شش ویژگی که باید بعد از نصب مک.او.اس 10.15 کاتالینا امتحان کنید

9
آبان 1398
زمان تقریبی مطالعه این مطلب حدود 7 دقیقه
0 نظر 1526 بازدید

شش ویژگی جدید کاتالینا 

ویژگی‌هایی که در مک. او. اس کاتالینا جدید است

سافت‌مک: با انتشار جدیدترین نسخهٔ مک. او. اس کاتالینا، اپل ویژگی‌های جدید را ارایه می‌دهد. البته که شما باید (و می‌خواهید) که همهٔ آنها را امتحان کنید، اما از کجا باید شروع کنید؟ خُب، ما از مک. او. اس کاتالینا بتا استفاده کرده‌ایم، بنا بر این نظراتی در مورد این که ابتدا باید از کدام یک از ویژگی‌های جدید استفاده کنید، برای شما داریم. اینها مهم‌ترین ویژگی‌های جدیدی هستند که در به روز رسانی مک. او. اس با آنها روبرو خواهید شد.

 

با برنامه‌های موسیقی، پادکست و تلویزیون آشنا شوید

برنامهٔ آی‌تیونز (iTunes) دیگر در مک. او. اس کاتالینا (macOS Catalina) نیست. آی‌تیونز برنامه‌ای بود که پیشرفت زیادی داشت، و اپل خردمندانه برنامه را به Music (موسیقی)، Podcasts (پادکست)، و TV (تلویزیون) تقسیم کرد. در حال حاضر می‌توانید رسانهٔ مربوطه را در هر برنامه‌ای مدیریت کنید، و اگر دستگاه آی. او. اس خود را به مک خود وصل کنید، از این برنامه‌ها برای هماهنگ کردن همگام‌سازی‌های خود استفاده خواهید کرد.

همچنین، دستگاه آی. او. اس شما اکنون در Finder ظاهر می‌شود. مقالهٔ ما در مورد «آموزش همگام‌سازی آیفون و آیپد با مک. او. اس کاتالینا بدون استفاده از آی‌تیونز» را نیز مطالعه کنید.

شش ویژگی جدید کاتالینا

اکنون آیفون و آیپد شما در Finder ظاهر می‌شوند.

 

با این حال، اگر دی‌جی (DJ) هستید، هنوز نباید به کاتالینا ارتقاء دهید. طیق گزارشی از سوی The Verge، اپل تأیید کرده است که برنامه‌های دی‌جی روی کاتالینا کار نمی‌کنند، زیرا اپل پشتیبانی فایل XML را از برنامهٔ Music حذف کرده است. فایل‌های XML توسط برنامه‌های دی‌جی برای سازماندهی کتابخانه‌های موسیقی استفاده می‌شود. در کاتالینا، برنامهٔ Music از فرمت جدیدی برای کتابخانه استفاده می‌کند.

 

Sidecar و استفاده از آیپد به عنوان نمایشگر دوم

استفاده از چندین نمایشگر یک روش عالی برای آسان‌تر هدایت کردن در مک است. اما اگر نمی‌خواهید یک صفحه نمایش دیگر بخرید، یا به دنبال راهی برای اضافه کردن صفحه نمایش دوم هنگام استفاده از لپتاپ مک خود هستید، اکنون می‌توانید آیپد خود را به یک صفحه نمایش دوم برای مک تبدیل کنید. ویژگی جدیدی به نام Sidecar در مک. او. اس کاتالینا وجود دارد که به شما امکان انجام چنین کاری را می‌دهد.

شش ویژگی جدید کاتالینا

از Sidecar برای اتصال آیپد خود به عنوان صفحه نمایش دوم برای مک خود استفاده کنید.

 

با استفاده از Sidecar آیپد خود را با استفاده از کابل متصل کنید، یا می‌توانید از AirPlay استفاده کنید. با اتصال بی‌سیم، آیپد باید در شعاع 10 متری مک قرار داشته باشد، که این امر روشی عالی برای استفاده از آیپد به عنوان صفحه نمایش دوم ارایه می‌دهد.

Sidecar به شما این امکان را می‌دهد تا دسکتاپ مک را گسترش دهید، یا می‌توانید از انتقال بازتابی استفاده کنید (هر چه در صفحه نمایش مک نمایش داده می‌شود، عیناً در آیپد نیز نمایش داده می‌شود). می‌توانید از قلم اپل (Apple Pencil) همراه با آیپد استفاده کنید، همچنین می‌توانید از حرکات ویرایشی متن آیپد. او. اس (iPadOS) استفاده کنید.

Sidecar به آیپدی نیاز دارد که با قلم اپل سازگار باشد.

بیشتر بخوانید: «روش استفاده از یک آیپد به عنوان صفحه نمایش دوم همراه با مک»

 

مسدود کردن ارسال کنندگان در برنامهٔ Mail

این طور به نظر می‌رسد که نبرد علیه هرزنامه‌ها و سایر ایمیل‌های ناخواسته هرگز پایان نمی‌یابد. اما در نهایت برنامهٔ Mail در مک. او. اس کاتالینا یک ویژگی برای کمک به شما ارایه داده است. اکنون می‌توانید یک فرستنده را مسدود کرده و از این طریق، ایمیل‌های آن فرستنده را مستقیماً به سطل زباله (Trash) هدایت کنید.

شش ویژگی جدید کاتالینا

سرانجام Mail 13 اپل توانایی مسدود کردن فرستنده‌ها را دارد. ایمیل فرستنده‌های مسدود شده مستقیماً به سطل زباله هدایت می‌شود.

 

برای مسدود کردن یک فرستنده، باید یکی از ایمیل‌های ارسال شده از طرف متخلف را باز کنید. بر روی فرستندهٔ ایمیل در قسمت From کلیک راست کنید، یا بر روی نماد ˇ که در سمت راست نام فرستندهٔ ایمیل قرار دارد کلیک کنید. یک منوی بازشو ظاهر می‌شود که یکی از گزینه‌های آن Block Sender (مسدود کردن فرستنده) است.

سایر ویژگی‌های جدید Mail شامل توانایی نادیده گرفتن یک زنجیره ایمیل و لغو اشتراک از یک لیست ایمیل تجاری است.

 

ویژگی‌های مرتب‌سازی جدید در Photos

برای سازماندهی مجموعه عکس‌های خود از برنامهٔ Photos استفاده می‌کنید؟ خوشحال خواهید شد اگر بدانید که اپل از ویژگی‌های جدیدی برخوردار است که مرور تصاویر شما را آسان‌تر می‌کند.

شش ویژگی جدید کاتالینا

از جمله ابزارهای جدید سازماندهی در Photos امکان مرتب کردن تصاویر بر اساس سال، ماه یا روز است.

 

یک برگهٔ Photos جدید در برنامه، توانایی مرتب‌سازی تصاویر شما بر اساس روز، ماه و سال را دارد. Photos همچنین می‌تواند بهترین عکس‌های موجود در مجموعهٔ شما را تعیین کرده و آن تصاویر را برای شما به نمایش بگذارد. همچنین یک گزینهٔ نمایش All Photos نیز وجود دارد که می‌توانید تمامی مجموعه عکس‌های خود را مشاهده کنید، و برنامه آن قدر هوشمند هست که هنگام تغییر وضعیت نمایش، مکان فعلی شما در حین مرور مجموعه عکس‌ها را حذف کند.

 

راه‌اندازی Screen Time

برنامهٔ Screen Time اولین نسخهٔ خود را در آی. او. اس 12 شروع کرد و اکنون در مک. او. اس کاتالینا است. این ویژگی مدیریت کاربری می‌تواند برای تعیین محدودیت‌ها و ممانعت‌های کاربران استفاده شود. به عنوان مثال، والدین می‌توانند برای آنچه که فرزندانشان می‌توانند در مک انجام دهند، محدودیت در نظر بگیرند. می‌توانید دسترسی به برنامه‌ها و وب سایت‌های خاصی را کنترل کرده و گزارش‌هایی در مورد استفادهٔ کاربران ایجاد کنید. و اگر Family Sharing را راه‌اندازی کنید، می‌توانید از آیفون، ایپد یا مک خود برای پیکربندی Screen Time در تمامی دستگاه‌های خود استفاده کنید.

شش ویژگی جدید کاتالینا

یکی از ویژگی‌های Screen Time این است که می‌توان محدودیت‌هایی برای نوع برنامه‌هایی که کاربر می‌تواند به آنها دسترسی داشته باشد، تعیین کرد.

 

می‌توانید Screen Time را در System Preferences پیکربندی کنید. در به روز رسانی آینده (اپل می‌گوید که اواخر پاییز امسال می‌آید) می‌توانید محدودیت‌هایی را برای کسی که می‌تواند از FaceTime و Messages استفاده کند، اعمال کنید.

 

برنامهٔ Find My را امتحان کنید

برنامهٔ Find My همان برنامه‌ای که می‌توانید مشابه آن را در آی. او. اس 13 نیز پیدا کنید. این برنامه‌ای است که آیفون‌ها، آیپدها، مک‌ها و سایر دستگاه‌های اپل را ردیابی می‌کند، بنا بر این، در صورت گم کردن آنها، می‌توانید آنها را پیدا کنید. اگر گزینهٔ Enable Offline Finding را فعال کنید، می‌توانید دستگاه‌های گمشده‌ای که به اینترنت متصل نیستند را پیدا کنید.

شش ویژگی جدید کاتالینا

برنامهٔ Find My می‌تواند به شما در مکان‌یابی دستگاه‌های اپل کمک کند. در اینجا آخرین موقعیت مکانی که در آنجا من از AirPods استفاده کرده‌ام را نشان می‌دهد.

 

Find My همچنین با عملکرد Find My Friends از برنامهٔ آی. او. اس ترکیب شده است. این قابلیت می‌تواند موقعیت مکانی دوستان و خانوادهٔ شما را که به شما اجازهٔ دنبال کردنشان را داده‌اند، برای شما مشخص کند.

 

جایزه: Voice Control در تنظیمات Accessibility

شش ویژگی فوق در مک. او. اس کاتالینا مواردی هستند که می‌توانید بلافاصله از آنها استفاده کنید. یک ویژگی دیگر نیز وجود دارد که باید آن را هم امتحان کنید، هر چند کار کردن با آن زمان می‌برد. اما زمان خوبی خواهد بود.

تنظیمات Accessibility (دسترسی) گسترش یافته است و استفاده از مک را برای هر کسی که دارای معلولیت باشد بسیار آسان‌تر می‌کند. اما گزینه‌های Accessibility توسط هر کسی قابل استفاده است. تنظیماتی در آنجا وجود دارد که می‌توانند بر اساس تمایلات و اولویت‌های خودتان پیکربندی شوند.

بزرگ‌ترین تغییرات مربوط به Voice Control است. دیکته کردن دقیق‌تر است، و حتی می‌توانید از Voice Control برای ویرایش اسنادی که می‌نویسید استفاده کنید. می‌توانید از صدای خود برای حرکت در مک خود نیز استفاده کنید.

شش ویژگی جدید کاتالینا

Voice Control یک لیست بزرگ از دستورات صوتی دارد که می‌توانید از آنها استفاده کنید. در مک. او. اس کاتالینا از طریق System Preferences > Accessibility می‌توانید به Voice Control دسترسی پیدا کنید.

 

یادگیری چگونگی استفادهٔ صحیح از Voice Control کمی طول می‌کشد، اما کار با آن بسیار لذتبخش است. و اگر بتوانید چند دستور صوتی را جایگزین برخی از حرکت‌های ماوس و کلیک کردن و ورودی صفحه کلید کنید، می‌توانید به یک کاربر کارآمد در مک خود تبدیل شوید.


همچنین بخوانید:

- آموزش جامع نصب مک. او. اس کاتالینا بر روی مک

- هر آنچه باید در مورد مک. او. اس کاتالینا بدانید

 

 

 

مطالب مشابه

هنوز نظری برای این مطلب ثبت نشده است، برای ارسال نظر لطفا وارد شوید..

تیم کوک مدیر عامل اپل
برنده شدن هرگز به معنای بهترین بودن نیست.

برنامه‌ها

بازی‌ها

آموزش‌ها

اخبار
F+⌘