مک‌بوک ایر در مقابل مک‌بوک پرو

30
شهریور 1398
زمان تقریبی مطالعه این مطلب حدود 10 دقیقه
0 نظر 1718 بازدید

انتخاب مک‌بوک پرو یا مک‌بوک ایر

اپل برای سال 2019 مدل‌های «مک‌بوک» را به روز رسانی و متراکم کرده است، بنا بر این باید بین «مک‌بوک ایر» و «مک‌بوک پرو» انتخاب کنید. ما آنها را همراه با جزئیات مقایسه می‌کنیم تا به شما در انتخاب کمک کنیم.

—–

آیا باید «مک‌بوک پرو»ی 13 اینچی (2019) اپل را خریداری کنیم؟

سافت‌مک: مدل‌های «مک‌بوک» کاهش یافته است و در حال حاضر گزینه‌هایی نزدیک‌تر از قبل به هم دارند و انتخاب بین «مک‌بوک ایر» (MacBook Air) و «مک‌بوک پرو» (MacBook Pro) را سخت کرده است.

با طرح‌ها و مشخصاتی مشابه، انتخاب شما محدود به این می‌شود که چقدر می‌توانید هزینه کنید و به چه میزان توانایی نیاز دارید. «مک‌بوک ایر» از همه نظر بهتر است، اما «مک‌بوک پرو» گزینهٔ بهتری برای کاربر پرتوقع است.

 قیمت در هنگام بررسی: 1.299 دلار، 1.499 دلار، 1.799 دلار، 1.999 دلار

بررسی کامل «مک‌بوک پرو»ی 13 اینچی (2019) اپل

اگر به دنبال خرید یک «مک‌بوک» جدید هستید، اپل با متوقف کردن تولید «مک‌بوک» 12 اینچی همیشگی، تنها دو مدل متفاوت را در مقابل شما قرار می‌دهد. این امر شما را با دو مدل «مک‌بوک ایر» و «مک‌بوک پرو» که هر دو برای سال 2019 به روز رسانی شده‌اند، تنها می‌گذارد.

در اینجا ما در حال مقایسهٔ مدل‌های «مک‌بوک» هستیم، با تمرکز بر روی «مک‌بوک پرو»ی در اندازهٔ 13 اینچی، چرا که همان اندازه‌ای است که «مک‌بوک ایر» دارد. حتی در این صورت هم تصمیمات مختلفی دخیل هستند. آیا ترجیح می‌دهید یک لپتاپ سبک‌تر و قابل حمل‌تر داشته باشید؟ به چه میزان توانایی نیاز دارید؟ چقدر می‌توانید هزینه کنید؟

ما قصد داریم تفاوت‌ها و شباهت‌های بین دو لپتاپ را به صورت مرحله به مرحله تجزیه و تحلیل کنیم تا به شما در تصمیم‌گیری مناسب کمک کنیم.

پس از این که فکرهای خود را کردید، می‌توانید با خیالی آسوده برای خرید «مک‌بوک ایر» یا «مک‌بوک پرو»ی 13 اینچی اقدام کنید. هر دو لپتاپ با مشخصات بهتر و شروع قیمت‌های پایین‌تر سال 2019 به روز رسانی شده‌اند.

قیمت

اختلاف قیمت اولین حوزه‌ای است که در آن تفاوت کاملی بین «مک‌بوک ایر» و «مک‌بوک پرو»ی 13 اینچی که بسیار گرانتر است، وجود دارد.

قیمت‌گذاری مک‌بوک ایر

در حال حاضر «مک‌بوک ایر» فقط در دو پیکربندی پیش‌فرض موجود است و سرانجام اپل مدل بسیار قدیمی 949 پوند / 999 دلاری را از این خط خارج کرده است - همان که ما بارها گفته‌ایم از خرید آن اجتناب کنید.

با وجود افزوده شدن True Tone به صفحه نمایش، نسخهٔ 2019 در حقیقت ارزان‌تر از «مک‌بوک ایر» 2018 است، بنا بر این از 1099 پوند / 1099 دلار شروع می‌شود، که 100 پوند / 100 دلار ارزان‌تر است. گزینهٔ با مشخصات بالاتر 1299 پوند / 1299 دلار است.

قیمت‌گذاری مک‌بوک پرو

اپل «مک‌بوک پرو» را به روز رسانی کرده است، به طوری که در حال حاضر هر مدل دارای Touch Bar است. این امر باعث کمتر شدن پیچیدگی نسبت به گذشته می‌شود. حتی اگر Touch Bar بزرگ‌ترین نوآوری در لپتاپ نباشد.

«مک‌بوک پرو»ی 13 اینچی با قیمت 1299 پوند / 1299 دلار شروع می‌شود و بسته به مشخصات مورد نظر شما تا 1499 پوند / 1499 دلار و 1799 پوند / 1799 دلار و 1999 پوند / 1999 دلار افزایش پیدا می‌کند. دو مدل آخر، مدل‌هایی هستند که قبلاً در سال 2019 به روز رسانی شده بودند.

این جالب است که در حال حاضر جالب توجه‌ترین مدل‌های «مک‌بوک ایر» و ارزان‌ترین مدل‌های «مک‌بوک پرو» هزینهٔ یکسانی دارند.

با این وجود توجه داشته باشید که حتی با به روز رسانی سال 2019، نسخهٔ جدید «مک‌بوک پرو»ی 13 اینچی فاقد آخرین تراشه‌های نهمین نسل است که فقط در «مک‌بوک پرو»ی 15 اینچی موجود هستند. در صورتی که واقعاً به قدرت و توانایی بیشتری نیاز دارید، این موضوع را در نظر داشته باشید.

گزینه‌هایی برای در نظر گرفتن

با مبلغ 1099 پوند / 1099 دلار، شما از یک «مک‌بوک ایر» 13 اینچی با مشخصات زیر بهره‌مند می‌شوید:
- پردازندهٔ دو هسته‌ای 1.6 گیگاهرتزی نسل هشتم Core i5
- هارد SSD با ظرفیت 128 گیگابایت
- رم 8 گیگابایتی 2133 مگاهرتز
- Intel UHD Graphics 617
- Touch ID
- دو درگاه Thunderbolt 3 / USB‑C
- دوربین 720p FaceTime HD

با مبلغ 1299 پوند / 1299 دلار، شما از یک «مک‌بوک پرو»ی 13 اینچی با مشخصات زیر بهره‌مند می‌شوید:
- پردازندهٔ چهار هسته‌ای 1.4 گیگاهرتزی نسل هشتم Core i5
- هارد SSD با ظرفیت 128 گیگابت
- رم 8 گیگابایتی 2133 مگاهرتز
- Intel Iris Plus Graphics 645
- Touch Bar
- دو درگاه Thunderbolt 3 / USB‑C
- دوربین 720p FaceTime HD

تفاوت کلیدی مدل‌های جدید 2019، جدای از Touch Bar، در این است که «مک‌بوک پرو» دارای یک پردازندهٔ چهار هسته‌ای در مقابل یک دو هسته‌ای در «مک‌بوک ایر» است، اگر چه «مک‌بوک ایر» سرعت اولیه پردازنده (فرکانس کاری) بالاتری دارد. همچنین گرافیک‌های on-board روی «مک‌بوک پرو» بهتر هستند.

اگر در هزینه کردن مشکلی ندارید، گزینه‌های سفارشی‌سازی زیادی برای هر دو دستگاه وجود دارد. هر کدام را می‌توانید با یک پردازندهٔ با مشخصات بالاتر، حافظهٔ بیشتر، حافظهٔ ذخیره‌سازی بیشتر و موارد دیگر سفارشی کنید.

وزن و ابعاد

زمانی که «مک‌بوک ایر» در سال 2008 ارایه شد، سبک‌ترین لپتاپ موجود بود. طی سال‌های بعدی، وزن «مک‌بوک پرو» نیز کاهش یافته است، بنا بر این تفاوت بسیار کمتر از آنچه قبلاً بود، است.

انتخاب مک‌بوک پرو یا مک‌بوک ایر

گفته می‌شود که «مک‌بوک ایر» 2019 از «مک‌بوک ایر» قدیمی‌تر وزن کمتری دارد. 1.25 کیلوگرم در مقایسه با 1.35 کیلوگرم. در مقایسه، «مک‌بوک پرو»ی 13 اینچی وزنی معادل 1.37 کیلوگرم دارد.

در مورد اندازه، «مک‌بوک ایر» 2019 دارای ابعاد 30.41cm x 21.24cm و باریکی 15.6 میلیمتری است که در باریک‌ترین نقطه به 4.1 میلیمتر کاهش پیدا می‌کند. «مک‌بوک پرو»ی 13 اینچی دارای ابعاد 30.41cm x 21.24cm است. بنا بر این همان اندازه است اما در کل 14.9 میلیمتر ضخامت دارد و در هیچ قسمت ضخامت آن باریک‌تر نمی‌شود.

از آنجایی که هر دو لپتاپ با Touch ID و مواردی مانند پد لمسی Force Touch همراه هستند، اما Touch Bar روی «مک‌بوک پرو» واقعاً تفاوت عمدهٔ طراحی بین این دو است. این که آیا شما آن را مفید خواهید یافت یا نه، به ترکیبی از ترجیحات شخصی و این که چه نرم‌افزاری استفاده خواهید کرد مربوط می‌شود.

اگر تازه وارد هستید، Touch Bar یک نوار چند لمسی است که جایگزین کلیدهای F شده و بسته به این که چه نرم‌افزاری باز است، می‌تواند کنترل‌های مختلفی را در اختیار شما قرار دهد - اگر چه هنوز پشتیبانی فراگیر ندارد. ما واقعاً فکر نمی‌کنیم که این ویژگی به تنهایی ارزش خرید «مک‌بوک پرو» را داشته باشد.

انتخاب مک‌بوک پرو یا مک‌بوک ایر

پردازنده و رم

اگر چه هر دوی «مک‌بوک ایر» و «مک‌بوک پرو» از پردازنده‌های نسل هشتم Core i5 اینتل بهره می‌برند، اما آنها مدل‌های مختلفی دارند. ممکن است که «مک‌بوک ایر» دارای سرعت چشمگیر 1.6 گیگاهرتزی باشد، اما این تنها دو هسته‌ای و Turbo Boosts است که سرعتش به 3.6 گیگاهرتز می‌رسد.

در عین حال «مک‌بوک پرو» یک چهار هسته‌ای 1.4 گیگاهرتزی دارد که Turbo Boost می‌تواند سرعت آن را تا 3.6 گیگاهرتز افزایش دهد. این بدان معناست که به طور کلی قدرتمندتر است، بنا بر این برای «مک‌بوک پرو» انتخاب می‌شوند، در حالی که تراشه در «مک‌بوک ایر» بیشتر به تعادل قدرت و کارایی می‌پردازد. با حرکت به سمت دو مدل حرفه‌ای گران قیمت‌تر، شما یک چهار هسته‌ای 2.4 گیگاهرتزی Core i5 اینتل با Turbo Boost حداکثر 4.1 گیگاهرتز دریافت می‌کنید.

شایان ذکر است که فقط «مک‌بوک پرو» قابلیت پیکربندی با یک جفت پردازندهٔ Core i7 متفاوت را دارد، بنا بر این، اگر شما به حداکثر توان نیاز دارید، انتخاب بهتری است. «مک‌بوک ایر» فقط یک تراشه دارد.

تمامی مدل‌های استاندارد دارای 8 گیگابایت رم 2133 هرتز هستند، بنا بر این هیچ تفاوتی در این میان نیست، اما در صورت نیاز، می‌توانید هر کدام از لپتاپ‌ها را با 16 گیگابایت پیکربندی کنید.

فضای ذخیره‌سازی

هنگامی که صحبت از فضای ذخیره‌سازی می‌شود، «مک‌بوک ایر» و «مک‌بوک پرو» هر دو با 128 گیگابایت فضای ذخیره‌سازی شروع شده و سپس در مدل بعدی به دو برابر، یعنی 256 گیگابایت افزایش پیدا می‌کنند. اگر گرانترین مدل استاندارد را تهیه کنید، فضای ذخیره‌سازی «مک‌بوک پرو» تا 512 گیگابایت افزایش می‌یابد.

طبق معمول، اگر شما به فضای ذخیره‌سازی بیشتری در «مک‌بوک ایر» نیاز دارید، می‌توانید در هنگام خرید و پیکربندی آن را تا یک ترابایت افزایش دهید. با این حال اگر به بیشترین حد ممکن فضای ذخیره‌سازی احتیاج دارید، «مک‌بوک پرو» حتی تا دو ترابایت هم قابل افزایش است.

انتخاب مک‌بوک پرو یا مک‌بوک ایر

عمر باتری

در جایی که سرعت پردازنده به وضوح به نفع «مک‌بوک پرو» است، یکی دیگر از ویژگی‌های بسیار مهم عمر باتری است، و این بار این «مک‌بوک ایر» است که برنده می‌شود - هر چند که اختلاف زیاد نیست.

شرکت ادعا می‌کند که «مک‌بوک ایر» می‌تواند 12 ساعت مرور وب وایرلس و 13 ساعت پخش ویدیو را دوام آورد - اساساً یک روز کامل. که با 10 ساعت دوام هر کدام از «مک‌بوک پرو»های 13 اینچی مقایسه می‌شود. این کمتر است، اما نه با اختلاف زیادی.

صفحه نمایش‌ها

در گذشته، «مک‌بوک ایر» و «مک‌بوک پرو» در حوزهٔ صفحه نمایش کاملاً متفاوت بودند، اما اپل در سال 2019 آنها را بسیار به هم نزدیک کرده است. این به لطف به روز رسانی «مک‌بوک ایر» با یک نمایشگر Retina همراه با True Tone است.

هر دوی آنها دارای صفحه نمایش 13 اینچی LED-backlit با فن‌آوری IPS با رزولوشن 2560x1600 هستند که آنها را 227ppi می‌کند. در حال حاضر تنها تفاوت این است که «مک‌بوک پرو» دارای یه سطح روشنایی 500nit و گستردگی رنگ (P3) است، اما این موارد را در مورد «مک‌بوک ایر» جدید بیان نمی‌کند.

طبق معمول، اپل صفحه نمایش لمسی را ارایه نمی‌دهد.

گرافیک و بازی

بر خلاف مدل‌های 15 اینچی به بالا، «مک‌بوک پرو»ی 13 اینچی صرفاً با استفاده از گرافیک یکپارچهٔ اینتل دنباله‌روی «مک‌بوک ایر» است - هر چند که یکسان نیستند.

اولین دو مدل «مک‌بوک پرو» از گرافیک‌های Intel Iris Plus Graphics 645 استفاده می‌کنند و بعد از آن برای مدل‌های گران‌تر تا 655 افزایش پیدا می‌کند. در مقابل، «مک‌بوک ایر» از کلاس پایین Intel UHD Graphics 617 استفاده می‌کند.

از آنجایی که اینها همه در پردازنده ادغام شده‌اند، این نشان دهندهٔ قدرت بیشتر در «مک‌بوک پرو» و یک راه حل متعادل کننده در «مک‌بوک ایر» است. اگر به برخی مشکلات اضافی نیاز دارید، می‌توانید eGPU را از طریق Thunderbolt روی هر یک از لپتاپ‌ها وصل کنید - یا می‌توانید برای «مک‌بوک پرو»ی 15 اینچی که دارای کارت‌های گرافیکی AMD Radeon Proی مجزا هستند، انتخاب کنید.

انتخاب مک‌بوک پرو یا مک‌بوک ایر

درگاه‌ها (پورت‌ها) و لوازم جانبی

لپتاپ‌ها در گذشته دارای درگاه‌های مختلفی بودند، اما اپل به تدریج با استفاده از USB-C (که از Thunderbolt 3 و DisplayPort پشتیبانی می‌کند) روی «مک‌بوک»ها، به سمت یک رویکرد بسیار ساده‌تر حرکت کرد. چیزهایی مانند USBهای تمام اندازه (کلاس A) و حتی شیارهای کارت SD که مدت‌هاست پابرجا مانده‌اند.

ارزان‌ترین دو مدل «مک‌بوک پرو» دقیقاً همان جزئیات موجود در «مک‌بوک ایر» 2019 را دارند، بنا بر این، شما دو درگاه USB-C به همراه یک جک هدفون دریافت می‌کنید. به خاطر داشته باشید که برای شارژ کردن به یکی از آنها نیاز خواهید داشت.

دو مدل گران قیمت «مک‌بوک پرو» به جای دو درگاه USB-C با چهار درگاه به بازار عرضه می‌شوند که بسته به نیاز می‌تواند برای لپتاپ شما مفید باشد. این وضعیت برای تمام «مک‌بوک پرو»های 15 اینچی صدق می‌کند.

لازم به یادآوری است که برای گسترش درگاه‌ها، آداپتورها و لوازم جانبی USB-C زیادی در بازار موجود است که به شما امکان استفاده از HDMI، VGA، USB 3.0 و موارد بیشتری را می‌دهد.

نظر نهایی

با به روز رسانی «مک‌بوک ایر» برای سال 2019، به لطف صفحه نمایش به روز رسانی شده و پردازنده‌های جدید، محدودهٔ اختلاف مشخصات خیلی نزدیک‌تر از گذشته است. همچنین این فاکتور که تولید «مک‌بوک» 12 اینچی متوقف شده است.

البته اگر به دنبال ارزان‌ترین «مک‌بوک» هستید، «مک‌بوک ایر» بهترین گزینه است، اما اگر بودجهٔ بیشتری دارید، آن وقت همه چیز پیچیده می‌شود - به خصوص که مدل «مک‌بوک ایر» به همان قیمت مدل «مک‌بوک پرو» است.

اگر وجود Touch Bar در تصمیم شما تأثیری نداشته باشد، می‌توانیم بگوییم که «مک‌بوک پرو» برای کسانی که نیاز به پردازش بیشتر و گرافیک بیشتری دارند، مناسب‌تر است. در عین حال، اگر به دنبال یک دستگاه همه جانبه‌ای هستید که متعادل بوده و دارای قدرت، قابلیت حمل و ماندگاری باتری باشد، آن وقت «مک‌بوک ایر» بهتر خواهد بود.

 

 

 

مطالب مشابه

هنوز نظری برای این مطلب ثبت نشده است، برای ارسال نظر لطفا وارد شوید..

استیو جابز (استیون پال جابز) بنیانگذار اپل
طراحی یک محصول با تمرکز بر روی رفتارهای یک قشر از جامعه کار بسیار دشواری است. در خیلی مواقع مردم نمی دانند چه چیزی می خواهند تا زمانی که شما آنها را متوجه نیاز و خواسته شان نمایید.

برنامه‌ها

بازی‌ها

آموزش‌ها

اخبار
F+⌘