20 اینچی یا 24 اینچی باشد، و اگر همچنان به عقب برگردید، آی‌مک‌های 15 اینچی و 17 اینچی نیز وجود داشته است. و قبل از آن هم نمایشگرهایی با عنوان CRT قدیمی وجود دارد (و اگر این چیزی است که شما به آن نگاه می‌کنید، عملاً یک کالای عتیقه در اختیار دارید!) و با پیشرفت در طراحی آی‌مک، آی‌مک‌ها باریک‌تر شده‌اند. از سال 2015 صفحه نمایش در مدل‌های آی‌مک تقریباً 5 میلیمتر ضخامت داشته است، بنا بر این اگر ضخیم‌تر از این باشد، پس آی‌مک شما قدیمی‌تر است. مک مینی جمع و جورترین و فشرده‌ترین مک اپل است و مدل‌های فعلی اندازهٔ 20 در 20 سانتیمتر و ارتفاعی در حدود 3.5 سانتیمتر دارند (مدل‌های قدیمی‌تر کمی بزرگ‌تر بودند). اگر در حال نگاه کردن به نسخهٔ مک پرو نسل 2013 هستید، حدود 25 سانتیمتر ارتفاع دارد. مدل‌های قدیمی‌تر مک پرو تقریباً دو برابر ارتفاع دارند. مک پروی جدیدی که اپل قبل از پایان سال 2019 معرفی خواهد کرد 52.9 سانتیمتر ارتفاع دارد، و به لطف سری سوراخ‌های بزرگ در قسمت جلویی، سوراخ‌هایی بسیار بزرگ‌تر از مک پروی قبل از 2013 که به یک رندهٔ پنیر تشبیه شده بود، قابل تشخیص است.

رنگ: آی‌مک در حال حاضر با روکش آلومینیومی عرضه می‌شود که از سال 2007 تا کنون چنین بوده است. اگر آی‌مک شما سفید است (یا هر رنگ پلاستیکی دیگری)، بسیار قدیمی‌تر است. از سوی دیگر، اگر آی‌مک شما به رنگ خاکستری فضایی باشد، یک آی‌مک پرو است. هنگامی که اپل در سال 2005 مک مینی را معرفی کرد سفید و نقره‌ای بود، این طراحی تا سال 2010 تغییر چشمگیری نداشت تا این که یک کیس آلومینیومی پیدا کرد، و دوباره در سال 2011 درایو نوری را از دست داد. در سال 2018 مک مینی با یک کیس خاکستری فضایی به حالت پرو رفت. مک پرو در سال 2013 یک طراحی سراسری اساسی را انجام داده است و قرار است طراحی جدید دیگری نیز انجام دهد - اما این مدل تا پاییز سال 2019 عرضه نخواهد شد. اگر مک پرویی دارید که سیاه است و جنس آن کمی شبیه به اجناس ضایعاتی است، پس یک مک 2013 در اختیار دارید. اگر یک محفظهٔ آلومینیومی دارد که قسمت جلویی آن شبیه رندهٔ پنیر است، یکی از مدل‌های دارای پردازنده اینتل داخلی اپل است که اپل بین سال‌های 2006 و 2012 عرضه کرده است. یا اگر آن سوراخ‌های جلویی آن کمی بزرگ‌تر باشد و کمی هم شبیه به صورت آدم فضایی‌ها باشد، ممکن است شما جدیدترین مک پرو را در اختیار داشته باشید. اگر یک محفظهٔ پلاستیکی دارد، پس شما باید یک مک پروی قبل از اینتل داشته باشید.

من چه نوع مکینتاشی دارم؟

پورت‌ها: نسخه‌های فعلی آی‌مک دارای مجموعهٔ خوبی از پورت‌ها از جمله اسلات کارت SDXC، USB 3، Thunderbolt 3 / USB-C و Gigabit Ethernet هستند. مدل‌های قبل از سال 2017 به جای پورت Thunderbolt 3 از استاندارد قدیمی‌تر Thunderbolt برخوردار خواهند بود. مک مینی پیش از سال 2018 دارای دو پورت Thunderbolt 2، چهار پورت USB 3، HDMI، SDXC و Ethernet است. از سال 2018 مک مینی علاوه بر HDMI، USB 3 و Ethernet دارای چهار پورت Thunderbolt 3 / USB-C است. مدل‌های مک مینی قدیمی‌تر ممکن است در قسمت جلو یک اسلات درایو نوری داشته باشند. اگر چنین بود، باید مربوط به تاریخی قبل از سال 2011 باشد.


شماره مدل مک خود را چگونه پیدا کنیم

اگر شماره مدل (یا شناسه مدل) و سرعت پردازنده را بدانید، به صورت کلی تمام اطلاعات لازم برای شناسایی مدل مک خود را در اختیار دارید.

در اینجا روش یافتن شماره مدل مک آورده شده است، می‌توانید با دنبال کردن این دستورالعمل‌ها آن را پیدا کنید:

1. بر روی آیکون Apple در گوشهٔ سمت چپ بالای مک خود کلیک کنید.

2. این کار باعث باز شدن یک منوی کشویی خواهد شد. گزینهٔ بالایی که About This Mac است را انتخاب کنید.

3. بر روی System Report (شرح سیستم) کلیک کنید (یا در مک‌هایی که سیستم عامل‌های قدیمی‌تر را اجرا می‌کنند، بر روی More Information کلیک کنید).

4. در Hardware Overview (مرور سخت‌افزار) شما می‌توانید Model Identifier (شناسه مدل) را ببینید.

با این حال، توجه داشته باشید که شناسه مدل می‌تواند توسط بیش از یک مک به اشتراک گذاشته شود، بنا بر این، برای شناسایی مطمئن مک مورد نظر به اطلاعات بیشتری نیاز خواهید داشت.


چگونه متوجه شویم که یک مک چند سال دارد

فهمیدن سن یک مک یک گام مهم در جهت کشف جزئیات اجزای سازندهٔ داخلی آن است.

اگر بدانید مک مورد نظر شما چه زمانی عرضه شده است (که لزوماً هنگام خرید نیست) می‌توانید متوجه شوید که در داخل آن از کدام پردازنده استفاده شده است و همچنین اطلاعات دیگری که می‌تواند در تعیین این موضوع به شما کمک کند که آیا این مک از یک مک دیگر بهتر است یا خیر.

چگونه سال عرضه شدن یک مک را متوجه شویم

1. بر روی آیکون Apple در گوشهٔ بالا سمت چپ مک خود کلیک کنید.

2. این کار باعث باز شدن یک منوی کشویی خواهد شد. گزینهٔ بالایی که About This Mac است را انتخاب کنید.

3. پنجرهٔ باز شده بایستی اطلاعات مورد نیاز را به شما نشان دهد، به عنوان مثال: iMac (27-inch, Late 2013 (آی‌مک 27 اینچ، اواخر 2013).

این تاریخ آن زمانی است که این نسل خاص مک عرضه شده است. ممکن است که آن نسل مک بعد از این تاریخ نیز مدتی تولید و فروخته شده باشد، بنا بر این ممکن است از نظر فیزیکی قدیمی نباشد. به عنوان مثال، همین حالا هم می‌توانید یک مک‌بوک ایر جدید خریداری کنید (مدل رقابتی آلومینیومی)، اما این مدل در اصل همانی است که در سال 2015 عرضه شد.

نکتهٔ مهم این است که به محض اطلاع از تاریخ عرضه، می‌توانید اطلاعات مربوط به پردازنده و سایر اجزای موجود در آن را به دست آورید.


روش یافتن شماره سریال یک مک

این که ممکن است لازم باشد شماره سریال مک خود را پیدا کنید، چند دلیل می‌تواند داشته باشد. این می‌تواند کمک به یک مسئلهٔ فنی باشد، برای فهمیدن این که آیا مک به دلیل یک مشکل شناخته شده فراخوانی شده است یا خیر، یا در موقعیت ناگوار سرقت مک خود قرار گرفته باشید.

اگر همان طور که در بالا توضیح دادیم بر روی Apple Menu > About This Mac کلیک کنید، شماره سریال خود را نیز پیدا خواهید کرد.


من نمی‌توانم مک خود را روشن کنم! چگونه می‌توانم مشخص کنم کدامل مدل است؟

نگران نباشید، ما در مورد شما هم فکر کرده‌ایم.

هر مکینتاشی، خواه یک لپتاپ باشد یا یک کامپیوتر دسکتاپ، برچسب کارخانه‌ای دارد که شماره مدل و شماره سریال آن را نشان می‌دهد.

در اینجا لیستی از مک‌ها با ذکر محل برچسب شناسه آنها در زیر آمده است:

- آی‌مک: بر روی پایهٔ کامپیوتر پیدا می‌شود. حتماً آی‌مک خود را خاموش کنید، سیم‌ها را جدا کنید و سپس آن را ترجیحاً بر روی یک سطح نرم بخوابانید تا شماره‌ها دیده شوند. اگر تمایل دارید ارایهٔ تصویری آنها را ببینید به وب سایت اپل مراجعه کنید.

- مک‌بوک ایر: در سطح پشتی لپتاپ پیدا می‌شود. محل شماره‌ها بین مدل‌های پس از 2012.2010-2011 و اصلی 2009 متفاوت خواهد بود؛ اما در تمام مک‌بوک ایرها، شماره‌ها در سطح پشتی لپتاپ خواهند بود. اگر تمایل دارید ارایهٔ تصویری آنها را ببینید به وب سایت اپل مراجعه کنید.

- مک‌بوک پرو: در سطح پشتی لپتاپ پیدا می‌شود. محل شماره‌ها بین مدل‌های پس از 2012 و 2009-2011 متفاوت خواهد بود. برای مک‌بوک پروهایی که مربوط به قبل از سال 2008 هستند، از جمله مک‌بوک پرو اصلی، محل شماره‌ها در داخل لپتاپ پیدا می‌شوند. برای این مدل‌های قدیمی باید کامپیوتر خود را خاموش کنید و باتری آن را جدا کنید تا شماره‌ها دیده شوند. اگر تمایل دارید ارایهٔ تصویری آنها را ببینید به وب سایت اپل مراجعه کنید.

- مک پرو قبل از 2013 (Tower computer): در پنل پشتی کامپیوتر و در نزدیکی خروجی کارت ویدیو پیدا می‌شود. اگر تمایل دارید ارایهٔ تصویری آنها را ببینید به وب سایت اپل مراجعه کنید.

- مک پرو قبل از 2013 (Cylinder computer): در سطح زیرین کامپیوتر پیدا می‌شود. حتماً قبل از برگرداندن آن، مک پرو را خاموش کنید. اگر تمایل دارید ارایهٔ تصویری آنها را ببینید به وب سایت اپل مراجعه کنید.

- مک مینی (اواسط 2010 و بعد از آن): در سطح زیرین کامپیوتر پیدا می‌شود. اگر تمایل دارید ارایهٔ تصویری آنها را ببینید به وب سایت اپل مراجعه کنید.

- مک مینی (اصلی - اواخر 2009): در سطح زیرین کامپیوتر پیدا می‌شود. اگر تمایل دارید ارایهٔ تصویری آنها را ببینید به وب سایت اپل مراجعه کنید.

راه دیگر برای پیدا کردن مدل و شماره سریال مک شما بررسی بسته‌بندی اصلی یا رسید / فاکتور اصلی است - البته اگر هنوز آنها را دارید!

 

 

 

مطالب مشابه

هنوز نظری برای این مطلب ثبت نشده است، برای ارسال نظر لطفا وارد شوید..

تیم کوک
اجازه بدهید شادی و خوشحالی در طول مسیر با شما همراه باشد، نه در هنگام رسیدن به یک هدف یا مقصد دور.

برنامه‌ها

بازی‌ها

آموزش‌ها

اخبار
F+⌘