لیست کامل نسخه‌های Mac OS X و macOS: از اولین تا آخرین مک.او.اس

30
بهمن 1398
زمان تقریبی مطالعه این مطلب حدود 6 دقیقه
0 نظر 31802 بازدید

 لیست کامل نسخه‌های Mac OS X و macOS

در اینجا تاریخچهٔ مختصری از Mac OS X وجود دارد که شامل لیست کاملی از تمام سیستم عامل‌های مک، نام آنها و اسم رمز آنها است. بعلاوه ما توضیح خواهیم داد که چگونه متوجه شوید که آخرین نسخهٔ مک. او. اس چیست و در حال استفاده از کدام نسخهٔ مک. او. اس هستید.

-----

سافت‌مک: نمی‌دانید نام آخرین نسخهٔ macOS چیست؟ آیا در مورد نسخه‌های Mac OS X که پیش از این آمده‌اند کنجکاو هستید؟ در اینجا ما شما را با نام نسخه‌های مختلف سیستم عامل مک آشنا خواهیم کرد: از جدیدترین مک. او. اس گرفته تا اولین نسخهٔ Mac OS X و اسم رمزی که اپل برای آنها استفاده کرده است. همچنین به شما نشان خواهیم داد که چگونه متوجه شوید که در حال استفاده از کدام نسخهٔ macOS هستید و این که آخرین نسخهٔ macOS کدام است.

Mac OS X برای اولین بار تقریباً 20 سال پیش و در سپتامبر 2000 معرفی شد. در این مقاله ما به تاریخچهٔ Mac OS X که اکنون با عنوان macOS شناخته می‌شود خواهیم پرداخت.

اگر می‌خواهید نام‌هایی که اپل در طی این سال‌ها به Mac OS X اختصاص داده است و اسم رمز مورد استفادهٔ داخلی آنها را بدانید، ادامهٔ مطلب را بخوانید.

 

لیست نسخه‌های مک.او.اس

در اینجا یک مرور اجمالی خواهیم داشت از تمامی نسخه‌های macOS و Mac OS X اپل که تا کنون منتشر کرده است. شما لیست کاملی از اسم رمز نسخهٔ OS X به همراه اسم رمز داخلی (اگر داشته باشد) آنها را پیدا خواهید کرد:

• OS X 10 beta: Kodiak - سیزدهم سپتامبر 2000
• OS X 10.0: Cheetah - بیست و چهارم مارس 2001
• OS X 10.1: Puma - بیست و پنجم سپتامبر 2001
• OS X 10.2: Jaguar - بیست و چهارم اوت 2002
• OS X 10.3 Panther (Pinot - بیست و چهارم اکتبر 2003
• OS X 10.4 Tiger (Merlot - بیست و نهم آوریل 2005
• [OS X 10.4.4 Tiger (Chardonnay)]
• OS X 10.5 Leopard (Chablis - بیست و ششم اکتبر 2007
• OS X 10.6 Snow Leopard - بیست و هشتم اوت 2009
• OS X 10.7 Lion (Barolo - بیستم ژوئیه 2011
• OS X 10.8 Mountain Lion (Zinfandel - بیست و پنجم ژوئیه 2012
• OS X 10.9 Mavericks (Cabernet - بیست و دوم اکتبر 2013
• OS X 10.10: Yosemite (Syrah - شانزدهم اکتبر 2014
• OS X 10.11: El Capitan (Gala - سی‌ام سپتامبر 2015
• macOS 10.12: Sierra (Fuji - بیستم سپتامبر 2016
• macOS 10.13: High Sierra (Lobo - بیست و پنجم سپتامبر 2017
• macOS 10.14: Mojave (Liberty - بیست و چهارم سپتامبر 2018
• macOS 10.15: Catalina (Jazz - هفتم اکتبر 2019

 

نام‌های Mac OS X و macOS

همان طور که در لیست بالا مشاهده می‌کنید، به استثنای اولین OS X بتا، همهٔ نسخه‌های سیستم عامل مک از 2001 تا 2012 به نام گربه‌های بزرگ نامگذاری شده‌اند، از Cheetah (یوزپلنگ) گرفته تا Panther (پلنگ) و Mountain Lion (شیر کوهی).

اما در حالی که نام ظاهری و عمومی محصولات از نام گربه‌های بزرگ اقتباس شده است، در داخل، آنها به نام نوشیدنی‌ها نامگذاری شده‌اند (به غیر از OS X 10.6 و macOS 10.13 که هر دو اسم رمز نداشتند).

حتی بعد از این که اپل در سال 2013 اسم رمزهای عمومی را به نام مکان‌هایی در کالیفرنیا تغییر داد، نامگذاری داخلی آنها به نام نوشیدنی‌ها تا سال 2014 ادامه داشت. در سال 2015 اپل تصمیم گرفت زمینهٔ اسم رمزهای داخلی را از نوشیدنی‌ها به انواع سیب تغییر دهد. یک نامگذاری اصیل.

همچنین متوجه می‌شویم که چرخهٔ نام‌های کالیفرنیایی اپل در سال 2019 و با کاتالینا (که نام یک جزیرهٔ کالیفرنیایی است) مجدداً به زمینهٔ گربه‌ای برمی‌گردد.

در سال 2016، اپل با تغییر نام برند Mac OS X به macOS که به خوبی در کنار iOS، tvOS و watchOS قرار می‌گیرد، موفق شد برندسازی سیستم عامل‌های خود را متشکل کند.

 

آخرین macOS چیست؟

نمی‌دانید که آخرین نسخهٔ macOS چیست؟ درحال حاضر macOS Catalina است که به macOS 10.15 نیز معروف است. شما می‌توانید برای نصب آن مقالهٔ دیگر ما با عنوان آموزش جامع نصب مک. او. اس کاتالینا بر روی مک و همچنین مقالهٔ دیگری با عنوان آموزش نصب تمیز مک. او. اس کاتالینا و نسخه‌های قدیمی‌تر را مطالعه کنید.

قبل از انتشار Catalina ما macOS 10.14 Mojave را داشتیم. نسخهٔ 10.14. 6 در تاریخ 26 سپتامبر 2019 از راه رسید. برای مقایسهٔ این دو نسخه، مقالهٔ دیگر با عنوان سیستم عامل مک کاتالینا در مقایسه با موهاوی را مطالعه کنید.

قبل از Mojave (موهاوی)، macOS High Sierra بود که جدیدترین آن به روز رسانی 10.13. 6 بود.

هر نسخه‌ای از macOS که استفاده می‌کنید، همیشه باید آن را با جدیدترین به روز رسانی‌ها و جدیدترین رفع مشکلات امنیتی اپل به روز کنید.

اپل در طول سال به روز رسانی‌های مختلفی را برای سیستم عامل منتشر می‌کند، بنا بر این می‌توانید هر از گاهی به روز رسانی کنید.

 

روش مشخص کردن این که کدام macOS را اجرا می‌کنید

می‌توانید با کلیک کردن بر روی آرم اپل در بالا سمت چپ و انتخاب About This Mac مشاهده کنید که در حال اجرای کدام نسخه از macOS هستید.

لیست کامل نسخه‌های Mac OS X و macOS

 

روش به روز رسانی به جدیدترین macOS

اگر بخواهید مک خود را به یک نسخهٔ جدیدتر macOS به روز رسانی کنید، روش آن توسط نسخهٔ macOSی که در حال اجرای آن هستید مشخص می‌شود.

در نسخه‌های قدیمی‌تر، به روز رسانی‌های سیستم عامل مک از طریق فروشگاه برنامهٔ مک انجام می‌شود، در حالی که در نسخه‌های جدیدتر، به روز رسانی‌ها از طریق System Preferences > Software Update انجام می‌شود. برای راهنمایی‌های بیشتر دو مقالهٔ دیگر ما با عناوین آیا مک من می‌تواند macOS کاتالینا را داشته باشد؟ و همچنین روش نصب کاتالینا در یک مک قدیمی، به روز رسانی مک. او. اس یک مک‌بوک قدیمی را مطالعه کنید.

در حقیقت سال‌ها پیش به روز رسانی‌های سیستم از طریق Software Update انجام می‌شد. فقط در سال‌های اخیر است که آنها از طریق فروشگاه برنامه مک (Mac App Store) در دسترس هستند. در مورد Mojave که در سال 2018 از راه رسید، صفحهٔ جدیدی در System Preferences وجود دارد که می‌توانید Software Updates را در آنجا پیدا کنید.

از منوی اپل می‌توانید به System Preferences دسترسی پیدا کنید: بر روی آرم اپل در بالا سمت چپ کلیک کرده و System Preferences را انتخاب کنید. اگر بر روی آیکون چرخدندهٔ Software Update کلیک نکنید، ممکن است مستقیماً به صفحهٔ Software Update برده شوید. مک شما به دنبال یک به روز رسانی می‌گردد و اگر وجود داشته باشد می‌توانید Update Now را انتخاب کنید.

برخی از مک‌ها به صورت خودکار به روز رسانی می‌شوند. اگر می‌خواهید مک شما به صورت خودکار به روز رسانی شود مراحل زیر را دنبال کنید:

در Mojave و Catalina:

1. System Preferences را باز کنید.

2. بر روی Software Update کلیک کنید.

3. کادر کنار Download new updates when available (در صورت موجود بودن به روز رسانی جدید دانلود کن) را علامت بگذارید.

4. حالا کادر Install macOS updates (نصب به روز رسانی‌های مک. او. اس) را انتخاب کنید.

در High Sierra یا نسخه‌های قبل از آن:

1. System Preferences را باز کنید.

2. بر روی App Store کلیک کنید.

3. کادر کنار Automatically check for updates را علامت بگذارید - باید علامت خورده باشد، همان طور هم چهار گزینهٔ زیر آن…

4. اکنون کادر کنار Download newly available updates in the background (به روز رسانی‌های جدید موجود را در پس‌زمینه دانلود کن) را از انتخاب در آورید.

 

 

 

مطالب مشابه

هنوز نظری برای این مطلب ثبت نشده است، برای ارسال نظر لطفا وارد شوید..

استیو جابز (استیون پال جابز)
زمان شما محدود است، آن را با زندگی کردن به روش دیگران هدر ندهید. در دام تعصب نیفتید که معمولا حاصل زندگی کردن بر اساس تفکر دیگران است. اجازه ندهید سروصدای افکار و اعتقادات دیگران ندای درون شما را خاموش کند. و مهم از همه، جرئت این را داشته باشید که به دنبال قلب و ادارکتان بروید. این ها یک جورهایی می دانند که چه چیزی می خواهید بشوید.

برنامه‌ها

بازی‌ها

آموزش‌ها

اخبار
F+⌘