آیا آیفون ها ویروسی می شوند؟ و تا چه اندازه این امکان وجود دارد؟

9
اسفند 1398
زمان تقریبی مطالعه این مطلب حدود 5 دقیقه
0 نظر 2090 بازدید

آیا آیفون‌ها ویروسی می‌شوند؟ ما به شما می‌گوییم چرا بدافزار iOS نادر است، اما ناشناخته نیست.
این سوال یکی از رایج‌ترین سوال‌ها در بین کاربران آیفون است. اما خبر خوب این که آیفون‌ها به دلیل امنیت شدیدشان بسیار مشهور هستند، و هر زمان که طرفداران اندرویدی و iOS در مورد اینکه آیا آیفون‌ها یا تلفن‌های هوشمند اندرویدی بهتر هستند، بحث می‌کنند، امنیت برتر پلتفرم iOS یکی از قوی‌ترین استدلال‌ها می‌باشد. این بدان معنا نیست که اندروید نا امن است (که در چند سال اخیر بهبود چشم گیری هم یافته است) اما ماهیت منبع آزاد آن‌ها برای هکرها و ویروس‌های بالقوه فضای باز را فراهم می‌کند. اگر کاربران آیفون از ما سؤال می‌کنند که آیا ممکن است دستگاه آنها به ویروس آلوده شده باشد، ما به طور کلی باید توضیح دهیم که این اتفاق بعید نیست. رفتار‌های عجیب و غریب بسیاری در دستگاه‌های آلوده به ویروس مشاهده می‌شود، مانند ظاهر شدن تبلیغات غیرعادی و هدایت شما به صفحات نامربوط از جمله اینها است، با این حال، بدافزار از یک نوع دیگر برای iOS وجود دارد، اگر چه بسیار نادر می‌باشد.

 
we234324

از نظر فنی، ویروس بخشی از کد است که خود را وارد برنامه دیگری می‌کند، در حالی که کرم یک برنامه مستقل است. معمولاً با ربودن برنامه‌های پیام رسانی یا از طریق مهندسی اجتماعی هر دو به دنبال گشترش خود هستند. بخش اول این تعریف در مورد تعداد بسیار کمی از حملات بدافزار به پلت فرم iOS اعمال می‌شود. اگرچه برنامه‌های بد افزار قبل از ظاهر شدن در اپ استور در مرحله تأیید برنامه متوقف می‌شوند، اما کسانی که دستگاه‌های خود را بهم ریخته و برنامه‌ها را از منابع دیگر نصب می‌کنند، ناخواسته ممکن است چیزی خطرناکی را در آیفون خود بارگذاری کنند.

آیفون چقدر ایمن است؟

بیان این استدلال از سوی برخی مبنی بر اینکه iOS یک پلتفرم ایمن نیست قطعا پایه و اساس محکمی نخواهد داشت، برای مقایسه iOS از سیستم عامل اندروید به مراتب امن‌تر است. این تصور کاربران iOS مبنی بر اینکه ویروس به هیچ عنوان به آیفون راه نخواهد یافت قطعا تصوری اشتباه و خطرناک است، اما باید اضافه کنیم که بدافزارهای بیشتری برای اندروید نوشته شده است، بر اساس یک گزارش Pulse Secure که در سال 2015 منتشر شد این رقم را 97 درصد از کل بدافزارهای موبایل قرار می‌دهد، در حالی که وزارت امنیت داخلی آمریکا در سال 2013 تخمین زده است که فقط 0.7 درصد تهدیدات بدافزارها مربوط به iOS است. در واقع سیستم عامل‌های بسته‌ای مانند iOS انگیزه ایجاد بدافزار برای آن را از بین می‌برد، در نتیجه بدافزارهای بسیار کمی برای آن نوشته می‌شود. بدافزار‌ها راحت‌تر به اندروید وارد می‌شوند، و در نتیجه نویسندگان بدافزار هم  به دنبال گزینه کم دردسر‌تر می‌روند. البته این تصور اشتباه را نداشته باشید که سیستم عامل iOS و اپ استور اپل برای اینگونه حملات آسیب ناپذیر هستند، اما آنها از رقبای اندرویدی امن‌تر هستند.
 
wdwerewre

ویروس‌ها و سایر بدافزار‌های آیفون

همانطور که گفتیم، هنوز خطراتی برای کاربران آیفون وجود دارد. در مارس 2017، ویکیلیکس، مجموعه‌ای از اسناد و پرونده‌ها را منتشر کرد که به روشنی روش‌ها و استراتژی‌های به کار رفته توسط سیا را نشان می‌دهد، از جمله طیف وسیعی از روش‌های آسیب پذیری که آنها برای ورود به دستگاه‌های iOS استفاده کرده اند. البته توجه داشته باشید، که اپل اصرار دارد بسیاری از این موارد کاملا پوشش داده شده و رفع شده اند. در گزارش تهدیدات سال 2015، آزمایشگاه‌های F-Secure از موارد متعددی از بدافزارها که به فروشگاه اپلیکیشن «walled garden» اپل نفوذ کرده بودند، خبر دادند. به جای استفاده از مهندسی اجتماعی برای ترغیب کاربران به بارگیری مستقیم بدافزار، هکرها آموخته‌اند که برنامه نویسان برنامه را هدف قرار دهند، که سپس از طریق برنامه‌های تایید شده برای ایجاد برنامه‌هایی با رفتار مخرب استفاده می‌کنند. برنامه‌های متعددی بین 30 تا 300 برنامه که بسیاری از آنها از شرکت‌های معتبر بودند در سپتامبر 2015 ازاپ استور حذف شدند زیرا آنها حاوی بدافزار XCodeGhost بودند.
 
img_5dcdefe392e80

اما این پایان کار نبود. چند سال پیش، هکرها یک حفره امنیتی را کشف کردند که به آنها امکان دسترسی به ریشه سیستم عامل iOS را می‌داد، و این مورد تا سال 2019 توسط اپل و جامعه سایبری ناشناخته ماند. خبر خوب این است که این آسیب پذیری‌ها با انتشار iOS 12.1. 4 پس از کشف آن سریعاً توسط اپل رفع شد. اما خبر بد این است که هکرها می‌توانستند اطلاعات مربوط به پسوورد ها، عکس، پیام، ایمیل و بسیاری دیگر از اطلاعات حساس دستگاههای آلوده را بدست آورند.  

چگونه می‌توان فهمید که آیا آیفون ما ویروس دارد یا خیر

حتی اگر این یک اتفاق نسبتاً نادر باشد، آیفون‌ها می‌توانند ویروس را دریافت کنند. اما اگر این سوال برایتان پیش می‌آید که آیفون شما هم آلوده به ویروس شده یا خیر، در اینجا نحوه کشف جواب این سوال آورده شده است. سؤالات اصلی هنگام تلاش برای فهمیدن آنچه که در آیفون یا آی پد شما اختلال ایجاد کرده است اینها هستند:
آیا دستگاه خود را از وضعیت محدود بودن به برنامه‌های تایید شده اپل خارج کرده اید؟ و اگر چنین است، آیا برنامه‌ای را از منبع غیر رسمی نصب کرده‌اید که صحت آن برای شما سوال برانگیز باشد؟ اگر جوابتان مثبت می‌باشد، ممکن است شما در دستگاه خود نرم افزاری مخرب داشته باشید و باید برای یافتن و حذف آن اقدام کنید. آیا فقط وقتی از برنامه‌های خاصی استفاده می‌کنید، این رفتار ظاهر می‌شود؟ رفتار معمول نشان داده شده توسط برنامه‌هایی که آلوده هستند عبارتند از هدایت شما به یک صفحه وب ناآشنا و باز کردن اپ استور بدون اجازه شما. هنگامی که این مشکلات ظاهر می‌شوند، برنامه فعال را حذف کنید و ببینید که آیا این مشکل حل شده است یا خیر. اگر مشکل بدون توجه به اینکه کدام برنامه‌ها باز باشد، رخ دهد، ممکن است دستگاه شما به دلیل مشکل سخت افزاری یا به دلیل تغییر iOS که قبلاً به آن عادت نکرده‌اید، دچار اشتباه عمل می‌شود و یا ممکن است آیفون شما ویروسی داشته باشد.
 
ja93EzQvSUJxBLegyxGGfm
مطالب مشابه

هنوز نظری برای این مطلب ثبت نشده است، برای ارسال نظر لطفا وارد شوید..

استیو جابز (استیون پال جابز) بنیانگذار اپل
زمان شما محدود است، آن را با زندگی کردن به روش دیگران هدر ندهید. در دام تعصب نیفتید که معمولا حاصل زندگی کردن بر اساس تفکر دیگران است. اجازه ندهید سروصدای افکار و اعتقادات دیگران ندای درون شما را خاموش کند. و مهم از همه، جرئت این را داشته باشید که به دنبال قلب و ادارکتان بروید. این ها یک جورهایی می دانند که چه چیزی می خواهید بشوید.

برنامه‌ها

بازی‌ها

آموزش‌ها

اخبار
F+⌘