راهنمای کامل پورت‌های مک، آیپد و آیفون

28
دی 1398
زمان تقریبی مطالعه این مطلب حدود 9 دقیقه
0 نظر 4217 بازدید

راهنمای کامل پورت‌های مک، آیپد و آیفون 

وقت آن است که با پورت‌های مک، آیفون و آیپد خود آشنا شوید. Thunderbolt و Lightning و USB-C و دیگر پورت‌ها چه نامیده می‌شوند و کارکرد آنها چیست؟

-----

سافت‌مک: دستگاه‌های اپل دارای طیف وسیعی از پورت‌هایی هستند که لوازم جانبی، شارژر و سایر دستگاه‌های خارجی را به آنها وصل می‌کنید. اما با تغییر مداوم فناوری و راه‌حل‌های سخت‌افزاری جدید برای مشکلات قدیمی، چگونه می‌توانید با پورت‌های موجود در آیفون، آیپد یا مک خود، کار خود را پیش ببرید؟

از Thunderbolt و Lightning گرفته تا USB-C و SDXC و HDMI، در این راهنمای مرجع سریع، در مورد این که عملکرد هر پورت بر روی محصولات اپل شما چیست و چگونگی استفاده از آن ذکر شده است.

 

پورت Lightning (لایتنینگ)

راهنمای کامل پورت‌های مک، آیپد و آیفون

پورت لایتنینگ چیست؟

پورت لایتنینگ یک درگاه مستطیل بیضی شکل کوچک است که در وسط لبه پایینی آیفون، آیپدهایی که پرو نیستند و آیپد لمسی یافت می‌شود.

پورت لایتنینگ چه کاری انجام می‌دهد؟

هنگامی که اپل آیفون 5 و آیپد نسل چهارم را عرضه کرد، تکنولوژی جدید لایتنینگ را جایگزین رابط 30 پین کلاسیک مورد استفاده در تمامی مدل‌های قبلی کرد. این رابط‌های جدید و همچنین بسیار کوچک‌تر (که در نتیجه امکان ایجاد فضای بیش‌تری برای تکنولوژی در داخل دستگاه‌های کوچک‌تر را فراهم می‌کند) نیز کاملاً دیجیتالی بوده و کاربرد زیادی دارد. این پورت اصلی است که امروزه در آیفون‌ها و بیشتر آیپدها یافت می‌شود.

پورت لایتنینگ در درجهٔ اول برای شارژ دستگاه‌های آی. او. اس استفاده می‌شود، اما همچنین می‌تواند داده‌ها را از مک‌ها و PCها به دستگاه‌های آی. او. اس منتقل کند. کابل‌های لایتنینگ همچنین قادر به برق‌رسانی به دستگاه‌های متصل هستند - یک ویژگی عالی برای رابط‌های موسیقی در آیپدها. یکی از کاربردهای رایج در آیفون، به دلیل عدم وجود جک هدفون 3.5 میلیمتری، اتصال آداپتور به پورت لایتنینگ است، بنا بر این می‌توان هدفون‌های سیمی را به آن متصل کرد.

پورت لایتنینگ در کدام دستگاه‌ها موجود است؟

تمامی نسخه‌های فعلی آیفون‌ها، آیپدهایی که پرو نیستند، و آیپد لمسی. همچنین آیپد پروهای قدیمی از پورت‌های لایتنینگ بهره می‌برند، اما مدل‌های آیپد پرو 11 اینچی (2018) و آیپد پرو 12.9 اینچی (2018) با یک سوئیچ به USB-C همراهی می‌شد که در ادامه دربارهٔ آن صحبت خواهیم کرد.

 

پورت headphone/mic (هدفون / میکروفون)

راهنمای کامل پورت‌های مک، آیپد و آیفون

پورت هدفون / میکروفون چه شکلی است؟

یک درگاه مدور کوچک در بالا یا پایین برخی از آیپدها، آیپدهای لمسی و آیفون‌های قدیمی و همچنین در طرفین مک‌بوک‌ها یافت می‌شود.

پورت هدفون / میکروفون چه کاری انجام می‌دهد؟

یکی دیگر از پورت‌های بدیهی دستگاه شما. این سوراخ 3.5 میلیمتری به شما این امکان را می‌دهد که وقتی می‌خواهید از شلوغی و سر و صدای دنیای اطراف خود فاصله بگیرید، هدفون یا ایرباد (Earbud) خود را وصل کنید. این پورت‌ها همچنین توانایی انتقال سیگنال‌ها از میکروفون را نیز دارند، به این ترتیب شما می‌توانید در هنگام استفاده از ایرپاد اپل (Apple EarPods) یا سایر هدست‌های همراه با میکروفون، با سیری (Siri) ارتباط برقرار کنید.

کدام دستگاه‌ها پورت هدفون / میکروفون دارند؟

چندان طولی نکشید که تقریباً تمام دستگاه‌های اپل همراه با جک هدفون به صورت استاندارد عرضه شدند. سپس اپل تصمیم گرفت تا این پورت را از آیفون 7 و تمام مدل‌های بعدی خود حذف کند (به استثنای آیفون SE). این شجاعت هنوز راه خود را به محدودهٔ مک‌بوک نرسانده است، اما آخرین آیپد پروها (2018 و بعد از آن) هم اکنون پورت مفید 3.5 میلیمتری را از دست داده‌اند.

 

پورت USB 3.0 (یو.اس.بی 3)

راهنمای کامل پورت‌های مک، آیپد و آیفون

پورت یو.اس.بی 3 چه شکلی است؟

شکاف یو. اس. بی 3 مستطیل شکل است و مستطیل‌های پلاستیکی کوچک‌تر نیمی از فضای داخلی را اشغال کرده‌اند.

یو.اس.بی 3 چه کاری انجام می‌دهد؟

یکی از مفیدترین پورت‌هایی که به صورت سنتی در مک خود پیدا خواهید کرد. Universal Serial Bus = USB از اواخر دهه 1990 وجود داشته و برای این در نظر گرفته شده است تا وسایلی را که توسط آنها به کامپیوترهای مختلف متصل می‌شود را استانداردسازی کند. از آن زمان این پورت‌های مستطیلی کوچک در صفحه کلیدها، دیسک‌های اکسترنال، میکروفون‌ها، چراغ‌های رومیزی، و همچنین زمانی که می‌خواهید آیفون یا آیپد خود را با کامپیوتر خود همگام‌سازی کنید یا برای شارژ باتری آنها را به کامپیوتر خود وصل کنید، مورد استفاده قرار گرفته‌اند.

چه مک‌هایی دارای پورت یو.اس.بی 3 هستند؟

این پورت برای اولین بار در اواسط سال 2012 در مکینتاش‌ها ظاهر شد و در همهٔ مدل‌ها وجود داشت. آنها اکنون به نفع USB-C در مک‌بوک‌ها بازنشسته شده‌اند، اما شما هنوز هم آنها را در مدل‌های فعلی مک مینی، آی‌مک و مک پرو پیدا خواهید کرد.

 

پورت Thunderbolt 3 (USB-C (تاندربولت 3)

راهنمای کامل پورت‌های مک، آیپد و آیفون

پورت تاندربولت 3 (USB-C) چه شکلی است؟

بی‌شباهت به پورت لایتنینگ نیست، USB Type-C به صورت یک مستطیل بیضی شکل است. همچنین در داخل آن یک باریکهٔ نازک در مرکز آن مشاهده خواهید کرد.

تاندربولت 3 (USB-C) چه کاری انجام می‌دهد؟

پورت تاندربولت 3 (USB-C) کمی پیچیده‌تر از بقیه است. دلیل نام دوگانهٔ این پورت این است که همان طور که در بالا توضیح داده شد، خواص فیزیکی USB-C را به خود اختصاص داده، اما در کلیت از تکنولوژی تاندربولت 3 استفاده می‌کند.

دلیل برجسته بودن آن این است که به نظر می‌رسد می‌تواند از پروتکل USB 3.1 با قدرت کمتر نیز استفاده کند. با این وجود، تاندربولت 3 قادر است داده‌ها را تا 40 گیگابیت در ثانیه انتقال دهد، در حالی که USB 3.1 می‌تواند تا 10 گیگابیت در ثانیه یا در خوشبینانه‌ترین حالت تا 20 گیگابیت در ثانیه داده‌ها را انتقال دهد.

مانند تمامی پورت‌های یو. اس. بی قبلی، ایده این است که این یک ایستگاه نهایی برای تمامی لوازم جانبی، حافظه‌های جانبی و سایر مواردی باشد که می‌خواهید به دستگاه خود متصل کنید. تاندربولت 3 اطمینان می‌دهد که تمامی داده‌هایی که از طریق این درگاه منتقل می‌شوند با حداکثر سرعت ممکن انجام شود. همچنین قادر به ارسال همزمان برق نیز هست و به کاربران این امکان را می‌دهد که دو نمایشگر 4K را مستقیماً به پورت مک خود متصل کنند و به صورت همزمان محتوای ویدیو را به آنها ارسال کنند.

در دسترس بودن دستگاه‌های دارای تاندربولت 3 به آرامی در حال افزایش است، اما تقریباً از یو. اس. بی 3 که بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد عقب مانده و در حاشیه قرار گرفته است. با پذیرش این استاندارد از سوی تولید کنندگان بیشتر، این مسئله در طول زمان تغییر خواهد کرد، بنا بر این تا آن زمان همچنان یک گزینهٔ اتصال هاب USB-C برای وصل کردن کلیهٔ لوازم جانبی قدیمی به مک شما وجود خواهد داشت.

تاندربولت 3 (USB-C) در چه دستگاه‌هایی وجود دارد؟

گذشته از جک هدفون 3.5 میلیمتری، تاندربولت 3 (USB-C) اکنون تنها پورت ارایه شده در مدل‌های فعلی مک‌بوک است. همچنین در کلیهٔ مدل‌های آی‌مک و مک مینی موجود در کاتالوگ اپل وجود دارد، بعلاوه در مک پروی جدید در آینده وجود خواهد داشت.

 

پورت SDXC

راهنمای کامل پورت‌های مک، آیپد و آیفون

پورت SDXC چه شکلی است؟

پورت SDXC یک سوراخ مستطیل نازک است که طول آن تقریباً یک اینچ است.

پورت SDXC چه کاری انجام می‌دهد؟

کارت‌های SD نوعی وسیلهٔ ذخیره‌سازی هستند که معمولاً با دوربین‌های دیجیتال همراه هستند. در حقیقت، شما می‌توانید تقریبا هر چیزی را در آنها قرار دهید، درست مانند یو. اس. بی.

پورت‌های SDXC در مکینتاش‌ها، هر نوع کارت SD، به جز کارت‌های Micro SD که ممکن است در تلفن اندرویدی خود داشته باشید را می‌پذیرند. برای این کار به یک آداپتور یو. اس. بی یا یک آداپتور USB-C احتیاج دارید.

چه مکینتاش‌هایی دارای شکاف کارت SDXC برای دانلود کردن عکس از دوربین هستند؟

یک پورت SDXC دیگر شامل هیچکدام از ویژگی‌های مک‌بوک نمی‌شود. همچنین در مک مینی جدید نیز وجود ندارد. اما همچنان در آی‌مک‌های موجود زنده مانده است.

 

پورت HDMI

راهنمای کامل پورت‌های مک، آیپد و آیفون

پورت HDMI چه شکلی است؟

پورت HDMI یک مستطیل بلند است که دو گوشهٔ پایین آن برش خورده است. در داخل آن نیز یک خط باریک در مرکز وجود دارد و حروف HDMI را نیز در کنار پورت مشاهده خواهید کرد.

پورت HDMI چه کاری انجام می‌دهد؟ پورت HDMI مربوط به چیست؟

رابط چند رسانه‌ای با کیفیت بالا (High-Definition Multimedia Interface = HDMI) به شما این امکان را می‌دهد که ویدیو و صوت HD را از مک خود به یک صفحه نمایش خارجی ارسال کنید. این صفحه نمایش می‌تواند مانیتور، پروژکتور و حتی تلویزیون خانگی معمولی شما باشد. اگر در حال ساخت یک ارایه بر روی مک خود هستید و نیاز دارید تا پاورپوینت خود را در یک صفحه نمایش بزرگ نشان دهید، شما عمدتاً از HDMI استفاده خواهید کرد.

چه مکینتاش‌هایی دارای پورت HDMI هستند؟

در حال حاضر تنها یک مدل در رنج فعلی یعنی مک مینی دارای این پورت هستند و بقیه برای خروجی ویدیو از مسیر تاندربولت 3 (UBS-C) استفاده می‌کنند.

 

پورت Ethernet (ایترنت)

راهنمای کامل پورت‌های مک، آیپد و آیفون

پورت ایترنت چه شکلی است؟

پورت ایترنت مربعی است با دو مستطیل در گوشه‌های بالا سمت راست و چپ و یک مستطیل در امتداد پایین. از بسیاری جهات ظاهری ربات مانند دارد.

پورت ایترنت چه کاری انجام می‌دهد؟ پورت ایترنت برای مربوط به چیست؟

پورت Gigabit Ethernet به شما این امکان را می‌دهد که با استفاده از یک کابل RJ-45 مستقیماً به روتر وصل شوید تا بهترین سیگنال ممکن برای اتصال به اینترنت خود را به دست آورید. در عین حالی که 802.11ac WiFi نصب شده در تمامی مکینتاش‌ها بسیار سریع است، اما اگر واقعاً به ثبات و سرعت نیاز دارید، مستقیماً به منبع وصل شدن بهترین روش است. دلیل دیگری که ممکن است بخواهید مستقیماً به یک شبکهٔ ایترنت وصل شوید این است که وایفای داخل خانهٔ شما قادر به پشتیبانی از همهٔ مکینتاش‌های شما نباشد.

پورت ایترنت بالاتر از 10 گیگابایتی نیز وجود دارد که ظاهراً فقط در آی‌مک پرو و مک پروی آینده یا به عنوان یک گزینهٔ ارتقاء در مک مینی در دسترس است.

چه مکینتاش‌هایی دارای پورت ایترنت هستند؟

همهٔ آی‌مک‌ها، مک‌مینی و مک پرو.

 

شکاف SIM (سیم کارت)

راهنمای کامل پورت‌های مک، آیپد و آیفون

شکاف سیم کارت چیست؟ شکاف سیم کارت در کجای آیفون / آیپد قرار دارد؟

شکاف سیم کارت یک پنل مستطیل باریک بیضی شکل همراه با یک سوراخ دایره‌ای در یک انتهای آن است. برای بیرون کشیدن سیم کارت، شما باید یک ابزار برداشتن سیم کارت را داخل سوراخ فرو کنید.

شکاف سیم کارت چه کاری انجام می‌دهد؟

برای اتصال هر دستگاه تلفن همراه به یک سیگنال 3G یا 4G به یک سیم کارت نیاز دارید. شکاف سیم کارت جایی است که سیم کارتی که ارایه دهندهٔ تلفن همراه شما هنگام باز کردن یک حساب برای شما ارسال می‌کند را وارد می‌کنید.

آیپدها همچنین گزینه‌ای برای مدل‌های سلولار (Cellular) دارند که اینها با سیم کارت‌های از پیش نصب شده همراه هستند و می‌توانید با ارایه دهندگان دیتای تلفن همراه (با پرداخت هزینه) نصب و استفاده کنید.

کدام دستگاه‌های اپل دارای شکاف سیم کارت هستند؟

تا کنون فقط آیفون‌ها و نسخه‌های آیپد وایفای + سلولار دارای شکاف سیم کارت هستند. ما دوست داریم شاهد ورود سیم کارت‌ها به مک‌بوک‌ها باشیم، اما به نظر می‌رسد که با گذشت زمان رومینگ خدمات وایفای بهبود می‌یابد، بنا بر این وجود سیم کارت‌ها در مکینتاش‌ها ضروری نخواهد بود.

 

 

 

مطالب مشابه

هنوز نظری برای این مطلب ثبت نشده است، برای ارسال نظر لطفا وارد شوید..

تیم کوک مدیر عامل اپل
برنده شدن هرگز به معنای بهترین بودن نیست.

برنامه‌ها

بازی‌ها

آموزش‌ها

اخبار
F+⌘