نحوه تست باتری مک بوک؛ آیا باتری مک بوک شما به تعویض نیاز دارد؟

6
اسفند 1398
زمان تقریبی مطالعه این مطلب حدود 8 دقیقه
0 نظر 4481 بازدید
آیا باتری مک بوک شما شارژ نشده یا خیلی سریع تخلیه می‌شود؟ در اینجا نحوه فهمیدن اینکه آیا باتری مک بوک شما نیاز به تعویض دارد یا خیر، و اینکه امکان جایگزینی باتری در مک بوک شما وجود دارد یا خیر، آمده است.
اگر باتری مک بوک شما مانند گذشته دیگر پایدار نیست حتما این مطلب را تا انتها دنبال کنید. ما به شما نحوه تست باتری در مک بوک را توضیح می‌دهیم، همچنین در مورد برخی از مشکلات باتری که که باعث شده اپل مک بوک‌های معیوب را فرا بخواند، صحبت خواهیم کرد.

نحوه تست باتری مک بوک

اکثر مدلهای مک بوک باید حداقل تمام روز برایتان دوام داشته باشند. این در واقع به مدت 12-13 ساعت دوام باتری برای مدلهای مک بوک ایر 2018 و مدل 2019 آن، 10 ساعت برای مک بوک پرو 13 اینچی مدل 2019 و مدل 2018 آن بوده  و 10 ساعت برای مک بوک 15 اینچی 2019 و 2018 ساعت است. مک بوک پرو 16 اینچی هم با دوام باتری 11 ساعت برای مدل 2019 آن همراه می‌باشد.

macbook_air_2019_review_2

البته، با توجه به سن مک شما، ضعیف شدن باتری با گذر زمان و به مرور طبیعی است، اما راه‌هایی وجود دارد که می‌توانید برای به حداقل رساندن ضعف باتری در گذر زمان انجام دهید و ما در این مقاله به شما یادآور خواهیم شد، همانطور که در این مقاله در مورد چگونگی ذخیره باتری مک بوک صحبت می‌کنیم. مک بوک ایر احتمالا دوامی که اپل برای آن ذکر می‌کند یعنی 12 ساعت را نخواهد داشت، اما باتری آن باید زمان معقولی را بتواند دوام بیاورد. اگر دوام باتری شما به کافی نبوده و کاهش یافته ممکن است دیگر نیاز به جایگزینی آن باشد، که در این مورد خوشبختانه می‌توان فهمید که آیا مشکلی در باتری شما وجود دارد یا خیر.
مک بوک شما دائماً سلامت باتری آن را کنترل می‌کند. برای مشاهده وضعیت فعلی باتریتان:
  1. کلید Alt / Option را نگه دارید.
  2. روی نماد شارژ باتری در سمت راست بالای دسکتاپ نزدیک ساعت کلیک کنید.
  3. پس از عنوان Condition در بالای منو، یکی از چهار پیام وضعیت باتری را مشاهده خواهید کرد: Normal, Replace Soon, Replace Now  و
    Service Battery.
     
بدیهی است که Normal نشانگر باتری سالم است. Replace Soon یک هشدار بوده وصرفاً به عنوان یک تقاضا می‌باشد و مک بوک شما هنوز باید به درستی کار کند، اگرچه عمر باتری آن به میزان قابل توجهی کوتاه‌تر از زمانی است که مک بوکتان تازه و جدید بوده است.
با این حال، دو وضعیت آخر - Replace Now و Service Battery - نشانه‌هایی است از اینکه باتری تقریباً در پایان عمر خود قرار دارد.
اگر اطلاعات بیشتری را می‌خواهید در اختیار داشته باشید، می‌توانید یک برنامه دیگر نظارت بر باتری مانند CoconutBattery از Coconut-Flavor یا Battery Health را از FlipLab روی مک بوکتان نصب کنید. این برنامه‌ها و برنامه‌های صرفه جویی در مصرف انرژی در پس زمینه اجرا شده و وضعیت را کنترل می‌کنند. برنامه نظارت بر باتری Coconut حداکثر شارژ باتری را در مقابل ظرفیت اصلی آن در زمان نو بودن مک بوک اندازه گیری می‌کند و حتی می‌تواند عملکرد باتری شما را با مدل‌های مشابه مقایسه کند.
 
coconut_battery
 
برنامه‌هایی مانند CoconutBattery به شما اجازه می‌دهد اطلاعات جزئی خود از وضعیت باتری را به اطلاعات فنی ارتقا دهید. اپل نحوه محاسبه وضعیت باتری را توضیح نمی‌دهد اما احتمالاً با اندازه گیری حداکثر شارژ باتری مک بوک در حال حاضر، آن را در برابر ظرفیت اصلی آن قرار می‌دهد و مقایسه می‌کند. برای مثال CoconutBattery در یک مک بوک پرو اینگونه محاسبه می‌کند، که مک بوک پرو دارای ظرفیت اصلی 5400 میلی آمپر بوده و اکنون (بعد از گذر زمان) فقط 3700 میلی آمپر ساعت را ذخیره می‌کند، که  در این حالت باتری مک بوک بیش از 30٪ ظرفیت خود را از دست داده است. با این حال، مک بوک همچنان گزارش می‌دهد که باتری 100٪ شارژ می‌شود اما احتمالا وضعیت Replace Soon را به شما نشان خواهد داد.

تعداد دوره شارژ مناسب برای باتری مک بوک چه چیزی است؟

شکل دیگری از وضعیت باتری که در CoconutBattery قابل ذکر است رقم تعداد دوره شارژ می‌باشد. این معیار اندازه گیری می‌کند که چه مقدار از 100٪ شارژ باتری استفاده شده است. این بسیار مهم می‌باشد زیرا در طول هر چرخه شارژ باتری بخش کوچکی از توانایی خود را برای شارژ شدن از دست می‌دهد، این همان چیزی است که باعث می‌شود ظرفیت با گذشت زمان کاهش یابد. لازم به ذکر است که چرخه شارژ لزوماً به معنای تمام شدن باتری از حالت شارژ فول باتری نیست. استفاده از 50٪ از عمر باتری یک روز قبل از شارژ مجدد و استفاده از 50٪ در روز دیگر به معنای یک چرخه شارژ است. بنابراین، شما چرخه‌های شارژ را حتی اگر مک بوک شما به طور مداوم به برق وصل باشد هم مصرف خواهید کرد.
قرار دادن مک بوکی که به طور کامل شارژ شده در برق برای طولانی مدت و بدون استفاده می‌تواند ظرفیت شارژ کلی را به طور دائم کاهش دهد. قرار دادن باتری مک بوک در وضعیت کاملاً خالی از شارژ می‌تواند منجر به وضعیتی شود که اپل آن را deep discharge state می‌نامد و همین امر باعث می‌شود شارژ باتری در آینده غیرممکن شود. برای جلوگیری از چنین وضعیتی، سعی کنید بعد از 50 درصد شارژ باتری مک بوکتان و به جای اینکه اجازه دهید مک بوک شما به حالت sleep برود مک بوک شارژ شده را خاموش کنید. همینطور منطقی نیست که مک بوک خود را همیشه متصل به برق نگهدارید.
 
macbook_pro_15_inch_2019_review_8
 
اپل می‌گوید در مک بوک پس از 1000 دوره شارژ، 80 درصد ظرفیت شارژ آن همچنان حفظ می‌شود، و این مورد در اکثر مدل‌ها از سال 2009 وجود داشته است. بنابراین اگر پس از 1000 دوره شارژ، ظرفیت ذخیره باتری مک بوکتان کمتر از این بود، احتمالا نقصی در باتری مک بوکتان وجود داشته است. توجه داشته باشید که اگر به نظر می‌رسد نشانگر شارژ در جایی بین 93-99٪ شارژ گیر کرده است، این یک عیب نمی‌باشد.

باتری مک بوک من چه مشکلی دارد؟

اگر وضعیت باتری خود را طبق مراحل فوق بررسی کرده‌اید پیامی مانند Service Battery و یا در مدل‌های قدیمی‌تر Poor Battery Retention یا
No Batteries Available را دریافت می‌کنید. ممکن است سؤال کنید که دقیقا چه اشکالی در باتری موجود در مک بوک شما وجود دارد، و یا ممکن است شما پیامی را مشاهده نکردید که نشان می‌دهد مشکلی در باتری مک بوک وجود دارد. در این حالت اگر مک بوک شما شارژ را نگه نمیدارد و یا کند شارژ می‌شود چه باید بکنید، در ادامه به شما خواهیم گفت.

باتری شارژ نمی‌شود

در این حالت ممکن است اشکال از باتری نباشد. دراین وضعیت احتمال زیادی دارد که اشکال از شارژر شما باشد، پس حتما با شارژر دیگری امتحان کنید، و در صورت اشکال از شارژر مک بوک شما آن را عوض کنید.

تعمیر باتری معیوب مک بوک

اگر مشکل از شارژر مک بوک شما نباشد هنوز هم ممکن است بتوانید برای بهبود باتری خود اقداماتی انجام دهید.

باتری را کالیبره کنید

ممکن است با تخلیه باتری به طور کامل و سپس شارژ دوباره آن به باتری کمک کند. با این وجود، شایان ذکر است که طبق گفته اپل، مدل‌های جدیدتر از قبل کالیبره می‌شوند. به همین دلیل ممکن است این رویکرد هیچ تاثیری نداشته باشد. در وب سایت اپل گفته شده است: «باتری باید در هر بازه زمانی مجددا کالیبره شود تا زمان و درصد باتری روی صفحه نمایش دقیق نگه داشته شود و عملکرد باتری در بالاترین راندمان حفظ شود.» این مورد دیگر در مورد مدل‌های جدید زیاد کارایی ندارد. با این حال، کار دیگری وجود دارد که می‌توانید انجام دهید.

تنظیم مجدد کنترلر مدیریت سیستم (SMC)

در صورت تنظیم مجدد کنترلرمدیریت سیستم (SMC) می‌توانید تمام تنظیمات سخت افزار را به حالت پیش فرض آنها برگردانید. با این کار مک بوک امکان ارزیابی مجدد باتری را می‌یابد و احتمال اینکه دستگاه وضعیت نادرستی را نشان دهد از بین می‌برد.
 
  1. برای تنظیم مجدد SMC، ابتدا مک بوک خود را خاموش کنید.
  2. پس از خاموش شدن، آداپتور برق MagSafe را وصل کنید.
  3. اکنون دکمه‌های Control، Shift، Option / Alt و دکمه پاور را به مدت تقریبی 4 ثانیه نگه دارید.
  4. تمام این کلیدها را همزمان آزاد کنید.
  5. پس از تنظیم مجدد SMC، دکمه پاور را فشار دهید تا مک بوک راه اندازی شود و ببینید که آیا این مشکل برطرف شده است.
 MacBook_2015_Gold_26
 
اگر با انجام کالیبره کردن باتری و سایر آزمایشات، هیچ گونه بهبودی حاصل نشود، در واقع باید بگوییم زمان آن رسیده که باتری مک بوک خود را عوض کنید. به ناچار شما باید هزینه جایگزینی باتری مک بوک را متحمل شوید زیرا انتخاب دیگری در این وضعیت برایتان وجود ندارد. اپل تاکید می‌کند که خودتان برای تعویض باتری اقدام نکنید زیرا این کار موجب آسیب دیدن سایر اجزای مک بوک می‌شود.
مطالب مشابه

هنوز نظری برای این مطلب ثبت نشده است، برای ارسال نظر لطفا وارد شوید..

استیو جابز (استیون پال جابز) بنیانگذار اپل
باور کنید که ما همه محدود به چیزی نیستیم، تنها به ما خودمان محدود می‌شویم.

برنامه‌ها

بازی‌ها

آموزش‌ها

اخبار
F+⌘