بررسی کامل آی‌مک 24 اینچ M1

31
اردیبهشت 1401
زمان تقریبی مطالعه این مطلب حدود 22 دقیقه
0 نظر 1004 بازدید

بررسی کامل آی‌مک 24 اینچ M1

در این مقاله، آی‌مک 24 اینچ که دارای پردازنده‌ی M1 است را به طور کامل بررسی خواهیم کرد. با سافت مک همراه باشید.

-----

 

قبل از بررسی کامل آی‌مک 24 اینچ M1، ابتدا نگاهی به نقاط مثبت و منفی آی‌مک 24 اینچ M1 خواهیم داشت.

نقاط مثبت:

  • عملکرد عالی CPU و GPU برای مصرف کننده
  • دوربین FaceTime HD بسیار بهبود یافته است
  • رنگ‌های زیبا
  • طراحی باریک و سبک
  • حاشیه‌های کوچک‌تر
  • وجود تاچ آیدی در مدل‌های 1499 دلاری و 1699 دلاری

نقاط منفی:

  • ارتفاع پایه قابل تنظیم نیست
  • هیچ گزینه‌ی شیشه‌ای با بافت نانو برای نمایشگر وجود ندارد
  • خودتان نمی‌توانید حافظه را ارتقاء دهید
  • حاشیه‌های سفید ممکن است مورد پسند شما نباشد

نظر ما: اپل با آی‌مک 24 اینچی جدید موفق شد دوباره آی‌مک را هیجان‌انگیز کند. این آی‌مک 24 اینچی با استفاده‌ی جسورانه از رنگ و طراحی جدید باریک و مینیمالیستی در بیرون شروع شده و با SoC (سیستم مبتنی بر یک تراشه) تأثیرگذار M1 در داخل خاتمه می‌یابد. همه‌ی اینها با هم ترکیب می‌شوند تا یک کامپیوتر دسکتاپ پیشرفته‌ای را خلق کنند که در هر محیطی فوق‌العاده به نظر می‌رسد.

 

قیمت آی‌مک 24 اینچ M1 در زمان بررسی

قیمت آی‌مک 24 اینچ M1 2021: 1.299 دلار | 1.499 دلار | 1.699 دلار

 

بررسی کامل آی‌مک 24 اینچ M1

مدت‌ها بود که ایجاد تغییر در آی‌مک به تعویق افتاده بود. طراحی اولیه‌ی آن حدود 17 سال قدمت دارد و مطمئناً طی این مدت تغییراتی در آن ایجاد شده است، اما این تغییرات تدریجی بوده و باعث نشده که طرز فکر ما در مورد آی‌مک را تغییر دهد. این طرحی بود که برای مدت طولانی به نفع آی‌مک عمل می‌کرد، اما در چند سال اخیر، آی‌مک دیگر قدیمی شده بود.

با آی‌مک 24 اینچی جدید، خط تولید آی‌مک همان جان تازه‌ای را به دست می‌آورد که به آن نیاز داشت و اپل موفق می‌شود که آی‌مک را هیجان‌انگیز کند. این آی‌مک 24 اینچی با استفاده‌ی جسورانه از رنگ و طراحی جدید باریک و مینیمالیستی در بیرون شروع شده و با SoC (سیستم مبتنی بر یک تراشه) تأثیرگذار M1 در داخل خاتمه می‌یابد. همه‌ی اینها با هم ترکیب می‌شوند تا یک کامپیوتر دسکتاپ پیشرفته‌ای را خلق کنند که در هر محیطی فوق‌العاده به نظر می‌رسد.

اپل سه پیکربندی استاندارد از آی‌مک 24 اینچی را عرضه کرده است. این بررسی نگاهی به مدل 1.699 دلاری دارد که دارای یک سیستم مبتنی بر یک تراشه‌ی 8 هسته‌ای M1، بعلاوه‌ی 8 گیگابایت حافظه، و یک پردازنده گرافیکی 8 هسته‌ای، یک هارد اس‌اس‌دی 512 گیگابایتی، اترنت گیگابیتی و تاچ آیدی است.

همچنین بخوانید: تراشه M1 و فراتر از آن: هرآنچه باید در مورد تراشه‌های بومی مک اپل بدانید

 

بررسی آی‌مک 24 اینچ M1: رنگین‌کمان زیبایی از رنگ‌ها

ایده‌ی ارائه‌ی آی‌مک در مجموعه‌ای از رنگ‌های مختلف جدید نیست. این ایده‌ای است که اپل برای اولین بار با آی‌مک G3 در سال 1999 ارائه کرد. هنگامی که آی‌مک G4 عرضه شد (مدل آفتابگردان با یک پایه‌ی گنبدی و یک نمایشگر متحرک)، دیگر امکان انتخاب رنگ نبود و اپل برای مدتی آی‌مک را فقط با رنگ سفید تولید می‌کرد، البته قبل از اینکه در سال 2007 به استفاده از آلومینیوم روی آورد. آی‌مک تا به حال در رنگ‌های نقره‌ای و مشکی موجود بوده است (به جز آی‌مک پرو خاکستری فضایی که در سال 2017 عرضه گردید و امسال تولید آن متوقف شد).

انتخاب رنگ در مدل 1.299 دلاری به چهار انتخاب محدود شده است. اگر بیشتر هزینه کنید، سه گزینه رنگ دیگر نیز در اختیار خواهید داشت. در اینجا رنگ‌هایی که برای هر مدل موجود است ذکر شده است:

  • آی‌مک 24 اینچ 1.299 دلاری: آبی، سبز، صورتی، نقره‌ای
  • آی‌مک 24 اینچ 1.499 دلاری: آبی، سبز، صورتی، نقره‌ای، نارنجی، بنفش، زرد
  • آی‌مک 24 اینچ 1.699 دلاری: آبی، سبز، صورتی، نقره‌ای، نارنجی، بنفش، زرد

هر آی‌مک با ترکیب دو طیف رنگی ارائه می‌شود. رنگ تیره در پشت و رنگ روشن در جلو. مدلی که در حال بررسی آن هستیم صورتی است، و واقعاً زیبا است. در حالی که اپل این مدل را «صورتی» می‌نامد، اما در واقع فقط قسمت جلویی آن صورتی است. رنگ پشت آن قرمز خیره کننده‌ای است که توجه شما را به خود جلب می‌کند و داخل اطاق خودنمایی می‌کند. واقعاً دوست داشتنی است. (این آن محصول معروف قرمز نیست، اما بسیار شبیه به آن است. بنابراین، حدس می‌زنیم که اپل برای جلوگیری از سردرگمی، آن را صورتی نامیده است.)

آی‌مک صورتی شگفت‌انگیز به نظر می‌رسد، آن هم برای مایی که معمولاً یک مک با رنگ خنثی مانند نقره‌ای را انتخاب می‌کنیم. ما تنها نیستیم: طبق نظرسنجی SellCell، محبوب‌ترین رنگ‌های آی‌مک آبی و نقره‌ای هستند که دو رنگ خنثی هستند. پس چرا در رنگ‌های مختلف ارائه می‌شود؟ آی‌مک همیشه نقشی بیشتر از فقط یک کامپیوتر رومیزی داشته است. در اتاق‌های کوچک‌تر، خوابگاه‌ها و آپارتمان‌ها، به عنوان نقطه‌ی کانونی یک مرکز سرگرمی، وظیفه‌ی مضاعفی را انجام می‌دهد. در دفاتر اداری و سایر کسب‌وکارها، از آن در کیوسک‌ها به عنوان کامپیوترهای نمایشی و چیدمان‌های مختلف استفاده می‌شود. اغلب در مکان‌هایی استفاده می‌شود که می‌خواهند متمایز باشد، پس چرا آن را در رنگ‌هایی عرضه نکنند که برای مطابقت با چیدمان و دکوراسیون مناسب باشد؟ بهتر از آن، می‌توانید رنگی را انتخاب کنید که منعکس کننده‌ی شخصیت و سبک شما باشد - در هر حال، آی‌مک یک کامپیوتر شخصی است.

بررسی کامل آی‌مک 24 اینچ M1

ما ممکن است که از رنگ‌های آی‌مک هیجان‌زده شویم، اما بعد از آن، این هیجان توسط حاشیه‌ای که صفحه نمایش را احاطه کرده است، کاهش می‌یابد. این حاشیه سفید است و به عنوان یک عامل حواس پرتی به چشم می‌آید. من حاشیه‌های سیاه را ترجیح می‌دهم و از تصویر دسکتاپ تیره در مک او اس استفاده می‌کنم. به همین دلیل هم اسکرین‌شات‌هایی که می‌گیرم تیره هستند و از ترکیب رنگ تیره‌ی دسکتاپ با قاب سیاه لذت می‌برم. ما نمی‌توانیم این تجربه را در آی‌مک داشته باشیم، زیرا یک مرز سیاه بین صفحه نمایش و قاب سفید وجود دارد که این ترکیب را غیرممکن می‌سازد. حاشیه‌ سفید با محیطی (دیوارها) که آی‌مک در آن قرار دارد بهتر عمل می‌کند، اما وقتی از آن استفاده می‌کنیم، در حال نگاه کردن به مانیتور هستیم، نه آنچه در پشت آن است. تنها راه حل این است که عادت کنید حاشیه‌های صفحه نمایش را نادیده بگیرید.

آی‌مک 24 اینچی شامل یک کابل برق مغناطیسی، صفحه کلید جادویی، و ماوس جادویی 2 و یا ترک‌پد جادویی است که همگی با آی‌مک مطابقت دارند. هنگام خرید آی‌مک، شما نمی‌توانید قطعاتی با رنگ‌های مختلف انتخاب کنید. بنابراین نمی‌توانید یک ماوس جادویی آبی، یک ترک‌پد جادویی نارنجی، و یک صفحه کلید جادویی سبز را برای آی‌مک بنفش خود تهیه کنید.

 

بررسی آی‌مک 24 اینچ M1: باریکی به عنوان یک ضعف

این طور به نظر می‌رسد که اپل مجدانه سعی دارد تا کامپیوترهای خود را باریک‌تر از قبل کند. در حالی که اکثر مردم در این تلاش اپل به مک‌بوک، آیفون و آیپد فکر می‌کنند، اما آی‌مک نیز جزو آنها محسوب می‌شود. در سال 2012 اپل طرحی را ارائه کرد که از ضخیم‌ترین نقطه در مرکز بدنه شروع می‌شد و به لبه‌های 5 میلیمتری کاهش می‌یافت. از آن زمان، اپل دستگاه‌های دیگری را عرضه کرده است که تمام بدنه باریک است و هیچ برآمدگی در آنها وجود ندارد. اگر یکی از اعضای اپل به من بگوید که کارکنان اپل با تحقیر به طراحی آی‌مک باریک نگاه می‌کنند، تعجب نخواهم کرد.

بررسی کامل آی‌مک 24 اینچ M1

آی‌مک 24 اینچی 11.5 میلیمتر ضخامت دارد و وزن آن کمتر از 10 پوند است.

اپل با آی‌مک 24 اینچی بالاخره به هدف همه چیز در یک قطعه و بدون مصالحه‌ای برای ضخیم شدن دستگاه دست یافت. این بدنه‌ی آی‌مک 11.5 میلیمتر ضخامت دارد، اما این 11.5 میلیمتر در سرتاسر آن است - دیگر برآمدگی مرکزی وجود ندارد. آن قدر باریک است که جک 3.5 میلیمتری صدا باید در کنار آی‌مک قرار گیرد، زیرا جک در واقع از ضخامت آی‌مک بلندتر است.

با این حال، بدنه‌ی باریک آی‌مک چه حُسنی برای ما دارد؟ آی‌مک کامپیوتری نیست که بخواهید آن را مرتباً جابجا کنید، و آی‌مک 24 اینچی تقریباً همان فضای آی‌مک‌های 21.5 اینچی و 27 اینچی را اشغال می‌کند. بنابراین در این بین هیچ چیز حاصل نمی‌شود. اما چیزی که واقعیت دارد این است که آی‌مک دیگر یک هیولای لندهور که روی میز نشسته باشد نیست.

حالا به «چانه» آی‌مک می‌رسیم، لبه‌ای که زیر صفحه نمایش قرار دارد. آی‌مک همیشه یک چانه داشته است، زیرا برای قرار دادن اجزای داخلی وجود آن ضروری است. اما مادربرد، بلندگوها و سایر اجزای آی‌مک 24 اینچی در قسمت چانه قرار دارند که فضای زیادی را از پشت صفحه نمایش کم می‌کند. به نظر می‌رسد که اپل می‌توانست آن قسمت‌ها را پشت صفحه نمایش قرار داده و یک آی‌مک ضخیم‌تر اما بدون چانه بسازد. من در مورد چانه بی‌تفاوت هستم، اما فکر می‌کنم که داشتن یک آی‌مک بدون چانه جالب باشد. این طور به نظر می‌رسد که این بخشی از مرحله‌ی بعدی تکامل طراحی آی‌مک باشد، و ما با ضخیم‌تر کردن بدنه برای تحقق آن موافق هستیم. به هر حال چانه در آنجا قرار دارد (بدون آرم اپل)، بنابراین شما می‌توانید مکانی برای چسباندن یادداشت‌های یادآوری خود داشته باشید.

بررسی کامل آی‌مک 24 اینچ M1

آیا اپل «چانه»ی زیر صفحه نمایش را بخشی ضروری از هویت برند آی‌مک می‌داند؟ به نظر می‌رسد که آنها این طور فکر می‌کنند.

ما امیدوار بودیم که اپل یک پایه با قابلیت تنظیم ارتفاع در این طراحی جدید آی‌مک قرار می‌داد. اما این اتفاق نیفتاد و فکر هم نمی‌کنیم که هرگز چنین اتفاقی بیفتد. این طور به نظر می‌رسد که همیشه به تعدادی کتاب نیاز داریم تا بتوانیم از آنها برای تنظیم ارتفاع آی‌مک استفاده کنیم تا دچار درد گردن نشویم.

 

بررسی آی‌مک 24 اینچ M1: براق و در عین حال مجلل

با وجود تعدیل کننده‌ی 24 اینچی آن، آی‌مک دارای یک صفحه نماش 23.5 اینچی رتینا با رزولوشن اصلی 2520 × 4480 با 218 پیکسل در هر اینچ است (اپل آن را صفحه نمایش 4.5K می‌نامد). این صفحه نمایش یک میلیارد رنگ و طیف رنگی P3 را پشتیبانی می‌کند و روشنایی آن 500 نیت است. این یک صفحه نمایش مجلل، با روشنایی مناسب، جزئیات و رنگ عالی بوده که به خوبی سایر نمایشگرهای آی‌مک است.

آی‌مک 24 اینچی با تم رنگی خود، دارای پس‌زمینه‌هایی است که با بدنه‌ی آی‌مک مطابقت دارند. هنگامی که من برای اولین بار آی‌مک 24 اینچی را راه‌اندازی کردم، Finder دارای یک رنگ صورتی مشخص بود، زیرا مطابق با بدنه تنظیم شده بود. اپل رنگ‌های دسکتاپ را برای سایر آی‌مک‌ها نیز در نظر گرفته است، بنابراین اگر بخواهید همه چیز را با هم مخلوط کرده و از دسکتاپ نارنجی در یک آی‌مک آبی استفاده کنید، می‌توانید این کار را انجام دهید. همچنین اپل یک محافظ صفحه نمایش ویژه به نام Hello را برای آی‌مک 24 اینچی در نظر گرفته است.

بررسی کامل آی‌مک 24 اینچ M1

محافظ صفحه نمایش Hello با آی‌مک 24 اینچی شما مطابقت دارد.

شیشه جلوی صفحه نمایش براق است و اپل شیشه‌ی بافت نانویی غیربراقی که برای آی‌مک 27 اینچی استفاده کرده است را برای آی‌مک 24 اینچی در نظر نگرفته است. این خیلی بد است، زیرا من بافت نانویی را ترجیح می‌دهم، اما این یکی از آن گزینه‌هایی است که اپل در یک محصول سطح مصرفی ارائه نمی‌دهد.

 

بررسی آی‌مک 24 اینچ M1: پورت‌ها

آی‌مک 24 اینچی 1.699 دلاری که در اینجا بررسی می‌شود دارای دو پورت Thunderbolt/USB 4 و دو پورت USB 3 است. پورت‌ها از نظر ظاهری یکسان هستند، اما پورت‌های Thunderbolt مشخصاً با آیکون‌های رعدوبرق نشان‌دار شده‌اند، در حالی که پورت‌های USB 3 نشان‌دار نشده‌اند. مدل 1.499 دلاری دارای پورت‌های مشابه است، اما مدل 1.299 دلاری فقط دارای دو پورت Thunderbolt/USB 4 است.

بررسی کامل آی‌مک 24 اینچ M1

پورت‌های سازگار با Thunderbolt با آیکون‌های رعدوبرق نشان‌دار شده‌اند. پورت‌های بدون نشان USB-C هستند.

مجموع چهار پورت در آی‌مک‌های 1.499 دلاری و 1.699 دلاری احتمالاً برای اکثر افراد کافی است. اما اگر از دستگاه‌های قدیمی با پورت USB-A استفاده می‌کنید، به یک آداپتوری 19 دلاری USB-C to USB Adapter اپل نیاز دارید. اگر نیاز دارید که چندین دستگاه غیر USB-C را به طور همزمان متصل کنید، باید یک هاب یا داک Thunderbolt با چندین پورت مختلف خریداری کنید. به عنوان مثال، ما Corsair TBT100 Thunderbolt 3 Dock به قیمت 250 دلار را بررسی کردیم که می‌توانید آن را به پورت Thunderbolt آی‌مک متصل کرده و سپس دو پورت USB-A، دو پورت USB-C، یک کانکتور اترنت گیگابیتی، دو جک ویدیویی HDMI و یک اسلات کارت SD را در اختیار شما قرار می‌دهد.

آی‌مک‌های 1.499 دلاری و 1.699 دلاری با اترنت گیگابیتی عرضه می‌شوند، اما کانکتور بر روی آداپتور برق است نه روی خود آی‌مک. این کاملاً منطقی است، زیرا اترنت کابلی است که از اتصال دیواری عبور می‌کند و نیازی به شلوغ کردن میز با یک کابل نیست. علاوه بر این، کانکتور اترنت برای خود آی‌مک بسیار بلند و عریض است.

بررسی کامل آی‌مک 24 اینچ M1

فیش برق با آی‌مک مطابقت رنگی دارد و نگهدارنده‌ی مغناطیسی آن بسیار قوی است.

در مورد آداپتور برق، اپل از یک کانکتور مغناطیسی (که MagSafe نامیده نمی‌شود) برای اتصال به آی‌مک استفاده می‌کند. فیش برق چسبندگی بسیار محکمی دارد و برای جدا کردن آن زور زیادی لازم است، بنابراین در صورت جابجا کردن آی‌مک نیازی به جدا کردن فیش برق نیست. اگر پایتان را روی کابل بگذارید، احتمال کمی وجود دارد که فیش برق جدا شود. هیچکس از آی‌مک مانند مک‌بوک استفاده نمی‌کند، و آی‌مک معمولاً در مکانی ثابت گذاشته می‌شود که در مسیر رفت و آمد نباشد.

همچنین بخوانید: راهنمای کامل پورت‌های مک، آیپد و آیفون

 

بررسی آی‌مک 24 اینچ: عملکرد مورد انتظار سی‌پی‌یو M1

آی‌مک 24 اینچی دارای همان سیستم مبتنی بر یک تراشه‌ی M1 مک مینی، مک‌بوک پرو 13 اینچ، و مک‌بوک ایر است. بنابراین جای تعجب نیست که آی‌مک نتایج بنچمارکی بسیار شبیه به برادران M1 خود دارد. اولین مجموعه بنچمارک‌های ما از Geekbench 5 برای سنجش عملکرد تک هسته‌ای و چند هسته‌ای CPU استفاده می‌کند.

در تست تک هسته‌ای Geekbench 5 تفاوت بین مک‌های M1 دو درصد است. در تست چند هسته‌ای، مک‌های دسکتاپ کمتر از 4 درصد سریع‌تر از لپتاپ‌ها هستند. نتایج کُندتر احتمالاً ناشی از فضای کم آی‌مک و لپتاپ‌ها است و پردازنده‌های آنها باید دمای عملکرد مناسب را حفظ کنند. مک مینی کمی فضای بیشتری دارد تا به خنک ماندن آن کمک کند و به آن اجازه می‌دهد کمی سریع‌تر باشد. اما ما داریم در مورد تفاوت‌هایی صحبت می‌کنیم که برای کاربر عملاً غیر قابل تشخیص است.

بررسی کامل آی‌مک 24 اینچ M1

نتایج گیگ‌بنچ آی‌مک در مقایسه با مک‌های مبتنی بر اینتل کمی جالب‌تر است. ما گیگ‌بنچ را بر روی مدل‌های زیر اجرا کردیم:

  • آی‌مک 27 اینچ (2020) با یک پردازنده‌ی 10 هسته‌ای Core i9 با فرکانس 3.6 گیگاهرتز، 32 گیگابایت رم، یک کارت گرافیک 16 گیگابایتی Radeon Pro 5700 XT و یک هارد اس‌اس‌دی یک ترابایتی (4.299 دلار). (همچنین بخوانید: بررسی کامل آی‌مک 27 اینچ 2020)
  • آی‌مک 21.5 اینچ (2019) با یک پردازنده‌ی 6 هسته‌ای Core i5 با فرکانس 3.0 گیگاهرتز، 8 گیگابایت رم، یک کارت گرافیک 4 گیگابایتی Radeon Pro Vega 20 و یک هارد فیوژن یک ترابایتی (1.849 دلار). (همچنین بخوانید: بررسی کامل آی‌مک 21.5 اینچ 2019)
  • مک مینی (2018) با یک پردازنده‌ی چهار هسته‌ای Core i5 با فرکانس 3.6 گیگاهرتز، 8 گیگابایت رم، گرافیک مجتمع Intel UHD Graphics 630 و یک هارد اس‌اس‌دی 128 گیگابایتی (799 دلار). (همچنین بخوانید: بررسی کامل مک مینی 2018)

آی‌مک در عملکرد تک هسته‌ای، با 20 درصد افزایش عملکرد نسبت به نزدیک‌ترین رقیب اینتلی خود در آی‌مک 27 اینچی، از تمام مک‌های اینتلی تست شده برتری دارد. آی‌مک بزرگ‌تر در تست چند هسته‌ای 23 درصد امتیاز بهتر کسب کرد، اما آی‌مک 27 اینچی 4.299 دلاری دارای یک پردازنده‌ی 10 هسته‌ای و 32 گیگابایت رم، در مقایسه با آی‌مک 24 اینچی 1.699 دلاری با یک پردازنده‌ی 8 هسته‌ای (چهار هسته عملکردی و چهار هسته بازدهی) و 8 گیگابایت رم است. آیا این افزایش 23 درصدی ارزش 2.600 دلار اضافی را دارد؟ ممکن است به شرایط شما بستگی داشته باشد، اما احتمالاً برای اکثر مردم ندارد.

بررسی کامل آی‌مک 24 اینچ M1

ما از یکی دیگر از بنچمارک‌های متمرکز بر CPU یعنی Cinebench R23 استفاده می‌کنیم تا چشم‌انداز دیگری در مورد عملکرد داشته باشیم. Cinebench رندر ray-traced مبتنی بر CPU را انجام می‌دهد و آزمایشی در نظر گرفته می‌شود که وظایف «دنیای واقعی» را انجام می‌دهد.

آی‌مک 27 اینچی عملکرد دو برابری نسبت به آی‌مک 24 اینچی دارد، اما باز هم اشاره می‌کنم که آی‌مک 27 اینچی دارای هسته‌های CPU بیشتر و رم بیشتر است - آی‌مک 24 اینچی در تست تک هسته‌ای بهتر از آی‌مک 27 اینچی عمل می‌کند. آی‌مک 24 اینچی نسبت به آی‌مک 21.5 اینچی، 25 درصد بهبود در تست چند هسته‌ای، و 30 درصد افزایش در تست تک هسته‌ای داشت.

بررسی کامل آی‌مک 24 اینچ M1

یکی دیگر از تست‌های CPU که انجام می‌دهیم، تبدیل یک فایل 4K Tears of Steel به یک فایل 1080p H.265 در HandBrake 1.4 است، که یک برنامه‌ی عمومی است و به طور طبیعی بر روی M1 اجرا می‌شود. باز هم، آی‌مک 27 اینچی پرعضله نشان می‌دهد که در کلاس متفاوتی با آی‌مک 24 اینچی قرار دارد. (من سایر مک‌های M1 را از نتایج HandBrake و سایر تست‌های بعدی حذف کردم، چون آنها نیز همچون آی‌مک 24 اینچی هستند.)

اما آی‌مک 24 اینچی چیزی برای شرمساری ندارد. HandBrake گزینه‌ای برای استفاده از VideoToolbox دارد که امکان شتاب انکدینگ ویدیو را فراهم می‌کند. نتایج در مجموع سریع‌تر هستند، اما آی‌مک 24 اینچی تنها 14 ثانیه از آی‌مک 27 اینچی فاصله دارد.

بررسی کامل آی‌مک 24 اینچ M1

Blackmagic Design به دلیل تجهیزات ویدیویی حرفه‌ای و نرم‌افزار تولیدی شناخته شده است. بنچمارک Disk Speed Test (آزمایش سرعت دیسک) آن ابزار محبوبی است که توان پردازشی دستگاه‌های ذخیره‌سازی که بلوک‌های بزرگ داده را مدیریت می‌کنند، اندازه‌گیری می‌کند.

هر دو آی‌مک 24 و 27 اینچی دارای هارد اس‌اس‌دی هستند و عملکرد خوبی دارند. آی‌مک 21.5 اینچی دارای یک هارد فیوژن با ظرفیت یک ترابایت است که ترکیبی از حافظه‌ی فلش با هارد دیسک است. هارد فیوژن نمی‌تواند با عملکرد یک اس‌ای‌دی مطابقت داشته باشد - اپل حتی هاردهای فیوژن را در آی‌مک 24 یا 27 اینچی ارائه نمی‌دهد. شما هنوز هم می‌توانید یک هارد فیوژن یک ترابایتی را در آی‌مک 21.5 اینچی 1.099 دلاری که اپل هنوز هم می‌فروشد، داشته باشید.

همچنین بخوانید: هارد دیسک و اس‌اس‌دی و فیوژن درایو مک در مقایسه با هم

تراشه M1 دارای 8 یا 16 گیگابایت رم است. این مقدار حافظه برای بسیاری نگران کننده است، اما Unified Memory Architecture (معماری حافظه یکپارچه) اپل طرز فکر ما را نسبت به حافظه تغییر می‌دهد. با SoC (سیستم مبتنی بر یک تراشه) اپل، اکثر مصرف کنندگان ممکن است با 8 گیگابایت رم راحت باشند. اگر 32 یا 64 گیگابایت رم می‌خواهید، باید یک آی‌مک مبتنی بر اینتل بخرید یا منتظر بمانید و ببینید که آیا اپل یک SoC با حافظه بیشتر عرضه می‌کند یا خیر.

اگر چه این یک بررسی با آی‌مک 1.499 دلاری است، اما باید اشاره کنم که آی‌مک پایه 1.299 دلاری دارای یک تفاوت پنهان است که آن را از مدل‌های 1.499 دلاری و 1.699 دلاری متمایز می‌کند: فقط یک فن خنک کننده برای قسمت‌های داخلی دارد، در حالی که مدل‌های گران‌تر دو فن دارند. همان طور که می‌دانید، یک کامپیوتر در حین کار کردن گرم می‌شود و هر چه کار بیشتری انجام دهد، در نتیجه گرم‌تر می‌شود. فن‌ها به قسمت داخلی کمک می‌کنند تا گرما را دفع کنند تا کامپیوتر بتواند سطح خاصی از عملکرد را حفظ کند، اما یک کامپیوتر وقفه‌هایی نیز ایجاد می‌کند تا خیلی داغ نشود. آی‌مک 1.299 دلاری فقط با یک فن باید فشار بیشتری را برای حفظ دمای خود تحمل کند و می‌توانید عملکرد آی‌مک 1.299 دلاری را زمانی که تحت تأثیر کارهای طولانی و مداوم مانند ساخت ویدیو، کامپایل کردن کُد، رندر کردن یک تصویر و موارد دیگر قرار می‌گیرد، مشاهده کنید.

 

بررسی آی‌مک 24 اینچ M1: گرافیک خوب اما بدون پیشرفتی ارزشمند

همین داستان در مورد CPU مک M1 را می‌توان در مورد پردازنده گرافیکی (GPU) نیز گفت. آی‌مک 24 اینچی، مک مینی، مک‌بوک پرو 13 اینچی و مک‌بوک ایر در این نتایج همگی دارای پردازنده گرافیکی 8 هسته‌ای هستند. باز هم جای تعجبی نیست که این نتایج مشابه هستند.

بررسی کامل آی‌مک 24 اینچ M1

همان طور که در بخش عملکرد CPU ذکر شد، مک مینی با طراحی کیس خود یک مزیت دارد، بنابراین برای حفظ دمای مناسب نیازی نیست مانند مک‌های دیگر سخت تلاش کند. این امر به مک مینی اجازه می‌دهد تا سریع‌تر کار کند، اما مزیت آن چندان زیاد نیست - آی‌مک 24 اینچی در عملکرد Metal تنها 5 درصد از مک مینی عقب‌تر است.

مقایسه‌ی آی‌مک 24 اینچی با آی‌مک 27 اینچی 2020 با یک کارت گرافیک 16 گیگابایتی Radeon Pro 5700 XT و یک آی‌مک 21.5 اینچی 2019 با یک کارت گرافیک 4 گیگابایتی Radeon Pro Vega 20 به ما اطلاعاتی در مورد روش عملکرد GPU هشت هسته‌ای M1 می‌دهد. آی‌مک 24 اینچی در اینجا چیزی برای شرمساری ندارد - در واقع عملکرد آن در مقایسه با کارت‌های گرافیکی رده بالای AMD بسیار قابل توجه است.

واضح است که پردازنده گرافیکی M1 در کلاس Radeon Pro 5700 XT با ظرفیت 16 گیگابایت نیست، که یک ارتقاء 500 دلاری برای آی‌مک 27 اینچی فعلی 2.299 دلاری است. اما می‌توان این بحث را مطرح کرد که آی‌مک 27 اینچی نسبت به آی‌مک 24 اینچی مخاطبان متفاوتی دارد - آی‌مک 27 اینچی برای حرفه‌ای‌ها ساخته شده است که خواهان یک ایستگاه کاری هستند که بتواند نرم‌افزارهای سطح بالا را مدیریت کند. آی‌مک 24 اینچی یک مدل سطح مصرفی است که در عین حالی که به راحتی می‌تواند برنامه‌های حرفه‌ای را مدیریت کند، اما برای کاهش قیمت، تعدیل‌هایی در آن صورت گرفته است.

آی‌مک 21.5 اینچی که ما آزمایش کردیم 17 درصد سریع‌تر از آی‌مک 24 اینچی در عملکرد Metal بود. این مدل آی‌مک دیگر در دسترس نیست و در زمان فروش 1.849 دلار قیمت داشت که 150 دلار بیشتر از قیمت آی‌مک 24 اینچی در این بررسی بود.

بررسی کامل آی‌مک 24 اینچ M1

بررسی کامل آی‌مک 24 اینچ M1

ما دو بنچمارک بازی ویدیویی را بر روی آی‌مک 24 اینچی اجرا کردیم تا ببینیم که چقدر خوب عمل می‌کند. Rise of the Tomb Raider و Civilization VI هر دو دارای بنچمارک هستند، اما این بازی‌ها برای M1 بومی نشده‌اند، بنابراین با استفاده از ابزار ترجمه‌ی Rosetta2 اجرا می‌شوند.

اگر عملکرد پردازنده گرافیکی آی‌مک 24 اینچی را ناامید کننده می‌دانید (ما ناامید کننده نمی‌دانیم)، به خاطر داشته باشید که این تازه شروع بازسازی آی‌مک است. اپل در مقطعی، شاید حتی همین امسال، آی‌مک 27 اینچی را جایگزین خواهد کرد. کاربران آی‌مک 27 اینچی تمایل بیشتری به آن خواهند داشت، بنابراین نتیجه می‌شود که آی‌مک بزرگ بعدی (احتمالاً 30 اینچی) دارای یک CPU و GPU است که خواسته‌های این کاربران را برآورده می‌کند و حتی ممکن است فراتر از اینها باشد. این می‌تواند یک آی‌مک واقعاً پرعضله باشد، که نسبت به مدل 24 اینچی عضلات بسیار بیشتری دارد. و اپل عمداً این روش را برای ایجاد خطوط مشخص بین آی‌مک 24 اینچی و برادر بزرگ‌ترش ایجاد می‌کند.

 

بررسی آی‌مک 24 اینچ M1: دوربین بسیار بهبود یافته

دوربین فیس‌تایم یکی از ویژگی‌های نادیده گرفته شده در آی‌مک بود. در سال 2011 از یک دوربین iSight به یک دوربین FaceTime HD تبدیل شد، اما پس از آن برای مدت زمان طولانی به همین شکل باقی ماند. اپل در واقع یک دوربین FaceTime HD 1080p را در سال 2017 و در آی‌مک پرو معرفی کرد، اما این دوربین تا سال 2020 راه خود را به آی‌مک 27 اینچی باز نکرد. اپل با آی‌مک 24 اینچی، کیفیت تصویر را با دوربین FaceTime HD 1080p بهبود بخشیده است، دوربینی که اکنون دارای پشتوانه پردازشگر سیگنال تصویر M1 برای ساخت ویدیویی با ظاهر بهتر است.

برای بررسی کیفیت تصویر دوربین، از Photo Booth در آی‌مک‌های 21.5 اینچی، 24 اینچی، و 27 اینچی استفاده کرده و از خودم عکس گرفتم. همچنین تصمیم گرفتم که دوربین‌ها را در معرض یک چالش قرار دهم: هر آی‌مک را به گونه‌ای تنظیم کردم که در اواسط صبح پنجره پشت من باشد، در حالی که خورشید می‌درخشید و نور پس‌زمینه شدیدی ایجاد می‌کرد. می‌خواستم ببینم که هر دوربین چقدر می‌تواند با شرایط سخت کنار بیاید.

در اینجا می‌توانید نمونه‌ها را مشاهده کنید. سمت چپ: آی‌مک 24 اینچی با یک FaceTime HD 1080p و پشتیبانی از M1 ISP. وسط: آی‌مک 27 اینچی با یک FaceTime HD 1080p. سمت راست: آی‌مک 21.5 اینچی با یک دوربین FaceTime HD.

بررسی کامل آی‌مک 24 اینچ M1

دوربین آی‌مک 24 اینچی بهترین وضوح چهره را ایجاد می‌کند، اگرچه پس‌زمینه دچار رنگ رفتگی شده است - تعدیلی که با توجه به شرایط سخت قابل قبول است. دوربین FaceTime HD 1080p آی‌مک 27 اینچی خوب است، اما به نظر می‌رسد روی صورت من سایه انداخته است. دوربین FaceTime HD آی‌مک 21.5 اینچی تصویری را ایجاد می‌کند که اگر بخواهم هویت خود را پنهان کنم بسیار عالی خواهد بود - تنها چیزی که نیاز دارم یک تغییر دهنده‌ی صدا است.

آی‌مک 24 اینچی فیس آیدی ندارد و اگر اپل آن را در حال حاضر برای مدل سطح مصرفی در نظر نگرفته باشد، احتمالاً به این زودی‌ها آن را اضافه نخواهد کرد. فیس آیدی می‌تواند یکی دیگر از آن ویژگی‌هایی باشد که در محصولات سطح حرفه‌ای استفاده می‌شود. بنابراین شاید آن را در آی‌مک بزرگ‌تر، همراه با سیستم مبتنی بر یک تراشه سریع‌تر و شاید هم در یک گزینه‌ی شیشه‌ای با بافت نانو ببینیم.

 

بررسی آی‌مک 24 اینچ M1: تاچ آیدی

آی‌مک 24 اینچی اولین مک دسکتاپ است که در نهایت احراز هویت امنیتی بیومتریک را با تاچ آیدی دریافت کرد. اپل آی‌مک را با کیبوردهای جادویی همراه می‌کند که دارای یک دکمه‌ی تاچ آیدی هستند که در گوشه‌ی سمت راست بالا، جایی که قبلاً دکمه‌ی اجکت بود، قرار دارد. تاچ آیدی دقیقاً به همان خوبی تاچ آیدی مک‌بوک‌های اپل عمل می‌کند. هنگامی که نیاز به وارد کردن رمز عبور است، پیامی ظاهر شده و به شما اطلاع می‌دهد که باید دکمه‌ی تاچ آیدی را فشار دهید. هنگامی که دکمه‌ی تاچ آیدی را با اثر انگشتی که ثبت کرده‌اید لمس کنید، به شما دسترسی داده می‌شود. به سرعت و آسانی فیس آیدی نیست، اما بسیار بهتر از متوسل شدن به رمز عبور و تایپ کردن آن است.

بررسی کامل آی‌مک 24 اینچ M1

در زمان نوشتن این بررسی، صفحه کلید جادویی تاچ آیدی به طور جداگانه توسط اپل فروخته نمی‌شود. نمایندگان اپل گفته‌اند که صفحه کلید جادویی تاچ آیدی بر روی هر مک M1 کار می‌کند، زیرا M1 حاوی حصار امنیتی موردنیاز تاچ آیدی است. شاید زمانی که اپل مک مینی شایعه شده را با یک سیستم مبتنی بر یک تراشه‌ی رده بالای سری M معرفی کرد، شاهد عرضه‌ی کیبورد به صورت جداگانه هم باشیم.

 

آیا باید آی‌مک 24 اینچ M1 را بخرید؟

آی‌مک 24 اینچی مجموعه مک‌های سطح مصرفی اپل را تکمیل می‌کند و در کنار مدل‌های مک 699 دلاری و مک مینی M1 899 دلاری در دسته دسکتاپی قرار می‌گیرد. عملکرد در تمام مک‌های M1 اپل یکسان است، بنابراین انتخاب یک مک دسکتاپ به ویژگی‌های موردنیاز شما بستگی دارد. مک مینی خرید بهتری به نظر می‌رسد، اما اگر هزینه‌ی صفحه نمایشی مانند صفحه نمایش 700 دلاری LG UltraFine 4K Display، صفحه کلید جادویی 99 دلاری (بدون تاچ آیدی)، و ماوس جادویی 2 با قیمت 79 دلار را اضافه کنید، شما 1.577 دلار برای برای مک مینی همراه با یک هارد اس‌اس‌دی 256 گیگابایتی، و 1.777 دلار برای یک مک مینی مجهز به یک هارد اس‌اس‌دی 512 گیگابایتی پرداخت خواهید کرد. در نهایت بیشتر از آنچه که برای یک آی‌مک پرداخت می‌کنید، پرداخت خواهید کرد.

اگر یک آی‌مک 21.5 اینچی قدیمی دارید و تصمیم دارید آن را ارتقاء دهید، مدل 24 اینچی یک محصول قانع کننده است. شما نه تنها نسبت به آی‌مک مبتنی بر اینتل افزایش سرعت به دست می‌آورید، بلکه می‌توانید فناوری قدیمی را برای فناوری‌های جدید هیجان‌انگیز در سیستم مبتنی بر یک تراشه اپل پشت سر بگذارید.

ما مدت زیادی منتظر یک آی‌مک کاملاً جدید بودیم. در حالی که طراحی نقره‌ای و مشکی مبتنی بر اینتل برای مدت طولانی به خوبی کار می‌کرد، ولی آی‌مک نیاز به تغییر داشت. این تغییر باعث ایجاد هیجان جدیدی برای مک و کامپیوتری می‌شود که می‌تواند به عنوان نماد اپل با افتخار در کانون توجه قرار گیرد.

 

 

مطالب مشابه

هنوز نظری برای این مطلب ثبت نشده است، برای ارسال نظر لطفا وارد شوید..

تیم کوک
میان «علاقه‌مندی به کار کردن» و «علاقه‌مندی به کار» تفاوت فاحشی وجود دارد.

برنامه‌ها

بازی‌ها

آموزش‌ها

اخبار
F+⌘