روش حذف آی.او.اس 13 بتا

26
آذر 1398
زمان تقریبی مطالعه این مطلب حدود 10 دقیقه
0 نظر 2167 بازدید

 روش حذف آی.او.اس 13 بتا

با وجود گلد مستر آی. او. اس 13 ممکن است وقت آن باشد که برنامهٔ بتا را حذف و کرده و دریافت نسخه‌های بتا را متوقف کنید، یا ممکن است بخواهید از آی. او. اس 13 بتا به آی. او. اس 12 برگردید. در این مقاله روش حذف آی. او. اس بتا و برگشت به آی. او. اس 12 یا بازگشت از آی. او. اس 13.1 بتا به آی. او. اس 13 جی. ام آورده شده است.

-----

سافت‌مک: نسخه‌های بتا قبل از انتشار آی. او. اس 13 برای چند ماه در دسترس هستند. اما اگر از نصب نسخهٔ بتای آی. او. اس 13 پشیمان هستید - به عنوان مثال اگر برنامه‌ها یا دستگاه را از کار انداخته باشد - و بخواهید به آی. او. اس 12 برگردید، چه می‌کنید؟ یا اگر به آی. او. اس 13.1 بتا آپدیت کرده باشید و بخواهید به آی. او. اس 13 جی. ام برگردید، یا به نسخهٔ نهایی که در تاریخ 19 سپتامبر به بازار عرضه خواهد شد، چه می‌کنید؟

در این مقاله، ما به روش‌های مختلفی برای حذف آی. او. اس بتا و بازیابی نسخهٔ قبلی آی. او. اس یا نسخهٔ جی. ام از آی. او. اس می‌پردازیم.

 

آماده‌سازی قبل از بازگشت به نسخهٔ قبلی آی.او.اس بتا

اگر در حال خواندن این مقاله هستید، ممکن است خیلی دیر باشد، اما در هر صورت، ابتدا چند کلمه در مورد بهترین روش آماده‌سازی برای نصب آی. او. اس صحبت خواهیم کرد، مراحلی که پس از آن برگرداندن به نسخهٔ قبلی را آسان‌تر خواهد کرد.

قبل از به روز رسانی، باید از کلیهٔ داده‌ها و تنظیمات خود یک نسخهٔ پشتیبان تهیه کنید. برای بتا، اپل توصیه می‌کند که در آی‌تیونز (به جای استفاده از آی‌کلود) نسخهٔ پشتیبان تهیه کرده و سپس نسخهٔ پشتیبان را بایگانی کنید.

اپل هشدار می‌دهد که اگر پس از نصب آی. او. اس بتا نسخهٔ پشتیبان تهیه کنید، نمی‌توانید داده‌های خود را در نسخهٔ قبلی آی. او. اس بازیابی کنید: «اگر از دستگاهی که دارای نسخهٔ آی. او. اس بتا است در آی‌کلود یا آی‌تیونز نسخهٔ پشتیبان تهیه کنید، آن نسخهٔ پشتیبان با نسخه‌های قبلی آی. او. اس کار نخواهد کرد. »

در اینجا روش بایگانی کردن نسخهٔ پشتیبان از آی‌تیونز و آماده‌سازی برای آی. او. اس 13 آورده شده است:

1. آیپد یا آیفون خود را وصل کرده و آی‌تیونز را در مک خود اجرا کنید.

2. ابتدا بر روی Summary و سپس بر روی Back Up Now کلیک کنید.

3. صبر کنید تا تهیهٔ نسخهٔ پشتیبان به اتمام برسد.

4. حالا iTunes > Preferences > Devices را انتخاب کرده و به دنبال نسخهٔ پشتیبان تهیه شده از دستگاه خود باشید.

5. ابتدا کلید Ctrl را نگه داشته و سپس بر روی نسخهٔ پشتیبان کلیک کنید. در انتها، گزینهٔ Archive را انتخاب کنید.

استفاده از روش فوق یک نسخهٔ پشتیبان مطمئن ایجاد خواهد کرد که می‌توانیم پس از امتحان کردن آی. او. اس 13 به آن برگردیم. در مرحلهٔ بعد خواهیم دید که چگونه از آی. او. اس 13 به نسخهٔ قبلی آی. او. اس (و بازیابی از نسخهٔ پشتیبانی که تهیه کرده‌ایم) بازگردیم.

 

بازگشت به نسخه‌های قبلی آی.او.اس بتا چه خطراتی دارد؟

همان طور که استفاده از نرم‌افزار بتا می‌تواند مخاطره داشته باشد، بازگشت از نسخهٔ آی. او. اس 13 به نسخهٔ آی. او. اس 12 هم می‌تواند مخاطره‌آمیز باشد. به همین دلیل توصیه می‌کنیم که قبل از نصب بتا، از تمام داده‌های خود نسخهٔ پشتیبان تهیه کنید.

در اکثر مواقع، بازگشت به نسخهٔ قبلی باید بی‌ضرر باشد. و اگر نسخهٔ پشتیبان خود را آماده کرده باشید، در برابر هرگونه از بین رفتن داده‌ها در امان خواهید بود. حتی اگر آیفون یا آیپد شما بشکند یا خراب شود، که باز هم با داشتن نسخهٔ پشتیبان، هیچ داده‌ای را از دست نخواهید داد.

در اینجا چندین راه برای بازیابی آیفونی که روشن نمی‌شود وجود دارد، اما چند سال پیش وقتی چنین اتفاقی برای ما افتاد، این کار غیرممکن بود و در واقع مجبور بودیم آیفون خود را تعویض کنیم. ما امیدواریم این اتفاق برای هر کسی که سعی دارد به نسخهٔ قبلی آی. او. اس 13 برگردد نیفتد، اما می‌دانیم که این کار دارای ریسک است و ممکن است شما هم به آن گرفتار شوید.

 

بازگشت از آی.او.اس 13 بتا به آی.او.اس 12

اگر هنوز هم می‌خواهید ادامه دهید، بدانید که بازگشت از آی. او. اس 13 ساده‌تر از بازگشت از نسخهٔ عمومی نهایی خواهد بود. آی. او. اس 12.4. 1 در حال حاضر جدیدترین سیستم عامل رسمی پشتیبانی شده است (آی. او. اس 13 در 19 سپتامبر به صورت رسمی عرضه خواهد شد) و بنا بر این نرم‌افزاری برای آیفون و آیپد شما خواهد بود که اگر گزینهٔ Restore and Update آی‌تیونز را برای بازیابی و به روز رسانی انتخاب کنید، بازگردانی خواهد شد.

روش حذف آی.او.اس 13 بتا

تنها مسئله این است که شما باید از نسخهٔ پشتیبان تهیه شده قبل از آی. او. اس 13 بازیابی کنید. بنا بر این هرگونه داده یا تنظیمات انتخابی که از آن زمان ایجاد کرده‌اید از بین خواهد رفت. و اگر از آی. او. اس خود نسخهٔ پشتیبان بایگانی شده تهیه نکرده باشید (همان طور که اپل پیشنهاد می‌کند قبل از به روز رسانی انجام دهید)، شما به هیچ وجه قادر به بازیابی اطلاعات خود نخواهید بود.

در این حالت تمام داده‌های شما از بین خواهد رفت و شما باید به تنظیمات پیش‌فرض کارخانه «آیفون جدید» یا «آیپد جدید» برگردید. این مسئله را در نظر داشته باشید.

در هر صورت حذف آی. او. اس 13 بتا ساده است:

1. با نگه داشتن دکمه‌های Power و Home وارد حالت Recovery شوید و آیفون یا آیپد شما خاموش شود، سپس دکمهٔ Home را نگه دارید. این کار ممکن است مدتی طول بکشد، بنا بر این بعد از گذشت چند ثانیه تسلیم نشوید.

2. هنگامی که به شما می‌گوید Connect to iTunes (وصل کردن به آی‌تیونز)، دقیقاً همین کار را انجام دهید. دستگاه خود را به مک یا PC خود وصل کرده و آی‌تیونز را باز کنید.

3. آی‌تیونز به شما خواهد گفت که در Recovery Mode یک آیفون یا آیپد شناسایی شده است که نیاز به بازیابی دارد. بر روی OK کلیک کنید تا با این مورد موافقت کنید، سپس بر اساس نوع دستگاه خود، بر روی Restore iPhone یا Restore iPad کلیک کنید.

4. در آخر، گزینهٔ Restore and Update (بازیابی و به روز رسانی) را انتخاب کنید. آی‌تیونز آخرین نسخهٔ آی. او. اس 12 را دانلود کرده و آن را در دستگاه اپل شما نصب می‌کند.

هنگامی که آی‌تیونز نسخهٔ جدیدی از مک. او. اس 12 را مجدداً نصب کرد، شما باید یکی از نسخه‌های پشتیبان قدیمی را بازیابی کنید (به خاطر داشته باشید که نسخهٔ پشتیبان آی. او. اس 13 شما کار نخواهد کرد) یا آن را به عنوان یک آیفون کاملاً جدید تنظیم کنید. به سادگی گزینهٔ مورد نظر خود را انتخاب کرده و پیام‌های روی صفحه را دنبال کنید. شما دوباره به آی. او. اس 12 بازگشتید.

 

روش متوقف کردن به روز رسانی‌های آی.او.اس 13 بتا

حتی با عرضهٔ آی. او. اس 13 این به این معنی نیست که به روز رسانی‌های بتا متوقف خواهند شد. اپل حتی پس از ارایهٔ نسخهٔ نهایی عمومی، به روز رسانی‌های بتا را برای آزمایش کنندگان ارسال می‌کند. اگر دیگر مایل به اجرای نسخه‌های بتا نیستید، اگر فقط به این دلیل از نسخهٔ بتا استفاده می‌کنید تا قبل از دوستان خود سیستم عامل جدید را تجربه کنید، اکنون که آی. او. اس 13 عرضه شده است، دیگر تمایلی ندارید باگ‌ها را تحمل کنید. خوشبختانه شما می‌توانید با خارج کردن دستگاه خود از لیست برنامهٔ بتا، به سادگی به روز رسانی‌های بتا را متوقف کنید. روش انجام این کار در ادامه آمده است:

1. در آیفون خود به مسیر Settings > General > Profiles بروید.

2. بر روی Remove Profile (حذف پروفایل) ضربه بزنید.

3. در صورت لزوم، رمز عبور دستگاه خود را وارد کنید.

4. بر روی Remove ضربه بزنید.

5. پس از حذف پروفایل، دیگر به روز رسانی‌های بتا را دریافت نخواهید کرد.

 

بازگشت از آی.او.اس 13.1 به آی.او.اس 13 جی.ام

اپل پس از رویداد سپتامبر 2019، آی. او. اس 13 جی. ام (گلدن مستر) (GM = Golden Master) را برای توسعه دهندگان رجیستر کرد. برای اطلاع اشخاصی که نمی‌دانند، جی. ام (GM) معمولاً نسخه‌ای از آی. او. اس است که اپل برای ترغیب کردن عموم برای زمان عرضه، چند روزی آن را در اختیار توسعه دهندگان قرار می‌دهد تا توسعه دهندگان مطمئن شوند که برنامه‌هایشان با آخرین نرم‌افزار اپل مطابقت دارد و بر روی آن اجرا می‌شود.

اندکی پس از آن، اپل آی. او. اس 13.1 بتا را منتشر کرد. اگر چه عالی است که اپل بعد از انتشار جی. ام در حال کار بر روی ویژگی‌های اضافی برای آی. او. اس 13 است، اما برخی از آزمایش کنندگان بتا از این که از نسخهٔ نهایی به نسخهٔ بتا آمده‌اند ناامید شده‌اند.

اگر می‌خواهید به آی. او. اس 13 جی. ام در آیفون خود برگردید، که نسخهٔ بتا 8 است، ابتدا آن را از طریق Developer Portal اپل دانلود کرده و مطمئن شوید که Xcode 11 یا مک. او. اس کاتالینا را در مک خود اجرا کرده‌اید. پس از انجام این کار، مراحل زیر را دنبال کنید:

1. آی‌تیونز را باز کنید.

2. آیفون خود را به وسیلهٔ یک کابل لایتنینگ به مک خود متصل کنید.

3. برای دسترسی به آیفون خود در مک، آیکون آیفون در بالا سمت چپ را انتخاب کنید.

4. از آیفون خود نسخهٔ پشتیبان تهیه کنید.

5. کلید Command را نگه داشته و بر روی آیکون Restore کلیک کنید.

6. فایل IPSW که از Dev Portal اپل دانلود کرده‌اید را جستجو و پیدا کرده و بر روی Open کلیک کنید.

7. منتظر بمانید تا آی‌تیونز، آی. او. اس 13 جی. ام را نصب کند.

8. دستورالعمل‌های روی صفحه را دنبال کنید تا جدیدترین نسخهٔ پشتیبان خود را نصب کنید.

و حالا شما آی. او. اس 13 جی. ام را دارید. حالا باید دوباره آی. او. اس 13 جی. ام را اجرا کنید.

اما اگر فقط به یک PC دسترسی داشته باشید چه می‌کنید؟ جالب است که این روند در ویندوز 10 آسانتر است و نیازی به بازیابی کامل ندارد، اما به یک نرم‌افزار شخص ثالث رایگان احتیاج دارد. برای به روز رسانی به آی. او. اس 13 جی. ام از آی. او. اس 13 بتا 8 در ویندوز 10، مراحل زیر را دنبال کنید:

1. آی‌تیونز را باز کنید.

2. آیفون خود را به وسیلهٔ یک کابل لایتنینگ به PC خود متصل کنید.

3. برای دسترسی به آیفون خود، آیکون آیفون در بالا سمت چپ را انتخاب کنید.

4. از آیفون خود نسخهٔ پشتیبان تهیه کنید. احتمالاً نیازی به استفاده از آن نخواهید داشت، اما مطمئن بودن بهتر از متأسف بودن است.

5. آی‌تیونز را ببندید.

6. برنامهٔ 3uTools را دانلود، نصب و باز کنید.

7. برگهٔ Flash & JB را انتخاب کنید.

روش حذف آی.او.اس 13 بتا

8. گزینهٔ iOS13 GM را انتخاب کرده و سپس یا بر روی Import کلیک کرده و IPSW که از Dev Portal اپل دانلود کرده‌اید را وارد کنید، یا برای دانلود آن از طریق برنامهٔ 3uTools بر روی Download کلیک کنید.

9. مطمئن شوید که گزینهٔ Retain User's Data (حفظ داده‌های کاربر) در پایین پنجره را انتخاب کرده‌اید.

10. بر روی Flash کلیک کرده و سپس در پنجرهٔ باز شده مجدداً بر روی Flash کلیک کنید.

روش حذف آی.او.اس 13 بتا

11. سپس برنامهٔ 3uTools، آی. او. اس 13 جی. ام را بر روی آیفون شما فلش خواهد کرد. این روند می‌تواند مدتی طول بکشد، و پس از اتمام، آیفون شما باید قبل از استفاده از آن، پایگاه داده خود را مجدداً بازسازی کند. روندی که در تجربهٔ ما حدود 20 دقیقه طول کشید.

پس از این که پایگاه داده با موفقیت بازسازی شد، اکنون باید به آی. او. اس جی. ام دسترسی داشته باشید.

 

 

 

مطالب مشابه

هنوز نظری برای این مطلب ثبت نشده است، برای ارسال نظر لطفا وارد شوید..

تیم کوک
هر زمان که خود را در کنار اکثریت دیدید، زمان مکث و تأمل فرا رسیده است.

برنامه‌ها

بازی‌ها

آموزش‌ها

اخبار
F+⌘