روش جلوگیری از هک شدن وبکم مک

15
دی 1398
زمان تقریبی مطالعه این مطلب حدود 4 دقیقه
0 نظر 3032 بازدید

روش جلوگیری از هک شدن وبکم مک 

هیچ کس نمی‌خواهد که از او جاسوسی شود. در این مقاله چگونگی جلوگیری از دسترسی برنامه‌ها به وبکم مک یا مک‌بوک شما آورده شده است.

-----

سافت‌مک: تهدید دسترسی ناخواسته به وبکم شما، نگرانی کافی برای اتخاذ تدابیر احتیاطی را باعث می‌شود. در سال 2013 تحقیقات دانشگاه جان هاپکینز که توسط واشینگتن پست گزارش شده نشان داد که چگونه می‌توان وبکم‌های مک‌بوک و آی‌مک را بدون فعال کردن چراغ نشانگر LED آنها هک کرد.

اقدامات امنیتی اپل هر اجرای برنامه از CPU کامپیوتر شما را مجبور می‌کند که در صورت نیاز به دسترسی به دوربین، چراغ LED وبکم را به صورت خودکار روشن کند. با این حال، این تحقیق نشان داد که تراشهٔ موجود در دوربین مک‌بوک با نام میکروکنترل قابل برنامه‌ریزی مجدد است تا از روشن شدن چراغ LED جلوگیری شود. به این ترتیب هکرها و آژانس‌های اطلاعاتی می‌توانند به صورت مخفیانه هر کاری که شما انجام می‌دهید را ببینند.

این مطالعه در سال 2013 منتشر شد و به بررسی مدل‌های مک‌بوک و آی‌مک در پیش‌بینی سال 2008 پرداخت، بنا بر این ممکن است که شما فکر کنید مک شما از اینگونه مزاحمت‌ها در امان است، اما به تازگی و در ژوئن 2019 تهدید هک شدن وبکم‌های مک در صدر خبرها قرار گرفته است.

این آخرین تهدید پس از مشکل امنیتی با شرکت Zoom و برنامه‌های ویدیو کنفرانس مشترک با آن برجسته‌تر شد.

نقص امنیتی Zoom به این صورت بود که کاربران می‌توانستند بدون اجازهٔ شما به تماس‌های ویدیویی اضافه شوند. همچنین فعال کردن بدون اجازهٔ وبکم مک شما را نیز شامل می‌شد.

آسیب‌پذیری فوق مربوط به سرور وب محلی برای سرویس کنفرانس ویدیویی می‌شد. Zoom این نقص را برطرف کرد، اما پس از گذشت مهلت 90 روزه برای واکنش به این آسیب‌پذیری، در فوریه 2019 به همان وضعیت بازگشت.

به گفتهٔ Zoom این آسیب‌پذیری به صورت نظری بوده است و نه عملی، به عبارت دیگر هیچ وبکمی هک نشده بود، اما موضوع نگران کننده این است که وقتی برای اولین بار این آسیب‌پذیری مطرح شد، این شرکت واکنشی نشان نداد، در عوض منتظر ماند تا توسط شخص کشف کنندهٔ آن برای عموم افشا شود.

با این اوصاف، شما برای اطمینان از هک نشدن وبکم خود، چه کاری می‌توانید انجام دهید؟

یکی از گزینه‌های جلوگیری از دسترسی اشخاص فضول به دوربین شما، نصب نرم‌افزار امنیتی است، که در صورت دسترسی به وبکم شما توسط منابع غیر مجاز، به شما اطلاع می‌دهد.

نرم‌افزار Bitdefender Total Security 2019 که با 49.99 دلار آمریکا در دسترس است، می‌تواند تا پنج دستگاه (از جمله موبایل) را محافظت کند.

نرم‌افزار Kaspersky یکی دیگر از نرم‌افزارهای امنیتی است که از وبکم نیز محافظت می‌کند. قیمت آن برای نسخهٔ شخصی که شامل 3 یا 5 دستگاه است، از 89.99 دلار شروع می‌شود، هر چند می‌توانید نسخهٔ Family (خانواده) را انتخاب کنید که با قیمتی بیشتر، بیست دستگاه را پوشش می‌دهد. کسپرسکی در ردهٔ پنجم ما در جمع بهترین نرم‌افزارهای امنیتی قرار دارد.

 

OverSight - مسدود کنندهٔ وبکم و میکروفون رایگان

Oversight نرم‌افزار دیگری است که شما می‌توانید برای مسدود کردن دسترسی به وبکم مک‌بوک خود نصب کنید. این نرم‌افزار به صورت رایگان در دسترس است. مشابه Parallels Toolbox نرم‌افزار Oversight نیز هنگام دستیابی به دوربین یا میکروفون مک شما، هشدارهایی را اعلام می‌کند. مجدداً یادآوری می‌کنم که دانلود و نصب آن رایگان است.

وب سایت OverSight مرحله به مرحله مراحل نصب را طی می‌کند. و پس از نصب، هر بار که وارد سیستم مک‌بوک خود شوید اجرا می‌شود. با کلیک بر روی آیکون چتر در نوار منوی مک خود، می‌توانید به تنظیمات نرم‌افزار دسترسی پیدا کنید.

روش جلوگیری از هک شدن وبکم مک

هر بار که به دوربین یا میکروفون خود دسترسی پیدا می‌کنید، باید اعلان‌های زیر را مشاهده کنید (برای نمونه تصاویر زیر از وب سایت OverSight و در هنگام استفاده از برنامه‌های معروف ویدیویی / صوتی Facetime و Shazam هستند).

روش جلوگیری از هک شدن وبکم مک

روش جلوگیری از هک شدن وبکم مک

می‌توانید برنامه‌های قابل اعتماد خود را به لیست سفید اضافه کنید، و برای این کار می‌توانید از طریق تنظیمات (preferences) نرم‌افزار OverSight در نوار منو، به صورت کامل به آنها دسترسی پیدا کنید.

 

پوشش وبکم

اگر چه استفاده از کمی نوار چسب بر روی وبکم شما مقرون به صرفه‌ترین روش برای جلوگیری از دسترسی دیگران به دوربین شما است، اگر بخواهید از ماندگاری اثر نوار چسب بر روی لنز جلوگیری کنید، می‌توانید سراغ یک کاور وبکم بروید. انواع مختلفی از این کاورهای وبکم در بازار موجود است که می‌توانید آنها را در بسته‌های سه تایی یا بیشتر خریداری کنید.

روش جلوگیری از هک شدن وبکم مک

به عنوان مثال، کاورهای بسیار نازک Geargo (تصویر فوق) در سه اندازه ارایه شده است و دقیقاً در قسمت وبکم مک‌بوک قرار می‌گیرد (هر چند می‌توانید آن را بر روی دستگاه‌های دیگر نیز بچسبانید). وقتی می‌خواهید دسترسی را مسدود کنید، به سادگی جلوی دوربین را بپوشانید. در حالی که درپوش با قسمت چسب‌دار بر روی لپتاپ نصب می‌شود، قسمت چسب‌دار با لنز وبکم در تماس نمی‌باشد.

کاور وبکم Geargo را می‌توانید با قیمت 7.49 دلار از آمازون خریداری کنید.

 

 

 

مطالب مشابه

هنوز نظری برای این مطلب ثبت نشده است، برای ارسال نظر لطفا وارد شوید..

استیو جابز (استیون پال جابز) بنیانگذار اپل
زمان شما محدود است، آن را با زندگی کردن به روش دیگران هدر ندهید. در دام تعصب نیفتید که معمولا حاصل زندگی کردن بر اساس تفکر دیگران است. اجازه ندهید سروصدای افکار و اعتقادات دیگران ندای درون شما را خاموش کند. و مهم از همه، جرئت این را داشته باشید که به دنبال قلب و ادارکتان بروید. این ها یک جورهایی می دانند که چه چیزی می خواهید بشوید.

برنامه‌ها

بازی‌ها

آموزش‌ها

اخبار
F+⌘