آخرین نسخه آیپد.او.اس؛ آپدیت‌ها، مشکلات، رفع مشکلات و ویژگی‌های جدید

28
آذر 1398
زمان تقریبی مطالعه این مطلب حدود 11 دقیقه
0 نظر 1144 بازدید

آخرین نسخه آیپد.او.اس؛ آپدیت‌ها، مشکلات، رفع مشکلات و ویژگی‌های جدید 

آیپد. او. اس یک سیستم عامل مستقل است که به منظور بهبود تجربهٔ تبلت با ویژگی‌هایی بیشتر شبیه مک، طراحی و گسترش داده شده است. در این مقاله، همهٔ آن چیزهایی را که باید بدانید، از ویژگی‌های بارز گرفته تا آنچه در مورد آیندهٔ آیپد و مک به ما می‌گوید، آورده شده است.

-----

سافت‌مک: در آخرین کنفرانس جهانی توسعه دهندگان 2019 اپل با اخباری مبنی بر این که آیپد در حال ترک کردن آی. او. اس به نفع آیپد. او. اس است، ناظران را غافگیر کرد. به صورت متداول ابتدا نسخهٔ بتا و سپس نسخهٔ نهایی آن در تاریخ 24 سپتامبر 2019 عرضه شد.

در عین حالی که ممکن است شبیه به آی. او. اس 13 به نظر برسد، آیپد. او. اس طیف وسیعی از ویژگی‌های جدید را برای کاربران آیپد به ارمغان آورده است که برخی از این ویژگی‌ها تجربهٔ کار با آیپد را شبیه به مک می‌کنند. در اینجا همهٔ آن چیزهایی را که شما باید بدانید، از تاریخ انتشار و جزئیات بتا گرفته تا ویژگی‌های اصلی سیستم عامل متمرکز بر تبلت اپل آورده شده است.

در این مقاله به ویژگی‌های جدیدی در آیپد. او. اس خواهیم پرداخت که آیپدها آنها را اجرا می‌کنند، و این که آیا به ما سرنخ‌هایی در مورد اهداف اپل برای آوردن آی. او. اس به مک ارایه می‌کند یا خیر.

 

آخرین نسخهٔ آیپد.او.اس

آیپد. او. اس در تاریخ 24 سپتامبر 2019 و پنج روز پس از آی. او. اس 13 منتشر شد. در ابتدا 30 سپتامبر برای عرضه در نظر گرفته شده بود، اما به دلایل نامشخصی این تاریخ به جلو آورده شد. این خبر بسیار خوبی برای علاقمندان به بازی آیپد است که نمی‌توانند منتظر بمانند تا در Apple Arcade شروع به بازی کنند.

احتمالاً اپل طی ماه‌های آینده به روز رسانی‌های آیپد. او. اس را ارایه خواهد کرد، که می‌تواند شامل معرفی ویژگی‌های جدید و رفع اشکالات باشد.

 

آیا باید آیپد.او.اس را نصب کنم؟

سؤال خوبی است. اپل اندکی پس از ارایهٔ آی. او. اس 13 به دلیل چند ایراد و نقص امنیتی، به روز رسانی آی. او. اس را منتشر کرد. باید به این موارد در آیپد. او. اس پرداخته شود، بنا بر این باید به روز رسانی شود، اما ما همیشه احتیاط کردن را توصیه می‌کنیم.

اپل مسئلهٔ امنیتی را با گسترش صفحه کلید برجسته کرده است، که هنوز مورد توجه قرار نگرفته است. همچنین یک مسئلهٔ امنیتی بالقوه با مجوزهای مکانی آشکار شده است.

عامل دیگر تعیین این که آیا شما باید آیپد. او. اس را نصب کنید این است که آیا آیپد شما از آن پشتیبانی می‌کند…

 

کدام آیپدها با آیپد.او.اس سازگار هستند؟

در حالی که بسیاری تصور می‌کردند که آیپد. او. اس فقط به تبلت‌های «پرو»ی اپل محدود می‌شود، اما با دستگاه‌های زیادی سازگار است. اگر آیپد قدیمی‌تری دارید، ممکن است دلیل خوبی برای به روز رسانی باشد.

• جدید: آیپد 10.2 اینچی
• آیپد پرو 12.9 اینچی
• آیپد پرو 11 اینچی
• آیپد پرو 10.5 اینچی
• آیپد پرو 9.7 اینچی
• آیپد (نسل ششم)
• آیپد (نسل پنجم)
• آیپد مینی (نسل پنجم)
• آیپد مینی 4
• آیپد ایر (نسل سوم)
• آیپد ایر 2

اگر هنوز به روز رسانی نرم‌افزار آیپد را نصب نکرده‌اید، در مقالهٔ دیگر ما بخوانید که «آیا آیپد من می‌تواند آیپد. او. اس را دریافت کند؟».

آخرین نسخه آیپد.او.اس؛ آپدیت‌ها، مشکلات، رفع مشکلات و ویژگی‌های جدید

 

ویژگی‌های جدید در آیپد.او.اس

بسیاری از ویژگی‌های موجود در آیپد. او. اس همان ویژگی‌های آی. او. اس 13 است - اما بسیاری از ویژگی‌های دیگری نیز وجود دارد که آیپد موجود شما را به میزان قابل توجهی تقویت می‌کند - و دلیلی برای به روز رسانی به شما می‌دهد. در ادامه، ویژگی‌های اصلی سیستم عامل جدید را توضیح می‌دهیم.

ویژگی‌های آیپد. او. اس در یک نگاه:

- آیکون‌های صفحهٔ Home کوچک‌تر هستند، بنا بر این می‌توانید فضای بیشتری در آن داشته باشید و می‌توانید ویجت‌هایی مانند تقویم یا لیست کارها را به آن اضافه کنید.

- می‌توانید چندین پنجره را در یک برنامه باز کنید و آنها را در نمای تقسیم شده در کنار هم مشاهده کنید. می‌توانید همزمان دو صفحهٔ باز داشته باشید که یک مزیت واقعی است.

- ویژگی جدید Expose like (از مک. او. اس) که نمای کلی از تمام برنامه‌های باز شما را نشان می‌دهد.

- ویژگی جدید Slide Over برای جابجایی آسان بین برنامه‌ها.

- ابزارهای بهبود یافتهٔ نشانه‌گذاری.

- می‌توانید حافظهٔ ذخیره‌سازی اکسترنال را وصل کرده و به محتوای آن دسترسی داشته باشید.

- یک برنامهٔ Files بهبود یافته برای دسترسی به تمام داده‌های ذخیرهٔ شدهٔ خود در آی‌کلود وجود دارد. از جمله امکان دسترسی به سرورهای فایل.

- میانبرهای صفحه کلید و حرکات جدیدی از راه رسیده‌اند، از جمله پشتیبانی از میانبرهای صفحه کلید هنگام وصل شدن صفحه کلید.

- می‌توانید یک ماوس (از طریق ویژگی قابلیت دسترسی) متصل کنید.

- قلم اپل (Apple Pencil) به لطف بهبود تأخیر، سریع‌تر واکنش نشان می‌دهد.

- حرکات اضافه‌ای نیز برای قلم وجود دارد.

- می‌توانید به جای فقط آنچه که در صفحه نمایش مشاهده می‌شود، تمام یک صفحه وب را ذخیره کنید.

- یک مدیریت دانلود وجود دارد، بنا بر این می‌توانید در سافاری از وب دانلود کنید.

- تایپ کردن QuickPath (مانند صفحه کلید Swipe) باعث سریع‌تر شدن تایپ می‌شود. [همچنین بخوانید: نحوه استفاده از صفحه کلید لمسی QuickPath در iOS 13]

در ادامه کمی بیشتر در مورد برخی از این ویژگی‌ها خواهیم پرداخت:

پشتیبانی از حرکات بهبود یافته

نکتهٔ برجستهٔ آیپد. او. اس برای بسیاری از افراد، معرفی حرکت‌های جدید و بهبود یافته است که می‌تواند به استفاده از صفحه نمایش بزرگ کمک کند. با کشیدن انگشت از سمت چپ صفحه اصلی دسترسی آسان به ویجت‌ها فراهم می‌شود، یک حرکت سه انگشتی به داخل متن را کپی می‌کند، حرکت سه انگشتی به بیرون متن را می‌چسباند (paste)، و باز کردن سه انگشت تغییرات اخیر را خنثی می‌کند. نکته را گرفتید، درست است؟

به نظر می‌رسد پشتیبانی از حرکت‌های به روز شده باعث بهبود چشمگیر عملکرد آیپد می‌شود، به ویژه برای افرادی که از این دستگاه برای اهداف کاری و آموزشی استفاده می‌کنند.

آخرین نسخه آیپد.او.اس؛ آپدیت‌ها، مشکلات، رفع مشکلات و ویژگی‌های جدید

پشتیبانی از چند پنجره‌ای

حرکات موجود در آیپد. او. اس با تغییر در کشویی‌ها (Slide-In) و تقسیم صفحه (Split-Screen) تقویت می‌شود، در حالی که مورد دومی در حال حاضر از چندین پنجره در یک برنامه پشتیبانی می‌کند. این قابلیت به شما این امکان را می‌دهد که در عین حالی که یک متن را می‌خوانید، متن دیگری را ویرایش کنید، یا در هنگام مطالعهٔ یک مقاله در سافاری، یک ایمیل ارسال کنید.

مرورگر سافاری کاملاً جدید

اگر بر قدرت چیزی در آیپد. او. اس افزوده شده باشد، آن سافاری است. نکتهٔ برجسته پشتیبانی از وب سایت دسکتاپ است که به شما این امکان را می‌دهد تا هنگام مرور بر روی آیپد به وب سایت‌های کامل (به صورت خودکار برای ورودی لمسی بهینه شده) دسترسی پیدا کنید. این باعث می‌شود که آیپد با سایت‌های محبوبی از جمله WordPress و Google Docs کاملاً سازگار باشد.

همچنین می‌توانید دانلودهای فایل‌ها را از طریق مدیر دانلود داخلی سافاری سازماندهی کنید. و با معرفی 30 میانبر صفحه کلید جدید، باید بتوانید از مرورگر خیلی سریع‌تر استفاده کنید.

فایل‌ها

همچنین فایل‌ها در آیپد. او. اس ارتقاء داشته‌اند. شما به یک نمای ستونی کاملاً جدید دسترسی پیدا می‌کنید، و یک پیش‌نمایش فایل (File Preview) الهام گرفته از مک. او. اس همراه آن در اختیار دارید. شما قادر خواهید بود که عکس‌ها و ویدیوها را به سرعت مشاهده کنید، و به اقدامات سریع برای چرخاندن تصاویر، تبدیل اسناد به پی. دی. اف و مشاهدهٔ ابرداده همراه با یک برگه دسترسی داشته باشید.

شما همچنین می‌توانید پوشه‌ها را در iCloud Drive به اشتراک بگذارید و فایل را از طریق SMB، USB sticks، کارت‌های SD و سایر لوازم جانبی USB-C/Lightning منتقل کنید و قابلیت‌های آیپد را به لپتاپ‌های مرسوم نزدیک‌تر کنید.

آخرین نسخه آیپد.او.اس؛ آپدیت‌ها، مشکلات، رفع مشکلات و ویژگی‌های جدید

صفحه کلید

صفحه کلید روی صفحه نمایش آیپد، مدتی بود که نیاز به توجه بیشتری داشت، که در نهایت TLC مورد نیاز خود را با آیپد. او. اس به دست آورد.

علاوه بر این که قادر به تایپ کردن با کشیدن انگشت از یک حرف به حرف دیگر هستید - دقیقاً به همان صورتی که در آی. او. اس 13 نیز وجود دارد - می‌توانید صفحه کلید را پینچ کنید تا کوچک شود و آن را به هر کجای صفحه نمایش که بخواهید حرکت دهید و فقط با استفاده از یک دست با آن تایپ کنید، در عین حال وسعت صفحه نمایش بیشتری را نیز برای برنامه‌های خود فراهم کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید مقالهٔ دیگر ما در مورد نحوه استفاده از صفحه کلید لمسی QuickPath در iOS 13 را نیز مطالعه کنید.

پیشرفت‌های قلم اپل

در کمال شگفتی، اپل موفق شده است تا تأخیر 20 میلی ثانیه‌ای فعلی قلم اپل (Apple Pencil) را به 9 میلی ثانیه کاهش دهد، و تجربهٔ ترسیم طبیعی‌تری را برای طراحانی که از قلم سطح بالای اپل استفاده می‌کنند فراهم کرده است.

همچنین میزبانی سایر امکانات مخصوص قلم اپل نیز ارایه شده است، مانند دسترسی سریع به نشانه‌گذاری، یک ابزار قلم و PencilKit بازطراحی شده، به توسعه دهندگان این امکان را می‌دهد که مجموعه ابزارهای قلم اپل را در اپلیکیشن‌های شخص ثالث ارایه دهند.

آخرین نسخه آیپد.او.اس؛ آپدیت‌ها، مشکلات، رفع مشکلات و ویژگی‌های جدید

پشتیبانی از Sidecar همراه با مک. او. اس کاتالینا

اگر در حال استفاده از مک.او.اس کاتالینا هستید، می‌توانید از ویژگی‌های جدید Sidecar استفاده کنید و به آیپد خود اجازه دهید تا بدون نیاز به اتصال سیم، به عنوان صفحه نمایش دوم شما عمل کند.

این ویژگی برای صاحبان مک‌بوک یک امر ضروری است، زیرا تقریباً می‌تواند اندازهٔ صفحه نمایش شما را دو برابر کند، اما مزایای آن فراتر از فقط نمایش اطلاعات در یک صفحه نمایش ثانویه است. در حقیقت Sidecar از قلم اپل پشتیبانی می‌کند، و به شما این امکان را می‌دهد تا راه‌اندازی اختصاصی قلم خود را خنثی کرده و از تبلت و قلم اپل استفاده کنید تا بر روی مک خود به صورت طبیعی رسم کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد، مقالهٔ دیگر ما در مورد روش استفاده از یک آیپد به عنوان صفحه نمایش دوم همراه با مک را نیز مطالعه کنید.

پشتیبانی از انتخاب فونت

هر چند این قابلیت برای همه کاربردی نیست، اما به طور کلی طراحان و خلاقان خوشحال خواهند شد که بدانند آیپد. او. اس از فونت‌های سفارشی پشتیبانی می‌کند، و به شما این امکان را می‌دهد تا از طیف فونت‌هایی که قبلاً پشتیبانی نمی‌شد، برای ایجاد گرافیک و زیباسازی اسناد استفاده کنید. و با یک بخش اختصاصی که به فروشگاه برنامهٔ آیپد اضافه خواهد شد، نصب فونت‌ها نیز آسان خواهد بود.

همچنین، بیشتر ویژگی‌های آی. او. اس 13

و البته آیپد. او. اس. با تمام ویژگی‌های اصلی آی. او. اس از جمله Dark Mode (حالت تاریک)، یک برنامهٔ Photos بازطراحی شده، گزینهٔ ورود به سیستم Apple ID برای برنامه‌های شخص ثالث، ارتقاء AR، استفاده از Memoji سفارشی در برنامهٔ Message و سایر ویژگی‌های آی. او. اس همراه است.

 

آیا این به این معنی است که مک و آیپد در حال ادغام شدن هستند؟

اپل همیشه گفته است که هیچ برنامه‌ای برای ادغام آیپد و مک ندارد. تیم کوک (Tim Cook) مدیر عامل شرکت اپل، یک بار چنین دستگاهی را با یک یخچال-توستر مقایسه کرد و اظهار داشت که بهتر است به جای تلاش برای ادغام دو عملکرد بسیار متفاوت، یک کار را به خوبی انجام دهیم.

با این حال، اپل با آیپد. او. اس ویژگی‌های شبیه مک. او. اس بیشتری را به آیپد منتقل می‌کند. این پیشرفت‌ها باعث می‌شود تا آیپد برای وظایف مرتبط با کار مناسب‌تر باشد. به عنوان مثال، می‌توان به صورت همزمان بیش از دو سند را در Pages باز کرد و همزمان محتوایی را هم از وب دانلود کرد.

اینها ویژگی‌هایی هستند که اعتبار آیپد به عنوان جایگزینی برای مک شما را افزایش می‌دهد، حتی ممکن است این امکان فراهم شود که بتوانید مک خود را با یک آیپد جایگزین کنید.

اما تغییرات دیگری مانند Sidecar و ابزارهایی که انتقال برنامه‌های آیپد به مک و برعکس را برای توسعه دهندگان آسان‌تر می‌کند، می‌تواند به معنای این باشد که با گذشت زمان شاهد ادغام دو سیستم عامل خواهیم بود.

به جای مشاهدهٔ مک. او. اس در آیپد، ممکن است شاهد حضور آیپد. او. اس در مک باشیم. شایعاتی وجود دارد مبنی بر این که اپل در حال کار بر روی یک مک جدید است، شاید جایگزینی برای مک‌بوک که در حال حاضر تولید آن متوقف شده است، و از یک پردازنده ARM ساخت اپل در آن استفاده می‌کند که می‌تواند این آیپد. او. اس را اجرا کند.

اپل دقیقاً در حال ادغام مک و آیپد نیست، اما مطمئناً راه را برای دستگاه جدیدی مهیا می‌کند که می‌تواند بهترین‌های هر دو جهان را از آن خود کند.

 

 

 

مطالب مشابه

هنوز نظری برای این مطلب ثبت نشده است، برای ارسال نظر لطفا وارد شوید..

تیم کوک
بسیار کم پیش می‌آید که شخصی از بدو تولد بینش درونی داشته باشد. این احساس با گذشت زمان قوی و قوی‌تر خواهد شد. بزرگ‌ترین چالش انسان‌ها این است که یاد بگیرند به این احساس گوش بدهند و طبق غریزه عمل کنند.

برنامه‌ها

بازی‌ها

آموزش‌ها

اخبار
F+⌘