روش بازیابی فایل‌های مک از تایم ماشین / Time Machine

15
تیر 1399
زمان تقریبی مطالعه این مطلب حدود 10 دقیقه
0 نظر 2269 بازدید

روش بازیابی فایل‌های مک از تایم ماشین / Time Machine 

نرم‌افزار تایم ماشین اپل، بازیابی نسخه‌های قدیمی فایل‌ها، بازیابی مک به نسخهٔ قبلی، یا راه‌اندازی یک مک جدید را بسیار آسان می‌کند. در اینجا روش انجام این کار آورده شده است.

-----

سافت‌مک: این که آیا شما فقط می‌خواهید نسخهٔ قدیمی یک سند را پیدا کنید، یا سندی را که به صورت تصادفی حذف کرده‌اید را برگردانید، یا بخواهید همهٔ تنظیمات، فایل‌ها و پوشه‌های خود را در یک مک جدید کپی کنید، یا در صورت نیاز بخواهید مک خود را از یک نسخهٔ پشتیبان قدیمی بازیابی کنید، نرم‌افزار تایم ماشین (Time Machine) اپل این کار را بسیار آسان می‌کند.

اگر یک نسخهٔ پشتیبان قابل استفاده تهیه شده توسط تایم ماشین دارید، در اینجا روش بازیابی از تایم ماشین، روش بازیابی فایل‌ها از نسخهٔ پشتیبان شما و روش استفاده از تایم ماشین برای مهاجرت به یک مک جدید و موارد دیگر ذکر شده است.

اگر پیش از این تایم ماشین را تنظیم نکرده‌اید تا از مک شما نسخهٔ پشتیبان تهیه کند، مقالهٔ دیگر ما با عنوان «آموزش استفاده از تایم ماشین برای تهیه نسخه پشتیبان از مک» را مطالعه کنید. همچنین می‌توانید «روش تهیه نسخه پشتیبان از مک» را نیز مطالعه کنید.

 

روش بازیابی با استفاده از تایم ماشین

تایم ماشین فقط برای مواقعی که نیاز به پیدا کردن یک نسخهٔ قدیمی از یک سند که دو روز یا دو ماه پیش بر روی آن کار می‌کرده‌اید نیست. بلکه همچنین یک راه بسیار آسان برای انتقال از یک مک به مک دیگر نیز هست، به خصوص اگر مکینتاشی که می‌خواهید از آن منتقل شوید دیگر کار نمی‌کند. ضمن این که می‌توانید از تایم ماشین برای بازگشت به نسخه‌های قبلی مک. او. اس نیز استفاده کنید.

ما در ادامه نگاهی به سناریوهای مختلف خواهیم انداخت، از جمله:

  • چگونه می‌توان همهٔ موارد را از نسخهٔ پشتیبان تهیه شده توسط تایم ماشین را با استفاده از Migration Assistant (دستیار مهاجرت) از مک قدیمی در یک مک جدید بازیابی کرد.
  • چگونه می‌توان با استفاده از macOS Recovery به نسخهٔ قبلی مک خود برگشت، به این دلیل که ممکن است در نسخهٔ فعلی مک. او. اس با مشکلی روبرو شده باشید و بخواهید به نسخهٔ قبلی مک. او. اس برگردید، یا این مشکل را دارید که به بدافزارها آلوده شده‌اید، یا به دلیل مشکلی که در مک وجود دارد لازم است آن را ریست کنید.
  • روش راه‌اندازی یک مک با استفاده از یک نسخهٔ پشتیبان تایم ماشین.
  • روش بازگشت به نسخهٔ قدیمی یک سند با استفاده از تایم ماشین.
  • در صورت نداشتن تایم ماشین، چگونه می‌توان به نسخهٔ قدیمی یک سند دسترسی پیدا کرد.


روش بازیابی در یک مک جدید با استفاده از تایم ماشین

برای انتقال کلیهٔ فایل‌ها، تنظیمات و تنظیمات برگزیدهٔ خود از یک مک قدیمی به یک مک جدید، می‌توانید از یک نسخهٔ پشتیبان تایم ماشین استفاده کنید.

مک جدید شما با ابزاری به نام Migration Assistant (دستیار مهاجرت) همراه شده است که برای تسهیل این فرآیند می‌توانید از آن استفاده کنید. در اینجا روش استفاده از تایم ماشین برای مهاجرت به یک مک جدید آورده شده است.

ناگفته نماند که قبل از شروع باید از داشتن یک نسخهٔ پشتیبان از دستگاه قدیمی خود اطمینان حاصل کنید.

1. اگر نسخهٔ پشتیبان تهیه نکرده‌اید، هارد خود را به مک قدیمی خود وصل کنید، System Preferences را باز کرده و بر روی Time Machine کلیک کنید. سپس گزینهٔ Back Up Now (هم‌اکنون پشتیبان‌گیری شود) را انتخاب کنید. صبر کنید تا مک قدیمی شما تهیهٔ نسخهٔ پشتیبان نهایی خود را انجام دهد. (ما مقالهٔ دیگری با عنوان «آموزش استفاده از تایم ماشین برای تهیه نسخه پشتیبان از مک» که می‌توانید مطالعه کنید).

2. اکنون نسخهٔ پشتیبان تهیه شده توسط تایم ماشین را در اختیار دارید و می‌توانید مک جدید خود را راه‌اندازی کنید. درایو حاوی نسخهٔ پشتیبان تایم ماشین را به مک جدید خود وصل کرده و آن را راه‌اندازی کنید.

3. اگر قبلاً مک جدید خود را راه‌اندازی نکرده‌اید، می‌توانید از طریق ویزارد راه‌اندازی نسخهٔ پشتیبان تهیه شده توسط تایم ماشین خود را به مک جدید انتقال دهید.

4. اگر مک جدید خود را قبلاً راه‌اندازی کرده باشید، هنوز هم می‌توانید از نسخهٔ پشتیبان تهیه شده توسط تایم ماشین کپی کنید. در مک جدید خود Migration Assistant را باز کنید (کلیدهای ترکیبی space + cmd را فشار داده و شروع به تایپ کردن Migration Assistant کنید).

5. در برنامهٔ Migration Assistant بر روی Continue (ادامه) کلیک کرده و رضایت خود از خروج از برنامه‌ها را تأیید کنید.

روش بازیابی فایل‌های مک از تایم ماشین / Time Machine

6. سپس یکی از گزینه‌های From A Mac (از یک مک)، Time Machine Backup (از نسخهٔ پشتیبان تایم ماشین) یا Startup Disk (از دیسک راه‌انداز) را انتخاب کرده و بر روی Continue (ادامه) کلیک کنید.

7. منبع خود را از Time Machine انتخاب کنید (مطمئن شوید که آن را به مک جدید خود وصل کرده‌اید). بر روی Continue (ادامه) کلیک کنید.

8. نسخهٔ پشتیبان مورد نظر خود را انتخاب کنید (این احتمالاً جدیدترین نسخهٔ پشتیبان شما خواهد بود، مگر این که بخواهید از یک نسخهٔ پشتیبان قدیمی‌تر استفاده کنید).

9. اکنون صبر کنید تا اطلاعات به مک جدید شما منتقل شود.


روش بازیابی مک از یک نسخهٔ پشتیبان

دلایل زیادی وجود دارد که ممکن است بخواهید مک خود را به تاریخ دیگری بازگردانی یا بازیابی (Restore) کنید. اگر مک شما رفتار غیر معمولی دارد، این کار اغلب بهترین راه حل برای بازگرداندن مک به زمانی که همه چیز بدون مشکل بوده است می‌باشد. در اینجا روش بازیابی مک از یک نسخهٔ پشتیبان تایم ماشین با استفاده از حالت Recovery Mode آورده شده است.

1. مک خود را راه‌اندازی کرده و بلافاصله کلیدهای Command + R را پایین نگه دارید.

2. نگه داشتن هر دو کلید را تا زمانی که آرم اپل یا یک کرهٔ چرخان را مشاهده کنید، ادامه دهید.

3. زمانی که پنجرهٔ Utilities را مشاهده کردید، گزینهٔ Restore from Time Machine Backup (بازیابی از نسخهٔ پشتیبان تایم ماشین) را انتخاب کرده و بر روی Continue (ادامه) کلیک کنید.

4. مجدداً بر روی Continue (ادامه) کلیک کنید.

5. یک نسخهٔ پشتیبان تایم ماشین که متعلق به قبل از بروز مشکلات است را انتخاب کرده و بر روی Continue (ادامه) کلیک کنید.

توجه داشته باشید که با انجام این کار، مک قدیمی خود را بر روی فایل‌های فعلی خود بازگردانی خواهید کرد. بنا بر این اگر بعد از تاریخ تهیهٔ نسخهٔ پشتیبان چیزی را ایجاد کرده‌اید، بهتر است یک نسخه از آن را در یک درایو خارجی ذخیره کنید.

ما اطلاعات بیشتری در مورد «روش استفاده از حالت بازیابی مک» داریم که می‌توانید مطالعه کنید.

 

روش راه‌اندازی مک با استفاده از تایم ماشین

اگر نخواهید همه چیز را از نسخهٔ پشتیبان تایم ماشین بر روی مک خود بازیابی کنید چه می‌کنید؟ اگر مشکلی در سیستم شما وجود داشته باشد اما شما هنوز هم نخواهید آن را بازیابی کنید، یا اگر نسخهٔ جدید سیستم عامل مک را در مک خود اجرا می‌کنید و می‌خواهید همه چیز را جدا نگه دارید، خوشبختانه می‌توانید از یک نسخهٔ پشتیبان تایم ماشین راه‌اندازی کنید.

1. همزمان با راه‌اندازی مک خود، کلید Option/Alt را پایین نگه دارید.

2. هنگامی که صفحهٔ Startup Manager را مشاهده کردید، EFI Boot را به عنوان دیسک راه‌انداز خود انتخاب کنید.


روش ارث بردن (یا نبردن) نسخهٔ پشتیبان تایم ماشین از یک مک قدیمی

شما می‌توانید سابقهٔ تهیهٔ نسخهٔ پشتیبان را از یک مک به مک دیگر انتقال دهید، اما بعد از این که مک جدید سابقهٔ پشتیبان‌گیری را به ارث می‌برد، دیگر نمی‌توانید از سابقهٔ پشتیبان‌گیری مک اصلی استفاده کنید.

اگر مک قدیمی را جایگزین کرده‌اید و می‌خواهید که مک جدید از فایل‌های پشتیبان قدیمی استفاده کنید، این مناسب است. بنا بر این گزینهٔ Inherit Backup (ارث‌بری نسخهٔ پشتیبان) را انتخاب کنید.

با این حال، اگر بخواهید به استفاده از مک قدیمی خود ادامه دهید، هنگامی که درایو خود را به مک جدید وصل می‌کنید، Create New Backup (ایجاد نسخهٔ پشتیبان جدید) را انتخاب کنید. با این کار می‌توانید سابقهٔ پشتیبان‌گیری گذشته را حفظ کرده و در عین حال شروع به تهیهٔ نسخهٔ پشتیبان جدید از مک جدید کنید.


روش بازیابی یک فایل از یک نسخهٔ پشتیبان تایم ماشین

اگر لازم است که فقط نسخهٔ قبلی یک فایل که بر روی آن می‌کردید را بازیابی کنید، شاید به این دلیل که به صورت تصادفی آن را حذف کرده‌اید، یا این که پس از ویرایش آن متوجه شده‌اید که اشتباه بزرگی را مرتکب شده‌اید، خوشبختانه با دنبال کردن مراحل زیر می‌توانید نسخهٔ قدیمی آن فایل را پس بگیرید. حتی ممکن است که به یک نسخهٔ پشتیبان تایم ماشین خارجی احتیاج نداشته باشید، زیرا بسته به نوع برنامه‌ای که استفاده می‌کنید، مک شما به صورت خودکار از اسناد محلی نسخهٔ پشتیبان تهیه می‌کند (در مرحلهٔ بعدی به این سناریو خواهیم پرداخت).

روش بازیابی فایل‌های مک از تایم ماشین / Time Machine

در صورت داشتن یک نسخهٔ پشتیبان تایم ماشین، این مراحل را دنبال کنید:

1. تایم ماشین را با کلیک کردن بر روی آیکون موجود در نوار منو و انتخاب گزینهٔ Enter Time Machine، یا با استفاده از Spotlight و فشردن کلیدهای cmd + spacebar و تایپ کردن Time Machine آن را باز کنید، یا در صورت داشتن یک آیکون Time Machine در Dock و کلیک کردن بر روی آن، باز کنید.

2. می‌توانید فایل‌های خاصی که می‌خواهید برای بازیابی استفاده کنید را با استفاده از فلش‌های بالا و پایین پیدا کنید.

3. زمانی که فایل را پیدا کردید، می‌توانید Space Bar را فشار دهید تا پیش‌نمایشی از فایل را مشاهده کنید و ببینید که آیا این همان فایلی هست که می‌خواهید یا نه.

4. بر روی آیکون Cloud کلیک کنید تا یک نمایش لحظه‌ای (Snapshot) از آن برای مشاهده کردن دانلود شود. وقتی این کار را انجام می‌دهید، حتی زمانی که درایو اکسترنال شما از مک جدا شده باشد هم نمایش لحظه‌ای برای مشاهده در دسترس خواهد بود.

5. برای بازیابی فایل انتخاب شده، گزینهٔ Restore (بازیابی) را کلیک کنید، یا اگر نمی‌خواهید نسخهٔ جدید را با نسخهٔ قدیمی سند جایگزین کنید، متن خاص مورد نظر خود را برش داده (Cut) و جایگذاری (Paste) کنید.


روش دسترسی به نسخه‌های قدیمی فایل‌ها بدون تایم ماشین

اگر درایو اکسترنال خود را در دسترس ندارید، ممکن است بتوانید از نسخهٔ پشتیبان اخیراً تهیه شده در مک خود بازیابی کنید. در واقع، شما حتی نیازی به استفاده از تایم ماشین هم ندارید.

به عنوان مثال، اگر در حال استفاده از Pages هستید، برای بازیابی نسخهٔ اولیهٔ یک سند، مراحل زیر را دنبال کنید:

1. با باز کردن نسخهٔ فعلی فایل در Pages، بر روی File در منو کلیک کنید.

2. بر روی Revert To (بازگشت به…) کلیک کنید.

3. بر روی Browse all versions (مرور تمام نسخه‌ها) کلیک کنید.

4. نسخهٔ مورد نظر خود را پیدا کنید - مک ما نسخه‌های چهار ماه گذشته را شامل می‌شد.

5. بر روی Restore (بازیابی) کلیک کنید، یا اگر نمی‌خواهید بر روی نسخهٔ فعلی بازنویسی شود، اطلاعات مورد نظر خود را برش داده (Cut) و جایگذاری (Paste) کنید.

برنامه‌های غیراپلی ممکن است نمایش لحظه‌ای (Snapshot) را به همان روش حفظ نکنند، اما اگر یک نسخهٔ پشتیبان تایم ماشین تهیه کرده باشید، هنوز هم ممکن است به آنها دسترسی داشته باشید، حتی بدون این که درایو اکسترنال شما وصل باشد:

1. اگر زمانی که درایو پشتیبان‌گیری جدا شده باشد تایم ماشین را باز کنید، می‌توانید مشاهده کنید که Snapshotها در دسترس قرار دارند. به عنوان مثال می‌توانید نسخهٔ سندی را که آخرین بار بر روی آن کار می‌کردید و از آن نسخهٔ پشتیبان گرفته شده است را بازیابی کنید.

2. این در زمانی که شما مک خود را از درایو پشتیبان‌گیری جدا کرده‌اید تا آن را به جلسه برسانید و بعد متوجه شده‌اید که سندی که ارایه می‌دهید، آن اطلاعاتی که قبلاً در آنجا وجود داشته است را نشان نمی‌دهد، می‌تواند مفید باشد.

 

 

 

مطالب مشابه

هنوز نظری برای این مطلب ثبت نشده است، برای ارسال نظر لطفا وارد شوید..

استیو جابز (استیون پال جابز)
طراحی یک محصول با تمرکز بر روی رفتارهای یک قشر از جامعه کار بسیار دشواری است. در خیلی مواقع مردم نمی دانند چه چیزی می خواهند تا زمانی که شما آنها را متوجه نیاز و خواسته شان نمایید.

برنامه‌ها

بازی‌ها

آموزش‌ها

اخبار
F+⌘