شارژر مک‌بوک کار نمی‌کند! چگونه یک مک که شارژ نمی‌شود را تعمیر کنیم

19
آبان 1398
زمان تقریبی مطالعه این مطلب حدود 6 دقیقه
0 نظر 3533 بازدید

چگونه یک مک که شارژ نمی‌شود را تعمیر کنیم 

آیا مک‌بوک اپل شما شارژ نمی‌شود؟ اگر شارژر مک‌بوک شما کار نمی‌کند، یا اگر مک‌بوک پرو یا مک‌بوک ایر شما شارژ نمی‌شود و باتری تقریباً بدون تغییر است، در راهنمای ما خواهید دانست که چه کاری باید انجام دهید.

-----

سافت‌مک: اگر مک‌بوک پروی (MacBook Pro) شما شارژ نمی‌شود، یا این که شارژر مک‌بوک ایر (MacBook Air) شما کار نمی‌کند، چندان طول نخواهد کشید که باتری شما تخلیه خواهد شد. در این مقاله دلایل احتمالی عدم شارژ لپتاپ مک و این که چگونه می‌توانید آن را تعمیر کنید را بررسی خواهیم کرد.

همچنین خواهید دید که اگر لپتاپ اپل شارژ نداشته باشد چه کاری باید انجام دهید - با توجه به آنچه که اعلام شده باید بتوانید 10 ساعت از آن استفاده کنید.

 

چرا مک‌بوک من شارژ نمی‌شود؟

یک دلیل ساده وجود دارد که چرا مک‌بوک ایر یا مک‌بوک پروی شما شارژ نمی‌شود. با بررسی‌های سادهٔ زیر شروع کنید تا مشخص شود که موضوع از چه قرار است:

1. باید از خودمان بپرسیم که… آیا مک‌بوک مطمئناً به برق وصل شده است؟ کابل شارژ را از لپتاپ جدا کرده و دوباره آن را وصل کنید.

2. دوشاخه اتصال برق را هم بررسی کنید. آیا پریز برق دارد؟ آیا سعی کرده‌اید از پریز دیواری دیگری استفاده کنید؟ ما می‌دانیم که تمامی این موارد کمی ابتدایی به نظر می‌رسد، اما قبل از هر کار دیگری، دوباره آنها را بررسی کنید.

3. اطمینان حاصل کنید که آداپتور برق شما به درستی وصل شده است. هر آداپتور لپتاپ اپل دارای دو قسمت است، آداپتور مربع و دوشاخهٔ قابل جدا شدن آن که به دیوار وصل می‌شود و کابل شارژ. این دو را از هم جدا کرده و دوباره به هم وصل کنید.

4. آداپتور اپل شما در چه وضعیتی است؟ آیا یک آداپتور نو است یا کابل آن دچار پارگی شده است؟ آیا آداپتور به هر دلیلی تغییر رنگ داده است؟ آیا به نظر می‌رسد سوخته است؟ اگر چنین است، یک آداپتور دیگر را امتحان کنید (یک آداپتور از دوستان خود قرض بگیرید یا از یک فروشگاه اپل کمک بگیرید).

چگونه یک مک که شارژ نمی‌شود را تعمیر کنیم

5. پورت برق لپتاپ خود را برای وجود گرد و غبار بررسی کنید. گرد و غبار می‌تواند مانع از اتصال کامل به مک شود و مانع از درست شارژ شدن آن شود.

6. در انتها، بر روی آیکون باتری در نوار منو کلیک کنید. اگر می‌گوید Service Battery احتمالاً لازم است که باتری خود را تعویض کنید. باتری قدیمی شده است و دیگر آنقدری که در اوایل شارژ را نگه می‌داشت را نمی‌تواند نگه دارد.

چگونه یک مک که شارژ نمی‌شود را تعمیر کنیم

 

ببینید که آیا مک شما فراخوان شده است یا خیر

بررسی کنید که آیا مک شما - به طور مشخص باتری - فراخوان شده است یا خیر.

در تابستان سال 2019، اپل به دلیل نگرانی در مورد گرم شدن بیش از حد باتری، برخی مک‌بوک پروها را فراخواند. جهت کسب اطلاعات در مورد فراخوان باتری مک‌بوک پرو 15 اینچی برای موارد فروخته شده بین سال‌های 2015 و 2017 روی لینک کلیک کنید. همچنین فراخوان مدل‌های 2017-2016 مک‌بوک پرو (بدن نوار لمسی Touch Bar) مربوط به خرابی قطعه وجود دارد که باعث منبسط شدن باتری داخلی می‌شود، جزئیات در اینجا.

شارژر مک شما نیز ممکن است جزو فراخوان باشد. اپل برخی از دوشاخه‌های دیواری خود را به دلیل نگرانی‌های ایمنی فراخوانده است. ببینید آیا دوشاخه شما را هم شامل می‌شود یا خیر.

پس از رد کردن موارد فوق، می‌توانید از طریق تعمیرات پیشرفته‌تر کار را ادامه دهید.

 

ریست کردن باتری

روشی که برای ریست کردن باتری در مک‌بوک، مک‌بوک پرو یا مک‌بوک ایر خود دنبال می‌کنید، با توجه به سن مک شما تعیین می‌شود.

اگر آن قدر قدیمی است که یک باتری قابل تعویض دارد (که بعید است بعد از سال 2012 خریداری شده باشد) در واقع می‌توانید باتری آن را خارج کنید. پس از انجام این کار، آداپتور برق را جدا کرده و کلید روشن کردن را به مدت 10 ثانیه قبل از جایگزین کردن باتری پایین نگه دارید و سپس آداپتور برق را دوباره وصل کنید. راه‌اندازی مجدد مک باید مشکل را برطرف کند.

اما بعید است که مک شما یک باتری قابل تعویض داشته باشد، بنا بر این چگونه می‌توانید باتری را ریست کنید؟ در این حالت شما نیاز به ریست کردن SMC دارید که مخفف System Management Controller (کنترل کنندهٔ مدیریت سیستم) است، تراشه‌ای در برد لاجیک (logic board) مک شما که برق را کنترل می‌کند.

 

ریست کردن SMC

ریست کردن SMC می‌تواند به مشکلات مربوط به باتری و برق کمک کند. شما باید مراحل زیر را دنبال کنید:

1. مک‌بوک را خاموش کنید.

2. آداپتور برق را وصل کنید.

3. کلیدهای Control + Shift+ Option/Alt و دکمهٔ Power (روشن/خاموش) را برای حدود چهار ثانیه پایین نگه دارید. سپس هر چهار کلید را با هم رها کنید.

4. دکمهٔ روشن/خاموش را فشار دهید تا مک دوباره راه‌اندازی شود.

 

دریافت خدمات مک

اگر توصیه‌های فوق کمک نمی‌کند، باید مک‌بوک خود را برای سرویس‌دهی به اپل (یا نمایندگی فروش اپل) ببرید و حتی ممکن است لازم باشد تعویض باتری را در نظر بگیرید.

باید ببینید که آیا مک شما واجد شرایط سرویس‌دهی اپل است یا خیر. این بستگی به این دارد که آیا مک شما هنوز گارانتی دارد یا AppleCare دارید یا خیر. در ادامه، روش بررسی این که آیا شما تحت پوشش هستید یا خیر، آمده است:

1. برای رفتن به وب سایت سرویس و پشتیبانی اپل اینجا را کلیک کنید.

2. شماره سریال خود را وارد کنید (می‌توانید با کلیک کردن بر روی Apple menu > About This Mac آن را پیدا کنید).

3. ثابت کنید که شما یک ربات نیستید.

شما به صفحه‌ای منتقل می‌شوید که توضیح می‌دهد دارای چه نوع پوششی هستید. در مورد ما، نشان می‌دهد که قانون مصرف کننده ممکن است اعمال شود و پیشنهاد می‌کند که با یک مشاور صحبت کنیم.

چگونه یک مک که شارژ نمی‌شود را تعمیر کنیم

اگر Apple Cover دارید یا مک شما هنوز هم دارای گارانتی است، پس تعمیر آن به راحتی انجام می‌شود. فقط از طریق گزینه‌های اینجا پیش بروید. پیشنهاد ما Startup or Power > Charging tips or troubleshooting است. شما گزینه‌هایی برای صحبت با پشتیبانی اپل، برنامه‌ریزی یک تماس تلفنی، شروع یک جلسه چت یا انجام تعمیر را مشاهده خواهید کرد.

 

باتری خیلی سریع تمام می‌شود

اگر باتری مک‌بوک شما شارژ خود را از دست می‌دهد، و دیگر به اندازهٔ قبل شارژ خود را نگه نمی‌دارد، باید چند نکته را بررسی کنید.

ابتدا مطمئن شوید که تنظیمات شما باعث تخلیهٔ باتری نیست (همان طور که در ادامه ذکر شده است)، همچنین پیشنهاد می‌کنیم که بررسی کنید مک‌بوک شما بخشی از یک فراخوان (همان طور که در بالا ذکر شد) نیست.

1. System Preferences را باز کرده و Settings > Energy Saver (صرفه‌جویی در مصرف) را انتخاب کنید.

2. بررسی کنید که لغزنده‌های Computer Sleep و Display Sleep به سمت راست کشیده نشده باشند (روی Never قرار دهید).

3. اگر چنین بود، بر روی دکمهٔ Default (پیش‌فرض) کلیک کنید تا ریست شوند.

سخن آخر توصیهٔ ما این است که مک‌بوک خود را همیشه در حالت متصل به برق قرار ندهید. بهتر است اجازه دهید باتری به صورت کامل تخلیه شود و سپس به یکباره آن را شارژ کنید.

همچنین بخوانید:

- هر آنچه که باید برای صرفه جویی در مصرف، سلامت و طول عمر باتری آیفون و آیپد بدانید

- روش بررسی سلامت باتری آیفون و فهمیدن زمان تعویض آن

- نحوه نمایش درصد باتری آیفون X

 

 

مطالب مشابه

هنوز نظری برای این مطلب ثبت نشده است، برای ارسال نظر لطفا وارد شوید..

تیم کوک
هر زمان که خود را در کنار اکثریت دیدید، زمان مکث و تأمل فرا رسیده است.

برنامه‌ها

بازی‌ها

آموزش‌ها

اخبار
F+⌘