آموزش استفاده از Disk Utility در مک

10
دی 1398
زمان تقریبی مطالعه این مطلب حدود 9 دقیقه
0 نظر 5102 بازدید

 آموزش استفاده از Disk Utility در مک

در پوشهٔ Utilities از Disk Utility و ویژگی First Aid آن می‌توان برای بررسی آسیب‌دیدگی دیسک و ترمیم آن، ایجاد یک دیسک ایمیج، پارتیشن‌بندی دیسک و موارد دیگر استفاده کرد. با ما همراه باشید تا روش استفاده از آن را یاد بگیرید.

-----

سافت‌مک: Disk Utility برنامه‌ای است که همراه با مک شما است. این برنامه در پوشهٔ Utilities که در پوشهٔ Applications قرار دارد یافت می‌شود، اما یافتن محل آن با استفاده از Spotlight آسان‌تر است - که با فشار دادن کلیدهای ترکیبی Command+Space Bar اجرا می‌شود. در اینجا آنچه شما می‌توانید با استفاده از Disk Utility انجام دهید ذکر شده است:

- Disk Utility برای پاک کردن، فرمت کردن یا مدیریت دیسک‌های داخلی و وسایل ذخیره‌سازی اکسترنال استفاده می‌شود.

- همچنین می‌توان از Disk Utility برای افزودن و مدیریت درایوها استفاده کرد، یا اگر بخواهید پارتیشن‌ها را سازماندهی کنید.

- اگر با مجموعه‌های RAID کار می‌کنید، Disk Utility می‌تواند مفید باشد. ترکیب چندین دیسک در یک مجموعهٔ Disk Utility که به عنوان یک دیسک واحد عمل می‌کنند می‌تواند باعث افزایش کارایی، افزایش قابل اطمینان بودن و افزایش فضای ذخیره‌سازی شود.

- می‌توانید از Disk Utility برای ایجاد یک دیسک ایمیج از فایل‌هایی که می‌خواهید به یک کامپیوتر دیگر انتقال دهید، یا بایگانی کنید، یا نسخهٔ پشتیبان تهیه کنید، استفاده کنید.

- Disk Utility برای تشخیص و رفع مشکلات دیسک یا پارتیشن آسیب دیده استفاده می‌شود.

Disk Utility زمانی که در Mac OS X El Capitan مورد بازنگری قرار گرفت، مجدداً طراحی شد و بسیاری از ویژگی‌های آن ارتقاء یافت یا حذف شدند.

همچنین به لطف فرمت فایل جدید APFS که اپل معرفی کرده است، تغییرات کمی هم در macOS High Sierra داشته است.

 

دلیل استفاده از Disk Utility

اگر با موارد زیر برخورد کرده باشید ممکن است بخواهید از Disk Utility استفاده کنید:

- برنامه‌های شما به صورت غیر منتظره‌ای بسته (quit) می‌شوند.

- شما یک فایل خراب شده (corrupted) دارید.

- شما نیاز به سوار کردن (mount)، پیاده کردن (unmount)، یا خارج کردن (eject) یک دیسک دارید.

- شما نیاز دارید که سیستم فایل را تغییر دهید - به عنوان مثال برای فعال یا غیرفعال کردن journaling.

- فکر می‌کنید که دیسک راه‌انداز شما مشکلی ایجاد کرده است.

- شما باید یک دیسک آسیب دیده را تعمیر (repair) کنید.

- برای پاک کردن، فرمت کردن یا پارتیشن‌بندی یک هارد.

- Disk Utility قبلاً برای تأیید و اصلاح مجوزها استفاده می‌شد، اما از El Capitan به بعد این امر غیرضروری است.

 

روش تشخیص معیوب بودن هارد با استفاده از Disk Utility

اگر فکر می‌کنید که درایو داخلی مک یا یک وسیلهٔ ذخیره‌سازی اکسترنال مشکلی دارند، می‌توانید از ویژگی First Aid در Disk Utility برای بررسی آن استفاده کنید.

ویژگی First Aid در Disk Utility بررسی‌های مختلفی را انجام می‌دهد و اگر مشکلی را در دیسک شما تشخیص دهد، آن را تعمیر می‌کند.

توجه: Disk Utility در OS X El Capitan بازسازی شده است، در نتیجه روش تعمیر یک دیسک دستخوش کمی تغییرات شده است. مراحلی که شما باید طی کنید بستگی به نسخهٔ مک. او. اس‌ی که اجرا می‌کنید دارد.

در اینجا روش اجرای First Aid بر روی مک شما آورده شده است تا بررسی شود که آیا در دیسک شما مشکلی وجود دارد یا خیر:

1. Disk Utility را باز کنید.

2. دستگاهی که با آن مشکل دارید را از ستون کناری انتخاب کنید.

3. بر روی First Aid کلیک کنید.

4. Disk Utility نگاشت‌های پارتیشن روی دیسک را بررسی کرده و هر volume را بررسی می‌کند. اگر شما First Aid را فقط بر روی یک volume اجرا کنید، Disk Utility فقط محتوای همان volume را بررسی خواهد کرد.

اگر مشکلی در دیسک پیدا کند، Disk Utility برای تعمیر آن تلاش خواهد کرد.

اگر Disk Utility به شما بگوید که دیسک یا volume در حال خرابی است، شما باید یک نسخهٔ پشتیبان از آن تهیه کرده و آن را جایگزین کنید. Disk Utility قادر به تعمیر آن نخواهد بود.

اگر Disk Utility گزارش دهد که دیسک OK است، به این معنی است که دیسک مشکلی ایجاد نخواهد کرد.

 

روش تعمیر کردن یک دیسک با Disk Utility

روش تعمیر دیسک بستگی به این دارد که آیا این Startup Disk شما است (دیسکی که مک شما بر روی آن اجرا می‌شود، همان جایی که سیستم عامل نصب شده است) یا یک دیسک جداگانه که به مک شما متصل شده است. اگر Startup Disk شما است، این قسمت را نادیده بگیرید و به قسمت بعدی پرش کنید.

1. Disk Utility را باز کنید (در Applications > Utilities, or cmd+space Disk Utility).

2. volumeی که می‌خواهید First Aid را بر روی آن اجرا کنید را انتخاب کنید. این می‌تواند یک هارد اکسترنال باشد (اگر این هارد دیسک مک شما باشد، باید به قسمت بعدی پرش کنید).

3. بر روی First Aid کلیک کنید.

4. بر روی Run کلیک کنید. این کار روند بررسی و تعمیر را آغاز می‌کند.

5. زمانی که Disk Utility اجرا شد و بررسی کردن آن شروع می‌شود، یک برگهٔ بازشو را مشاهده خواهید کرد که وضعیت را به شما نشان می‌دهد. برای دیدن اطلاعات بیشتر، می‌توانید بر روی مثلث پایینی کلیک کنید.

6. اگر خطایی یافت نشود، تیک سبز رنگی را در بالای برگهٔ بازشو مشاهده خواهید کرد.

7. در صورت بروز خطا، Disk Utility تلاش خواهد کرد تا آن را تعمیر کند. (در نسخه‌های قدیمی‌تر مجبور بودید که به صورت دستی Repair Disk را انتخاب کنید).

اگر Disk Utility نتواند درایو را تعمیر کند، یا به این نتیجه برسد که دیسک در حال خراب شدن است، به شما هشدار خواهد داد. در این صورت باید قبل از این که خیلی دیر شود، از داده‌های خود نسخهٔ پشتیبان تهیه کنید. این مقالهٔ ما در مورد روش تهیه نسخه پشتیبان از مک را مطالعه کنید.

همچنین ممکن است این مطلب نیز برای شما مفید باشد: روش بازیابی داده‌ها از مک یا درایو اکسترنال آسیب دیده.

 

روش تعمیر دیسک بوت یا دیسک راه‌انداز با استفاده از Disk Utility

شما می‌توانید همانند مراحل بالا First Aid را بر روی درایو راه‌انداز خود اجرا کنید، اما اگر برنامهٔ Disk Utility خطایی را پیدا کند، تلاشی برای رفع خطاهای آن انجام نخواهد داد.

در صورتی که درایو راه‌انداز مک شما (boot volume) نیاز به تعمیر داشته باشد، شما قادر نخواهید بود با استفاده از Disk Utility درایو در حال کار را ترمیم کنید (درایوی که همه چیز در آن در حال اجرا است). در نسخه‌های قدیمی‌تر Disk Utility خواهید دید که گزینهٔ Repair Disk غیرفعال می‌شود.

در این حالت باید مک خود را در وضعیت Recovery Mode راه‌اندازی کنید و دیسک را از آنجا تعمیر کنید. به این ترتیب همه چیز می‌تواند از درایو Recovery HD که هنگام نصب مک. او. اس ایجاد شده است، اجرا شود. (توجه داشته باشید که اگر یک Fusion Drive داشته باشید، قضیه پیچیده‌تر است).

1. برای شروع در حالت Recovery Mode، هنگام راه‌اندازی مک خود، کلیدهای cmd+R را فشار دهید. ما در مقالهٔ دیگری آموزش مفصلی در مورد روش استفاده از حالت بازیابی مک داریم که می‌توانید مطالعه کنید.

2. پس از بوت شدن مک شما، یک صفحهٔ Utilities را مشاهده خواهید کرد. Disk Utility را انتخاب کنید.

3. دیسک مورد نظر برای تعمیر را از منو انتخاب کرده و بر روی First Aid کلیک کنید. همان طور که در بالا گفته شد، Disk Utility بررسی‌های خود را انجام داده و در صورت امکان برای تعمیر آن تلاش خواهد کرد.

4. روند تعمیر ممکن است مدتی طول بکشد.

 

روش تعمیر مجوزهای دیسک

هنگامی که اپل در سال 2015 El Capitan را عرضه کرد، امکان تعمیر مجوزهای دیسک را حذف کرد.

حذف این ویژگی احتمالاً نشان دهندهٔ این است که تعمیر مجوزهای دیسک به خوبی عمل نکرده است.

هنوز هم می‌توان مجوزها را با استفاده از Terminal تعمیر کرد، اما در پی تصمیم اپل و با این فرض که هیچ کار مثبتی انجام نخواهد داد و در واقع ممکن است مشکلات بیشتری را ایجاد کند، با این روش به نتیجه نخواهیم رسید.

اما اگر از Mac OS X Yosemite یا نسخه‌های قبل از آن استفاده می‌کنید و مجوزهای فایلی درست تنظیم نشده باشند، ممکن است نرم‌افزاری که از آن فایل استفاده می‌کند درست کار نکند. در این صورت، چگونه می‌توان مجوزها را تعمیر کرد:

1. برنامهٔ Disk Utility که در پوشهٔ Utilities موجود در پوشهٔ Applications قرار دارد را باز کنید.

2. دیسک راه‌انداز را از لیست volumeها انتخاب کنید.

3. بر روی برگهٔ First Aid کلیک کنید.

4. برای بررسی مجوزها، بر روی Verify Disk Permissions کلیک کنید. و برای تعمیر مجوزها، بر روی Repair Disk Permissions کلیک کنید.

 

روش ایجاد یک دیسک ایمیج با استفاده از Disk Utility

برنامهٔ Disk Utility قادر است که از محتویات یک پوشه یک دیسک ایمیج ایجاد کند و بعد از آن می‌توانید آن دیسک ایمیج را به یک مک دیگر، به یک آرشیو یا هر مکان دیگری که پوشه‌ها را نمی‌پذیرد انتقال دهید.

دیسک ایمیج مانند فشرده‌سازی پوشه‌ها در یک آرشیو زیپ (zip) است، اما مزیت آن این است که نه تنها می‌توانید از فشرده‌سازی دیسک ایمیج برای صرفه‌جویی در فضا استفاده کنید، بلکه همچنین می‌توانید از رمزگذاری اپل برای دیسک ایمیج نیز استفاده کنید.

 

روش فرمت کردن یک درایو با استفاده از Disk Utility

دلایل زیادی وجود دارد که ممکن است بخواهید یک درایو را فرمت کنید. شاید بخواهید درایو راه‌انداز خود را پاک کنید تا بتوانید نسخهٔ جدیدی از سیستم عامل را نصب کنید، شاید بخواهید یک درایو ذخیره‌سازی اکسترنال را که برای کار استفاده می‌کنید رمزگذاری کنید، یا ممکن است بخواهید برای ویندوز یا نسخهٔ دیگری از سیستم عامل مک یک پارتیشن ایجاد کنید.

ما یک راهنمای گام به گام در مورد روش فرمت کردن یک درایو در مک داریم که می‌توانید مطالعه کنید.

 

پارتیشن‌بندی یک دیسک

اگر می‌خواهید همزمان چندین سیستم عامل را نصب کنید، می‌توانید یک دیسک را پارتیشن‌بندی کنید. روش پارتیشن‌بندی شما بستگی به این دارد که آیا شما در حال اجرای High Sierra یا نسخهٔ قبلی مک. او. اس یا مک. او. اس X هستید. اطلاعات بیشتری در این مورد در مقالهٔ دیگر ما با عنوان روش پارتیشن‌بندی هارد دیسک یا SSD مک یا ایجاد یک حجم APFS وجود دارد که می‌توانید مطالعه کنید.
 

 

 

مطالب مشابه

هنوز نظری برای این مطلب ثبت نشده است، برای ارسال نظر لطفا وارد شوید..

استیو جابز (استیون پال جابز)
گاهی زندگی با آجر به سرت می زند. ایمان خود را از دست ندهید

برنامه‌ها

بازی‌ها

آموزش‌ها

اخبار
F+⌘