بررسی جامع مک‌بوک پرو 13 اینچی (2019)

10
آبان 1398
زمان تقریبی مطالعه این مطلب حدود 13 دقیقه
0 نظر 1497 بازدید

بررسی جامع مک‌بوک پرو 13 اینچی 

در بررسی اواخر سال 2019 ما از مدل رقابتی مک‌بوک پرو 13 اینچی، متوجه خواهید شد که چرا مدل مک‌بوک پرو 13 اینچی 2019 شایستهٔ نام حرفه‌ای است. با سافت‌مک همراه باشید.

-----

آیا باید مک‌بوک پرو 13 اینچی (2019) را خریداری کنم؟

با تشکر از این به روز رسانی قابل توجه دو لپتاپ مدل رقابتی مک‌بوک پرو 13 اینچی سرانجام سزاوار جایگاه خود در ترکیب مک‌بوک پرو (MacBook Pro) هستند.

:: قیمت هنگام بررسی: 1.299 دلار | 1.499 دلار | 1.799 دلار | 1.999 دلار

 

بررسی کامل مک‌بوک پرو 13 اینچی (2019) اپل

تجدید نظر اپل در مجموعهٔ مک‌بوک، درک مخاطبان موردنظر از لپتاپ‌های اپل را آسان‌تر می‌کند. و با عرضهٔ نسخهٔ جدید 13 اینچی و 1.4 گیگاهرتزی Core i5 مک‌بوک پرو، اپل همچنین انتخاب یک مدل 13 اینچی را نیز آسان‌تر کرد.

اکنون به این دلیل آسان‌تر شده است زیرا مجبور نیستید هنگام انتخاب یک مدل رقابتی نسبت به مدل‌های بالاتر، لازم باشد از برخی امکانات صرف نظر کنید. قبل از عرضهٔ مدل پایهٔ اخیراً به روز شده، دسته‌بندی‌ای در چهار مدل 13 اینچی وجود داشت. اپل دو مدل رقابتی بدون نوار لمسی (Touch Bar) و دو مدل سطح بالا با نوار لمسی را عرضه کرد. (مدل‌های رقابتی برخی از امکانات دیگر را نیز از دست می‌دادند، اما ویژگی اصلی مفقود شده، نوار لمسی بود). بنا بر این، هنگامی که یک مک‌بوک پرو 13 اینچی را انتخاب کردید، باید در نظر داشته باشید که آیا حاضر هستید در قبال قیمت پایین‌تر از برخی امکانات چشم‌پوشی کنید یا خیر.

مدل‌های نوار لمسی کوچک‌تر دیگر وجود ندارند - آنها در حال حاضر نوار لمسی و سایر ویژگی‌های مفقوده را با همان قیمت‌های قبلی دارند. اکنون، اساساً سرعت پردازنده، ظرفیت ذخیره‌سازی و قیمت آن پایین آمده است.

اپل مدل رقابتی مک‌بوک پرو 13 اینچی را آخرین بار در سال 2017 به روز رسانی کرد. اگر مک‌بوک قدیمی‌تری دارید و به روز رسانی خود را ادامه داده‌اید چون منتظر بودید ببینید اپل با این مدل‌ها چه کاری انجام می‌دهد، ناامید نخواهید شد - مگر این که واقعاً به نوار لمسی اهمیتی ندهید. مک‌بوک پرو 13 اینچی 1.4 گیگاهرتزی Core i5 نسبت به نسخهٔ قبلی خود از عملکرد جذاب‌تری برخوردار است، مخصوصاً با نرم‌افزاری که از پردازندهٔ چند هسته‌ای بهره می‌برد. با ترکیب عملکرد و ویژگی‌های جدید لپتاپی در اختیار دارید که اکنون مانند یک عضو واقعی خانوادهٔ مک‌بوک پرو محسوب می‌شود.

 

معرفی نوار لمسی

اپل در مک‌بوک پرو 2016 نوار لمسی را به دنیا معرفی کرد، اما دو مدل از ارزان قیمت‌ترین 13 اینچی‌ها فاقد آن بودند. در صورتی که با نوار لمسی آشنا نیستید، باید بگوییم که این یک نوار صفحه لمسی است که جایگزین ردیف بالای کلیدهای عملکردی که در یک صفحه کلید معمولی پیدا می‌کنید، شده است.

بررسی جامع مک‌بوک پرو 13 اینچی

گزینه‌های رابط کاربری که در صفحه لمسی ظاهر می‌شوند، بر اساس آنچه در مک خود استفاده می‌کنید تغییر می‌کنند. به عنوان مثال اگر در سافاری هستید، ممکن است دکمه‌های موارد دلخواه (Favourites) خود را ببینید و با فشار دادن یک دکمه شما را به وب سایت خاصی منتقل می‌کند. اگر چندین برگه در سافاری باز باشند، آنها در نوار لمسی ظاهر می‌شوند و می‌توانید با فشار دادن هر کدام، بین آنها جابجا شوید. Finder ، Mail ، Maps ، سایر برنامه‌های اپل و برنامه‌های شخص ثالث، گزینه‌های رابط کاربری را در نوار لمسی نشان می‌دهند. این می‌تواند یک روش سودمند برای هدایت مک شما باشد.

یا ممکن است با نوار لمسی بیش از حد بزرگی مواجه شوید. بسیاری از کاربران استفاده از کلیدهای عملکردی را نسبت به نوار لمسی ترجیح می‌دهند، زیرا این کلیدها برای استفادهٔ روزانهٔ آنها از اهمیت بالایی برخوردار هستند. با توجه به این مسئله، اپل آن را به گونه‌ای ساخته است تا بتوانید نوار لمسی را شخصی‌سازی کنید تا کلیدهای مورد نظر شما برای استفاده از برنامه‌ها را نشان دهد. همچنین می‌توانید به Keyboard System Preferences رفته و نوار لمسی را به گونه‌ای تنظیم کنید تا همیشه مثلاً کلیدهای عملکردی را نشان دهد. اپل حتی دارای یک سند پشتیبانی است که به شما نشان می‌دهد چگونه می‌توانید نوار لمسی را شخصی‌سازی کنید.

من از اعلام این که نوار لمسی می‌توانید بسیار سودمند باشد یا این که می‌تواند بی‌فایده باشد امتناع می‌کنم، زیرا هر شخصی روش متفاوتی برای استفاده از مک دارد. می‌توانم بگویم که این بخشی از استفادهٔ معمول من از مک نیست، که شامل تایپ لمسی نیز می‌شود، در حالی که تقریباً تمام وقت به صفحه نمایش نگاه می‌کنم. وقتی گزینه‌های مشابه از طریق میانبرهای صفحه کلید یا چند کلیک ماوس در دسترس هستند و می‌توانم از آنها استفاده کنم، نمی‌توانم خودم را به نوار لمسی محدود کنم. به ویژه این که، توسعه دهندگان از این که کلید esc در جایی که باید نیست و هیچ احساس لامسه‌ای ندارد، ابراز ناراحتی می‌کنند.

بررسی جامع مک‌بوک پرو 13 اینچی

من نوار لمسی را به عنوان یک نوآوری به آن صورتی که در تبلیغات آن ذکر می‌شود نمی‌بینم. اما شاید برعکس این مسئله برای شما صدق کند، ممکن است شما آن را دوست داشته باشید، یا اگر قبلاً از نوار لمسی استفاده نکرده‌اید، بعد از استفاده متوجه شوید که آن را دوست دارید.

 

آیدی لمسی و T2

علاوه بر نوار لمسی، مدل رقابتی مک‌بوک پرو 13 اینچی اکنون دارای آیدی لمسی (Touch ID) نیز هست. یک سنسور اثر انگشت که در انتهای سمت راست نوار لمسی قرار دارد. قبلاً در سایر مدل‌های مک‌بوک پرو، حتی مک‌بوک ایر نیز وجود داشت.

اگر قبلاً از آیدی لمسی در آیفون یا آیپد استفاده کرده‌اید، پس در استفاده از آیدی لمسی در مک خود مشکلی نخواهید داشت. می‌توانید هر زمانی که نیاز به وارد کردن رمز عبور دارید از آن استفاده کنید، مانند زمانی که پس از به خواب رفتن سیستم عامل مک می‌خواهید به سیستم وارد شوید، یا هنگام خرید آنلاین یا زمانی که مک از شما اجازهٔ اعمال تغییراتی را می‌خواهد. (هنگامی که برای اولین بار مک خود را روشن کرده و وارد می‌شوید، لازم است رمز عبور خود را وارد کنید. پس از آن می‌توانید تا زمان خاموش کردن مک خود برای سایر موارد از آیدی لمسی استفاده کنید.)

زمانی که آیدی لمسی برای اولین بار در مک در دسترس قرار گرفت، من چندان به آن فکر نمی‌کردم. من از یک مدیریت رمز عبور استفاده می‌کنم و از طریق آیکونی در نوار منو به سرعت به آن دسترسی پیدا می‌کنم. در بیشتر اوقات، در صورت نیاز به وارد کردن رمز عبور، این روشی سریع و آسان برای دسترسی و وارد کردن رمز عبور بود. اما هر چه بیشتر از آیدی لمسی مک استفاده می‌کردم، بیشتر به استفاده از آن تمایل نشان می‌دادم. به عنوان مثال، هنگام ورود به یک وب سایت، کلیک بر روی کادر نام کاربری، یک پنجرهٔ بازشو را نشان می‌دهد که نام‌های ثبت شدهٔ کاربر را که در Keychain وارد شده‌اند را نشان می‌دهد. اگر یک آیکون اثر انگشت وجود داشته باشد، می‌توانید از آیدی لمسی استفاده کنید. دکمهٔ Touch ID را فشار داده و وارد آن می‌شوید. این روشی کارآمدتر از استفاده از مدیریت رمز عبور من است - مطمئناً فقط چند ثانیه صرفه‌جویی می‌شود، اما بسیار رضایتبخش است.

بررسی جامع مک‌بوک پرو 13 اینچی

آیدی لمسی توسط کمک پردازندهٔ T2 اداره می‌شود، که یک فضای بستهٔ امن برای داده‌های اثر انگشت شما فراهم می‌کند، و همچنین چندین ویژگی امنیتی دیگر را نیز کنترل می‌کند. T2 رمزگذاری دیسک را کنترل می‌کند، و از ویژگی Secure Boot اپل پشتیبانی می‌کند، و بررسی می‌کند که آیا شما در حال اجرای یک سیستم عامل معتبر و قابل اعتماد مک یا در حال اجرای مایکروسافت ویندوز هستید. T2 همچنین پردازش تصویر دوربین داخلی مک‌بوک پرو FaceTime HD را نیز کنترل می‌کند، که هنوز رزولوشن 720p ناامید کننده‌ای دارد.

 

کیبورد و تاندربولت 3

مک‌بوک پروی اسپورت جدید، صفحه کلید سوئیچ پروانه‌ای نسل سوم که در مک‌بوک پروها و مک‌بوک ایر یافت می‌شود را دارد. این نسخه از صفحه کلید دارای یک غشاء سیلیکونی است که کمک می‌کند تا گرد و غبار وارد صفحه کلید نشده و باعث سفت شدن کلیدها در هنگام تایپ کردن نشود.

نسخهٔ نسل سوم یک نسخهٔ تکامل یافته است، حداقل در مورد جلوگیری از سر و صدای دستگاه. کلیدهای صفحه کلید به اندازهٔ صفحه کلید قبلی بلند نیست - اما هنوز هم بلند است، که به شما می‌گوید که صفحه کلید قبلی بسیار بلند بوده است. من هیچ وقت با صفحه کلید قبلی مشکل مکانیکی نداشته‌ام، بنا بر این به صورت قطعی نمی‌توانم بگویم که نسل سوم از این نظر بهتر است. اما گزارش‌های زیادی مورد مشکلات صفحه کلید ثبت شده است، در حالی که اپل گفته است که اکثریت قریب به اتفاق مشتریان از صفحه کلید پروانه‌ای بهره‌مند هستند. این شرکت دارای یک برنامهٔ خدمات صفحه کلید است که در صورت واجد شرایط بودن لپتاپ، صفحه کلید را جایگزین می‌کند. (بله، مک‌بوک پروی 13 اینچی جدید در لیست واجد شرایط درج شده است.)

مشکل اصلی من با صفحه کلید (علاوه بر سر و صدا) این است که تایپ کردن با آن راحت نیست. حرکت بین کلیدها آن طور که من دوست دارم نیست و احساس می‌کنم با انگشتانم روی یک میز سخت ضربه می‌زنم. گاهی اوقات و بعد از یک استفادهٔ طولانی، ناخن‌هایم کمی زخم می‌شوند. یک چیزی در مورد فاصلهٔ کلیدها وجود دارد که برای من عملکرد درستی ندارد. من با استفاده از این صفحه کلید بیشتر از سایر صفحه کلیدها اشتباهات متنی ایجاد می‌کنم.

شایعاتی در حال گسترش است مبنی بر این که ممکن است اپل در آیندهٔ نزدیک یک صفحه کلید جدید scissor-switch برای مک‌بوک‌ها عرضه کند. بنا بر این اگر می‌خواهید صفحه کلید لپتاپ خود را با صفحه کلید جدید عوض کنید، باید مدتی صبر کنید.

بررسی جامع مک‌بوک پرو 13 اینچی

تفاوت اصلی در بین مدل‌های رقابتی و دو لپتاپ 13 اینچی بالا، تعداد درگاه‌های آنها است. در مک‌بوک پروهای 1.299 دلاری و 1.499 دلاری، شما دو درگاه تاندربولت 3 (Thunderbolt 3) در یک طرف دارید، در حالی که مدل‌های 1.799 دلاری و 1.999 دلاری چهار درگاه تاندربولت 3 دارند (در هر طرف دو درگاه). داشتن دو درگاه تاندربولت 3 تنها در صورت استفاده از لپتاپ در یک محیط تولیدی می‌تواند مشکل ایجاد کند، چرا که ممکن است شما نیاز به اتصال حافظهٔ ذخیره‌سازی خارجی، یک صفحه نمایش، یک سیم برق و سایر دستگاه‌ها را داشته باشید. تنها درگاه دیگر لپتاپ جک هدفون است.

اگر فکر می‌کنید هزینهٔ 1.799 دلاری قیمت زیادی برای پرداخت به دلیل نیاز به درگاه‌های اضافی است، به یاد داشته باشید که مدل 1.799 دلاری همچنین دارای پردازنده‌ای سریع‌تر و پردازندهٔ گرافیکی کمی بهتری است. همچنین می‌توانید خرید یک هاب تاندربولت 3 را در نظر داشته باشید.

 

قطعات داخلی مک‌بوک پرو 13 اینچی 1.499 دلاری

مدل رقابتی مک‌بوک پرو 13 اینچی از پردازندهٔ نسل هشتم 1.4 گیگاهرتزی Core i5 برخوردار است. مدل قبلی دارای پردازندهٔ 2.3 گیگاهرتزی Core i5 بود، اما به خاطر داشته باشید که این یک پردازندهٔ قدیمی نیست، بلکه فقط دو هسته دارد. پردازندهٔ جدید 1.4 گیگاهرتزی اکنون دارای چهار هسته است. و سرعت ساعت پایهٔ پایین به معنای عملکرد کندتر نیست، زیرا سرعت بوت مشابه است.

اپل همچنین در لپتاپ‌های جدیدی که نمایشگرهای جدید True Tone دارند، گرافیک را ارتقاء داده است. اپل قصد دارد یک زیرسیستم یکپارچهٔ Intel Iris Plus Graphics 645 را جایگزین Intel Iris Plus Graphics 640 کند. 645 از حافظهٔ پنهان 128 مگابایتی استفاده می‌کند، افزایشی 64 مگابایتی نسبت به مدل قبلی خود، هر چند که با حافظهٔ اصلی مشترک است.

مدل استفاده شده در این بررسی، لپتاپ مجهز به یک SSD 256 گیگابایتی است که با قیمت 1.499 دلار، 200 دلار بیشتر از مدل پایه‌ای که دارای همان پردازنده است اما از SSD 128 گیگابایتی استفاده می‌کند به فروش می‌رسد. اگر استطاعت خرید مدلی که دارای فضای ذخیرهٔ ذخیره‌سازی بیشتر است را دارید، من آن را توصیه می‌کنم. آن 128 گیگابایت به سرعت پر می‌شود، بعلاوه، موردی که توسط کاربران iFixit اعلام شده، نشان می‌دهد که ماژول‌های فضای ذخیره‌سازی ثابت هستند و نمی‌توان آنها را در آینده ارتقاء داد.

بررسی جامع مک‌بوک پرو 13 اینچی

مسئلهٔ دیگری که در iFixit به آن اشاره شده این است که به نظر می‌رسد اپل به منظور قرار دادن نوار لمسی و T2 در لپتاپ جدید مجرای خروج گرما را حذف کرده است. آیا ممکن است لپتاپ جدید به دلیل داغ‌تر شدن مشکلی ایجاد کند؟ در حین آزمایش، من با مشکلات عملکردی مرتبط با گرما مواجه نشدم و در طول استفادهٔ منظم روزانه، متوجه چیزی غیرعادی نشدم. اما این موردی است که باید در دراز مدت به آن پی برد.

طبق مشخصات ارایهٔ شده از طرف اپل، باتری موجود در لپتاپ جدید کمی بزرگ‌تر از نمونه‌های 1.799 دلاری و 1.999 دلاری مک‌بوک پرو 13 اینچی است. باتری موجود در مدل‌های 1.299 دلاری و 1.499 دلاری با 58.2 وات ساعت در نظر گرفته شده است که نسبت به هم‌قطاران گران قیمت خود 0.2 درصد افزایش یافته است. تخمین زمان اجرای اپل برای همهٔ مدل‌های مک‌بوک پرو 13 اینچی یکسان است: 10 ساعت وب وایرلس یا پخش فیلم آی‌تیونز، و 30 روز در حالت آماده به کار (استندبای).

 

کارایی و عملکرد

پردازندهٔ دو هسته‌ای Core i5-7360U که در مدل رقابتی قدیمی‌تر مک‌بوک پرو 13 اینچی بود، با چهار هسته‌ای Core i5-8257U جایگزین شده است. به عنوان مرجع، مک‌بوک ایر فعلی از یک دو هسته‌ای 1.6 گیگاهرتزی Core i5-8210Y ، و مک‌بوک 12 اینچی 1.299 دلاری که تولید آن متوقف شده، از یک دو هسته‌ای 1.2 گیگاهرتزی Core m3-7Y32 استفاده می‌کند.

بررسی جامع مک‌بوک پرو 13 اینچی

در عملکرد تک هسته‌ای، مک‌بوک پروی جدید حدود 10 درصد سریع‌تر از مدل قبلی خود است. زمانی که مک‌بوک پروی جدید را با مک‌بوک ایر مقایسه می‌کنید، نتایج مشابه هستند. یک نکتهٔ جالب در مورد پردازندهٔ Core i5 مک‌بوک جدید: این پردازنده دارای یک حافظهٔ پنهان 6 مگابایتی است، در حالی که مک‌بوک قدیمی و مک‌بوک ایر فعلی دارای حافظهٔ پنهان 4 مگابایتی هستند. این تفاوت در حافظهٔ پنهان می‌تواند بخشی از علت سریع‌تر بودن مک‌بوک پروی جدید باشد.

تفاوت زمانی کاملاً مشهود است که مک‌بوک پروی جدید را با مک‌بوک 12 اینچی مقایسه کنید، اگر چه Core m3 در مک‌بوک هرگز به عنوان یک سرعت دهنده شناخته نمی‌شد، بنا بر این، اختلاف 30 درصدی تعجب‌آور نیست.

نتایج گیک‌بنچ چند هسته‌ای

بررسی جامع مک‌بوک پرو 13 اینچی

عملکرد چند هسته‌ای چیزی است که مک‌بوک پروی 1.4 گیگاهرتزی Core i5 جدید از آن بهره می‌برد. این مک‌بوک دو برابر هستهٔ پردازشی مدل قبلی خود را دارد، بنا بر این تعجب‌آور نیست که ببینید عملکردی تقریباً دو برابر دارد. مک‌بوک پروی جدید همچنین بیش از دو برابر عملکرد فعلی مک‌بوک ایر را ارایه می‌دهد که دارای پردازندهٔ دو هسته‌ای است.

ما چندین آزمایش بنچمارک دیگر را روی مک‌بوک پروی جدید اجرا کردیم و نتایج را با مک‌بوک ایر فعلی مقایسه کردیم. می‌توانید آن نتایج را در زیر مشاهده کنید.

 

حرف آخر

از نتایج بنچمارک مشخص است اشخاصی که مشخصاً از به روز رسانی مدل رقابتی مک‌بوک پرو 13 اینچی استفاده کرده‌اند، اشخاصی هستند که در یک محیط تولیدی فعالیت می‌کنند و به برنامه‌هایی متکی هستند که از هسته‌های پردازشی متعددی استفاده می‌کنند. پرش از دو هسته‌ای به چهار هسته‌ای بدون افزایش قیمت، قابل توجه است و باعث می‌شود لپتاپ جدید به یک سرمایه‌گذاری جالب توجه تبدیل شود.

با افزایش متوسط عملکرد تک هسته‌ای، ممکن است دارندگان مک‌بوک‌های مدل متأخرتر تصمیم بگیرند که منتظر بمانند، به خصوص اگر استفادهٔ روزانهٔ شما شامل استفاده از برنامه‌های بهره‌وری، دسترسی به اینترنت، و سایر کارهای از نوع اداری باشد.

به طور کلی، خوب است بدانید که مدل رقابتی مک‌بوک پرو، اکنون دارای ویژگی‌های مدل‌های گران قیمت در همان رده است. این باعث می‌شود که به خاطر چند دلار صرفه‌جویی کردن، چیزی را از دست ندهید.

 

 

 

مطالب مشابه

هنوز نظری برای این مطلب ثبت نشده است، برای ارسال نظر لطفا وارد شوید..

تیم کوک مدیر عامل اپل
به ندرت پیش می‌آید که یک نفر بتواند تاریخ را رقم بزند؛ اما به این فکر کنید که اگر این اتفاق بیفتد چه خواهد شد. این اتفاق می‌تواند برای شما رخ دهد. این اتفاق باید برای شما رخ دهد.

برنامه‌ها

بازی‌ها

آموزش‌ها

اخبار
F+⌘