آموزش نصب تمیز مک.او.اس کاتالینا و نسخه‌های قدیمی‌تر

26
دی 1398
زمان تقریبی مطالعه این مطلب حدود 9 دقیقه
2 نظر 5483 بازدید

آموزش نصب تمیز مک.او.اس کاتالینا و نسخه‌های قدیمی‌تر 

با انجام یک نصب تمیز مک. او. اس می‌توانید به مک خود سرعت بخشیده و از شر مشکلات خلاص شوید. در این مقاله روش دانلود و نصب نسخه‌ای از کاتالینا یا نسخهٔ دیگری از مک. او. اس در یک مکِ دوباره فرمت شده آورده شده است.

-----

سافت‌مک: در این مقاله قصد داریم روش نصب تمیز مک. او. اس را به شما نشان دهیم. اگر مک شما کُند شده است یا به طرز نادرستی رفتار می‌کند، انجام این کار در اغلب موارد گزینهٔ مفیدی می‌تواند باشد.

همچنین این روشی است که کاربران کامپیوتر هنگام تلاش برای خلاص شدن از شر ویروس به آن متوسل می‌شوند (هر چند بحث‌های زیادی در مورد این که آیا اصلاً در مک ویروسی وجود دارد یا خیر، مطرح است).

ما قبل از استفاده از ترفندهای بسیار دشوار نصب تمیز نسخه‌ای قدیمی از مک. او. اس (High Sierra، Sierra، El Capitan، Mojave، Yosemite یا نسخه‌های قبل از OS X)، با نشان دادن چگونگی انجام این کار با جدیدترین نسخهٔ مک. او. اس (مک. او. اس کاتالینا / Catalina در زمان نوشتن این مقاله) شروع خواهیم کرد.

قبل از شروع، باید این را بدانید که دو روش برای انجام یک نصب تمیز مک. او. اس وجود دارد. روش سنتی این بود که یک کپی بوتیبل از نصب کنندهٔ مک. او. اس را بر روی یک درایو فلش بسازید و سپس قبل از نصب کپی بوتیبل بر روی مک خود، درایو خود را مجدداً فرمت کنید.

روشی ساده‌تر نیز وجود دارد که ممکن است برای شما جذاب باشد و به شما این امکان را می‌دهد که از macOS Recovery برای نصب مجدد سیستم عامل مک از وب استفاده کنید. ما این آموزش را در مقالهٔ دیگری با عنوان روش نصب مجدد مک. او. اس با استفاده از Recovery Mode آورده‌ایم که می‌توانید مطالعه کنید.

 

روش نصب تمیز مک.او.اس با استفاده از یک یو.اس.بی بوتیبل

قبل از شروع، به موارد زیر نیاز دارید.

برای ذخیرهٔ فایل نصب کنندهٔ ورژن مک. او. اس انتخابی، به یک درایو فلش یو. اس. بی قابل حمل 15 گیگابایتی یا با حجم بیشتر نیاز دارید. (قرار است آن را پاک کنیم، بنا بر این مطمئن شوید که هیچ اطلاعات ارزشمندی بر روی فلش وجود نداشته باشد.) برای مک به امتیازات مدیر نیز نیاز خواهید داشت.

قبل از شروع، به خاطر داشته باشید که حتماً یک نسخهٔ پشتیبان تهیه کنید، فقط محض احتیاط و برای زمانی که اشتباهی رخ دهد. ما در مقالهٔ دیگری با عنوان روش تهیه نسخه پشتیبان از مک داریم و حاوی دستورالعمل‌های کاملی برای این کار است که می‌توانید مطالعه کنید.

آماده هستید؟ پس بیایید شروع کنیم.

 

فرمت کردن درایو

آموزش نصب تمیز مک.او.اس کاتالینا و نسخه‌های قدیمی‌تر

ما قصد داریم فایل نصب کنندهٔ نسخهٔ مک. او. اس انتخابی خودمان را دوباره دانلود کرده و آن را در یک درایو یو. اس. بی یا یک درایو اکسترنال ذخیره کنیم. اما قبل از انجام این کار باید درایو یو. اس. بی را مجدداً فرمت کرده و آن را آماده کنید.

در اینجا روش فرمت کردن درایو یو. اس. بی آورده شده است:

1. به مسیر Applications > Utilities بروید.

2. برنامهٔ Disk Utility را باز کنید.

3. درایو مورد نظر را انتخاب کرده و بر روی Erase (پاک کردن) کلیک کنید. (عنوان دیسک باید Untitled باشد، بنا بر این اگر فرامین پایین Terminal کار می‌کنند، در صورت لزوم آن را تغییر نام دهید.)

4. نوع فرمت را Mac OS Extended (Journaled انتخاب کنید.

5. در صورت در دسترس بودن، مورد GUID Partition Map را از گزینهٔ Scheme انتخاب کنید.

6. بر روی Erase کلیک کنید.

7. برنامهٔ Disk Utility پارتیشن را ایجاد کرده و درایو را آماده می‌کند (این فرآیند می‌تواند مدتی طول بکشد).

8. بر روی Done کلیک کنید.

 

فایل نصب مک.او.اس کاتالینا را دریافت کنید

آموزش نصب تمیز مک.او.اس کاتالینا و نسخه‌های قدیمی‌تر

اگر قرار است نسخهٔ جدید مک. او. اس را دوباره نصب کنید، مرحلهٔ بعدی نسبتاً آسان است.

اگر در حال استفاده از موهاوی (Mojave) هستید و می‌خواهید یک نصب تمیز مک. او. اس کاتالینا را انجام دهید، می‌توانید از طریق System Preferences به بستهٔ نصب دسترسی داشته باشید:

با رفتن به مسیر System Preferences > Software Update به روز رسانی کاتالینا را دانلود کنید.

اگر از قبل در حال اجرای کاتالینا هستید، یا اگر موهاوی را اجرا نمی‌کنید، بهترین راه برای دسترسی به فایل دانلود از طریق فروشگاه برنامه مک (Mac App Store) است.

همچنین می‌توانید فروشگاه برنامه مک را باز کرده و Catalina را جستجو کنید.

1. بر روی Download یا Get کلیک کنید (بسته به نسخهٔ Mac App Storeی که استفاده می‌کنید).

2. ممکن است در این مرحله یک پیام هشدار دریافت کنید مبنی بر این که «این نسخه از مک. او. اس در حال حاضر بر روی این کامپیوتر نصب شده است. آیا می‌خواهید ادامه دهید؟ » (is already installed on this computer. Would you like to continue?). بر روی Continue (ادامه دادن) کلیک کنید.

3. اپل آیدی و رمز عبور خود را وارد کنید.

فایل نصب کننده چند گیگابایت خواهد بود، برای مثال حجم موهاوی 5.7 گیگابایت بود، بنا بر این دانلود فایل می‌تواند مدتی طول بکشد.

پس از اتمام دانلود، نصب کننده به صورت خودکار اجرا می‌شود، اما ما در حال حاضر نمی‌خواهیم از آن استفاده کنیم، بنا بر این برای شروع نصب کلیک نکنید!

با فشردن کلیدهای Command + Q از نصب خارج شوید.

فایل نصب کننده را پیدا کنید (اگر در پوشهٔ Applications قرار دارد، یا می‌توانید با استفاده از Spotlight و فشردن command + Space و تایپ کردن Catalina آن را جستجو کنید).

اگر فقط می‌خواهید کاتالینا را نصب کنید، می‌توانید مرحلهٔ بعدی را رد کنید. در این مرحله نشان خواهیم داد که چگونه فایل نصب کننده برای نسخهٔ قدیمی macOS یا Mac OS X را پیدا کنید.

 

فایل نصب برای یک مک.او.اس نسخهٔ قدیمی را دریافت کنید

آموزش نصب تمیز مک.او.اس کاتالینا و نسخه‌های قدیمی‌تر

گرفتن فایل نصب نسخه‌های قدیمی Mac OS X سخت‌تر است: اپل دانلود نسخه‌های منسوخ شدهٔ سیستم عامل را از طریق فروشگاه معمول ارایه نمی‌دهد و جستجوی نام آنها، آنچه را که به دنبالش هستید را پیدا نمی‌کند.

برای به نتیجه رسیدن، آنچه را که باید انجام دهید را در ادامه توضیح خواهیم داد.

بسته به نسخهٔ مک. او. اس‌ی که در حال اجرای آن هستید، نصب کنندهٔ برخی از نسخه‌های مک. او. اس را می‌توانید در بخش Purchased فروشگاه برنامه (App Store) پیدا کنید.

با همان اپل آیدی که استفاده کرده‌اید وارد فروشگاه برنامه مک شوید و بر روی Purchased در نوار منوی بالا کلیک کنید. لیست برنامه‌هایی که خریداری کرده‌اید یا به صورت رایگان دانلود کرده‌اید را مرور کنید (که به ترتیب زمان دانلود شدن آنها است) و نام نسخهٔ انتخابی خود را پیدا کنید: El Capitan، Yosemite یا هر چیز دیگری. سپس برای دانلود کلیک کنید.

با این حال، دلایلی وجود دارد که ممکن است این مورد برای شما عمل نکند:

• اگر از قبل موهاوی یا کاتالینا را در مک خود نصب کرده دارید، نمی‌توانید نسخه‌های قدیمی سیستم عامل مک را به راحتی در فروشگاه برنامه مک جستجو کنید.
• نسخهٔ مک. او. اس‌ی که مک شما با آن ارایه شده است را در بخش Purchased فروشگاه برنامه مک پیدا نخواهید کرد.
• و اگر آن نسخه را هرگز نصب نکرده باشید، نسخه‌های مک. او. اس را در بخش Purchased پیدا نخواهید کرد.

با این حال، اگر در حال اجرای نسخه‌ای جدیدتر از Sierra هستید، خوشبختانه هنوز هم می‌توانید برخی از نسخه‌های مک. او. اس را دریافت کنید.

 

ایجاد یک دیسک یو.اس.بی بوتیبل

آموزش نصب تمیز مک.او.اس کاتالینا و نسخه‌های قدیمی‌تر

در مرحلهٔ بعد باید یک دیسک یو. اس. بی بوتیبل ایجاد کنید تا بتوانید یک کپی جدید از مک. او. اس را از روی درایو فلش بر روی مک نصب کنید.

ما قصد داریم درایو بوتیبل را با استفاده از Terminal ایجاد کنیم، که می‌توانید با فشار دادن کلیدهای Command + Space و نوشتن Terminal آن را پیدا کرده و باز کنید.

درایو یو. اس. بی که قبلاً فرمت کرده‌اید را به مک خود متصل کنید. مطمئن شوید که نام آن Untitled است. در صورت لزوم آن را تغییر نام دهید (این به شما کمک می‌کند که در مراحل بعدی متن صحیح را در ترمینال وارد کنید).

 

ایجاد یک دیسک یو.اس.بی بوتیبل در Terminal

آموزش نصب تمیز مک.او.اس کاتالینا و نسخه‌های قدیمی‌تر

ایجاد یک نصب کنندهٔ بوتیبل از زمان ورود Mavericks در سال 2013 بسیار آسان بوده است. به لطف فرمان createinstallmedia که وارد آن نسخه از Terminal شد. در اینجا روش استفاده از آن آورده شده است:

1. برنامهٔ Terminal را در مک خود باز کنید (با جستجو با استفاده از Command + Space و تایپ کردن Terminal آن را پیدا کنید).

2. حالا متن زیر را در ترمینال کپی و جایگذاری کنید (این متن برای کاتالینا است)

sudo /Applications/Install\ macOS\ Catalina.app/Contents/Resources/createinstallmedia --volume /Volumes/Untitled

3. Return را فشار دهید.

4. رمز عبور خود را وارد کنید (شما نمی‌توانید رمز عبور را ببینید).

5. برنامهٔ Terminal هشدار خواهد داد که در حال پاک کردن درایو است. اگر موافق ادامهٔ کار هستید ابتدا Y و سپس Return را فشار دهید. این روند می‌تواند مدتی طول بکشید، شما می‌توانید میزان درصد Erasing Disk (پاک کردن دیسک) را مشاهده کنید.

6. سپس Terminal چند دقیقه‌ای را برای کپی کردن فایل نصب کننده در درایو صرف می‌کند. Copying installer files to disk… Copy complete و غیره در پنجرهٔ Terminal ظاهر خواهد شد.

7. هنگامی که درایو بوتیبل آماده شد، کلمهٔ Done را مشاهده خواهید کرد. این روند می‌تواند مدتی طول بکشد.

حالا نصب کننده را در درایو اکسترنال دارید و می‌توانید از آن برای نصب چندین نسخه از مک. او. اس استفاده کنید.

 

نصب از درایو نصب کننده

آموزش نصب تمیز مک.او.اس کاتالینا و نسخه‌های قدیمی‌تر

حالا ما آماده هستیم که کپی مک. او. اس را از درایو نصب کننده در مک خود نصب کنیم. اگر می‌خواهید نصب جدیدی انجام دهید (و مک خود را کاملاً پاک کنید) وقت آن است که درایو استارت‌آپ خود را مجدداً فرمت کنید.

در اینجا روش انجام یک نصب جدید مک. او. اس آورده شده است:

1. درایو بوت خود را وصل کنید.

2. در حالی که کلید Option (که با عنوان Alt نیز شناخته می‌شود) را نگه داشته‌اید، مک خود را ری‌استارت کنید. این کار شما را به Startup Manager خواهد برد.

3. نسخهٔ مک. او. اس مورد نظر خود برای نصب را از درایو اکسترنال انتخاب کنید.

4. Disk Utility را انتخاب کنید.

5. دیسک راه‌انداز مک خود را انتخاب کنید.

6. بر روی Erase (پاک کردن) کلیک کنید.

7. صبر کنید تا دیسک راه‌انداز شما فرمت شود.

8. به منوی اصلی Utilities برگشته و Install macOS را انتخاب کنید.

9. درایو راه‌انداز خود را به عنوان محل نصب مک. او. اس انتخاب کنید.

پس از اتمام نصب، می‌توانید برنامه‌ها و تنظیمات را از نسخهٔ پشتیبان بازگردانی کنید، یا آنها را به صورت دستی مجدداً دانلود کنید.

به خاطر داشته باشید که اگر می‌خواهید تمام تنظیمات مربوط به سیستم قدیمی خود را بازگردانی کنید، حتماً یک نسخهٔ پشتیبان تهیه کنید. ما مقاله‌ای با عنوان آموزش استفاده از تایم ماشین برای تهیه نسخه پشتیبان از مک و مقالهٔ دیگری نیز با عنوان روش بازیابی اطلاعات یک درایو خارجی که با استفاده از تایم ماشین از آن نسخه پشتیبان تهیه شده است داریم که می‌تواند راهنمای شما برای انجام این کار باشد.
 

 

 

مطالب مشابه

هنوز نظری برای این مطلب ثبت نشده است، برای ارسال نظر لطفا وارد شوید..

استیو جابز (استیون پال جابز)
باور کنید که ما همه محدود به چیزی نیستیم، تنها به ما خودمان محدود می‌شویم.

برنامه‌ها

بازی‌ها

آموزش‌ها

اخبار
F+⌘