راهنمای کامل حرکات و دستورات لمسی آیفون: دیگر نگران نداشتن دکمه هوم نباشید

30
مهر 1398
زمان تقریبی مطالعه این مطلب حدود 9 دقیقه
0 نظر 2917 بازدید

تمام ژست های حرکتی و دستورات لمسی آیفون و آی او اس

پس از عرضه اولین آیفون به مدت ده سال، دکمه هوم (Home) همواره در آیفون‌ها وجود داشت. سپس با آمدن آیفون X ناگهان این دکمه از آیفون حذف شد و از آن زمان به بعد تمام آیفون‌های جدید (آیفون Xs، Xr، آیفون 11 و آیفون 11 پرو) نمایشگر تمام صفحه و بدون دکمه هوم را به نمایش گذاشتند.

از این گذشته، آیفون 11 و آیفون 11 پرو قابلیت لمس سه بعدی (3D Touch) را ندارند. هدف اپل از این تغییرات، استفاده آسان‌تر از صفحه لمسی و وارد کردن فشار کمتر برای لمس صفحه بوده است. هر آن چه از یک راهنمای کامل برای همه حرکات جدید و ترکیب دکمه‌هایی که برای استفاده از آی او اس 13 نیاز دارید در ادامه این مطلب برای شما آورده ایم. با سافت مک همراه باشید.

تمام ژست‌های حرکتی و دستورات لمسی آیفون

بازگشت به صفحه اصلی: بیایید با ابتدایی‌ترین ویژگی شروع کنیم. برای بازگشت به صفحه اصلی فقط کافی است که صفحه را از پایین به بالا بکشید. به همین سادگی!

روشن شدن صفحه موبایل: می‌توانید مانند سایر تلفن‌های آیفون با بلند کردن آن، صفحه موبایل را روشن کنید و یا با زدن دکمه کناری آیفون (دکمه Side) این کار را انجام دهید. آیفون‌های جدید همچنین از قابلیت ضربه زدن برای روشن شدن نیز پشتیبانی می‌کنند. فقط کافی است که صفحه نمایش آیفون خود را لمس کنید تا روشن شود.

جابجایی میان برنامه ها: با کشیدن صفحه از گوشه پایین موبایل خود به سمت چپ یا راست می‌توانید بین برنامه‌ها جا به جا بشوید. به عبارتی دیگر با بالا آوردن انگشت خود از گوشه‌های پایینی صفحه می‌توانید این کار را انجام دهید یا اینکه انگشت خود را روی گوشه پایین سمت چپ فشار دهید و از همان جا صفحه را به سمت راست بکشید تا بتوانید برنامه‌ها را جا به جا کنید.

تعویض برنامه ها: می‌خواهید تمام برنامه‌های در حال اجرای خود را ببینید؟ انگشت خود را روی صفحه از لبه پایین به سمت بالا بکشید و یک ثانیه نگه دارید. نمایی از برنامه‌ها به سرعت ظاهر می‌شوند و می‌توانید انگشت خود را برداشته و برنامه‌های در حال اجرا مشاهده کنید.

بستن یک برنامه: اغلب به این کار نیازی پیدا نمی‌کنید، اما اگر نیاز دارید که یک برنامه را ببندید فقط کافی است که ابتدا با استفاده از تعویض برنامه‌ها تمامی برنامه‌ها را بالا بیاورید و سپس برای بستن هرکدام آن را به بالا بکشید. حتی می‌توانید چندین برنامه را باهم ببندید.

بیشتر بخوانید: هر آنچه لازم است راجع به آی او اس 13 بدانید

گرفتن اسکرین شات: همزمان دکمه Side را با دکمه افزایش صدا فشار دهید تا از صفحه عکس بگیرید. نحوه گرفتن اسکرین شات در آیفون

مرتب سازی و حذف برنامه ها: حرکات آیفون 13 برای تغییر مکان و حذف برنامه‌ها اندکی تغییر کرده است. روی آیکون یک برنامه بزنید و نگه دارید. یک لیست از میانبرهایی که می‌توانید با آن برنامه انجام دهید به شما نشان داده می‌شود. در انتهای لیست دو گزینه خواهید دید: یکی Share [app name] با برنامه‌های جانبی و دیگری Rearrange برای تغییر مکان برنامه‌ها است.

پس از زدن گزینه Rearrange Apps گوشه آیکون هر برنامه یک علامت X خواهید دید. برای تغییر مکان برنامه‌ها روی آن‌ها بزنید و نگه دارید و برای ساختن پوشه آن‌ها را روی یک دیگر بیندازید. برای حذف برنامه‌ها نیز روی علامت X بزنید. از صفحه اصلی در سمت راست بالای صفحه روی Done ضربه بزنید تا صفحه نمایش خود را به حالت عادی برگردانید. نحوه حذف و مرتب سازی برنامه ها در آیفون

همچنین با روش دیگری نیز می‌توانید وارد حالت تغییر برنامه‌ها شوید به این صورت که همچنان پس از نمایش لیست میانبرها انگشت خود را روی صفحه نگه دارید تا برنامه‌ها شروع به لرزیدن کنند.

لمس Haptic: آیفون‌های جدید قابلیت تاچ سه بعدی ندارند اما بیشتر کاربردهای آن را که با نگه داشتن طولانی‌تر انگشت روی صفحه نمایش رخ می‌داد ارائه می‌دهند. با انتخاب لینک‌ها و نگه داشتن آن‌ها یک پنجره از پیش نمایش آن و یک لیست از گزینه‌هایی از جمله باز کردن لینک در سافاری، اضافه کردن آن به لیست خوانده شده ها، کپی کردن لینک و … نمایش داده می‌شود. همین کارهای مشابه را می‌توانید با تاریخ‌ها و زمان‌ها برای ایجاد سریع رویدادها یا یادآوری‌ها و یا اضافه کردن آدرس‌ها برای نمایش در نقشه‌ها و یا دریافت آدرس‌ها و بسیاری موارد دیگر انجام دهید.

بیشتر آیکون‌های موجود در کنترل پنل نیز با نگه داشتن طولانی روی آن‌ها عملکرد مشابهی دارند. Haptic Touch با نگه داشتن طولانی در آی او اس 13

قابلیت دسترسی: اگر دسترسی به برنامه‌هایی که در بالای صفحه آیفون قرار گرفته‌اند برایتان دشوار است ویژگی معرفی شده در این قسمت مشکل تان را حل می‌کند. گوشه پایینی صفحه نمایش را گرفته و به پایین بکشید تا همه برنامه‌ها پایین‌تر بیایند. صفحه را به بالا بکشید و یا چند ثانیه صبر کنید تا صفحه نمایش به حالت عادی خود بازگردد.

قابلیت دسترسی به صورت پیش فرض غیر فعال است. می‌توانید از مسیر Settings > Accessibility > Touch آن را فعال کنید.

اعلانات: مانند ویژگی آیفون‌های قدیمی‌تر با کشیدن صفحه از بالا به پایین می‌توانید اعلانات خود را ببینید. با ویژگی جدید اضافه شده در آیفون‌های جدید، دو نوع پایین کشیدن صفحه از بالا به پایین وجود دارد. برای دریافت اعلانات خود همچنین می‌توانید انگشت خود را از سنسور برآمده موجود در بالای صفحه سمت چپ به پایین صفحه بکشید.

واحد کنترل: در گوشی‌های جدید این قابلیت به جای کشیدن صفحه از پایین به بالا، با کشیدن سمت راست بالای صفحه دقیقا کنار فرورفتگی حسگر می‌توانید واحد کنترل را ببینید. در قسمت چپ واحد کنترل صفحه اعلانات را می‌توانید مشاهده کنید که در قسمت بالا توضیح داده شده است.

فراخوانی سیری: برای این کار کافی است فقط دکمه Side را به مدت چند ثانیه نگه دارید. به محض بالا آمدن رابط کاربری Siri می‌توانید درخواست خود را بیان کنید. لازم به ذکر است که هنوز هم می‌توانید بدون زدن دکمه‌ای و با گفتن عبارت «Hey Siri» آن را فعال کنید.

خاموش کردن و حالت SOS: برای این دو کار می‌توانید دکمه Side و دکمه کم کردن یا افزایش صدا را باید با هم نگه دارید.

غیرفعال کردن موقت شناسایی چهره (Face ID): روشی که برای SOS استفاده می‌شود و در بالا گفته شد می‌تواند برای غیر فعال کردن موقتی شناسایی چهره هم به کار بیاید. بعد از غیرفعال کردن شناسایی چهره باید از رمز عبور خود برای باز کردن قفل گوشی تان استفاده کنید. این قابلیت به این منظور به وجود آمده است که حتی بدون نگاه کردن به آیفون خود حتی اگر آیفون را در جیب خود گذاشته باشید بتوانید شناسایی چهره را غیر فعال کنید و فعال شدن این مورد با یک ویبره به شما اطلاع رسانی می‌شود. به این ترتیب اگر موبایلتان را از شما بگیرند می‌توانید آن را با این حرکت قفل کنید تا با گرفتن آن جلوی صورتتان نتوانند قفل آن را باز کنند.

بیشتر بخوانید: کار‌هایی که باید پس از به روز رسانی به iOS 13 انجام دهید

راه اندازی مجدد اجباری: برای این کار ابتدا دکمه افزایش صدا و سپس خیلی سریع دکمه کاهش صدا و در نهایت دکمه Side را بزنید و نگه دارید تا زمانی که لوگوی اپل را در صفحه آیفون خود مشاهده کنید (معمولا بین 10 تا 20 ثانیه طول می‌کشد) اگر آیفونتان از کار افتاده است و هیچ دکمه‌ای کار نمی‌کند اولین کاری که باید انجام دهید بهترین راه همین ریست اجباری (Force reset) است.

دسترسی به ویجت ها: برای مشاهده ابزارک‌های خود هنگامی که در صفحه اصلی هستید، صفحه را به سمت راست بکشید. به پایین صفحه بروید تا گزینه Edit را پیدا کنید و با این گزینه اطلاعات خود را آن گونه که می‌خواهید تغییر دهید تا فقط چیزهایی را که می‌خواهید ببینید.

نوار ویرایش: در آی او اس 13 نوار ویرایشی وجود دارد که عملیات‌های بریدن، کپی کردن، چسباندن، Redo و Undo را ساده‌تر می‌کند. در هر مکانی که می‌توانید متنی وارد کنید فقط کافی است که با سه انگشت روی صفحه ضربه بزنید و یا سه انگشت خود را برای یک یا دو ثانیه روی صفحه نگه دارید تا نوار ویرایش ظاهر شود. نوار ویرایش با لمس همزمان سه انگشت در آی او اس 13

Undo و Redo: اگر تمایلی به استفاده از نوار ویرایش ندارید می‌توانید دو عمل Redo و Undo را با سرعت بیشتری روی متن‌های خود اعمال کنید. برای Undo سه انگشت خود را به سمت چپ و برای Redo سه انگشت خود را به سمت راست روی صفحه بکشید. نحوه undo و redo در آی او اس 13

بریدن، کپی کردن و پیست کردن: اگر فکر می‌کنید که استفاده از نوار ویرایش سرعت کمتری دارد، می‌توانید از یک سری حرکات سه انگشتی دیگر برای بریدن، کپی کردن و چسباندن متن استفاده کنید. با یک بار کشیدن سه انگشت به صورت جمع کردن صفحه می‌توانید کپی کنید، با دو بار تکرار این کار می‌توانید متنی را کات کنید و با عکس این عمل یعنی باز کردن سه انگشت در صفحه می‌توانید متنی را پیست کنید.

انتخاب متن: برای انتخاب یک کلمه روی آن دو بار بزنید و برای انتخاب یک جمله روی یکی از کلمات آن سه بار بزنید. با چهار بار ضربه زدن نیز کل پاراگرافی را که یک کلمه از آن را انتخاب کرده‌اید می‌توانید انتخاب کنید. می‌توانید برای تغییر متنی که انتخاب کرده‌اید نشانگر را به چپ و یا راست بکشید.

کشیدن نوار اسکرول: آی او اس 13 به شما امکان کشیدن نوار اسکرول در اکثر برنامه‌های خود را می‌دهد. اگر نوار اسکرول را در سمت راست صفحه نمایش خود مشاهده می‌کنید، روی آن بزنید و کمی نگه دارید. سپس نوار اسکرول شما عریض‌تر خواهد شد. سپس راحت‌تر و سریع‌تر می‌توانید در صفحه به بالا یا پایین اسکرول کنید.

انتخاب چندگانه: در بسیاری از برنامه‌ها که امکان انتخاب چند مورد وجود دارد (مانند برنامه Photos یا Files) می‌توانید چند مورد مختلف را با زدن روی صفحه و کشیدن دو انگشت روی آن انتخاب کنید.

در نظر داشته باشید که بیشتر حرکاتی که با لبه‌ها و گوشه‌های صفحه موبایل شما انجام می‌شوند دقت زیادی نمی‌خواهند. همین که دست خود را روی لبه‌های آن بگذارید کار می‌کنند. برخی از برنامه‌ها حرکات حاشیه‌ای خاص خود را دارند. اگر از برنامه‌ای استفاده می‌کنید که دارای حرکاتی با گوشه‌ها و لبه‌های صفحه است مشکلی نیست، دوباره آن را انجام دهید. اولین بار باید دستور بازی انجام می‌شود و بار دوم دستور سیستم آی او اس عمل می‌کند.

با ارائه بهترین دستورات لمسی و ژست‌های حرکتی آیفون و آی او اس 13 همراه شما بودیم. شما تا چه اندازه از این قابلیت‌ها استفاده می‌کنید؟

مطالب مشابه

هنوز نظری برای این مطلب ثبت نشده است، برای ارسال نظر لطفا وارد شوید..

استیو جابز (استیون پال جابز) بنیانگذار اپل
باور کنید که ما همه محدود به چیزی نیستیم، تنها به ما خودمان محدود می‌شویم.

برنامه‌ها

بازی‌ها

آموزش‌ها

اخبار
F+⌘