روش استفاده از iMovie در مک؛ ترفندها و موارد دیگر

3
مهر 1399
زمان تقریبی مطالعه این مطلب حدود 27 دقیقه
1 نظر 1392 بازدید

 روش استفاده از iMovie در مک؛ ترفندها و موارد دیگر

iMovie یک برنامهٔ قدرتمند ویرایش ویدیو است که می‌تواند فیلم‌های ضبط شده توسط آیفون را به فیلم‌هایی خیره کننده‌ای تبدیل کنید. در این مقاله راهنمای ما برای استفاده از iMovie در مک آورده شده است، که شامل بهترین ترفندهای iMovie برای استفادهٔ بیشتر از نرم‌افزار ویرایش ویدیوی اپل می‌باشد.

-----

سافت‌مک: اگر کلیپ‌های ویدیویی از تعطیلات، جشن تولد یا سفرهای خود دارید، ممکن است از خود بپرسید که چگونه می‌توانید آنها را به فیلمی تبدیل کنید که بتوانید آن را با دوستان و خانوادهٔ خود به اشتراک بگذارید. خبر خوب این است که شما می‌توانید به راحتی و با استفاده از iMovie - نرم‌افزار ویرایش ویدیو که اپل بر روی تمام مک‌های جدید خود نصب می‌کند - به راحتی در مک خود یک فیلم بسازید.

اگر یک مک ندارید، پس شانس استفاده از iMovie را ندارید زیرا اپل این نرم‌افزار را برای ویندوز تولید نمی‌کند. اما شما می‌توانید یک ویدیوی ایجاد شده در iMovie را در PCهای ویندوزی پخش کنید - پس جای نگرانی نیست که دوستان و خانوادهٔ شما که از ویندوز استفاده می‌کنند نتوانند فیلم‌های شما را ببینند. برای ذخیره کردن و صادر کردن iMovieی خود برای اشتراک‌گذاری، فقط کافیست به توصیه‌های ما در ادامهٔ این مطلب توجه کنید.

همچنین یک برنامهٔ iMovie همراه برای آیفون و آیپد در دسترس است؛ که آموزش آن در مقالهٔ دیگری با عنوان «روش استفاده از iMovie در آیفون» آورده شده است. ما همچنین یک آموزش در مورد «روش ساخت یک اسلایدشو ویدیویی در آیفون با استفاده از Photos» داریم که می‌توانید مطالعه کنید.

در این مقاله روش استفاده از iMovie آورده شده است. در اینجا اصول اولیه را بیان خواهیم کرد و سپس چند ترفند مفید برای کمک به شما در دستیابی به نتایج بهتر را به آن اضافه خواهیم کرد.


چگونه ویدیوهای خوبی به دست آوریم

قبل از شروع، نکات قابل ذکری وجود دارد که به شما کمک می‌کند متریال مناسبی برای کار خود تهیه کنید:

یک دوربین فیلمبرداری کاملاً شارژ و کارآمد

این احتمالاً آیفون شما خواهد بود، زیرا آیفون اکنون آنقدر دوربین فیلمبرداری خوبی محسوب می‌شود که برای فیلمبرداری فیلمی مانند Unsane (دیوانه) استیون سودربرگ مورد استفاده قرار گرفته است. هر چه آیفون شما جدیدتر باشد، ویژگی‌های دوربین بهتری را به شما ارایه می‌دهد.

همچنین شما می‌توانید با استفاده از آیپد خود هم ویدیو ضبط کنید - که می‌تواند کار کردن با آن جذاب باشد زیرا از صفحه نمایش بزرگی بهره‌مند خواهید شد. اما این طور نیست که کیفیت آن به اندازهٔ آنچه که با یک آیفون جدید فیلمبرداری می‌کنید نباشد. و بدیهی است که حجیم‌تر است، بنا بر این کاری است که باید از هر دو دست استفاده شود. اگر می‌خواهید به مراسم عروسی یکی از دوستان خود بروید، یا به یک مسافرت بروید، یا به یک جشن تولد بروید و تصمیم دارید فیلم‌هایی از این وقایع را ضبط کنید، به خاطر داشته باشید که: اطمینان حاصل کنید که آیفون (یا دوربین فیلمبرداری) کاملاً شارژ شده باشد و در صورت امکان یک بسته باتری اضافی هم به همراه خود داشته باشید (چون ممکن است باتری شما برای تمام روز کفایت نکند).

داشتن فضای ذخیرهٔ کافی برای ویدیو

داشتن فضای ذخیرهٔ کافی یکی دیگر موارد مسلم برای در نظر گرفتن است - اگر به میهمانی برسید و بعد از 10 دقیقه ضبط ویدیو فضای ذخیره‌سازی شما پر شود، حقیقتاً جای عصبانیت دارد.

اگر از یک آیفون استفاده می‌کنید، می‌توانید با حذف برنامه‌هایی که از آنها استفاده نمی‌کنید و همچنین هر ویدیویی که از iPlayer و سایر سرویس‌ها دانلود کرده‌اید، می‌توانید به سرعت برخی از آنها را آفلود کنید.

کلیپ‌های ویدیویی با کیفیت خوب

ما توصیه می‌کنیم که هنگام فیلمبرداری کلیپ‌های خود را کوتاه فیلمبرداری کنید، زیرا ویرایش کلیپ‌های کوتاه بسیار آسان‌تر از تماشا و برش دادن ویدیوهای طولانی‌تر است.

خوشبختانه کیفیت ویدیو به لطف ویژگی‌هایی مانند فوکوس خودکار مداوم و تثبیت کنندهٔ توصیر نوری برای ویدیو بسیار بهتر از گذشته است. این به این معنی است که شما می‌توانید هنگام حرکت هم ضبط کنید بدون این که محصول نهایی دچار مشکلاتی باشد. اما ما همچنان به شما توصیه می‌کنیم که هنگام ضبط ویدیو، دوربین را نسبتاً بدون حرکت نگه دارید، و به جای این که با عجله از یک چیز به چیز دیگری جابجا شوید، به آرامی آن را بچرخانید. در واقع اگر می‌خواهید ابتدا موردی را ضبط کنید و سپس مورد دیگری را، ضبط را متوقف کنید و سپس مورد دوم را در یک کلیپ جدید ضبط کنید.

به طور کلی توصیه نمی‌کنیم که از زوم استفاده کنید، زیرا با زوم کردن احتمالاً کیفیت زیادی را از دست خواهید داد - مخصوصاً اگر یک زوم دیجیتال باشد و نه اپتیکال. بیشتر آیفون‌ها از 6s Plus زوم اپتیکال را برای ضبط ویدیو ارایه داده‌اند، اما فراتر از یک حدی، این حالت به زوم دیجیتال تغییر می‌کند. آیفون‌های دیگر فقط زوم دیجیتال را ارایه می‌دهند که کیفیت آن پایین است.

اگر می‌خواهید بر روی چیزی زوم کنید، از سه پایه استفاده کنید و اگر سه پایه ندارید، به چیزی مانند دیوار تکیه دهید. ما توصیه می‌کنیم پس از زوم کردن یک کلیپ جدید را شروع کرده و از ویژگی‌های ویرایش در iMovie برای ایجاد یک انتقال مناسب استفاده کنید. یا حتی بهتر از آن، اگر می‌توانید به سوژهٔ خود نزدیک شوید.

به صوتی که ضبط می‌کنید توجه کنید - به خاطر داشته باشید که اگر صحبت کنید صدای شما در ویدیو شنیده می‌شود، مگر این که در آن لحظه صدا را قطع کرده باشید. از ضبط کردن ویدیو در یک روز پر باد پرهیز کنید.

همچنین باید از نور موجود نهایت استفاده را ببرید. احتمالاً در روزهای آفتابی در خارج از خانه بهترین نتیجه را خواهید گرفت، اما اگر در داخل خانه فیلمبرداری می‌کنید، به عنوان مثال از فیلمبرداری از سوژهٔ خود در مقابل پنجره خودداری کنید، البته اگر واقعاً می‌خواهید قادر به دیدن آنها باشید. و اگر در فضای داخلی هستید، چراغ‌ها را روشن کرده و پرده‌ها را باز کنید.

برای خودتان مقداری B-roll تهیه کنید. بهتر است چند شات بگیرید که می‌توانید با استفاده از آنها فیلم خود را بهتر کنید و صحنه را تنظیم کنید. به عنوان مثال، گرفتن چند شات از بیرون کلیسایی که عروسی در آن برگزار می‌شود، یا فیلمبرداری از افرادی که به کار پذیرایی می‌پردازند. اگر یک میهمانی است، چند ویدیو از صحبت کردن اشخاص و بازی کردن بچه‌ها بگیرید.


روش اضافه کردن کلیپ‌های فیلم به iMovie

اکنون قطعات فیلمبرداری شدهٔ خود را در اختیار دارید. در اینجا روش افزودن آنها به iMovie در مک ذکر شده است:

روش استفاده از iMovie در مک؛ ترفندها و موارد دیگر

1. iMovie را در مک خود باز کنید.

2. اگر در حال وارد کردن فیلم از آیفون خود هستید، دستگاه را با استفاده از یک کابل لایتنینگ به مک خود وصل کنید.

3. ممکن است پیامی را مشاهده کنید که از شما می‌خواهد تأیید کنید که می‌خواهید به کامپیوتر اجازه دهید به اطلاعات آیفون شما دسترسی پیدا کند، بر روی Continue (ادامه دادن) کلیک کنید. سپس در آیفون خود تأیید کنید که به کامپیوتر Trust (اعتماد) دارید (باید ظاهر شدن پیام بر روی دستگاه را مشاهده کنید). رمز عبور خود را وارد کنید.

4. اگر پنجره Import (وارد کردن) در iMovie باز نیست، بر روی فلش رو به پایین در کنار دکمه‌های بستن / به حداقل رساندن / تمام صفحه کلیک کنید.

5. بر روی Import Media (وارد کردن رسانه) کلیک کرده و منتظر بمانید تا مک و آیفون همگام‌سازی شوند. اگر فیلم‌های زیادی در آیفون خود دارید، اولین باری که این کار را می‌کنید ممکن است کمی طول بکشد.

6. هنگامی که هر دو دستگاه همگام‌سازی شدند، بر روی آیفون خود در لیست Cameras (دوربین‌ها) کلیک کنید. یا اگر از یک دوربین فیلمبرداری استفاده می‌کنید، بر روی آن کلیک کنید.

7. تصاویر بندانگشتی تمام کلیپ‌های روی آیفون (یا دوربین فیلمبرداری) خود را مشاهده خواهید کرد. به مواردی که می‌خواهید استفاده کنید بروید. کلیپ‌هایی را که می‌خواهید وارد (Import) کنید را انتخاب کنید. اگر می‌خواهید یک انتخاب تصادفی از کلیپ‌ها را وارد کنید، کلید Command (cmd را فشار داده و آنها را انتخاب کنید. اگر می‌خواهید تمام کلیپ‌های یک روز را انتخاب کنید، ابتدا کلید Shift را فشار داده و سپس بر روی اولین و سپس آخرین کلیپ‌های آن روز کلیک کنید. همچنین می‌توانید با کشیدن نشانگر ماوس در اطراف تعدادی از کلیپ‌ها، مجموعه‌ای از آنها را انتخاب کنید. پس از انتخاب کلیپ‌هایی که می‌خواهید استفاده کنید، با کلیک بر روی کشویی کنار Import To (وارد کردن به): مکانی را که می‌خواهید وارد کنید را انتخاب کرده و سپس بر روی Import Selected (وارد کردن انتخاب شده‌ها) کلیک کنید.

8. اگر بعداً بخواهید کلیپ‌های بیشتری را اضافه کنید، بر روی مسیر Project Media > Import Media کلیک کرده و منتظر بمانید تا پنجرهٔ Import دوباره باز شود. برای جلوگیری از وارد کردن کلیپ‌های مشابه و تکراری، مطمئن شوید که یک علامت در کنار Hide Imported (مخفی کردن وارد شده‌ها) وجود داشته باشد.

9. پس از وارد کردن کلیپ‌های خود، آنها را در My Movie در ستون سمت چپ پیدا خواهید کرد. iMovie به صورت پیش‌فرض کلیپ‌ها را در یک Show Separate Days (نمایش روزهای جداگانه) در نمای Events (مناسبت‌ها) نمایش می‌دهد، اما این به این معنی است که کلیپ‌های ما از جدیدترین به قدیمی‌ترین نمایش داده می‌شوند، و ما می‌خواهیم آنها را به ترتیب تاریخ مشاهده کنیم. برای رفع این مشکل ما به View رفته و بر روی Show Separate Days در Events کلیک کردیم. همچنین می‌توانید با کلیک کردن بر روی View > Sort Clips by و انتخاب Ascending (صعودی) یا Descending (نزولی) ترتیب نمایش را تغییر دهید، اما نتایج با توجه به این که شما Show Separate Days را در Events روشن کرده باشید نمایش داده خواهند شد.


روش ویرایش ویدیو در iMovie در مک

اکنون که ویدیوها را وارد کرده‌اید می‌توانید ویرایش را شروع کنید.

1. در بالای پنجرهٔ iMovie سه برگه وجود دارد. Media (رسانه)، Projects (پروژه‌ها) و Theatre (تئاتر). بر روی Projects > Create New کلیک کنید.

2. شما می‌توانید یک Trailer (پیش‌پرده) یا یک Movie (فیلم) ایجاد کنید. اگر می‌خواهید چیزی کوتاه و سرگرم کننده بسازید، پیش‌پرده‌ها گزینهٔ خوبی هستند - آنها از یک الگوی ایجاد شده توسط اپل پیروی می‌کنند و بسته به فضایی که می‌خواهید ایجاد کنید، تقریباً به شما می‌گوید که کدام نوع کلیپ‌ها را باید به Storyboard خود اضافه کنید. این یک ویژگی جالب است، اما اگر بخواهید کارها را با انعطاف‌پذیری بیشتری انجام دهید، ما گزینهٔ Movie را توصیه می‌کنیم.

3. بعد از کلیک کردن بر روی Movie، صفحه جدیدی همراه با یک پنجره برای مشاهدهٔ ویدیو و مکانی در زیر آن برای کشیدن و رها کردن کلیپ‌ها را مشاهده خواهید کرد.

4. در سمت چپ، پوشه‌هایی را مشاهده خواهید کرد که می‌توانید در آنها کلیپ‌های وارد شده را پیدا کنید. بر روی یک پوشه کلیک کنید و پنجرهٔ ویرایش شما باید با کلیپ‌های موجود در آن پوشه پر شود.

5. اگر کلیپ‌هایی که وارد کرده‌اید را مشاهده نمی‌کنید، مطمئن شوید که My Media از گزینه‌های بالای پنجره انتخاب شده است.

روش استفاده از iMovie در مک؛ ترفندها و موارد دیگر

6. قبل از شروع ویرایش، توصیه می‌کنیم که تمام موارد را یک بار مرور کنید، اگر مورد دلخواه خود را مشاهده کردید می‌توانید با کلیک کردن بر روی قلب در پایین سمت چپ نمایش دهندهٔ فیلم، آن را جزو مورد علاقه‌های خود قرار دهید.

7. با انتخاب اولین کلیپ و سپس فشار دادن کلید فاصله می‌توانید پخش ویدیو را شروع کنید. با فشار دادن دوبارهٔ کلید فاصله می‌توانید پخش ویدیو را موقتاً متوقف (Pause) کنید.

8. اگر تماشای تمام ویدیوها ساعت‌ها به طول می‌انجامد، توصیه می‌کنیم با کشیدن ماوس بر روی آنها، هر کلیپ را مرور کنید. به این صورت نسخهٔ سریعی از کلیپ را مشاهده خواهید کرد که باید ایدهٔ خوبی در مورد محتوای آن به شما بدهد. بدانید که چه کلیپ‌هایی دارید و چه ویژگی‌هایی را می‌توانید در مورد ویرایش کلیپ‌های ویدیویی خود تنظیم کنید.

9. کشیدن کلیپ‌ها از این قسمت به نوار پایینی آسان است. اگر نمی‌خواهید هیچ کلیپی را ویرایش کنید، می‌توانید به راحتی تمام کلیپ‌ها را به این نوار بکشید. اگر می‌خواهید کلیپ‌ها را اصلاح کنید، ما در بخش بعدی در مورد آن صحبت خواهیم کرد.

10. شما مجبور نیستید به همان ترتیبی که کلیپ‌ها را وارد کرده‌اید عمل کنید. به عنوان مثال، اگر برای تنظیم صحنه از B-Roll استفاده کرده‌اید، همان طور که در بالا پیشنهاد کردیم، ممکن است بخواهید آن کلیپ‌ها را در ابتدا، وسط و انتهای فیلم خود اضافه کنید. اگر فیلم ویدیویی از شخصی دارید که به سمت دوربین می‌آید را در ابتدای فیلم استفاده کنید و اگر فیلمی دارید که شخصی که از دوربین دور می‌شود را در پایان فیلم استفاده کنید، جالب خواهد بود.

11. اگر کلیپ اشتباهی را به تایم‌لاین بکشید، می‌توانید با انتخاب آن و فشار دادن کلید Delete (حذف کردن) آن را از تایم‌لاین حذف کنید.

12. وقتی دو یا چند کلیپ را به تایم‌لاین کشیده باشید، بین کلیپ‌ها فاصله‌ای را مشاهده خواهید کرد. اینجاست که می‌توانید یک ترنزیشن (روش انتقال از یک صحنه به صحنهٔ بعدی) ایجاد کنید. ما در مرحلهٔ بعدی در مورد روش افزودن یک ترنزیشن صحبت خواهیم کرد.

13. با کلیک کردن بر روی نوار پایین صفحه می‌توانید در امتداد تایم‌لاین پیمایش کنید. اگر یک صفحه لمسی داشته باشید، می‌توانید انگشت خود را در امتداد تایم‌لاین بکشید.

با این حال، قبل از این که نگاهی به آن بیندازیم، اگر بخواهید در iMovie خود واقعاً خلاق باشید، یا اگر محتوایی در کلیپ‌های شما وجود دارد که ترجیح می‌دهید از آنها استفاده نکنید، ممکن است بخواهید کلیپ‌های خود را برش دهید تا بتوانید قطعات کم‌تر حرفه‌ای را حذف کنید. در ادامه روش انجام این کار را بررسی خواهیم کرد.


روش برش دادن کلیپ‌ها در iMovie در مک

ما توصیه می‌کنیم که بهتر است هر کلیپ در iMovie شما فقط چند ثانیه باشد. اگر کلیپ‌ها کوتاه و پرانرژی باشند، فیلم جذاب‌تری ایجاد می‌کنند.

دلیل دیگر برش دادن کلیپ‌ها وجود صحنه‌هایی است که نمی‌خواهید از آنها استفاده کنید. فرض کنید یک کلیپ ویدیویی 15 ثانیه‌ای دارید اما می‌خواهید آن را برش دهید، به صورتی که چند ثانیه شروع می‌شود، و بعد از این که همه در قاب تصویر قرار گرفتند، به عنوان پایان یافتن موضوع از نظر ناپدید شوند. خوشبختانه برش دادن بخش‌های یک ویدیو در iMovie آسان است.

1. با کلیک کردن بر روی کلیپ در نمای سمت چپ شروع کنید. پس از انتخاب کردن کلیپ، قاب دور آن زرد شده و لبه‌های آن زرد می‌شود و در هر دو طرف یک براکت مشاهده خواهید کرد.

2. بر روی براکت سمت چپ کلیک کنید تا فلش‌ها ظاهر شوند.

3. همان طور که در زیر نشان داده شده است، لبهٔ سمت چپ کلیپ را به جایی که می‌خواهید کلیپ از آنجا شروع شود بکشید.

روش استفاده از iMovie در مک؛ ترفندها و موارد دیگر

4. همین کار را با سمت راست کلیپ انجام دهید.

5. اکنون می‌توانید بخشی از کلیپ را که در داخل براکت قرار داده‌اید را به تایم‌لاین پایین بکشید.

بقیهٔ کلیپ همچنان در قسمت بالایی موجود خواهد بود، بنا بر این اگر خواستید از قسمت دیگری از همان کلیپ استفاده کنید، می‌توانید این کار را انجام دهید. فقط کافیست همین مراحل را تکرار کرده و بخش دیگری از کلیپ را به تایم‌لاین منتقل کنید. یک زیرخط نارنجی را که نشان دهندهٔ بخشی از کلیپ است که قبلاً به فیلم خود اضافه کرده‌اید را مشاهده خواهید کرد.


روش اضافه کردن ترنزیشن در iMovie در مک

اکنون که کلیپ‌هایی که می‌خواهید در ویدیوی خود نشان دهید را در تایم‌لاین جمع کرده‌اید، وقت آن است که برخی ترنزیشن‌ها (روش انتقال از یک صحنه به صحنهٔ بعدی) را به آن اضافه کنید.

1. در بالای پنجره، برگه‌های My Media، Audio، Titles و در انتها Transitions را مشاهده خواهید کرد. بر روی Transitions کلیک کنید.

2. قبل از شروع افزودن ترنزیشن، ممکن است بخواهید نگاهی به ترنزیشن‌های ارایه شده توسط iMovie بیندازید. با کلیک کردن بر روی هر یک از آنها و کشیدن ماوس روی آنها می‌توانید ببینید که هر کدام چه کاری انجام می‌دهند.

3. هنگامی که یک ترنزیشن مناسب را پیدا کردید و خواستید آن را بین دو کلیپ در فیلم خود اضافه کنید، فقط کافیست آن ترنزیشن را کشیده و در تایم‌لاین رها کنید.

روش استفاده از iMovie در مک؛ ترفندها و موارد دیگر

4. ما Cross Dissolve را دوست داریم که کلیپ اول را در کلیپ دوم محو می‌کند. Cross Blur یک ترنزیشن خوب دیگر است که قبل از نمایش کلیپ دوم، کلیپ اول را محو می‌کند. اگر بخواهید از گزینهٔ جذاب‌تری استفاده کنید Cross Zoom وجود دارد که یک چرخش انتقالی انجام می‌دهد. ترنزیشن Ripple که آن را شبیه به یک گودال مواج می‌کند و ترنزیشن Mosaic که مربع‌های کوچکی را بر روی تصویر معکوس می‌کند. ترنزیشن‌های زیادی وجود دارند که می‌توانید آنها را امتحان کنید.

5. در امتداد تایم‌لاین خود پیمایش کرده و ترنزیشن‌ها را بین کلیپ‌های خود اضافه کنید. برای دیدن شکل ظاهری هر کدام، قبل از آن بر روی کلیپ کلیک کنید (می‌توانید انتهای کلیپ را انتخاب کنید، نیازی به تماشای تمام کلیپ نیست) و برای پخش بر روی کلید فاصله ضربه بزنید.

6. هنگامی که تمام ترنزیشن‌ها را اضافه کردید، می‌توانید با بازگشت به ابتدای فیلم و فشار دادن کلید فاصله، تمام فیلم را پخش کرده و مرور کنید.


روش تغییر دادن طول ترنزیشن‌ها

ممکن است تصمیم بگیرید که انتقال (ترنزیشن) طولانی‌تر انجام شود، یا برعکس، اگر انتقال سرعت کم‌تری داشته باشد، ویدیوی شما بهتر خواهد شد. ویرایش ترنزیشن آسان است. روش کار به این صورت است:

1. بر روی ترنزیشن بین دو کلیپ کلیک کنید - ترنزیشن مانند دو مثلث که به سمت داخل اشاره دارند به نظر می‌رسد. وقتی بر روی آن کلیک کنید مشاهده می‌کنید که انتقال چند ثانیه طول می‌کشد. در این حالت 1.0 ثانیه است.

روش استفاده از iMovie در مک؛ ترفندها و موارد دیگر

2. برای تغییر مدت زمان، بر روی آیکون ترنزیشن دو بار کلیک کنید. می‌توانید مدت زمانی را انتخاب کرده و آن را بر روی تمام کلیپ‌های خود اعمال کنید، اما مراقب باشید: اگر این کار را انجام دهید، تمام کلیپ‌ها به صورت خودکار از همان نوع ترنزیشنی که بر روی آن هستید برخوردار خواهند شد.

3. اگر ترجیح می‌دهید که هر ترنزیشن متفاوت باشد، ترنزیشن‌های مختلف را به تایم‌لاین کشیده و رها کنید و سپس فقط کافیست بر روی هر یک از آنها دو بار کلیک کنید تا تغییر در آن ترنزیشن اعمال شود.

روش استفاده از iMovie در مک؛ ترفندها و موارد دیگر

4. توجه داشته باشید که اگر با پیام The clips do not have enough media available (کلیپ‌ها رسانه کافی در دسترس ندارند) مواجه شوید، نمی‌توانید مدت زمان انتقال (ترنزیشن) طولانی‌تری را به کلیپ کوتاه اضافه کنید. اگر مصمم هستید که یک انتقال طولانی‌تر داشته باشید، می‌توانید قبل از انتقال سرعت کلیپ را کاهش دهید. ما در ادامهٔ مطلب روش تغییر سرعت کلیپ‌ها را به شما نشان خواهیم داد.

5. برای تنظیم دقیق‌تر، بر روی ترنزیشن کلیک راست کرده و وارد Precision Editor (ویرایشگر دقیق) شوید. این به شما این امکان را می‌دهد تا نقطهٔ شروع و پایان انتقال را دقیقاً انتخاب کنید.

 

روش تغییر سرعت کلیپ‌ها در iMovie

همان طور که در بالا ذکر کردیم، اگر بخواهید یک کلیپ را طولانی‌تر کنید، می‌توانید سرعت آن را کم کنید. این به شما این امکان را می‌دهد که یک ترنزیشن طولانی‌تر را به آن اضافه کنید. اما کاهش دادن یا سرعت بخشیدن به کلیپ‌ها می‌تواند یک روش جالب برای جذاب‌تر کردن iMovie شما باشد.

این طور بگوییم که شما یک کلیپ طولانی دارید که شخصی را نشان می‌دهد که در حال راه رفتن از مقابل شما است. شاید شما بخواهید از تمام کلیپ استفاده کنید، اما دو دقیقه تماشای شخصی که از یک تپه عبور می‌کند خسته کننده خواهد بود.

1. در بالای نمایشگر سمت راست پنجره، مجموعه‌ای از ابزارها را مشاهده می‌کنید که شامل تعادل رنگ، تصحیح رنگ، برش، ایجاد موازنه، میزان صدا، کاهش نویز، سرعت، بعلاوهٔ فیلتر و جلوه‌های صوتی می‌باشد. بر روی Speed (که مانند یک صفحه مدرج است) کلیک کنید.

2. بر روی کشویی کنار Speed کلیک کنید: برای انتخاب بین Normal (معمولی)، Slow (آهسته)، Fast (سریع)، Freeze Frame (فریم ثابت) و Custom (سفارشی). اگر Slow (آهسته) را انتخاب کنید، مشاهده خواهید کرد که یک آیکون لاکپشت در تایم‌لاین ظاهر می‌شود، اگر Fast (سریع) را انتخاب کنید، یک آیکون خرگوش ظاهر خواهد شد.

3. شما می‌توانید سرعت آهسته یا سریع را برای کلیپ انتخاب کنید. در کنار منوی کشویی گزینه‌هایی را مشاهده خواهید کرد. اگر Fast را انتخاب کنید، گزینه‌های 2x، 4x، 8x و 20x را مشاهده خواهید کرد. اگر Slow را انتخاب کنید، گزینه‌های 10٪، 25٪، 50٪ و Auto را مشاهده خواهید کرد. به صورت پیش‌فرض Slow بر روی Auto و Fast بر روی 4x می‌باشد.

روش استفاده از iMovie در مک؛ ترفندها و موارد دیگر

4. اگر بخواهید یک کلیپ برای مدت زمان خاصی دوام بیاورد، می‌توانید با پیدا کردن نقطه‌ای که در تایم‌لاین در انتهای کلیپ ظاهر می‌شود کاهش یا افزایش سرعت کلیپ را تنظیم کنید. نشانگر ماوس را بر روی نقطهٔ مورد نظر قرار دهید تا زمانی که پیام Drag (بکشید) را برای کاهش یا افزایش سرعت کلیپ مشاهده کنید. طول کلیپ در سمت چپ کلیپ قابل مشاهده است.


روش تقسیم کردن یک کلیپ در iMovie

بعضی اوقات متوجه می‌شوید که یک کلیپ ویدیویی طولانی دارید که می‌خواهید از آن استفاده کنید، اما تماشای آن بدون اضافه کردن ترانزیشن‌های فانتزی، تغییر سرعت، برش زدن و موارد مشابه بر روی آن خسته کننده خواهد بود. بهترین روش برای ایجاد این نوع ویرایش تقسیم کلیپ به قسمت‌های مختلف است تا بتوانید ترانزیشن‌ها و سایر ویژگی‌ها را به کلیپ‌های مختلف تقسیم شده اضافه کنید.

1. در نمای My Media براکت‌ها را به موقعیتی که می‌خواهید اولین کلیپ شروع و پایان یابد بکشید و آن قسمت را به تایم‌لاین زیر بکشید.

2. سپس براکت‌ها را به قسمت دوم کلیپی که می‌خواهید استفاده کنید بکشید و آن قسمت را هم به تایم‌لاین بکشید.

3. حالا می‌توانید ترانزیشن مورد نظر خود را به وسط کلیپ اصلی اضافه کنید.


روش زوم کردن در یک کلیپ در iMovie

اگر کلیپی دارید که تمام صحنه از راه دور فیلمبرداری شده است، می‌توانید با استفاده از ابزار برش، قسمت از آن کلیپ را بزرگنمایی (زوم) کنید. اگر بخواهید کلیپ را بهتر قاب‌بندی کنید، ممکن است بخواهید از ابزار برش استفاده کنید.

1. در تایم‌لاین خود کلیپ مورد نظر برای زوم کردن را پیدا کنید و بر روی آن کلیک کنید تا در نمایشگر سمت راست نشان داده شود.

2. در نوار ابزار بر روی Crop کلیک کنید. گزینه‌های Style را در زیر آن مشاهده خواهید کرد: Fit، Crop to Fill و Ken Burns.

3. برای زوم کردن Crop to Fill را انتخاب کنید و سپس گوشه‌ها را به داخل بکشید تا قسمت مورد نظر خود را انتخاب کنید. تمام کلیپ فقط با نمایش آن قسمت از قاب پخش می‌شود.

روش استفاده از iMovie در مک؛ ترفندها و موارد دیگر

4. اگر می‌خواهید هنگام پخش فیلم جلوهٔ زوم کردن نشان داده شود، گزینهٔ Ken Burns را انتخاب کنید. این جلوه به شما این امکان را می‌دهد تا نقطهٔ شروع و نقطهٔ پایان برای زوم خود را انتخاب کنید، تا هنگام پخش ویدیو، کلیپ ویدیو به داخل یا به خارج زوم شود.

5. پس از انتخاب جلوهٔ Ken Burns می‌توانید با کشیدن گوشه‌های شروع و پایان، بزرگ‌نمایی یا کوچک‌نمایی کنید. بر اساس این که می‌خواهید بزرگ‌نمایی یا کوچک‌نمایی کنید، برش خود را بزرگ‌تر یا کوچک‌تر انجام دهید.

6. از سوی دیگر، می‌توانید با جانمایی کادر برش در کنار یکدیگر، جلوهٔ متحرک Pan (حرکت دوربین به چپ یا راست) ایجاد کنید.


روش چرخاندن یک ویدیو در iMovie

در مورد آن وضعیتی که در آن فیلم‌های شگفت‌انگیزی گرفته‌اید، اما متوجه می‌شوید که چون آیفون خود را کمی کج گرفته‌اید یا قفل Portrait Orientation را روشن کرده‌اید، فیلم به جای افقی در حالت عمودی ظاهر می‌شود یا برعکس، چه باید کرد؟ خوشبختانه می‌توانید از iMovie برای رفع این مشکل استفاده کنید.

بخشی از کلیپ ویدیویی را که می‌خواهید استفاده کنید (با فرض وجود قسمت‌هایی از ویدیو که شامل چرخش شده است) را برش بزنید و کلیپ جدید را به تایم‌لاین خود بکشید.

روش استفاده از iMovie در مک؛ ترفندها و موارد دیگر

1. بر روی گزینهٔ Crop در نوار منوی بالای نمایشگر ویدیو کلیک کنید.

2. بر روی آیکون چرخاندن کلیپ متناسب با جهتی که می‌خواهید کلیپ را بچرخانید کلیک کنید.


روش برگرداندن یک کلیپ در جهت افقی در iMovie

ممکن است کلیپی داشته باشید که افرادی را نشان می‌دهد که از چپ به راست قدم می‌زنند، اما ترجیح می‌دهید که آنها از راست به چپ قدم بزنند. در اینجا روش تغییر جهت توضیح داده شده است.

کلیپ را در تایم‌لاین انتخاب کنید.

1. از بین گزینه‌های بالای نمایشگر، گزینهٔ Filters (سه دایره) را انتخاب کنید.

2. بر روی کشویی کنار Clip Filter کلیک کنید.

3. از فیلترهای ارایه شده در سمت چپ، Flipped را انتخاب کنید. با این کار کلیپ معکوس می‌شود، بنا بر این مانند یک تصویر در آینه عمل خواهد کرد.


روش معکوس کردن حرکت یک کلیپ در iMovie

روش دیگر برای جذاب‌تر کردن یک فیلم و شاید هم اضافه کردن کمی شوخ‌طبعی، معکوس کردن حرکت یک کلیپ است، به عنوان مثال شخصی به عقب برود.

1. ویدیویی که می‌خواهید حرکت آن را معکوس کنید در تایم‌لاین خود بکشید.

2. بر روی ویدیو در تایم‌لاین کلیک کنید تا بتوانید آن را در پنجرهٔ بازبینی کلیپ مشاهده کنید.

3. با فرض این که نمی‌خواهید صدا به صورت معکوس پخش شود، پیشنهاد می‌کنیم که صدا قطع کنید - روش انجام این کار را در ادامه توضیح خواهیم داد.

4. بر روی آیکون Speed در بالای پنجرهٔ بازبینی کلیپ کلید کنید.

5. در زیر آن گزینه‌هایی را مشاهده خواهید کرد: Smooth، Reverse، Preserve Pitch. گزینهٔ Reverse (معکوس) را انتخاب کنید.

6. حالا وقتی آن کلیپ پخش شود، پخش آن به صورت برعکس انجام می‌شود.


روش افزودن فیلترها و افکت‌ها در iMovie

در iMovie فیلترهای زیادی وجود دارد که می‌توانید از آنها استفاده کنید.

1. کلیپ خود را به تایم‌لاین اضافه کنید و بر روی آن کلیک کنید تا در پنجرهٔ بازبینی کلیپ ظاهر شود.

2. بر روی آیکون Clip Filter and Audio Effects (فیلتر کلیپ و افکت‌های صوتی) کلیک کنید.

3. بر روی منوی کشویی کنار Clip Filter کلیک کنید تا مجموعه‌ای از فیلترها در کنار پنجرهٔ بازبینی کلیپ باز شود. 30 فیلتر برای انتخاب وجود دارد، از جمله Aged Film (فیلم قدیمی)، Sci-Fi (علمی تخیلی)، Old World (دنیای قدیم)، Dreamy (رؤیایی) و Flashback (نمایش صحنه‌هایی از گذشته).

4. اگر ماوس خود را بر روی هر یک از فیلترها قرار دهید، می‌توانید ببینید که چگونه ظاهر می‌شود.

5. فیلتر مورد نظر خود را انتخاب کنید و فیلتر بر روی آن کلیپ اعمال می‌شود.

6. اگر می‌خواهید فیلتر را بر روی تمام کلیپ‌های خود اعمال کنید، کافیست کلیدهای ترکیبی cmd + A را فشار دهید تا تمام کلیپ‌ها انتخاب شوند و سپس فیلتر را اعمال کنید.

7. اگر می‌خواهید فیلتر را بر روی چند کلیپ انتخابی اعمال کنید، می‌توانید با کلیک بر روی آن کلیپ و سپس در حالی که کلید cmd را نگه داشته‌اید سایر کلیپ‌های مورد نظر خود را انتخاب کرده و سپس فیلتر را اعمال کنید.


روش افزودن جلوه‌های صوتی در iMovie

همچنین در iMovie می‌توانید جلوه‌های صوتی سرگرم کننده‌ای را به فیلم خود اضافه کنید. همان طور که در بخش افزودن فیلترها در بالا گفتیم، بر روی آیکون Clip Filter and Audio Effects (فیلتر کلیپ و افکت‌های صوتی) در بالای پنجرهٔ بازبینی کلیپ کلیک کنید.

1. بر روی منوی کشویی کنار Audio Effect کلیک کنید تا مجموعه‌ای از جلوه‌های صوتی در کنار پنجرهٔ بازبینی کلیپ باز شود.

2. در اینجا 20 مورد جلوهٔ صوتی وجود دارد که از جملهٔ آنها می‌توان به Robot، Cosmic و Echo Delay اشاره کرد. همچنین گزینه‌های مختلفی برای افزایش یا کاهش صدا وجود دارد.

3. با نگه داشتن نشانگر ماوس بر روی آنها می‌توانید به صدای آنها گوش دهید. جلوهٔ صوتی مورد نظر خود را انتخاب کنید تا بر روی کلیپ اعمال شود.

4. ما در ادامه به ترفندهای صوتی بیشتری خواهیم پرداخت، اما قبل از آن، چند جلوهٔ ویژهٔ دیگری نیز در دسترس است.


روش افزودن جلوه‌های ویژه در iMovie

جلوه‌های بیشتری در iMovie در دسترس هستند، از جمله Picture-in-Picture (تصویر در تصویر)، Cutaway (مقطع)، Blue-screen (صفحه آبی)، Green -screen (صفحه سبز) و Side-by-Side (پهلو به پهلو).

در ادامه روش انجام یک جلوهٔ تصویر در تصویر را توضیح خواهیم داد - سایر جلوه‌ها به روشی مشابه عمل می‌کنند.


روش اجرای Picture-in-Picture (تصویر در تصویر) در iMovie

اگر به گزینهٔ Picture-in-Picture بروید، می‌توانید همزمان دو کلیپ را پخش کنید، و یکی از کلیپ‌ها به صورت یک پنجرهٔ کوچک‌تر در داخل کلیپ دیگر ظاهر می‌شود. در اینجا روش انجام این کار آمده است:

روش استفاده از iMovie در مک؛ ترفندها و موارد دیگر

1. کلیپی را که می‌خواهید به عنوان تصویر در تصویر نشان داده شود را پیدا کنید و آن را به بالای کلیپی که می‌خواهید همزان با آن پخش شود بکشید. شما می‌خواهید این دو کلیپ برای مدت زمانی که می‌خواهید تصویر در تصویر پخش شود با هم همپوشانی داشته باشند.

2. خواهید دید که یک آیکون جدید در منوی بالای بازبینی کلیپ ظاهر می‌شود، این آیکون به شکل دو جعبه است. این دکمهٔ Video Overlay Settings (تنظیمات همپوشانی ویدیو) است. بر روی آن کلیک کنید.

3. درست در زیر منو یک کادر کشویی را مشاهده خواهید کرد که دارای گزینه‌های زیر است: Cutaway، Green/Blue Screen، Split Screen و Picture-in-Picture.

4. گزینهٔ Picture-in-Picture را انتخاب کنید و تصویر را به داخل قاب بکشید.


روش کم کردن صدای پس‌زمینه در iMovie

بسیار خُب، شما تقریباً کارتان با فیلم محبوبتان به اتمام رسیده است، اما برخی از صداها وحشتناک به نظر می‌رسند. در اینجا روش کاهش دادن یا قطع کردن کامل صدا نیز وجود دارد. (هر چند همیشه می‌توانید یکی از جلوه‌های صوتی ذکر شده در بالا را اضافه کنید تا ببینید که آیا این کار باعث می‌شود که صدای بهتری داشته باشید یا خیر).

1. اگر به تایم‌لاین نگاه کنید متوجه خواهید شد که یک قسمت آبی رنگ در زیر ویدیو وجود دارد. این نشان دهندهٔ صدا می‌باشد. شما می‌توانید در جاهایی که صدا کم و زیاد شده است اوج و فرودهایی را مشاهده کنید.

2. اگر بر روی این قسمت آبی رنگ کلیک کنید، یک خط را مشاهده می‌کنید که می‌توانید آن را به سمت بالا و پایین حرکت دهید. وقتی این کار را انجام می‌دهید میزان صدا کم یا زیاد می‌شود.

3. برای تنظیم صدا، بر روی آیکون Volume (میزن صدا) در منوی بالای بازبینی کلیپ کلیک کنید.

4. در اینجا یک صفحهٔ مدرج وجود دارد که می‌توانید آن را به موقعیتی که صدا در سطح دلخواه شما پخش شود بکشید.

5. متناوباً، بر روی Auto (خودکار) کلیک کنید و iMovie تمام تلاش خود را می‌کند تا صدا را برای شما بهتر کند.

6. برای قطع کردن صدا، کافیست که کشویی مدرج را به 0٪ بلغزانید.


روش افزودن صدا یا یک صدای خارج از تصویر در iMovie

شما می‌توانید در داخل iMovie صدای خود را برای فیلم خود ضبط کنید.

1. در تایم‌لاین در جایی که می‌خواهید ضبط صدای خود را شروع کنید کلیک کنید.

2. حالا بر روی آیکون میکروفون در زیر قسمت بازبینی کلیپ کلیک کنید تا یک دکمهٔ ضبط صدا ظاهر شود.

3. قبل از شروع ضبط، یک هشدار سه ثانیه‌ای را دریافت خواهید کرد، سه بوق به صدا در می‌آید و سپس می‌توانید شروع به صحبت کردن کنید.


روش وارد کردن موسیقی به iMovie

اکنون فیلم خود را در اختیار دارید و وقت آن است که موسیقی را به آن اضافه کنید.

1. در سمت چپ پنجره، شما گزینه‌های My Media، Audio، Titles، Backgrounds و Transitions را مشاهده خواهید کرد.

2. بر روی Audio (صدا) کلیک کنید.

3. تمام موسیقی‌های خود در آی‌تیونز را مشاهده خواهید کرد. آهنگی را که می‌خواهید استفاده کنید را پیدا کنید و بر روی آن کلیک کنید و آن را به زیر تایم‌لاین بکشید.

روش استفاده از iMovie در مک؛ ترفندها و موارد دیگر


روش صادر کردن (Export) یک iMovie

اکنون که فیلم خود را تکمیل کرده‌اید، زمان صادر کردن آن فرا رسیده است.

روش استفاده از iMovie در مک؛ ترفندها و موارد دیگر

1. بر روی آیکون Share در گوشهٔ سمت راست کلیک کنید.

2. یکی از گزینه‌های موجود را انتخاب کنید: Theatre، Email، iTunes، YouTube، FaceBook، Vimeo، Image و File.

3. برای ذخیرهٔ فیلم File را انتخاب کنید. می‌توانید توضیحات را تغییر دهید، برچسب‌ها را اضافه کنید، رزولوشن، کیفیت و میزان فشرده‌سازی را انتخاب کنید. سه گزینهٔ اخیر به شما این امکان را می‌دهد که اگر یک نسخهٔ پرمیوم دارید بتوانید یک فیلم کوتاه بسازید. اگر می‌خواهید فیلم را از طریق یک تلویزیون بزرگ 4K تماشا کنید، در این صورت باید 4K را انتخاب کنید، اندازهٔ فایل بزرگ‌تر سودمند خواهد بود.

4. اگر می‌خواهید فیلم را برای دوست خود و از طریق ایمیل ارسال کنید، می‌توانید از طریق آیکون اشتراک‌گذاری گزینهٔ Email را انتخاب کنید و از رزولوشن Small، Medium، و Large و همچنین کیفیت 720p و 1080p HD استفاده کنید.


آموزش‌های بیشتر iMovie

اگر می‌خواهید کمی بیشتر در مورد iMovie بیاموزید، می‌توانید این برنامه‌ها را امتحان کنید.

Linda

Linda. com دارای آموزش iMovie نیز می‌باشد. به صورت نامحدود به مطالب و آموزش‌های موجود در وب سایت دسترسی دارید. یک دورهٔ آزمایشی رایگان 30 روزه نیز دارد. در اینجا ثبت نام کنید و اطلاعات بیشتری کسب کنید.

Udemy

Udemy دورهٔ آموزشی مبتدی تا پیشرفتهٔ iMovie را در دسترس دارد. به صورت معمول این دوره 59.99 پوند هزینه دارد. در دورهٔ Udemy ثبت نام کنید و اطلاعات بیشتری کسب کنید.
 

 

مطالب مشابه

هنوز نظری برای این مطلب ثبت نشده است، برای ارسال نظر لطفا وارد شوید..

استیو جابز (استیون پال جابز)
کیفیت را همواره شاخص بدانید. برخی از مردم به محیطی که در آن تنها بهترین و عالی ترین پذیرفته است تعلق ندارند.

برنامه‌ها

بازی‌ها

آموزش‌ها

اخبار
F+⌘