روش ایجاد یک پارتیشن ریکاوری (بازیابی) مک

28
دی 1398
زمان تقریبی مطالعه این مطلب حدود 10 دقیقه
0 نظر 2224 بازدید

روش ایجاد یک پارتیشن ریکاوری (بازیابی) مک 

ایجاد یک پارتیشن ریکاوری (بازیابی) در هر نسخه‌ای از مک. او. اس، از Mavericks (و پیش از آن) تا High Sierra آسان است. برای یادگیری انجام این کار با ما همراه باشید.

-----

سافت‌مک: به طور کلی، شما نیازی به ایجاد یک پارتیشن ریکاوری برای مک خود ندارید: از زمان عرضهٔ Lion (هنگامی که اپل فروش نسخه‌های جعبه‌دار سیستم عامل‌های خود را متوقف کرد، بنا بر این می‌دانست که خریداران، دیسک نصب پشتیبان ندارند.)، مک. او. اس یک پارتیشن ریکاوری درون ساخت دارد که به صورت خودکار و در حین نصب برای شما ایجاد می‌شود و در یک قسمت مخفی از هارد شما ذخیره می‌شود. (این همان چیزی است که شما را قادر می‌سازد تا با نگه داشتن کلیدهای Cmd + R در هنگام راه‌اندازی، یک مک خراب شده را بازیابی کنید، و شما را به حالت Recovery Mode می‌برد.)

اما گاهی اوقات، به دلیلی یا دلایلی، این پارتیشن در طی مراحل نصب ایجاد نمی‌شود. در این موارد می‌توانید خودتان آن را ایجاد کنید. و ما در ادامهٔ این مقاله به شما نشان می‌دهیم که چگونه این کار را در هر نسخه از مک. او. اس انجام دهید.

اگر شما هنوز هم در حال اجرای Mac OS X Mavericks یا نسخه‌های قبل از آن هستید، می‌توانید از یک ابزار رایگان استفاده کنید که زمانی برای انجام این منظور مورد استفادهٔ گسترده‌ای قرار می‌گرفت، و ما این روند را در ادامهٔ مقاله پوشش خواهیم داد. اما این ابزار با Yosemite و نسخه‌های بعدی مک. او. اس سازگار نیست، بنا بر این ما با استفاده از روشی که با High Sierra و سایر نسخه‌های جدید سیستم عامل کار می‌کند (با کمی تفاوت در اجرا) شروع خواهیم کرد.

(همچنین مواردی وجود دارد که یک پارتیشن ریکاوری به شما کمک نخواهد کرد. یکی از این موارد زمانی است که هارد دیسک شما - جایی که پارتیشن ریکاوری در آن ذخیره می‌شود - به صورت فاجعه‌آمیزی از بین برود. در این حالت به یک دیسک ریکاوری ذخیره شده در یک فضای ذخیره‌سازی اکسترنال نیاز دارید.)

 

انجام یک نصب تمیز مک.او.اس

معمولاً بهترین و ساده‌ترین روش، نصب مجدد مک. او. اس است. این یک روش شسته رفته برای تحریک دوبارهٔ فرآیند ایجاد پارتیشن ریکاوری است. با این حال این یک رویکرد کاملاً زمان‌بر است.

در اینجا روش انجام یک نصب تمیز High Sierra آورده شده است. شما به یک درایو اکسترنال 8 گیگابایتی یا بزرگ‌تر احتیاج دارید که هیچ چیزی در آن مورد نیاز شما نباشد و امتیازات مدیر را نیز در اختیار شما قرار دهد.

1. یک نسخهٔ پشتیبان تهیه کنید. دستورالعمل‌های کامل در اینجا: روش تهیه نسخه پشتیبان از مک موجود است. (برای آشنایی با نرم‌افزارهای مناسب برای استفاده در فرآیند پشتیبان‌گیری، مقالهٔ جامع ما با عنوان بهترین نرم‌افزار پشتیبان‌گیری برای مک 2019 را نیز مطالعه کنید.)

2. ما قصد داریم فایل نصب کنندهٔ High Sierra را مجدداً دانلود کنیم و آن را در یک درایو اکسترنال ذخیره کنیم: بنا بر این یک درایو فلش USB با ظرفیت حداقل 8 گیگابایت تهیه کنید. (ما تصمیم داریم آن را پاک کنیم، بنا بر این مطمئن شوید که هیچ اطلاعات ارزشمندی بر روی آن وجود نداشته باشد.)

درایو مورد استفادهٔ شما باید به عنوان یک volume و با استفاده از Mac OS Extended (Journaled) همراه با یک GUID Partition Table فرمت شود. برای فرمت کردن درایو، به مسیر Applications > Utilities and open Disk Utility بروید. درایو مورد نظر را انتخاب کرده و بر روی Erase (پاک کردن) کلیک کنید. (نام دیسک باید Untitled باشد، اگر فرامین Terminal زیر کار می‌کنند، در صورت لزوم آن را تغییر نام دهید.) گزینهٔ Mac OS Extended (Journaled را به عنوان نوع فرمت انتخاب کنید. بر روی Erase کلیک کنید.

3. به فروشگاه برنامه مک (Mac App Store) رفته و High Sierra را جستجو کنید. بر روی Download کلیک کنید. از آنجایی که قبلاً OS X 10.13 را دریافت کرده‌اید، یک پیام هشدار دریافت خواهید کرد: Would you like to continue? (آیا می‌خواهید ادامه دهید؟). ما بر روی Continue (ادامه دادن) کلیک خواهیم کرد. اپل آیدی و رمز عبور خود را وارد کنید. حجم نصب کننده حدود 5 گیگابایت است، بنا بر این دانلود آن می‌تواند مدتی طول بکشد.

روش ایجاد یک پارتیشن ریکاوری (بازیابی) مک

4. پس از اتمام دانلود، نصب کننده به صورت خودکار اجرا می‌شود، اما در حال حاضر ما نمی‌خواهیم از آن استفاده کنیم، بنا بر این Cmd + Q را فشار دهید تا از نصب خارج شوید. فایل نصب کننده (که باید در پوشهٔ Applications باشد) را پیدا کرده و آن را در یک درایو فلش اکسترنال ذخیره کنید.

5. در مرحلهٔ بعد باید یک دیسک USB بوتیبل ایجاد کنیم تا بتوانیم از درایو فلش، نسخهٔ جدیدی از High Sierra را در مک نصب کنیم. ما قصد داریم با استفاده از Terminal یک درایو بوتیبل ایجاد کنیم.

درایو اکسترنال را به مک خود وصل کرده و مطمئن شوید که نام آن Untitled باشد - در صورت لزوم آن را تغییر نام دهید. مطمئن شوید که نصب کنندهٔ High Sierra (یا حداقل یک کپی از آن) به نام Install macOS High Sierra. app در پوشهٔ اصلی Applications شما (/Applications) در محل پیش‌فرض قرار دارد.

متن فرمان Terminal در زیر را انتخاب کرده و آن را کپی کنید (Cmd + C):

sudo /Applications/Install\ macOS\ High\ Sierra.app/Contents/Resources/createinstallmedia --volume /Volumes/Untitled --applicationpath /Applications/Install\ macOS\ High\ Sierra.app --nointeraction

به مسیر Applications > Utilities رفته و بر روی Terminal دو بار کلیک کنید تا اجرا شود. فرمان کپی شده را در Terminal قرار داده (Cmd + V) و سپس Return را فشار دهید. پس از درخواست، رمز عبور حساب در سطح مدیر خود را تایپ کرده و مجدداً Return را فشار دهید.

اگر پیام زیر را مشاهده کردید

«To continue we need to erase the disk at /Volumes/Untitled. If you wish to continue type (Y) then press return»

«برای ادامه لازم است دیسک /Volumes/Untitled را پاک کنیم. اگر می‌خواهید ادامه دهید (Y) را تایپ کرده و Return را فشار دهید»

Y را تایپ کرده و Return را فشار دهید. اگر پیام فوق را مشاهده نکردید، نگران نباشید. پس از اتمام مراحل (که از چند دقیقه تا نیم ساعت ممکن است طول بکشد)، Copy Complete و Done را دقیقاً مانند تصویر زیر خواهید دید. کار انجام شد.

روش ایجاد یک پارتیشن ریکاوری (بازیابی) مک

6. حالا یک کپی جدید از High Sierra را از درایو نصب کننده نصب خواهیم کرد.

با وصل کردن درایو بوت، در حالی که کلید Option (همچنین با عنوان Alt نیز شناخته می‌شود) را پایین نگه داشته‌اید، مک خود را ری‌استارت کنید. این کار شما را به Startup Manager خواهد برد. از درایو macOS High Sierra را برای نصب انتخاب کنید. Disk Utility و هارد دیسک خود را انتخاب کرده و سپس بر روی Erase کلیک کنید. به منوی اصلی برگردید و Install OS X را انتخاب کنید.

پس از اتمام نصب High Sierra، می‌توانید تنظیمات و برنامه‌ها را از نسخهٔ پشتیبان‌گیری شده توسط تایم ماشین (Time Machine) بازیابی کنید یا آنها را مجدداً به صورت دستی دانلود کنید. در این مورد ما دو مقالهٔ دیگر با عنوان آموزش استفاده از تایم ماشین برای تهیه نسخه پشتیبان از مک و همچنین روش بازیابی اطلاعات یک درایو خارجی که با استفاده از تایم ماشین از آن نسخه پشتیبان تهیه شده است را داریم که می‌توانید مطالعه کنید.

 

یک نصب تمیز انجام دهید

اگر از Sierra یا نسخه‌های جدیدتر استفاده می‌کنید، می‌توانید از همان روشی که در بالا ذکر کردیم استفاده کنید، اما دریافت فایل نصب کننده کمی سخت‌تر است: اپل دانلود نسخه‌های سیستم عامل منسوخ شده را از طریق فروشگاه معمول ارایه نمی‌دهد، و جستجوی Sierra چیزی را که به دنبالش هستید را پیدا نخواهد کرد.

مطمئن شوید که با اپل آیدی که قبلاً برای به روز رسانی در Sierra (یا هر نسخهٔ دیگری که می‌خواهید یک نصب تمیز از آن داشته باشید) استفاده کرده‌اید به فروشگاه برنامه مک (Mac App Store) وارد شده‌اید. سپس بر روی Purchased در نوار منو در قسمت بالا کلیک کنید. لیست برنامه‌های خریداری شده یا رایگان دانلود شده را مرور کنید (که به ترتیب دانلود آنها لیست شده) و نسخهٔ قدیمی مک. او. اس را پیدا کنید.

روش ایجاد یک پارتیشن ریکاوری (بازیابی) مک

بر روی Download کلیک کرده و سپس مراحل ذکر شده در بالا برای High Sierra را دنبال کنید.

 

روش ایجاد یک پارتیشن ریکاوری در OS X Mavericks و نسخه‌های قبل از آن

مراحل ذکر شده در فوق برای نسخه‌های نسبتاً جدید مک. او. اس کاربرد دارد، اما ابزار اسکریپتی در دسترس است که اگر در حال اجرای نسخه‌های اخیر هستید، روند کار را آسان‌تر می‌کند. کریستوفر سیلورتو ابزاری به نام Recovery Partition Creator ساخته است؛ که آخرین نسخهٔ آن 3.8 با Mavericks سازگار است، اما با هیچکدام از نسخه‌های بعد از آن کار نخواهد کرد.

اگر در حال استفاده از Mavericks هستید، مراحل زیر را برای ایجاد یک پارتیشن ریکاوری دنبال کنید:

1. تهیهٔ نسخه پشتیبان

برنامهٔ Recovery Partition Creator برای ایجاد پارتیشن ریکاوری هارد دیسک شما را اصلاح می‌کند و این به صورت بالقوه خطرناک است. ما انتظار هیچ مشکلی را نداریم، اما تهیهٔ یک نسخه پشتیبان قبل از شروع کار عاقلانه‌ای است.

2. یک کپی از نصب کننده برای نسخهٔ OS X خود دریافت کنید

این قسمت همانند مرحلهٔ 2 در بالا عمل می‌کند. به فروشگاه برنامه مک بروید، نسخهٔ مربوط به OS X را پیدا کرده و بر روی Download کلیک کنید. فایل نصب باید در پوشهٔ Applications شما ظاهر شود.

3. برنامهٔ Recovery Partition Creator 3.8 را دانلود کنید

برنامهٔ Recovery Partition Creator را دانلود کنید - که در اینجا به صورت رایگان در دسترس است. فایل نصب را از حالت فشرده خارج کرده و بر روی آیکون آن دو بار کلیک کنید.

روش ایجاد یک پارتیشن ریکاوری (بازیابی) مک

بسته به تنظیمات امنیتی شما، OS X ممکن است از باز کردن برنامه خودداری کند، چون این برنامه از یک توسعه دهندهٔ ناشناس است. ما با نرم‌افزار مشکلی نداشته‌ایم، اما شما باید تصمیم خود را بگیرید.

اگر می‌خواهید ریسک کنید و اجازهٔ اجرای نرم‌افزار از یک توسعه دهندهٔ ناشناس را صادر کنید، به مسیر System Preferences > Security & Privacy رفته و سپس یا Allow apps downloaded from (اجازه به برنامه‌های دانلود شده از) را بر روی Anywhere (هر کجا) تنظیم کنید (توصیه نمی‌شود)، یا بر روی Open Anyway (در هر صورت باز کن) در کنار پیام هشدار در مورد Recovery Partition Creator کلیک کنید، که فقط از اقدامات امنیتی برای این مورد صرف نظر می‌کند. یک پیام هشدار دیگر و فرصتی دیگر برای تغییر فکر خود دریافت خواهید کرد: بر روی Open کلیک کنید.

روش ایجاد یک پارتیشن ریکاوری (بازیابی) مک

4. برنامه را برای عملیات تنظیم کنید

کلیک بر روی Open در پایان آخرین مرحله، بلافاصله یک اخطار هشدار دهنده را باز می‌کند:

«the program you are about to run will modify your hard drive… It is recommended that you backup all of your data»

«برنامه‌ای که در حال اجرای آن هستید، هارد دیسک شما را تغییر می‌دهد… توصیه می‌شود که از تمام داده‌های خود نسخهٔ پشتیبان تهیه کنید»

ما در مرحلهٔ 1 نسخهٔ پشتیبان تهیه کرده‌ایم، بنا بر این خوشحال هستیم و می‌توانید بر روی OK کلیک کرده و ادامه دهید.

روش ایجاد یک پارتیشن ریکاوری (بازیابی) مک

5. برای ادامه، دستورالعمل‌ها را دنبال کنید

از اینجا به بعد برنامه به صورت بسیار توضیحی عمل می‌کند. برای ذخیرهٔ فایل‌های ریکاوری باید درایو را انتخاب کنید. برای بررسی دیسک برای خطاهای احتمالی موافقت کنید (به جای صرف نظر کردن از این مرحله، ما آن را توصیه می‌کنیم)، فایل نصبی که در مرحلهٔ 2 دانلود کردید را پیدا کنید، و اگر از شما پرسیده شده که از Mac OS X نسخهٔ 10.7 یا 10.8 یا 10.9 کدام را انتخاب می‌کنید، گزینهٔ صحیح را انتخاب کنید.

همچنین بخوانید:

- روش نصب مجدد مک. او. اس با استفاده از Recovery Mode

- آموزش نصب تمیز مک. او. اس کاتالینا و نسخه‌های قدیمی‌تر
 

 

 

مطالب مشابه

هنوز نظری برای این مطلب ثبت نشده است، برای ارسال نظر لطفا وارد شوید..

استیو جابز (استیون پال جابز)
اما اپل واقعا به یک درامر متفاوت می زند. من قبلاً می گفتم که اپل باید سونی این تجارت باشد، اما در واقعیت، فکر می کنم اپل باید اپل این تجارت باشد.

برنامه‌ها

بازی‌ها

آموزش‌ها

اخبار
F+⌘