چه مقدار رم (RAM) در مک من وجود دارد و آیا به بیشتر از آن نیاز دارم؟

11
شهریور 1399
زمان تقریبی مطالعه این مطلب حدود 6 دقیقه
0 نظر 1970 بازدید

 چه مقدار رم (RAM) در مک من وجود دارد و آیا به بیشتر از آن نیاز دارم؟

اگر مک شما به خوبی کار نمی‌کند، ممکن است از خود بپرسید که آیا به رم بیشتری احتیاج دارید. در اینجا روش فهمیدن مقدار رم مک خودتان و مواردی که برای سریع‌تر کردن آن نیاز دارید آورده شده است.

-----

سافت‌مک: وضعیت‌های مختلفی در مک شما وجود دارد که می‌تواند عملکرد آن را تقویت کرده یا کاهش دهد. چیزی که ممکن است در مورد آن شنیده باشید مقدار رم است. اما رم چیست و چگونه می‌توانید تشخیص دهید که آیا به اندازهٔ کافی در دستگاه خود رم دارید یا خیر؟


رم چه کاری انجام می‌دهد؟

رم (Random Access Memory = RAM) از ابتدا تا کنون یک مؤلفهٔ مهم در کامپیوترها می‌باشد. اساساً وقتی از دستگاهی استفاده می‌کنید، اعم از یک مک، آیفون، آیپد یا کامپیوتر غیر اپلی، تمام پردازش‌های فعال در رم انجام می‌شوند. این مانند فضای فکری یک دستگاه است، جایی که می‌تواند پنجره‌های مرورگر را باز کند، در واقع از عملکرد برنامه‌ای که از آن استفاده می‌کنید مطمئن شود و به طور کلی به شما این امکان را می‌دهد تا با هر چیزی تعامل داشته باشید.

رم فقط به عنوان یک خانهٔ موقتی برای این عناصر عمل می‌کند، و اگر پر شود، عملکرد دستگاه افت می‌کند، زیرا به دلیل تراکم داده‌ها و وظایف، دستگاه نمی‌تواند به درستی «فکر» کند. به طور معمول یک سیستم عامل با متوقف کردن برنامه‌ها در پس‌زمینه، استفاده از رم را بهینه می‌کند تا از تأثیر آنها بر سرعت جلوگیری کند. اما هر چه عمر دستگاه بیشتر می‌شود و برنامه‌ها پیچیده‌تر می‌شوند، کمبود رم می‌تواند باعث شود دستگاهی که قبلاً سریع بوده است، مانند یک لاک‌پشت کُند شود.

 

آیا اضافه کردن رم بیشتر، مک را سریع‌تر می‌کند؟

به عنوان یک قانون کلی، رم بیشتر همیشه می‌تواند فکر خوبی باشد. اگر بخواهید از برنامه‌های متمرکز بر داده‌ای مانند Final Cut Pro X یا Logic Pro X یا بازی‌ها استفاده کنید، پس باید حداکثر مقدار رم ممکن را نصب کنید تا نه تنها عملکرد مناسبی را در حال حاضر برای شما داشته باشد، بلکه مک شما را برای استفاده در آینده نیز تضمین کند.

این را هم باید بگوییم که فقط رم نیست که بر عملکرد سیستم تأثیر می‌گذارد، بلکه یک هارد دیسک چرخشی به سبک قدیمی، سرعت بازیابی اطلاعات بسیار کمتری نسبت به یک SSD یا حافظه فلش دارد. متأسفانه بسیاری از آی‌مک‌های دسکتاپ هنوز هم همراه با درایوهای کُند وارد بازار می‌شوند و صادقانه بگویم، هزینه‌های ارتقاء اپل برای SSDها در مقایسه با میزان خرید آنلاین درایوها، توهین‌آمیز است.


چگونه می‌توان مقدار رم در یک مک را فهمید؟

قبل از بررسی این که آیا به رم بیشتری احتیاج دارید یا خیر، بدیهی است که باید بدانید در حال حاضر در مک شما چه مقدار رم نصب شده وجود دارد. انجام این کار آسان است:

1. بر روی آیکون اپل در گوشهٔ بالا سمت چپ صفحه نمایش کلیک کنید.

2. سپس از منوی ظاهر شده About This Mac (دربارهٔ این مک) را انتخاب کنید.

چه مقدار رم (RAM) در مک من وجود دارد و آیا به بیشتر از آن نیاز دارم؟

3. در کادر ظاهر شده، جزئیات مختلفی از جمله نسخهٔ نصب شدهٔ مک. او. اس، نام مدل و میزان Memory را خواهید دید که نام دیگری برای RAM است. در بررسی مک‌بوک پروی خودمان، همان طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، ما 8 گیگابایت رم داریم.

چه مقدار رم (RAM) در مک من وجود دارد و آیا به بیشتر از آن نیاز دارم؟

این یک مقدار متعارف رم برای یک مک جدید است و همان چیزی است که در بسیاری از مدل‌ها پیدا خواهید کرد.

با این حال مک‌بوک پرو 13 اینچ 2.0 گیگاهرتز، مک‌بوک پرو 16 اینچ، آی‌مک پرو و مک پرو همگی رم بیشتری را ارایه می‌دهند، که از 16 گیگابایت در مک‌بوک پرو شروع می‌شود و تا 1.5 ترابایت در مک پرو ادامه می‌یابد (اگر 25000 دلار بیشتر از قیمت درخواستی هزینه کنید).

مطمئناً وقتی مک خود را مستقیماً از اپل خریداری می‌کنید می‌توانید مقدار رم بیشتری را انتخاب کنید، اما آماده باشید تا با هزینه‌های بالایی که از شما دریافت می‌شود متضرر شوید.


چگونه می‌توانم بررسی کنم که آیا به رم بیشتری احتیاج دارم؟

یک روش برای این که ببینید آیا مشکل عملکرد سیستم شما به دلیل کمبود رم است یا نه، استفاده از Activity Monitor است.

1. Activity Monitor را همزمان با پایین نگه داشتن کلید Command اجرا کرده و کلید فاصله را فشار دهید. با این کار یک پنجرهٔ Spotlight کوچک باز می‌شود که می‌توانید Activity را تایپ کرده و گزینهٔ Activity Monitor را انتخاب کنید.

چه مقدار رم (RAM) در مک من وجود دارد و آیا به بیشتر از آن نیاز دارم؟

2. هنگامی که برنامه باز شد، برگهٔ Memory را از ردیف بالای پنجره انتخاب کنید تا تمام پردازش‌هایی که در حال حاضر از رم استفاده می‌کنند به شما نشان داده شوند.

3. اگر برخی برنامه‌ها وجود دارند که از آنها استفاده نمی‌کنید یا نیازی به اجرای آنها ندارید، می‌توانید آن برنامه را انتخاب کرده و سپس بر روی آیکون ضربدر در گوشهٔ سمت چپ بالای پنجره کلیک کنید تا برنامه Force Quit (خروج اجباری) کند.

چه مقدار رم (RAM) در مک من وجود دارد و آیا به بیشتر از آن نیاز دارم؟

4. در پایین لیست، یک قسمت خلاصه را مشاهده خواهید کرد که مشخص می‌کند چه مقدار رم نصب کرده‌اید و مقدار استفادهٔ فعلی سیستم شما از رم چه مقدار است. این می‌تواند کمی پیچیده باشد، زیرا مک. او. اس غالباً از رم به اندازهٔ لزوم برای انجام وظایف استفاده می‌کند، اما اگر دیدید که به صورت مداوم بر روی 100٪ یا همین حدود قرار دارد، ممکن است مشکلی از نظر کمبود رم وجود داشته باشد.

لزوماً نیازی نیست که تراشه‌های بیشتری را به دستگاه خود اضافه کنید، زیرا برنامه‌ها و تکنیک‌های متنوعی وجود دارد که می‌تواند به مدیریت استفاده از سیستم شما کمک کند. برای آشنایی با چند روش سریع برای اضافه کردن سرعت دستگاه خود، نگاهی به «روش آزاد کردن حافظه (RAM) در یک مک» بیندازید.

 

آیا می‌توانم رم بیشتری به مک خود اضافه کنم؟

چند سالی است که اپل تراشه‌های رم را به مادربردهای مک لحیم می‌کند و ارتقاء آنها را عملاً غیرممکن کرده است. این به این معنی است که اگر شما دارای یک مک‌بوک ایر، مک‌بوک، مک‌بوک پرو یا آی‌مک‌ی هستید که کاملاً جدید هستند، این احتمال وجود دارد که دیگر قادر به افزودن رم اضافی به آن نباشید.

در محدودهٔ فعلی، شما نمی‌توانید (به صورت رسمی) هیچ یک از مدل‌های مک‌بوک را ارتقاء دهید، اما می‌توانید به مک‌های 27 اینچ، مک مینی 2018 و مک پرو، به صورت دستی رم اضافه کنید. به نظر می‌رسد که آی‌مک پرو برای انجام هرگونه ارتقاء به اپل یا نمایندگی مجاز فروش اپل نیاز دارد، بنا بر این، انجام این کار یک بار دیگر یک هزینهٔ سنگین مضاعفی را به شما تحمیل خواهد کرد.

برای داشتن نگاهی دقیق‌تر به چگونگی بهبود و ارتقاء رم در مک خود، راهنمای ما در مورد «روش ارتقاء رم (RAM) در مک» را مطالعه کنید و برای دانستن نکات کلی در مورد بهبود عملکرد مک خود می‌توانید «چگونه سرعت مک کُند شده را بالا ببریم» را مطالعه کنید.
 

 

 

مطالب مشابه

هنوز نظری برای این مطلب ثبت نشده است، برای ارسال نظر لطفا وارد شوید..

استیو جابز (استیون پال جابز)
طراحی یک محصول با تمرکز بر روی رفتارهای یک قشر از جامعه کار بسیار دشواری است. در خیلی مواقع مردم نمی دانند چه چیزی می خواهند تا زمانی که شما آنها را متوجه نیاز و خواسته شان نمایید.

برنامه‌ها

بازی‌ها

آموزش‌ها

اخبار
F+⌘