روش مرتب کردن دسکتاپ مک با استفاده از پشته‌های دسکتاپ «موهاوی» و ترفندهای دیگر

28
مهر 1398
زمان تقریبی مطالعه این مطلب حدود 11 دقیقه
0 نظر 4043 بازدید

روش مرتب کردن دسکتاپ مک با استفاده از پشته‌های دسکتاپ 

ما به شما نشان می‌دهیم که چگونه می‌توانید پوشه‌ها و آیکون‌های دسکتاپ را مرتب کنید تا بتوانید آنچه را که به دنبالش هستید را به آسانی پیدا کنید و دسکتاپ مک خود را سفارشی کنید. همچنین روش استفاده از پشته‌های دسکتاپ در «موهاوی» و روش ایجاد پشته در نسخه‌های قدیمی macOS را توضیح خواهیم داد.

-----

سافت‌مک: دسکتاپ مک شما شلوغ شده و از کنترل شما خارج شده است؟ آیا می‌توانید تصویر زمینهٔ دسکتاپ را که با دقت انتخاب کرده‌اید را در پس‌زمینه مشاهده کنید، یا توسط فایل‌ها، پوشه‌ها، میانبرها و فایل‌های DMG برای برنامه‌هایی که دانلود کرده‌اید کاملاً پوشانده شده است؟

آیا فایل‌هایی را روی دسکتاپ خود می‌کشید تا دم دست باشند و بین هزاران فایل دیگر گم نشوند؟ آیا به راحتی همه چیز را در دسکتاپ خود ذخیره می‌کنید؟

در طی سال‌ها، اپل روش‌های مختلفی را برای کمک به ما در سازماندهی امور در مکینتاش ارایه داده است، راه‌هایی برای کمک به ما برای پیدا کردن آنچه مورد نیاز ما بوده است، و روش‌هایی برای کمک به ما در جهت مرتب کردن پرونده‌هایمان.

به عنوان مثال، می‌توانید با استفاده از Spotlight یک فایل را جستجو کنید. فقط کافیست که کلیدهای Command + Space را فشار داده و سپس شروع به تایپ نام فایل کنید، یا کلمه‌ای که می‌دانید به شما کمک می‌کند تا موردی را که می‌خواهید شناسایی کنید.

اما انجام این کارها لزوماً مانع شلوغ شدن و بی‌نظمی دسکتاپ شما نمی‌شوند.

در اینجا ما در مورد انجام برخی کارها برای مرتب کردن دسکتاپ مک خود صحبت خواهیم کرد. همچنین روش استفاده از یک ویژگی جدید در «موهاوی» (Mojave) را با شما به اشتراک خواهیم گذاشت که باعث رفع بی‌نظمی و شلوغی دسکتاپ شما خواهد شد.

روش مرتب کردن آیکون‌های دسکتاپ

یکی از راه‌هایی که باعث می‌شود دسکتاپ شما کمی منظم‌تر شود، مرتب کردن آیکون‌ها است. برای این کار نیازی نیست آنها را جابجا کنید، می‌توانید چند کلید را فشار دهید تا آنها خودشان مرتب شوند.

در اینجا روشی که توسط آن آیکون‌های دسکتاپ مک شما خودشان را بازچینی و مرتب می‌کنند آورده شده است.

1. در جایی از دسکتاپ خود که توسط آیکون‌ها پوشیده نشده و خالی است، ضمن نگه داشتن کلید کنترل راست کلیک کنید.

2. گزینه‌های زیر را مشاهده خواهید کرد.

روش مرتب کردن دسکتاپ مک با استفاده از پشته‌های دسکتاپ

3. شما کافیست فقط Clean Up را انتخاب کنید تا به سرعت آیکون‌ها در یک خط و با فاصلهٔ مساوی بین آنها ردیف شوند.

4. اگر تمایل دارید آیکون‌های خود را بر اساس نام، تاریخ و موارد دیگر سازماندهی کنید، پس زیرمجموعهٔ منوی Clean Up By را باز کنید تا گزینه‌های بیشتری را ببینید. اگر دوست دارید همهٔ پوشه‌های شما در کنار هم قرار بگیرند و همهٔ عکس‌ها در یک گروه دیگر قرار بگیرند، Kind را انتخاب کنید. و اگر ترجیح می‌دهید به ترتیب نام ردیف شوند، Name را انتخاب کنید.

5. گزینه‌های بیشتری نیز در زیرمنوی Sort By وجود دارد. مانند Date Last (جدیدترین تاریخ) و Date Added (تاریخ ایجاد فایل) که ممکن است به شما در ردیابی اسکرین‌شاتی که مثلاً روز دوشنبه گرفته‌اید کمک کند.

روش مرتب کردن دسکتاپ مک با استفاده از پشته‌های دسکتاپ

روش ایجاد پشته‌های «موهاوی»

اگر آخرین نسخهٔ MacOS یعنی «موهاوی» را نصب کرده‌اید، می‌توانید از Desktop Stacks (پشته‌های دسکتاپ) استفاده کنید. این یک ویژگی جدید است که به سرعت فایل‌های مختلف شما را در داخل یک مجموعه در دسکتاپ مرتب می‌کند، فضای دسکتاپ شما را آزاد می‌کند و پیدا کردن فایل‌ها را آسان‌تر می‌کند.

پشته‌ها (Stacks) در مکینتاش جدید نیست و در سال 2007 همزمان با OS X Leopard عرضه شد، و به شما این امکان را می‌دهد که یک پوشه را به Dock بکشید، جایی که اگر روی آن کلیک کنید، می‌توانید محتویات پوشه را ببینید و به راحتی بر روی فایل مورد نظر خود کلیک کنید.

در مورد پشته‌های دسکتاپ باید بگوییم که فایل‌ها به جای این که در دسکتاپ شما پراکنده شوند، با هم گروه می‌شوند. در «موهاوی» اگر بخواهید سریعاً دسکتاپ خود را مرتب کنید، تمام کاری که لازم است انجام دهید این است که Stacks (پشته‌ها) را از منوی Finder View انتخاب کنید.

با فراخوانی پشته‌ها، فایل‌های دسکتاپ شما به صورت گروهی جمع می‌شوند. پیش‌فرض این است که فایل‌ها بر اساس نوع فایل گروه‌بندی شوند. بنا بر این، به عنوان مثال، تصاویر شما با یکدیگر و پی‌دی‌اف‌ها هم با یکدیگر گروه‌بندی می‌شوند. از سوی دیگر شما می‌توانید بر اساس تاریخ گروه‌بندی کنید و اپل نیز پشته‌های شما را بر اساس امروز، دیروز، هفت روز گذشته، 30 روز گذشته و ماه و سال گذشته نشان می‌دهد.

همچنین می‌توانید پشته‌ها را بر اساس Tags (برچسب‌ها) انتخاب کنید، که در صورتی که هنگام ذخیره کردن فایل‌ها از برچسب‌گذاری استفاده کرده باشید، می‌تواند مفید باشد. (هنگامی که یک فایل را ذخیره می‌کنید، می‌توانید یک برچسب به آن اختصاص دهید تا جمع‌آوری تمام فایل‌هایی که با همان برچسب مشخص کرده‌اید آسان‌تر شود.)

پوشه‌های شما جداگانه نگهداری می‌شوند، و در زیرمجموعهٔ پشته‌ها نشان داده می‌شوند.

هنگامی که یک فایل جدید را روی دسکتاپ بکشید، مستقیماً به پشتهٔ مربوط به نوع فایل خود می‌رود (مگر این که اولین فایل از فرمت خاصی باشد، در این صورت یک پشتهٔ جدید ایجاد می‌شود.)

روش استفاده از پشته‌های دسکتاپ

حتی با نصب «موهاوی» در مک خود، ویژگی Desktop Stacks (پشته‌های دسکتاپ) به طور پیش‌فرض روشن نخواهد بود. در اینجا چگونگی فعال کردن آن را توضیح می‌دهیم:

1. بر روی دسکتاپ کلیک کنید تا مطمئن شوید منوی Finder در بالای صفحه نمایش نشان داده شود.

2. در نوار منوی Finder بر روی View کلیک کنید.

3. بر روی Use Stacks کلیک کنید.

4. روش دیگر این است که بر روی دسکتاپ کلیک راست کرده و Use Stacks را انتخاب کنید.

روش مرتب کردن دسکتاپ مک با استفاده از پشته‌های دسکتاپ

5. به صورت پیش‌فرض، تمام فایل‌ها به صورت Kind مرتب می‌شوند، اما شما می‌توانید مثلاً آهنگ‌های خود را به روش دیگری مرتب کنید، به عنوان مثال، آنها را بر اساس آخرین تاریخ باز کردن فایل یا تاریخ ایجاد فایل مرتب کنید.

6. اگر می‌خواهید فایل‌های داخل یک پشته را مشاهده کنید، فقط کافیست روی آن پشته کلیک کنید تا تمام فایل‌های داخل آن پشته روی دسکتاپ نمایان شوند. شما می‌توانید به طور معمول آنها را از دسکتاپ به داخل ایمیل‌های خود بکشید و رها کنید.

روش مرتب کردن دسکتاپ مک با استفاده از پشته‌های دسکتاپ

7. و همچنین در مورد روش انتخاب نوع مرتب‌سازی پشته‌ها، شما می‌توانید مرتب‌سازی محتوای پشتهٔ خود را انتخاب کنید. برای مثال می‌توانید تصاویر موجود در یک پشته را بر اساس تاریخ مرتب کنید.

8. اگر بر روی یک پشته راست کلیک کنید، به گزینه‌های بیشتری، از جمله امکان ایجاد پوشهٔ جدید از قسمت انتخاب، دسترسی خواهید یافت.

9. اگر در نظر دارید که پشته‌های خود را مرتب کنید، روی دسکتاپ کلیک راست کرده و Show View Options را انتخاب کنید. در بالای لیست، گزینه‌های Stack by Kind را مشاهده خواهید کرد، و می‌توانید به عنوان مثال آنها را بر اساس Date Added (تاریخ افزودن فایل) مرتب کنید.

روش ایجاد پشته‌ها در نسخه‌های قدیمی MacOS

اگر تمایلی به نصب «موهاوی» ندارید، می‌توانید با استفاده از Smart Folders (پوشه‌های هوشمند) حالتی مانند پشته‌ها (Stacks) را ایجاد کنید.

روش ایجاد یک پوشهٔ هوشمند به این صورت است:

1. برنامهٔ Finder را باز کنید.

2. در نوار منو بر روی File > New Smart Folder کلیک کنید.

3. یک پنجرهٔ Finder همراه با گزینه‌های اضافی ظاهر می‌شود. شما می‌توانید پوشه را بر اساس تمام محتویات مک خود انتخاب کنید (در این حالت This Mac را انتخاب کند) یا فقط بر اساس دسکتاپ خود (در این صورت Desktop را انتخاب کنید). چون قصد داریم پشته‌های دسکتاپ (Desktop Stacks) را بازآفرینی کنیم، بنا بر این روی Desktop کلیک می‌کنیم.

4. حال نوع فایل مورد نظر خود برای جستجو را انتخاب کنید. بر روی دکمهٔ بعلاوه در سمت راست کلیک کنید.

5. در اینجا می‌توانید Kind (بر اساس نوع فایل)، Last Opened Date (بر اساس تاریخ آخرین باری که فایل باز شده است)، Last Modified Date (بر اساس تاریخ آخرین باری که فایل را تغییر داده‌اید)، Created Date (بر اساس تاریخ ایجاد فایل)، Name (بر اساس نام)، و Contents (بر اساس محتویات) را انتخاب کنید. به عنوان مثال، اگر می‌خواهید یک پوشه از تصاویر ایجاد کنید، Kind را انتخاب کنید.

6. اکنون می‌توانید نوع فایلی را که می‌خواهید در این پوشهٔ هوشمند (Smart Folder) گنجانده شود انتخاب کنید. گزینه‌های شما عبارتند از: Any (هر نوع فایلی)، Application (برنامه)، Archive (بایگانی / آرشیو)، Document (سند)، Executable (فایل‌های اجرا شدنی)، Folder (پوشه)، Image (تصویر)، Movie (فیلم)، Music (موسیقی)، PDF (پی‌دی‌اف)، Presentation (ارایه)، Text (متنی)، و موارد دیگر. برای ایجاد یک پوشهٔ هوشمند از تمام تصاویر موجود در دسکتاپ، Image را انتخاب کنید.

روش مرتب کردن دسکتاپ مک با استفاده از پشته‌های دسکتاپ

7. اگر تصمیم دارید در مورد نوع تصویر مشخص‌تر عمل کنید، به عنوان مثال فقط فایل‌های JPEG را مد نظر دارید، پس روی کشویی کنار All کلیک کرده و JPEG را انتخاب کنید.

8. تمام تصاویر واقع در دسکتاپ خود را در پنجرهٔ Finder مشاهده خواهید کرد. شما می‌توانید در همینجا کار را متوقف کنید، اما گزینه‌های دیگری هم در اختیار شما قرار دارد. به عنوان مثال، اگر شما مجدداً روی بعلاوه (+) کلیک کنید، می‌توانید مجموعهٔ دیگری از قوانین را برای پوشه ایجاد کنید. برای مثال می‌توانید مشخص کنید که فقط تصاویری که در 10 روز گذشته باز شده‌اند باید دیده شوند.

9. هنگامی که از پوشهٔ هوشمند خود راضی بودید، روی Save (ذخیره) کلیک کنید.

روش مرتب کردن دسکتاپ مک با استفاده از پشته‌های دسکتاپ

10. حال باید نامی را برای پوشهٔ هوشمند خود انتخاب کرده و به مک خود بگویید که آن را در کجا ذخیره کند.

پوشهٔ هوشمند شما اکنون در دسکتاپ ظاهر می‌شود. متأسفانه این به طور خودکار مرتباً دسکتاپ شما را مرتب نمی‌کند، اما این به این معنی است که اگر همهٔ فایل‌های پراکنده در کامپیوتر شخصی خود را درون یک پوشهٔ Stuff بکشید، پوشهٔ Smart Images هنوز هم تمام تصاویر موجود در دسکتاپ شما را شامل می‌شود.

(توجه داشته باشید که این پوشه‌های هوشمند تصاویر را جابجا نمی‌کنند، آنها فقط یک میانبر برای تصویری که در مکان واقعی خود قرار دارد ایجاد می‌کنند).

روش کوچک‌تر یا بزرگ‌تر کردن آیکون‌های دسکتاپ

گزینه‌هایی در View Options (گزینه‌های نمایش) وجود دارند که ممکن است بخواهید از آنها استفاده کنید تا دسکتاپ شما کم‌تر شلوغ به نظر برسد - شما این کار را در تمام نسخه‌های سیستم عامل مک می‌توانید انجام دهید.

اگر روی دسکتاپ کلیک راست کرده و گزینهٔ Show View Options (نشان دادن گزینه‌های نمایش) را انتخاب کنید، گزینه‌های مختلفی از جمله یک لغزنده را مشاهده خواهید کرد تا بتوانید اندازهٔ آیکون را تغییر دهید - برای این که به سرعت فضای دسکتاپ خود را خلوت‌تر کنید ایده‌آل است - کاهش اندازهٔ آیکون‌ها باعث می‌شود که دسکتاپ جمع و جورتری داشته باشید. همچنین در صورت لزوم می‌توانید آیکون‌ها را بزرگ‌تر کنید تا بتوانید آنها را به راحتی ببینید.

1. کلیک راست کرده و Show View Options را انتخاب کنید.

2. لغزندهٔ زیر Icon Size را جابجا کنید.

روش مرتب کردن دسکتاپ مک با استفاده از پشته‌های دسکتاپ

همچنین می‌توانید اندازهٔ شبکه‌بندی پس‌زمینه را تغییر دهید، به این ترتیب که پوشه‌ها و فایل‌ها به هم نزدیک‌تر باشند - که می‌تواند روش دیگری برای جا دادن آیکون‌های بیشتر روی دسکتاپ شما باشد. برای فهم بهتر موضوع، تصور کنید مربع‌های زیادی بر روی دسکتاپ وجود دارد که هر یک از آیکون‌ها در داخل یک مربع قرار دارد. این مربع‌ها همان شبکه‌بندی مخفی روی دسکتاپ شما هستند. تغییر اندازهٔ شبکه به معنای کوچک‌تر شدن هر مربع و در نتیجه نزدیک‌تر شدن آیکون‌ها به یکدیگر است.

1. کلیک راست کرده و Show View Options را انتخاب کنید.

2. لغزندهٔ زیر Grid Spacing (فاصلهٔ شبکه) را جابجا کنید.

روش ممانعت از درهم ریختگی دسکتاپ شما

شما می‌توانید برخی از تنظیمات را تغییر دهید تا همه چیز به صورت خودکار روی دسکتاپ شما ذخیره نشود.

یکی از مقصرترین‌ها برای پر شدن دسکتاپ شما، اسکرین‌شات‌ها هستند. اگر می‌خواهید ذخیرهٔ خودکار اسکرین‌شات‌ها روی دسکتاپ خود را متوقف کنید، می‌توانید یک پوشه را فقط برای اسکرین‌شات‌ها ایجاد کنید.
همچنین می‌توانید مقالهٔ ما در مورد «روش تهیه اسکرین‌شات در مک» را نیز مطالعه کنید.

روش سازماندهی دسکتاپ شما

ترفندهای فوق ممکن است به شما کمک کنند که دسکتاپ شما کمی کم‌تر شلوغ به نظر برسد، اما لزوماً باعث مرتب شدن همه چیز نمی‌شود.

بهترین راه برای متوقف کردن درهم ریختگی بیش از حد دسکتاپ شما این است که هر از گاهی دسکتاپ خود را سر و سامان داده و مرتب کنید. ایجاد چند پوشه در دسکتاپ شما - جدای از پوشهٔ اصلی Stuff - می‌تواند برای شروع مناسب باشد. شاید یکی برای خانواده، یکی برای کار، دیگری برای برنامه‌های تعطیلات و یک پوشه هم برای بقیه چیزها. سپس یک بار در هفته فقط کافیست موارد مربوط به هر پوشه را به پوشهٔ مربوط به خود کشیده و رها کنید.

اگر پشته‌های دسکتاپ دارید، می‌توانید به راحتی مثلاً تمام تصاویر خود را کشیده و آنها درون یک پوشهٔ تصویر بیندازید.

روش پیدا کردن موارد مورد نظر در دسکتاپ

حتی با وجود صدها فایل در دسکتاپ خود، هنوز هم می‌توانید موارد مورد نظر خود را پیدا کنید - البته اگر نام آن را بدانید.

به عنوان مثال، برای رفتن به پوشه‌ای که عنوان آن را Work گذاشته‌اید، روی دسکتاپ خود کلیک کرده و سپس کلید W را فشار دهید. با این کار، اولین پوشه یا فایلی که نام آن با W شروع می‌شود انتخاب می‌شود. اگر اولین نتیجه آن چیزی که شما به دنبال آن هستید نبود، کلید W را دوباره فشار دهید تا به مورد بعدی برود.

 

 

 

مطالب مشابه

هنوز نظری برای این مطلب ثبت نشده است، برای ارسال نظر لطفا وارد شوید..

تیم کوک
هر زمان که خود را در کنار اکثریت دیدید، زمان مکث و تأمل فرا رسیده است.

برنامه‌ها

بازی‌ها

آموزش‌ها

اخبار
F+⌘