روش بررسی سلامت باتری آیفون و فهمیدن زمان تعویض آن

18
آبان 1398
زمان تقریبی مطالعه این مطلب حدود 8 دقیقه
0 نظر 1333 بازدید

 روش بررسی سلامت باتری آیفون

نمی‌دانید چگونه سلامت باتری آیفون خود را بررسی کنید؟ آیا فکر می‌کنید ممکن است نیاز به تعویض باتری آیفون خود داشته باشید؟ اگر چند سالی است که تلفن خود را دارید و باتری آن خیلی سریع تمام می‌شود، راهنمای ما را بخوانید تا متوجه شوید که آیا باتری آیفون شما نیاز به تعویض دارد یا خیر، و این که چگونه می‌توانید باتری آیفون خود را عوض کنید.

-----

سافت‌مک: این حقیقتی است و به صورت عمومی تأیید شده است که باتری آیفون در نهایت شروع به از دست دادن توانایی خود برای یک شارژ مناسب می‌کند. اگر شارژ باتری آیفون شما ماندگاری طولانی مدتی ندارد، شما تنها نیستید: تمامی باتری‌های قابل شارژ با گذشت زمان کارایی خود را از دست می‌دهند و متأسفانه باتری آیفون شما نیز از ان قاعده مستثنا نیست. هر چه باتری شما قدیمی‌تر می‌شود، ممکن است لازم باشد دفعات بیشتری آن را شارژ کنید، زیرا شارژ کم‌تری در خود نگه می‌دارد، و حتی ممکن است به صورت غیر منتظره تلفن شما خاموش شود.

هنگامی که باتری آیفون شما از 500 بار شارژ شدن کامل عبور کند، احتمالاً زمان تعویض آن است. متأسفانه آی. او. اس مشخص نمی‌کند که باتری فعلی شما تا به حال چند بار شارژ شده است، اما راه‌های دیگری برای بررسی سلامتی باتری شما وجود دارد که متوجه شوید آیا لازم است آن را جایگزین کنید یا خیر.

نظرات بدی نسبت به باتری آیفون اپل وجود دارد، از گزارش‌هایی مبنی بر ضعیف شدن باتری آیفون‌های قدیمی این شرکت، تا اوت 2016 که گزارش شد این شرکت باتری‌های شخص ثالث را جایگزین کرده است. ما در مورد تمام اطلاعات مربوط به این ادعاها، در ادامه صحبت خواهیم کرد.

 

روش بررسی سلامت باتری آیفون

در اوایل سال 2018 اپل به روز رسانی نرم‌افزار آی. او. اس را با ویژگی‌های جدیدی منتشر کرد که «امکان رؤیت وضعیت سلامتی باتری آیفون به کاربران داده شد، بنا بر این آنها خودشان می‌توانند ببینند که وضعیت باتری چه تأثیری بر عملکرد آیفون می‌گذارد. »

فقط کافیست به Settings > Battery رفته و بر روی Battery Health ضربه بزنید. ما در ادامه روش استفاده از این ویژگی را با جزئیات بیشتری توضیح خواهیم داد.

از این که اپل رؤیت اطلاعات باتری را ضروری دانسته است متعجب شده‌اید؟ در اوایل سال 2018، شرکت اپل، هنگامی که کشف شد این شرکت در تلاش برای جلوگیری از خاموش شدن ناشی از خرابی باتری‌ها، سرعت آیفون‌های قدیمی را کُند می‌کند، مورد انتقاد قرار گرفت.

در واکنش به بحران عمومی بوجود آمده، اپل قیمت تعویض باتری آیفون‌های قدیمی را کاهش داد و متعهد شد تا این مشکل را در به روز رسانی بعدی آی. او. اس رفع کند.

مهلت اجرای طرح اپل که به موجب آن می‌توانستید باتری را با 29 دلار تعویض کنید، اکنون گذشته است. صاحبان آیفون تا 1 دسامبر 2018 می‌توانستند باتری خود را با قیمت کمی تعویض کنند.

در اوت سال 2019، یک بحران عمومی دیگر برای اپل رخ داد، چرا که معلوم شد اگر کاربری باتری‌ای را در آیفون خود داشته باشد که توسط شخص ثالثی ارایه شده است که از ارایه دهندگان خدمات مجاز اپل (Apple Authorized Service Providers) نیست، یا باتری مورد استفاده از خود اپل نیست، آنها چنین هشداری را مشاهده می‌کردند: «هشدار مهم باتری: این آیفون که دارای باتری اصلی اپل نیست قابل تأیید نیست. »

مشکل اینجاست که بعد از تویض باتری توسط ارایه دهنده‌ای غیر از خود اپل، صفحهٔ Battery Health (سلامت باتری) در Settings (تنظیمات) به جای نمایش اطلاعاتی دربارهٔ سلامت باتری شما، پیام Service (خدمات) را نشان می‌دهد.

iFixIt تأیید کرده است که با وجود نمایش پیام Service، باتری آیفون به صورت عادی کار خواهد کرد. اما با این وجود، این مسئله باعث نگرانی هر کسی که قصد جایگزین کردن باتری خود را دارد، خواهد بود.

ممکن است اپل دلایلی موجهی داشته باشد که مشتریان را از تعویض باتری‌های شخص ثالث منصرف می‌کند. این باتری‌ها می‌توانند کپی شده و خطرناک باشند، یا ممکن است به خاطر باتری‌هایی که توسط افراد شخص ثالث جایگزین می‌شوند، که در واقع باتری‌های قدیمی ترمیم شده‌ای هستند، اپل مشتریان خود را از دست بدهد.

با گزارش‌هایی از تلفن‌های همراه ترکیده و آتش گرفته، حقیقتاً ممکن است مشکلی در بین باشد که اپل سعی در جلوگیری از آن را دارد.

 

چه زمانی باید یک باتری آیفون را جایگزین کنید

نمی‌دانید چه زمانی باید باتری آیفون خود را تعویض کنید؟ این که متوجه شوید که آیا نیاز به تعویض باتری دارید یا نه، آسان است:

1. به مسیر Settings > Battery بروید.

2. بر روی Battery Health (سلامت باتری) ضربه بزنید.

3. خواهید دید که maximum capacity (حداکثر ظرفیت) باتری شما چه میزان است - این یک اندازه‌گیری نسبی ظرفیت باتری شما نسبت به باتری نو است. هر چه آیفون شما قدیمی‌تر باشد، احتمالاً این مقدار پایین‌تر خواهد بود. اپل توصیه می‌کند که «ظرفیت کمتر ممکن است منجر به استفادهٔ کوتاه‌تری بین دو شارژ کردن شود. »

4. در زیر آن، نشانگری از «سقف عملکرد ظرفیت» (Peak Performance Capacity) باتری وجود دارد. اگر باتری آیفون خوب کار کند، چنین پیامی را مشاهده خواهید کرد: Your battery is currently supporting normal peak performance (باتری شما در حال حاضر از سقف عملکرد معمول پشتیبانی می‌کند).

روش بررسی سلامت باتری آیفون

5. با این حال، اگر آیفون شما به این دلیل که باتری شما نتوانسته سقف قدرت خود را تحویل دهد، خاموش شدن غیرمنتظره را تجربه کرده است، ممکن است Performance Management (مدیریت عملکرد) اعمال شده باشد - و در این صورت، شما پیامی را مشاهده خواهید کرد که:

«This iPhone has experiences an unexpected shutdown because the battery was unable to deliver the necessary peak power. Performance management has been applied to help prevent this from happening again.»

«این آیفون خاموش شدن غیرمنتظره را تجربه خواهد کرد زیرا باتری قادر به ارایه سقف قدرت لازم نیست. مدیریت عملکرد برای کمک به جلوگیری از وقوع دوبارهٔ این عمل اعمال شده است. »

6. بعد از جملهٔ فوق گزینهٔ Disable… (غیرفعال کردن…) را مشاهده خواهید کرد. اگر به این گزینه ضربه بزنید، می‌توانید عملکرد آیفون خود را متوقف کنید، هر چند ممکن است دفعهٔ بعدی که باتری تحت فشار قرار داشته باشد، خاموش شدن غیرمنتظره را تجربه کنید.

روش بررسی سلامت باتری آیفون

7. ممکن است در ادامهٔ هشدار فوق، هشدار دیگری نیز مشاهده کنید که می‌گوید:

«Your battery’s health is significantly degraded. An Apple Authorized Service Provider can replace the battery to restore full performance and capacity.»

«سلامت باتری شما به میزان قابل توجهی آسیب دیده است. ارایه دهندهٔ خدمات مجاز اپل می‌تواند باتری را جایگزین کند تا عملکرد و ظرفیت کامل بازیابی شود. »

و در انتهای پیام لینکی به More about service options… (اطلاعات بیشتر دربارهٔ گزینه‌های خدمات…) مشاهده خواهید کرد.

 

هشدارهای باتری آیفون

این امکان وجود دارد که باتری شما از ظرفیت کمی برخوردار باشد اما Performance Management (مدیریت عملکرد) استفاده نشده باشد. این به سادگی ممکن است نشان دهندهٔ این باشد که شما در شرایطی نبوده‌اید که ممکن است خاموش شدن غیرمنتظره اتفاق بیفتد. با این حال، اگر قرار بود یک بازی از نظر گرافیکی قوی را اجرا کنید، در حالی که باتری زیر 20 درصد باشد، می‌توان این تنظیم را فعال کرد.

اگر پیامی مبنی بر آسیب دیدن سلامت باتری خود مشاهده کردید، می‌توانید همچنان از تلفن خود استفاده کنید، اما در عین حالی که باتری شما شارژ کمی دارد، ممکن است ظرفیت شارژ کاهش یافته و برخی مشکلات پایداری جزئی را تجربه کنید. مشاهدهٔ باتری شما توسط یک تکنسین خدمات رسمی بهترین راه برای ادامهٔ کار است، و در صورت بروز هر گونه مشکلی، می‌توانید باتری جدیدی به دست آورید یا مشکل باتری فعلی را برطرف کند.

در اینجا شاخص‌هایی برای تشخیص این که ممکن است آیفون شما به باتری جدید احتیاج داشته باشد، وجود دارد: نور پس‌زمینه کم‌نورتر از حالت عادی باشد؛ صدای بلندگو پایین باشد؛ پیمایش صفحه به روانی انجام نشود؛ کاهش نرخ فریم در برخی از بازی‌ها؛ و زمان اجرای برنامه‌ها طولانی‌تر باشد.

اگر تحت پوشش AppleCare هستید، می‌توانید باتری خود را بدون پرداخت هیچ هزینهٔ اضافی جایگزین کنید، با فرض این که در حال حاضر فقط 80 درصد یا کم‌تر از میزان شارژ اصلی را نگه می‌دارد.

روش به حداکثر رساندن عمر باتری در آیفون

اگر می‌خواهید مطمئن شوید که باتری شما تا حداکثر زمان ممکن و تا زمانی که فرصتی برای تعویض آن وجود داشته باشد، دوام بیاورد، پس پیشنهادات زیر را امتحان کنید:

• Location Services (خدمات موقعیت مکانی) را خاموش کنید.
• Background App Refresh (تازه‌سازی برنامه پس‌زمینه) را غیرفعال کنید.
• اطمینان حاصل کنید که Auto-Brightness (تنظیم خودکار روشنایی) فعال است.
• هنگامی که نیازی به اتصال به اینترنت ندارید، از Airplane Mode (حالت هواپیما) استفاده کنید.

اگر واقعاً امیدی به داشتن زمان بیش‌تری قبل از خاموش شدن آیفون خود ندارید، پس شاید لازم باشد یک مورد باتری هوشمند را در نظر داشته باشید. چنین موردی در یک وضعیت منظم از تلفن شما محافظت می‌کند، و همچنین در صورت نیاز می‌تواند تلفن شما را شارژ کند.

اپل خاطر نشان می‌کند که تعداد دفعات شارژ باتری «تنها عامل در این روند فرسودگی شیمیایی نیست» - «استفاده از دستگاه» و «جا گذاشتن یا شارژ باتری در یک محیط گرم» نیز می‌تواند باعث فرسودگی سریع‌تر باتری شود.

 

 

 

مطالب مشابه

هنوز نظری برای این مطلب ثبت نشده است، برای ارسال نظر لطفا وارد شوید..

تیم کوک
اجازه بدهید شادی و خوشحالی در طول مسیر با شما همراه باشد، نه در هنگام رسیدن به یک هدف یا مقصد دور.

برنامه‌ها

بازی‌ها

آموزش‌ها

اخبار
F+⌘