مک‌بوک 2020 جدید: تاریخ عرضه، قیمت، مشخصات و شایعات

30
آذر 1398
زمان تقریبی مطالعه این مطلب حدود 10 دقیقه
0 نظر 2808 بازدید

مک‌بوک 2020 جدید: تاریخ عرضه، قیمت، مشخصات و شایعات 

ما تمام شایعات پیرامون مک‌بوک 12 اینچی را جمع‌آوری خواهیم کرد. ممکن است تولید آن متوقف شده باشد، اما ما فکر نمی‌کنیم حقیقت داشته باشد… ممکن است روزی مک‌بوک‌ی ارایه شود که آی. او. اس و مک. او. اس را اجرا کند.

-----

سافت‌مک: حدود دو سال و نیم از زمان آخرین به روز رسانی مک‌بوک 12 اینچی اپل می‌گذرد و این شرکت در ژوئیه سال 2019 تولید آن را رسماً متوقف کرد. اکنون که اپل به جای آن توجه خود را به مک‌بوک ایر معطوف کرده است، به نظر نمی‌رسد که آینده‌ای برای این لپتاپ فوق‌العاده باریک و کوچک وجود داشته باشد.

اما ممکن است که مک‌بوک برای همیشه از دست نرفته باشد. در این مقاله، تمام شایعات مربوط به نسخهٔ جدید مک‌بوک 12 اینچی از جمله تاریخ انتشار، قیمت و پردازنده‌های نسل بعدی آن را گرد هم می‌آوریم.

هیجان‌انگیزترین شایعه در مورد مک‌بوک جدید، شایعه‌ای است که نشان می‌دهد ممکن است شاهد حضور دستگاه جدیدی باشیم که ممکن است از یک پردازندهٔ ساخته شده توسط خود اپل استفاده کند که بتواند هم آی. او. اس و هم مک. او. اس را اجرا کند. همچنین ما گمانه‌زنی‌هایی دربارهٔ یک صفحه کلید جدید شنیده‌ایم.

 

پردازندهٔ ساخت اپل

مک‌بوک جدید می‌تواند اولین مک اپل باشد که به جای تراشهٔ اینتل، با پردازندهٔ اپل روانهٔ بازار می‌شود. مارک گورمن (Mark Gurman) گفته است که به احتمال زیاد سال 2020 به عنوان تاریخ شروع تولید مکینتاش‌های همراه با پردازنده‌های سفارشی (به احتمال زیاد مبتنی بر ARM) خواهد بود.

بر اساس گزارش بلومبرگ، این ابتکار که با نام Kalamata نامگذاری شده است، می‌تواند اپل را «به بیشتر یکپارچه کردن سخت‌افزار و نرم‌افزار جدید که به طور بالقوه منجر به سیستم‌هایی با عمر باتری بهتری می‌شود، قادر می‌سازد. »

از زمان انتقال اپل از تراشه‌های توسعه مشترک PowerPC همراه با IBM و Motorola به Intel در سال 2006، این اولین انتقال بزرگ اپل تا به حال خواهد بود.

مدت‌هاست که اپل در حال طراحی اجزای سیستم تراشهٔ خاص خودش بوده است. اولین پردازندهٔ طراحی شدهٔ داخلی A4 بود که در سال 2010 مسیر خود را به آیفون 4 (و متعاقباً به آیپد، آیپاد لمسی و TV اپل) پیدا کرد.

همچنین کمک پردازنده‌های Motion نیز وجود دارند که از زمان معرفی M7 در سال 2013 همراه با آیفون 5s، برای مراحل سنجش مسیر (و بعدها برای ارتفاع) استفاده شده است. سپس در سال 2013 تراشه‌های اپل دارای یک Secure Element شدند که داده‌های پرداخت و بیومتریک در آن ذخیره می‌شود.

در سال 2016 اولین مک یکی از این تراشه‌های طراحی شدهٔ اپل را به دست آورد. تراشهٔ T1 در مک‌بوک پرو، نوار لمسی و آیدی لمسی و همچنین Secure Enclave را مدیریت می‌کند.

سپس در سال 2017 اپل آی‌مک پرو را با تراشه T2 عرضه کرد. این تراشهٔ T2 در حال حاضر در مک‌بوک پرو و مک‌بوک ایر جدید مورد استفاده قرار می‌گیرد، که به دنبال امنیت، فضای ذخیره‌سازی، صدا، پردازش تصویر، مدیریت سیستم و «های سیری» است. این امکان وجود دارد که بتواند راه خود به مک‌بوک جدید را پیدا کند.

مک‌بوک 2020 جدید: تاریخ عرضه، قیمت، مشخصات و شایعات

 

دستگاه جدیدی با دو سیستم عامل

اما برنامه‌ریزی تراشه اپل می‌تواند فراتر از وضعیت فعلی این تراشه‌های ساخت اپل به عنوان پردازنده‌های کوچکی که در کنار تراشه‌های اینتل قرار دارند، باشد. در گزارشی از 9to5Mac در ماه مه سال 2018 ذکر شده است که در پروژه‌ای با اسم رمز Star می‌توانید شاهد پردازندهٔ مبتنی بر ARM ساختهٔ خود اپل باشید که می‌تواند در «خانواده دستگاه‌های جدید این برند» قرار گیرد و می‌توانید شاهد اجرا شدن مشتقات آی. او. اس در مک باشید.

آیا این نشان دهندهٔ این است که در آینده یک مک‌بوک می‌تواند آی. او. اس را در کنار مک. او. اس اجرا کند؟ 9to5Mac معتقد است که این تراشهٔ جدید ساخت اپل برای خانواده‌ای با نام تجاری جدید استفاده خواهد شد که مشتق شده از آی. او. اس است. در این سایت آمده است که پروژهٔ Star به محصولی مربوط می‌شود که دارای «صفحه لمسی، شکاف سیم کارت، جی. پی. اس، قطب‌نما، ضد آب است و همچنین EFI را اجرا می‌کند. » EFI = Extensible Firmware Interface (رابط کاربری توسعه یافته) سیستم بوت استفاده شده در مکینتاش‌ها است.

این که آیا ما شاهد حضور این مک‌بوک جدید در سال 2020 خواهیم بود، باید بگویم که احتمال دارد. 9to5Mac اظهار کرده است که «نخستین مک مبتنی بر ARM در اوایل سال 2020 ارسال خواهد شد. » این مورد با گزارش‌هایی که تصور می‌شود اپل قصد دارد تا سال 2020 مک‌ها را به پردازنده‌های خودش مجهز کند، مرتبط است.

ظاهراً نمونه‌های اولیهٔ Star توسط Pegatron (که دیگر دستگاه‌های آی. او. اس اپل را تولید می‌کند) ساخته خواهند شد. تعداد کمی از آنها برای آزمایش توسط کارمندان اپل به Cupertino ارسال شده است.

ما مشتاقانه منتظریم تا ببینیم که آیا این لپتاپ جدید مبتنی بر ARM که دارای آی. او. اس و مک. او. اس است، هرگز عملی خواهد شد یا خیر.

 

تاریخ انتشار

با این حال، اکنون که اپل فروش مک‌بوک جدید را متوقف کرده است، بعید است به زودی وارد بازار شود. اما این نمی‌تواند به معنای یک اتفاق خوب باشد.

ما می‌توانیم حضور این پردازندهٔ قدرتمند و جدید اپل در مک دو سیستم عامله را در اوایل سال 2020 یا 2021 شاهد باشیم.

 

قیمت

اگر واقعاً تصمیم دارید که یک مک‌بوک بخرید، هنوز هم می‌توانید این کار را انجام دهید.

مک‌بوک نوع جدید، در صورت مجدداً عرضه شدن توسط اپل، احتمالاً شامل افزایش قیمت خواهد بود.

قیمت مک‌بوک 2017 به شرح زیر بود:

• 1.2 گیگاهرتز دو هسته‌ای Core m3 Kaby Lake اینتل، 256 گیگابایت، رم 8 گیگابایت، گرافیک Intel HD Graphics 615:1.299 دلار
• 1.3 گیگاهرتز دو هسته‌ای Core i5 Kaby Lake اینتل، 512 گیگابایت، رم 8 گیگابایت، گرافیک Intel HD Graphics 615:1.599 دلار

تفاضل قیمت اصلی آن از مک‌بوک ایر ناشی می‌شود و اکنون که قیمت مدل 2019 از 1.199 دلار به 1.099 دلار کاهش یافته است، تخمین زده می‌شود که قیمت مک‌بوک سبک جدید بالاتر از 1.249 دلار باشد.

مک‌بوک 2020 جدید: تاریخ عرضه، قیمت، مشخصات و شایعات

 

طراحی و ویژگی‌ها

اگر مک‌بوک برگردد، احتمالاً شاهد تغییرات فیزیکی قابل توجهی در آن خواهیم بود. احتمالاً پخی گوشه‌ها کمتر خواهد بود که این امر به اپل اجازه می‌دهد بدون نیاز به افزایش اندازهٔ لپتاپ، اندازهٔ صفحه نمایش را به مقدار قابل ملاحظه‌ای افزایش دهد.

مک‌بوک پیش از این بسیار نازک و با ضخامت 13.1 میلیمتر بود، و وزن آن فقط 0.9 کیلوگرم بود، و 24 درصد از مک‌بوک ایر قدیمی نازک‌تر بود - اما در مقایسه با مک‌بوک ایر مجدداً طراحی شده‌ای که در سال 2018 عرضه شد، مک‌بوک فقط کمی کوچک‌تر است (28.05 سانتیمتر × 19.65 سانتیمتر، 0.92 کیلوگرم در مقایسه با 30.41 سانتیمتر × 21.24 سانتیمتر، 1.25 کیلوگرم). بنا بر این برای رقابت با آن، باید کمی بیشتر کوچک شود…

اندازه

در حال حاضر مک‌بوک در یک اندازه موجود است - یک صفحه نمایش در اندازهٔ 12 اینچی، در حالی که خود لپتاپ 28.05 سانتیمتر در 19.65 سانتیمتر اندازه‌گیری می‌شود. این امکان وجود دارد که اپل با کم کردن پخی گوشه‌ها، قادر به کوچک‌تر کردن اندازهٔ لپتاپ باشد.

تنها پی‌آمد در کاهش اندازهٔ لپتاپ، کوچک‌تر شدن صفحه کلید خواهد بود. یکی از مزایای ابعاد فعلی این است که با یک لپتاپ با اندازهٔ کامل مطابقت دارد.

صفحه کلید

طی چند سال گذشته و از زمانی که اپل صفحه کلیدهای به اصطلاح «سوئیچ پروانه‌ای» را در لپتاپ‌های مک خود معرفی کرد، مک‌بوک‌ها دچار مشکلات صفحه کلید شده‌اند.

به نظر می‌رسد مشکل این باشد که اگر گرد و غبار زیر کلیدها قرار گیرد، می‌تواند کار را متوقف کند و برای رفع مشکل تنها یک کلید، باید تمام صفحه کلید جایگزین شود. اپل برنامه‌ای دارد که از طریق آن صفحه کلیدهای معیوب را به صورت رایگان جایگزین می‌کند. این برنامه حتی شامل آخرین مک‌بوک پرو 2019 و مک‌بوک ایر 2018 و همچنین تمام مدل‌های مک‌بوک از سال 2016 تا به حال نیز می‌شود. برای این که واجد شرایط جایگزینی رایگان صفحه کلید باشید، باید کمتر از چهار سال مالک مک‌بوک بوده باشید.

تحلیل‌گر اپل، مینگ چی کوو (Ming Chi Kuo) ادعا کرده است که در دور بعدی به روز رسانی‌ها، لپتاپ مک دارای صفحه کلید جدیدی خواهد بود که در واقع به همان طرح «سویچ قیچی» بازمی‌گردد که قبل از تغییر به «سوئیچ پروانه‌ای» توسط لپتاپ‌های اپل استفاده می‌شده است.

مکانیسم «سوئیچ قیچی» به این معنی است که باید انتظار حرکت طولانی‌تر کلید را داشته باشید (احتمالاً صفحه کلید کمی عمیق‌تر باشد)، اما باید مسئلهٔ گرد و غبار گرفتگی را اصلاح کند.

نوار لمسی

از زمان معرفی نوار لمسی (Touch Bar) در سال 2016، برخی از مدل‌های مک‌بوک پرو دارای یک نوار لمسی در بالای صفحه کلید، به عنوان کلیدهای میانبری برای همه چیز، از منوها گرفته تا ایموجی‌ها، هستند.

منطقی است که اپل این نوار لمسی را در مک‌بوک نیز استفاده کند. نگه داشتن آن فقط در مک‌بوک پرو این مسئلهٔ جدید را ایجاد کرده است که عملکردهای زیادی در برنامه‌های توسعه داده شدهٔ شخص ثالث وجود ندارد. اما اگر در مکینتاش‌های بیش‌تری استفاده شود، ممکن است اهمیت بیشتری پیدا کند.


حتی اگر از نوار لمسی استفاده نشود، آیدی لمسی (Touch ID) احتمالاً وجود خواهد داشت، همان طور که در مک‌بوک ایر وجود دارد.

مک‌بوک 2020 جدید: تاریخ عرضه، قیمت، مشخصات و شایعات

صفحه نمایش

مک‌بوک 12 اینچی در حال حاضر دارای رزولوشن 1440 × 2304 پیکسل با 226ppi است.

این امکان وجود دارد که مک‌بوک جدید True Tone را داشته باشد، فناوری‌ای که قبل از ورود به آیفون و مک‌بوک پرو، اولین بار در آیپد پرو ظاهر شد. True Tone تعدیل رنگ و تعادل روشنایی بهتری متناسب با نور محیطی تنظیم می‌کند، بنا بر این کاربران باید فشار کمتری بر روی چشم خود را تجربه کنند، و رنگ‌ها باید دقیق‌تر به نظر برسند.

مک‌بوک ایر جدید که در سال 2019 عرضه شد از True Tone بهره می‌برد.

گفته می‌شود که اپل برای مک‌بوک یک صفحه نمایش OLED در نظر گرفته است، حداقل طبق منابع موجود در Korean ETNews در سال 2016. ما تردید داریم که این امر به این زودی‌ها تحقق یابد.

اتصال

به نظر می‌رسد که اشتراک تلفن همراه آیفون با مک‌بوک شما برای اپل کافی نبوده، اگر امتیاز ثبت اختراع اجازه استفاده از آن در هر چیزی را بدهد. این حق ثبت اختراع، همان طور که توسط دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری ایالات متحده توضیح داده شده است، می‌تواند به این شرکت اجازه دهد که سخت‌افزار LTE را در مک‌بوک جدید استفاده کند، و آن را به اولین مک با قابلیت تلفن همراه در حوزهٔ اپل، چه در گذشته و چه در حال تبدیل کند.

مک‌بوک 2020 جدید: تاریخ عرضه، قیمت، مشخصات و شایعات

همچنین اتصال LTE حق ثبت اختراع استفاده از وای‌فای، NFC، بلوتوث و اتصال ماهواره‌ای را نیز توصیف می‌کند و روش‌های تقویت سیگنال بدون دخالت در بدنهٔ فلزی مک‌بوک را ذکر می‌کند. شایان ذکر است که این ایده جدید نیست، چون در ابتدا در تاریخ 8 ژوئن 2015 مطرح شد، و همچنین صحبت در مورد مک‌بوک پرو با قابلیت 3G در سال 2008 مطرح شد، اما این ایده در نهایت توسط استیو جابز رد شد، زیرا احساس کرد که کاربر را به یک حامل خاص محدود می‌کند.

طراحی تاشو

یک تغییر نهایی نیز در طراحی وجود دارد که ما انتظار نداریم به این زودی‌ها شاهد آن باشیم، اما جالب است که اپل ثبت اختراعی را در مورد آن تنظیم کرده است. حق ثبت اختراع توسط Patently Apple کشف شده نشان می‌دهد که اپل در حال طراحی یک لولا است که اجازه می‌دهد مک‌بوکی بدون کشویی درست کند.

مک‌بوک 2020 جدید: تاریخ عرضه، قیمت، مشخصات و شایعات

مطابق حق ثبت اختراع، کل شاسی مک‌بوک از ماده‌ای یک تکه ساخته می‌شود و به لطف «بخشی انعطاف‌پذیر» در وسط خم می‌شود، که از آن با عنوان «لولای پویا» یاد می‌شود.

در درخواست ثبت اختراع، اپل توضیح می‌دهد که چگونه بخش انعطاف‌پذیر «می‌تواند اجازده دهد که مواد جامد در وسط چین‌دار شوند و به این ترتیب به عنوان یک کشویی و لولای لپتاپ عمل کنند».

 

 

 

مطالب مشابه

هنوز نظری برای این مطلب ثبت نشده است، برای ارسال نظر لطفا وارد شوید..

استیو جابز (استیون پال جابز)
چیزهای مورد علاقه من در زندگی، رایگان هستند، پس واضح است که با ارزش ترین منبع ما زمان می باشد.

برنامه‌ها

بازی‌ها

آموزش‌ها

اخبار
F+⌘